Daniel on tour #117: Hallo Qbuzz!

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #117: Hallo Qbuzz!

Bericht door Daniel »

Afgelopen zondag was het dan zover: na 11 jaar verwaarlozing onder Arriva nam Qbuzz als nieuwe vervoerder met frisse plannen het vervoer in het DAV - V = DMG gebied over. Blijft toch m'n geboorteregio waar ik tig jaar heb gewoond en daarmee ook een regio waar een wat bovengemiddelde belangstelling voor bestaat op het OV-gebied, het is daar waar de hobby ooit voor me begon.

Maargoed, op de zondagmorgen dus maar vroeg m'n bedje uit. 7.00 uur, au :P Want tja, er moesten nog even boodschappen gedaan worden. Na 't supermarktbezoekje was het buiten ook wat beter weer geworden en ging het maar eens richting station Amersfoort en vervolgens per IC naar Rotterdam Centraal.
Daar aangekomen bleek de IC naar Dordrecht een kwartier vertraging te hebben dus werden de plannen (niet dat ik die echt had, ik ben wat dat soort dingen betreft totaal niet van het plannen) veranderd en zo zat ik op een bankje in de Rotterdamse stationstunnel maar eens de R-net Weekendkorting op m'n OV-chipkaart te zetten. En had Qbuzz nou maar de concessienaam afgekort, dan had ik niet zo hoeven vloeken over de regionaam die over het menu heen stond waardoor ik slechts met moeite in de webshop belandde... heel de tijd wilde de site op m'n telefoon de regio veranderen in plaats van het menu te openen :lol:
Maargoed, het lukte dus de poortjes door en even bij de kaartautomaat de bestelling van iets van 30 seconden eerder opgehaald... metro'tje naar Beurs, overgestapt naar de Kralingse Zoom en daar kon al snel de eerste R-net bus gespot worden...
Afbeelding
Qbuzz 6312 - Rotterdam, Kralingse Zoom by Daniël Bleumink, on Flickr

...die al snel gevolgd werd door de bus waarmee ik m'n weg vervolgde...
Afbeelding
Qbuzz 6317 - Rotterdam, Kralingse Zoom by Daniël Bleumink, on Flickr

Een comfortabel ritje volgde, met menig stoeprandje maar de chauffeuse was trots aan twee andere hobbyisten die voorin zaten aan het vertellen dat ze de bus (13 meter is even wennen) nog heel gehouden had en blij was te horen dat niet zij maar een collega de eerste was die er een spiegel af gereden had :wink: Was in elk geval duidelijk te horen dat de chauffeuse erg tevreden was met het luxe nieuwe materieel.

Aangekomen in Dordrecht ging de rit verder naar de wijk met de grootste wijzigingen, mijn oude "thuisbasis" Stadspolders. Nou was het nog even een verrassing waar de bus die ik pakte heen zou gaan want hij kwam als 5 Stadspolders aanrijden en toen 'ie de halte op reed sprong de filmbak plots op 7 Sterrenburg. Maargoed, Stadspolders dus. Nu daar in twee richtingen gereden wordt kon ik dus ook op de Stadspolderring uitstappen en een paar minuten later de tegemoetkomende rit op de foto zetten...
Afbeelding
Qbuzz D6134 - Dordrecht, Stadspolderring by Daniël Bleumink, on Flickr

Daarna richting Oudelandshoek gewandeld waar ik precies op tijd was voor lijn 3 rijdend in een richting waarin al jaren geen bus gereden meer had in deze wijk...
Afbeelding
Qbuzz D6122 - Dordrecht, Chico Mendesring by Daniël Bleumink, on Flickr

Het eindpunt bij station Dordrecht Stadspolders is echter nog verre van klaar: de fundering van de laadpaal zit net in de grond maar er liggen nog geen haltes en het is met allerlei parkeerplaatsen op ex-bushalte (heel wat jaren terug hebben hier al bussen gereden) en deels door stoep vervangen ex-bufferhaltes nogal krap. Vandaar ook dat tot de werkzaamheden klaar zijn lijn 3 en 5 tijdelijk op de stoep halteren aan de Groenezoom, maar toen ik daar een foto van wilde maken reed de bus niet de stoep op... nee, die reed dus door... en ging linksaf.
Even doorlopen, de bus zat toch nog vast in een nu nog veel te krappe bocht en precies op tijd was ik voor een foto op het toekomstig eindpunt...
Afbeelding
Qbuzz D6112 - Dordrecht, Dudokplein by Daniël Bleumink, on Flickr

Klein detail dan dat deze lijn 3 bij de toekomstige halte van lijn 5 halteerde, maargoed...
Afbeelding
Qbuzz D6112 - Dordrecht, Dudokplein by Daniël Bleumink, on Flickr

Vanuit Stadspolders ging het per totaal reisinformatieloze trein richting Gorinchem waar op zondag Juijn de stadsdienst rijdt met 8-persoonsbusjes...
Afbeelding
Qbuzz (Juijn) 6654 - Gorinchem, Korte Brug by Daniël Bleumink, on Flickr

Iveco's in snelBuzz-uitvoering komen hier normaal ook niet, maar zondag nog wel even...
Afbeelding
Qbuzz 6409 - Gorinchem, Nieuwe Wolpherensedijk by Daniël Bleumink, on Flickr

Daarna werd even een tactisch plekje opgezocht waar allereerst de andere bus van lijn 1 op de foto kon...
Afbeelding
Qbuzz (Juijn) 6652 - Gorinchem, Banneweg by Daniël Bleumink, on Flickr

… en vervolgens de Rosero van lijn 74 niet kwam opdagen. Uiteindelijk 10 minuten te laat ofzo kwam er iets groens aan, en toen reed er ander verkeer in de weg voor de foto :P
Met een treintje later dan eigenlijk bedoeld ging het dan maar naar Sliedrecht. Bij station Baanhoek trof ik de door TCR uitgevoerde lijn 491, al is er zogauw geen TCR-kenmerk op de bus zichtbaar...
Afbeelding
TCR 738 (Qbuzz 6325) - Sliedrecht, Sonate by Daniël Bleumink, on Flickr

Via Papendrecht, waar nog een streekBuzz Iveco als snelBuzz passeerde...
Afbeelding
Qbuzz 6505 - Papendrecht, Burgemeester Keijzerweg by Daniël Bleumink, on Flickr

...bereikte ik Dordrecht eveneens in een streekBuzz als snelBuzz, zodat alle types grote bussen toen compleet waren. Nog gauw even een plaatje van een van de drie nieuwe stadsBuzzen die al wel rijden...
Afbeelding
Qbuzz 6154 - Dordrecht, Centraal Station by Daniël Bleumink, on Flickr

…alvorens de trein terug naar Amersfoort gepakt werd. Al had een treintje later wellicht wel beter geweest want had nu een IC met extra stop op Rotterdam Stadion om een gigantisch aantal deelnemers van de Bruggenloop op te pikken. Na het stadion stond de trein dus wel heel vol en helaas bleek een aanzienlijk deel van die instappers ook richting Utrecht te moeten dus daar was het eveneens volle bak. Maargoed, het reed en was mooi op tijd :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel on tour #117: Hallo Qbuzz!

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: ...bereikte ik Dordrecht eveneens in een streekBuzz als snelBuzz, zodat alle types grote bussen toen compleet waren.
Op de Scania A30 na dus. ;)

Mooi verslag verder. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel on tour #117: Hallo Qbuzz!

Bericht door Milco »

Leuk verslag!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten