Ardan on Tour #40: Gauwvlugsnel naar Wenen [18f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #40: Gauwvlugsnel naar Wenen [18f]

Bericht door Ardan »

Hoi, de zaak is een week dicht dus zo tussen moeders bezoeken en oud en nieuw MOEST ik even de vrije tijd benutten door nog een reisje te maken. In november 2017 had ik tijdens mijn trip naar Bratislava een middagje Wenen bezocht en het was zo leuk en mooi dat ik nu eens iets langer wilde gaan.

Om een lang verhaal nog korter te maken: goedkope vlucht bij mekaar geklikt, afgelopen zaterdag 29 december om 10:20 zou mijn vliegmachien vertrekken. Dik op tijd op Schiphol en hoppaaaa:
Afbeelding

Maar ho: ik nam niet de eerste de beste vlucht. De terugreis was oudjaarsdag, dus ik moest met de tijden oppassen. Rechtstreekse vlucht, niet achterlijk vroeg, maar ook zeker niet te laat! Dat kon gelukkig nog mooi 's middags. De heenreis had ook wel rechtstreeks gekund, maar voor slechts een tientje meer kon ik een 'ommetje' maken via Sofia, Bulgarije met aldaar een tussenstop van vier uur :') :') :') Kan mij het verrekken, doe ik *O*

Dus vlieg je eerst hoog over de Alpen heen..
Afbeelding

En dan kom je in Sofia aan. Ik had een tussenstop van 4:10u. Dat werd gauw geld wisselen voor Bulgaarse Lev's, een vlaggetje kopen voor de verzameling, en naar de metro. Ik wilde twee uur voor de volgende vlucht weer op de luchthaven zijn dus bleef er nog zo'n twee uur over om gauw naar de stad te sjezen en terug.
Sofia heeft sinds 1998 een metro. Ook de luchthaven wordt aangedaan, het is het eindpunt van lijn 2. De treinstellen zijn van Russische makelij.
Afbeelding
De oplettende kijker ziet dat er van de opschriften geen chocola te maken is door het Cyrillische schrift dat men in Bulgarije gebruikt. Omroepberichten klinken ook enorm Russisch. Gelukkig is vrijwel alles tweetalig met Engels erbij.

De metro is niet heel snel, het duurt een half uur om de 13 km naar het centrum af te leggen. Ik stapte uit op het centrale overstapstation Serdika en wandelde vervolgens één station terug. Ik meende daarmee zo ongeveer de belangrijkste highlights te kunnen zien. Waaronder de Aleksandar Nevski-kathedraal.
Afbeelding

En het universiteitsgebouw..
Afbeelding

Ik wilde geen enkel risico nemen qua tijd. Hoewel de luchthaven van Sofia maar klein is wilde ik toch op tijd terug gaan, je weet immers maar nooit hoe lang je bezig bent met zoeken en checks en zo. Achteraf gezien had ik nog wel een half uur langer kunnen rondkijken in het centrum, maar weet dat maar eens van te voren.
We kunnen wel zien dat de omgeving van Sofia erg bergachtig is!
Afbeelding

Pils *O*
Afbeelding

En om 18:10 lokale tijd weer door naar mijn bestemming Wenen! In tegenstelling tot 's middags was het nu helder weer en zie je talloze lichtjes van dorpjes op de grond. En ik heb Budapest nog zien liggen!
Om 18:30 'normale' tijd was de aankomst in Wenen. Per S-Bahn naar het centrum, waar mijn hostel vlak bij het Centraal Station was. Aking zal deze omgeving blind kunnen uittekenen volgens mij.
Afbeelding

's Avonds wat omzwervingen gemaakt en Wenen bij avond bekeken. Het is echt een schitterende stad, de mooiste die ik ken. Zo veel pracht en praal dat je er gek van wordt.

De volgende dag ging ik eerst even iets verder naar de buitenwijken. De hele S-Bahn-Stammstrecke af naar Leopoldau, waar we hier deze Desiro zien..
Afbeelding
Wenen heeft wel een S-Bahn met een heldere lijnvoering en logo en aanduidingen en zo, maar het is niet zo'n herkenbaar treinproduct als in Duitsland. Blauw-witte 'klassieke' treinen en rood-witte ÖBB-treinen rijden door elkaar heen en niet over eigen sporen. Op de Stammstrecke die noord-zuid langs het centrum loopt rijden ook regionale treinen die ook op alle stations stoppen. Elke lijn rijdt elk half uur en op de Stammstrecke rijden tot 5 lijnen.

Vanaf Leopoldau zakte ik met metrolijn U1 weer af naar de stad, waar ik even uitstapte op station Donauinsel, waar het 's zomers vast prima toeven is. Nu regende het en was het koud.
Afbeelding

Op station Kaisermühlen zien we deze metro van het nieuwe type V, er is ook nog een ouder type T 'Silberpfeil'.
Afbeelding

Wenen heeft sinds 1976 een echte metro. Het wordt geexploiteerd door stadsvervoerder Wiener Linien en heeft nu 5 lijnen, met de zesde in bouw. De lijnen U4 en U6 zijn oudere lijnen van rond 1900, dat waren vroeger sneltramlijnen. Samen met de huidige S-Bahnlijn S45 zijn die trajecten ontworpen door Otto Wagner en hebben een erg herkenbare stationsstijl. Lijn U4 is rond 1980 omgebouwd naar echte metrolijn. Voor lijn U6 was deze ombouw niet mogelijk en die rijdt dus nog steeds met (lagevloers-) tramvoertuigen die stroom afnemen van bovenleiding. Wel rijdt de U6 geheel conflictvrij en hoogfrequent door urbaan gebied en mag dus wel als echte metro worden gezien. Wenen heeft een goede metro met een goed netwerk, rijdt prettig en is lekker snel. Bewegwijzering is wat ouderwets maar door de zeer consequent toegepaste huisstijl en lijnkleuren wel erg herkenbaar.

Achter het regeringsgebouw piept lijn U4 eventjes boven de grond als de rivier de Wien wordt gekruist, die hier vlakbij in het Donaukanal uitmondt. Dat was de oorspronkelijke loop van de Donau en naar het riviertje de Wien is de stad vernoemd.
Afbeelding

Het beroemde reuzenrad in het Prater..
Afbeelding

Okee, ik ga jullie verder niet lastigvallen met allerlei culturele foto's enzo. Nou vooruit, alleen de Hofburg wil ik toch even laten zien. Je hebt in het westen van de stad het beroemde Schloß Schönbrunn en in het centrum heb je dus dit, met hier vlakbij het parlementsgebouw, het stadhuis, diverse kerken en pleintjes en torentjes en musea en je wordt gillend gek. Het is zo mooi en groot allemaal.
Afbeelding

Hebben we nog klassieke Weense tremmetjes rondrijden dan? Jazeker, al worden het er steeds minder omdat er naast de al rijdende ULF's nieuwe Flexity's aan het instromen zijn op het moment.
Afbeelding

Hoewel lijn U4 eigenlijk al behoorlijk oud is, zie je geen oude ondergrondse stations, aangezien de meeste stations ook op tunneltrajecten bovengronds liggen en de rest allemaal 'einheitlich' volgens een tijdloos concept is gemoderniseerd waardoor alle stations op het metronet er precies hetzelfde uitzien en alleen uit elkaar te houden zijn door de kenkleur van elke lijn, die erg consequent is toegepast.
We zien hier station Stadtpark.
Afbeelding

Nou, dat was het alweer. Op naar de S-Bahn, naar de luchthaven. Mijn trein bestond uit een rode en een blauwe trein..
Afbeelding
Ik ga zeker weer eens een weekendje terug, maar dan wel met mooi weer en langer daglicht. Ik kon nu niet echt fatsoenlijk er op uit omdat het zo snel weer donker is.

Maar nu weer terug.. Niks van het land gezien maar wel dit mooie gezicht, achter de wolken schijnt de zon!
Afbeelding

Sorry dat ik maar zo weinig OV-foto's heb gemaakt! Toch danken Wij U voor de aandacht en maak er een fantastisch 2019 van! :)
Ik doe ook maar wat
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardan on Tour #40: Gauwvlugsnel naar Wenen [18f]

Bericht door ZO6176 »

Dat is inderdaad een bliksembezoek. Grappig het ommetje via Sofia. Bedankt voor het plaatsen
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #40: Gauwvlugsnel naar Wenen [18f]

Bericht door waldo79 »

Zit nog voldoende ov in. Leuk zo :)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #40: Gauwvlugsnel naar Wenen [18f]

Bericht door isadora »

Dank Ardan, leuk uitvluchtje. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #40: Gauwvlugsnel naar Wenen [18f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :pos:
Ik ben nog nooit in Wenen geweest, dus misschien moet ik er in 2019 ook maar eens heen gaan. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Ardan on Tour #40: Gauwvlugsnel naar Wenen [18f]

Bericht door Stefan »

Leuk verslag, Ardan. :)

Sofia ben ik laatst ook weer eens geweest, maar dat waren 3 dagen met regen geworden. :') In de lente of zomer maar weer eens terug. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #40: Gauwvlugsnel naar Wenen [18f]

Bericht door Milco »

Leuk verslagje *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten