Afgelopen zondag 9 december 2018 ging de landelijke dienstregeling voor het kalenderjaar 2019 in, dit brengt altijd de nodige wijzigingen met zich mee. De concessie DAV met als zittende vervoerder Arriva liep af, het nieuwe contract is voor Qbuzz. Het laatste jaar van de DAV-concessie leek het alsof Arriva er met de pet naar gooide, met oude bussen uit de BBA-tijden, gewone streekbussen op Qliner's, kleine rammelhokken (Irisbus) of Dordtse stadsbussen op erg lange streeklijnen (lijn 90 Rotterdam Zuidplein-Utrecht Centraal als voorbeeld), en erg veel achterstallig onderhoud, alleen het puur noodzakelijke werd gedaan.
Voor de mensen die liever een filmpje van 10 minuten kijken dan een verslag doorspitten, ik heb ook een vlog-stijl video gemaakt https://youtu.be/g1V63DAMe4I. Geen verplichting natuurlijk
Qbuzz breekt het vervoer wat Arriva in dit gebied had opgesteld volledig af, met lijnen die tot in vieren werden geknipt aan toe. Invoering van nieuwe HOV-lijnen en het welbekende R-NET kwam naar het gebied. Daarnaast worden er op veel zwakkere verbindingen belbussen opgericht (iets wat bijvoorbeeld in GD alweer is afgeschaft en vervangen door een deeltaxi), ook de naamswijziging is te verklaren, van Drechtsteden Alblasserwaard en Vijfheerenlanden naar Drechtsteden Molenlanden en Gorinchem, dit omdat de gemeente Alblasserwaard met een aantal andere gemeenten is gefuseerd tot een megagemeente Molenlanden, en de Vijfheerenlanden per 1 januari 2019 bij de provincie Utrecht gaan horen.
Genoeg uitleg, van wie de meeste geïnteresseerden dit waarschijnlijk allemaal al wisten, door naar het verslag *bus*
1. Gelijk de eerste dag van de concessie maar afreizen naar het gebied, de hype was flink opgebouwd van te voren , ik had van te voren met Qbuzz al contact gehad en vonden het idee van de vlog (https://youtu.be/g1V63DAMe4I) ook erg tof, en wouden mij sponsoren met een gratis dagkaart. Die was niet op tijd binnen gekomen (en is er op moment van schrijven nog steeds niet), dus werd in de loop van de week maar een Tourist Day Ticket voor Zuid Holland aangeschaft (er staat nog Veolia op het kaartje en er is geen spoor van een EBS of Qbuzz te vinden), dus duimen dat die ging werken. Als voorbeschouwing werd met forumlid Bartjk neegestreken bij de Pret A Manger (Engelse koffieketen) op station Utrecht Centraal.
2. Na de koffie en het ontbijt werd er koers gezet naar halte C2 op busstation jaarbeurszijde, voor lijn 90 richting
3. Met het busje was nog een hoop mis, na eerst de chauffeur via de juiste route de A27 op te helpen (het was zijn eerste werkdag als lijnbuschauffeur en wist de weg niet in Utrecht, had de route enkel vaag op een A4'tje staan) werden de defecten aan de bus geconstateerd, de reisinfo lag er uit, de lijnfilm deed het niet (daarom ook papiertjes achter de voorruiten), de in- en uitcheckpalen deden het wel, en nog erg accuraat ook :@ de prioriteit bij de nieuwe vervoerder was dus duidelijk.
4. Het interieur van onze StreekBuzz, nog steeds de enige reizigers, een tegenrit die we in Lexmond tegenkwamen zat bommetje vol.
5. Met +10 op ons eindpunt, Gelkenes Schoonhovenseveer, hier kon de Rosero nog even op de foto. De eerste DMG-bus is een feit!
6. +10 zou betekenen dat we onze aansluiting hadden gemist (de 74 nam met de nieuwe dienstregeling de route van de oude lijn 90 over tussen Gelkenes en Groot-Ammers), maar gelukkig kwam er een busje, waarvan zowaar de binnenverlichting het deed, en na wat gepriegel van Bartjk ook de boordcomputer met juiste reisinformatie.
7. De chauffeur die we hadden was nog minder bekend dan de vorige als lijnbuschauffeur, hij had ervoor bij een bank gewerkt. Door de vertraging heeft Bartjk daarom ook maar het kort verkeer aan de praat gemaakt om zo in Nieuw-Lekkerland de aansluiting van de 93 (onze 74 ging in Groot-Ammers over als 93 naar Nieuw-Lekkerland, om de oude lijn 90 verder te volgen) vast te houden, dat werkte! Hier het luxe interieur van een R-NET Crossway, op naar Rotterdam Kralingse Zoom!
8. Bartjk was niet helemaal lekker, en ging vanaf Rotterdam Kralingse Zoom weer naar huis. Vanaf hier alleen verder, en kon hier de Crossway op de foto waar we in zaten.
9. Ik had inmiddels van een instagram-gebruiker vernomen dat er ergens een SnelBuzz Crossway stuk was gegaan. Dat bleek uiteindelijk de bus te zijn die op de omloop zat die ik in de planning had... :') Drie kwartier lang heb ik met een hongerig maagje (BackWerk en Bram Ladage op KZ waren gesloten) heb ik op dat busstation staan wachten met nog 2 andere gefrustreerde dames. In die periode wou ik met mijn back-up plan (488 naar Dordt CS) gaan, maar die besloot vanaf de buffer te vertrekken zonder de instaphalte aan te doen (en daarmee nog een bloedmooi meisje teleurgesteld gemaakt), klantenservice via twitter gaf een standaard antwoord; ''Oh, wat vervelend!''...
Met de 388 (Crossway omdat de Scania Higer A30's nog niet bedrijfsklaar waren) naar Papendrecht gegaan.
10. Interieur van een SnelBuzz, met USB-poorten en Wifi!
11. Door het materieeltekort wat ontstaat als een deel van je nodige materieelpark niet ingezet kan worden gebeurde iets wat ik erg leuk vond. Volgens dienstregeling komen er namelijk geen groene StreekBuzz Crossway's buiten in het weekend (81 en 90 rijden in weekend door Juijn, 190, 191 en 192 rijden niet buiten de spitsuren, rest is sowieso klein materieel op de streek), en nu door het tekort wel, en wat trof ik op mijn 316 naar Dordt... *bus* *bus* *bus*
12. Op het eindpunt Dordrecht CS wou de chauffeuse (waarmee ik ook heel de lijn 90 in de Arriva-tijd heb gedaan, dus we kennen elkaar :') ) nog wel even wachten voor een foto van de bus.
13. Busfaptijd, doordat de elektrische Ebusco's voor de stadsdienst nog onderweg zijn vanuit China, rijden er nu tijdelijke bussen rond in Dordrecht, de oude overgenomen hybride Volvo's van Arriva zijn door Qbuzz al verzonden naar thuisland Italië... :')
14. Het interieur, ze waren er ook met R-net stoelen, zoals je duidelijk kunt zien hebben ze een verleden gehad bij Connexxion.
15. Nieuwe elektrische Rosero voor de stadsdienst op lijn 10, forumgebruiker stadsbus zat in zo'n busje die defect ging midden op een drukke rotonde in het centrum van Dordt. :X :X
16. Met lijn 5 naar Stadspolders gegaan, in een tijdelijke stadsbus. Hier kon de trein van de MerwedeLingeLijn op de foto, die Qbuzz ook heeft overgenomen en nu bij het R-Net hoort. De treinen worden in de loop van 2019 gemoderniseerd en in een R-Net jasje gegoten. Tot dan de oude kleurstelling en wat stickers.
17. Een Qbuzz-R-Net in- en uitcheckpaaltje.
18. De oude Arriva-paal deed het ook nog, zelf wat vandalisme toegepast op de zak om voor jullie een plaatje te trekken _O_
19. Mooie luchten in Boven-Hardinxveld. Het weer was erg wisselvallig deze zondag.
20. Aan het interieur van de treinen is nog niks veranderd. Dat gebeurd dus in de loop van 2019. Het wifi-netwerk heette ook nog Arriva.
21. Qbuzz heeft de 2 elektrische bussen (VDL Citea) ook overgenomen van Arriva, die komen niet buiten op zondag, dus de stadsdienst van Gorinchem werd gereden met deze nieuwe Tribus Civitassen, zelf ook op dit bustype gereden in mijn tijd als buurtbuschauffeur in Twente.
22. De luchten waren zeker spectaculair met de ondergaande zon
23. Met de 387 ging het terug naar Utrecht, gezien hij +10 had in Meerkerk niet eens meer uitgestapt om de 81 te doen, die was al weg, direct door naar Utrecht, waarmee de vertraging over de hele planning maar 52 minuten bleef. Hier nog een plaatje van de SnelBuzz Crossway op Utrecht Centraal, waar ze door de Scania's die nu rijden niet meer komen (A)
24. Als laatste om chrysa blij te maken, het avondeten. Dit deed ik bij Five Guys, zoals je waarschijnlijk kan zien is dat niet iets om elke dag te gaan doen, voor eenieders gezondheid.
Dat was 'm dan! Bedankt voor je aandacht en het lezen, laat gerust een reactie achter, ome julsteren bijt namelijk niet
Tot de volgende :pos: