Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door Zugführer »

Na onze heenreis naar Portugal en een aantal prachtige dagen in Portugal beginnen we midden in de nacht aan onze terugreis naar Nederland. Die gaat niet helemaal rechtstreeks, we maken eerst een tussenstop in Bordeaux en hebben vervolgens nog wat zaken te regelen in Zwitserland.
Spoiler: show
Afbeelding
1. We brengen de nacht door in deze hoteltrein, op zich prima te doen, alleen de airco is wat aan de koude kant (zeker als het de hele dag tussen de 30 en 40 graden was). We arriveren met een uur vertraging in Hendaye, het Spaanse breedsporige deel van het station (daar is de foto dus gemaakt) is met een hek afgesloten van het Franse gedeelte van het station (rechts).
Afbeelding
Hendaye train station by Zugführer, on Flickr

2. Ondanks de vertraging hebben we nog ruim een uur voor we onze reis vervolgen, dus kopen we een baguette en koffie voor niet-Portugese prijs. Het stationsgebouw van de voorkant gezien.
Afbeelding
Hendaye train station by Zugführer, on Flickr

3. Links van het stationsgebouw is het kleine stationnetje van deEuskotren, de Baskische spoorwegmaatschappij. De Euskotren heeft een spoornet met een spoorbreedte van 1000 mm en het net loopt van hier tot Bilbao. Het eerste gedeelte tot Donostia loopt vanaf hier vrijwel parallel aan het nationale Spaanse spoorwegennet, best bizar om te zien. Helaas is het vrijwel onmogelijk een foto te nemen van de binnenkant van het station met trein, dus hierbij de buitenkant van het kleine kopstation.
Afbeelding
Euskotren, Hendaye train station by Zugführer, on Flickr

4. Wij reizen per TER verder naar Bordeaux, dat gaat vrijwel net zo snel als de TGV op dit stuk. Hier komt hij binnen rijden alvorens weer om te keren richting Bordeaux.
Afbeelding
TER to Bordeaux at Hendaye train station by Zugführer, on Flickr

We hebben eigenlijk geen verwachtingen bij Bordeaux, dus zijn aangenaam verrast als we er achter komen dat het best een leuke stad is. We slapen 2 nachten in Bordeaux, dus hebben 1 dag om de stad te verkennen.
We kopen een dagkaart waarmee we wat rondreizen en onder andere in het noorden van de stad terecht komen. We wandelen wat rond en komen per toeval uit bij de meest noordelijke halte van de bat³, een ov-verbinding over de rivier Garonne, die door Bordeaux heen loopt. Op die boot is onze kaart ook geldig, dus we maken van de gelegenheid gebruik om in stijl terug te reizen naar het centrum.
Spoiler: show
Afbeelding
5. Vanaf de boot hebben we onder andere uitzicht op de Pont d'Aquitaine, de snelwegbrug over de rivier.
Afbeelding
Bordeaux Garonne ferry by Zugführer, on Flickr

6. Onderweg op de boot, het water is behoorlijk bruin :p
Afbeelding
Bordeaux Garonne ferry by Zugführer, on Flickr

7. Hier vaart de bat³ weer weg, naar de eindbestemming die aan de overkant van de rivier al te zien is.
Afbeelding
Bordeaux Garonne ferry by Zugführer, on Flickr

8. In Bordeaux is in 2006 een plein onder water gezet, waarmee het de meest gefotografeerde plek van de stad is geworden :') Het is er de hele dag door in ieder geval behoorlijk druk en de weerspiegeling van de gebouwen aan het plein is ook wel grappig, maar daar is alles ook mee gezegd :p
Afbeelding
Bordeaux miroir d'eau by Zugführer, on Flickr

9. Bordeaux heeft sinds 2003 (weer) een tram, nadat in 1958 de tram verdween uit het straatbeeld. Nu is het een efficiënt netwerk bestaande uit drie lijnen en opvallend genoeg op een aantal trajecten (met name in het centrum) zonder bovenleiding.
Afbeelding
Tram in Bordeaux by Zugführer, on Flickr

10. De tram in de binnenstad is er gekomen door de toepassing van Alimentation par le sol; voeding via de bodem. In de binnenstad hoeft op die manier geen lelijke ontsierende bovenleiding geplaatst te worden. Bij deze tramhalte begint de bovenleiding net weer, zoals de oplettende kijker al had opgemerkt.
Afbeelding
Tram sttop CAPC, Bordeaux by Zugführer, on Flickr

11. Nog een blik op het St. Jean station, op de ochtend van ons vertrek, vanuit de tram.
Afbeelding
Bordeaux Saint Jean train station by Zugführer, on Flickr

12. Deze impossante muurkaart was leuk geweest voor de fotoquiz :Y
Afbeelding
Bordeaux Saint Jean train station by Zugführer, on Flickr

13. De TGV die ons naar Strasbourg gaat brengen. We hadden erg ons best gedaan een verbinding te vinden waarmee we niet in Parijs over hoeven te stappen. Waarom we niet de verbinding vanuit Lille naar Bordeaux hadden gevonden weet ik niet, deze trein splitst namelijk in de buurt van Parijs: het voorste treinstel gaat naar Strasbourg en het achtertste treinstel naar Lille.
Afbeelding
Bordeaux Saint Jean train station with TGV to Lille/Strasbourg by Zugführer, on Flickr

14. In Strasbourg stappen we over op de TER naar Basel. Hier komt die aan op station Basel SBB.
Afbeelding
TER from Strasbourg at Basel SBB station by Zugführer, on Flickr

15. We volgen een route door allerlei tijdelijke douanegebouwtjes en komen dan voor het stationsgebouw uit. Dan gaan we weer het stationsgebouw in en gaan op zoek naar de eerste trein naar Zürich. Dat bljkt deze intercity te zijn. Heerlijk dat we nu weer in elke trein die we willen in mogen stappen *O*
Afbeelding
Intercity to Zürich at Basel SBB station by Zugführer, on Flickr

16. Aangekomen in Zürich concluderen dat we nog dichterbij ons appartement in Wipkingen kunnen komen met deze S-Bahn, dus daar maken we graag gebruik van.
Afbeelding
S-Bahn at Zürich HB by Zugführer, on Flickr

17. Ook in dit deel weer een foto van een bus, lijn 33 is een tangentiële trolleybuslijn die van west via Wipkingen naar oost rijdt, zonder het centrum aan te doen.
Afbeelding
Bus in Wipkingen, Zürich by Zugführer, on Flickr

18. Ons apartement ligt vlakbij een heuvel met mooi uitzicht over de stad, dus daar maken we de volgende dag een wandeling. Probeer voor de grap het aantal hijskranen eens te tellen, het is niet heel goed te zien op deze foto, maar ik kwam ter plekke tussen de 10 en 20 uit. In de verte ligt de Zürichsee.
Afbeelding
View over Zürich from Chaferberg by Zugführer, on Flickr

19. Zürich is bekend terrein, de enige leuke foto die ik in de stad heb gemaakt is die van de Zürichsee, het grote meer waar Zürich aan ligt.
Afbeelding
Zürichsee by Zugführer, on Flickr

20. En zo breekt onze terugreis alweer aan, te beginnen met deze intercity die ons naar Stuttgart gaat brengen.
Afbeelding
Intercity to Stuttgart at Zürich HB by Zugführer, on Flickr

21. Vanaf Stuttgart reizen we met een opgeknapte ICE3 naar Köln. Onder andere het tapijt, de stoelen, het reserveringssysteem en de reisinformatie zijn stevig aangepakt.
Afbeelding
ICE3 new interior by Zugführer, on Flickr

22. Best geinig, het werd wel eens tijd dat die reisinformatie goed aangepakt werd en daar is men wat mij betreft in geslaagd.
Afbeelding
ICE3 new travel information system by Zugführer, on Flickr

23. Köln Hbf is voor mij wel vaker een van de laatste plaatsen in Duitsland waar nog een keer overgestapt moet worden. Tijdens de overstaptijd komt onder andere deze trein van National Expres langs.
Afbeelding
National Expres train at Köln Hbf by Zugführer, on Flickr

24. En om af te sluiten een hoop ICE treinstellen op één foto, onze ICE naar Utrecht zou niet veel later binnenkomen en ons zonder noemenswaardige vertraging naar Utrecht terugbrengen.
Afbeelding
ICE train at Köln Hbf by Zugführer, on Flickr

Dat was het dan voor de zomer van 2018, nu is de tijd om nieuwe plannen te maken weer aangebroken ;)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door waldo79 »

Aangename reportage :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje wederom :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :)
Bijzonder ook die loc van SBB Cargo voor een Intercity. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door Zugführer »

Vond ik ook :) Op de grens werd die uitgewisseld voor een Duits exemplaar trouwens, tijdens het kopmaken in Singen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door Suus »

Leuk verslag!
Waarom we niet de verbinding vanuit Lille naar Bordeaux hadden gevonden weet ik niet, deze trein splitst namelijk in de buurt van Parijs: het voorste treinstel gaat naar Strasbourg en het achtertste treinstel naar Lille.
Lille - Bordeaux rijdt 3x/dag (plus 1x/dag Ouigo Tourcoing - Bordeaux) met alle drie verschillende tussenstops en reistijden . Alle drie de treinen vertrekken vanaf Lille Flandres en mijn ervaring is dat ze behoorlijk snel worden volgeboekt of alleen prijzige tickets overblijven, terwijl Lille - Parijs zelfs de dag van te voren nog voor 20 euro te koop is.
Meltrain schreef:Bijzonder ook die loc van SBB Cargo voor een Intercity. :o
Van die locomotiefserie is slechts een deel geschikt voor inzet in Duitsland (Zwitserland heeft een ander type stroomafnemer dan Duitsland/Oostenrijk) en SBB heeft er daar maar weinig van, dus wordt nog eens een locomotief van dochter SBB Cargo ingezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door Etienne »

Leuk verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Erg leuk verslag
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door Timon91 »

Leuk verslag, ik heb het met plezier gelezen! Die TGV Bordeaux-Strasbourg rijdt dus wel langs Paris maar stopt er niet?
Mijn Flickr account.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door Ferdinand »

Mooi verslagje weer!

Alleen moet je me het begrip "tangentiële buslijn" even uitleggen :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door Daniel »

Een tangentiële buslijn is een lijn die van perifere locatie naar perifere locatie gaat zonder een centraal punt aan te doen. Als voorbeeldje uit jouw omgeving zou je bijvoorbeeld de 43 van Zeist naar Houten zo kunnen benoemen, die niet via het centrale punt Utrecht gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door Zugführer »

Dank voor jullie leuke reacties weer :D
Timon91 schreef:Die TGV Bordeaux-Strasbourg rijdt dus wel langs Paris maar stopt er niet?
Hij stopt in Massy TGV (daar werd volgens mij gesplitst naar Lille) en Marne la Vallée-Chessy, ofwel Disneyland Centraal. Beiden dus wel in de directe nabijheid van Parijs gelegen, maar niet in de stad zelf.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door Milco »

Leuk verslag, net als de vorige delen! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door ArnoArriva »

Leuke fotoverslag! :pos: Vooral die Cargo 4/4 421-379 en deze loc is ook toegelaten in Duitsland, alleen bij goederenvervoer.
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door Zugführer »

Zoals ik het begrijp had die locomotief best tot Stuttgart mogen rijden, maar doen ze dat liever niet omdat er maar een beperkt aantal Zwitserse locomotieven Duitsland in mag rijden. Als je dan toch kop moet maken is het net zo snel (of sneller zelfs) om een Duitse locomotief aan de andere kant te zetten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #14: Via Bordeaux en Zürich naar huis [24 foto's]

Bericht door Suus »

Bij reizigerstreinen van/naar Duitsland komen de Zwitserse locomotieven maar heel beperkt dat land uit inderdaad, of zelfs niet. Meestal op een plek waar men toch al kop moet maken. Naar andere buurlanden worden over het algemeen helemaal geen treinen met locomotieven ingezet door de SBB, of zijn de treinen van een andere vervoerder (o.a. ÖBB, SNCF en Lyria)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten