mb90 on Tour #107: Door de centra van Mechelen, Leuven en Brussel (49 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #107: Door de centra van Mechelen, Leuven en Brussel (49 foto's)

Bericht door mb90 »

Op maandag 19 november ging ik voor een dagje naar de Belgische steden Mechelen, Leuven en Brussel om de binnensteden daarvan (weer) eens te bekijken. In Leuven kom ik van die 3 voor het eerst, de andere 2 zijn al bekend maar passen mooi op de route en zijn wel leuk om weer eens te zien.

De reis begon om 6:40 uur met de voor lange reizen gebruikelijke tramrit met lijn 23 naar Rotterdam Centraal. Daar haalde ik het ontbijt en ging ik met de IC 9212 naar onze zuiderburen. Daarmee kon ook gelijk de boog tussen Breda en Belgie worden afgevinkt. Na een reis met verder weinig bijzonderheden kwam ik iets over half 9 aan in Mechelen. Daar liep ik vanaf het station naar de Grote Markt die nu uiteraard nog erg rustig was:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste keer dat ik in Mechelen was kon je nog op alle momenten van de dag met de auto door het centrum rijden. Nu kan dit gelukkig voor het winkelend publiek niet meer. De Lijn rijdt hier nog wel en wel met de centrumlijn 1 met mini Van Hooltjes. Hier eerst te zien bij een verbodsbord voor auto's en daarna op de Grote Markt:
Afbeelding

Afbeelding

Vlak naast de Grote Markt ligt de Schoenmarkt. Ook hier rijdt lijn 1. Weer terug lopend naar het station kwam ik deze daar nog verschillende keren tegen:
Afbeelding

Afbeelding

Tussen de Korenmarkt en het Station worden per richting verschillende routes gereden. Zo gaat hier lijn 1 richting het station van de Korenmarkt af:
Afbeelding

Richting het centrum rijdt lijn 1 een stukje over de R12 om daarna via de Brusselpoort naar de Korenmarkt te zien. Hier rijdt lijn 1 tussen de Brusselpoort en de Korenmarkt:
Afbeelding

Niet veel later kwam ik dan op het zeer sfeervolle station van Mechelen uit. Daar reed de IC naar Leuven net weg, dus was er na het halen van een lekkere warme wafel nog wat fototijd. Als eerste voor deze reeks 27 met wat M4 rijtuigen die bijna Nederland zal bereiken, maar toch ook weer net niet, want de eindbestemming van deze IC is Essen:
Afbeelding

Maar de meeste IC's hadden wat moderner materieel, zoals deze IC 3431 van Turnhout naar Binche met een Desiro:
Afbeelding

De meest opvallende trein in Belgie is echter in mijn ogen de duikbril en in de nieuwe kleurstelling hebben ze ook wel weg van een minion, zoals hier te zien is :P :
Afbeelding

Met 2 gemoderniseerde Breaks ging ik met een rustig gangetje daarna naar Leuven met als hoogtepunt een tussenstop bij een leuke stationsnaam: Muizen.
Na aankomst in Leuven ging ik ook hier weer lopend naar het centrum. Dit ging over de Bondgenotenlaan en hier komen de nodige buslijnen langs. De stadslijnen rijden hier deels met hybride VDL Citea's. Ook wat Hollandse inbreng dus hier en zo kan ik alvast een beetje wennen aan het Rotterdamse straatbeeld over een jaar, want de hybride variant komt ook naar Rotterdam toe:
Afbeelding

Maar ook Van Hool rijdt met een hybride variant hier rond:
Afbeelding

Na een gelede variant:
Afbeelding

Was ik inmiddels in het centrum aangekomen en was het nog een keer tijd voor een Citea:
Afbeelding

Bij het letterlijk lopen van een rondje rond de kerk kwam er nog een Citaro op streeklijn 351 langs:
Afbeelding

Daarna kwam ik bij mijn hoofddoel van Leuven. Het erg mooie stadhuis aan de Grote Markt 8-) :
Afbeelding

Afbeelding

Net als in Mechelen rijdt er hier een buslijn over de Grote Markt. Hier is dit echter lijn 2 en hier rijden niet alleen Van Hooltjes maar ook o.a. deze Citea over de Grote Markt:
Afbeelding

De volgende 2 ritten die langskwamen waren wel weer de in België gebruikelijke Van Hools:
Afbeelding

Afbeelding

Via de mooie universiteitsbibliotheek:
Afbeelding

En deze opvallende hoogbouw:
Afbeelding

Kwam ik weer op de Bondgenotenlaan uit. Daar kwam ik op de weg terug naar het station o.a. deze gelede VDL Jonckheere tegen:
Afbeelding

Voor het station ligt het Martelarenplein met een groot monument ervoor. Daar langs reed deze Van Hool:
Afbeelding

Over het voorplein rijden ook de nodige bussen. Zo ook deze Citea die volzet is:
Afbeelding

Gevolgd door een minder volle andere variant van de Citea:
Afbeelding

Na een laatste Van Hool:
Afbeelding

Was het tijd om naar de treinen te gaan. Daar kwamen 2 lange IC's met reeks 18 en M6 langs. Eerst deze opweg naar Liege:
Afbeelding

En daarna deze met een reeks 18 voorop die reclame maakt voor het rijden met 200 km/h en opweg is naar Welkenraedt. Iets waar de IC in Nederland alleen nog van kunnen dromen:
Afbeelding

Met de IC vanuit Welkenraedt ging ik naar de laatste stad van de dag: Brussel. Vanaf Brussel Centraal liep ik naar de volgende Grote Markt. Eentje waar dit keer geen buslijn overheen rijdt, maar waar het wel het drukste was met toeristen:
Afbeelding

Afbeelding

Via een omweg en de bushalte van de Grote Markt waar lijn 95 stond:
Afbeelding

Kwam ik uit bij de koninklijke omgeving. Daar kwam al vrij snel deze tramlijn 93 voorbij:
Afbeelding

Over het fotogenieke Koningsplein komt ook deze tramlijn, maar ook verschillende buslijnen, zoals deze lijn 95:
Afbeelding

En naast lijn 93 ook tramlijn 92:
Afbeelding

Ook Brussel heeft elektrische bussen. Dit zijn kleine Solarissen, zoals deze die hier op lijn 33 rijdt:
Afbeelding

Na een foto van het uitzicht over het centrum:
Afbeelding

Liep ik naar het koninklijk paleis. Daar was een grote hoeveelheid politieagenten op motoren aanwezig. Dit was ook de reden van de nodige Franse vlaggen in de stad. President Macron van Frankrijk was op bezoek bij Koning Filip van Belgie. Deze motoren staan hier klaar om deze 2 en hun gevolg te begeleiden naar een etentje buiten de stad:
Afbeelding

En daar gaan ze:
Afbeelding

Afbeelding

Nadat het verkeer hier even een half uur stil lag kwam het daarna weer op gang. Dat zorgde uiteraard voor een file aan bussen met hier nog een laatste deel ervan:
Afbeelding

Ook de trams kwamen weer op gang, zoals hier lijn 92:
Afbeelding

Over het Koningsplein kwamen daarna nog 2 bussen. Eerst een hybride Volvo en daarna een hier vaker langs gekomen Citaro:
Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik het lopen even zat was ging ik het laatste stukje naar station Brussel Zuid met de metro en wel met lijn 2. Dat ging zonder problemen en vanaf het metrostation was het tijd voor een lekker zakske friet. Na dat dat op was ging ik nog even wat P-treinen bekijken op het station, zodat ik daarna met de IC 9255 naar Nederland kon gaan.
Als eerste een reeks 18 met een flink aantal M4-rijtuigen opweg naar Brugge:
Afbeelding

Dan nog een reeks 27 met M4 rijtuigen opweg naar Chatelet op het mooie spoor 21:
Afbeelding

En als laatste foto de al genoemde IC 9255 met rechts ervan een lege Deense neus:
Afbeelding

Daarna begon de reis met de 9255. Tot Breda met een kleine vertraging door de drukte op de Belgische sporen, maar in Breda viel een loc in storing na het kopmaken en werd er nog eens 10 minuten daar gewacht. Met bijna +20 kwam ik daardoor op Rotterdam Centraal en had ik dus alle tijd om naar lijn 23 te lopen om daarmee weer naar huis te gaan na een leuke Belgische dag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #107: Door de centra van Mechelen, Leuven en Brussel (49 foto's)

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #107: Door de centra van Mechelen, Leuven en Brussel (49 foto's)

Bericht door waldo79 »

Mooi in beeld gebracht :)
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #107: Door de centra van Mechelen, Leuven en Brussel (49 foto's)

Bericht door Etienne »

Leuk verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: mb90 on Tour #107: Door de centra van Mechelen, Leuven en Brussel (49 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Die lelijke hoogbouw in Leuven zijn bejaardenflats. Vroeger kwam ik hier maandelijks vlakbij voor de muntenbeurs. Inmiddels is deze verplaatst naar het bowlingcentrum waarvan de bushalte voor de deur een keer gebruikt is voor de fotoquiz. Paar jaar geleden bestond de vereniging 50 jaar en hadden ze een speciale penning laten slaan met die flats.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #107: Door de centra van Mechelen, Leuven en Brussel (49 foto's)

Bericht door isadora »

Leuke reeks mb90. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: mb90 on Tour #107: Door de centra van Mechelen, Leuven en Brussel (49 foto's)

Bericht door nvdw »

mb90 schreef:Zo ook deze Citea die volzet is:
BUS VOLZET kan zo in het rijtje prachtige Vlaamse uitdrukkingen (waaronder HIER ZIE UW SNAVEL AF!! etc)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #107: Door de centra van Mechelen, Leuven en Brussel (49 foto's)

Bericht door Milco »

Leuk verslag! Mag ik vragen met welke vervoerbewijzen je de reis hebt gemaakt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #107: Door de centra van Mechelen, Leuven en Brussel (49 foto's)

Bericht door mb90 »

Ik heb die dag met de trein gereisd met 3 mobiele early bird tickets:
Enkele reis Rotterdam naar Leuven voor 18 euro, enkele reis Leuven naar Brussel voor 5,50 euro en enkele reis Brussel naar Rotterdam voor 18 euro.

Voor de metro van Brussel heb ik daar een enkele reis bij de automaat gekocht voor dacht ik 2,50 euro.
Voor de tram in Rotterdam gewoon met reizen op saldo.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten