Terugblikken op een zonnig en spoors 2018 [51 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Terugblikken op een zonnig en spoors 2018 [51 foto's]

Bericht door BR628 »

Het voorbije jaar blonk uit in aantal zonnige dagen. Was het in de winter en voorjaar zonnig en buitengewoon koud, in de lente, zomer en nazomer was het daarentegen zonnig en heet. We moeten het inmiddels bekopen met een grauw en grijs najaar. Daarnaast behaalde ik in 2018 het rijbewijs, waardoor ik vanaf half augustus meer met de auto ga hobbyen dan per trein. Je bent immers flexibeler en je kan een fotodag nu veel efficiënter benutten. Kwa benzinekosten vs treinkaartjeskosten scheelt het nauwelijks.

Januari
In het eerste weekend van januari was het op zondag 7 januari meteen goed zonnig. Ik besloot een wandeling te maken tussen Haren en Kropswolde. Onderweg konden diverse GTW'tjes van Arriva op de foto worden gezet.
AfbeeldingArriva 10301 als trein 20138 van Weener naar Groningen te Kropswolde.

Sinds de nieuwe dienstregeling per 11 december 2017 heeft Captrain de intermodale trein tussen het Italiaanse Gallarate en Geleen Lutterade DSM overgenomen van DB Cargo. Op zondag 14 januari zocht ik de zuidelijke Maaslijn op om deze trein vast te leggen.
AfbeeldingCaptrain 1796 met trein 43660 van Venlo naar Geleen Lutterade DSM te Reuver.

De Belgische goederenvervoerder Lineas probeert sinds 2016 zelf een unitcargo-netwerk op te zetten tussen de haven in Antwerpen en diverse bestemmingen in Europa. Opvallend is dat meerdere treinen via het Nederlandse spoornetwerk rijden. In 2019 zal Lineas haar activiteiten op het spoor flink uitbreiden, diverse nieuw vervoeren worden opgezet danwel overgenomen van andere vervoerders. Op 28 januari 2018 was ik een middag in Holten toen de zon kortstondig door de vele wolken heen scheen ten tijde van de passage van de Saxonia-Express.
AfbeeldingLineas 2832 met trein 41532 van Großkorbetha naar Antwerpen te Holten.

Februari
Rotterdam Rail Feeding heeft zich de afgelopen twee jaar gestort in het gat dat HSL Logistik achterliet sinds het failliet. Het reed een aanzienlijk aandeel ketelwagentreinen tussen de Botlek en Bad Bentheim en zette daarbij een van de twee 1600'en in RRF kleurstelling in. Op de koude maar zonnige vrijdag 16 februari wachtte ik zo'n trein in Zenderen op en won daarbij de zogenaamde wolken-lotto.
AfbeeldingRRF 4401 met biodieseltrein 47792 van Rotterdam IJsselmonde naar Bad Bentheim te Zenderen.

Keolis heeft in december 2017 de concessie Zwenzwoka gestart en daarbij het regionale treinverkeer op Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede overgenomen van NS. Beide spoorlijnen zijn inmiddels geëlektrificeerd waardoor Keolis de Stadler Flirt inzet.
AfbeeldingKeolis 7302+7303 als trein 7954 van Enschede naar Zwolle te Zenderen.

Sinds december 2017 rijdt Captrain 3-5 keer per week een LPG-trein van Vopak in de Sloehaven naar Chemelot in Geleen Lutterade DSM. Captrain zet hier een locomotief van de serie 1600 in. Op zaterdag 17 februari kon de lege trein bij Breda worden vastgelegd.
AfbeeldingCaptrain 1619 met de lege LPG-trein 51056 van Geleen Lutterade DSM naar Vlissingen Sloehaven te Breda.

Sinds de nieuwe dienstregeling van december 2017 heeft Lineas de gasketelwagentreinen tussen Dormagen/Marl en Geleen Lutterade overgenomen van RTB Cargo. Lineas zet daarbij soms hun fraaie loc 513-10 in Lineas-kleuren in.
AfbeeldingLineas 513-10 met beladen butadieentrein 41542 uit Marl Hüls naar Geleen Lutterade DSM te Sint Joost.

Ooit brachten kamelen zijde en jade van China naar Europa, nu komen computers en telefoons per trein. Het vervoer over de Nieuwe Zijderoute groeit snel. Sinds september 2016 rijdt de Chengdu-Tilburg-Rotterdam-Express. De dienst is opgestart door de Chinese railoperator CDiRS en haar Nederlandse partner RailPortbrabant. Tussen de Pools/Wit-Russische grensplaats Terespol en Tilburg wordt de tractie verzorgt door de van oorsprong Oostenrijkse spoorgoederenvervoerder LTE. Op 25 februari kon een trein uit China vlak voor haar eindbestemming Tilburg Industrie worden vastgelegd.
AfbeeldingLTE 193 263 met een containertrein Małaszewicze - Tilburg Industrie te 's Hertogenbosch.

Maart
In maart werd de ingraving ten oosten van station Oldenzaal geheel vrijgesnoeid. Het zorgt tot op de dag van vandaag voor een invasie van fotografen. De meesten daarvan hebben de periode in de jaren 90 toen de ingraving ook open was, niet meegemaakt. De Spaanse treinenbouwer CAF bouwt voor NS nieuwe Sprinter treinstellen. Stel 2704 heeft uitgebreide tests ondergaan in Velim (Tsjechië) en werd op 10 maart via Hannover naar Amsterdam overgebracht.
AfbeeldingRailexperts 1251 met SNG-stel 2704 als trein 13470 van Hannover-Hainholz naar Amsterdam Lijnwerkplaats te Oldenzaal.

In de nacht van 16 op 17 maart 2018 viel er in Limburg enkele centimers sneeuw, waardoor er enkele winterse foto's gemaakt konden worden op de zaterdag. LTE rijdt twee keer per week een containertrein tussen de Maasvlakte en Linz. Alleen het vertrek op donderdag en de terugrit op zaterdag zijn in Nederland met daglicht te bewonderen.
AfbeeldingLTE 193 232 met trein 41966 van Linz naar Rotterdam Maasvlakte West te Kaldenkirchen.

RTB Cargo rijdt al jaren containertreinen tussen de Maasvlakte en de TCT terminal in Blerick. De Cabooter terminal in Blerick, gelegen aan de lijn Blerick-Venray, wordt alleen vanuit Duitsland bediend. RRF startte in maart een proef met een containertrein naar deze terminal vanuit Rotterdam. Lang hield RRF het niet vol, na enkele weken hoofdzakelijk lucht te hebben vervoerd werd de verbinding al snel gestaakt. Maanden later startte DB Cargo een succesvollere verbinding. Op maandag 19 maart was de eerste trein van RRF nog goed beladen.
AfbeeldingRRF 561-03 met containertrein van Rotterdam Maasvlakte West naar Blerick Cabooter te Horst-Sevenum.

April
Rheincargo reed tot de zomer van 2018 1-4x per week treinen met vervuilde grond van Basel naar Veendam. De treinen worden gelost in de Eemshaven. Op maandag 16 april kon na het werk de lege trein terug naar Basel bij Kropswolde worden vastgelegd.
AfbeeldingRheincargo DE668 met Bauertrein 42623 van Veendam naar Basel Birsfelden Hafen te Kropswolde.

Het DB Museum in Koblenz bracht op 18 april een West-V100 en drie Rheingoldrijtuigen over naar Berlijn. Onderweg kon het konvooi worden vastgelegd tussen Hannover en Braunschweig.
AfbeeldingDB E40 128 met trein 91342 van Koblenz-Lützel naar Wustermark Rbf te Woltorf.

De Duitse goederenvervoerder DeltaRail rijdt in Duitsland hoofdzakelijk containers uit China en autotreinen uit Polen van Frankfurt/Oder naar Rheinhausen, Emden en Bad Bentheim. Dit doen zij steeds meer met locomotieven van de voormalige DDR Baureihe 243.
AfbeeldingDeltarail 243 559 met een containertrein uit Małaszewicze naar Rheinhausen te Ovelgünne.

Toen ERS Railways in 2017 de stekker uit het spoorgoederenvervoer trok, heeft LTE Nederland de succesvolle trailertrein Rotterdam-Poznan overgenomen. De van een Poolse en Nederlandse vlag voorziene locomotieven 189 212 en 189 213 zijn eveneens overgenomen en zijn tot op de dag van vandaag nog in dit outfit te bewonderen. Op 20 april kon eindelijk een van beide locomotieven met Nederlandse vlag voorop in de zon worden vastgelegd.
AfbeeldingLTE 189 213 met trein 41350 uit Swarzędz naar Rotterdam Europoort te Eilsleben bei Magdeburg.

Zijn we in Nederland al aardig verwend met niet minder dan 45 spoorvervoerders, in Duitsland raak je het spoor haast bijster, zoveel vervoerders zijn hier ingeschreven bij het Eisenbahn Bundesamt. Daarbij is opvallend te noemen hoeveel vervoerders gebruik maken van oudere locomotieven. De Leipziger Eisenbahnverkehrsgesellschaft (LEG) bijvoorbeeld rijdt bijna al haar treinen met een 232 "Ludmilla". Dat hebben we in Nederland alweer enige jaren niet meer gezien helaas.
AfbeeldingLEG 132 004 met een ketelwagentrein uit Hannover-Misburg naar Wanzleben te Wierthe.

Mei
Terug in Nederland was het begin mei zonovergoten, reden genoeg om er een paar dagen op uit te gaan. Syntus rijdt al jaren de stoptreinverbinding Zutphen-Oldenzaal. Met de komst van Blauwnet in Oost Nederland komen de Lintjes een voor een in de wit/blauwe kleurstelling terug de baan op.
AfbeeldingKeolis 36 als trein 31233 van Zutphen naar Oldenzaal te Delden.

Per 1 september rijdt niet Captrain maar Rail Force One de GEFCO autotreinen tussen Kijfhoek en Bad Bentheim. Op zondag 6 mei werd de 1618 door de 1837 mee in opzending genomen terug naar de Kijfhoek.
AfbeeldingCaptrain 1837+1618 met beladen autotrein 46268 uit Trnava naar Zeebrugge te Hengelo.

VolkerRail reed op 8 mei vijf DDM rijtuigen van de Amsterdamse Dijksgracht naar Eindhoven en kwam in de namiddag terug met een aantal 1700'en die in de Houtrakpolder werden geplaatst.
AfbeeldingVolkerrail 203-5 met een overbrenging van Amsterdam Dijksgracht naar Eindhoven te Hollandsche Rading.

Rail Force One is een van de nieuwste goederenvervoerders in Nederland. Op 8 mei werd een stookolietrein uit Tsjechië naar Pernis gereden. Vanaf Amersfoort werd rangeerloc 9802 van het failliete Locon meegenomen. Nog geen 45 minuten na de vorige foto in Hollandsche Rading sloten we ons aan bij een al grote groep fotografen bij Moordrecht.
AfbeeldingRail Force One 1829+9802 met een stookolietrein uit Most naar Rotterdam Pernis te Moordrecht.

Na drie jaar DB Cargo is het contract voor het rijden van de dolime-treinen tussen Hermalle-Sous-Huy en Veendam per 1 januari 2019 naar Lineas gegaan. Reden genoeg om het vervoer bij DB Cargo op 15 mei 2018 vast te leggen.
AfbeeldingDB Cargo 1604+6416 met beladen dolimetrein 47616 van Hermalle-Sous-Huy naar Veendam te Staphorst.

Sinds 28 maart 2018 rijdt Arriva een aantal keer per dag naar de Eemshaven. Hier bestaat een overstap op de veerboot naar het Duitse waddeneiland Borkum. Ten behoeve van de promotie van deze nieuwe verbinding is treinstel 10336 bestickerd.
AfbeeldingArriva 10336 als trein 37352 van Groningen naar Leeuwarden te Leeuwarden Camminghaburen.

Juni
In Duitsland timmert HSL goed aan de weg, uhm, aan het spoor. In rap tempo moderniseert HSL het locomotievenpark met nieuwe locs van de serie 187, de Traxx-3. De 187 537 is door een aantal kinderen onder handen genomen, acht tekeningen pronken op de locomotief.
AfbeeldingHSL 187 537 met een BLG autotrein van Falkenberg(Elster) naar Bremerhaven Kaiserhafen te Woltorf.

RTB Cargo is in 2018 druk bezig met het transport van suiker. Daarvoor zijn een flink aantal nieuwe VTG bulkwagens aangeschaft. Een groot deel van dit vervoer loopt naar de haven van Antwerpen.
AfbeeldingRTB 193 875 "Connecting Europe" met een suikertrein uit Leipzig naar Antwerpen te Woltorf.

De Tsjechische spoorwegen komen steeds verder Duitsland in met de moderne Vectron-locomotieven. In opdracht van RailRunner Europa rijden ČD Cargo en EGP Potsdam 5-6 ker per week een (korte) trailertrein tussen Bratislava en Braunschweig.
AfbeeldingČD Cargo 383 001 met een trein uit Bratislava naar Braunschweig te Schandelah.

Ten behoeve van 90 jaar Rheingold 1928-2018 wordt op 9 juni 2018 een trein van Köln naar Magdeburg gereden.
AfbeeldingCentralbahn 110 383 met een Rheingoldtrein van Köln Hbf naar Magdeburg Hbf te Schandelah.

Op het Duitse waddeneiland Borkum ligt een smalspoorlijn van ruim 7 kilometer lang en verbindt de haven met het dorp. De treindienst is in handen van AG Ems, die ook de veerboten naar Emden en de Eemshaven exploiteert. Het materieel bestaat uit locomotieven van Schöma en rijtuigen van Waggonbau Bautzen.
AfbeeldingBorkumer Kleinbahn "Berlin" met een personentrein van Borkum Hafen naar Borkum Stadt te Borkum Hafen.

Rheincargo had het in 2018 druk met het transport van vervuilde grond naar de Eemshaven. Naast de gele Bauer-treinen van/naar Veendam reed er gedurende een half jaar wekelijks een trein bestaande uit Menath containers, ditmaal rechtstreeks naar de Eemshaven.
AfbeeldingRheincargo DE67 duwt beladen trein 41726 uit Ingelheim het bedrijfsterrein van de firma Pauw in de Eemshaven op.

Juli
De NMBS en CFL zijn voornemens de getrokken treinen tussen Liers, Luik en Luxemburg zsm te vervangen door Desiro-treinstellen. In de zomer van 2018 was er nog niets aan de hand en kon tijdens een bezoekje aan Luxemburg-stad het klassieke fotomotief worden omgezet
AfbeeldingCFL 3014 met IC 112 uit Liers naar Luxembourg te Luxemburg-stad.

Langs de Mittelrhein zijn zoveel mooie uitzichten te vinden, dat ik tijdens een aantal dagen eind juli er maar eens een paar moest gaan bezoeken. Nog rijdt DB Regio met 143'ers en dubbeldeksrijtuigen op de RB27 tussen Koblenz en Rommerskirchen/Mönchengladbach.
AfbeeldingDB 143 555 met trein 12510 van Koblenz Hbf naar Rommerskirchen te Hammerstein.

Enkele kilometers verderop en vanuit een iets hoger standpunt:
AfbeeldingboxXpress 193 852 met een omgeleide containertrein uit Hamburg Waltershof naar Kornwestheim te Leutesdorf.

De Drachenfelsbahn is een smalspoor tandradbaantje dat in het hoofdseizoen elk kwartier het stadje Königswinter met de top van de Drachenfels verbindt.
AfbeeldingHet uitzicht vanaf Schloss Drachenfels op de Mittelrhein, zelfs Bonn en Keulen zijn te zien.

Augustus
BayernBahn rijdt vijfmaal per week met een oude locomotief de Henkeltrein, met producten van onder andere Schwarzkopf en Persil.
AfbeeldingBayernBahn 110 262 met Henkeltrein 63071 van Langenfeld(Rheinland) naar Wassertrüdingen te Harrbach.

Het Oostenrijkse SETG is verreweg het meest actief in het rijden van diverse houttreinen in en door Duitsland. Als gevolg van stormschade in onder andere Niedersachsen kon op 3 augustus 2018 zo'n trein beladen met boomstammen worden vastgelegd vanuit de wijnbergen in het Maintal, even ten noorden van Würzburg.
AfbeeldingSETG 193 219 met een boomstammentrein uit Göttingen naar Kufstein te Himmelstadt.

De oude S-Bahntreinstellen van de serie 420 rijden in 2018 nog altijd rond in München en Keulen. Met kan blijkbaar niet zonder. De stellen worden onderhouden in Nürnberg. Op 3 augustus kon zo'n stel worden vastgelegd tijdens de overbrenging terug naar Keulen.
AfbeeldingDB 420 436 als overbrengingsrit van Nürnberg naar Köln Nippes te Retzbach-Zellingen.

Flixtrain heeft eind 2017 een doorstart gemaakt van het eerder failliet gegane Locomore. Met locomotieven van Hectorrail wordt de treindienst tussen Berlijn en Stuttgart heropgestart. Soms duiken deze locomotieven ook in het goederenvervoer op, zoals op 4 augustus 2018.
AfbeeldingHectorrail 242 517 met een ARS Altmann autotrein van Bremerhaven Kaiserhafen naar München Milbertshofen te Karlstadt(Main).

Half augustus stond het hoogtepunt van de culturele hoofdstad LF2018 op het programma: de Reuzen van Royal De Luxe. De reusachtige poppen liepen drie dagen lang door de Friese hoofdstad. In verband met de verwachte toestroom van reizigers werden vier GTW's uit Limburg tussen Leeuwarden en Sneek ingezet.
AfbeeldingArriva 10384+10387 als trein 37042 van Sneek naar Leeuwarden te Leeuwarden.

September
Half augustus behaalde ik het rijbewijs. Eerst werd er nog wat foto's in de spreekwoordelijke achtertuin gemaakt. De rood/witte GTW's van Arriva zullen in de komende jaren allemaal een andere kleurstelling krijgen, als gevolg van de nieuwe concessie die in december 2020 in zal gaan.
AfbeeldingArriva 10231 als trein 37144 van Stavoren naar Leeuwarden te Warns.

Half september kondigde zich de nazomer aan. Met de auto ging het naar voormalig Oost-Duitsland. Als gevolg van de hete zomer kampten diverse vaarwegen met een te lage waterstand. Het leverde een aantal tijdelijke vervoerstromen op die via het spoor werden afgehandeld. EBS rijdt kaliloogtreinen in Midden Duitsland met twee oude 140'ers. Onderweg met de auto naar Oost-Duitsland kon dit vervoer ten zuiden van Hannover worden vastgelegd.
AfbeeldingEBS 140 815 em 140 772 met lege kaliloogtrein uit Sehnde naar Gerstungen te Dehnsen.

Het uitgestrekte en lichtglooiende landschap ten oosten van Helmstedt laat goed zien hoe droog het de afgelopen zomer is geweest. Op het fotopunt in Ovelgünne konden in de namiddag van 18 september veel hoogtepunten worden vastgelegd, twee ervan toon ik hier: nieuw versus oud:
AfbeeldingHSL 187 538 en 185 602 met een beladen BLG autotrein van Falkenberg naar Rheinhausen te Ovelgünne.

De Pressnitztalbahn kenmerkt zich door de veelal oude blauwe locomotieven, maar het gebruikt soms ook een Holzroller. Deze voormalige DDR-lok wordt ingezet voor autotreinen tussen Zwickau en Bremen.
AfbeeldingPRESS 242 001 met een beladen ARS Altmann autotrein van Mosel naar Bremen Rbf te Ovelgünne.

Strabag rijdt cementklinkertreinen tussen Bernburg en Dornburg. Vanwege het hoge treingewicht wordt de trein in drie delen naar Köthen gereden en aldaar gecombineerd. De tweede trein van 19 september kon worden vastgelegd bij het passeren van het station van Baalberge.
AfbeeldingStrabag 232 105 met een cementklinkertrein uit Bernburg naar Köthen te Baalberge.

Op werkdagen wordt Bernburg door DB Cargo bediend vanuit Köthen. Met een schamele drie ketelwagens had de 232 232 geen zware taak.
AfbeeldingDB Cargo 232 232 met trein 68652 van Bernburg naar Köthen te Bernburg.

In de voormalige DDR zijn een aanzienlijk aantal spoorwegovergangen nog klassiek beveiligd danwel uitgerust met een DDR spooroverwegovergangsinstallatie. Het bekendste punt is ongetwijfeld die bij Güterglück, gelegen aan de lijn Dessau-Magdeburg.
AfbeeldingPRESS 204 009 met een bijpassende set Fcs'en van Leipzig-Schönefeld naar Magdeburg-Rothensee te Güterglück.

Terug in Nederland kon nog een laagwater vervoerstroom worden vastgelegd. HSL is inmiddels volledig terug als vervoerder in Nederland en het heeft de papieren nu wel goed op orde. Het nieuwe HSL heeft dan ook niets te maken met het oude HSL dat in 2017 failliet is verklaard. In het najaar reed HSL twee keer per week kolentreinen tussen de Maasvlakte en Dillingen.
AfbeeldingHSL 186 383 met beladen kolentrein 44791 van Rotterdam Maasvlakte naar Dillingen(Saar) te Venlo.

Oktober
Half oktober ging ik voor het eerst zelf met de auto de hele dag weg. Rondom Bad Bentheim konden zo enkele foto's gemaakt worden. Het Zwitserse Widmer Rail Services rijdt wekelijks kerosinetreinen tussen de raffinaderij in Lingen en Basel.
AfbeeldingWRS 421 381 met kerosinetrein uit Holthausen naar Basel bij Bernte.

De bomen bij de ingraving van Oldenzaal stonden op 13 oktober inmiddels al aardig in de herfstkleuren. Zodoende besloot ik hier een zwaar vertraagde trein uit Tilburg naar Rzepin vast te leggen. Normaal gesproken rijdt deze trein richting Polen in de late avond.
AfbeeldingLTE 193 232 met trein 42377 uit Tilburg Industrie naar Rzepin te Oldenzaal.

In 2018 kwam het nieuws dat de NS de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn wil verkorten. Een van de maatregelen die men kan treffen is het schrappen van de tijdrovende wissel van de locomotief in grensstation Bad Bentheim. Een exacte ingangsdatum van de voorgenomen wijzigingen is nog niet bekend. De gele 1700'en van NS Reizigers zullen naar alle waarschijnlijkheid vervangen gaan worden door een meersysteemlocomotief.
AfbeeldingNSR 1765 met IC 144 uit Berlin Ostbahnhof naar Amsterdam Centraal te Gildehaus.

November
Nog meer laagwater vervoer in het najaar van 2018: Rheincargo stort zich op een vervoersstroom cokes tussen Bottrop en de Sloehaven. Bijna dagelijks rijdt de trein via Venlo naar Zeeland. Alleen de lege trein terug naar Bottrop kon bij daglicht worden vastgelegd. Het tweede weekend van november was het herfstbos in Venlo het mooist gekleurd.
AfbeeldingRheincargo DE67 met lege cokestrein uit Sloehaven naar Bottrop-Süd te Venlo.

December
Het jaar 2018 was uitzonderlijk zonnig maar aan al dat moois kwam in november en december een eind. Wekenlang bepalen wolken het weerbeeld, slechts af en toe zien we de zon. De jaarlijkse oliebollenrit van de Stichting mat'54 ging dit jaar naar Groningen en Leeuwarden.
AfbeeldingStichting Hondekoop 766 als extra trein van Meppel naar Leeuwarden te Barrahûs.

De werkgroep Klassieke Loks 1501 heeft onder andere de voormalige NS-loc 1304 in eigendom. Fairtrains beheert de loc, die in februari 2016 na een inzet van enkele maanden bij HSL Logistik defect is geraakt, sinds 2018 en met succes: in november is de locomotief geheel hersteld. Na enkele geslaagde proefritten werd de lok, nog in de bruine HSL kleurstelling, op 28 december (vooralsnog) eenmalig ingezet voor een commerciële rit: een slag Kijfhoek-Bad Bentheim-Kijfhoek met de Gefco autotrein van Rail Force One.
AfbeeldingFairtrains/HSL/Rail Force One 1304 met half beladen Gefco autotrein van de Kijfhoek naar Bad Bentheim te Assel.

Op naar 2019!

Iedereen een goed uiteinde :-)
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Terugblikken op een zonnig en spoors 2018 [51 foto's]

Bericht door Lijn 45 »

Fraaie, zonnige, fotoserie. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terugblikken op een zonnig en spoors 2018 [51 foto's]

Bericht door Daniel »

Fraaie platen zoals gebruikelijk :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Terugblikken op een zonnig en spoors 2018 [51 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Ik heb altijd een voorliefde gehad voor goederentreinen dus ik heb genoten van deze serie.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Terugblikken op een zonnig en spoors 2018 [51 foto's]

Bericht door bjorn keith »

Hele gave serie met ook veel mooie landschappen! :D
De NMBS en CFL zijn voornemens de getrokken treinen tussen Liers, Luik en Luxemburg zsm te vervangen door Desiro-treinstellen.
Desiro? :shock: De huidige treinen zijn juist zo fijn en comfortabel materieel op deze verbinding. Zijn de NMBS Desiro treinstellen al toegelaten voor Luxemburg?
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Terugblikken op een zonnig en spoors 2018 [51 foto's]

Bericht door Suus »

Toelating voor de Desiro is zeer nabij, het vrijgekomen materieel gaat dan naar de IC Brussel - Luxemburg. Daar is het MS96 verdwenen door de herelectrificatie vsn Arlon - Luxemburg afgelopen zomer.

Fraaie serie foto’s! Mijn favoriet in Nederland is de 1619 van Captrain. Dat Franse bedrijf heeft goed door dat een lijnenspel op zo’n Nez Cassé prachtig staat. :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Terugblikken op een zonnig en spoors 2018 [51 foto's]

Bericht door waldo79 »

Eens wat anders dan al die series met bussen en reizigerstreinen 8-)
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Terugblikken op een zonnig en spoors 2018 [51 foto's]

Bericht door bjorn keith »

Suus schreef:Toelating voor de Desiro is zeer nabij, het vrijgekomen materieel gaat dan naar de IC Brussel - Luxemburg. Daar is het MS96 verdwenen door de herelectrificatie vsn Arlon - Luxemburg afgelopen zomer.

Fraaie serie foto’s! Mijn favoriet in Nederland is de 1619 van Captrain. Dat Franse bedrijf heeft goed door dat een lijnenspel op zo’n Nez Cassé prachtig staat. :D
Ah op die manier! Ik lees echter zojuist in Spoorweg Journaal nummer 225 (oktober-november): 'de definitieve homologatie van de Desiro voor het Luxemburgse net wordt pas tegen 2022 verwacht. :shock:
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Terugblikken op een zonnig en spoors 2018 [51 foto's]

Bericht door Hendrik »

Buitengewoon fraaie foto's! :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terugblikken op een zonnig en spoors 2018 [51 foto's]

Bericht door Meltrain »

Schitterende foto's. :D *trein*
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten