Bart on Tour #4 | Rügen en OMSI in Berlijn [29 Foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bart on Tour #4 | Rügen en OMSI in Berlijn [29 Foto's]

Bericht door Bartjk »

Vorige delen uit deze serie:
Bart on Tour #1 | Rond het meer [27 Foto's]
Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Begin Juli ben ik samen met forumlid Pim-AllianceB95 begonnen aan een 10 daagse reis door Duitsland heen. Voor de reis hadden we een 6 daagse Interrail Duitsland Pass voor de eerste klas. Zo konden we zelf kiezen welke treinen we namen.

Afbeelding
1. De reis begon zoals altijd in Lelystad. Hier ging het per intercity naar Kampen-Zuid, waar overgestapt moest worden op een snelbus naar Meppel. Dit vanwege de 16-daagse buitendienststelling van station Zwolle. Het busvervoer was goed geregeld en ik kwam ook op tijd aan in Meppel om de intercity naar Groningen te halen.

Afbeelding
2. Ik had een half uur speling ingebouwd voor de aansluiting naar Leer in Groningen. Deze speling had ik niet nodig en daarom heb ik mijn reisgenoot op kunnen wachten op het zonnige station van Martenshoek

Afbeelding
3. Vanaf Martenshoek ging het naar het Grensstation van Weener. De perrons zijn hier niet verhoogd maar daarvoor hebben de GTW's die naar Duitsland rijden een speciale extra trede. De machinist was deze echter even vergeten waardoor het een heel stuk naar beneden was. De vorige keer was de grenscontrole in Weener onbemand. Deze keer stond de politie ons wel op te wachten, maar wij wisten er wederom doorheen te glippen en konden zo het SEV in naar Leer.

Afbeelding
4. Vanaf Leer ging het per IC2 naar Hamburg. Op Hamburg stapten we over op een zomer intercity naar Stralsund. Deze intercity rijdt alleen in de zomer en had niet zo'n heel gunstig pad. Op sommige plekken stonden we meer dan 10 minuten gepland stil in een weiland. Voordeel van deze trein was dan wel weer dat het met interessant materieel reed. Wij zaten in een vrij zeldzaam AB rijtuig met zowel eerste als tweede klas coupés. Dit rijtuig was afgewerkt met hout en goud.

Afbeelding
5. In een tweede klas coupé was de airco defect. Het was vrij duidelijk aangegeven dat je daar niet mocht gaan zitten...

Afbeelding
6. Vanaf Stralsund rijdt er elk uur een stoptrein naar het eiland Rügen. Af en toe rijdt er ook een Intercity naar het eiland. En één keer per dag loopt er een ICE uit. En dat was ook precies de trein die wij namen. Deze ICE-T heeft ook een restaurant aan boord. Deze was helaas al gesloten op het traject tussen Stralsund en Binz.

Afbeelding
7. Op station Ostseebad Binz eindigen de fernverkehr treinen op de sporen 2 en 3. Op spoor 1 komt de RE. Onze ICE bleef hier tot de volgende ochtend om dan weer richting Berlijn te rijden. Spoor 2 en 3 werden nadat iedereen was uitgestapt dan ook afgesloten met een hek.

Afbeelding
8. De volgende ochtend kwamen we onderweg naar de Bakker een oude citaro tegen op stadsbuslijn 4 in Stralsund. Op deze stadsdienst rijden enkel citaro's maar wel van alle generaties.

Afbeelding
9. In de haven van Dubnitz staat veel oud materieel van de DB opgesteld, waaronder oude GTW's

Afbeelding
10. Er reden veel verschillende typen bussen rond op het eiland Rügen. Voornamelijk Solarissen, Volvo's en Setra's. Zoals deze op het busstation van Sassnitz

Afbeelding
11. Sommige bussen reden, zoals je dat wel vaker ziet in Duitsland, met een aanhanger voor fietsen. Ik heb de aanhangers echter niet gebruikt zien worden. Maar het zorgt wel voor een leuke combinatie met een 8700 op het busstation van Bergen auf Rügen.

Afbeelding
12. Terug in Stralsund bij station Rügendamm staat een stadsbus te keren, met in de achtergrond de in 2007 geopende Stralsundbrücke voor het autoverkeer. Die nu niet meer hoeft te wachten op een brugopening als een boot wil passeren.

Afbeelding
13. De treinen moeten echter nog gebruik maken van de oude Rügendammbrücke. Deze enkelsporige brug is de enige spoorverbinding tussen het eiland en het vaste land. Hier passeert de RE9 de brug in de richting van Stralsund. Het is een beetje een vreemde eend (of hamster) in de bijt, omdat hier voornamelijk FLIRT's rijden.

Afbeelding
14. Er is één stadsbuslijn die een klein stukje het eiland op rijdt, namelijk lijn 1. Hier komt de citaro net weer terug op het vaste land van zijn rondje op het eiland.

Afbeelding
15. Op de derde dag gingen we naar Berlijn. Dit deden we niet met onze interrail maar met een sparpreis kaartje. Op deze dag hebben we onze interrail wel gebruikt maar daar kom ik zo nog op. Met IC2425 gingen we van Stralsund naar Berlijn. Onderweg kwamen we op het station Züssow een oude GTW van de Usedomer Bäderbahn tegen. Vanaf waar hij als RB over een schiereiland naar het Poolse Świnoujście Centrum rijdt.

Afbeelding
16. In Berlijn aangekomen hebben we onze baggage in een kluis gestopt en zijn we naar het pittoreske stadsdeel Spandau gegaan. Niet de beste wijk van Berlijn maar onder velen van ons wel een bekend deel van de stad. In dit deel speelt namelijk het busspel OMSI zich af. Allereerst namen we lijn 130 van het U-bahn station Ruhleben naar de Westerwaldstraße.

Afbeelding
17. Vervolgens gingen we naar het Waldkrankenhaus. EIndpunt van diverse lijnen, waaronder de M37

Afbeelding
18. We liepen door het ziekenhuis heen om bij het andere eindpunt, de Nervenklinik te komen. Deze was echter verlaten en vervallen. Wat resteerde was enkel een parkeerplaats. Er kwamen hier dus ook geen bussen meer.

Afbeelding
19. Dan maar doorgelopen naar het andere eindpunt in de buurt, de Freudstraße. Hier keert lijn 137, vroeger lijn 92. In OMSI is het een kale plek, in het echt ook.

Afbeelding
20. We gingen weer terug naar Rathaus Spandau, het centrale knooppunt van bijna alle lijnen in Spandau. Hier is ook het treinstation Berlin-Spandau, waar ook veel fernverkehr stopt waaronder de IC naar Amsterdam. Naast dat station staat lijn 130 weer met in de achtergrond het Rathaus.

Afbeelding
21. We vermoeden dat de loopbanden van het metrostation vaak kapot gingen of kapot werden gemaakt, want alle loopbanden van het station waren tot onze verbazing geasfalteerd.

Afbeelding
22. OMSI is niet het enige spel dat zich in dit stadsdeel afspeelt. Ook het spel World of Subways 2 speelt zich hier af. Rathaus Spandau is het eindpunt van de gesimuleerde metrolijn U7. Het station is nog geheel in oude stijl.

Afbeelding
23. In Spandau ligt een groot terrein van de BVG bij het am Omnibushof. Het depot dat ook in OMSI gebruikt wordt. Hier staat enorm veel materieel opgesteld.

Afbeelding
24. Ondanks dat het spits was stonden er erg veel bussen stil. Wij vroegen ons af of het BVG niet met wat minder bussen af kon. Dit terrein zal de OMSI speler overigens wel herkennen.

Afbeelding
25. Aan de zijkant van het depot stonden heel wat dubeldekkers buitendienst. Veel misten deuren of ramen of andere vrij belangrijke zaken. Naast het depot kwamen ook gewoon lijnbussen langsrijden. Waaronder lijn 135 die met een gelede Scania reed.

Afbeelding
26. Het andere eindpunt van de oude lijn 92 is de halte Hahneberg. Vroeger was hier de Stadsgrens. Tegenwoordig eindigen hier de lijnen X49 en M37.

Afbeelding
27. In Berlijn rijden er inmiddels ook wat elektrische bussen, in de vorm van een Solaris urbino 12. Het mooie van deze bus vind ik dat er achterin de bus geen motorruimte is waardoor er een enorme achterruit is.

Afbeelding
28. Op het eindpunt van lijn 204 bij station Südkreuz laad de bus zich op d.m.v. een inductieplaat in de grond.

Afbeelding
29. Op deze foto is de inductieplaat die uit de bus komt te zien. Blijkbaar komt er een niet hoorbaar geluid bij vrij die de duiven aantrekt, want die vonden het maar wat interessant.

Om 21 uur namen we vanaf Berlijn de NightJet naar Basel. Het fijne van een interrail is dat je een interrail dag al om 19:00 uur de dag daarvoor mag beginnen als je een trein neemt die na 4:00 aankomt. Ideaal voor nachttreinen want dat kost je geen reisdag. Hoe de reis verder is verlopen kun je lezen in het volgende reisverslag!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Bart on Tour #4 | Rügen en OMSI in Berlijn [29 Foto's]

Bericht door Lijn 45 »

Erg leuk verslag :pos:
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Bart on Tour #4 | Rügen en OMSI in Berlijn [29 Foto's]

Bericht door Ferdinand »

Tjonge, ik ben wel jaloers zeg! Door heel Duitsland reizen en dan ook met lange aftandstreinen en dan als kers op de kaart ook nog 1e klas!

Je maakt in ieder geval erg mooie foto's! Met een camera of telefoon? Ik zie uit naar het vervolg!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Bart on Tour #4 | Rügen en OMSI in Berlijn [29 Foto's]

Bericht door ZO6176 »

Erg leuk verslag. Grappig dat je naar de roots van het spel bent gegaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bart on Tour #4 | Rügen en OMSI in Berlijn [29 Foto's]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag, maar ik mis wel wat foto's van "Rasender Roland".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten