De start van Qbuzz in DMG in beeld door Julsteren [24f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

De start van Qbuzz in DMG in beeld door Julsteren [24f]

Bericht door julsteren »

Goedenavond (of wanneer je dit verslag ook maar leest) allemaal!

Afgelopen zondag 9 december 2018 ging de landelijke dienstregeling voor het kalenderjaar 2019 in, dit brengt altijd de nodige wijzigingen met zich mee. De concessie DAV met als zittende vervoerder Arriva liep af, het nieuwe contract is voor Qbuzz. Het laatste jaar van de DAV-concessie leek het alsof Arriva er met de pet naar gooide, met oude bussen uit de BBA-tijden, gewone streekbussen op Qliner's, kleine rammelhokken (Irisbus) of Dordtse stadsbussen op erg lange streeklijnen (lijn 90 Rotterdam Zuidplein-Utrecht Centraal als voorbeeld), en erg veel achterstallig onderhoud, alleen het puur noodzakelijke werd gedaan.

Voor de mensen die liever een filmpje van 10 minuten kijken dan een verslag doorspitten, ik heb ook een vlog-stijl video gemaakt https://youtu.be/g1V63DAMe4I. Geen verplichting natuurlijk :wink:

Qbuzz breekt het vervoer wat Arriva in dit gebied had opgesteld volledig af, met lijnen die tot in vieren werden geknipt aan toe. Invoering van nieuwe HOV-lijnen en het welbekende R-NET kwam naar het gebied. Daarnaast worden er op veel zwakkere verbindingen belbussen opgericht (iets wat bijvoorbeeld in GD alweer is afgeschaft en vervangen door een deeltaxi), ook de naamswijziging is te verklaren, van Drechtsteden Alblasserwaard en Vijfheerenlanden naar Drechtsteden Molenlanden en Gorinchem, dit omdat de gemeente Alblasserwaard met een aantal andere gemeenten is gefuseerd tot een megagemeente Molenlanden, en de Vijfheerenlanden per 1 januari 2019 bij de provincie Utrecht gaan horen.

Genoeg uitleg, van wie de meeste geïnteresseerden dit waarschijnlijk allemaal al wisten, door naar het verslag *bus*

1. Gelijk de eerste dag van de concessie maar afreizen naar het gebied, de hype was flink opgebouwd van te voren :twisted: , ik had van te voren met Qbuzz al contact gehad en vonden het idee van de vlog (https://youtu.be/g1V63DAMe4I) ook erg tof, en wouden mij sponsoren met een gratis dagkaart. Die was niet op tijd binnen gekomen (en is er op moment van schrijven nog steeds niet), dus werd in de loop van de week maar een Tourist Day Ticket voor Zuid Holland aangeschaft (er staat nog Veolia op het kaartje en er is geen spoor van een EBS of Qbuzz te vinden), dus duimen dat die ging werken. Als voorbeschouwing werd met forumlid Bartjk neegestreken bij de Pret A Manger (Engelse koffieketen) op station Utrecht Centraal.
Afbeelding

2. Na de koffie en het ontbijt werd er koers gezet naar halte C2 op busstation jaarbeurszijde, voor lijn 90 richting Rotterdam Zuidplein Gelkenes Schoonhovenseveer. Desbarts is een verwend OVinfo gebruiker, en een paar minuten na de geplande vertrektijd bleek de bus met 130 al door Papendorp te crossen :') _O- Wij al helemaal teleurgesteld, tien minuten na gepland vertrek kwam Rosero 6601 van Juijn het busstation oprijden om ons twee mee te nemen, de Tourist Day Ticket werkte. Op naar Gelkenes!
Afbeelding

3. Met het busje was nog een hoop mis, na eerst de chauffeur via de juiste route de A27 op te helpen (het was zijn eerste werkdag als lijnbuschauffeur en wist de weg niet in Utrecht, had de route enkel vaag op een A4'tje staan) werden de defecten aan de bus geconstateerd, de reisinfo lag er uit, de lijnfilm deed het niet (daarom ook papiertjes achter de voorruiten), de in- en uitcheckpalen deden het wel, en nog erg accuraat ook :P :@ de prioriteit bij de nieuwe vervoerder was dus duidelijk.
Afbeelding

4. Het interieur van onze StreekBuzz, nog steeds de enige reizigers, een tegenrit die we in Lexmond tegenkwamen zat bommetje vol.
Afbeelding

5. Met +10 op ons eindpunt, Gelkenes Schoonhovenseveer, hier kon de Rosero nog even op de foto. De eerste DMG-bus is een feit!
Afbeelding

6. +10 zou betekenen dat we onze aansluiting hadden gemist (de 74 nam met de nieuwe dienstregeling de route van de oude lijn 90 over tussen Gelkenes en Groot-Ammers), maar gelukkig kwam er een busje, waarvan zowaar de binnenverlichting het deed, en na wat gepriegel van Bartjk ook de boordcomputer met juiste reisinformatie.
Afbeelding

7. De chauffeur die we hadden was nog minder bekend dan de vorige als lijnbuschauffeur, hij had ervoor bij een bank gewerkt. Door de vertraging heeft Bartjk daarom ook maar het kort verkeer aan de praat gemaakt om zo in Nieuw-Lekkerland de aansluiting van de 93 (onze 74 ging in Groot-Ammers over als 93 naar Nieuw-Lekkerland, om de oude lijn 90 verder te volgen) vast te houden, dat werkte! Hier het luxe interieur van een R-NET Crossway, op naar Rotterdam Kralingse Zoom!
Afbeelding

8. Bartjk was niet helemaal lekker, en ging vanaf Rotterdam Kralingse Zoom weer naar huis. Vanaf hier alleen verder, en kon hier de Crossway op de foto waar we in zaten.
Afbeelding

9. Ik had inmiddels van een instagram-gebruiker vernomen dat er ergens een SnelBuzz Crossway stuk was gegaan. Dat bleek uiteindelijk de bus te zijn die op de omloop zat die ik in de planning had... :') Drie kwartier lang heb ik met een hongerig maagje (BackWerk en Bram Ladage op KZ waren gesloten) heb ik op dat busstation staan wachten met nog 2 andere gefrustreerde dames. In die periode wou ik met mijn back-up plan (488 naar Dordt CS) gaan, maar die besloot vanaf de buffer te vertrekken zonder de instaphalte aan te doen (en daarmee nog een bloedmooi meisje teleurgesteld gemaakt), klantenservice via twitter gaf een standaard antwoord; ''Oh, wat vervelend!''...
Met de 388 (Crossway omdat de Scania Higer A30's nog niet bedrijfsklaar waren) naar Papendrecht gegaan.
Afbeelding

10. Interieur van een SnelBuzz, met USB-poorten en Wifi!
Afbeelding

11. Door het materieeltekort wat ontstaat als een deel van je nodige materieelpark niet ingezet kan worden gebeurde iets wat ik erg leuk vond. Volgens dienstregeling komen er namelijk geen groene StreekBuzz Crossway's buiten in het weekend (81 en 90 rijden in weekend door Juijn, 190, 191 en 192 rijden niet buiten de spitsuren, rest is sowieso klein materieel op de streek), en nu door het tekort wel, en wat trof ik op mijn 316 naar Dordt... *bus* *bus* *bus*
Afbeelding

12. Op het eindpunt Dordrecht CS wou de chauffeuse (waarmee ik ook heel de lijn 90 in de Arriva-tijd heb gedaan, dus we kennen elkaar :') ) nog wel even wachten voor een foto van de bus.
Afbeelding

13. Busfaptijd, doordat de elektrische Ebusco's voor de stadsdienst nog onderweg zijn vanuit China, rijden er nu tijdelijke bussen rond in Dordrecht, de oude overgenomen hybride Volvo's van Arriva zijn door Qbuzz al verzonden naar thuisland Italië... :')
Afbeelding

14. Het interieur, ze waren er ook met R-net stoelen, zoals je duidelijk kunt zien hebben ze een verleden gehad bij Connexxion.
Afbeelding

15. Nieuwe elektrische Rosero voor de stadsdienst op lijn 10, forumgebruiker stadsbus zat in zo'n busje die defect ging midden op een drukke rotonde in het centrum van Dordt. :X :X
Afbeelding

16. Met lijn 5 naar Stadspolders gegaan, in een tijdelijke stadsbus. Hier kon de trein van de MerwedeLingeLijn op de foto, die Qbuzz ook heeft overgenomen en nu bij het R-Net hoort. De treinen worden in de loop van 2019 gemoderniseerd en in een R-Net jasje gegoten. Tot dan de oude kleurstelling en wat stickers.
Afbeelding

17. Een Qbuzz-R-Net in- en uitcheckpaaltje.
Afbeelding

18. De oude Arriva-paal deed het ook nog, zelf wat vandalisme toegepast op de zak om voor jullie een plaatje te trekken _O_
Afbeelding

19. Mooie luchten in Boven-Hardinxveld. Het weer was erg wisselvallig deze zondag.
Afbeelding

20. Aan het interieur van de treinen is nog niks veranderd. Dat gebeurd dus in de loop van 2019. Het wifi-netwerk heette ook nog Arriva.
Afbeelding

21. Qbuzz heeft de 2 elektrische bussen (VDL Citea) ook overgenomen van Arriva, die komen niet buiten op zondag, dus de stadsdienst van Gorinchem werd gereden met deze nieuwe Tribus Civitassen, zelf ook op dit bustype gereden in mijn tijd als buurtbuschauffeur in Twente.
Afbeelding

22. De luchten waren zeker spectaculair met de ondergaande zon :P :P :P
Afbeelding

23. Met de 387 ging het terug naar Utrecht, gezien hij +10 had in Meerkerk niet eens meer uitgestapt om de 81 te doen, die was al weg, direct door naar Utrecht, waarmee de vertraging over de hele planning maar 52 minuten bleef. Hier nog een plaatje van de SnelBuzz Crossway op Utrecht Centraal, waar ze door de Scania's die nu rijden niet meer komen (A)
Afbeelding

24. Als laatste om chrysa blij te maken, het avondeten. Dit deed ik bij Five Guys, zoals je waarschijnlijk kan zien is dat niet iets om elke dag te gaan doen, voor eenieders gezondheid.
Afbeelding

Dat was 'm dan! Bedankt voor je aandacht en het lezen, laat gerust een reactie achter, ome julsteren bijt namelijk niet :P
Tot de volgende :pos: :wink:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: De start van Qbuzz in DMG in beeld door Julsteren [24f]

Bericht door Wannes »

Mooie foto's!
Ik hoop dat de ebusco's snel aankomen want de bestickering op de tijdelijke bussen vind ik echt spuuglelijk. Zowel op de foto als in het echt.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5259
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De start van Qbuzz in DMG in beeld door Julsteren [24f]

Bericht door Lijn 45 »

Leuk verslag! :D

Hoe krijg je de ruiten van de bussen op e foto's zo reflecterend?
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: De start van Qbuzz in DMG in beeld door Julsteren [24f]

Bericht door Mdk »

Leuk verslag, jammer genoeg had ik geen tijd om je even snel aan te schieten op centraal.
@lijn45, ik gok iets van goed scherpstellen een een superschone bus. Maar ik heb verder ook geen flauw benul van fotograferen :@
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De start van Qbuzz in DMG in beeld door Julsteren [24f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje! Qua tijdstippen in je vlog te zien/horen trouwens zijn we elkaar in Sliedrecht gekruist zondag.
Bij de stadsBuzzen in Dordrecht zijn er trouwens ook waar de Connexxion-kleurige bekleding is verstopt onder grijze hoezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De start van Qbuzz in DMG in beeld door Julsteren [24f]

Bericht door Chrysa »

julsteren schreef: 24. Als laatste om chrysa blij te maken, het avondeten. Dit deed ik bij Five Guys, zoals je waarschijnlijk kan zien is dat niet iets om elke dag te gaan doen, voor eenieders gezondheid.
Ik ben niet blij, want nu heb ik honger. -o-
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De start van Qbuzz in DMG in beeld door Julsteren [24f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. mb90 en ik waren zondag ook op pad, maar wij kwamen niet oostelijker dan Sliedrecht Baanhoek, want we hadden in het westen nog wat te doen. :mrgreen:
Maar ik heb ook in alle uitvoeringen van de Iveco Crossway gezeten. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: De start van Qbuzz in DMG in beeld door Julsteren [24f]

Bericht door PHS »

Verslag komt me bekend voor van het filmpje. Leuke foto's :pos:

Alleen één opmerking op het filmpje nota bene: Pret (in Pret A Manger) spreek je uit met een harde T, dus als pret-a-manzjiee en niet pree-a-manzjiee.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De start van Qbuzz in DMG in beeld door Julsteren [24f]

Bericht door Milco »

Leuk reisverslag :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Stadsbus
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De start van Qbuzz in DMG in beeld door Julsteren [24f]

Bericht door Stadsbus »

julsteren schreef:15. Nieuwe elektrische Rosero voor de stadsdienst op lijn 10, forumgebruiker stadsbus zat in zo'n busje die defect ging midden op een drukke rotonde in het centrum van Dordt. :X :X
Na 35 minuten gewacht te hebben in het centrum van Dordrecht kwam zo'n ding aangereden, maar de deuren gingen niet meer open...
Uiteindelijk heeft een voorbijganger de deuren geopend met de noodknop, en daarna weer half dichtgedaan.
Afbeelding
Toen kwamen we bij een rotonde aan, stopten, en bleven we stil staan. Uiteindelijk stond de hele rotonde vast:
Afbeelding
Na 5 minuten stond het busje er nog, en zijn we maar weg gegaan met de Utrechtse 4372.
Afbeelding

Hier nog een filmpje er van: https://youtu.be/Ik--tah9CQM?t=238


Verder was het een leuke dag, en een leuk verslag :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten