Het is inmiddels alweer bijna een week 2019, maar van het afgelopen jaar 2018 zijn er nog een aantal foto's die ik jullie nog wil tonen. Daarom dit jaaroverzicht met vrijwel allemaal foto's die hier nog niet voorbij zijn gekomen.
Van de eerste 3 maanden zijn ze wel in verschillende verslagen langs gekomen, dus van januari laat ik alleen deze foto zien van de toen nog werkzaamheden vrije Coolsingel in Rotterdam:
Ook van februari was dat het geval, waarbij het 50 jarig bestaan van de Rotterdamse metro het leukste was met als hoogtepunt de komst van de 5024 naar station Blaak:
Begin maart was het ijzig koud. Zo koud dat er ijsschotsen in de Hollandsche IJssel lagen. Hier te zien met een Citea op Arriva-lijn 190 van Gouda naar Rotterdam Alexander ernaast:
Dan de nieuwe foto's. Eind maart ging ik voor een weekend naar het Twentse land. Uiteraard wel met de nodige tussenstops, zoals deze in Ede waar er een nieuwe Flirt voor de Valleilijn langskwam:
Dan naar een andere Flirt, want over het Kamperlijntje rijden er nu alleen maar Flirts. Hier is er eentje te zien net buiten IJsselmuiden opweg naar Zwolle:
Uiteindelijk werd er overnacht in Delden. Daar was het de volgende morgen erg fotogeniek met de nodige mistvelden boven de velden. Door de mist kwam ook deze Twentse Lint tevoorschijn:
Dan weer verder met de nieuwe Flirts, want dat was wel 1 van de doelen van deze reis. Vlak voor Oldenzaal kwam deze Eurobahn Flirt langs en dat was in die periode al heel wat, want de meeste ritten door Nederland reden niet:
De volgende dag was het inmiddels 1 april en ging ik weer terug naar Rotterdam. Ook toen waren er wat tussenstops, zoals hier in Zevenaar voor nog een andere Flirt. Die van Albellio die opweg is naar Arnhem:
Terug in Rotterdam was er door werkzaamheden op de route van metrolijn E een tijdelijke tramlijn 125 tussen Blijdorp en Schiebroek. Hier te zien voor de oude ingang van de diergaarde:
Iets verder in april was het voorjaar begonnen en was het tijd voor een trip naar Zuid-Limburg. Als eerste naar de Vaalserberg waar lijn 159 met deze Sprinter City van TCR de berg op reed:
Vanuit Duitsland (wat niet echt te missen was) kwam deze Volvo als lijn 350 ons land binnen:
Bij Simpelveld werd er aan het eind van de middag een fotostop gemaakt bij het uitzichtpunt over de Limburgse heuvels. Daar kwam ook deze Citea als lijn 21 langs:
In de maand april was voor mijn werk vaak in de westelijke Betuwe en Tiel te vinden. Geen straf in deze tijd van het jaar met dus de vele bloesem. Dat was ook te zien bij dit veldje vlakbij station Tiel Passewaaij met rechts ervan 10 bakken SLT als Sprinter naar Utrecht:
Op Koningsdag zijn er ieder jaar weer de nodige wisselingen in het materieel bij de NS. Zo reden er lange ICM-setjes (11 en 12 bakken) in de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] , zoals hier in Hillegom:
Ook reden er meerdere setjes van 2x DD-AR in de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] . Hier te zien in Den Bosch en daarna in Tilburg:
Een dag later ging ik naar het toentertijd nieuwste en nu nog wel meest noordelijke station van het land. Uiteraard werd er nog wel een tussenstop gemaakt in Groningen, waar deze Airportbuslijn 100 stond:
Daarna nam ik de trein naar het al genoemde station, Eemshaven:
Omdat ik niet al na een paar minuten terug wilde of 3 uur wilde wachten ging ik na het maken van deze foto naar de ferry naar het Duitse Borkum. Nadat het op zee regende was het op het eiland gelukkig weer droog en kon in de 'hoofdstad' het treintje tussen hier en de haven op de foto en daarnaast ook de enige buslijn van het eiland:
Dan naar de maand mei. Daar begon op Hemelvaartsdag het strandseizoen van Hoek van Holland. Dat betekent dat er veel bussen ingezet worden. Daardoor kwamen er op die dag Citaro's en ook andere Lion City's dan de gebruikelijke naar Hoek van Holland. Eerst een Citaro als lijn 716 vanuit Schiedam en dan een Lion opweg als lijn 718 naar Maassluis en Vlaardingen West:
De dag erna is altijd een vreemde dag in het OV. Scholen zijn dicht maar regelmatig wordt dan wel de normale dienstregeling gereden. Zo ook op lijn 195 en 295 tussen Rotterdam en Utrecht. Daardoor reed ook op deze dag deze gelede Citaro van Pouw als lijn 295 in de ochtend van Rotterdam naar Utrecht:
10 dagen later werd er een tussenstop gemaakt langs de Belgische HSL bij Brecht. Daar rijden sinds april nu ook de Benelux en zeker de Eurostar met hoge snelheid overheen. Als eerste is de Eurostar naar Nederland te zien en daarna de Benelux die net vertrokken is vanaf station Noorderkempen en verder rijdt naar Brussel:
Aan het eind van de maand waren er al de nodige lekkere zomeravonden, waardoor ik vaak 's avonds even lekker wat stukjes ging fietsen. Zo ook op de 26e, toen ik bij Ridderkerk de waterbuslijn 20 over de Noord langs zag komen:
Het eerste weekend van juni was het wat minder zomers. Op 2 juni was het zelfs erg grijs toen de HSL dicht was door werkzaamheden en o.a. de Eurostar omgeleid werd en zo langs Zevenbergen kwam:
Een dag later scheen de zon een groot deel van de dag weer en ging ik een stukje varen met de Fast Ferry van de RET. Een geslaagde tocht met de zeehonden op de Maasvlakte, maar ook een bijzondere, want de zeevlam kwam een stukje het land op. Weer terug in het nog zonnige Hoek van Holland was dat goed te zien:
Na een heerlijke vakantie in Kroatie, waarvan de foto's al in 2 verslagen staan, was ik in de laatste week van juni weer in Nederland maar nog wel vrij. In de vroege zomerse ochtenden werden er nog wat foto's gemaakt van Arriva langs de Lek en omgeving. Een verslag daarvan volgt nog, net als van de overgang van Connexxion naar EBS op Voorne Putten, maar dit is alvast een eerste foto ervan:
In juli reden er de eerste week de nodige Ambassadors op een aantal Utrechtse stadslijnen, zoals deze 4403 op lijn 3 naar Zuilen:
Ook was in die maand Feyenoord 110 jaar geworden. Daarom reed er een Citadis rond die dit liet zien. Dit was de 2116 die hier als lijn 23 langs de plek van de voormalige keerlus aan de Groene Tuin komt:
Verder rijden er vanaf die tijd ook een aantal voormalige NMBS locs rond bij de NS, zoals deze 186 214 die hier als 1100 langs het recent vernieuwde station van Oisterwijk komt:
Aan het eind van de maand ging ik, nadat er eerst een ritje gemaakt werd met de NoordZuidlijn, een tocht gemaakt door Noord-Holland Noord en Texel. In Hoorn kon daardoor de eerste kleine BYD op de foto:
Op Texel reden de nieuwe gelede gas Solarissen op het moment dat ik met de boot aankwam even niet, maar gelukkig kon 1 ervan wel op de foto naast een Texelhopper busje en de bus van de heenreis naar De Koog, de Amba 1856:
De terugweg werd wel door de Solaris gereden, maar daar is verder geen goede foto van.
Dan naar augustus. Toen was ik op de 12e in Haarlem en Zandvoort te vinden, want daar reden wat opvallende bussen rond. Eerst de met een blauw Breng dak en verder gewone Connexxion kleuren rondrijdende Amba 3395 op lijn 80, dan de witte ex-Sternet Citaro 3990 ook op lijn 80 en dan een nog wel in Sternet kleuren rijdende gelede Citaro als strandlijn 84:
Ook deze maand waren er de nodige lekkere zomeravonden. Nu ging ik alleen niet elke avond fietsen, maar ging ik bijvoorbeeld een keer naar Utrecht voor een foto van de in die tijd gebruikelijke Rosero tussen alle grotere bussen op Syntus lijn 102 van Utrecht naar Woerden:
Een dag later was het tijd voor een bezoek aan een volgend Waddeneiland, namelijk Terschelling. Bij de overstap in Leeuwarden stonden voor een groot cultureel feest in Leeuwarden extra overgekomen GTW's uit Limburg klaar als stoptrein naar Sneek:
Na aankomst op Terschelling stonden de beide buslijnen al klaar voor vertrek. Beide dit keer met een gelede Citea:
Daarna liep ik nog een rondje door het dorp en door de mooie duinen om uiteindelijk uit te komen bij paal 8. Daar kwam als eerste een kortere Citea langs met in de verte nog het Noordzeestrand:
En voor de volgende rit, die ook aansluit op de laatste boot, deze gelede Citea:
Een week later ging ik voor het eerst met de ICE over de Betuweroute en kwam ik daardoor in Arnhem deze leuke line-up tegen:
Die ICE kon dan een dag later op de foto op de Betuweroute:
Weer een week later, toen het inmiddels september was, reden er geen internationale treinen langs Schiphol, maar langs Haarlem. Zo kwam de IC 9216 (op de foto staat het niet goed...) nu langs Voorhout, de Eurostar door Haarlem Spaarnwoude en deze Thalys langs Lisse:
De rest van de maand waren de weekeinden wat drukker, dus ga ik verder naar oktober. Het eerste weekend van oktober was het nog steeds een beetje zomers. Op de Zeeuwse zomerlijn 830 reden echter geen cabrio's, maar kwam ik bij Neeltje Jans deze Citea van TCR tegen:
Een week later ging ik nog een keer naar Zuid-Limburg. Op het inmiddels gesloten station Heerlen De Kissel kon de inmiddels ook hier verdwenen Talent naar Herzogenrath op de foto. De vervanging van Arriva rijdt echter nog steeds niet...:
Later die middag kon bij het altijd fotogenieke stationsgebouw van Houtem-St. Gerlach nog een Flirt op de foto opweg naar Maastricht:
Het laatste weekend van oktober was het ook weer zonnig en ging ik naar Zandvoort. Daar rijdt op de zondagochtend een BYD over de boulevard als lijn 81. Hier was dit de 2106:
Dan naar november. In die maand trof ik op de 2e een Amba in de Brabantse kleuren op Arriva lijn 292 bij de Rotterdamse Capelsebrug die net na zonsondergang klaar stond voor vertrek naar Lekkerkerk:
Dat weekend en het weekend erna waren er werkzaamheden aan het spoor tussen Rotterdam en Dordrecht. Daardoor was bij het eerste weekend de 5900 verlengd vanaf Dordrecht naar Rotterdam Lombardijen. Daardoor was deze Flirt bij de Kijfhoek te zien:
Het weekend erna was het net even anders, want toen was de 6600 verlengd van Dordrecht naar Zwijndrecht:
Ook reed op die dag de DM'90 3426 van het Spoorwegmuseum naar Blerick. Hier is die 3426 te zien op de Lekbrug bij Culemborg:
Dat weekend waren er ook werkzaamheden op de snelweg A20 tussen Vlaardingen en Maassluis. Daardoor reed buslijn 126 over de dijk tussen de beide plaatsen. Hier te zien met in de verte de eerste werkzaamheden voor de Blankenburgtunnel:
Omdat ik toch in de buurt was kon deze Lion op lijn 56 ook meteen op de foto:
Tot slot naar de laatste maand van het jaar, de maand december. In Rotterdam was toen Citadis 2147 omgetoverd tot kersttram van SkyRadio. Hier bij daglicht en bij avondlicht te zien:
In Den Haag zijn er een aantal elektrische Citea's gaan rijden op de vernieuwde lijn 28. Hier is de 2008 te zien op het Spui opweg naar het Zuiderstrand:
Omdat Leiden mij in de avond ook wel leuk leek ben ik hierna naar de Leidse binnenstad gegaan. Daar trof ik in de Breestraat nog deze hybride op lijn 4:
Sinds de nieuwe dienstregeling worden op zondag de R-net bussen van Gouda ook op alle streeklijnen vanuit Gouda ingezet. Zo was dus op 2e kerstdag deze R-net Citea op lijn 190 langs de Hollandsche IJssel, in iets minder ijzige omstandigheden dan in maart, te zien:
Het avondbezoek aan Leiden, bracht mij ertoe dat ik ook nog eens overdag naar Leiden ging. Daardoor kon ik meteen de 'nieuwe' busjes op lijn 10 op de foto zetten, zoals deze 0191 op de Rapenburg:
Via de Breestraat..:
..kwam ik daarna weer uit bij het station en ging ik met een SNG naar Haarlem. Daar was het daarna gelijk een gevalletje oud vs nieuw, met deze DDM-1 stam als 3400 naar Alkmaar naast de SNG als 6300 naar Den Haag. Een aardig verschil:
Na nog een foto van een volgende SNG zonder DDM-1 onder de mooie kap van Haarlem:
Gingen als laatste foto van dit jaar, deze SGMm-en onder de al genoemde fraaie stationskap van Haarlem op de foto:
En nu op naar een opnieuw fotorijk 2019.
mb90 on Tour #108: Nog een keer door 2018 in 68 foto's
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39190
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: mb90 on Tour #108: Nog een keer door 2018 in 68 foto's
Prachtige en lekker gevarieerde fotoserie :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8679
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: mb90 on Tour #108: Nog een keer door 2018 in 68 foto's
Inderdaad, mooie en gevarieerde fotoserie!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: mb90 on Tour #108: Nog een keer door 2018 in 68 foto's
Mooie foto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: mb90 on Tour #108: Nog een keer door 2018 in 68 foto's
Lekker van hot naar her.
Re: mb90 on Tour #108: Nog een keer door 2018 in 68 foto's
Gave set plaatjes! :pos:
Re: mb90 on Tour #108: Nog een keer door 2018 in 68 foto's
Mooie foto's! :pos:
Re: mb90 on Tour #108: Nog een keer door 2018 in 68 foto's
Complimenten *O*
Re: mb90 on Tour #108: Nog een keer door 2018 in 68 foto's
Een uitstekend verslag, hoop dat je 2019 doorgaat met zo mooie fotos! :)
Bij deze foto sta je wel zelf nog in D`land! Het wapen in de achtergrond is overigens het wapen van de stad Aachen en niet van Duitsland. De verschil is echter heel klein, in tegenstelling tot het wapen van Aken heeft de "Bundesadler" geen veren aan zijn keel. Maar dat is een feit die je echt niet hoeft te weten, ondanks het mijn geboorteplaats is weet ik het ook alleen omdat wij het toen op de basisschool in het vak "Heimatkunde" hadden. ;)mb90 schreef: Vanuit Duitsland (wat niet echt te missen was) kwam deze Volvo als lijn 350 ons land binnen:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten