Een S-je maken door West-Nederland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Een S-je maken door West-Nederland

Bericht door Ferdinand »

Afgelopen zaterdag, 20 oktober, heb ik weer eens een dagje met het OV gereisd. Deze keer was het mijn doel om de NZ-lijn eens uit te testen, de dubbeldekker op lijn 346 te zien en ook om eens naar Zeeland te gaan. Ik heb dit gedaan met de OV-dagkaart van de Primera

Mijn route was:
Eleos, Bosch en Duin - Den Dolder - Hilversum Sportpark - Amsterdam Amstel - Amsterdam Noord - Amsterdam Zuid - Haarlem - Den Haag Centraal - Breda - Busstation, Hulst - Terneuzen Westerscheldetunnel - Middelburg - Transferium, Renesse - (Groene Weide, Ouddorp)
Afbeelding

(ik kwam er serieus aan het eind pas achter dat dit mijn afgelegde route was, no kidding _O- )


De chauffeur was blij verrast toen hij een reiziger zag. Hij had het duidelijk niet verwacht aangezien hij ook nog eens moest zoeken naar het apparaatje waarmee ik de verschuldigde 1,50 euro moest betalen. Deze vond hij al snel, maar het apparaatje was leeg waardoor ik gratis mee mocht :D .
Ik begon een praatje over deze nieuwe buslijn en de man vertelde me al snel dat er eigenlijk geen hond gebruik van maakt. Het hoogste aantal reizigers dat hij tijdens een rit gehad had was 1. Om de pilot te laten slagen moet dit minimaal 4 zijn. Dat wordt dus nog een hele uitdaging. De man vertelde dat hij eigenlijk vond dat hij dit allemaal voor niks doet en dat het gewoon een plan van de burgemeester was om de burgers van Bosch en Duin een beetje te bedaren na dat voorval met Anne Faber.
Ik vond dit busje wel handig aangezien hij vrijwel naast mijn huis stopte en mij snel naar mijn bestemming bracht. Het busje was trouwens een Volkswagen Crafter van Connexxion met blauw kenteken.

De chauffeur zette mij heel aardig af tussen de twee spoorwegovergangen, waarvoor dank.
Ik was al om 7:20 op station Den Dolder omdat de zorgbus van 40 minuten later mij net niet op tijd zou brengen op het station om bus 59 te halen. Het station van Den Dolder ziet er in ieder geval in het donker ook hartstikke mooi uit en ik ben dan best wel trots op dit stationnetje
Afbeelding

Om die 40 minuten te overbruggen ben ik maar in de wachtruimte gaan zitten. Daarbinnen was het heerlijk warm en dat bankje nieuwe stijl zat ook heerlijk. Ik ben maar eens wat filmpjes gaan kijken op het internet (nee, niet hetgene wat je nu denkt -o- )
De bijzondere eetfabriek was helaas nog dicht op dit tijdstip.

Om 7:57 kwam dan bus 59 naar Hilversum aan. Vlak achter deze bus reed de zorgbus, dus het was maar goed dat ik wel die van 40 minuten eerder had genomen. De spoorwegovergang ging vlak voor onze neus dicht, dus ik had nog kunnen overstappen.
Afbeelding

De chauffeur haalde de vertraging al snel in en we kwamen op tijd aan bij station Sportpark.
Hier stapte ik uit en nadat ik had uitgevonden welke van de drie haltes ik moest hebben begon het wachten op bus 320. Deze bus wilde ik eigenlijk specifiek hebben om één reden: de speciale oprit bij de A27. Vroeger reden wij vaak naar Loosdrecht en dan kwamen we alijd langs die rare oprit met die slagboom en we hadden eigenlijk geen idee waar deze oprit voor diende, totdat het verkeerslicht eens op rood ging en er een bus gebruik maakte van de oprit.

Bus 320 kwam dan eindelijk aan en met een flinke omweg via Huizen kwamen we aan op station Amstel. In Huizen reden we een vrij bijzondere route door de bossen. Station Amstel was een grote bouwput, maar het busstation was gelukkig gereed. Het was een erg modern en overzichtelijk busstation.
Eigenlijk had ik hier 10 minuten overstaptijd op stadsbus 37, maar deze vertrok laat waardoor ik er eentje eerder kon nemen.
Afbeelding

Ik ging eens voor de verandering helemaal achterin zitten. Achteraf had ik dat misschien beter niet kunnen doen, want Amsterdam, maar er is niks vervelends gebeurd tijdens de rit.

Over 't IJ maakte ik deze mooie foto nog. Ik weet even niet waar die twee strepen vandaan komen...
Afbeelding

In Amsterdam was het zoals gewoonlijk erg druk, toch kon de bus zich een goede weg banen en de dienstregeling redelijk in stand houden.

Op metrostation Noord moest ik overstappen op de NoordZuid-lijn. Deze wilde ik nog steeds graag doen en ik had nu dan eindelijk de gelegenheid. Het station zelf stelde mij een beetje teleur omdat er een hoop dingen niet werkten en de vertrektijden nog steeds niet realtime gegeven werden. Naast dat is het station van zichzelf wel erg mooi vormgegeven.

Boven bij de metro klonk er constant een verschrikkelijke computerstem met welke metro als eerste zou vetrekken. Hoe lastig kan het nou zijn om na zoveel jaren die borden een beetje normaal te laten werken?
Blijkbaar was de linkermetro degene die als eerste zou vertrekken en deze nam ik dan ook. Hij zat al vrij vol en enkele mensen moesten staan.
Nadat dan eindelijk de laatste deur ook gesloten was (een vrouw blokkeerde de deur expres, terwijl er toch duidelijk staat dat dat niet de bedoeling is)

Daar ging ik dan, voor de eerste keer met deze nieuwe metrolijn. Bij station Noorderpark stapte er ook een heleboel mensen in, maar bij het centraal station stapte dan haast iedereen uit. Ik zou bijna zeggen dat de metro tussen Centraal en Zuid vrij leeg was, er waren een hoop plaatsen over. Verder vond ik de lijn niet heel bijzonder, aangezien er niet bepaald veel te zien was. Misschien had ik onderweg nog eens moeten uitstappen, idee voor een andere keer. Het eindstation in zuid vond ik namelijk niet heel bijzonder. Hier maakte ik nog wel een foto van het metrostel.
Afbeelding

Vanaf station Zuid nam ik dan de legendarische bus 346 met de dubbeldekkers van VDL. Deze lijn stond ook vrij hoog op mijn lijstje. Eerst moest nog het busstation gevonden worden en dat lag nog op een stukje lopen vanaf het station.
Bij het busstation aangekomen moest ik vervolgens ook nog de juiste halte vinden en dat was een flinke uitdaging want nergens stond een bord van waar je welke bus kon vinden. De dubbeldekker stopte helemaal achterin in de hoek, dus daar liep ik dan ook naartoe. Hier moest ik nog even wachten totdat de buschauffeur kwam. Ik maakte ook nog een foto van deze elektrische gelede bus.
Afbeelding

En dan mag de dubbeldekker natuurlijk ook niet vergeten worden...
Afbeelding

En dan mag je drie keer raden welke plek ik koos...
Afbeelding

Ik liep eerst ook nog verkeerd; ik had niet door dat voorin ook een trap was, dus liep ik via de achterste trap naar voren. Ik ben natuurlijk gewend van al die excursies met school dat er alleen een trap in het midden van de bus zit.
De voorruit was in ieder geval erg vies, hij zat vol met vogelkak.

In Haarlem aangekomen bedankte ik de buschauffeur en liep naar het treinstation. Ik nam hier de IC naar Den Haag Centraal. Het was een VIRMpje.

In Leiden vertrokken we eerder dan de IC naar Dordrecht, maar tussen Den Haag en Leiden haalde deze ons weer in om hem vervolgens weer bij Laan van NOI in te halen. In Den Haag maakte ik nog een overstap op de IC naar Eindhoven. Ik moet zeggen dat die stoelen van deze trein altijd erg lekker zitten. Het is een ideale trein (als ie rijdt ;))

In Breda moest ik alweer uitstappen. Hier ging ik naar mijn favoriete Smullers. Naar deze ben ik al wat vaker geweest omdat je op het station van Breda zo goede zitgelegenheden hebt en het niet al te druk is. Iemand die op de piano für Elise speelt maakt de beleving helemaal compleet.
Wat ook erg fijn was, was dat je nu die Sanifair-bonnetjes voor alles kan gebruiken op het station en niet alleen maar voor van die flutacties. De vorige keer lagen er dan ook overal van die bonnetjes. Ik had die van mij toen ook weggegooid, maar nu was hij een stuk waardevoller. Ik heb er dan ook nog steeds spijt van dat ik er niet nog een uit die automaat heb getrokken van iemand die hem vergeten was.
Uiteindelijk had ik er niks aan want bij combideals mag je hem blijkbaar niet gebruiken. Ik heb hem toch maar gehouden.

De vorige keer dat ik in Breda was moest ik ook de bus hebben. Toen naar Utrecht, nu naar Hulst. De vorige keer heb ik best wel lang zitten zoeken naar dat busstation want ik wist niet dat dat boven was. Nu dus wel, maar de passage naar het busstation was wel erg leeg.

Bij het platform stond al een moeder met een kindje dat hyper-actief was. Het kind zat constant rondjes te rennen. Hiermee begon de nare geit in bus 19.
Afbeelding

Dat jongetje en de moeder gingen op de tweede rij zitten. Ik wilde per se vooraan zitten omdat ik het wel leuk vond om te zien hoe de rit zou verlopen in Antwerpen en België. Het verkeer verloopt daar vaak op een bijzondere manier en de wegen zijn belabberd.

Het kindje, een jaar of vijf en EXTREEM bijdehand, vroeg aan zijn moeder van 25 of die plek waar ik nou op zat niet alleen bedoeld was voor ouderen en mindervaliden. Die moeder gaf daarop als antwoord dat het niet uitmaakt als de bus vrijwel leeg is. Dat kind wilde dus eigenlijk vooraan zitten, maar dacht dat dat niet mocht. Nu begon hij vermoeiend te doen. Het kind ging tussen de twee stoelen in mijn nek hijgen en schreeuwen. Ik hield me in. Even later begon hij met woorden te schelden die je pas minimaal 5 jaar later zou moeten kennen en ik vroeg aan hem of hij het nou tegen mij had. Nu werd hij stil en zijn moeder vertelde hem dat dat niet beleefd was. Ik merkte dat zij het ook zwaar had.

Maar nu over de rit zelf :) Deze verliep voorspoedig en de E19 in België was een stuk beter geworden vergeleken met een aantal jaar geleden. Toch werd er nog steeds aan de weg gewerkt en moesten we een groot deel van de route 70 rijden.
We kwamen steeds dichterbij Antwerpen en wonder boven wonder stond er geen file op de Antwerpse ring, dus dat ging nog wel goed. de afslag bij Merksem stond echter wel vast en we ondervonden hier dan ook lichte hinder van. Gelukkig hoefde onze bus niet tussen de auto's te wachten om naar rechts te gaan, maar kon hij via een speciale baan naar de busbaan in het midden. Deze busbaan was niet bepaald comfortabel en de bus schudde heen en weer.

Op de busbaan schoot het ook niet echt op want de verkeerslichten waren verschrikkelijk slecht afgesteld waardoor het nogal lang duurde totdat we door konden rijden. Bij halte Halewijn stapte nog twee mensen in. Deze halte was volgens mij verplaatst door werkzaamheden want de halte zag er niet echt permanent uit...
Vervolgens pakte we nog een paar rode lichten mee. Dat ging telkens goed op één keer na. De auto's uit de tegenrichting kregen al erg snel groen waardoor we niet links af konden slaan en vervolgens heel de kruising blokkeerden.

Vervolgens verlieten we het prachtige Antwerpen alweer en kwamen we terecht op de A11 richting Brugge. Al vrij snel moesten we afslaan en kwamen we terecht op de N451 die volledig uit betonblokken bestond. Dat is toch wel lekker hoor, constant die bonk bij de naden...
In Nieuw-Namen stapte niemand in of uit en zonder het te merken zaten we opeens weer in het prachtige Nederland, Zeeuws-Vlaanderen wel te verstaan. Met onderweg nog wat prachtige ver gezichten van het Zeeuwse landschap kwamen we dan aan in het mooie Hulst. Ik weet dat dit een vestingstadje is, maar helaas moest ik het doen met het busstation van Hulst. Anders zou ik te laat aankomen in Renesse.
Afbeelding

Ik nam bus 20 naar Goes. Uit Hulst vertrokken we leeg, maar onderweg stapte er in met name Terneuzen veel mensen in. Terneuzen was niet wat ik er van verwacht had. Ik dacht dit een mooie historische stad was, maar dit viel vies tegen. De woonwijken waren niet bijzonder en het hielp ook niet echt dat er overal in de bus Frans werd gesproken (en nee, niet door Fransen).

De buschauffeur pakte zijn dispadge erbij in Terneuzen want eerder was er een vrouw ingestapt die meldde dat ze al een paar keer bus 6 had gemist bij WST en dat nu niet wilde. Dat zou nu dus alweer gebeuren, maar de chauffeur vroeg de chauffeur van bus 6 nadrukkelijk om te wachten. Dat deed deze chauffeur dan ook.
Ik zat op het laatste moment nog te twijfelen of ik zou overstappen op de 50 naar Middelburg want mijn overstaptijd zou 50 minuten zijn daar. Ik ben toch maar overgestapt.

Samen met mij stapte nog een man over op bus 50. Deze man had volgens mij ook een dagkaart gekocht want in Middelburg stapte hij volgens mij geheel willekeurig in de eerste bus en ging verder slapen.

Bus 20 zou ons nog lang blijven volgen...
Afbeelding

Sneller dan ik dacht zaten we alweer in de Westerscheldetunnel. Mijn oren plopten en opeens zaten we gewoon onder de Westerschelde :D

zo'n 8 kilometer later kwamen we aan bij het tolpein. Dit was de eerste keer in mijn leven dat ik een tolstation gezien had in Nederland.
Afbeelding

De bus passeerde de poortjes met een digitaal kastje via de meest rechterbaan.

In Middelburg gebeurde precies het tegenovergestelde als bij Terneuzen; ik was blij verrast met hoe mooi Middelburg was. Tjonge, wat ziet deze stad er mooi uit zo aan het water!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Alle bruggen gingen opeens open, dus ik had nog iets van vermaak tijdens de 50 minuten wachten op bus 133.

Bus 133 was alweer de laatste van de dag. Dit was tevens de eerste rit met een chauffeuse.

De reis verliep voorspoedig, maar toen... oeffff.... Ik kreeg serieus een hartverzakking. We reden op de N57 met een nette snelheid van 80 km/u. Alles ging goed en toen kwam er opeens een bocht. Ik zat voorin en zag twee fietsers die de provinciale weg over wilden steken. De een stopte, de ander niet. Deze reed zonder te kijken zo de weg op en door het uitstekende remmen van de chauffeuse raakten we deze jongen net niet. Ik schrok me echt rot. De jongen zei nog sorry, maar de chauffeuse was echt boos en deelde haar frustratie met mij. 'Wat een mafketel! Steekt zomaar zonder te kijken de weg over!' Ik vertelde dat ik het helemaal met haar eens was.

De bus werd alsmaar voller en zelfs bij wat afgelegen haltes stapte mensen in. Allemaal uitgaanspubliek naar Renesse bleek later.
Ondertussen moest ik nog steeds herstellen van dat bijna- fatale ongeluk. Mijn hartslag was nog erg hoog en ik zie het beeld nog steeds voor me. Tjonge, wat was dat schrikken.

Even later reden we over de Oosterscheldekering, de trots van Nederland. Het werd wel duidelijk dat het flink uitgemolken wordt. Overal borden met 'Discover the delta works'.
AfbeeldingAfbeelding

In Renesse eindigde de reis. Hier heb ik wat gegeten met de familie die met de auto gekomen was.
Hierna gingen we met de auto door naar Ouddorp waar ons hotel was. De volgende dag hebben we gefietst op het prachtige Goeree-Overflakkee. Erg moe geworden zijn we aan het eind van deze dag terug naar Zeist gereden.

Heel erg bedankt voor het lezen!
Opmerkingen worden gewaardeerd! :)
Laatst gewijzigd door Ferdinand op wo 24 okt 2018, 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Een S-je maken door West-Nederland

Bericht door ZO6176 »

Leuk tripje heb je gemaakt. Ik krijg soms wel het idee dat je je meer ergert aan anderen, verkeerde looproutes enz. dan dat je geniet maar ik kan me vergissen.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Een S-je maken door West-Nederland

Bericht door Hendrik »

Ferdinand schreef:Hierna gingen we met de auto door naar Ouddorp waar ons hotel was. De volgende dag hebben we gefietst op het prachtige Goeree-Overflakkee.
Alleen al door deze twee zinnen is het een mooi verslag! :lol: Je hebt een flinke trip gemaakt!
sumazuyq
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 15:35

Re: Een S-je maken door West-Nederland

Bericht door sumazuyq »

Om die 40 minuten te overbruggen ben ik maar in de wachtruimte gaan zitten. Daarbinnen was het heerlijk warm en dat bankje nieuwe stijl zat ook heerlijk. Ik ben maar eens wat filmpjes gaan kijken op het internet (nee, niet hetgene wat je nu denkt -o- )
:mrgreen: :mrgreen:

Leuk, uitgebreid verslag verder! Noord-/zuidlijn is inderdaad niet heel bijzonder, enkel de stations zijn nog wel de moeite waard.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten