Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Ardan »

Hoi, ik ga elk jaar traditiegetrouw met mijn verjaardag op grote vakantie. Midden september, net ná het hoogseizoen van mijn werk in de horeca maar nog vroeg genoeg dat het bijna overal nog wel lekker weer is. Ik was druk aan het plannen voor Kroatië en Italië toen ik voor de grap eens Toronto invulde in een app voor goedkope vluchten. Ik moest hardop lachen van de onverwacht lage prijs op een nog normale vliegtijd vanaf Schiphol ook. Long story short: ik zou naar Canada gaan! Daar wil ik al 20 jaar heen, een jeugddroom zou in vervulling gaan...

12 september was het zo ver. Dit apparaat zou me in 8 uur naar Toronto brengen. Jet Airways is een Indiase maatschappij die deze vlucht aanbiedt vanuit Delhi. Veel Indiërs dus in het vliegtuig en dito maaltijdjes onderweg :) Helaas moesten na de maaltijd de gordijnen dicht, ging het licht uit en ging bijna iedereen slapen. Gelukkig had iedereen een schermpje met films en spelletjes in de stoel, ik ging in verband met het tijdsverschil mijn lichaam niet voor de gek houden door donker en slapen, maar de dag proberen op te rekken.
Afbeelding

Om 14:15 uur lokale tijd (20:15 in Nederland) landde ik dan eindelijk in Het Beloofde Land. Paspoortcontrole, geld wisselen alles, en dan op naar de stad! Ik landde niet aan de hoofdterminal en moest eerst daarheen met dit treintje, de LINK-express. Het is een kabeltrein die de beide terminals van Pearson Airport en een P+R met elkaar verbindt.
Afbeelding

Vanaf Terminal 1 kun je elk kwartier met de UP-trein naar de stad. UP staat voor Union-Pearson-express en die pendelt dus het 25 kilometer lange traject heen en weer met twee tussenstops onderweg. Het hoofdstation van Toronto heet Union Station, een indrukwekkend gebouw uit de jaren 1920. Als je daar uit komt, sta je meteen midden in downtown Toronto, een stad met de meeste wolkenkrabbers van Noord-Amerika na New York en Chicago. Dit maakt echt indruk. Links zien we de CN Tower, die maar liefst 550 meter hoog is en tot de Burj Khalifa in Dubai af was het hoogste vrijstaande gebouw ter wereld was. CN stond oorspronkelijk voor de naam van de Canadese spoorwegen, gebouwd om te laten zien wat de spoorwegen wel niet konden bouwen. Tegenwoordig staat het voor Canadian National Tower, dus 'gewoon' dé nationale toren van Canada.
Afbeelding
Even voor de vergelijk: de koepel zit net zo hoog als de hele Fernsehturm in Berlijn in totaal hoog is!

's Avonds ben ik 'vroeg' naar bed gegaan, om half 10 kon ik echt niet meer. Gevolg was dat ik de volgende dag om 5:30 's ochtends ook echt niet meer verder kon slapen. Stilletjes het bed uit, sliep op zaal in een hostel. En in de ochtend de stad verkennen!

De Scotiabank-toren en onderaan in het wit de toren van de Bank of Montreal, met net geen 300 meter de hoogste wolkenkrabber van de stad.
Afbeelding


Mijn hostel zat op een klein kwartiertje lopen van het immense Union Station, dat 200.000 reizigers per dag verwerkt. Ik liep daarheen omdat daar vast zo vroeg al wel een ontbijtje te scoren was. Maar nee: het was uitgestorven en er is bar weinig horeca. Toch maar even op een perron wezen kijken.
De S-Bahn van Toronto heet GO-Transit, en bestaat uit trein- én busdiensten. De treinlijnen hebben wel een kleur en een nummer maar die worden in de praktijk weinig gebruikt, meestal worden de lijnen met een naam aangeduid. De steden langs de oever van Lake Ontario, van Hamilton tot Oshawa, worden elk kwartier bediend door treinen op de Lakeshore East en West-lijnen, die op Union zijn doorgekoppeld. Hier zien we een trein wegrijden naar Oshawa, onder luid geklingel. Is denk ik iets heel Amerikaans, zo'n kleng-kleng-kleng-bel voor als een trein langs een perron rijdt.
Afbeelding

In dit landsdeel hebben ze ook net een OV-chipkaart uitgerold, PRESTO. Op anonieme kaarten kun je saldo laden, op persoonlijke kaarten ook abonnementen. Een anonieme kaart is voor $6 te koop in een automaat, of voor $20 in de kiosk, maar dan staat er wel al $14 aan saldo op. Op de GO-trein en bus moet je zoals in Nederland in- en uitchecken en betaal je een tarief over de afstand. Je kunt geen negatief saldo hebben dus moet je minimaal de ritprijs erop hebben staan, en er gaat een heel raar borgbedrag af (iets van $5.70 ofzo).
Het is nog behoorlijk nieuw dus staan er borden met uitleg. Tweetalig uiteraard, hoewel alleen de provincie Quebéc Franstalig is, komen ze hier ook.
Afbeelding
Lijkt verdacht veel op een NS-kaartlezer maar dan ingepakt.
Afbeelding

Toronto heeft in het centrum een stelsel van maar liefst 30 kilometer lengte aan ondergronds winkelcentrum, PATH geheten. Het loopt onder de hele downtown door en er zijn veel eettentjes. De stad werd wakker dus dat ontbijtje kwam wel voor elkaar. Ik kwam weer boven aan het stadhuis van Toronto aan het Nathan Phillips Square, in 1960 gebouwd ter vervanging van het oude dat er naast staat. Het grote Toronto-bord aan de vijver is al net zo'n geliefde fotoplek als het I amsterdam-bord bij het Rijksmuseum. Maar nog niet op dit uur..
Afbeelding

Het oude stadhuis. Het is markant om te zien in de binnenstad, zo hier en daar een oud bakstenen gebouw temidden van de wolkenkrabbers. Hoewel oud in Amerika natuurlijk maar relatief is ten opzichte van wat we in Europa gewend zijn.
Afbeelding

Voor het verdere verslag ga ik gewoon wat dingetjes laten zien zonder er een echt samenhangend verhaal van te maken. Ik heb me prima vermaakt in en rond de stad Toronto maar ben de stad weinig uit geweest. Dat is ook bijna niet te doen, de stad is gigantisch en erg spitsgericht: 's ochtends stad in en 's avonds stad uit. Op de Lakeshore-lijnen na rijden de GO-treinen ook niet tot nauwelijks in de tegenspitsrichting! Dan rijden er bussen, die er veel en veel langer over doen. Een uitstapje de stad uit maken is dus een hele onderneming en ik heb dat plan ook laten schieten.

De stadsvervoerder is TTC, Toronto Transit Commission. PRESTO-kaarten zijn hier ook geldig maar dan betaal je een vaste ritprijs van $3 en dan mag je twee uur onbeperkt door zonder dat er saldo wordt afgeschreven bij opnieuw inchecken. Als je veel reist is een papieren dagkaart of een plastic weekpasje voordeliger ($12.50 resp. $43.75). Weekpasjes zijn alleen voor een kalenderweek te krijgen, en niet voor '7 dagen vanaf nu'.

In de agglomeratie wonen maar liefst 5 à 6 miljoen mensen, de stad Toronto heeft er zelf 2,7 miljoen. Toch heeft het maar een erg klein metronet, dat bestaat uit vier lijnen. Lijn 1 is met 40 kilometer wel een lange, en heeft een U-vorm die ombuigt bij Union en dus twee takken die de stad ingaan. Het eerste deel is geopend in 1954 en loopt onder Yonge Street, de hoofdstraat van de stad, hoewel plannen voor dit traject al uit 1909 komen. Dat is de oosttak, de westtak loopt langs de universiteit en is in 1963 geopend.
De oosttak onder Yonge is met de caissonmethode gebouwd en heeft stations met zijperrons, de westtak is geboord en heeft eilandperrons. Hier zien we station Osgoode vlak bij het stadhuis.
Afbeelding
Het bordje DWA staat voor Designated Waiting Area, een plek waar je in geval van nood moet blijven wachten als je hulpdiensten hebt gebeld. Daar is ook een noodtelefoon te vinden.
Het is in Toronto, net als in Franstalige gebieden, gebruikelijk om toevoegingen als -street en -square weg te laten in stationsnamen. Je hebt dus bijvoorbeeld station King, of Pape, of Jane. Dat soort dingen.

Station Museum ligt bij het Royal Ontario Museum. De metro van Toronto ziet er prima uit en is schoon en veilig.
Afbeelding

Het interieur van een nieuwe Toronto Rocket-trein. Ze zijn net een paar jaar oud. Het zijn zesdelige doorloopbare treinen en ze zijn echte capaciteitsmonsters: 150 meter lang en er kunnen 1500 mensen in!
Afbeelding

Maar echt fraai zijn ze niet. Nog steeds lompe Amerikaanse bakken.
Afbeelding

Alle bussen zijn spuuglelijk, verderop komt er nog een buitenkant-foto. Als je eruit wil moet je touwtjetrekken :Y
Afbeelding

Metrolijn 2 is een oost-westlijn die voor het overgrote deel in 1966 is geopend. Daarop rijdt materieel uit 1995-2001 en dat zijn écht Amerikaanse metro's zoals je je ze voorstelt, buitenkantfoto volgt later. De bestuurder zit helemaal rechts voorin in een klein hokje, midden en links voorin kun je als passagier naar voren kijken.
Alle stations langs deze lijn hebben eenzelfde ontwerp.
Afbeelding

Kennedy is het oostelijke eindstation van lijn 2. Lijn 3 rijdt dan nog een stukje verder naar McCowan met 'halve' metro's. Naar verluidt is deze lijn automatisch, maar er zit toch een poppetje voorin.
Afbeelding

Er zijn plannen om lijn 3 op te heffen en lijn 2 door te trekken, misschien zijn ze zelfs al wel aan het bouwen.
Het enkelsporige Kennedy is heel duidelijk op tweesporigheid voorbereid. Ik moet Wikipedia er nog op nalezen wat nou eigenlijk de plannen hiervoor waren..
Afbeelding

We zijn weer terug in de stad. De oude havens van Toronto zijn netjes opgeknapt tot een bruisend gebied. Het is hier goed toeven!
Afbeelding

En dan zit je putverredulleme 6000 kilometer van huis, is dít de lokale brouwerij :')
Afbeelding

Lake Ontario is zo groot dat je de overkant pas kunt zien als je hoger staat en alleen als het goed weer is. En dan is dit nog de kleinste van de Grote Meren!
Afbeelding

Het Eaton-winkelcentrum is gigantisch. Echte shopaholics hebben denk ik aan een dag niet genoeg.
Afbeelding

Afbeelding

De stationshal van Union Station in de avond. Er is een verbouwinkje gaande.
Afbeelding

Dit is Dundas Square, het Times Square van Toronto. Grote brallende flatscreens knallen je tegemoet.
Afbeelding

En dit is het de volgende ochtend bij daglicht.
Afbeelding

Mijn verjaardag! Ik ging lekker met de veerboot naar de Toronto Islands, een archipel dat twee kilometer uit het centrum in het meer ligt. Voor het rare bedrag van $7.87 kun je bij de terminal een kaartje kopen waarmee je ook terug kunt, en dan kun je kiezen uit drie veerdiensten, naar links, het midden, of rechts. De eilanden waren eigenlijk bevolkt met vissers maar in de jaren 1950 besloot de stad Toronto er een groot parkgebied van te maken om de aanleg van een snelweg mee te compenseren. Twee dorpjes/gemeenschappen op Ward's Island werden gespaard. Er wonen nu circa 750 mensen op de eilanden en er staat een lange wachtlijst voor. Auto's zijn niet toegestaan, behalve van de groenvoorziening. Ook zijn er behalve toeristenhoreca en een school geen voorzieningen.
Ik besloot naar Ward's Island te gaan en van daar te gaan lopen naar het andere uiteinde bij Hanlan's Point. Als je van de boot af komt heb je een fraai zicht op de skyline van de stad.
Afbeelding

Langs de Lakeshore Boardwalk zijn nog resten van tuinhekjes en funderingen te zien van huizen die hier ooit hebben gestaan.
Afbeelding

Geen idee of dit kerkje nog in gebruik is.
Afbeelding

Het middeneiland is helemaal 'verparkt' met zelfs een pretparkje.
Afbeelding

Een verlaten vuurtoren uit 1808, toen de kustlijn nog hier lag. Men zegt dat het er spookt sinds een oude torenwachter mysterieus verdween..
Afbeelding

Aan de overkant van de lagune ligt Mimico, één van de voorsteden van Toronto.
Afbeelding

En weer terug!
Afbeelding

Toronto heeft het grootste stedelijke tramnet van Noord-Amerika en heet daar streetcar. De nieuwste trams zijn Flexity's. Trams rijden gebruikelijk met een trolleystang in plaats van een pantograaf, al zijn de lijnen 509 en 510 wel omgebouwd naar pantograaf en gaat lijn 512 binnenkort over. Flexity-trams zijn met beide uitgerust.
Afbeelding

Vanaf het Riverdale Park had je weer een oersaai uitzicht op de stad.
Afbeelding

Het TTC-lettertype is afgeleid van Futura en in 1946 ontworpen. Je ziet het nog steeds erg vaak, naast het standaard Helvetica, en is onderdeel van een typische uitstraling van de TTC.
Afbeelding

De Scarborough Bluffs in het oosten van de stad zijn kliffen in Lake Ontario.
Afbeelding

Een metro van het oudere type T1 passeert de Humber nabij station Old Mill.
Afbeelding

Afbeelding

Behalve Flexity's rijden er ook oudere CLRV-trams in Toronto. Die hebben alleen een trolleystang en een hoge instap.
Afbeelding

Onder de CN-Tower ligt een spoorwegmuseum op het voormalige emplacement! Het openluchtterrein is vrij toegankelijk en er staat bruut spul :Y
Afbeelding

Het minispoortje is voor zo'n klein treintje dat een achtje rijdt en waar kinders op zitten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weer de stationshal van Union Station, maar dan overdag.
Afbeelding

Op zondag besloot ik nog een keer lekker naar de eilanden te gaan voor het strand. Het zou die dag nog gegarandeerd supermooi weer zijn, de rest werd iets minder. Ik was niet de enige: de mensen renden werkelijk de veerboot op naar het middeneiland.. gelukkig ging ik niet daarheen :')
Afbeelding

Geen commentaar nodig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooi einde, vingers moe, in het volgende deel gaan we een bezoekje brengen aan 'Murica!

Wij danken U weer voor de aandacht :)
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Aking »

Leuk hoowr! *O*

Maar waarom geen buitenplaatje van het steesjun? -o- Of komt die nog? (A)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Ardan »

Staat op de derde helemaal links :o
Nee ik dacht daar pas op de laatste dag aan :')
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Aking »

Dus die komt nog? Of die heb je niet gemaakt? :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Ardan »

Jawel, komt nog :pos:
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Aking »

*O*

Dan mag je, voorlopig althans, nog even blijven :Y
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Oorspronkelijk was station Kennedy van lijn 3 tweesporig en was het de bedoeling dat de metro's gebruik maakten van de keerlus. Die was echter te krap aangelegd, waardoor de metro's steeds ontspoorden.
Daarom heeft men er een kopstation van gemaakt en is boven 1 spoor het perron verbreed, zodat men de in- en uitstappers kan scheiden. De niet meer volledige keerlus is sindsdien nutteloos.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Etienne »

Leuk om te zien allemaal :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door trolly »

Meltrain schreef:Mooi verslag. :pos:
Oorspronkelijk was station Kennedy van lijn 3 tweesporig en was het de bedoeling dat de metro's gebruik maakten van de keerlus. Die was echter te krap aangelegd, waardoor de metro's steeds ontspoorden.
Daarom heeft men er een kopstation van gemaakt en is boven 1 spoor het perron verbreed, zodat men de in- en uitstappers kan scheiden. De niet meer volledige keerlus is sindsdien nutteloos.
Zoiets, ja.
Wikipedia schreef:Although Line 3 trains are bidirectionally-operated metro trains, the tracks for Line 3 extends beyond the top floor platform into an above-ground turning loop, similar to those found on the Toronto streetcar system. This was because Line 3 had been planned as a dedicated right-of-way streetcar line, rather than a metro line. As such, the top-floor platform was designed to operate streetcars. Line 3 was later built as a medium-capacity rail transport line to use the Intermediate Capacity Transit System train models built by Bombardier Transportation. The line began using two-car trains, which were able to travel along the turning loop, but was later converted to use four-car trains, which could not be operated along the tight loop. Thus, the use of the loop was discontinued after 1988, although the loop's bridge structure remains over the passenger pick-up and drop-off building. The station platform was reduced to a single track and began using the Spanish solution of unloading and boarding passengers at Kennedy. Original floor finishing and platform edge markings for the planned light rail can also be seen along the current tracks.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door erka »

Mooi verslag! Nog een leuk feitje: Toronto is ook de stad waar heel veel films worden opgenomen die eigenlijk in New York spelen. Is die (voor mensen met hoogtevrees doodenge) glazen plaat in de CN Tower er nog?

En nog een leuk feitje: de Amsterdam Brewery is ontstaan boven de Rotterdam Bar op King Street. De Rotterdam Bar bestaat volgens mij niet meer, maar ik heb daar ooit nog wat biertjes weggetikt :D
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Milco »

Gaaf verslag! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door ArrivaBas »

Bijzonder verslag. Ik heb zelf ook de CN Tower gefotografeerd:
Spoiler: show
AfbeeldingMinimundus: CN Tower Toronto by Bas Folles, on Flickr
Zijn 22 meter maakte het ook gelijk de hoogste maquette in Minimundus. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Cas »

erka schreef:Mooi verslag! Nog een leuk feitje: Toronto is ook de stad waar heel veel films worden opgenomen die eigenlijk in New York spelen. Is die (voor mensen met hoogtevrees doodenge) glazen plaat in de CN Tower er nog?

En nog een leuk feitje: de Amsterdam Brewery is ontstaan boven de Rotterdam Bar op King Street. De Rotterdam Bar bestaat volgens mij niet meer, maar ik heb daar ooit nog wat biertjes weggetikt :D
Ik liep in Helsinki afgelopen zomer ook ineens tegen een 'Bierhuis Rotterdam' aan, die zag ik ook niet helemaal aankomen.
Verder een prachtig verslag!
請勿靠近車門
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door waldo79 »

Gaaf hoor, Canada komt hier weinig aan de orde :lol:
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag. Zo vaak zie je niet iets uit deze contreien
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Ardan »

erka schreef:Mooi verslag! Nog een leuk feitje: Toronto is ook de stad waar heel veel films worden opgenomen die eigenlijk in New York spelen. Is die (voor mensen met hoogtevrees doodenge) glazen plaat in de CN Tower er nog?
Jap. En je kunt vanaf de koepel zelfs nog aan een bungee-touw overboord hangen. Mij niet gezien, ik ben die hele toren niet eens in geweest (want duur en druk). Hij is elke avond van buiten weer mooi en anders verlicht, ook leuk.. :)
erka schreef:En nog een leuk feitje: de Amsterdam Brewery is ontstaan boven de Rotterdam Bar op King Street. De Rotterdam Bar bestaat volgens mij niet meer, maar ik heb daar ooit nog wat biertjes weggetikt :D
Heb die bar niet gezien. Maar King Street is ook laaaaaang, zoals alle straten. Horizontaal of verticaal, andere smaken zijn er niet, en over de hele lengte dezelfde naam.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Zugführer »

Wat een stad :D Mooi verslag, jammer dat uitstapjes naar buiten de stad zo lastig zijn, dat zou ik toch wel jammer vinden aan zo'n vakantie :p
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door julsteren »

Gaaf Ardan! :D wil ik ook nog eens een keer heen, de VS trekt me niet, maar Canada wel :pos: :Y
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 1, 45f]

Bericht door Ardan »

Nog een ander feitje: ik heb deze brug over een havenarm gekiekt, zoals je in het verslag zag..
Afbeelding
Dit is dus de Amsterdam Bridge, de tegenhanger van de Torontobrug in Amsterdam. Toen ik vorige week over de Torontobrug liep zat ik me af te vragen of dat nou de Torontobrug was of de Canadabrug. Herinnerde me in ieder geval het Wikipedia-artikel over de brug en 'een' tegenhanger in Canada. Toevallig dus deze, met die Amsterdam Brewery ernaast. Het plaatje is per ongeluk dus toch compleet zonder dat ik het wist :)
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten