Etienne on tour #27: Rondrit Hageland [25f]
Etienne on tour #27: Rondrit Hageland [25f]
Op 15 september jl. hield de stichting Nostalbus een rondrit door het Hageland. Dit hing samen met het uit dienst gaan van de Van Hool A600 uit de serie 3500 en het vervangen van de Mercedes-Benz Citaro G bij exploitant Multiobus. Bussen van dienst waren de 3563 van De Lijn en de 330892 van Multiobus (Van Mullem en Zonen).
Om 06:40 vertrok ik uit Pijnacker en in Vlaardingen stapte forumlid Dylan in en reden daarna naar station Noorderkempen, om met de 9212 naar Antwerpen te gaan. Deze was praktisch op tijd en dus hadden we 21 minuten overstaptijd op de intercity naar Leuven via Brussel Airport-Zaventem. Met een kleine vertraging kwamen we daar rond 9:30 aan. Het vertrek was voorzien om 10:10, wat iets later werd omdat op een vertraagde trein gewacht werd.
Als eerste werd naar het industriepark Haasrode gereden. De lijn die hier gefilmd wordt is lijn 630, die vroeger nog door De Lijn zelf werd gereden. Tegenwoordig worden de (meeste) ritten door exploitant Coach Partners gereden.
Vanaf Haasrode gaan we verder richting Tienen en doen dit via de route van lijn 6 (Wijgmaal - Leuven - Neervelp). In Opvelp wordt de bus stil gezet vlakbij de halte Molensteen....
...en vervolgens ook in de keerlus bij de carpoolplaats Neervelp. Deze halte is de eindhalte in de daluren en op zaterdag, in de spitsuren wordt nog verder gereden naar Hoegaarden.
Hierna gaan we door als lijn 580. Vroeger eveneens gereden door De Lijn, maar tegenwoordig uitgevoerd door Multiobus. Vlakbij het Sint-Janscollege houden we een fotostop.
Eveneens door Meldert, komt ook marktbus 664. Bij de kapel van Oorbeek, onder het viaduct van de snelweg wordt de volgende fotostop gehouden.
Vanaf hier rijden we nog niet naar Tienen, maar schakelen over naar lijn 313. Ook deze buslijn wordt tegenwoordig volledig door Multiobus gereden. In Neerwinden worden twee fotostops gehouden.
Op diezelfde route ligt ook Neerhespen, bij de kerk wordt de bus weer vastgelegd. Een passant werd door de organisatie nog even 'verzocht' z'n auto iets verder te parkeren. :)
Langs de hoofdweg naar Sint-Truiden is de volgende bus van deze rondrit al geparkeerd en daar wordt de chauffeur daarvan even afgezet, waarna de 3563 langszij rijdt en er verderop een fotogelegenheid is,...
...de beide bussen rijden vervolgens verder naar de halte Europaplein in Sint-Truiden en daar is 45 minuten lunchpauze. Ik en Dylan gaan een broodje eten op de Grote Markt. Om 13:15 wordt weer vertrokken en gaan als eerste op lijn 568 richting Kortenaken; op het Rondpunt in Rummen wordt de bus gefotografeerd....
....en vervolgens ook een stukje verder in het buitengebied van Rummen.
Vanaf Geetbets gaan we als lijn 542 langzaam richting Tienen en houden nog een fotostop in Geetbets zelf.
Ook komen we door Zoutleeuw en rijden daar als lijn 23 richting Tienen.
Nadat de spoorlijn in dit gebied gesloten werd, werd een buslijn in het leven geroepen als vervanging. Op een gegeven moment is de route van lijn 22a/23a gesplitst in diverse (functionele) buslijnen en als lijn 25 houden we een fotostop in Helen-Bos.
Laatstgenoemde buslijn komt ook door Melkwezer en door die plaats komt ook schoolbus 563, die aldaar gefilmd wordt.
Als verrassing wordt daarna naar de stelplaats van Multiobus in Tienen gereden, alwaar een line-up gemaakt wordt met de eerste (!) volledige elektrische bus die in België rijdt. Inmiddels rijdt deze bus al 2 weken mee op de dienst.
De gelede bus wordt hier achtergelaten in de stalling en de weg wordt vervolgd met de 3563. De eerste fotostop is op het industriepark als lijn 29, een spitsbus die slechts 1x per dag rijdt.
Na een fotostop bij de oude stelplaats van De Lijn, achter het treinstation van Tienen wordt de weg vervolgd als lijn 585 en houden een fotostop in Attenrode....
...en in het centrum van diezelfde plaats als marktbus 685.
Diezelfde lijn volgen we op de terugweg richting Leuven en maken een fotostop in het buitengebied van Attenrode. Vlak hierbij vindt een personeelsfeest plaats van een firma en tot groot vermaak van de parkeerwacht aldaar kan de bus nogmaals vastgelegd worden.
Vanaf Lubbeek haken we in op de snelbus Leuven - Tienen, lijn 485. In Binkom wordt een fotomoment gehouden op de Kasteeldreef.
Lubbeek is ook de eindhalte voor stadsbus 3 vanuit Leuven die we als laatste afrijden met enkele fotostops:
Lubbeek Dorp:
Lubbeek Herendal:
Kessel-Lo Boven-Lo
Hierna wordt rechtstreeks naar station Leuven gereden, alwaar deze rondrit eindigt. Hoewel de aansluiting op de trein richting Antwerpen ruim genoeg is, gaan Dylan en ik eerst hier wat eten en gaan om 18:36 via Antwerpen weer naar Noorderkempen. Door werkzaamheden op de A16 doe ik er fors langer over de terugweg en ben pas rond 22:15 weer thuis. De volgende rondrit is op 21 oktober.
Om 06:40 vertrok ik uit Pijnacker en in Vlaardingen stapte forumlid Dylan in en reden daarna naar station Noorderkempen, om met de 9212 naar Antwerpen te gaan. Deze was praktisch op tijd en dus hadden we 21 minuten overstaptijd op de intercity naar Leuven via Brussel Airport-Zaventem. Met een kleine vertraging kwamen we daar rond 9:30 aan. Het vertrek was voorzien om 10:10, wat iets later werd omdat op een vertraagde trein gewacht werd.
Als eerste werd naar het industriepark Haasrode gereden. De lijn die hier gefilmd wordt is lijn 630, die vroeger nog door De Lijn zelf werd gereden. Tegenwoordig worden de (meeste) ritten door exploitant Coach Partners gereden.
Vanaf Haasrode gaan we verder richting Tienen en doen dit via de route van lijn 6 (Wijgmaal - Leuven - Neervelp). In Opvelp wordt de bus stil gezet vlakbij de halte Molensteen....
...en vervolgens ook in de keerlus bij de carpoolplaats Neervelp. Deze halte is de eindhalte in de daluren en op zaterdag, in de spitsuren wordt nog verder gereden naar Hoegaarden.
Hierna gaan we door als lijn 580. Vroeger eveneens gereden door De Lijn, maar tegenwoordig uitgevoerd door Multiobus. Vlakbij het Sint-Janscollege houden we een fotostop.
Eveneens door Meldert, komt ook marktbus 664. Bij de kapel van Oorbeek, onder het viaduct van de snelweg wordt de volgende fotostop gehouden.
Vanaf hier rijden we nog niet naar Tienen, maar schakelen over naar lijn 313. Ook deze buslijn wordt tegenwoordig volledig door Multiobus gereden. In Neerwinden worden twee fotostops gehouden.
Op diezelfde route ligt ook Neerhespen, bij de kerk wordt de bus weer vastgelegd. Een passant werd door de organisatie nog even 'verzocht' z'n auto iets verder te parkeren. :)
Langs de hoofdweg naar Sint-Truiden is de volgende bus van deze rondrit al geparkeerd en daar wordt de chauffeur daarvan even afgezet, waarna de 3563 langszij rijdt en er verderop een fotogelegenheid is,...
...de beide bussen rijden vervolgens verder naar de halte Europaplein in Sint-Truiden en daar is 45 minuten lunchpauze. Ik en Dylan gaan een broodje eten op de Grote Markt. Om 13:15 wordt weer vertrokken en gaan als eerste op lijn 568 richting Kortenaken; op het Rondpunt in Rummen wordt de bus gefotografeerd....
....en vervolgens ook een stukje verder in het buitengebied van Rummen.
Vanaf Geetbets gaan we als lijn 542 langzaam richting Tienen en houden nog een fotostop in Geetbets zelf.
Ook komen we door Zoutleeuw en rijden daar als lijn 23 richting Tienen.
Nadat de spoorlijn in dit gebied gesloten werd, werd een buslijn in het leven geroepen als vervanging. Op een gegeven moment is de route van lijn 22a/23a gesplitst in diverse (functionele) buslijnen en als lijn 25 houden we een fotostop in Helen-Bos.
Laatstgenoemde buslijn komt ook door Melkwezer en door die plaats komt ook schoolbus 563, die aldaar gefilmd wordt.
Als verrassing wordt daarna naar de stelplaats van Multiobus in Tienen gereden, alwaar een line-up gemaakt wordt met de eerste (!) volledige elektrische bus die in België rijdt. Inmiddels rijdt deze bus al 2 weken mee op de dienst.
De gelede bus wordt hier achtergelaten in de stalling en de weg wordt vervolgd met de 3563. De eerste fotostop is op het industriepark als lijn 29, een spitsbus die slechts 1x per dag rijdt.
Na een fotostop bij de oude stelplaats van De Lijn, achter het treinstation van Tienen wordt de weg vervolgd als lijn 585 en houden een fotostop in Attenrode....
...en in het centrum van diezelfde plaats als marktbus 685.
Diezelfde lijn volgen we op de terugweg richting Leuven en maken een fotostop in het buitengebied van Attenrode. Vlak hierbij vindt een personeelsfeest plaats van een firma en tot groot vermaak van de parkeerwacht aldaar kan de bus nogmaals vastgelegd worden.
Vanaf Lubbeek haken we in op de snelbus Leuven - Tienen, lijn 485. In Binkom wordt een fotomoment gehouden op de Kasteeldreef.
Lubbeek is ook de eindhalte voor stadsbus 3 vanuit Leuven die we als laatste afrijden met enkele fotostops:
Lubbeek Dorp:
Lubbeek Herendal:
Kessel-Lo Boven-Lo
Hierna wordt rechtstreeks naar station Leuven gereden, alwaar deze rondrit eindigt. Hoewel de aansluiting op de trein richting Antwerpen ruim genoeg is, gaan Dylan en ik eerst hier wat eten en gaan om 18:36 via Antwerpen weer naar Noorderkempen. Door werkzaamheden op de A16 doe ik er fors langer over de terugweg en ben pas rond 22:15 weer thuis. De volgende rondrit is op 21 oktober.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 6189
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Etienne on tour #27: Rondrit Hageland [25f]
Die Ebusco is niet de eerste volledig elektrische bus van België. Dat is namelijk deze bus die in Brugge rijdt.
De Lijn 5599 by Dylan Wildschut, on Flickr
Wel is het de eerste volledige elektrische 12 meter bus en de eerste volledige elektrische bus bij een pachter.
De Lijn 5599 by Dylan Wildschut, on Flickr
Wel is het de eerste volledige elektrische 12 meter bus en de eerste volledige elektrische bus bij een pachter.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Etienne on tour #27: Rondrit Hageland [25f]
Rijdt die Ebusco daadwerkelijk met het kenteken MULTIO-1 rond? Wat een bananenrepubliek is het toch.
-
- Berichten: 6189
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Etienne on tour #27: Rondrit Hageland [25f]
Ja inderdaad. In België mag je je kenteken personaliseren voor een meer bedrag. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Etienne on tour #27: Rondrit Hageland [25f]
En ... in België is een kenteken(plaat) persoonsgebonden. Dus als je een andere auto koopt behoud je dezelfde kentekenplaat.
Re: Etienne on tour #27: Rondrit Hageland [25f]
Van Belgische vrienden heb ik begrepen dat de kentekenplaat bij verkoop dus net zoals in Nederland gekoppeld is aan het voertuig. Alleen als je extra betaalt zijn er natuurlijk meer mogelijkheden. Wat allemaal best zou kunnen kloppen daar ik de laatste jaren vooral platen met "1-AAA-111" zie, kentekens met "XXX-111" zie ik nog maar nauwelijks.
🍉
Re: Etienne on tour #27: Rondrit Hageland [25f]
Wat was er loos met die ruit? Lek ofzo, waardoor vocht erin?
Re: Etienne on tour #27: Rondrit Hageland [25f]
Gepersonilseerde kentekens beginnen met een 9. Dit kost 1000 euro. Van de gewone kentekens zijn 100 combinaties van letters verboden. Als de 1-xxx-123 vol is dan gaat men verder met 2- tot en met 7.Hainje schreef:Van Belgische vrienden heb ik begrepen dat de kentekenplaat bij verkoop dus net zoals in Nederland gekoppeld is aan het voertuig. Alleen als je extra betaalt zijn er natuurlijk meer mogelijkheden. Wat allemaal best zou kunnen kloppen daar ik de laatste jaren vooral platen met "1-AAA-111" zie, kentekens met "XXX-111" zie ik nog maar nauwelijks.
Re: Etienne on tour #27: Rondrit Hageland [25f]
Leuk verslag, altijd mooi om die oude wagens in België te zien *bus* bedankt voor het delen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Etienne on tour #27: Rondrit Hageland [25f]
Leuk verslag. Weet iemand op welke lijn die Ebusco voornamelijk wordt ingezet?
Re: Etienne on tour #27: Rondrit Hageland [25f]
Zover ik begrepen heb, rijdt die elektrische bus op alle diensten die beginnen of eindigen in Tienen. Dit kunnen zowel schoolbussen als gewone streekbussen zijn.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten