mb90 on Tour #106: Via Zuid-Tirol en Liechtenstein naar NL (37 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #106: Via Zuid-Tirol en Liechtenstein naar NL (37 foto's)

Bericht door mb90 »

Na het verslag van de heenreis en de reis in Kroatie zelf is het nu dan tijd voor de terugreis vanaf Kroatie naar Nederland. Ook dit keer met de nodige tussenstops. Vanuit Kroatie werd er via Slovenie en de warme Povlakte naar het noorden van Italie gereden. Naar de Dolomieten, ook wel Zuid-Tirol genoemd. Een beetje het zuidelijke en ruigere deel van de Alpen. Uiteindelijk kwam ik uit bij het op zo'n 1800 meter hoogte gelegen Lago di Misurina.
Afbeelding

Het hoofddoel van deze tussenstop was de mooie omgeving van de Drei Zinnen. Een hoge rotsformatie hier vlakbij. Ik was nog vroeg in de middag al in Misurina aangekomen, maar niet veel later verdween de zon en trok het dicht en werd het 'een beetje' vochtig. Dan maar de volgende dag naar boven :P :
Afbeelding

De volgende dag was het met 6 graden goed koud, zeker vergeleken met wat ik de afgelopen dag gewend was, maar wel heerlijk zonnig en met weinig wind was dat ideaal weer om naar boven te gaan. Daar genoot ik van dit prachtige uitzicht op zo'n 2400 meter hoogte:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een wandeling van een kleine 2 uur kwam ik weer terug bij de auto. Daar waren inmiddels ook een aantal bussen vanuit Misurina en Cortina d' Ampezzo naar boven gekomen. Deze rijden tussen 9 en 17:00 uur gemiddeld elk uur op en neer. De voorste bus op de foto hieronder heeft een kleurstelling die we binnenkort wel vaker zullen zien bij Qbuzz in DAV:
Afbeelding

Na nog een laatste foto van de rotsen vanaf een iets lager niveau:
Afbeelding

Begon ik aan een rit van zo'n 3 uur door dit prachtige Zuid-Tiroler landschap. Het heeft soms ook meer weg van Oostenrijk dan van Italie, totdat er weer een 'bijzondere' inhaalactie volgt van een Italiaan. Dan blijkt weer dat je in Italië bent...
Uiteindelijk kwam ik via Bruneck en Meran uit bij de Kirchturm von Altgraun. Een kerkje wat nu in het Lago di Resia staat, maar waar vroeger het dorpje Altgraun lag. Alleen een stuk van de toren is nu nog zichtbaar:
Afbeelding

Daarna liet ik Italie achter mij en ging ik via Oostenrijk naar mijn volgende overnachtingslocatie. Het vorstendom Liechtenstein. 8-) Het kleine landje tussen Zwitserland en Liechtenstein in met 1 enkelsporige spoorlijn, waar alleen doordeweeks tijdens de spitsuren een aantal regionale treinen tussen het Oostenrijkse Feldkirch en het Zwitserse Buchs stoppen. Er rijden wel meer treinen zoals de Railjet maar die stoppen er niet. Als eerste tussenstop in Liechtenstein werden er dus foto's gemaakt van de Oostenrijkse Talenten bij het Liechtensteinse station Forst Hilti, wat zoals de naam wel doet vermoeden, naast de Hilti kantoren ligt. Hier eerst de trein naar Oostenrijk met zo'n 10 minuten vertraging:
Afbeelding

En dan ook met vertraging de trein naar Zwitserland met rechts een kantoorgebouw van Hilti:
Afbeelding

Hierna werd de lucht wat dreigender en ging ik na het inchecken bij mijn hotel in Triesen naar de enige grote gele M van het vorstendom, want ook die traditie moet in stand gehouden worden. Het werd wel ook gelijk duidelijk dat dit Liechtenstein is, want het was de meest prijzige gele M die ik ooit mee heb gemaakt met een frites en een cheeseburger voor omgerekend 9 euro.
Na een goede nacht in een erg rustig hotel (wordt vooral doordeweeks gebruikt door zakenlui aldus de eigenaar) ging ik de volgende dag, op een zaterdag, de hoofdstad Vaduz bekijken. Eerst eens kijken of de vorst thuis was. Dat bleek dit het geval dus daarom alleen een foto van de buitenkant van z'n verblijf:
Afbeelding

Dan de stad zelf. Net als mijn hotel was het ook hier heerlijk rustig en ziet alles er keurig netjes uit:
Afbeelding

Wat je ook niet overal ziet zijn deze borden die veel in de stad te zien zijn voor een drone verbod. Ik heb hem daarom maar in het hotel gelaten :P :
Afbeelding

Liechtenstein heeft ook verschillende buslijnen die vrij frequent naar Oostenrijk en iets minder vaak naar Zwitserland rijden. Hier bijvoorbeeld lijn 11 van het Oostenrijkse Feldkirch via Vaduz naar het Zwitserse Sargans met een Liechtensteinse gelede Citaro:
Afbeelding

En daarna volgde deze Setra als lijn 21 van Vaduz naar het skioord en daardoor ook hoogstgelegen dorp van het land, Malbun:
Afbeelding

Maar voor de in dit geval vooral Aziatische toeristen rijdt ook nog dit treintje door de stad:
Afbeelding

Omdat Vaduz verder niet al te groot is, ging ik aan het eind van de ochtend even buiten het land kijken en ging ik via Feldkirch naar het Duitse Lindau. Ditmaal tussen Feldkirch en Lindau met de trein. In Feldkirch kwam het precies zo uit dat ik IC 118 naar uiteindelijk Munster kon nemen. Tijdens het wachten kwam ook nog een Railjet naar Wenen binnen:
Afbeelding

Na een rit van zo'n 45 minuten kwam ik daarna met de 118 aan in het Duitse Bodensee stadje Lindau.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een lekkere echte bratwurst en lekker luieren in de zon aan de Bodensee en ging ik om een uur of 3 naar een viaduct om wat binnenkomende internationale treinen vast te leggen. Als eerste deze Talent uit Feldkirch:
Afbeelding

Dan de binnenkomende EC 195 vanuit Zurich met een loc van SBB Cargo en met links ervan een rangerende stam van DB met een 218 vanuit Stuttgart:
Afbeelding

Voor de rest van de rit in Duitsland (naar Munchen) van de 195 werden er 2 218'en tevoorschijn getoverd en deze zijn hier te zien en waren ook goed te horen:
Afbeelding

Voor de regionale treinen ging ik bij het viaduct over de perrons van het station buurten. Als eerste de kleinste van het stel, een 650, vanuit Memmingen:
Afbeelding

Dan de oudste, de 628, vanuit Friedrichshafen:
Afbeelding

En dan een 612 vanuit Ulm:
Afbeelding

Bij het station zelf stonden wat grotere diesels al klaar voor vertrek. Links in beeld een 218 met een dubbeldeks stam naar Stuttgart en rechts een 223 van ALEX naar Munchen:
Afbeelding

En dan als laatste de ALEX uit Munchen:
Afbeelding

Aan de andere kant kwam met een dik half uur vertraging de 119 vanuit Munster binnen met 2 brullende 218-en:
Afbeelding

Met de eerstvolgende RE ging ik daarna weer terug naar Feldkirch. Daar kon net als op de heenweg weer een Railjet op de foto:
Afbeelding

Omdat het nu wel lekker zonnig bleef wilde ik de volgende Railjet naar Zwitserland vastleggen in Liechtenstein. Naast de al genoemde Hilti kantoren is hier daarom Railjet 166 te zien:
Afbeelding

Daarna ging ik voor de laatste overnachting weer naar mijn hotel om de volgende dag (zondag 24 juni) weer terug te gaan naar Nederland. In het Duitse Nonnenhorn (aan de Bodensee) werd er nog wel een tussenstop gemaakt voor deze 628 naast een klassiek armsein die opweg is naar Lindau:
Afbeelding
Achteraf zag ik dat de datum op de foto niet helemaal klopte.

Omdat er hier in Nonnenhorn gekruisd werd met de tegentrein en het zonnetje nauwelijks nog door de sluierwolken kwam werd er nog gewacht op deze tegentrein. Dat was deze 218 met maar 3 rijtuigen opweg naar Stuttgart:
Afbeelding

De aller aller allerlaatste tussenstop van deze vakantie (buiten de nodige tankstops) werd gemaakt in Ravensburg. Vanaf de Meersburger Brucke kon bijvoorbeeld nog deze gele 612 als IRE naar Basel vast worden gelegd:
Afbeelding

En als laatste deze 245 (wat toch een stuk stiller optrekt dan een 218) met een RE met wel gewoon 4 rijtuigen van Stuttgart naar Lindau:
Afbeelding

Na de laatste 700km naar Rotterdam (die voorbij vlogen) zat deze mooie vakantie er na 14 dagen en bijna 5500 km erop. :)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #106: Via Zuid-Tirol en Liechtenstein naar NL (37 foto's)

Bericht door Milco »

Gaaf verslag weer, mooie plaatjes! Geen buslijnen binnen het kleine landje Liechtenstein dus? :p
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #106: Via Zuid-Tirol en Liechtenstein naar NL (37 foto's)

Bericht door Etienne »

Ook dit is weer een verslag met mooie foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #106: Via Zuid-Tirol en Liechtenstein naar NL (37 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje met vooral ook weer zeer fraaie platen, zoals gebruikelijk :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: mb90 on Tour #106: Via Zuid-Tirol en Liechtenstein naar NL (37 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Wat een leuk verslag. Deels herkenbaar van oude vakanties maar ook weer nieuwe dingen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: mb90 on Tour #106: Via Zuid-Tirol en Liechtenstein naar NL (37 foto's)

Bericht door Zugführer »

Prachtig verslag inderdaad, bekend gebied, zelfs die kerktoren ben ik ooit geweest (en daar kom je niet met de trein :p) Mooie plaatjes verder!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #106: Via Zuid-Tirol en Liechtenstein naar NL (37 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. *trein*
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: mb90 on Tour #106: Via Zuid-Tirol en Liechtenstein naar NL (37 foto's)

Bericht door Timon91 »

Veel bekende plaatjes, leuk om te zien. Bedankt voor het plaatsen! *O*
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten