Zugführer on tour #13: Portugal - Sintra & Coimbra [33 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2984
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Zugführer on tour #13: Portugal - Sintra & Coimbra [33 foto's]

Berichtdoor Zugführer » Ma 27 Aug 2018, 14:04

In het vorige verslag beschreef ik onze heenreis naar Portugal. Het eindigde op het punt waar we de trein naar Sintra namen. Sintra ligt zo'n 30 kilometer westelijk van Lissabon en het is vooral bekend vanwege de grote hoeveelheid paleizen en tuinen. Sintra is (net als de rest van Portugal) in de 8e en 9e eeuw in handen geweest van de Moren, die onder andere een kasteel hier hebben gebouwd, dat nu bekend staat als het Castelo dos Mouros (Kasteel van de Moren). De huidige inrichting van het landschap (ook de huidige inrichting van het kasteel) is echter te danken aan de invloed van de romantiek, geintroduceerd door de lieden die hier in de 19e eeuw rondliepen.
Later in het verslag gaan we ook nog naar Coimbra toe.
Spoiler: show
Weer een overzichtskaartje van het gebied:
Afbeelding

1. Zo'n trein heeft ons naar Sintra gebracht, deze treintjes rijden ongeveer om het kwartier richting Lissabon.
Afbeelding
Local train seen from Castelo dos Mouros by Zugführer, on Flickr

2. Uitzicht over Sintra vanaf het Castelo dos Mouros, het nationaal paleis (met de twee typerende witte torentjes) is een van de bekendste gebouwen in het centrum van het stadje zelf.
Afbeelding
Coimbra seen from Castelo dos Mouros by Zugführer, on Flickr

De eerste middag in Sintra bezoeken we de Quinta da Regaleira. Het is echt fantastisch mooi, als je van mysterieuze tuinen en ondergrondse gangenstelsels houdt absoluut de moeite waard. Ik maak er weliswaar nauwelijks foto's, maar het is ook niet te doen om de sfeer over te brengen in een aantal beelden. Het beste advies dat ik kan geven is er gewoon heen gaan als je in deze regio op vakantie bent, wat mij betreft het hoogtepunt van Sintra.

De tweede dag in Sintra bezoeken we eerst het Castelo dos Mourous, alvorens we aan een wandeling naar de kust beginnen. Dat stond ook hoog op ons verlangslijstje, mede dankzij het verslag van Ardan van twee jaar geleden alweer. We twijfelen of we naar Cabo da Roca lopen (meest westelijke punt van het Europese vasteland) of naar praia das maçãs (daar eindigt de tram uit Sintra), uiteindelijk lossen we het op door gewoon via het een naar het ander te lopen :p
Afbeelding

3. Nadat we een eind over wegen lopen waar men net iets te snel rijdt buigen we na een aantal kilometers een bos in (Mata de Sintra), het is een mooi bos, heerlijk rustig, we komen in totaal 2 andere wandelaars tegen. We doorkruisen nog twee door toeristen onaangetaste dorpjes en bereiken dan nar zo'n 15 kilometer lopen Cabo da Roca. Hier komen opeens weer bussen vol met toeristen aan, omdat dit het meest westelijk gelegen punt van het Europese vasteland is.
Afbeelding
Cabo da Roca by Zugführer, on Flickr

4. We zijn uiteraard snel weer weg hier en besluiten in noordelijke richting langs de kust lopen, richting Praia das Maçãs dus, dat we in de verte al zien liggen.
Afbeelding
Beach near Cabo da Roca by Zugführer, on Flickr

5. Het is echt geweldig mooi, Ardan heeft geen woord te veel gezegd. Er is een aantal van dit soort strandjes waar geen enkele toerist op te vinden is. Het is ook een vrij ruig landschap, al is het niet al te zwaar er doorheen te lopen.
Afbeelding
Beach near Cabo da Roca by Zugführer, on Flickr

6. Praia das Maçãs ligt op een kilometer of 5 hemelsbreed van Cabo da Roca, je kunt er vrij rechtstreeks heen wandelen, al doe je er een stuk langer over dan normaal vanwege het ruige landschap. Het is wel echt een leuke wandeling, we merken nauwelijks dat we al ruim 20 kilometer in de benen hebben. Af en toe is het even vlak, dat is dan echt een verademing.
Afbeelding
Along the coast between Cabo da Roca and Praia das Maçãs by Zugführer, on Flickr

7. Tegen 5 uur bereiken we dan eindelijk Praia das Maçãs, ook weer een prachtig gelegen dorpje.
Afbeelding
Praia das Maçãs by Zugführer, on Flickr

8. Van Praia das Maçãs naar Sintra rijdt een historische tram. We waren er echter vanuit gegaan dat we die niet zouden kunnen nemen, maar dat we met de bus terug zouden gaan. De frequentie is namelijk eens per 2 uur en de capaciteit van de tram is niet bepaald groot, er passen 24 passagiers in. Bovendien hadden we op internet gelezen dat de dienstregeling aan het eind van de dag vaak niet meer betrouwbaar is door vertraging die gedurende de dag opegelopen is. Groot was onze verrassing dus toen netjes op tijd dit trammetje het eindstation binnen kwam rijden.
Afbeelding
Elétrico de Sintra: end station in Praia das Maçãs by Zugführer, on Flickr

9. De achterkanten van de bankjes worden omgeklapt, zodat alle passagiers naar voren kunnen kijken. Er worden kaartjes verkocht voor 3 euro per persoon en min of meer tijd vertrekken we dan richting Sintra, met de laatste rit van de dag.
Afbeelding
Elétrico de Sintra: inside view by Zugführer, on Flickr

10. De tramlijn is enkelsporig en steekt enkele malen de weg over, voor automoblisten springt het stoplicht dan even op rood.
Afbeelding
Elétrico de Sintra: crossing road by Zugführer, on Flickr

11. Het rammelt alle kanten op maar is een leuke beleving, mooier hadden we deze dag niet af kunnen sluiten.
Afbeelding
Elétrico de Sintra by Zugführer, on Flickr

12. Tussendoor zijn enkele haltes, met hun eigen wachthokjes met tegelpatroontjes natuurlijk (heel Portugal bestaat uit een aaneenschakeling van tegelpatroontjes). We stoppen echter nergens, alle passagiers zijn op het beginpunt ingestapt en zijn onderweg naar het eindpunt in Sintra, blijkbaar.
Afbeelding
Elétrico de Sintra: stop along the way by Zugführer, on Flickr

13. Hier hebben we het eindpunt bereikt, de stroomafnemer wordt met de hand omgezet, het is de laatste rit van de dag en er wordt nu alleen nog een kleine 2 kilometer terug gereden naar de remise.
Afbeelding
Elétrico de Sintra: end station in Sintra by Zugführer, on Flickr

14. Vanuit ons hotel hebben we uitzicht op het spoor, waar ik op de ochtend van ons vertrek deze foto neem.
Afbeelding
Local train between Portela de Sintra and Sintra by Zugführer, on Flickr

15. Voor we Sintra verlaten lopen we nog een rondje door het stadje, waar we onder dit gebouw tegenkomen. De moorse inspiratie is ook hier zichtbaar :p
Afbeelding
Villa Sasseti by Zugführer, on Flickr

16. Vandaag reizen we verder naar Coimbra. Om te beginnen brengt deze trein ons weer terug naar Lissabon.
Afbeelding
Local train to Lisboa Oriente at Sintra train station by Zugführer, on Flickr

17. We stappen uit op de eindbestemming Lisboa Oriente (Lissabon oost). Hier vond in 1998 de Expo '98 plaats en zo'n expo is natuurlijk niet compleet zonder kabelbaan, die hier toen dus gebouwd is en vandaag nog steeds rond draait. De kabelbaan is net een kilometer lang en hij overbrugt niets, je kunt er ook gewoon onderdoor lopen.
Afbeelding
Lisboa telecabine by Zugführer, on Flickr

18. Op het station van Lisboa Oriente stond onder andere deze intercity met open deuren aan de kant waar geen perron is, levensgaarlijk natuurlijk, meteen even gemeld aan de Onderzoeksraad voor de Veiligheid uiteraard.
Afbeelding
Lisboa Oriente train station by Zugführer, on Flickr

19. Dit apparaat gaat ons naar Coimbra brengen. Het is een Alfa Pendular, de hogesnelheidstrein van de Portugese spoorwegen. Een reservering haal je bij het loket en kost 5 euro.
Afbeelding
Lisboa Oriente train station by Zugführer, on Flickr

Coimbra heeft twee stations. Het station dat het dichtst bij het centrum ligt heet Coimbra, het station aan de doorgaande spoorlijn, waar wij aankomen, is simpelweg Coimbra-B genoemd. Coimbra "Centraal" wordt ook wel Coimbra-A genoemd.
Afbeelding

20. We komen aan op Coimbra-B, waar diverse lokale treinen staan. Rechts staat onze Alfa Pendular nog.
Afbeelding
Coimbra-B train station by Zugführer, on Flickr

21. Coimbra-B dus :p
Afbeelding
Coimbra-B train station by Zugführer, on Flickr

22. Coimbra-B heeft een interessante spoorwegovergang, het is simpelweg een stoplicht. Zodra er een trein in de buurt komt springt het stoplicht op rood en gaan er allerlei bellen rinkelen. Het is dus een lawaai van jewelste, zeker als er een trein stil gaat staan aan een perron en passagiers in mogen stappen.
Afbeelding
Coimbra-B train station by Zugführer, on Flickr

23. Na even wachten komt er een trein aan die ons de laatste 2 kilometer naar Coimbra-A brengt. Hier zijn we aangekomen op dat kleine kopstation, waar dus alleen regionale treinen aankomen.
Afbeelding
Coimbra train station by Zugführer, on Flickr

24. Een van de bezienswaardigheden van Coimbra is deze aquaduct. Wat minder imposant dan dat ding in Lissabon, maar dit exemplaar mag er ook zijn.
Afbeelding
Aquaduct in Coimbra by Zugführer, on Flickr

25. De volgende dag maken we een wandeling in de omgeving. We hadden gezien dat de hoogste eucalyptus boom van Europa in de buurt stond. Nou hebben we helemaal niks met bomen in het algemeen, maar hij stond wel in een grappig parkje op een kilometer of 7 lopen, oostelijk van Coimbra.
Afbeelding
Highest eucalyptus tree in Europe, near Coimbra by Zugführer, on Flickr

26. Vlakbij de hoogste eucalyptusboom zijn wat rivierstranden in de Mondego die ook op ons lijstje van te bezoeken dingen in Coimbra staan.
Afbeelding
Mondego River beaches near Coimbra by Zugführer, on Flickr

27. Ons privérivierstrandje, het water had wat helderder mogen zijn voor de optimale beleving, maar verder is het ook weer erg mooi hier.
Afbeelding
Mondego River beach near Coimbra by Zugführer, on Flickr

Het vervolg van de wandeling is erg warm, het zou ruim 40 graden worden zagen we achteraf. We lopen terug over een berg met een bos, maar het bos blijkt erg dunbegroeid en de zon staat recht boven ons. Het is geen pretje, we zijn blij als we na een uur wandelen weer de bewoonde wereld bereiken en uiteindelijk komen we bij een winkelcentrum terecht waar we water kopen en genieten van de airco :')

28. Onze laatste dag in Portugal, het zou wederom een graad of 42 worden vandaag dus we besluiten het wat rustiger aan te doen dan gisteren. We willen om te beginnen het oude Santa Clara klooster bezoeken. Dat doen we vroeg zodat het nog niet zo warm is, maar ook rond 10 uur is het hier al goed warm. Dit klooster is in de 14e eeuw gebouwd op de minst verstandige plek ooit, direct naast de Mondego rivier. Het klooster kwam in de loop van de jaren zo vaak onder water te staan dat na enkele eeuwen de onderste verdieping verlaten is en de eerste verdieping de nieuwe begane grond werd. Uiteindelijk is het hele klooster verplaatst naar een nieuwe plek wat verder op de berg. Het oude klooster heeft jarenlang onder water gestaan maar is recentelijk drooggelegd en uitgegraven. Nu is er een museum omheen gebouwd en kun je door de ruines heen lopen, erg leuk natuurlijk.
Afbeelding
Monastery of Santa Clara-a-Velha in Coimbra by Zugführer, on Flickr

29. De Mondego rivier met aan de overkant het centrum van Coimbra. Zoals je ziet ligt de stad op eeen heuvel, bovenop de heuvel ligt de universiteit (Coimbra is een echte universiteitsstad).
Afbeelding
Coimbra and Mondego river by Zugführer, on Flickr

30. Er zijn veel krappe straatjes in het centrum van Coimbra, maar men krijgt het toch voor elkaar daar een busje doorheen te sturen.
Afbeelding
Bus in city center of Coimbra by Zugführer, on Flickr

Het grootste deel van de middag brengen we door in het nationaal museum. Vooral de Romeinse cryptoporticus is erg leuk om doorheen te lopen. De rest van het museum is erg langdradig. Op elke hoek staat een medewerker die het vervolg van de route aan wijst, om te voorkomen dat je ergens een hoekje zou missen, we snappen in ieder geval niet waarom er niet gewoon bordjes hangen en we durven niet af te snijden :')
Gelukkig is het lekker koel binnen en hebben we ook niet behoefte om heel snel weer naar buiten te gaan gezien de daar heersende temperatuur :p

31. We passeren ook het station van Coimbra(-A) nog eens, later deze dag zullen we de twee kilometer naar Coimbra-B wandelen om daar de nachttrein terug te nemen.
Afbeelding
Coimbra train station by Zugführer, on Flickr

32. Voor het zo ver is komen we nog spontaan een Fadoconcert tegen, een Portugese muziekstijl waarvan de oorsprong van de twee belangrijkste stijlen in Lissabon en Coimbra ligt. Fado zit echt diep geworteld in de cultuur hier, het is leuk om daar op de valreep nog wat van mee te pakken. Het is inmiddels overigens half 11 en de temperatuur is nog steeds 28 graden.
Afbeelding
Fado concert in Coimbra by Zugführer, on Flickr

33. Na een korte wandeling belanden we weer op Coimbra-B, waar de nachttrein terug naar de Franse grens over enkele minuten deze foto binnen komt rijden.
Afbeelding
Coimbra-B train station by Zugführer, on Flickr

Conclusie: Ga naar Portugal, het is erg de moeite waard. Prima te doen met de trein als je er de tijd voor neemt (het kan in 24 uur, maar waarom zou je niet een dag extra nemen om onderweg nog wat te bekijken? ;)). Als ik nog een keer zou gaan zou ik waarschijnlijk liever in het voor- of najaar gaan om de grootste warmte te vermijden, al was het de eerste dagen dat wij er waren slechts een graad of 25 (koeler dan in Nederland, waar op dat moment een hittegolf bezig was).
Drink koffie, je krijgt de beste espresso voor prijzen die variëren tussen de 50 cent en maximaal een euro. Eet pastelaria, alle koffietentjes hebben hele ladingen aan zoete en hartige gebakjes in hun vitrine staan, eveneens allemaal erg goedkoop. En bezoek in ieder geval Sintra en de kust :)

Dank voor jullie aandacht weer, de terugreis via Bordeaux en Zürich hebben jullie nog van me te goed.
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km
2018 (2-dec): Trein 27.142 km - Bus 1974 km - Tram 280 km - Veer 84 km - Metro 41 km

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5370
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Zugführer on tour #13: Portugal - Sintra & Coimbra [33 foto's]

Berichtdoor Etienne » Ma 27 Aug 2018, 14:40

Leuk verslag. Maar Portugal staat niet erg hoog op mijn lijst :)
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30634
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Zugführer on tour #13: Portugal - Sintra & Coimbra [33 foto's]

Berichtdoor Daniel » Ma 27 Aug 2018, 20:02

Erg fraai verslagje weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8597
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Zugführer on tour #13: Portugal - Sintra & Coimbra [33 foto's]

Berichtdoor Aking » Ma 27 Aug 2018, 22:12

Het begint zo mooi....

Zugführer schreef:18. Op het station van Lisboa Oriente stond onder andere deze intercity met open deuren aan de kant waar geen perron is, levensgaarlijk natuurlijk, meteen even gemeld aan de Onderzoeksraad voor de Veiligheid uiteraard.


En dan zeg je zoiets :cry: :evil: -o- :| :(

*op vijandenlijst zetten doet* :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13656
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Zugführer on tour #13: Portugal - Sintra & Coimbra [33 foto's]

Berichtdoor Meltrain » Di 28 Aug 2018, 17:41

Leuk verslag. :D
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

waldo79
Berichten: 4386
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Zugführer on tour #13: Portugal - Sintra & Coimbra [33 foto's]

Berichtdoor waldo79 » Di 28 Aug 2018, 18:45

Weer uiterst lezenswaardig ;)
Mij best :)

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10591
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Zugführer on tour #13: Portugal - Sintra & Coimbra [33 foto's]

Berichtdoor Ardan » Di 28 Aug 2018, 22:39

Wat heb je een enorme wandeling gemaakt zeg! Zelf heb ik van Cascais naar Cabo da Roca gefietst en dat vond ik al een beste beproeving. Feest van herkenning wel, wat is het mooi daar he? Is dat Castelo dos Mouros nog de moeite waard? Die heb ik overgeslagen..
2018 (11-12):
Trein 9977 km · S-Bahn 552 km · Metro 667 km · Zweeftrein 18 km · (Snel)tram 696 km · Funiculaire 2 km · Bus 731 km · Veer 20.2 km

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2984
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Zugführer on tour #13: Portugal - Sintra & Coimbra [33 foto's]

Berichtdoor Zugführer » Di 28 Aug 2018, 23:19

Die wandeling was ook niet helemaal gepland zo, maar uiteindelijk had ik het laatste stuk absoluut niet willen missen inderdaad :)
We vonden het Castelo dos Mouros niet de entreeprijs waard, er is binnen nauwelijks wat te zien. Het is zogenaamd uit de 8e eeuw, maar alles wat je vandaag de dag ziet is aangelegd in de 18e eeuw, die indruk kregen we althans sterk. Vooral het uitzicht is wel leuk :)
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km
2018 (2-dec): Trein 27.142 km - Bus 1974 km - Tram 280 km - Veer 84 km - Metro 41 km


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten