Een dagje naar Siegen! (16 foto's)
Geplaatst: za 25 aug 2018, 13:45
Gisteren (24 augustus 2018) ben ik samen met een reisgenoot naar Siegen geweest met het bekende Schoenertagticket NRW! Om toch nog een beetje dat vakantie gevoel te krijgen zo aan het eind van het vakantie wilde ik sowieso, net zoals de vorige keer, weer naar de 'bergen'. Nalang puzzelen met een schema kwam ik uit bij Siegen!
Deze keer wilde ik eens een keer niet het hele stuk tussen Oberhausen en Arnhem dubbel doen, dus had ik besloten om deze keer door te reizen naar Nijmegen waar we de bus naar Kleef zouden nemen. Door wat vertraging van een treinvervangende bus ging dit niet door, maar daar straks meer over. De route was uiteindelijk:
START: Driebergen-Zeist - Ede-Wageningen - Arnhem Centraal - Duisburg Hbf - Köln Messe/Deutz - Siegen Hbf - Essen Hbf - Oberhausen Hbf - Wesel - Arnhem Centraal - Ede-Wageningen - Driebergen-Zeist EIND
En zoals altijd heb ik daar ook een kaartje bij :D :
We zouden pas na de spits mogen vertrekken omdat mijn reisgenoot met een meereiskaartje zou reizen die mijn tante me had opgestuurd. Toch was ik zoals altijd veel te vroeg bij het station van Driebergen-Zeist, dus ging ik nog even kijken bij de werkzaamheden. Ik moet echt zeggen dat het heel erg opschiet en dat ProRail en BAM erg goed bezig zijn.
En hier lag nog een los vertrektijdenbord. Ik had hem serieus zo kunnen meenemen met die trekwagen en hem in de lift kunnen zetten. Gelukkig hield ik me in en liet hem staan :) .
Vervolgens liep ik weer terug naar het busstation waar deze erg nieuwe SCANIA-bus klaarstond. Ik ben wel een beetje een fan van SCANIA, maar dan vooral de trucks natuurlijk...
Hierna kwam mijn reisgenoot al aanlopen. We zagen al dat er een bus stond bij de halte voor Ede-Wageningen, maar wij konden helaas nog niet instappen aangezien we nog niet ingechekt waren. Om 8:59 zou onze bus naar Ede-Wageningen vertrekken. Deze kwam echter wat essentiële minuten te laat... De buschauffeur was ook niet een echt fijne vent. Hij zat constant te bellen (de ene keer handsfree, dan weer niet) en begon flink te slingeren. Ook zijn rijstijl was erg aggressief met levengevaarlijke inhaalmanoeuvres. Hij begon al naar links te rijden terwijl er nog een auto van links moest passeren (dit was op de A12). We waren ook de enige in de hele bus, dus daarom zat hij zich waarschijnlijk ook niet zo druk te maken.
Met nog een flinke omweg via De Klomp kwamen we dan eindelijk aan in Ede. We hebben er precies zo lang over gedaan als de planner zei, maar helaas waren we te laat vertrokken uit Driebergen, waardoor we dus de rode achterlichten van de intercity naar Nijmegen moesten aanzien... Dat begon dus al goed, meteen het hele schema naar de klote... Toch was er nog een heel klein sprankje hoop, want de sprinter naar Arnhem zou 2 minuten later ook vertrekken. We hoopten nog dat de intercity wat vertraging zou hebben omdat we maar 1 minuut na het vertrek van deze IC zouden aankomen in Arnhem. Helaas ging het niet zoals we hoopten...
Nu moesten we dus improviseren... We besloten om dan maar meteen naar Duitsland te gaan met de RE19. Het ging nogal traag richting Emmerik, maar blijkbaar was dit ingepland, dus we hoefden ons geen zorgen te maken.
In de trein hadden we een erg ijverige conducteur die na ieder station weer opnieuw de kaartjes ging controleren. Dit hebben we alleen nog bij Abellio gehad want op de trein tussen Siegen en Essen was dit ook.
In Duisburg stapte we over op een erg drukke RegioExpress naar Aken. Wij konden gelukkig nog wel een plekje vinden, maar veel andere mensen niet. In het gangpad moest gestaan worden. Excuses voor de matige belichting!
En hier in Keulen:
Het in- en uitstappen duurde bij ieder station erg lang omdat het dus zo ontzettend druk was. Ook moesten we nog ingehaald worden door een intercity (die er ook voor had gezorgd dat we bij een ander spoor moesten instappen), dus liep de vertraging al op tot 10 minuten. Het zag er voor de overstap op Köln Hbf slecht uit. Totdat ik erachter kwam dat ik de navigator op 'über Köln Hbf' had staan en ook gewoon kon overstappen op Köln Messe/Deutz, dus deden we dat. Het bleek dat de grootste gamebeurs ter wereld bezig was 100 meter van het station, dus het was erg druk!
Dat was gelukkig niet zo bij de RE9 naar Siegen. Deze trein was lang genoeg voor iedereen en we konden mooi zitten. We kwamen er wel al vrij snel achter dat haast geen enkele stoel goed naast het raam zat...
De spoorlijn liep parallel langs de prachtige rivier Sieg. We passeerden deze dan ook best wel vaak. Ik heb een aantal keer geprobeerd om er een mooie foto van te maken. Dit waren de mooiste foto's:
Na iets meer dan een uur kwamen we aan in de studentenstad Siegen. We besloten nog even buiten het station te kijken. Ik liep hier bijna tegen een hek die de brug over het spoor afschermde. Hij wees me erop dat we de tunnel moesten gebruiken. Deze tunnel was ontzettend gedateerd en stonk enorm. Het busstation buiten zag er een stuk mooier uit dan het station zelf en er vertrokken verrassend veel bussen hier:
In Siegen zagen we een bijna minuscuul te noemen treintje. Ik denk niet dat er treinen in Duitsland zijn, die nog korter zijn dan deze:
We zijn uiteindelijk zo'n 20 minuten in Siegen geweest voordat we de RE16 helemaal naar Essen zouden nemen. Toch wel leuk om een oude bekende zo ver van huis te zien
We bleven uiteindelijk 2 uur en een kwartier in de trein zitten tot Essen. In Letmathe werd er een trein uit Iserlohn aangekoppeld.
Wij zaten vlakbij de kaartautomaat en ik moet zeggen dat de persoon die dit hele concept bedacht heeft iets lang langer had moeten denken. De conductrice moest de hele tijd kijken bij de automaat of de mensen wel de juiste kaartjes kochten. Ook heb je met deze automaat uiteraard mensen die instappen en dan zonder ticket instappen en dan als er een conducteur is een kaartje kopen, maar anders gewoon blijven zwartrijden.
Op een gegeven moment kwam er ook een groepje jongens met een hele hoop bier in de handen. De conductrice besloot het eerst nog even aan te kijken. Vervolgens deed ze niet hetgene wat je misschien zou verwachten, ze ging doodleuk met de jongens een biertje drinken en ging lekker praten met ze over haar beroep _O- Ik vond het wel grappig eigenlijk...
Uiteindelijk kwamen we in Essen aan. Het station Essen had ik al eens gezien omdat wij met school eens voor het vak Duits naar Essen zijn gegaan. Ik had nog erg goede herinneringen aan Essen. Het is een erg gezellige stad met een leuk centrum.
Nadat we wat gegeten hadden bij de McDonald's stapte we over op de S-Bahntrein naar Oberhausen. Deze trein zou Duisburg Hbf overslaan.
Onze trein was groen *O*
Onderweg kwamen we langs een van de meest troosteloze stations van het Ruhrgebied; Essen-West. Tjonge, wat was dit een lelijk en slecht onderhouden station. Er stapte ook helemaal niemand in/uit hier. Daarbij moet ik wel zeggen dat Essen-West geen uitzondering is. Gelukkig wordt er in het hele Ruhrgebied langzaam maar wel gewerkt aan het opknappen van stations. In Nederland zijn we daar wel zo goed als klaar mee. (Maastricht, Ede-Wageningen, Driebergen-Zeist, Heerlen wordt nog aan gewerkt?)
In Oberhausen viel ons nog wat belachelijks op: deze S-bahntrein had een mini-1e klas _O- _O- _O-
Er zit toch niemand op te wachten om in zijn klein hokje opgesloten te zitten?
In Oberhausen besloten we alvast richting Nederland te gaan door een eerdere trein richting Wesel te nemen. Deze kwam wat te laat aan en kwam dan ook enorm hard aanrijden en het leek eerst nog alsof hij ging doorrijden.Op deze foto is dat ook wel te zien:
Onze trein kreeg al weer wat meer vertraging door een 'überholung'. We moesten wel even flink wennen aan deze trein. Boven was het zo ontzettend stil en hoorde je de trein zelf ook nauwelijks.
Bij station Oberhausen Sterkrade kwam ik er al snel achter dat dat te korte perron er niet meer was. Er waren wat extra platen neergezet zodat de trein langs het hele perron paste. Op dit dak hadden ze ook nog wat platen kunnen leggen :')
In Wesel stapte we uit en moesten we nog even wachten op de trein naar Arnhem. Eerst op spoor 2, toen op spoor 4 omdat daar Arnhem stond, uiteindelijk toch spoor 2 om een of andere reden. We moesten dus flink rennen omdat het achterste deel zou achterblijven.
Ondertussen was het al half acht 's avonds en gingen we weer terug naar Nederland.
In Emmerik moesten we nog 20 minuten wachten wegens werkzaamheden.
In Arnhem haalde we nog net de overstap op de intercity naar Ede-Wageningen.
In Ede-Wageningen zouden we weer met treinvervangend vervoer naar Driebergen-Zeist. Zoals het wel vaker fout gaat met treinvervangend vervoer ging het deze keer verkeerd. Er was een bus uitgevallen dus de snelbus naar Driebergen-Zeist zou niet rijden. Overigens worden er veel te veel termen gebruikt bij de werkzaamheden. Je hebt de DIRECTbus (Utrecht-Ede Non-stop), Snelbus (Utrecht-Driebergen-De Klomp-Ede) en dan heb je ook nog een stopbus (Utrecht-Bunnik-Driebergen etc.). Het zorgt voor verwarring zal ik maar zeggen.
Gelukkig kwam er een ventje met een reflecterend vestje naar ons toelopen. Deze gast praatte wat met zijn collega's door de walky-talky. Vervolgens ging hij daar doodleuk staan zonder maar een woord te zeggen tegen de gedupeerde reizigers. Iemand moest het zelf vragen en hij zei dat er over vijf minuten een reservebus zou komen. Volgens mij werd al gezegd: 'moet je niet doen, die bus is erg slecht'.
Nou, dat was ie zeker. Deze bus kwam nog van het vorige milennium volgens mij toen de mensen een stuk korter waren, want beenruimte was er gewoon niet. Vanbuiten zag deze bus er ook niet heel fris uit:
Het interieur was wel mooi moet ik toegeven. Hij was vanbinnen helemaal rood bekleed met mooie belichting. Compleet met 40cm dikke televisietjes.
De reis liep voorspoedig tot De Klomp. Daar koos onze chauffeur een alternatieve langzamere route via Scherpenzeel en Woudenberg naar Driebergen.
Uiteindelijk zijn we aldaar met een kwartier vertraging aangekomen.
Ondanks dit was het toch een erg geslaagde dag met mooie landschappen,
Bedankt voor het lezen! :)
Deze keer wilde ik eens een keer niet het hele stuk tussen Oberhausen en Arnhem dubbel doen, dus had ik besloten om deze keer door te reizen naar Nijmegen waar we de bus naar Kleef zouden nemen. Door wat vertraging van een treinvervangende bus ging dit niet door, maar daar straks meer over. De route was uiteindelijk:
START: Driebergen-Zeist - Ede-Wageningen - Arnhem Centraal - Duisburg Hbf - Köln Messe/Deutz - Siegen Hbf - Essen Hbf - Oberhausen Hbf - Wesel - Arnhem Centraal - Ede-Wageningen - Driebergen-Zeist EIND
En zoals altijd heb ik daar ook een kaartje bij :D :
We zouden pas na de spits mogen vertrekken omdat mijn reisgenoot met een meereiskaartje zou reizen die mijn tante me had opgestuurd. Toch was ik zoals altijd veel te vroeg bij het station van Driebergen-Zeist, dus ging ik nog even kijken bij de werkzaamheden. Ik moet echt zeggen dat het heel erg opschiet en dat ProRail en BAM erg goed bezig zijn.
En hier lag nog een los vertrektijdenbord. Ik had hem serieus zo kunnen meenemen met die trekwagen en hem in de lift kunnen zetten. Gelukkig hield ik me in en liet hem staan :) .
Vervolgens liep ik weer terug naar het busstation waar deze erg nieuwe SCANIA-bus klaarstond. Ik ben wel een beetje een fan van SCANIA, maar dan vooral de trucks natuurlijk...
Hierna kwam mijn reisgenoot al aanlopen. We zagen al dat er een bus stond bij de halte voor Ede-Wageningen, maar wij konden helaas nog niet instappen aangezien we nog niet ingechekt waren. Om 8:59 zou onze bus naar Ede-Wageningen vertrekken. Deze kwam echter wat essentiële minuten te laat... De buschauffeur was ook niet een echt fijne vent. Hij zat constant te bellen (de ene keer handsfree, dan weer niet) en begon flink te slingeren. Ook zijn rijstijl was erg aggressief met levengevaarlijke inhaalmanoeuvres. Hij begon al naar links te rijden terwijl er nog een auto van links moest passeren (dit was op de A12). We waren ook de enige in de hele bus, dus daarom zat hij zich waarschijnlijk ook niet zo druk te maken.
Met nog een flinke omweg via De Klomp kwamen we dan eindelijk aan in Ede. We hebben er precies zo lang over gedaan als de planner zei, maar helaas waren we te laat vertrokken uit Driebergen, waardoor we dus de rode achterlichten van de intercity naar Nijmegen moesten aanzien... Dat begon dus al goed, meteen het hele schema naar de klote... Toch was er nog een heel klein sprankje hoop, want de sprinter naar Arnhem zou 2 minuten later ook vertrekken. We hoopten nog dat de intercity wat vertraging zou hebben omdat we maar 1 minuut na het vertrek van deze IC zouden aankomen in Arnhem. Helaas ging het niet zoals we hoopten...
Nu moesten we dus improviseren... We besloten om dan maar meteen naar Duitsland te gaan met de RE19. Het ging nogal traag richting Emmerik, maar blijkbaar was dit ingepland, dus we hoefden ons geen zorgen te maken.
In de trein hadden we een erg ijverige conducteur die na ieder station weer opnieuw de kaartjes ging controleren. Dit hebben we alleen nog bij Abellio gehad want op de trein tussen Siegen en Essen was dit ook.
In Duisburg stapte we over op een erg drukke RegioExpress naar Aken. Wij konden gelukkig nog wel een plekje vinden, maar veel andere mensen niet. In het gangpad moest gestaan worden. Excuses voor de matige belichting!
En hier in Keulen:
Het in- en uitstappen duurde bij ieder station erg lang omdat het dus zo ontzettend druk was. Ook moesten we nog ingehaald worden door een intercity (die er ook voor had gezorgd dat we bij een ander spoor moesten instappen), dus liep de vertraging al op tot 10 minuten. Het zag er voor de overstap op Köln Hbf slecht uit. Totdat ik erachter kwam dat ik de navigator op 'über Köln Hbf' had staan en ook gewoon kon overstappen op Köln Messe/Deutz, dus deden we dat. Het bleek dat de grootste gamebeurs ter wereld bezig was 100 meter van het station, dus het was erg druk!
Dat was gelukkig niet zo bij de RE9 naar Siegen. Deze trein was lang genoeg voor iedereen en we konden mooi zitten. We kwamen er wel al vrij snel achter dat haast geen enkele stoel goed naast het raam zat...
De spoorlijn liep parallel langs de prachtige rivier Sieg. We passeerden deze dan ook best wel vaak. Ik heb een aantal keer geprobeerd om er een mooie foto van te maken. Dit waren de mooiste foto's:
Na iets meer dan een uur kwamen we aan in de studentenstad Siegen. We besloten nog even buiten het station te kijken. Ik liep hier bijna tegen een hek die de brug over het spoor afschermde. Hij wees me erop dat we de tunnel moesten gebruiken. Deze tunnel was ontzettend gedateerd en stonk enorm. Het busstation buiten zag er een stuk mooier uit dan het station zelf en er vertrokken verrassend veel bussen hier:
In Siegen zagen we een bijna minuscuul te noemen treintje. Ik denk niet dat er treinen in Duitsland zijn, die nog korter zijn dan deze:
We zijn uiteindelijk zo'n 20 minuten in Siegen geweest voordat we de RE16 helemaal naar Essen zouden nemen. Toch wel leuk om een oude bekende zo ver van huis te zien
We bleven uiteindelijk 2 uur en een kwartier in de trein zitten tot Essen. In Letmathe werd er een trein uit Iserlohn aangekoppeld.
Wij zaten vlakbij de kaartautomaat en ik moet zeggen dat de persoon die dit hele concept bedacht heeft iets lang langer had moeten denken. De conductrice moest de hele tijd kijken bij de automaat of de mensen wel de juiste kaartjes kochten. Ook heb je met deze automaat uiteraard mensen die instappen en dan zonder ticket instappen en dan als er een conducteur is een kaartje kopen, maar anders gewoon blijven zwartrijden.
Op een gegeven moment kwam er ook een groepje jongens met een hele hoop bier in de handen. De conductrice besloot het eerst nog even aan te kijken. Vervolgens deed ze niet hetgene wat je misschien zou verwachten, ze ging doodleuk met de jongens een biertje drinken en ging lekker praten met ze over haar beroep _O- Ik vond het wel grappig eigenlijk...
Uiteindelijk kwamen we in Essen aan. Het station Essen had ik al eens gezien omdat wij met school eens voor het vak Duits naar Essen zijn gegaan. Ik had nog erg goede herinneringen aan Essen. Het is een erg gezellige stad met een leuk centrum.
Nadat we wat gegeten hadden bij de McDonald's stapte we over op de S-Bahntrein naar Oberhausen. Deze trein zou Duisburg Hbf overslaan.
Onze trein was groen *O*
Onderweg kwamen we langs een van de meest troosteloze stations van het Ruhrgebied; Essen-West. Tjonge, wat was dit een lelijk en slecht onderhouden station. Er stapte ook helemaal niemand in/uit hier. Daarbij moet ik wel zeggen dat Essen-West geen uitzondering is. Gelukkig wordt er in het hele Ruhrgebied langzaam maar wel gewerkt aan het opknappen van stations. In Nederland zijn we daar wel zo goed als klaar mee. (Maastricht, Ede-Wageningen, Driebergen-Zeist, Heerlen wordt nog aan gewerkt?)
In Oberhausen viel ons nog wat belachelijks op: deze S-bahntrein had een mini-1e klas _O- _O- _O-
Er zit toch niemand op te wachten om in zijn klein hokje opgesloten te zitten?
In Oberhausen besloten we alvast richting Nederland te gaan door een eerdere trein richting Wesel te nemen. Deze kwam wat te laat aan en kwam dan ook enorm hard aanrijden en het leek eerst nog alsof hij ging doorrijden.Op deze foto is dat ook wel te zien:
Onze trein kreeg al weer wat meer vertraging door een 'überholung'. We moesten wel even flink wennen aan deze trein. Boven was het zo ontzettend stil en hoorde je de trein zelf ook nauwelijks.
Bij station Oberhausen Sterkrade kwam ik er al snel achter dat dat te korte perron er niet meer was. Er waren wat extra platen neergezet zodat de trein langs het hele perron paste. Op dit dak hadden ze ook nog wat platen kunnen leggen :')
In Wesel stapte we uit en moesten we nog even wachten op de trein naar Arnhem. Eerst op spoor 2, toen op spoor 4 omdat daar Arnhem stond, uiteindelijk toch spoor 2 om een of andere reden. We moesten dus flink rennen omdat het achterste deel zou achterblijven.
Ondertussen was het al half acht 's avonds en gingen we weer terug naar Nederland.
In Emmerik moesten we nog 20 minuten wachten wegens werkzaamheden.
In Arnhem haalde we nog net de overstap op de intercity naar Ede-Wageningen.
In Ede-Wageningen zouden we weer met treinvervangend vervoer naar Driebergen-Zeist. Zoals het wel vaker fout gaat met treinvervangend vervoer ging het deze keer verkeerd. Er was een bus uitgevallen dus de snelbus naar Driebergen-Zeist zou niet rijden. Overigens worden er veel te veel termen gebruikt bij de werkzaamheden. Je hebt de DIRECTbus (Utrecht-Ede Non-stop), Snelbus (Utrecht-Driebergen-De Klomp-Ede) en dan heb je ook nog een stopbus (Utrecht-Bunnik-Driebergen etc.). Het zorgt voor verwarring zal ik maar zeggen.
Gelukkig kwam er een ventje met een reflecterend vestje naar ons toelopen. Deze gast praatte wat met zijn collega's door de walky-talky. Vervolgens ging hij daar doodleuk staan zonder maar een woord te zeggen tegen de gedupeerde reizigers. Iemand moest het zelf vragen en hij zei dat er over vijf minuten een reservebus zou komen. Volgens mij werd al gezegd: 'moet je niet doen, die bus is erg slecht'.
Nou, dat was ie zeker. Deze bus kwam nog van het vorige milennium volgens mij toen de mensen een stuk korter waren, want beenruimte was er gewoon niet. Vanbuiten zag deze bus er ook niet heel fris uit:
Het interieur was wel mooi moet ik toegeven. Hij was vanbinnen helemaal rood bekleed met mooie belichting. Compleet met 40cm dikke televisietjes.
De reis liep voorspoedig tot De Klomp. Daar koos onze chauffeur een alternatieve langzamere route via Scherpenzeel en Woudenberg naar Driebergen.
Uiteindelijk zijn we aldaar met een kwartier vertraging aangekomen.
Ondanks dit was het toch een erg geslaagde dag met mooie landschappen,
Bedankt voor het lezen! :)