Etienne on tour #28: Jaaroverzicht 2018

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Etienne on tour #28: Jaaroverzicht 2018

Bericht door Etienne »

Zoals traditioneel, kijk ik de na de kerstdagen terug op het fotojaar 2018. In diverse opzichten voor mij een jaar met minder foto's, meer daarover verderop in deze post.

In januari heb ik geen foto's gemaakt, ik was vooral bezig met mijn afstudeerproject en in de vrije tijd ging ik voornamelijk wandelen. Daarom spring ik door naar februari. Op 3 februari was ik op bezoek in Twente en in Hengelo reden geen treinen naar Bad Bentheim en door materieelproblemen bij Syntus ook niet naar Oldenzaal. Op het busstation in Hengelo kon een parallel gemaakt worden met de 5126 naar Bad Bentheim en de TGVia 71 naar Oldenzaal.
Afbeelding

Vervolgens wordt het weer wat rustiger. Op 25 maart vond een afscheidsrit plaats met de O405 van exploitant Geenens in het gebied tussen Geraardsbergen, Ronse en Ath. In Isières werd de 458123 stil gezet op de spoorwegovergang in industrielijn 287, met op de film lijn 94 richting Enghien/Edingen.
Afbeelding

Begin april was ik weer op weg in eigen land en kwam daarbij onder andere langs Schiphol-Noord.....
Afbeelding

....en later ook in Breda. Hierbij kon ik enkele Citaro LE's op foto zetten die hier (tijdelijk) rijden, omdat een aantal streek-Citea's doorgeschoven zijn naar Tilburg als vervanging van de aldaar verbrande bussen.
Afbeelding

Het weekend na mijn afstudereerpresentatie vond in Hoogezand de open dag van het Noordelijk Busmuseum plaats. Stichting Museumbus vaardigde hierbij de DVM 1698 af. In Hoogezand werd met één van de waterstofbussen demoritten gereden en deze fotografeerde ik voor het museum. Erachter staat een bus van de voormalige DAM, die terugggekomen is van een lokale rondrit.
Afbeelding

In diezelfde maand was ik ook op bezoek bij de Keukenhof. Dit jaar had men wederom ambassadors gehuurd, die voorheen in de concessie Provincie Utrecht hebben gereden. Aansluitend op de nummering van de Achterhoek werden deze bussen 158 - 163 genummerd en ook in een bloemetjesmotief beplakt. Ook TCR ondersteunt weer met diverse gelede bussen; een nieuweling dit jaar was deze voormalige Connexxion 9105.
Afbeelding

Omdat in april mijn studentenOV nog geldig was, ben ik nog enkele malen het land in getrokken en kwam daarbij onder andere in Schagen,....
Afbeelding

....in Groningen....
Afbeelding

....en het KAN-gebied. Laatstgenoemd gebied werd bezocht om de buurtbusserie compleet te maken. In Wijchen kon ik deze Hermes 7312 vastleggen op de buurtbus naar Beuningen.
Afbeelding

Eind april werd ik aangenomen bij Syntrophos in Spijkenisse als BGT-operator en was het vanaf dan gedaan met doordeweekse dagjes weg en in de weekenden was ik ook veel aan het wandelen. Een ander hoogtepunt deze maand was het afronden van het Pieterpad in het bloedhete weekend van 26/27 mei.

In juni was ik in de weekenden weer op pad binnen Nederland en passeerde daarbij onder andere in Amsterdam. Bij station Lelylaan fotografeerde ik deze 1103 die het busstation opdraait.
Afbeelding

Een week later werd in de regio rond Aalst en Zottegem een afscheidsrit gereden met de Berkhof Premier van Muylaert Reizen. Op de eindhalte Stichelen in Kerksen van lijn 84 werd de bus stil gezet.
Afbeelding

Eveneens vind in het laatste weekend weer Concert at Sea plaats op de Brouwersdam. Opnieuw was het bloedheet en tevens werd er gestaakt in het openbaar vervoer. Ditmaal ging ik dus zelf met de auto naar de Brouwersdam toe; bij het bezoekerscentrum werd deze TCR 613 vastgelegd, zijnde de ex Hermes 3347.
Afbeelding

Met het oog op de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn op 22 juli werd op de zaterdag ervoor een excursie georganiseerd door de stichting BRAM, waarbij de nadruk kwam te liggen op het lijnennet in Noord. Met de bussen werd op het busstation Noord een line-up gemaakt.
Afbeelding

Vervolgens ging ik op vakantie naar Sachsen en Leipzig was daarbij mijn verblijf voor een week. Ook nu was het weer bloedheet weer met temperaturen ruim boven de 30 graden. Op de woensdag in deze week ging ik naar de Harz toe en met de Bröckentrein omhoog; vlak nadat ik aangekomen was, vertrok de trein weer terug naar Wernigerode.
Afbeelding

De volgende foto komt uit augustus. In deze maand was ik op rondreis door Noord-Holland Noord, om nog de diverse oude bussen op foto te kunnen zetten die nog blijven rijden, zolang niet al het nieuwe materieel geleverd is. In het weekend van 11/12 augustus was er ook een treinstremming tussen Hoorn en Heerhugowaard, op deze stremming reed onder andere deze ex Arriva 5586 van Peer & Co.
Afbeelding

Een week later vond in Leeuwarden het Reuzenfestival plaats als onderdeel van de Culturele Hoofdstad 2018. Dit evenement zorgde voor een flinke hoeveelheid pendelbussen, uitgevoerd door Arriva Touring en TCR. Op de Hoekemastraat vlakbij het centrum van Leeuwarden fotografeerde ik de 7854 op weg voor een volgende rit.
Afbeelding

In september vond de tweede excursie plaats van de stichting 1698 en deze voerde ook naar Noord-Holland. In de stalling Waarderpolder werden de VDL Citea XLE 3230 en 3231 naast elkaar neergezet. Beide bussen zijn nauwelijks op straat te vinden, behalve één schoolrit van Zwanenburg naar Heemstede in de ochtendspits.
Afbeelding

Een weekend later vind in het Hageland een afscheidsrit plaats met een Van Hool A600 van De Lijn en een Mercedes-Benz Citaro G van Multiobus. In Attenrode werd de 3563 in het buitengebied vastgelegd.
Afbeelding

In het najaar was ik nog enkele malen in Amersfoort te vinden bij mijn voormalige afstudeerbedrijf, omdat men een werkgroep samengesteld heeft die mijn afstudeerprobleem over de BGT aan gaan pakken. Op een terugweg reisde ik via de Uithof om aldaar nog enkele foto's te maken; in het middagzonnetje fotografeerde ik onder andere deze 4488 op de lege terugweg vanuit Driebergen.
Afbeelding

In het laatste weekend van september verzorgde de afdeling Oost van de Autobus Documentatie Vereniging (ADV) een excursie naar Twente. Hierbij werden diverse touringcarbedrijven bezocht. In Tubbergen werd Ter Beek bezocht en iets later Fietax in Lemselo, laatstgenoemd bedrijf heeft de beide Optares van Veolia Transport overgenomen.
Afbeelding

In oktober had ik een dag vrij en bezocht daarin Zeeland. In de middagspits komen diverse scholierenlijnen in en uit Goes. Vlakbij het station fotografeerde ik deze 3363, afkomstig van Hermes uit Eindhoven.
Afbeelding

Op 27 oktober bezocht een klein clubje OVNL'ers de stoomtram Hoorn-Medemblik in het kader van het 10-jarig bestaan van OVinNL. Tussen de aankomsttijd in Medemblik en het vertrek van de boot naar Enkhuizen fotografeerde ik deze buurtbus in Medemblik.
Afbeelding

Begin november was ik weer afgereisd naar Limburg, ditmaal niet om te wandelen, maar om de serie stadswagens van Maastricht compleet te krijgen en wat er verder zoal de lens passeert. In de middagzon legde ik deze MAN Lion's City vast van exploitant Heidebloem op weg naar Hasselt.
Afbeelding

Op 17 november werd een eerste afscheidsrit verreden in het DAV-gebied. Door de firma Van IJsseldijk werden de beide Wright Commanders afgevaardigd en als verrassing werd de CSA van Rotterdam-The Hague Airport getoond, die vlak daarvoor in de huisstijl van Arriva gebracht is en de nummers 515 meegekregen heeft. In de woonwijk Nederhoven in Zwijndrecht staan alle bussen op één foto....
Afbeelding

....later in de middag wordt als laatste een bezoek gebracht aan de stalling in Dordrecht. Met diverse bussen wordt een line-up gemaakt met de excursiebussen, zoals deze 5404.
Afbeelding

Om nog even vrije dagen op te maken, was ik begin december nog een keer vrij en ging daarbij kris-kras door het DAV-gebied. In Leerdam fotografeerde ik onder andere deze 8331 vlak voor de terugweg richting Utrecht.
Afbeelding

In het weekend van 9 december vind dan de overgang van Arriva naar Qbuzz plaats, die niet overal even vlekkeloos verloopt. In Gorinchem vertrekt daar de 6409 op de terugweg richting Utrecht als lijn 387.
Afbeelding

Een week later vindt de kerstmarkt plaats in Dordrecht. Daar waar Arriva vaak TCR inhuurde voor de gelede bussen, is dat voor Qbuzz makkelijker. Zij laat enkele gelede bussen aanrukken vanuit Utrecht. Op de Spuiboulevard fotografeerde ik deze 4102 om bij het Stadskantoor een nieuwe lading mensen te gaan halen.
Afbeelding

Bedankt voor het lezen en kijken en tot volgend jaar!
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5265
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Etienne on tour #28: Jaaroverzicht 2018

Bericht door Lijn 45 »

Leuk jaaroverzicht. :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Etienne on tour #28: Jaaroverzicht 2018

Bericht door Daniel »

Leuk overzichtje.

Bij de laatste foto: Arriva reed met de Kerstmarkt Dordrecht in veruit de meeste gevallen met eigen geledes. En toen die er niet meer waren (of althans, niet meer in de buurt) vooral met heel veel stads-Volvo's. Inhuur is er maar in een enkel jaar geweest en afwijkend geleed spul reed er in het ene jaar dat de Kerstmarkt zelf vervoerders had ingehuurd, maar dat werd een puinhoop en sinds het daaropvolgende jaar reed Arriva Dordrecht de pendels weer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Etienne on tour #28: Jaaroverzicht 2018

Bericht door Meltrain »

Mooi overzicht. :pos:
Die Connexxion 3231 zag ik overigens een maand geleden op lijn 80 rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Etienne on tour #28: Jaaroverzicht 2018

Bericht door busfanNL »

Bedankt voor je schitterende overzicht. Hele mooie platen. :pos: Alvast een ov rijk nieuw jaar toegewenst.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Etienne on tour #28: Jaaroverzicht 2018

Bericht door Hendrik »

Leuk, gevarieerd overzicht! :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten