Arriva in DAV, CXX in VPR, voor de laatste keer [24f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Arriva in DAV, CXX in VPR, voor de laatste keer [24f]

Bericht door julsteren »

Hallo beste medeforumleden en lurkers!

Aanstaande decembermaand gaan er in Zuid Holland een tweetal nieuwe concessies in in het OV aldaar, namelijk Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfherenlanden (Arriva) en Voorne-Putten en Rozenburg (Connexxion) lopen af op 9 december. De nieuwe Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem-concessie gaat gereden worden door Qbuzz, Voorne-Putten en Rozenburg gaat over naar EBS.

Dit betekend natuurlijk ook splinternieuwe bussen en een hoop wijzigingen, omdat ik er voor mijzelf een traditie van heb gemaakt aflopende en nieuwe concessies te bezoeken moest ik natuurlijk ook naar deze twee concessies gaan. Dit heb ik maar op 1 dag gedaan, waar dit reisverslag over gaat.

Voor wie geen tijd heeft om een verslag te lezen, maar wel 10 minuten over heeft voor een vlog-stijl video: https://youtu.be/Igb8frzKkLo
Maar dat filmpje raad ik sowieso aan om te gaan kijken :wink: verdien ik er nog eens wat mee :6 :twisted:

1. Het begon trouwens niet helemaal in de buurt van Zuid Holland, maar namelijk met de Blauwnet-Sprinter van 8:21 naar Zwolle.

Afbeelding

Het is een zondag, dus weekend. Voor mijn weekend reisjes heb ik een WeekendVrij 1e klas van NS.

2. Tijd voor ontbijt, dit deden we dan maar op Utrecht Centraal, waar het enige filiaal van de Engelse broodjes/koffieketen Pret A Manger zit van Nederland, de koffie is best te pruimen en de broodjes zijn helemaal prima!

Afbeelding

3. Onder het genot van een flat white werd de Intercity naar Rotterdam Centraal van 10:18 afgewacht.

Afbeelding

4. Deze trein was een DDZ, dus er werd maar plaats genomen op de benedenverdieping (video camera zone :') ).

Afbeelding

5. Om in Voorne-Putten en Rozenburg te komen moest ik mijzelf wel uitdagen, gezien ik niet snel buiten de geldigheidszone van mijn NS WeekendVrij en mijn DalVrij Bus Oost begeef, VPR is namelijk niet per trein of OV Oost buslijn te bereiken, op Rotterdam Centraal stapte ik daarom over in deze SGM5 naar Schiedam.

Afbeelding

6. Station Schiedam Centrum, nooit eerder uitgestapt, zo te zien ook niet veel aan gemist.

Afbeelding

Nou, gelukkig is de provincie Zuid Holland aardig genoeg geweest om een provinciewijde dagkaart (Tourist Day Ticket) te verstrekken, a €13,50. Hier op Schiedam ontmoette ik mijn reisgenoot (een HTM-medewerker), wie ook wel eens wat bussen in VPR wou aanschouwen :') _O-

7. Voordat lijn C naar Spijkenisse kwam kwam er nog een rit van lijn A die tot Pernis reed, die dus genomen.

Afbeelding

Dit resulteerde in een spontane depressie _O-

8. Er kwam een metro van lijn C langs richting Rotterdam.

Afbeelding

9. Niet veel later stonden we dan op Spijkenisse Centrum, geen onaardige metrohalte!

Afbeelding

10 en 11, een tweetal bussen die ik op Spijkenisse Metro Centrum heb geklikt, allemaal MAN Lion's City's.

Afbeelding

Afbeelding

12. We hadden lijn 84 genomen naar metrostation De Akkers, zodat ik toch kan zeggen dat ik ooit een bus heb genomen in dit concessiegebied :') meer dan standaard buitenwijken doorboemelen zonder medereizigers was het niet.

Afbeelding

We namen lijn D naar Rotterdam Zuidplein om daar maar eens te beginnen aan het DAV-gebied.

13. De busbuffer van Zuidplein is nou niet de beste plek om te fotograferen, maar deze ex-BBA ambassador wil ik jullie niet onthouden! *O* *bus* *O*

Afbeelding

3 keer raden wat wij meekregen op lijn 92 naar Dordrecht....

14. Jahoor :Y

Afbeelding

Vorige week had ik in een Valleilijn-Citaro al een zitting eruit getrokken (afbraak van het OV :') ), bleek dat in deze ex-BBA ambassador ook mogelijk, heb het ding er maar weer terug ingeklikt, maar een souvenirtje uit DAV had ik ook niet verkeerd gevonden (A)

15. Een klein uurtje later stonden we dan op Dordrecht.

Afbeelding

De volgende foto's zijn niet allemaal op zondag 11 november gemaakt, maar ook ergens afgelopen oktober, om de variatie van de bussen in Dordrecht en wat arriva in DAV kwijt kon weer te geven.

Afbeelding
16. We hebben de ambassadors uit de 8300-serie, die het 'gewone' streekwagenpark van DAV vormen.

Afbeelding
17. Daarnaast rijden deze Volvo-wagens op de Qliners, in de nieuwe concessie heten die lijnen SnelBuzz.

Afbeelding
18. Voor de stadsdienst in Dordrecht gebruikt Arriva deze hybride Volvo busjes.

Afbeelding
19. En op lijn 10 zitten deze elektrische busjes van Rosero, maar het is duidelijk te zien dat het ontwerp van de Iveco bedrijfswagens komt. Ze rijden trouwens niet altijd, er wil nog wel eens een ander Iveco barrel op die lijn zitten...

Terug naar 11 november, raad eens wat op lijn 10 zat *bus*

20.
Afbeelding

Jahoor! Het is een Iveco Irisbus GX127, normaal gesproken enkel te vinden op de stads- en streeklijnen rond Gorinchem, op de lijnen 612 en 7 in Lelystad, lijn 9 in Dordrecht en heel af en toe dus op lijn 10 in Dordrecht.

21. Heb altijd al eens een ritje willen maken met deze barrels voordat ze verdwijnen van het straatbeeld, dus maar een slagje lijn 10 gedaan.

Afbeelding

Ik ben aangenaam verrast door het centrum van Dordrecht, zeker eens de moeite waard om zo eens eend dagje naartoe te gaan.

22. Een GTW als stopper naar Geldermalsen, de laatste maanden veeltevaak op de MerwedeLingeLijn terecht gekomen, dus vandaag een keer niet. Het is trouwens wel een leuk lijntje om te doen, maar ben niet zo'n fan van de GTW's.

Afbeelding

Straks als Qbuzz ze heeft omgebouwd ga ik er ook niet snel fan van worden, er komt namelijk geen 1e klas in (en dat vind ik tijdens het weekend toch wel belangrijk).

23. Amper minder dan een maand voor de concessiewisseling is er nog niet veel te zien van het vertrek van Arriva, dat was wel anders toen Veolia uit Limburg zou gaan verdwijnen.

Afbeelding

Vanaf Dordrecht reisden we per lijn 16 naar Alblasserdam, en vanaf daar met lijn 90 naar Utrecht, die in de volgende concessie in 4 is geknipt, het is nu nog de langste buslijn van Nederland qua reistijd.

24. Op de rit naar Utrecht hadden we een ex-Connexxion Provincie Utrecht ambassador mee, en werd het al snel donker (leuk om timelapses te maken bij de achterruit, daarvoor kijk je het filmpje maar), en nam ik nog 1 matige foto door de smerige achterruit van de molens bij Kinderdijk tijdens zonsondergang.

Afbeelding

Een kleine anderhalf uur later kwamen we aan op Utrecht Centraal, aldaar een niet nader te noemen forumlid gepest met selfies tijdens zijn werktijd en hem naar zijn volgende trein begeleid, gedineerd bij de grote gele M, en daarna was het alweer tijd om richting huis te gaan. Vanochtend ging de wekker om 5.30 om naar stage te gaan :wink: , dus heel laat moest ik het niet maken.

Bedankt voor je tijd om te lezen, reacties zijn welkom! :D
Groet Julsteren

EDIT: ik was ergens een foto vergeten
Laatst gewijzigd door julsteren op ma 12 nov 2018, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Arriva in DAV, CXX in VPR, voor de laatste keer [24f]

Bericht door dylanwild94 »

Ohjee weer een keer een verslag van julsteren. :mrgreen:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Arriva in DAV, CXX in VPR, voor de laatste keer [24f]

Bericht door Wannes »

Een erg leuk verslag. Inderdaad jammer dat er geen eerste klas in de GTW komt nu de concessie naar Qbuzz is gegaan.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6002
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Arriva in DAV, CXX in VPR, voor de laatste keer [24f]

Bericht door ZO6176 »

Leuk tripje en ook leuk verteld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten