Meltrain & mb90 on Tour #13: Vijf types Iveco in de regio [19 foto's, louter bussen]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Meltrain & mb90 on Tour #13: Vijf types Iveco in de regio [19 foto's, louter bussen]

Bericht door Meltrain »

Afgelopen zondag, 9 december 2018, was het de zondag na de tweede zaterdag in december en dat is traditiegetrouw de dag waarop de nieuwe dienstregeling ingaat. Ook is dat de dag waarop de meeste concessiewisselingen plaatsvinden.
Dit jaar waren er twee gebieden waar een wisseling van vervoerder plaatsvond: in de concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem nam Qbuzz het stokje over van Arriva, terwijl in Voorne-Putten en Rozenburg het vervoer overging van Connexxion naar EBS.
Omdat beide gebieden in de buurt van Rotterdam liggen, besloten mb90 en ik om beide gebieden gelijk op 9 december te bezoeken.
Voor mij begon de dag, zoals wel vaker, met een fietstocht naar Rotterdam Lombardijen, maar voor verandering ging ik eens met de bus verder in plaats van met de trein.
Ik nam namelijk de allereerste lijn 392 die vanaf Rotterdam Lombardijen naar Dordrecht vertrok:
Afbeelding
Qbuzz lijn 392 Rotterdam Lombardijen by Melvin Koote, on Flickr

Ik nam deze bus tot Ridderkerk Oostendam, waar ik wachtte op mb90 die met lijn 489 vanaf P+r Beverwaard zou komen. Zijn bus was echter iets te laat, waardoor lijn 491 (waarmee we verder wilden reizen) er eerder was:
Afbeelding
Qbuzz lijn 491 Ridderkerk Oostendam by Melvin Koote, on Flickr

Ik vroeg aan de chauffeur of hij even wilde wachten en dat deed hij gelukkig. Ongeveer een minuut later kwam lijn 489 er al aan en kon mb90 instappen.
We stapten uit bij de halte De Lage Waard in Papendrecht, waar niet veel later een Iveco snelBuzz als lijn 388 voorbij kwam:
Afbeelding
Qbuzz lijn 388 Papendrecht by Melvin Koote, on Flickr

Gelijk erachteraan kwam er een streekBuzz op lijn 316:
Afbeelding
Qbuzz lijn 316 Papendrecht (streekBuzz) by Melvin Koote, on Flickr

Over de Burgemeester Keijzerweg ligt een loopbrug, waarvandaan je ook mooie foto’s kunt maken.
Hier kon mb90 eerst lijn 491 richting Sliedrecht….:
Afbeelding

…en vervolgens lijn 388 richting Rotterdam fotograferen:
Afbeelding

Hierna liepen we terug naar de halte, waar nog een R-net Iveco op lijn 316 op de foto kon:
Afbeelding
Qbuzz lijn 316 Papendrecht (R-net) by Melvin Koote, on Flickr

Mb90 fotografeerde niet alleen dezelfde bus, maar ook gelijk de maker van bovenstaande foto :p:
Afbeelding

Met lijn 388 reisden we vervolgens naar station Sliedrecht Baanhoek, waar een foto kon worden gemaakt met 2x lijn 388:
Afbeelding
Qbuzz lijn 388 Sliedrecht Baanhoek by Melvin Koote, on Flickr

Met de trein reisden we naar station Dordrecht, waar we onder andere Etienne nog twegenkwamen.
De stadsBuzz Drechtsteden wordt, in afwachting van de levering van de elektrische Ebusco’s, voorlopig gereden met MAN Lion’s City’s die van Connexxion afkomstig zijn:
Afbeelding
Qbuzz lijn 5 Dordrecht by Melvin Koote, on Flickr

Hierdoor kan het voorkomen dat nu ook sommige stadslijnen R-net zijn (foto van mb90) :P:
Afbeelding

Hierna werd met de trein naar Schiedam Centrum gereisd, waarna we met metrolijn C naar Spijkenisse wilden gaan. Omdat eerst lijn A kwam, namen we die vast naar Pernis, zodat we even konden zien hoe die daar keert. Nadat we dat zagen, kwam lijn C eraan die ons naar Spijkenisse Centrum bracht.
Aldaar kon mb90 eerst drie nieuwe Iveco’s van EBS in de MRDH-kleurstelling op de foto zetten:
Afbeelding

EBS had de eerste dagen nogal wat moeite om de juiste kleur bus op de juiste lijn in te zetten, zodat mb90 nog een “gewone” bus op R-net lijn 403 kon fotograferen:
Afbeelding

Mb90 had eerder al voorgesteld om met lijn 106 naar Hellevoetsluis te gaan en dan met lijn 404 terug te keren in Spijkenisse en dat leek mij ook leuk. Helaas bleek toen dat op lijn 106 weer een bus in MRDH-kleurstelling reed, dus besloten we om het rondje andersom te doen, aangezien we toch in beide bustypes wilden zitten.
Uiteraard kon die lijn 106 nog wel op de foto gezet worden:
Afbeelding
EBS lijn 106 Spijkenisse by Melvin Koote, on Flickr

Met lijn 404 reisden we naar de halte Heenvliet, gelegen aan de busbaan.
Vanaf het fietspad kon lijn 404 naar Spijkenisse gefotografeerd worden:
Afbeelding
EBS lijn 404 Heenvliet by Melvin Koote, on Flickr

Sinds afgelopen zondag rijden alle ritten van lijn 104 verder naar Spijkenisse, waarbij dan een rit van lijn 404 wordt vervangen. Zodoende is lijn 104 nu ook buiten de spitsuren in Heenvliet te fotograferen.
Helaas hebben EBS en Connexxion de vertrektijden alleen niet zo goed met elkaar afgestemd, waardoor er geen mooi interval is en mb90 lijn 104 nog geen minuten later al kon fotograferen:
Afbeelding

Terwijl we terug naar de halte liepen, kwam ook lijn 403 naar Spijkenisse nog voorbij:
Afbeelding
EBS lijn 403 Heenvliet (1) by Melvin Koote, on Flickr

Eenmaal bij de halte aangekomen, vertrok daar net een MRDH-bus als lijn 403 naar Rockanje:
Afbeelding
EBS lijn 403 Heenvliet (2) by Melvin Koote, on Flickr

Wij reisden verder met lijn 404 naar Hellevoetsluis. Op de lange rechte weg Kanaaldijk Oost zag ik in de verte al de tegenligger aankomen. Ik liep daarom snel naar voren om door de voorruit deze bus te kunnen fotograferen:
Afbeelding
EBS lijn 404 Kanaaldijk Oost by Melvin Koote, on Flickr

In Hellevoetsluis stapten we uit bij de halte Kickersbloem, waar het begon te regenen net nadat we de abri bij de halte in tegenovergestelde richting hadden bereikt.
Mede doordat de actuele reisinformatie niet werkte, hoopten we maar dat de bus nog niet weg was en met enige vertraging kwam er inderdaad een MRDH-bus als lijn 106 aangereden.
Via een leuke route via onder andere Zuidland, bereikten we weer Spijkenisse Centrum, waar vrijwel meteen lijn D vertrok.
Samen reisden we naar Zuidplein, waar ik uitstapte, terwijl mb90 verder reisde naar Wilhelminaplein.
Vanaf Zuidplein reisde ik naar Lomambardijen met lijn 392, die toevallig met een streekBuzz reed.
En zo had ik dus op de eerste dag al in alle uitvoeringen van de Iveco Crossway in deze regio gezeten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Meltrain & mb90 on Tour #13: Vijf types Iveco in de regio [19 foto's, louter bussen]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje, maareh, niet door gehad dat die EBS-bussen in MRDH-kleuren gewoon omgestickerde R-net wagens zijn (en dus exact hetzelfde)?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meltrain & mb90 on Tour #13: Vijf types Iveco in de regio [19 foto's, louter bussen]

Bericht door Meltrain »

De bekleding van de stoelen is wel anders: de R-net bussen hebben de bekende paarse bekleding, terwijl de overige bussen een grijze bekleding hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Meltrain & mb90 on Tour #13: Vijf types Iveco in de regio [19 foto's, louter bussen]

Bericht door Jelmer »

die wagenparknummers van de MRH bussen zijn heel slecht zichtbaar op de foto´s helaas.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meltrain & mb90 on Tour #13: Vijf types Iveco in de regio [19 foto's, louter bussen]

Bericht door Meltrain »

Is dat een probleem? Ik let zelf eigenlijk nooit op wagenparknummers.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Meltrain & mb90 on Tour #13: Vijf types Iveco in de regio [19 foto's, louter bussen]

Bericht door Hendrik »

Leuk om al het nieuwe materieel van die concessies te zien! :pos:
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meltrain & mb90 on Tour #13: Vijf types Iveco in de regio [19 foto's, louter bussen]

Bericht door waldo79 »

Sinds wanneer doe jij aan bussen :lol:
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Meltrain & mb90 on Tour #13: Vijf types Iveco in de regio [19 foto's, louter bussen]

Bericht door Etienne »

Leuke foto's allemaal en deels ook vrij bekend. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Meltrain & mb90 on Tour #13: Vijf types Iveco in de regio [19 foto's, louter bussen]

Bericht door Milco »

Leuke foto's!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten