Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door Zugführer »

Een aantal weken terug plande ik spontaan een uitstapje naar Linz op vrijdagavond en de goedkoopste (of in ieder geval leukste) manier om daar te komen was met een interrail. Daardoor had ik echter nog 3 reisdagen over, dus besloot ik er een heul lang weekend van te maken :p
Het is een retourtje Hongarije geworden en hoewel de foto's soms wat onscherp zijn heb ik gepoogd er in ieder geval een informatief tweedelig verslagje bij te schrijven :)
Dit is deel 1: ik reis via Kassel naar Nürnberg, dan naar Regensburg en volg vanaf daar de Donau naar Linz, Wien, Bratislava en eindbestemming Budapest. Een kaartje van de afgelegde route:
Afbeelding

1. Het weekend begon dus al op donderdagochtend om 6 uur, ik nam de sprinter naar Utrecht en stapte daar in de intercity naar Amersfoort. Door het raam zag ik de ICE naar Frankfurt die ik nu eens niet nam om naar Duitsland te reizen, de planning was vandaag de IC Berlijn te nemen.
Afbeelding
Utrecht Central Station with ICE by Zugführer, on Flickr

2. Hier raast die IC Berlijn station Amersfoort binnen.
Afbeelding
IC Berlin arriving in Amersfoort by Zugführer, on Flickr

3. In Hannover stap ik over op de ICE naar Kassel, over de Neubaustrecke, dus het schiet lekker op. Zo bereik ik Kassel-Wilhemshöhe, dat werd geopend in 1991 aan de toen nieuwe hogesnelheidslijn tussen Hannover en Würzburg. Kassel-Wilhelmshöhe is nu het drukste station van Kassel, een paar kilometer verderop ligt het kopstation Kassel Hauptbahnhof, maar daar stoppen enkel nog wat regionale treinen. Het HSL station ligt in een buitenwijk en heeft een gigantisch dak voor de deur.
Afbeelding
Kassel-Wilhelmshöhe train station by Zugführer, on Flickr

Het gedeelte Wilhelmshöhe in de naam van dit station trok natuurlijk meteen mijn aandacht, dus toen ik uitzocht waar het naar vernoemd was bleek vlakbij kasteel en bergpark "Wilhelmshöhe" te liggen. Dat moet natuurlijk even bekeken worden. Een situatieschets van Kassel:
Spoiler: show
Afbeelding
4. Op een kilometertje of 2 lopen van het station vinden we Schloß Wilhelmsöhe. Kastelen zullen een regelmatig terugkerend thema blijken te worden tijdens dit reisje overigens :p
Afbeelding
Schloß Wilhelmshöhe by Zugführer, on Flickr

5. Achter het slot ligt een behoorlijk groot bergpark, het is circa 2 kilometer lang en een kilometer breed. Sinds een paar jaar is het UNESCO erfgoed. Hier is de Teufelsbrücke te zien, de oplettende kijker ziet al een dun laagje sneeuw liggen :)
Afbeelding
Bergpark Wilhelmshöhe Teufelsbrücke by Zugführer, on Flickr

6. Het park ligt op een helling en hoe hoger ik kom, des te meer sneeuw ligt er. Hier kijk ik richting het station, dat precies rechtdoor op deze zichtas ligt.
Afbeelding
Wilhelmshöhe view in direction of train station by Zugführer, on Flickr

7. De andere kant op kijk ik naar het Herculesmonument, dat helaas in de steigers staat en op deze foto niet eens helemaal te zien is door de bewolking. Zo sta je opeens midden in een winterlandschap :)
Afbeelding
Hercules monument Wilhelmshöhe by Zugführer, on Flickr
Naja, zo ziet het er dus uit als er geen renovatie bezig is en het zomer is:
Spoiler: show
Afbeelding
8. Nog een kasteel in de steigers, maar hier staat gelukkig een foto van hoe het moet zijn voor de deur :)
Afbeelding
Bergpark Wilhelmshöhe Löwenburg by Zugführer, on Flickr

9. Terug beneden aangekomen zie ik dat het bergpark heeft ook een eigen tramhalte heeft, leuk voor de fotoquiz misschien :Y
Afbeelding
Tramstop Wilhelmshöhe (Park) by Zugführer, on Flickr

10. Ik loop echter weer terug naar het HSL station met het gigantische dak.
Afbeelding
Kassel-Wilhelmshöhe train station by Zugführer, on Flickr

11. Ik neem nog niet de HSL verder, maar neem eerst nog even een kijkje in het centrum.
Afbeelding
Kassel-Wilhelmshöhe train station by Zugführer, on Flickr

12. Deze RE afkomstig uit Frankfurt heeft me het laatste stukje naar het kopstation Kassel Hbf gebracht.
Afbeelding
Kassel Hauptbahnhof with RE30 from Frankfurt by Zugführer, on Flickr

13. Alsof het slot en bergpark nog niet genoeg waren is er in het centrum van Kassel ook nog een orangerie met groot park er achter (zie ook het kaartje hierboven om een idee te krijgen van de grootte).
Afbeelding
Kassel Orangerie by Zugführer, on Flickr

14. Naast kastelen zal een ander terugkerend thema tijdens dit reisje kerstmarkten blijken te worden. Die in het centrum van Kassel is nog in aanbouw.
Afbeelding
Kassel Christmas Market under construction by Zugführer, on Flickr

Dan nog iets inhoudelijks over het OV in Kassel, voor zover ik er verstand van heb. Maar waar het op neerkomt: Kassel Hauptbahnhof heeft een verdiepte tunnel onder het stationsgebouw door (en is dus niet helemaal kopstations meer), zodat trams uit de stad tegenwoordig door kunnen rijden over de reguliere spoorlijnen de regio in. Het concept heet RegioTram, en er zijn nu zo'n vier S-Bahnachtige lijnen die vanuit het westen Kassel Hbf binnen komen en verder rijden het centrum in, waar ze als reguliere tram tussen het verkeer door rijden. Waarom dat soort projecten in Nederland steeds stuklopen omdat het allemaal moeilijk zou zijn en het hier wel gewoon gaat is mij een raadsel, het ziet er in ieder geval praktisch uit. Op de lijnnummers na dan, want er zijn dus zowel een RegioTramlijn 3, 4 en 5 als een normale tramlijn 3, 4 en 5. Klik hier voor een lijnnetkaart :)

15. Het verdiepte gedeelte van Kassel Hauptbahnhof met een RegioTram.
Afbeelding
Kassel Hauptbahnhof RegioTram section by Zugführer, on Flickr

16. Slechte foto, maar voor het idee :p Hier rijdt mijn RegioTram station Kassel-Wilhemshöhe uit, over het spoor waar ook de RegionalBahn gewoon rijdt.
Afbeelding
RegioTram at Kassel-Wilhelmshöhe Bahnhof by Zugführer, on Flickr

17. Ik reis met de gekoppelde ICE 1581/1681 naar mijn eindbestemming voor vandaag: Nürnberg. In Nürnberg wordt deze ICE gesplitst, om het eenvoudig te houden rijden beide treinstellen na Nürnberg door naar München Hbf, het ene stel doet dat via Augsburg, het andere treinstel via Ingolstadt. Ze verlaten Nürnberg beiden in een andere richting, zoals uit deze foto blijkt.
Afbeelding
ICE 1581/1681 at Nürnberg Central Station by Zugführer, on Flickr

18. Nürnberg Hauptbahnhof is ook al in kerststemming.
Afbeelding
Nürnberg Hauptbahnhof by Zugführer, on Flickr

19. Kerststemming, zoals ik al zei. Bij mij was die er nog niet helemaal, maar na dit weekend begint het wel te komen :')
Afbeelding
Nürnberg Christmas decorations by Zugführer, on Flickr

20. Nürnberg blijkt voor een groot deel nog een intacte stadsmuur te hebben, in de gracht ligt tegenwoordig een U-bahnstation.
Afbeelding
Nürnberg U-Bahn station Opernhaus by Zugführer, on Flickr

21. De volgende ochtend loop ik weer naar het station en passeer daarbij nog een stukje stadsmuur bij licht.
Afbeelding
Nürnberg city wall by Zugführer, on Flickr

22. Vandaag beginnen we de dag met een RE naar Regensburg.
Afbeelding
Nürnberg RE to Regensburg-München Hbf by Zugführer, on Flickr

23. Ook daar loop ik weer een prettige ronde door de stad, de eerste stad aan de Donau die ik deze week bezoek. Vanaf hier zal ik de Donau dus in oostelijke richting gaan volgen.
Afbeelding
Regensburg city view by Zugführer, on Flickr

24. Niet te voet, en ook niet met de regionale trein die naar Marktredwitz (vlakbij de grens met Tsjechië) rijdt, maar met de ICE die rechts in beeld net binnen komt rijden.
Afbeelding
Regensburg Hbf with OPB1 to Marktredwitz and ICE to Wien Hbf by Zugführer, on Flickr

25. Vanuit Regensburg reis ik rechtstreeks naar Linz, waar ik vanavond een concertje bij woon, eigenlijk de hele reden van dit reisje. Linz ligt ook aan de Donau, ik maak een foto vanaf het kasteel, al realiseerde ik me hier nog niet dat dat een overkoepelend thema ging worden, dus ben ik vergeten er een foto van te maken :mrgreen:
Afbeelding
Linz, Donau by night by Zugführer, on Flickr

26. Naast de reguliere tramlijnen tussen het station en centrum van Linz vertrekt in het centrum ook nog de Pöstlingerbergbahn. Een tramlijntje dat in totaal nog geen 3 kilometer lang is, maar wel 250 hoogtemeters overbrugt. De oplettende kijker ziet ook hier weer een kerstmarkt op de achtergrond ;)
Afbeelding
Linz Pöstlingbergbahn by Zugführer, on Flickr

27. Nog wat kerstversieringen in de hoofdstraat van Linz, tevens ook de belangrijkste tram-as, tussen Donau en Hauptbahnhof.
Afbeelding
Linz Landstraße by Zugführer, on Flickr

28. Ik slaap een stadje verderop, in Enns. Naar eigen zeggen is dat de oudste stad van Oostenrijk, maar er zijn meerdere steden die dat beweren :p
De volgende ochtend neem ik eerst nog even tijd om de omgeving te bekijken vanaf deze toren. De toren heeft een toeganspoortje en voor 2 euro mag je naar boven, waar je mooi uitzicht over de omgeving hebt. De liefhebber vindt nog wat foto's daarvan in de spoiler :)
Afbeelding
Enns Stadtturm by Zugführer, on Flickr
Spoiler: show
Afbeelding
Enns view from Stadtturm by Zugführer, on Flickr
Afbeelding
Enns view from Stadtturm by Zugführer, on Flickr
Afbeelding
Enns inside Stadtturm by Zugführer, on Flickr
29. Hoewel mogelijk de oudste stad van Oostenrijk moet Enns het doen met een S-Bahn die in het weekend in ieder geval maar 1 keer per uur rijdt.
Afbeelding
Enns train station with S-Bahn by Zugführer, on Flickr

30. Met een overstap in St. Valentin kom ik aan op Wien Hauptbahnhof. De voorste RailJet heeft me hier gebracht, die op de achtergrond vertrekt zometeen naar Tsjechië.
Afbeelding
Wein Hauptbahnhof with RailJet from Saalfelden en RailJet to Praha by Zugführer, on Flickr

31. Ik heb andere plannen, en reis eerst richting Bruck an der Leitha. Een levendig oord op een half uurtje treinen van Wien.
Afbeelding
Bruck an der Leitha train station by Zugführer, on Flickr

Ik reis verder naar Bratislava-Petržalka, een station in het zuiden van de hoofdstad van Slowakije. De ÖBB rijdt een uurdienst tussen Wien Hbf en dit station. Daarnaast is er ook een uurlijkse verbinding aan de andere kant van de Donau, tussen Wien Hbf en het centralere gelegen Bratislava hlavná stanica. Een situatieschets van Bratislava:
Spoiler: show
Afbeelding
32. Hier komt de regionale trein van Wien Hbf aan op Bratislava-Petržalka.
Afbeelding
Bratislava-Petržalka railway station with local train from Wien by Zugführer, on Flickr

33. Vanaf dit station rijden geen treinen Slowakije in, er is alleen de uurdienst met Wien en eens in de twee uur rijdt er een trein naar Hongarije. Je kunt dus gerust zeggen dat het een fors station is voor de hoeveelheid treinen die er komen :')
Afbeelding
Bratislava-Petržalka railway station by Zugführer, on Flickr

34. Het is nog geen uurtje van het beschaafde Wien vandaan, maar hier kun je nog gewoon de kortste route over de sporen nemen als je aan de andere kant moet zijn. Op eigen risico natuurlijk, al zal dat hier niet groot zijn, hier rijden voor zover mij bekend alleen wat goederentreinen verder Slowakije in.
Afbeelding
Near Bratislava-Petržalka railway station by Zugführer, on Flickr

35. Over contrasten gesproken, ik loop door een behoorlijk verloederde omgeving richting centrum, maar sta dan opeens midden in dit winkelcentrum waar kerst ook al gearriveerd is :Y
Afbeelding
Aupark shopping center Bratislava by Zugführer, on Flickr

36. Buiten is het nog steeds herfst, ik heb de Donau bereikt en steek die over naar het centrum toe.
Afbeelding
Donau in Bratislava by Zugführer, on Flickr

37. Ook Bratislava heeft uiteraard een kasteel.
Afbeelding
Bratislava Castle by Zugführer, on Flickr

38. Het is alweer ruim 10 jaar geleden dat ik in Bratislava was, het is een leukere stad dan ik me kan herinnernen. Ook hier blijken kerstmarkten een ding te zijn.
Afbeelding
Bratislava christmas market by Zugführer, on Flickr

39. Ik heb ondertussen best wel honger en wil mijn verslag graag een julsteren-tintje geven, dus haal ik een lokale specialiteit bij een van de tentjes. Het is een aardappelpannekoek, die ken ik wel van de Duitse kerstmarkten, maar zo groot had ik ze nog nooit gezien. Daar worden ze meestal met appelmoes geserveerd, hier met een half pakje room, kaas en bacon. Smaakt erg goed.
Afbeelding
Bratislava Christmas market food by Zugführer, on Flickr

40. Na een tijdje door Bratislava te hebben gelopen wordt het tijd om naar het centraal station te gaan, ook al zo'n gezellig gebouw. Voor de liefhebbers met een bus voor de deur *bus*
Afbeelding
Bratislava hlavná stanica by Zugführer, on Flickr

41. Ik reis natuurlijk verder per trein, mijn EuroCity komt uit Praha en heeft Budapest als eindbestemming. En hij heeft een half uurtje vertraging, dus ik wacht de tijd af op het knusse perron.
Afbeelding
Bratislava hlavná stanica by Zugführer, on Flickr

42. Zo bereik ik vroeg in de avond Budapest, station Nyugati. Die linkertrein is volgens mij de EuroCity waar ik uit kom.
Afbeelding
Budapest Nyugati station by Zugführer, on Flickr

43. Jullie concentratieboog zal zijn einde naderen, dus bij het parlementsgebouw aan de Donau beeindig ik deze eerste helft van dit tweeluik *O*
Afbeelding
Budapest Parliament Building by Zugführer, on Flickr

Dank voor jullie aandacht, op- en aanmerkingen, aanvullingen en verbeteringen zijn natuurlijk van harte welkom ;)
PHS

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door PHS »

Leuk verslag, Duitsland is altijd erg sfeervol in de winter!

En uiteraard komt het als een verrassing dat je in Kassel, Bratislava en Hongarije bent geweest ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Erg leuk verslag.

Wat misschien wel leuk is om te weten dat de tram in linz de vreemde spoorweidte heeft van 900 mm. Ik weet niet of dat elders voorkomt.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door Etienne »

Een leuk verslag :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door Milco »

Leuk verslag! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door Meltrain »

Tof verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door umbusko »

Mooie reis, mooi verslag! :D
Dank voor jullie aandacht, op- en aanmerkingen, aanvullingen en verbeteringen zijn natuurlijk van harte welkom ;)
Als je dan per se op verbeteringen staat (A) :
33. Vanaf dit station rijden geen treinen Slowakije in, er is alleen de uurdienst met Wien en eens in de twee uur rijdt er een trein naar Hongarije. Je kunt dus gerust zeggen dat het een fors station is voor de hoeveelheid treinen die er komen :')
Afbeelding
Bratislava-Petržalka railway station by Zugführer, on Flickr
Dit is sinds deze zomer niet meer waar: zoals je hier kunt zien, rijdt er ongeveer 1x/uur een regionale trein vanuit de richting Senec door vanaf Bratislava-Vajnory via Bratislava-Nové Mesto naar Bratislava-Petržalka en andersom. Ook wordt station Bratislava predmestie daarmee weer bediend. Let overigens ook even op de goede aansluitingen van/naar Hongarije (ahum :roll: ). Over iets meer dan een week (zie hier) worden die aansluitingen gelukkig verbeterd en gaan er ook twee internationale treinen rijden: een Intercity Košice - Wien en een heuse Railjet Bratislava - Wien - Zürich die stopt in Bratislava hl.st. en Bratislava-Petržalka, en richting Bratislava ook in Bratislava-Nové Mesto. De Intercity Košice - Wien vervangt de huidige constructie waarin één Intercitypaar Bratislava-Košice van/naar Wien rijdt als boemel via Marchegg (inclusief restauratierijtuig) en lijkt me dus zeker een verbetering. De stoptreinen laten het centraal station links liggen en gaan rechtstreeks van/naar Bratislava-Vajnory, maar de IC Košice - Wien gaat wel nog langs Bratislava hlavná stanica. Hier vind je een kaartje waar o.a. het spoor op staat: Petržalka ligt dus beneden met linksonder het spoor richting Kittsee - Wien, middenonder richting Hongarije. Midden in de verbindingsboog van Nové Mesto naar Rača/Vajnory ligt station predmestie. (Hier is duidelijk te zien dat de toekomstige IC Wien - Košice dus wel moet gaan kopmaken op hlavná stanica, wat richting Košice in 6, richting Wien in 10 minuten gaat gebeuren.) Linksboven links gaat richting Marchegg - Wien, linksboven rechts gaat richting Kúty - Praha, rechtsboven richting Trnava - Žilina - Košice, rechtsmidden richting Senec - Nové Zámky - Budapest (en Zvolen - Košice), rechtsonder richting Dunajská Streda - Komárno (bereden door Regiojet).
40. Na een tijdje door Bratislava te hebben gelopen wordt het tijd om naar het centraal station te gaan, ook al zo'n gezellig gebouw. Voor de liefhebbers met een bus voor de deur *bus*
Afbeelding
Bratislava hlavná stanica by Zugführer, on Flickr
Dat is een trolleybus. -o-
42. Zo bereik ik vroeg in de avond Budapest, station Nyugati. Die linkertrein is volgens mij de EuroCity waar ik uit kom.
Afbeelding
Budapest Nyugati station by Zugführer, on Flickr
Dat is interessant, want volgens Vagonweb rijden alle Eurocity's met Tsjechische of Slowaakse locs. Zat die Hongaarse loc er in Bratislava al voor?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door Zugführer »

Tof dat je hier de moeite voor neemt, ik google ook maar wat bij elkaar en weet ook lang niet altijd hoe de vork precies in de steel zit :P
Mooi dat er wat treinen Slowakije in rijden inmiddels, ik had ze niet in hafas zien staan, zo te zien omdat ze alleen maar doordeweeks rijden en ik er in het weekend was.
Is het niet veel sneller als die intercity Košice - Wien gewoon rechtdoor gaat in Bratislava en niet meer stopt op tussenstations, in plaats van kop te maken en dan via de zuidelijke oever te gaan? Of past dat niet? Ik had de indruk dat het qua reistijd min of meer even lang was, dus de route Košice > kopmaken hl. st. > Petržalka > Bruck > Wien klinkt niet echt sneller, vooral met dat kopmaken er bij.
umbusko schreef:Dat is een trolleybus. -o-
Shit, waarom zag ik dat niet, nog wel zo mijn best gedaan om een bus in het verslag op te nemen -o-
Maar misschien vinden de busfans dit ook wel goed :Y
umbusko schreef:Dat is interessant, want volgens Vagonweb rijden alle Eurocity's met Tsjechische of Slowaakse locs. Zat die Hongaarse loc er in Bratislava al voor?
Ook hier heb je me terecht verbeterd, inmiddels herinner ik me dat onze trein buiten de overkapping ergens op een ver weg gelegen spoor aan kwam, dus dit zijn gewoon twee random binnenlandse treinen :mrgreen:
En ik heb trouwens ook gewoon een (waardeloze, maar toch) foto van onze locomotief:
Spoiler: show
Afbeelding
ZO6176 schreef:Wat misschien wel leuk is om te weten dat de tram in linz de vreemde spoorweidte heeft van 900 mm. Ik weet niet of dat elders voorkomt.
Ik las dat de Pöstlingbergbahn pas sinds een aantal jaar diezelfde spoorwijdte heeft en daarvoor meterspoor was. De tram van Lissabon is ook 900 milimeter volgens wikipedia, is me afgelopen zomer niet opgevallen :D
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door umbusko »

Zugführer schreef: Is het niet veel sneller als die intercity Košice - Wien gewoon rechtdoor gaat in Bratislava en niet meer stopt op tussenstations, in plaats van kop te maken en dan via de zuidelijke oever te gaan? Of past dat niet? Ik had de indruk dat het qua reistijd min of meer even lang was, dus de route Košice > kopmaken hl. st. > Petržalka > Bruck > Wien klinkt niet echt sneller, vooral met dat kopmaken er bij.
Dat is ongetwijfeld sneller, maar het probleem zal wel zijn dat niet het hele traject geëlektrificeerd is. De Slowaken hebben geen diesellocomotieven in de buurt van Bratislava (en vanuit Košice met diesel rijden zal men wel niet willen; is waarschijnlijk ook te traag) en de vraag is of de ÖBB nóg een loc beschikbaar heeft. De tussengelegen stations moet je immers nog steeds bedienen, daarom zal men er in de huidige variant ook voor gekozen hebben om de trein uit Košice als stoptrein door te laten rijden.

In de huidige situatie komt de IC om 12.14 aan in Bratislava, waarna hij om 12.38 doorgaat als boemel naar Wien, waar hij om 13.43 aankomt. In de nieuwe variant komt hij uit Košice om 11.51 aan op Bratislava hl.st. Was je daar om 11.38 met de boemel via Marchegg vertrokken, dan zou je om 12.44 in Wien zijn. Door in de IC te blijven, inclusief 10 minuten kopmaken, bereik je Wien om 13.22 uur. Dus ja, de reistijd van de IC is zelfs langer dan die van de boemel (1:21 om 1:06). De nieuwe IC komt 21 minuten eerder aan in Wien en vertrekt 21 minuten eerder uit Košice dan nu: qua tijd is er dus geen winst. Dat kopmaken vertraagt de boel natuurlijk vreselijk; wil je écht tijdwinst, dan zou direct naar Petržalka rijden het effectiefst zijn.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door waldo79 »

Leuk en lezenswaardig 8-)
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door bjorn keith »

Leuk verslag. Ik kijk uit naar het tweede deel. :D

Je hebt denk ik gebruikgemaakt van een 5 in 15 dagen InterRail kaart. Vanaf wanneer loont dat ongeveer de moeite?
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door Nitein-Repart »

Het lijkt mij best prioriteit dat het traject Wien-Bratislava onder de draad komt, zodat je met Desiro’s de uurlijkse stoptreindienst Wien-Bratislava kan rijden en daarnaast de Railjet Zürich-Wien kan doortrekken naar Bratislava, zodat Bratislava meer internationale allure kan krijgen. Daarnaast kan het traject via Bratislava als omleidingsroute gebruikt kan worden voor de treinen tussen Wien en Budapest, als de route via Gyor gespert is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
PHS

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door PHS »

Wenen - Bratislava via Marchegg gaat uitgebouwd worden naar dubbelspoor en krijgt ook bovenleiding. Het project worden in meerder fasen uitgevoerd, de werkzaamheden schijnen volgend jaar al te beginnen en dan zijn ze in 2030 volledig gereed.

Uiteraard kan Bratislava met elektrische treinen ook bereikt worden via Petrzalka. Vanaf december gaat er een rechtstreekse Railjet Bratislava - Zürich rijden. Daardoor krijgt Petrzalka voor het eerst in lange tijd ook weer doorgaande treinen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door umbusko »

Nitein-Repart schreef:Het lijkt mij best prioriteit dat het traject Wien-Bratislava onder de draad komt, zodat je met Desiro’s de uurlijkse stoptreindienst Wien-Bratislava kan rijden en daarnaast de Railjet Zürich-Wien kan doortrekken naar Bratislava, zodat Bratislava meer internationale allure kan krijgen. Daarnaast kan het traject via Bratislava als omleidingsroute gebruikt kan worden voor de treinen tussen Wien en Budapest, als de route via Gyor gespert is.
Desiro's? :shock: Alsjeblieft niet!

Voor die internationale allure zou het al heel erg helpen als men eindelijk eens het station in Bratislava aan zou pakken. Er wordt echt al jaren ruzie over gemaakt wie waarvoor verantwoordelijk is, maar ondertussen blijft het volledig verloederd. Het is het centraal station van een hoofdstad van een Europees land en er zijn niet eens roltrappen of hellingbanen naar de perrons. :cry:

Omleiden uit Hongarije via Bratislava is wel eens gedaan, via Petržalka welteverstaan: zie hier voor een video.
Zugführer schreef: 38. Het is alweer ruim 10 jaar geleden dat ik in Bratislava was, het is een leukere stad dan ik me kan herinnernen. Ook hier blijken kerstmarkten een ding te zijn.
Afbeelding
Bratislava christmas market by Zugführer, on Flickr
Op deze kerstmarkt is overigens een paar dagen geleden een illegaal standje afgebrand door een ongelukje bij het vervangen van een gasfles, met ernstige schade tot gevolg, maar gelukkig geen gewonden. (Maar wel weer het naar elkaar wijzen wie ervoor verantwoordelijk was dat dat standje daar al een paar jaar op rij illegaal kon staan. :') ) Zie hier voor een video en hier voor 33 foto's.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door Zugführer »

Jemig, het begint een steeds informatiever verslag te worden *O*
Bratislava is inderdaad wel een dieptepunt qua stations van Europese hoofdsteden, vooral het hlavná stanica doet enorm gedateerd aan.
bjorn keith schreef:Je hebt denk ik gebruikgemaakt van een 5 in 15 dagen InterRail kaart. Vanaf wanneer loont dat ongeveer de moeite?
Klopt, ik wilde vrij last-minute naar Linz. Een enkele reis Utrecht - Linz kost bij de Deutsche Bahn 190 tot 200 euro (Flexpreis, dus dan kun je zelf kiezen welke trein je neemt), met wat geluk vind je nog een Sparpreis voor 150 of zo. Maar mijn interrail kostte geloof ik 177 (nog net jeugd en met 15% korting - de hele maand december ook weer overigens), dus dat heb je er bij een enkele reis Utrecht - Linz eigenlijk al uit, en dan heb je er 4 gratis reisdagen bij, zit je niet vast aan bepaalde treinen die je moet halen, en kun je spontaan besluiten ook nog even naar Budapest te reizen :D
Dat geldt overigens niet helemaal als je vroeg boekt, als je nu bijvoorbeeld voor begin januari probeert te boeken kun je wel Sparpreistickets voor 50 euro vinden, maar dan nog blijven de laatste regels van toepassing.
Ik weet eigenlijk niet precies hoe het met landelijke treintarieven in bijvoorbeeld Hongarije zit, in veel landen in die richting van Europa loont een interrail dag eigenlijk niet en kun je binnenlands goedkoper reizen, maar ja, als je die interrail er met twee reisdagen al uit hebt is dat alleen maar mooi meegenomen.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Zugführer on tour #15: Kassel, Nürnberg en langs de Donau naar Budapest [>40 foto's]

Bericht door Timon91 »

Een mooi en inderdaad steeds informatiever verslag, bedankt voor het plaatsen! :D Ik kijk uit naar het tweede deel :)
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten