Bart on Tour #5 | Door het Schwarzwald naar Stuttgart en krappe straatjes in Lindau

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bart on Tour #5 | Door het Schwarzwald naar Stuttgart en krappe straatjes in Lindau

Bericht door Bartjk »

Vorige delen uit deze serie:
Bart on Tour #1 | Rond het meer [27 Foto's]
Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Bart on Tour #4 | Rügen en OMSI in Berlijn [29 Foto's]

Het vervolg van de vorige reportage. Nog niet gezien? Link staat hier boven!

Afbeelding
1. Op 5 juli rond 21 uur vertrok onze Nightjet vanaf Berlijn die ons naar de andere kant van Duitsland zou brengen. Deze trein was niet zomaar uitgezocht. Het is namelijk de enige Nightjet die gepland met dubbeldekwagons rijdt. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe lang ze nog blijven rijden. Maar nu we toch in de buurt waren hem toch maar even gedaan. Enig probleem was wel dat we geen interrail global passen hebben maar enkel een pas die binnen Duitsland geldig is. Gelukkig hadden we daar een oplossing voor...

Afbeelding
2. In zo'n nachttrein wil je namelijk wel wat tijd hebben om te slapen. Gelukkig stopt de trein om 7:00 uur op station Basel Bad. Daar waren we sneller dan gedacht waardoor we tijdens het ontbijt al langs het perron stonden. Gelukkig bleef de trein nog een kwartier staan waardoor we onze koffers nog enigszins rustig konden pakken en uitstappen. Het station ligt in Basel maar is officieel een Duits station, vandaar dat wij met onze Duitse passen nog een prima nachtrust konden krijgen. Alleen de perrons en de stationstunnel zijn Duits grondgebied. Zodra je onder de sporen vandaan komt passeer je de grens met Zwitserland inclusief douane, al stond daar niemand ons op te wachten. De winkels op het station en de stationshal lagen in Zwitserland, inclusief Zwitserse prijzen.

Afbeelding
3. Voor het station komen diverse tramlijnen. Op sommige lijnen rijdt oud materieel zoals op lijn 6.

Afbeelding
4. Het andere uiterste waren deze nieuwe mercedes bussen. Wij waren er nog niet helemaal uit of het nou een citaro was of een ander type van mercedes.

Afbeelding
5. In een enkel gemoderniseerd br612 stelletje gingen we naar Singen toe. We zaten in de ochtendspits en het dieseltreintje zat vrij vol met pendelaars.

Afbeelding
6. Op het station van Singen komen niet alleen Duitse treinen maar ook Zwitserse. Hier een RE420 met IC wagons.

Afbeelding
7. Waar ProRail zo veel mogelijk overwegen aan het saneren is, vind je in Duitsland nog dit soort overwegen tussen de perrons. Op het station van Gengenbach aan de Schwarzwaldbahn gaat het hekje tussen de sporen zonder bellen of toeters dicht bij het naderen van een trein. Maar veel houdt het niet tegen. Als iemand zijn trein wil halen kun je toch vrij gemakkelijk om het obstakel heen zoals op de foto te zien is.

Afbeelding
8. Gengenbach werd bezocht om een lange overstaptijd te doden. Op het station stapte wij over op de railbus naar Freudenstad.

Afbeelding
9. Ondanks dat Karlsruhe een slordige 60 kilometer van Freudenstad af ligt, komt er hier elk half uur een tram uit die stad als S8 of S81. In deze trams is het alleen comfortabel om in de middelste bak te gaan zitten, zeker als je er een heel uur in zit. Deze trams hebben overigens een toilet aan boord!

Afbeelding
10. De voorzieningen op de stations in dit soort gebieden zijn niet heel uitgebreid. Daarom zijn we eerst 1 stop meegereden naar Freudenstadt Industriegebiet om aldaar bij een supermarkt een broodje te halen. Voor zo'n kleine halte was dit een keurig station met een DRIS i.p.v. een trein aanwijsbord van de DB.

Afbeelding
11. Vervolgens ging het per tram verder naar Hochdorf (bei Horb). Dit station ligt een beetje in de middle of nowhere. Mochten er geen treinen rijden dan vertrekt het SEV 2 kilometer verder in Hochdorf zelf. Op de foto de tegentrein die naar Tübingen gaat. Wij gingen echter naar Pforzheim.

Afbeelding
12. Op het station van Pforzheim stikte het van de mensen. Tussen de mensen door stond nog een oudgeval klaar op lijn 63.

Afbeelding
13. Op Pforzheim moesten we overstappen op SEV. Er kwam 1 bus voorrijden wat staplaatsen betekende. Wel in een mooie Setra SG321, waarvan de chauffeuse hem flink op zijn staart trapte.

Afbeelding
14. Eenmaal in Stuttgart aangekomen viel mij op dat één van de nieuwste TRAXX loc's tegen één van de oudste rijtuigen stond.

Afbeelding
15. Ons hotel lag naast het S-bahn station Vaihingen en had een prachtig uitzicht over de sporen en de U-bahn.

Afbeelding
16. De reclame op deze citaro heeft blijkbaar geholpen want op de achtergrond wordt er flink gebouwd.

Afbeelding
17. De volgende dag gingen we vanaf Stuttgart per EuroCity van de ÖBB naar Lindau. Het spoor vanuit Duitsland naar dit plaatsje toe heeft geen bovenleiding. Maar het spoor naar Oostenrijk wel. Tijd dus voor een locwissel! Die sowieso al nodig is trouwens. Lindau is namelijk een kopstation.

Afbeelding
18. Onze dubbele tractie, geleverd door 2 br218's bleven achter op het station. Mooi om deze dingen nog in het fernverkehr te zien.

Afbeelding
19. Door het oude centrum van Lindau, wat zeker het bezoeken waard is trouwens, rijden 2 stadsbuslijnen met een citaro K. En op sommige plekken passen die maar net tussen de gebouwen door. We hadden helaas geen tijd om een rondje in de bus te maken, maar ik denk dat dat wel de moeite waard is daar. Vlak bij dit steegje was een biergarten waar het voetbal op een groot scherm aan stond. Zweden werd die middag uitgeschakeld door Engeland, tot groot genoegen van de Engelse toeristen in de biergarten.

Afbeelding
20. Om 18 uur verlieten we het schiereiland waar Lindau op ligt weer om per ALEX trein naar München te gaan. Deze treinen reden vroeger nog onder de vlag van Arriva. Inmiddels is dat merk van de trein verdwenen.

Afbeelding
21. Een erg instagram waardige foto dit! ALEX rijdt met een ratjetoe aan verschillend materieel. Veelal wat oudere rijtuigen die zijn opgeknapt. Wij zaten in het voorste van de 3 rijtuigen die uit Lindau kwamen. Op het station van Immenstadt kwamen er nog wat rijtuigen vanuit Oberstdorf bij.

Afbeelding
22. Op het station van Pasing zijn we uit de inmiddels vertraagde trein gestapt. De reden was dat we op station Kaufbeuren op de polizei moesten wachten die een groepje reizigers uit de trein moest halen. Per S-Bahn ging het vervolgens verder naar ons hotel.

Tot zo ver deel 2 van de Duitslandreis. In het volgende -en tevens laatste deel- gaat de reis verder naar Dresden en Berlijn.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Bart on Tour #5 | Door het Schwarzwald naar Stuttgart en krappe straatjes in Lindau

Bericht door ZO6176 »

Een gevarieerd verslag. Bedacht voor het delen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5257
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Bart on Tour #5 | Door het Schwarzwald naar Stuttgart en krappe straatjes in Lindau

Bericht door Lijn 45 »

Het andere uiterste waren deze nieuwe Mercedes bussen. Wij waren er nog niet helemaal uit of het nou een Citaro was of een ander type van Mercedes.
Dat is een Citaro met extra dakopbouw.
Tussen de mensen door stond nog een oud geval klaar op lijn 63.
Die is niet veel ouder dan de bus van foto vier. :wink:

Leuk verslag verder. :)
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Bart on Tour #5 | Door het Schwarzwald naar Stuttgart en krappe straatjes in Lindau

Bericht door Bartjk »

Lijn 45 schreef:
Die is niet veel ouder dan de bus van foto vier
Kijk nog eens goed naar wat er voor op de bus staat :wink:
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Bart on Tour #5 | Door het Schwarzwald naar Stuttgart en krappe straatjes in Lindau

Bericht door julsteren »

Bartjk schreef:Het andere uiterste waren deze nieuwe Mercedes bussen. Wij waren er nog niet helemaal uit of het nou een Citaro was of een ander type van Mercedes.
Het is een gewone Citaro, maar dan met het ''Metro Design'', dichter bij huis hebben de CapaCity's van lijn 15 in Gn hetzelfde design :wink:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bart on Tour #5 | Door het Schwarzwald naar Stuttgart en krappe straatjes in Lindau

Bericht door Etienne »

Leuk verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bart on Tour #5 | Door het Schwarzwald naar Stuttgart en krappe straatjes in Lindau

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Bart on Tour #5 | Door het Schwarzwald naar Stuttgart en krappe straatjes in Lindau

Bericht door Nitein-Repart »

Van dit soort verslagen wordt ik nou echt vrolijk van, leuk om te lezen.

Zelf wil ik in het voorjaar een ook tripje doen naar het Schwarzwald en daarbij in ieder geval Freiburg im Breisgau, Basel, Schaffhausen, Konstanz en Karlsruhe aandoen, misschien, mocht het lukken ook Straatsburg. Colmar sla ik helaas over, vanwege de magere OV-verbindingen met Duitsland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Bart on Tour #5 | Door het Schwarzwald naar Stuttgart en krappe straatjes in Lindau

Bericht door Z2N »

Colmar heeft een prima busverbinding met Breisach, en de exellente TER 200 naar Strasbourg en Mulhouse/Basel. En anders moet je eventjes wachten, Frankrijk én Duitsland zijn bezig met plannen om de spoorbrug van Breisach/Neuf-Brisach te herbouwen.

Maar, ontopic: Leuk verslag, Bart!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Bart on Tour #5 | Door het Schwarzwald naar Stuttgart en krappe straatjes in Lindau

Bericht door en-es »

Lindau is nog echt zo'n retro station. Al waren ze bij mijn laatste bezoek in 2015 al elektronische CTA's aan het plaatsen.
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Bart on Tour #5 | Door het Schwarzwald naar Stuttgart en krappe straatjes in Lindau

Bericht door erka »

Nitein: Colmar is een prachtig stadje, ook per spoor goed te bereiken via de verbinding Strasbourg-Mulhouse-Basel (grootste deel van de dag 2x per uur, onfranse frequentie). Zonde om die te laten liggen, als je daarheen gaat. Als je dan toch een rondje maakt kun je de Franse lus prima erbij opnemen.

On topic: mooi verslag!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten