Ruben op Reis #4: Een weekend Terug naar Toen [12f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Ruben op Reis #4: Een weekend Terug naar Toen [12f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Het eerste volle weekend van september wordt door vele liefhebbers van stoomtreinen gespendeerd tussen Apeldoorn en Dieren. Op dit traject van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij, kortweg VSM, wordt dan het jaarlijkse evenement ‘Terug naar Toen’ georganiseerd *trein* Voor de VSM is het een heus karwei om een groot evenement als dit te organiseren. Achter de schermen gebeurt er al maanden van te voren van alles. De eerste zichtbare voorbereidingen worden een week van te voren getroffen. Op zondag 26 augustus werd er namelijk direct gerangeerd, nadat de groene dienstregeling was afgelopen. Er werd een stam Blokkendozen gevormd voor de dienst Beekbergen - Loenen, en een stam Oostenrijkers, met daartussen ‘de grote Oostenrijker’, voor de dienst Apeldoorn - Beekbergen. Het NSM zou nog een duit in het zakje doen door een Plan D, E en W aan te leveren. Samen met 2 extra rijtuigen van de VSM werd hiermee een stam gevormd voor de dienst tussen Loenen en Dieren.

Door de weeks gebeurt er van alles, zo werd maandag de loods leeggehaald en schoongemaakt. Daarnaast werd er in de loop van de week nog veel meer gedaan. Dranghekken moeten gehuurd worden, marktkraampjes worden opgebouwd, de loods wordt omgetoverd tot een spoormarkt, en niet te vergeten worden de stoomlocs opgestookt, divers materieel wordt verplaatst van Loenen naar Beekbergen, een enkele wagon wordt nog opnieuw geverfd en de oliegestookte locomotief 50 0073 moest een proefrit maken alvorens deze ingezet kan worden. De week van te voren gebeurt er dus van alles, en iedere hulp is dus welkom. Alle vrijwilligers (waaronder ik dus) wordt opgeroepen om hun beschikbaarheid door te geven. Op vrijdagmiddag was het dan zover. Na een korte dag op school werd naar Beekbergen getogen voor een vrijdag en zaterdag Terug naar Toen. Noemenswaardig is dat het op vrijdagmiddag al stikt van de rondlopende fotografen. Wellicht dat een overbrenging van de Stoomstichting Nederland (SSN) en van het Nederlands Spoorwegmuseum (NSM) hierin een rol hebben gespeeld (helaas kon ik beide niet fotograferen). Tegen zessen werd het toch hoog tijd voor wat te eten, en na een bord met boerenkoolstamppot kon dan toch de eerste foto gemaakt worden *O*

1. Op de vrijdagavond vertrekt er altijd een ‘loctrein’ (de benoeming hiervan is niet correct, een paar Oostenrijkers gaan ook mee) naar Loenen. Daar overnachten de locomotieven. Dit jaar gingen de locomotieven niet met één trein, maar met drie treinen naar Loenen. Normaliter vertrekt de loctrein ‘na het eten’, maar kennelijk waren de gastlocs van de SSN en de 52 8139 al eerder vertrokken. De tweede loctrein kon wel gefotografeerd worden. Even buiten het station van Beekbergen kon bij Het Hasselt de trein vastgelegd worden. Voorop reed de 23 076, met daarachter de 50 3654, 23 071, 44 1593, 50 307 en de 64 415. Achterop hingen nog drie Oostenrijkers.
Afbeelding
VSM 23 076 + 50 3654 + 23 071 + 44 1593 + 50 307 + 64 415 | Beekbergen by Ruben, on Flickr

2. Met de wetenschap dat er in totaal nog 1 locomotief overgebracht moest worden naar Loenen werd geduldig afgewacht op wat komen zou. Tussen de 1e en de 2e overbrenging reed nog een LLT. De 52 8139 was vanuit Loenen teruggegaan naar Beekbergen om de 50 0073 op te halen, de enige rijvaardige oliegestookte machine bij de VSM. Waarom de 50 0073 niet mee met een eerdere loctrein of op eigen kracht naar Loenen was gegaan is mij onbekend gebleven.
Afbeelding
VSM 52 8139 + VSM 50 0073 | LLT | Beekbergen by Ruben, on Flickr

3. Omdat ik de nacht van vrijdag op zaterdag in de slaapwagen zou verblijven werd er doorgefietst naar Loenen. Daar stond de slaapwagen namelijk opgesteld. Onderweg werd zoveel mogelijk langs het spoor gefietst (waar dat legaal mogelijk was natuurlijk :wink: ). Dat loonde, want vlak voordat ik in Loenen aankwam kon deze bijzondere combinatie vastgelegd worden:
Afbeelding
VSM 44 1593 | Personeelstrein | Loenen by Ruben, on Flickr
Vanuit Loenen moet er nog personeel teruggebracht worden naar Beekbergen. Daarom reed er een trein van Loenen naar Beekbergen met 1 Oostenrijker. De keuze voor de tractie was noemenswaardig: De grootste verbruiker van de VSM mocht het klusje klaren. De 44 1593, een driecilinder goederenlocomotief uit de DDR, mocht de Oostenrijker naar Beekbergen brengen.

4. Eenmaal aangekomen in Loenen werd nog wat gekletst en rond negen uur werd nog even de camera gepakt voor wat avondfoto’s. Probleem was echter dat ik geen statief heb. Het vergt dan ook enig improvisatievermogen om een leuke foto te maken. Gelukkig lukte dat wel aardig. Zo zien we op deze foto van links naar rechts op spoor 3 een Oostenrijker, de VSM 636 en de mP 3031 van het Spoorwegmuseum. Op spoor 2 de 23 071 welke de rangeerlichten nog aan heeft en op spoor 1 zien we nog de 44 1593, na terugkomst uit Beekbergen.
Afbeelding
VSM 23 071 | Loenen by Ruben, on Flickr

5. Niet veel later was het tijd om te gaan slapen. De volgende dag werd er vroeg opgestaan, want het feest zou beginnen. Het evenement trekt namelijk veel fotografen die de ochtendgoederentrein willen vastleggen. Om 6.50 vertrekt er een fotogoederentrein uit Loenen. Gelukkig hoefde ik niet al te vroeg op te staan, mijn hotel stond namelijk 500 meter van dit fotopunt vandaan :lol: Op de zaterdagochtend reed de goederentrein met de VSM 50 307. Met veel stoom werd er vertrokken met de lange goederentrein naar Beekbergen.
Afbeelding
VSM 50 307 | Goederentrein 760 | Loenen by Ruben, on Flickr

6. Nadat het blok tussen Loenen en Beekbergen was vrijgegeven door de treindienstleider kon de volgende trein vastgelegd worden. Doordat de fotogoederentrein zo’n 10 minuten vertraagd was, was deze trein ook zo’n 10 minuten vertraagd. Uit deze foto blijkt dat de fotogoederentrein net iets te vroeg vertrekt voor het fraaiste licht. Gelukkig kon dat bij deze loctrein wel vastgelegd worden. De VSM 50 0073 en 64 415 vertrekken hier uit Loenen. In Beekbergen zal de 50 0073 doorgaan naar Apeldoorn om een goederentrein op te pikken. De VSM 64 415 zal een korte goederentrein naar Loenen trekken.
Afbeelding
VSM 50 0073 + 64 415 | LLT 762 | Loenen by Ruben, on Flickr

7. Zoals reeds duidelijk ben ik vrijwilliger bij de VSM. Dan moet er natuurlijk ook gewerkt worden. Daarom werd ik om 8.00 verwacht in Beekbergen. Na de tweede trein van deze vroege ochtend werd er naar Beekbergen gefietst. Ik was ingedeeld op de restauratie van de trein tussen Beekbergen en Loenen. Na Dieren – Eerbeek het mooiste stuk van deze spoorlijn. In Loenen kan tijdens 1 van de 12 slagen een gast van het NSM worden vereeuwigd. De NSM-stam (bestaande uit Plan D, E en W) was aangebracht door de motorpost 3031 van het NSM, welke hier te zien is op het evenemententerrein in Loenen.
Afbeelding
NSM mP 3031 | Loenen by Ruben, on Flickr

8. Aan het einde van de dag konden nog twee treinen vastgelegd worden. Wederom werd er op de fiets gestapt om even buiten het station van Beekbergen de laatste foto’s te maken aan de Koningslijn. Allereerst zou er een loctrein naar Loenen vertrekken. Daarna zou nog de laatste trein naar Loenen vertrekken. De loctrein bestond uit 4 locomotieven. Naast de VSM 23 076, VSM 50 307 en VSM 44 1593 liftte ook de SSN 01 1075 mee. Het kwartet heeft hier Beekbergen verlaten en is onderweg naar Loenen, terwijl deze onderweg de velen fotografen passeert.
Afbeelding
VSM 23 076 + 50 307 + 44 1593 + SSN 01 1075 | Loctrein 779 | Beekbergen by Ruben, on Flickr

9. Tot slot zou op deze dag nog een personentrein naar Loenen vertrekken. De trein bestond uit drie locomotieven en twee Oostenrijkers. De trekkracht werd voorzien door de 23 071, 50 3654 en de 50 0073.
Afbeelding
VSM 23 071 + 50 3654 + 50 0073 | Personentrein 47 | Beekbergen by Ruben, on Flickr

10. Hierna werd weer richting huis getogen, de volgende dag moest ik helaas de boeken in. Op zondagavond werd echter nog wat tijd vrijgemaakt. De SSN zou namelijk teruggaan naar hun depot te Rotterdam. Omdat ik vooraf in het bezit was van een dienstregeling wist ik dat ik de trein 3x kon vastleggen. Eénmaal ten oosten van Ede-Wageningen, éénmaal op het station van Ede-Wageningen en éénmaal ten westen van Ede-Wageningen. ’s Avonds werd er dan ook een fietstochtje gemaakt. Na het avondeten werd er naar De Sysselt gefietst. Hier kon niet veel later de SSN 01 1075 met de 65 018 worden vastgelegd. (Eindelijk was het mij dan toch gelukt om de SSN in Ede vast te kunnen leggen. Vorig jaar tijdens Terug naar Toen bleek ik te laat te zijn, en tijdens de Kerstexpress was het geluk mij ook niet gezind -o- )
Afbeelding
SSN 01 1075 + 65 018 + Waterwagen | LM 71321 | Bennekom by Ruben, on Flickr

11. Op m’n dooie gemak werd naar Ede-Wageningen gefietst. Het blijft mooi om de verbaasde gezichten te zien. “Huh?!?! Een stoomtrein?” (Toevalligerwijs heeft de doorkomst van de SSN ook nog de lokale krant gehaald :lol: ). Maar goed: Alhier te Ede-Wageningen.
Afbeelding
SSN 01 1075 + 65 018 + Waterwagen | LM 71321 | Ede-Wageningen by Ruben, on Flickr

12. Tot slot nog ten westen van Ede-Wageningen. Aan het standpunt te zien kan menigeen die het forum ‘OV in Beeld’ volgt zien dat ik hier niet de enige was :mrgreen:
Afbeelding
SSN 01 1075 + 65 018 + Waterwagen | LM 71321 | Ede by Ruben, on Flickr

En zo was een leuk weekend ineens voorbij. Ik hoop dat men genoten heeft van het verslag. Tot slot nog een tip van de dag: Als je ’s ochtends een trein wilt fotograferen en het blijkt nog maar 7 graden te zijn, kleed je dan goed… Ik ga maar weer verder met snotteren en hoesten :X Dank voor uw aandacht en het lezen, en allicht tot een volgend fotoverslag 8-)
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op za 14 sep 2019, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een weekend Terug naar Toen [12f]

Bericht door waldo79 »

Prachtige plaatjes en een leuk verslag. Alleen zou ik het verhaal vanuit mezelf schrijven en niet in de 3e persoonsvorm (komt wat persoonlijker over) :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een weekend Terug naar Toen [12f]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje en mooie platen zeg :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Een weekend Terug naar Toen [12f]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag. Helaas kon ik dit jaar het evenement niet bezoeken.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Een weekend Terug naar Toen [12f]

Bericht door busentrein »

Mooie verslag, we hebben naast elkaar gestaan bij de laatste zo te zien *trein*
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een weekend Terug naar Toen [12f]

Bericht door reisthijs »

Mooie foto's, ik kon er zelf dit jaar niet naar toe gaan dan is het leuk er zo nog wat van mee te krijgen :pos:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Een weekend Terug naar Toen [12f]

Bericht door julsteren »

Zeer fraaie platen!!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een weekend Terug naar Toen [12f]

Bericht door Meltrain »

Schitterende foto's. :pos: :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Een weekend Terug naar Toen [12f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank voor de leuke berichtjes :pos:
waldo79 schreef:Alleen zou ik het verhaal vanuit mezelf schrijven en niet in de 3e persoonsvorm (komt wat persoonlijker over) :D
Thanks voor de tip! Zal het proberen mee te nemen in een eventueel volgend verslag.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een weekend Terug naar Toen [12f]

Bericht door trolly »

Waarom zou de derde persoon niet persoonlijk genoeg zijn?

Afbeelding
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een weekend Terug naar Toen [12f]

Bericht door waldo79 »

Ach, het is een verhaalstijl. En soms moet ik zoiets kwijt (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten