Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10587
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Ardan » Ma 15 Okt 2018, 14:56

Deeltje 1

Hoi, ik was een maand geleden op kwart wereldreis naar Toronto in Canada. Een bezienswaardigheid die je niet MAG missen als je daar bent zijn de wereldberoemde Niagarawatervallen, aan overkant van Lake Ontario op de grens met de US of A. Natuurlijk had ik thuis na het visum van Canada ook meteen dat van de Verenigde Staten aangevraagd, want als je dan toch zo dichtbij bent, dan moet je natuurlijk ook even naar 'Murica! :D Van het hostel uit werden tours georganiseerd voor $70, maar hoewel ik de precieze kosten nog niet wist, zei mijn gezonde verstand dat het met het OV veeeeeel goedkoper moest zijn. En dat was het ook.

Maandagochtend! Op naar Union Station. Even saldo bijladen op mijn Prestokaart en op naar de GO-trein voor de eerste etappe van de rit, tenminste, als het perron bekend is. De perrons zijn maar smal en krap, het is niet de bedoeling dat je daarheen gaat voor het op de schermen wordt aangegeven. Niet dat je wordt tegengehouden of zo, maar het wordt wel ontmoedigd. Er vond ook toegangscontrole plaats, of iedereen wel was ingecheckt.
Op het bord zien we de vertrektijd, de naam van de lijn, het perron (pas als dat bekend is), of het een bus of een trein is, en of je naar het perron mag of op het nummer kan wachten, en de stations waar wordt gestopt. De eindbestemming wordt niet als zodanig aangegeven, dus je moet je lijn kennen.
Afbeelding

Sorry voor de matige foto, maar dat is dus de trein die onder luid geklengel binnenkomt. Ik reis naar Burlington op de Lakeshore West-lijn.
Afbeelding

Onderweg wordt een opstelterrein gepasseerd waar deze GO-loc met sleep nog even mag uitslapen op deze maandagmorgen. Dat het in Nederland al dik vet in de middag is, probeer ik maar niet aan te denken. Ik ben immers nu, hier.
Afbeelding

In alle vervoersmiddelen ziet de noodrem er zo uit. Een gele strip, gewoon open en bloot. Dat sméékt erom om aangeraakt te worden, wellicht dat daarom in metrostations om de haverklap omgeroepen wordt dat dat alleen mag als hulpdiensten nodig zijn. De boete is ook niet mals: 1000 dollar, of 660 euro!
Afbeelding
De noodrem in mijn wagon was trouwens kapot, zo werd na elk station omgeroepen. 'If emergency services are needed or if you just feel uncomfortable about this, please move to another car where the emergency alarm ís working.'

Interieur. In reisde tegenspits, alleen op de Lakeshore-lijnen wordt ook tegenspits gereden. GO-treinen bestaan uit maar liefst twaalf bakken dubbeldeks! Ik begon een beetje te snappen hoe het hier werkt, blijkbaar is dat de benodigde capaciteit in de spitsrichting maar is er écht niemand die tegenspits reist, of in weekends. Een echte forenzentrein, maar ook alleen voor hen. Mijn trein was rustig..
Afbeelding

In het 50 kilometer verderop gelegen Burlington stapte ik over op een dubbeldekkerbus naar Niagara Falls. En ik bedenk me serieus nu pas dat ik geen buitenkantfoto van de bus heb. Wel dit plaatje van Lake Ontario, het is de westoever want je reist er aan de westkant omheen.
Afbeelding

Je reist over de snelweg en gaat er onderweg een paar keer af om te halteren bij een P+R. Het gaat dus lekker snel. Er zijn ook GO-treinen die doorrijden naar Niagara Falls, maar die rijden alleen in de weekends, alleen in de zomermaanden en alleen een paar keer per dag. In september alleen op vrijdag.
Hier zien we het busstation van Niagara Falls. Het is een Canadees-Amerikaanse tweelingstad aan weerszijden van de Niagara-rivier, genoemd naar de watervallen. De Canadese stad heeft 80.000 inwoners, de Amerikaanse stad heeft er 30.000. Het busstation van Canadees-Niagara Falls ligt naast het treinstation, het bakstenen gebouw op de achtergrond waar we straks nog even gaan kijken. Het ligt er een beetje sneu bij in een buitenwijk.
Afbeelding

De Niagara-rivier is vlakbij, tijdens het half uurtje lopen dat het naar de watervallen is stuit je er al snel op. Het ligt hier in een kloof en de overkant is Amerika! Of beter gezegd, dat zijn de Verenigde Staten want als je er bent snap je natuurlijk dat Canada óók Amerika is.
Afbeelding

Als eerste doemde de Rainbow Bridge op, de brug waarmee je de grens kunt oversteken. En daarachter de watervallen, die je al zachtjes hoort bulderen..
Afbeelding

En dit zijn ze dan *O*
Afbeelding
De Niagara Falls bestaan uit drie watervallen. Links de American Falls en de kleine Bride Veil Falls, waartussen het kleine Luna Island ligt. Rechts de Horseshoe Falls, die veruit de grootste van de drie is. De Canadees-Amerikaanse grens ligt in het midden van de rivier op de voorgrond, maar buigt pas bij de Horseshoe Falls af, waardoor de andere watervallen geheel in de VS liggen en het tussenliggende Goat Island dus geheel Amerikaans is.

Na wat foto's te hebben gemaakt vond ik het tijd om naar de overkant te gaan, naar Amerika! Op het Canadese landhoofd van de Rainbow Bridge liep ik door een gebouwtje waar je voetgangers-tol moet betalen, na vier kwartjes te hebben ingeworpen kun je door de tourniquet. Vanaf de brug dit uitzicht..
Afbeelding

Met volgepakte boten wordt tot in de nevel van de Horseshoe Falls gevaren. In Canada krijg je een roze poncho, in de VS een blauwe.
Afbeelding

In het midden van de brug, op de grens, hangt een bordje waarmee je een selfie kunt maken, zoals ondergetekende natuurlijk heeft gedaan.
Afbeelding

Maar ho: je kunt natuurlijk niet zomaar de VS in. Aan de overkant weer een douanekantoor, waar je in een hal moet wachten tot je naar binnen mag. Een rij balies met een officer, waar je je paspoort moet laten zien, vertellen wie je bent, met wie je bent, wat je komt doen, waar je verblijft, hoe lang je in de VS blijft, hmm hmm hmmm 'ik kijk even heel kritisch interessant je paspoort door', en dan moet je 6 Amerikaanse dollar betalen, á contant of met creditcard. Ze accepteren geen Canadese dollars, en mijn bankpas kon ook niet. Ik zag in Canada wel wisselkantoren, ik bood aan of ik anders terug zou gaan om te wisselen? Als ik dit had geweten had ik dat al wel gedaan, maar dat wordt nergens aangegeven als je in Canada de brug op gaat..
Of ik maar even wilde gaan zitten. De officer liep weg en kwam met een minuutje of twee weer terug. 'We laten het zitten voor vandaag buddy. Ik heb even overlegd met de leidinggevende, he's not a bad guy, en omdat je uit een bevriend land komt en maar een middagje blijft mag je nu zonder fee doorlopen.'

Hier zien we de American Falls vanaf Goat Island. Om je romantische beeld van de Niagara Falls te verpesten: vooral aan de Canadese kant is het helemaal uitgemolken met een half pretpark en casino's, zoals je kunt zien.
Afbeelding

Hier sta ik op Luna Island en zien we de Bride Veil Falls naar beneden. Daaronder de Cave of the Winds, waar je gewapend met poncho eerst door een grot loopt en dan onder de waterval. Kostte US$20, heb het laten zitten, achteraf wel een beetje spijt van.
Afbeelding

Aan deze kant word je niet nat, maar er spuit wel een enorme hoeveelheid nevel op.
Afbeelding

Afbeelding

Het is prachtig en je kunt er echt bij wegdromen. Maar verwacht niet het achtste wereldwonder, vooral niet omdat het zo uitgemolken is. Verder met de verneukerij: een enorm souvenirswinkeltje annex eettent annex kledingwinkel annex weet ik veel. Loopt geen hond rond.
Afbeelding

De Amerikaanse kant van Niagara Falls komt op mij over als een spookstad. Dat enorme souvenirswinkeltje, en er staat nog een enorm casino, maar het is verder eigenlijk hartstikke dood. Tijd om weer naar Canada te gaan! Je loopt langs het douanekantoor door een éénrichtings-draaihek weer de brug op. Aan de overkant zit slechts één beambte in het kantoor die iedereen naar binnen wuift en zonder al te veel vragen mag je gratis door. Meteen een cultuurshock met brallend amusement.
Afbeelding

Ik kon verderop in een rustigere zaak wel een hapje eten scoren, het was immers etenstijd. Liep al etend naar het busstation, waar ik de uurlijks rijdende bus naar Burlington zag wegrijden. Ik had de rit van 19:17 uur gepland en dacht een uurtje eerder te kunnen, maar was even vergeten dat de bus een uur eerder ook een paar minuten eerder gaat, om 18:12. Precies de tijd dat ik kwam aanlopen. Gaf me wel de tijd om foto's te maken. Eerst op het treinstation Niagara Falls. Grensstation, hier stopt buiten de seizoens-GO-trein vanuit Toronto alleen de éénmaal dagelijks verkerende intercity van Toronto naar New York.
Afbeelding

De trein naar Toronto was een half uur eerder vertrokken. Nu was het hier doods..
Afbeelding

Ik kreeg een nogal ernstig Nieuwerschans-gevoel hier. Wat heeft een mens in godsnaam te zoeken in dit grensdorpje?
Afbeelding

Hey, daar ligt de brug over de rivier. Is dat dáár al het Amerikaanse station?...
Afbeelding

Jap. En er ligt zelfs nóg een brug! De rechterbrug is van een opgeheven en in de stad ook opgebroken spoorlijn. Hekken moeten voorkomen dat de grens illegaal wordt overgestoken. De linkerbrug ziet dus nog die ene intercity per dag eroverheen rijden. Eronder rijdt autoverkeer, maar alleen als die een speciale pas hebben.
Afbeelding

In de bus ging ik natuurlijk bovenaan-voorin zitten.
Afbeelding

In Burlington een kwartiertje overstap van GO-bus op GO-trein. Op het station zag ik dit bordje, Z2N kom er maar in over de schrijfwijze van plate-forme. Is dit echt Frans?
Afbeelding

Terug in Toronto..
Afbeelding

Voor de rest van het verslag weer geen samenhangend verhaal, maar vooral losse OV-matige foto's die ik tijdens het rondcrossen heb gemaakt.

Dinsdag ging ik een eindje wandelen door de vallei van de Don-rivier. Daarvoor ging ik per GO-trein van Union naar het noorden van de stad, onderweg weer pauzerende treinen passerend.
Afbeelding

De trein bestaat uit rijtuigen in 50 shades of green
Afbeelding

Afbeelding

Ja
Afbeelding

En daar hebben we dan eindelijk een vet lelijke bus, zoals alle bussen hier dat zijn! *bus*
Afbeelding

En de schoolbussen zijn ook in Canada dus écht van die South-Park-achtige dingen! *bus*
Afbeelding

Aan het eind van de wandeling kwam ik op metrostation Leslie, aan de korte metrolijn 4 in het noorden van de stad, dat slechts vijf stations telt. Het is geopend in 2002 en zou nog eens verlengd moeten worden, maar de stad is er nog niet over uit hoe.
Afbeelding

Leslie is het voorlaatste station van lijn 4, dus reisde ik door naar het oostelijke eindpunt Don Mills, en daarna naar het westelijke eindpunt Sheppard-Yonge, waarmee ik het complete metronet van Toronto nu al bereden had. Sheppard-Yonge is het overstapstation naar lijn 1 en is alvast uitgerust met een eilandperron, mocht het hier ooit nog druk worden en de lijn worden doorgetrokken dan kan de Spaanse methode worden toegepast. Nu is alleen het zuidelijke zijperron in gebruik.
Afbeelding

De metro van Toronto kent nog een spookstation: station Bay heeft twee niveaus. Het bovenste niveau is in gebruik als doorgangsstation op lijn 2, het onderste niveau is slechts een half jaar in gebruik geweest na de opening in 1966. Waar de sporen na het bovenste niveau doorgaan naar St. George, buigen ze na het onderste niveau af naar station Museum aan lijn 1. Slechts een half jaar heeft er naast de lijnen 1 en 2 nog een derde lijn bestaan die als een krul door de stad ging, en dus vanuit het noorden via Bloor-Yonge, Union, Museum en wéér Bloor-Yonge naar het oosten ging. Op alle overstapstations, zeker op Bay, leidde dit echter tot onduidelijkheid en slechte passagiersspreiding door mensen die op de trap gingen wachten of de eerste trein van het bovenste of het onderste perron ging. Die derde lijn werd dus al heel snel opgeheven, maar nog steeds hangen er op sommige stations richtingaanwijzers, en is dit spoor nog in gebruik voor dienstritten of sporadische omleidingen. Het onderste niveau van station Bay is momenteel nog wel in gebruik als filmset. De TTC heeft zelfs voorzetwandjes liggen om dit station om te toveren tot een typisch New Yorks metrostation! Zoals in het vorige deel al door gebruikers werd benoemd wordt Toronto vaak als stand-in gebruikt voor New York om films op te nemen.
Hier gezien vanaf Bloor-Yonge aan lijn 2 naar het westen zien we de sporen in het midden afbuigen naar het onderste niveau van Bay. Als je op lijn 2 naar Bay toe reist en voorin zit, kun je zelfs een glimp van het station zien, waar gewoon nog licht brandt alsof het in gebruik is!
Afbeelding

Op het bovenste niveau van Bay zijn de trapportalen naar beneden dichtgemetseld.
Afbeelding

Hier zien we trouwens ook een typisch Amerikaans metrogebruik. De treinen worden door twee personen bemand. De bestuurder rijdt alleen, achterin zit nog een treinbegeleider die de deuren bedient. Op het station hangt hij uit het raam om te kijken of alles goed gaat. Bij elke aankomst op een station moet hij een bord in de vorm van een groene driehoek (hier op de pilaar) aanwijzen om te laten zien dat hij oplet. In New York gebeurt iets vergelijkbaars, daar hebben ze eens een leuk grapje mee uitgehaald.
Afbeelding


Zo zien trouwens de informatieschermen eruit.
Afbeelding

Tram op lijn 510 Spadina naar Union.
Afbeelding

En een CLRV daar vlakbij als lijn 506.
Afbeelding

Interieur van een CLRV.
Afbeelding

Toronto Rocket-metro op station Davisville.
Afbeelding

In het centrum staat een heuse puppy-fontein! Kijk maar goed..
Afbeelding

Straatbeeld op King Street, op de laatste dag. Rechts zien we een rolstoelhelling, de tram stopt op straat. In de tram wordt bij elke halte omgeroepen 'please look right for traffic when exiting', een knipperend stopbord achterop de tram moet verkeer doen stoppen maar je weet maar nooit.
Afbeelding

Union Station. De schittering links is weerkaatsing van zonlicht van een wolkenkrabber er tegenover.
Afbeelding

Na nog een ommetje in de stad was het tijd om weer richting de luchthaven te gaan. Natuurlijk voorin de metro naar Kipling.
Afbeelding

Dag Canada! Het werd snel donker boven Lake Ontario..
Afbeelding

En na een korte nacht doorvliegen werd in het ochtendgloren de Nederlandse kust bereikt.
Afbeelding

Weer terug op vaderlandsche bodem. Nog even met de trein naar huis, waar ik tegen 11 uur aankwam. Na hooguit een uurtje slaap in het vliegtuig werd het thuis nog even bijslapen. Het was een geweldige vakantie! :D

Wij danken U weer voor de aandacht :)
2018 (31-10):
Trein 9257 km · S-Bahn 467 km · Metro 667 km · Zweeftrein 14 km · (Snel)tram 601 km · Funiculaire 2 km · Bus 729 km · Veer 20.2 km

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1278
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Locatie: Zeist
Contact:

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Ferdinand » Ma 15 Okt 2018, 15:28

Erg mooi verslag zeg!

Het blijft me ook weer verbazen hoe groot alles daar is.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5476
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Z2N » Ma 15 Okt 2018, 17:43

Prachtig verslag weer! :)
Ardan schreef:In Burlington een kwartiertje overstap van GO-bus op GO-trein. Op het station zag ik dit bordje, Z2N kom er maar in over de schrijfwijze van plate-forme. Is dit echt Frans?
Afbeelding

Canadees Frans zit vol met anglisismes, in spelling, vocabulaire en zelfs in grammatica. Het is niet voor niets dat het volkslied Oh, Canada is. :mrgreen:
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

erka
Berichten: 39
Lid geworden op: Ma 11 Apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor erka » Ma 15 Okt 2018, 21:50

Mooi deel 2!

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10587
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Ardan » Di 16 Okt 2018, 02:09

Dankjewel Z2N :) Ook het Engels in Canada heeft zo zijn eigen dingetjes en is niet precies hetzelfde als het Amerikaans Engels.

Zal trouwens nog even de tickets laten zien. Elk metrostation heeft een rij chipkaartpoortjes en een loket. Het poortje pal aan het loket staat open en daardoor kunnen mensen die op andere manieren betalen, bijvoorbeeld cash, of met een van te voren gekocht 'token', dat is een muntje dat geldig is voor een rit. Je mag één overstap maken maar dan moet je wel een overstapkaartje vragen. Met je TTC dagkaart én weekkaart moet je ook langs het loket lopen en het laten zien aan de medewerker, de weekkaart is géén chipkaart ondanks dat wel zo'n mooi pasje is.
Afbeelding

In de bus moet je inchecken als je met PRESTO reist, of anders je ticket laten zien. In de tram mag je bij iedere deur instappen en hoef je niks te laten zien. Maar op eindpunten bij een metrostation ligt de halte binnen het 'betaalde gebied' en betreed je het station via een aparte ingang waar je vanaf de straat niet mag komen. Daar wordt zo nu en dan gecontroleerd of alle reizigers die uit een tram of bus komen wel een geldig ticket hebben of waren ingecheckt.
2018 (31-10):
Trein 9257 km · S-Bahn 467 km · Metro 667 km · Zweeftrein 14 km · (Snel)tram 601 km · Funiculaire 2 km · Bus 729 km · Veer 20.2 km

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5326
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Etienne » Di 16 Okt 2018, 08:04

Een leuk verslag weer :pos: :pos:
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

en-es
Berichten: 683
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor en-es » Di 16 Okt 2018, 09:49

Mooi verslag en ook herkenbaar. Twee jaar geleden ook een dagtocht naar de watervallen gemaakt vanuit Toronto. Op dezelfde manier met de trein en bus van GO-transit. Ik vond de omgeving van het treinstation in Niagara Falls nogal een pauperbuurt. Wat een wereld van verschil als je na een lange wandeling ineens in het toeristencircus terecht komt.

Timon91
Berichten: 579
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Timon91 » Di 16 Okt 2018, 18:08

Leuk verslag! Een onbekende omgeving voor mij, gaaf om daar eens wat van te zien! :D

Net als op luchthavens moet je aan de landsgrenzen ook gewoon ESTA (wat technisch gezien geen visum is, maar een visa waiver) hebben om de VS in te reizen? Ik dacht dat er nog mogelijkheden waren om op het oude I-94 formulier de landsgrens over te steken, maar wellicht dat dat inmiddels niet meer kan. Voor mij is het überhaupt niet van toepassing, ik mag fijn enkel nog op een volledig visum naar binnen. Die procedure - die je in totaal een dag vrij nemen plus zo'n €200 kost - heb ik al doorlopen, maar kan ik je van harte afraden :Y
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5476
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Z2N » Di 16 Okt 2018, 18:14

Hoezo heb jij ineens een visum nodig? Komt dat door je reisverleden, of zak je op enkele van de vragen van de ESTA? :o
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4884
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Milco » Di 16 Okt 2018, 19:11

Weer een geweldig verslag! :D
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 16-11-2018
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 15-11-2018

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Timon91
Berichten: 579
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Timon91 » Di 16 Okt 2018, 20:14

Z2N schreef:Hoezo heb jij ineens een visum nodig? Komt dat door je reisverleden, of zak je op enkele van de vragen van de ESTA? :o


Beide goed ;) Ik zak op één vraag, en die gaat over reisverleden (Iran vinden ze niet zo tof) :X
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5476
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Z2N » Di 16 Okt 2018, 21:42

Ehm, Logisch, ofzo. :X
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10587
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Ardan » Wo 17 Okt 2018, 00:37

Als je je ESTA invult moet je na je gegevens, de namen van je ouders en wat en waar je werkt nog aanvullende vragen beantwoorden over strafbare feiten in het verleden, of je bepaalde ziektes hebt, en of je na 2011 in één van de zeven landen bent geweest die de VS als onwenselijk hebben bestempeld (Iran, Irak, Syrië, Somalië, en nog een paar). Beantwoord je één vraag met ja, dan kom je niet in aanmerking voor een ESTA.

Ik heb me er niet helemaal op ingelezen, want niet van toepassing, maar Canada is soepeler dan de VS. Voor Canada hoef je inderdaad alleen een ETA te hebben als je via een luchthaven binnenkomt, voor de VS is het dacht ik sowieso nodig, ook al stap je er alleen maar over. In Canada worden je ook minder vragen gesteld en krijg je niet eens een stempel in je paspoort.
2018 (31-10):
Trein 9257 km · S-Bahn 467 km · Metro 667 km · Zweeftrein 14 km · (Snel)tram 601 km · Funiculaire 2 km · Bus 729 km · Veer 20.2 km

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1380
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor PHS » Wo 17 Okt 2018, 09:59

Fraai verslag van een fraaie reis!

Je hebt overigens geen ESTA nodig als via land naar de VS gaat, mits je de nationaliteit hebt van een land dat onder het Visa Waiver Program valt. Nederland doet daar aan mee. Bij aankomst in de VS krijg je een I-94W formulier dat 6 dollar kost. Je mag daarmee tot 90 dagen in de VS verblijven, of tot een eerdere datum zoals aangegeven op het formulier. Ardan had dit strikt genomen niet hoeven doen, omdat hij al een ESTA had. Een ESTA is namelijk een soort van vooringevulde I-94W.

Timon91
Berichten: 579
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Timon91 » Wo 17 Okt 2018, 17:44

PHS schreef:Je hebt overigens geen ESTA nodig als via land naar de VS gaat, mits je de nationaliteit hebt van een land dat onder het Visa Waiver Program valt. Nederland doet daar aan mee. Bij aankomst in de VS krijg je een I-94W formulier dat 6 dollar kost.


Maar geldt dit ook als je geen ESTA had kunnen krijgen? Het lijkt me sterk dat ik niet zomaar het land in mag met het vliegtuig, maar dat ik de landsgrens wel gewoon kan oversteken zonder iets extra's te hoeven doen.
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1380
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor PHS » Wo 17 Okt 2018, 19:39

Bij het I-94W formulier hoort een vraag of je in bepaalde landen waaronder ook Iran bent geweest. Ik vermoed zo dat je de VS niet binnengeraakt als je daar 'ja' op antwoordt. Ook al kom je uit een Visa Waiver Program land, de grensbewaking mag je gewoon en zonder opgaaf van redenen wegsturen. Het grappige is dat dit niet kan bij een visum: het afwijzen of intrekken van een visum moet altijd gemotiveerd worden, ook omdat er in sommige gevallen beroep ingesteld kan worden.

Timon91
Berichten: 579
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Timon91 » Do 18 Okt 2018, 19:04

Duidelijk, alleen als je je visum krijgt wordt er nog wel duidelijk genoemd dat dit geen zekerheid geeft dat je het land binnenkomt. Als een officer je om wat voor reden dan ook niet wil binnenlaten dan kan dat..... is mij tenminste verteld. De kans is niet heel groot natuurlijk.

Overigens vraag ik me af hoe het zit als je op vakantie gaat naar Iran, daarna een visum voor de VS aanvraagt en krijgt (wat geldig is voor 10 jaar) en daarna weer een paar keer op vakantie gaat naar een "ongewenst" land. Maar goed, dit drijft een beetje OT, er is zelfs een apart forum voor waar ik ten tijde van m'n visumaanvraag ook wel wat rondgekeken heb :P
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1380
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor PHS » Do 18 Okt 2018, 20:41

Als Nederlander hoef je je inderdaad niet zo'n zorgen te maken dat je visum wordt geannuleerd of ingetrokken. Natuurlijk kan je pech hebben aan de grens, maar dan gaat het veelal over 'immigrant intent', oftewel het langer willen blijven dan toegestaan is. Je reis naar Iran heeft daar weinig mee te maken.

Wat betreft je tweede vraag: als de Amerikanen het niet te weten komen, is er niets aan de hand. Als ze het wel te weten komen, heb je waarschijnlijk iets uit te leggen of wordt je visum geannuleerd of ingetrokken. Maar de kans dat ze het te weten komen is volgens mij niet heel groot: je hoeft bij aankomst een declaration form in te vullen, en daar wordt niet gevraagd naar of je in Iran of dergelijke bent geweest. Dat geldt ook voor het I-94 formulier dat bij aankomst wordt aangemaakt.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13569
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Ardan on Tour #38: O Canada! [deel 2, 49f]

Berichtdoor Meltrain » Do 25 Okt 2018, 10:28

Mooi verslag. :pos:
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten