26 juni 2008: Grote brand Amsterdam-Noord

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26 juni 2008: Grote brand Amsterdam-Noord

Bericht door tsov »

't Is alweer een tijdje geleden, maar op 26 juni 2008 was er een grote brand in Amsterdam-Noord. Op het moment dat de brand net begonnen was las ik het toevallig op nu.nl. De brandweer had ik niet opgemerkt, want de kazerne zit hier om de hoek, dus brandweer hoor je altijd hier :P
Ik liep dus die kant uit en zag al vrij snel dit:
Afbeelding
Er was echt een enorme rookontwikkeling
Afbeelding
Voor diegenen die het destijds niet hebben meegekregen staat hieronder het AT5-nieuws van die dag.
[youtube]http://nl.youtube.com/watch?v=7KMuFon4CvE[/youtube]

In deze post de foto's van 26 juni
Tussen het publiek stond de tijdelijke huisvesting van de Febo (de 'echte' werd op dat moment verbouwd) en deze deed goede zaken :lol:
Afbeelding
Afbeelding
De bussen ernaast waren waarschijnlijk gestrand op de uitrukroute, of werden achter de hand gehouden of een eventuele evacuatie (mijn speculatie hoor, kan ook wat anders wezen :P)
Doordat de ruime omgeving was afgesloten reed het OV flink om. Dit gaf bussen op de meest rare plekken... Hier is een kaartje van de afsluitingen
Ik fietste dus verder om daar plaatjes van te maken en kwam toen door de wijk achter het brandende complex, Floradorp. De rook was daar echt vreselijk en na een foto te hebben gemaakt fietste ik dus maar snel verder met m'n shirt voor m'n mond...
Afbeelding

Lijn 38 was geknipt en reed vanuit Nieuwendam tot aan de Buiksloterweg, om toch nog de Van der Pekstraat te bedienen reed kwamen er ineens GVB-bussen vanuit de Hagedoornweg het Mosplein op.
Afbeelding

Verderop reed lijn 34 over de Waddenweg...
Afbeelding

Over de IJdoornlaan reed zo'n beetje alles, want dat was de enige overgebleven verbinding tussen het oosten en westen van Amsterdam-Noord.
Zo kwam hier ineens de 38
Afbeelding
Ook de reguliere lijnen liepen flinke vertragingen op: dan krijg je dus dit soort plaatjes
Afbeelding
35 op de IJdoornlaan
Afbeelding
De Vorticellaweg, het verlengde van de IJdoornlaan was ook nogal druk.
Afbeelding
Het reisinfosysteem snapte er waarschijnlijk niet veel meer van, dus zag je lijn 35 naar Banne Buiksloot (ipv Molenwijk) op de Vorticellaweg (waar normaal alleen lijn 36, 93 & 173 komen, en nu 35, 36, 37, 38, 91, 92, 93, 94 & 173 reden :lol:)
Afbeelding
Afbeelding

Zoals ik aan het begin al meldde was lijn 38 geknipt. De andere tak reed vanuit de Molenwijk naar het NDSM-Werfveer. Zo kwamen er weer eens bussen op de ms. Van Riemsdijkweg.
Afbeelding

Wordt vervolgd... :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 26 juni 2008: Grote brand Amsterdam-Noord

Bericht door Fles »

En nu pas was je rolletje vol? :D ;)
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: 26 juni 2008: Grote brand Amsterdam-Noord

Bericht door treinbruno »

zo'n brandje heb ik ook al meegemaakt,
in lokeren stond op een halve kilometer van mijn huis een heel winkelcomplex in brand,
er kwam zo'n pikzwarte rook de lucht in, en het beterde maar niet,

er zijn dan uiteindelijk: een E5 mode, brantano, promo fasion, blokker, leenbakker, en gamma uitgebrand,
de brand was ontstaan bij blokker en is aangestoken.
de rook was te zien in gent en in antwerpen :?
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 26 juni 2008: Grote brand Amsterdam-Noord

Bericht door tsov »

27 juni
De volgende dag was er nog steeds een boel afgesloten en waren er dus nog steeds omleidingen.
Op de Banne Buikslootlaan reden naast de 34 dus ineens ook de 35, 38, 91, 92 en 94...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook op de IJdoornlaan was het een beetje drukker dan normaal :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Om Tuindorp Oostzaan toch nog te bedienen reden sommige bussen de ietwat merkwaardige route Kamperfoelieweg - Banne Buikslootlaan - IJdoornlaan - Vorticellaweg - Kadoelenweg - Landsmeerderdijk - Buiksloterdijk - Metaalbewerkerweg - Draaierweg - Klaprozenweg
Afbeelding
Via deze route moesten ook de uitrukkende bussen vanuit de garage rijden, waardoor ineens de 33 op de Vorticellaweg verscheen...
Afbeelding

's Avonds kon het verkeer wel weer langs het afgebrande blok, op de volgende foto's is de verwoesting goed te zien :O
Afbeelding
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: 26 juni 2008: Grote brand Amsterdam-Noord

Bericht door Oud forumgebruiker »

Leuke plaatjes! Grappig dat je 'mijn' lijn 94 erop heb gezet, die ik altijd nodig heb voor mijn werk in Zaandam (ik heb alleen meestal een Citaro). Benieuwd hoe het met de omroep is gegaan in die bussen, tijdens die omleidingsroute, InfoXX kennende :wink:.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten