Een weekje in Mecklenburg-Vorpommern [46 f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Een weekje in Mecklenburg-Vorpommern [46 f]

Bericht door julsteren »

Gutentag!
Al sinds ondergetekende een jaar of 8 was ging hij al met zijn grootouders elk jaar op vakantie, dit jaar dus weer, nu niet met grootvader, hij is helaas vorig jaar overleden.
Verder heb ik het dus met grootmoeder de traditie van gemaakt om elke keer een andere uithoek van Duitsland te bekijken.

Ik zal jullie deze keer besparen van mijn gefilm en YouTube, want ik heb niet gefilmd, ben ook wel eens aan vakantie toe.

De uithoek waar we dit jaar heengingen is de laatste uithoek van Duitsland waar ik nog niet ben geweest, namelijk de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern, een gebied met een enorme leegstroom na de val van het communisme.

Afbeelding
1. De heen- en terugreis naar Neubrandenburg (waar een hotel was geboekt) ging per auto, een 22 jaar oude Mazda 323 coupé, een bak die je niet veel meer in Nederland ziet rondrijden, om en om werd er gereden, het is wel wat om in een auto te rijden die ouder is dan jezelf :') nouja, rond Hamburg een uur vertraging opgelopen, zoals gewend.

Afbeelding
2. Na aankomst moest er natuurlijk ergens gegeten worden, Neubrandenburg is geen typische communistische stad, het heeft zelfs nog een middeleeuwse stadsmuur! *O*

Afbeelding
3. Het steakhouse ingedoken, natuurlijk met een groot glas pils erbij.

Afbeelding
4. De volgende ochtend maar een Mecklenburg-Vorpommern-Ticket uit de automaat getoverd, het is hoogzomer dus overal werkzaamheden, geen treinen Pasewalk-Szczecin en geen treinen voorbij Oranienburg op de RE5 (wel de tak uit Rostock, maar die komt niet in Neubrandenburg).

Afbeelding
5. Ook aan station Neubrandenburg word gewerkt, spoor 2/4 krijgt nieuwe perrons, spoor 1/3 heeft dat al, alle treinen vertrekken daarom van spoor 1 of 3, wat het verst weg van het stationsgebouw ligt. Duitsers en spoornummeren. Nee :')

Afbeelding
6. Met de hamster uit Neustrelitz ging het naar het noorden toe, op station Elmenhorst werd gewerkt, de man met het gele hesje is de stationschef die na het vertrek van de trein een kettinkje spant bij het overpad.

Afbeelding
7. Het interieur van onze hamster, het is er eentje van de S-bahn van Rostock.

Afbeelding
8. Op Stralsund Hbf werd er overgestapt op de RE9 die elk uur naar Lietzow rijdt. Vanaf daar het ene uur door naar Sassnitz of naar Binz, waarbij er in Lietzow een andere flirt klaarstaat om de andere tak te rijden, zodat er elk uur een verbinding wordt geboden naar beide eindpunten. Wij gingen mee tot Bergen.

Afbeelding
9. Vlak na Stralsund-Rügendamm gaat het over een brug naar het eiland Rügen, de ene brug is wat hoger dan de andere.

Afbeelding
10. In Bergen stapten we over op de stopper naar Lauterbach, wat reed met een broodtrommel op wielen.

Afbeelding
11. We stapten uit in Putbus, daar werd een apart ticket gekocht voor de Rügensche Bäderbahn (ook wel de rasende roland), en geluncht.

Afbeelding
12. Een klein kwartiertje voor vertrek werd de stoomloc aangekoppeld aan de trein uit Lauterbach, om deze trein naar Göhren te brengen.

Afbeelding
13. Onderweg ergens tussen Putbus en Binz, hier een wat open heuvellandschap.

Afbeelding
14. Tussen Binz en Göhren is het wat meer bebost.

Afbeelding
15. In Göhren werd de loc omgelopen voor de terugreis, tussen hier en Binz is er een uurdienst, tussen Binz en Lauterbach rijden ze elke 2 uur, het depot is in Putbus, dus er zal vast ook wel een matrit plaats vinden voor de omloop op de uurdienst.

Afbeelding
16. Vanaf Binz LB gewandeld naar station Ostseebad-Binz, anderhalve kilometer, onderweg ook nog ergens even gegeten. Vanaf hier terug naar Neubrandenburg met deze flirt, en vanaf Stralsund met de RE5.

Afbeelding
17. Als je naar Rügen komt om met de trein naar de zee te kijken kom je bedrogen uit, de stomer komt niet langs zee en de gewone trein ook niet, dit was ook maar een meer.

De volgende dag maar met de auto naar Szczecin gegaan, per trein had ik er geen zin in (erzatsbus vanaf Pasewalk die erg infrequent reed), en de auto voor het gemak maar in een buitenwijk van Szczecin neergezet. Het verkeer is er een chaos.

Afbeelding
18. Alles binnen Szczecin maar met het OV gedaan, hier een voormalige Berlijnse Tatra bij een halte waarvan ik de naam niet meer weet :') hier hadden wij ook de auto staan.

Afbeelding
19. Het centrum van Szczecin, als je van dit soort gebouwen houd ben je hier goed, het hele centrum ziet er zo uit. Best wel mooi, maar na een uur heb je het zeker wel gezien.

Afbeelding
20. Dezelfde kruising, maar dan vanaf de andere kant, prachtig weer wel, een graad of 32. In Nederland was het hooguit een graad of 20 die week.

Afbeelding
21. Weer van die oude trams, ook in BVG-kleuren, ik heb ze nooit gezien in Berlijn, weet iemand hier meer?

Afbeelding
22. Het centrale plein van de stad, uitgestorven, al het winkelend publiek hing rond in een 3 verdiepingen tellend winkelcentrum, mét arico!

Afbeelding
23. Nog maar even iets van OV ertussendoor, hier een Solaris Urbino 12 van het stadsvervoer.

Afbeelding
24. Ook nog even rondgekeken op het station, hier een Newag Impuls van de regionale vervoerder in Zachodpomorskie (Westpommeren), het Woiwodschap (een soort van Provincie) waar Szczecin in ligt en ook de hoofdstad van is.

Afbeelding
25. Nog een TLK naar het zuiden, met 3 bakken sterk :')

Afbeelding
26. Een van de 3 GTW's met een toelating voor Polen, deze op de RB66 naar Angermünde, er rijd er ook eentje op de RB91 Frankfurt-Zielona Gora, en die derde zal dan wel op reserve staan denk ik dan.

Afbeelding
27. Nog een zwaar gemoderniseerde Konstal-tram.

Afbeelding
28. Naast moderne Solarissen reed het stadsvervoer ook met deze oude Volvo bakken, leuk spul!

Afbeelding
29. Met een ommetje teruggegaan naar de auto, hier tram 5 bij de halte Dubois.

Afbeelding
30. Terug in Neubrandenburg weer het steakhouse ingedoken, het beviel ons wel, natuurlijk met een groot glas pils erbij, alcohol drink ik bijna niet meer. Ik vind het zo prima.

Afbeelding
31. De steak zelf, 330 gram, het vrouwtje van de bediening was nog verbaast dat ik het naar binnen kreeg :')

Afbeelding
32. Dag 3 was de laatste dag hier in Neubrandenburg, de stad zelf heb je in een half uurtje gezien dus maar weer een Mecklenburg-Vorpommern-Ticket uit de automaat getoverd (hee, alweer :@ ), dit keer westwaarts met de RE4 richting Lübeck, een rit van 3,5 uur (wat we niet hebben gedaan), en dat met een lint.

Afbeelding
33. Het interieur van de lint, zit prima! Veel meer beenruimte en een veel betere zitting. Geen stopcontacten, dat was geen eis, er zit een stopcontact onder de stoel bij de eerste vierzitter in het hogevloersgedeelte na de deur, maar die deed het niet. Topsnelheid van het beest is 140 in Duitsland, in Polen zijn ze toegelaten voor 130.

Afbeelding
34. In Güstrow is er elk uur een regionale knoop, dit is met de S2, S3 en RE4. De S2 rijd linksom naar Rostock en verder naar Warnemünde, de S3 doet dat rechtsom, is wat trager en komt ook geen grote plaatsen onderweg tegen, en is dus wat rustiger, wij namen dus de S3, die hier links klaarstaat met een reclamehamster.

Afbeelding
35. In Rostock werd er geluncht, ik weet niet wat Duitsers hebben met vlees en witte kool op brood, maar het is verdomde lekker.

Afbeelding
36. Oma was niet super te pas (ze is ook geen 20 meer, kan dat tempo van mij ook niet meer aan), dus geen rondje centrum gedaan, onze volgende trein werd de RE5 naar Berlin Südkreuz, die we namen tot Neustrelitz Hbf.

Afbeelding
37. Via Güstrow en Waren ging het naar Neustrelitz, de spoorlijn tussen Rostock en Neustrelitz ziet maar 8 regionale treinen per dag, wel Twindexx, de trein was zeer goed gevuld, ik denk dat een uurdienst hier beter was geweest.

Afbeelding
38. De stopper naar Mirow :') met een soort jaren 80 railbus.

Ingestapt dan maar, de 5 keer per dag rijdende trein naar Mirow wouden we wel meemaken. Onze DB-dagkaart was er niet geldig, toen de MACHINIST de kaartcontrole kwam uitvoeren, nadat hij alle fietsen de railbus in had getild, dan maar een retourtje voor 2 personen a 16 euro.

Afbeelding
39. Hier de stuurtafel van onze koets, veel privacy had de machinist ook niet, hij zat midden tussen de reizigers :')

Afbeelding
40. Voor de bordjesfappers *O* *O* *O*

Afbeelding
41. Het eind van de lijn, Mirow, hier leek het alsof de tijd 70 jaar had stilgestaan.

Afbeelding
42. Het stationsgebouw van de straatzijde, met een backpacker die zich waarschijnlijk afvraagt in wat voor een uithoek hij is beland.

Afbeelding
43. Er kwam ook nog een aantal keer per dag een lijnbus in Mirow, de Rechliner.

Afbeelding
44. Terug in Neustrelitz kon de koets nog een keer in het avondlicht op de foto.

Afbeelding
45. Met de kerende hamster uit Stralsund teruggegaan naar Neubrandenburg, daar was het XXL-schnitzel dag bij ''Uns Eck'', de eigenaresse dacht dat we uit Zweden kwamen en ze had veel bewondering over dat Skandinaviërs zo goed Duits spraken. Je had haar gezicht moeten zien toen we zeiden dat we uit Nederland kwamen _O-

Afbeelding
46. De gemeente Neubrandenburg gaat zelf over het stadse OV, hier een gelede Citaro C2 op het tijdelijke busstation (dus een strook haltes langs de stadsring), we gingen per bus terug naar het hotel.

De volgende dag was het alweer vrijdag en begon de terugreis naar Nederland, vrijdagen zijn stervensdruk op de Duitse autosnelwegen en hebben daardoor een vertraging van 3 uur opgelopen rond Hamburg en Bremen, dit vanwege werkzaamheden.

Ik dank u allen wederom voor de aandacht en ik hoop op wat mooie reacties! :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Een weekje in Mecklenburg-Vorpommern [46 f]

Bericht door Etienne »

Die 'BVG'-trams heb ik wel zien rijden destijds, voornamelijk op de lijnen in het oosten van de stad. Verder een leuke reportage :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Een weekje in Mecklenburg-Vorpommern [46 f]

Bericht door ZO6176 »

Wat etienne schreef wilde ik ook zeggen. Ik heb ze destijds ook in het voormalige oost berlijn gezien. Verder een leuke reportage trein, eten en pils. Prima triootje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een weekje in Mecklenburg-Vorpommern [46 f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Een weekje in Mecklenburg-Vorpommern [46 f]

Bericht door Ferdinand »

Mooi om te zien dat je ondanks het overlijden van je opa toch de traditie in stand houdt. Verder mooie plaatjes van een voor mij redelijk onbekende deelstaat!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een weekje in Mecklenburg-Vorpommern [46 f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
En ook Rasender Roland op de foto. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Een weekje in Mecklenburg-Vorpommern [46 f]

Bericht door Timon91 »

Mooi verslag, Julsteren! Bedankt voor het plaatsen! :)
Mijn Flickr account.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een weekje in Mecklenburg-Vorpommern [46 f]

Bericht door waldo79 »

Dikke prima van mij.
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Een weekje in Mecklenburg-Vorpommern [46 f]

Bericht door Foeckler »

Etienne schreef:Die 'BVG'-trams heb ik wel zien rijden destijds, voornamelijk op de lijnen in het oosten van de stad. Verder een leuke reportage :pos:
Die hebben nog best lang rondgereden. M4 o.a. en de lijnen rondom Kopenick. Was altijd prima achterin staan. Een soort stehcafe. *O*
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Een weekje in Mecklenburg-Vorpommern [46 f]

Bericht door henrivanderweijden »

De tatra trams die van Berlin naar Szczecin zijn gegaan zijn van het type T6. Deze hebben zeker niet op lijn M4 gereden, daar reed wel de gelede versie als koppelstel, de KT4D. De motorwagens T6 reden veelal als koppelstel in Köpenick. De laatste lijnen waar ze reden waren lijn 17, 62 en 67. In 2007/8 zijn er rond de 30 verkocht naar Szczecin.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten