Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
PHS

Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door ZO6176 »

Ook dit verslag van hot naar her. Heerlijk. Veel plezier in 2019
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door Daniel »

Leuk jaaroverzichtje hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door Hendrik »

Leuk overzicht! :pos:
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door Polaroyd7 »

Dat studenten-OV: gewoon van profiteren zolang het nog kan. Ik ben zo ontzettend vaak erop uit geweest daarmee, naar kleine oorden die ver weg liggen etc. Ik zou een tocht met de bus over de Deltawerken willen aanbevelen, dat gebied, wanneer dat nog niet gedaan is. Ene keer van Brielle, via Hellevoetsluis en Zierikzee naar Goes en de andere keer Domburg, Veere, via Neeltje Jans, Burgh-Haamstede en Oude-Tonge naar Bergen op Zoom, eventueel nog met Willemstad erbij. Daarbij vind ik het leuk om vestingsteden te bekijken.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door waldo79 »

Hoewel ik relatief lang een SOV heb gehad heb ik niet eens buitensporig getoerd. Eigenlijk reis ik nu meer dan destijds (en met name in het railvervoer).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door ODRAIL »

PHS schreef: April
8. In april een tochtje gemaakt via Den Haag, Zoetermeer naar Nesselande, om daar het uiterste noord-oostelijke eindje van de Rotterdamse metro uit te proberen. Ik dacht vroeger dat het gehele traject bij Alexander als sneltram was uitgevoerd als sneltram, dus was ik redelijk verbaasd om een derde rail te zien. Het waarom van deze spanningswisseling is mij echter niet duidelijk.

Afbeelding
Die derde rail is nodig omdat er hier geen mogelijkheid is om gebruik te maken van een stroomvoorziening via de bovenleiding.

En ... de reden dat er geen bovenleiding gebruikt kan worden is dat de metrobaan dicht bij de hoogspanningslijnen gebouwd is. Wat ook goed op de foto te zien is.

Dus ... de foto geeft eigenlijk al antwoord op je vraag :wink: .

Wat ook een rol speelt is dat eventuele harde wind de bovenleiding kapot blazen.

Verder is het een leuk verslag :pos: :wink: .
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door waldo79 »

Dat er geen bovenleiding nabij hoogspanningslijnen kan worden toegepast lijkt me sterk. Bij treinsporen komt dat over lange afstanden wel voor. Bijvoorbeeld tussen Gouda en Woerden.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door erjeebee »

Kennelijk kunnen treintjes daar wel tegen en metro's niet. :P
Nee, ik kan me niet voorstellen dat de hoogspanningsleidingen daar wat mee te maken hebben.

Als ik eens een wilde gok mag doen: De metro's hebben bovenleiding op het bovengrondse traject omdat een derde rail welhaast onmogelijk is door de gelijkvloerse kruisingen. Tussen de kruisingen in is er een potentieel veiligheidsprobleem met een derde rail (personen op het spoor etc).
Een viaduct is een vrijliggende baan die deze problemen niet heeft.. dus daar kun je als je toch al van 2 systemen gebruikt maakt dan net zo goed een derde rail neerleggen ipv bovenleiding..
Is vast goedkoper in aanleg en onderhoud en mogelijk ook minder storingsgevoelig?

Verder een leuk verslag :)
PHS

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door Meltrain »

Het traject tot De tochten werd in 1984 geopend; de verlenging naar Nesselande in 2005.
Héél misschien is er in die 20 jaar het een en ander veranderd qua inzicht en regelgeving? :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door Suus »

De overgang tussen derde rail en bovenleiding is zover ik weet nooit een probleem geweest bij de Rotterdamse metro. Drie van de vijf lijnen doen het een of meerdere keren per rit, zowel stilstaand als rijdend maar over verstoringen of uitval hoor je zelden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door Post »

Ik neem aan dat beiden de zelfde spanning hebben, dat zal al een groot verschil maken.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door Karl »

Meltrain schreef:Het traject tot De tochten werd in 1984 geopend; de verlenging naar Nesselande in 2005.
Héél misschien is er in die 20 jaar het een en ander veranderd qua inzicht en regelgeving? :wink:
Er is al jaren discussie over om het sneltramtracé ongelijkvloers te maken, door kruisende wegen óf de sneltram naar -1 te brengen. Uiteraard is dat altijd te duur bevonden en wordt er nu voor 'snellere overwegen' gekozen. Enfin, ik heb het idee dat RET hun voertuigen harder laat rijden op metrobaanvakken dan op sneltrambaanvakken.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fotoverslag 2018 van PHS: 'het oude jaar uit, het nieuwe jaar in' [22f]

Bericht door Suus »

De maximale snelheid op het sneltramtraject is dan ook 50 km/uur. Door de overwegen aan te passen mag dat naar 70 km/uur. Uiteraard zou het het beste zijn als de gevaarlijkste kruising, Hoofdweg, ongelijkvloers wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten