Matt op reis #1 | Luxemburg [38]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06

Matt op reis #1 | Luxemburg [38]

Bericht door Matt »

Ik lees veel mee hier op het forum, maar mijn berichten zijn slechts beperkt. De afgelopen jaren ben ik mede dankzij SOV steeds meer fan van trein(reiz)en geworden. Afgelopen zomer heb ik weer ge-interrailt en dat smaakt alleen maar naar meer! Eerste Kerstdag hebben we traditiegetrouw de vakantie uitgezocht, en toen heb ik besloten om in de eerste week van januari er nog een paar daagjes tussenuit te gaan. Luxemburg was het dichtstbijzijnde land waar ik nog nooit was geweest, en dat was prima te doen in een paar dagen. Daarnaast zijn de spoorlijnen door de Ardennen landschappelijk gezien erg mooi, dus zonder twijfel ging het met de trein.

Via NS International kan je vanaf 1 week van tevoren een Early Bird kaartje kopen, wat minstens de helft van een normaal ticket kost. Ik had ook last-minute met 3 tickets kunnen reizen (lang leve Go Pass in België), maar dat is een gedoe, plus ik wist toch al dat ik dit reisje ging maken. Heen kostte €30 en terug €40, omdat het in het weekend was. Met deze tickets ben je niet aan een route gebonden, maar alleen aan specifieke grensovergangen. Heen ging daarom via Luik en terug via Arlon.

Afbeelding
De route: heen via Luik, terug via Brussel

Woensdag 2 januari | Rotterdam - Luxemburg

De reis begint op Rotterdam Centraal, waar ik eerst per metro naartoe ben gereisd. Bij een chaotisch AH to go een kop thee gehaald, en met de IC Brussel van 08:10 naar Antwerpen Centraal gereisd. Ik ben al vaak op Antwerpen Centraal geweest, maar ik blijf er niet uitgekeken. Prachtig station! Omdat ik niet gebonden was aan een specifieke route en ik nog een uur speling had voor de trein naar Luxemburg, besloot ik om een tussenstop in Aarschot te maken. Helaas regende het in Aarschot, dus toen heb ik maar de eerstvolgende trein gepakt.

Ik had verwacht dat er tussen Hasselt en Luik wel genoeg treinen zouden rijden, maar niets is minder waar. Het zijn twee intercity-stations, maar ertussen rijden vooral lokale treinen. Zelfs met een uur speling ging ik deze trein naar Luxemburg niet halen. Dan maar uitstappen in Diest en de trein terug naar Leuven nemen. Inmiddels was het weer droog geworden. Ik had dan graag nog even rondgekeken in Diest, maar ik ging naar Luxemburg en dan bezoek ik liever een plaats in Luxemburg. Vlaanderen ligt per slot van rekening naast de deur. :)

>>:>> - 08:10 | Rotterdam Centraal
09:15 - 09:30 | Antwerpen Centraal
10:10 - 10:21 | Aarschot
10:33 - 10:53 | Diest
11:17 - 11:26 | Leuven
12:00 - 12:08 | Liège-Guillemins

Afbeelding
Antwerpen Centraal | Een MS80 of Break richting Leuven, die mij naar Aarschot bracht. Niet moeders mooiste, maar ach.

Afbeelding
Diest | Aan de linkerzijde enkele perrons voor de bussen.

Afbeelding
Leuven | Toch best een aardig station!

Op Luik-Guillemins had ik 8 minuten overstaptijd, wat ruim voldoende is. Gelukkig was ik al eerder op dit station geweest, maar eigenlijk van zo'n station als deze krijg ik nooit genoeg. De trein naar Luxemburg bestaat uit heerlijk Belgisch intercity-materieel. Afwisselend links en rechts van de river de Ourthe en de Amblève volgt het zijn weg omhoog de Ardennen in, in een steeds smaller wordend dal. Vlak voor de grens met Luxemburg bereiken we het hoogste punt en bevinden we ons op wat vlakker terrein. Aan de andere kant van de grens, vanaf Troisvierges, volgen we wederom een riviertje, ditmaal stroomafwaarts.

Afbeelding
Luik-Guillemins | Wat is dit toch een schitterend station!

Afbeelding
Het uitzicht vanuit de trein van Luik naar Luxemburg

De eerste echte stop van deze reis is Clervaux, in het noorden van Luxemburg. Het station ligt op een kleine kilometer van het centrum van het dorp, maar deze afstand valt toch best mee. Bij een lokale eettent heb ik geluncht en vervolgens mijn weg door en omheen het dorp gemaakt. Echt tijd en zin om het kasteel te bezoeken had ik niet, maar de heuvels opklimmen voor een mooi uitzicht over het plaatsje was een goed alternatief. Twee uur later was ik weer op het station te vinden, al waar ik de trein naar Luxemburg-Stad heb genomen. In het hostel ingecheckt en 's avonds met een Franse kamergenoot in het centrum wat gegeten.

13:42 - 15:44 | Clervaux
16:43 - >>:>> | Luxembourg

Afbeelding
Clervaux | De Kerstsfeer zit er nog goed in! De beelden voor de kerstboom zijn uit hout gesneden.

Afbeelding
Clervaux | Uitzicht vanaf Reuler

Afbeelding
Clervaux | De intercity naar Luxemburg met een Luxemburgse loc en Belgische rijtuigen

Afbeelding
Luxemburg-Stad | Een eerste impressie met links van de rivier Alzette de Kazematten van Bock en rechts Grund, de benedenstad

Donderdag 3 januari | Luxemburg-Stad

De tweede dag heb ik Luxemburg-Stad verkend. Ondanks dat het een kleine stad is, is het toch nog behoorlijk wat lopen. Het hostel ligt aan de rivier, dus helemaal beneden in het dal. De rivier Alzette heeft een steil dal uitgesleten, waardoor de stad verdeeld is in een bovenstad en een benedenstad. In beide delen van de stad zijn interessante dingen te zien. Het centrum ligt echter boven, dus dat is nog een behoorlijk eind lopen. Gelukkig heeft Luxemburg-Stad een aantal liften, waar gratis gebruik van mag worden gemaakt.

In de ochtend heb ik de route de Vauban gelopen. Deze route leidt langs de grenzen van de stad, waar de oude verdedigingswerken van de stad zich bevinden. Dit deel van de stadsverdediging is opgericht door de familie Vauban, een naam die je veel tegenkomt in Luxemburg. Daarnaast hebben nog twee andere voorname families een grote rol gespeeld in de bescherming van de stad. Als je al die verdedigingswerken ziet, dan is het geen wonder dat Luxemburg het "Gibraltar van het Noorden" wordt genoemd.

Afbeelding
Tour Malakoff, onderdeel van de verdedigingswerken van Vauban

Afbeelding
Uitzicht vanaf Fort Obergrunewald op de bovenstad

Afbeelding
Een Traxx 4000-serie met dubbeldeks-rijtuigen van Pfaffental-Kirchberg, een belangrijk overstapstation voor het zakencentrum, naar Luxemburg

Afbeelding
Vanuit de stad zit je zo in het bos.

Afbeelding
De spoorlijn loopt hier dwars door de stadsmuur, waarvoor een deel van muur is gesloopt. Een glazen voetgangersbrug gaat over het spoor heen, om vervolgens aan te sluiten op de trappen van de oude stadmuur.

Afbeelding
Gezien vanaf dezelfde stadmuur, kijkend richting station Pfaffental-Kirchberg. Hier de CFL 2011 op weg naar Luxemburg.

Afbeelding
Pfaffental

Afbeelding
Pfaffental | Er rijden zelfrijdende elektrische auto's rond om mensen tussen de liften te vervoeren. Ik vraag mij af voor wie dit is, want ik heb hier alleen maar toeristen van gebruik zien maken.

Afbeelding
Eén van de gratis liften in de stad.

Na de lunch in de stationsbuurt heb ik besloten om maar een OV-dagkaart te nemen. Ik had al aardig veel gelopen, en ik merk dat mijn benen het een beetje zat begonnen te worden. Voor €4 heb je in Luxemburg een dagkaart voor het OV, waarmee je in heel Luxemburg (land) van alle treinen, bussen en trams gebruik mag maken. Voor die prijs kan je het eigenlijk niet laten liggen. Vanaf komende zomer wordt het OV in heel Luxemburg zelfs gratis. Ik begreep dat het was om het OV te stimuleren, maar waar ze het geld vandaan halen? Ach, het is in ieder geval een stuk kleiner dan Nederland, dus dan is de financiering wellicht minder een probleem. Als je je bedenkt dat er maar 100.000 mensen in de stad wonen, maar daarbuiten ook nog eens 100.00 forenzen wonen, is dat op zich niet verkeerd. Zelfs mensen uit Frankrijk reizen elke dag op en neer naar Luxemburg om te werken.

In middag en bij het vallen van de avond heb ik het zakencentrum bezocht. Ik had op zich meer verwacht, maar het is dan ook geen Brussel. Er zitten mooie moderne gebouwen tussen, maar er zijn ook nog veel lege kavels. Het contrast met het direct aangrenzende platteland is groot. Het zakencentrum heeft tegenwoordig een tramlijn, die het met het centrum van de stad verbindt. Ze zijn bezig met het doortrekken van de lijn naar het centraal station, en er zijn zelfs plannen om de lijn nog verder naar het zuidwesten en naar het vliegveld te verlengen. Ik heb echter het idee dat de bouw niet zo snel gaat, want er lag al slechts een deel van de trambaan, en de rest was een bouwput, of er was nog niet eens begonnen.

Afbeelding
Kirchberg | Tramhalte Alphonse Weicker met moderne kantoorpanden. De avond begint langzaam in te vallen.

Afbeelding
Kirchberg | Twee haltes later is het al avond. Tsja, als het winter is, heb je minder daglicht, maar het levert soms wel mooie plaatjes op.

Afbeelding
Station Pfaffental-Kirchberg met een korte funiculaire naar het lager gelegen treinstation.

In de avond heb ik nog even wat op het station rondgehangen om wat treinen te spotten, en daar heb ik vervolgens een broodje gehaald. Ik had in de middag al warm gegeten. Daarna op mijn gemakje nog naar het hostel gegaan.

Afbeelding
De TGV uit Marseille. Eén keer per dag rijdt er van en naar Luxemburg een rechtstreekse TGV naar de Franse zuidkust, een trip van zo'n 7½ uur.

Afbeelding
Het centraal station van Luxemburg. Helemaal links het hoofdkantoor van de Luxemburgse spoorwegen CFL. Aan de andere zijde van het station wordt flink verbouwd, want er moeten 4 extra sporen bij komen.

Afbeelding
Voor alle busfapperts: In Luxemburg-Stad rijden veel elektrische en hybride bussen rond. Aan de bushalte bij het centraal station laadt de bus in 4 minuten weer op.

Afbeelding
Ponte Adolphe 's avonds ...

Afbeelding
... waar je gewoon onderdoor kan lopen en fietsen. 8-)

Afbeelding
Uitzicht vanaf Casemattes du Bock naar Grund.

Vrijdag 4 januari | Vianden en Esch-sur-Sûre

Vandaag heb ik besloten om de rest van Luxemburg te verkennen. Zoals eerder aangegeven kost een dagkaart voor het OV slechts €4. Een koopje dus. Het plan was om in ieder geval Esch-sur-Sûre en Vianden te bezoeken, en wellicht nog een wandeling door het bos bij Kautenbach te maken. Op het station een kaartje gekocht, maar toen kwam ik erachter dat ik mijn camera in het hostel had laten liggen. Zonder camera ga ik niet op pad, dus ben ik weer helemaal terug naar het hostel gegaan. Nu had ik mijn trein uiteraard niet meer gehaald, maar die had vertraging, dus ik zou mijn aansluiting naar Esch-sur-Sûre in Echternach niet hebben gehaald.

Daarom heb ik de route de andere kant om gedaan. Uiteindelijk had ik om 10:00 de trein naar Diekirch, nog best een prima tijd dus. Ik had ook vanaf Ettelbruck de bus naar Vianden kunnen nemen, en dan was ik eerder in Vianden aangekomen, maar nu kon ik ook het kleine stukje spoorlijn naar Diekirch bereizen. Vandaag heb ik niet alleen met de trein gereisd, maar ook met de streekbussen. Normaal ben ik niet zo'n fan van bussen, maar het leuke is wel dat je het landschap zo op een andere manier leert kennen. De meeste streekbussen waren zeer comfortabele touringcars, veel beter dan het gros wat op het Nederlandse platteland rondrijdt.

>>:>> - 09:59 | Pfaffenthal-Kirchberg
10:40 - 10:54 | Diekirch

Afbeelding
Diekirch | Treinstel 2006 klaar voor vertrek terug naar Luxemburg-Stad

Vaak liggen kastelen hoog op een berg, en ook bij het kasteel van Vianden was dat het geval. Na een wandeling naar het kasteel, ben ik door het bos terug naar beneden gegaan, waar ik nog een mooi familiekerkhof tegenkwam. Ik had niet echt de behoefte om het kasteel van binnen te zien, maar het schijnt wel erg mooi te zijn. Ik had nog 20 minuten voordat de bus naar Clervaux zou arriveren. Op de kaart had ik gezien dat er 2 dorpen verderop ook een kasteel(tje) was, dus toen heb ik een bus eerder naar Bettembourg genomen. Het bleek echter eerder een enorme villa op een berg te zijn, dus dat viel een beetje tegen. Toevallig lag er bij dit dorp een brug naar Duitsland, wat ik van tevoren niet doorhad, dus dan maar even Duitsland in gelopen, want ja, je bent er toch.

11:13 - 12:14 | Vianden
12:23 - 12:38 | Stolzembourg
13:09 - 13:14 | Clervaux
13:29 - 13:32 | Kautenbach
13:44 - 14:30 | Wiltz

Op het station van Clervaux was de overstaptijd zo'n 5 minuten, wat normaal prima zou moeten zijn. Vanwege werkzaamheden is het busstation tijdelijk verplaatst, waardoor het nu een eind naar het station lopen is. Dat was dus rennen om de trein te halen! Gelukkig was ik niet de enige, maar erg praktisch is het niet. In Wiltz heb ik geluncht, waar ik iets minder dan 45 minuten de tijd voor had. Rechtstreekse bussen tussen Wiltz en Esch-sur-Sûre rijden erg infrequent, hoewel de rit slechts 20 minuten duurt. Op zich niet verwonderlijk als je ziet hoe klein Esch-sur-Sûre is.

Afbeelding
VIanden | Bushalte met het kasteel op de achtergrond.

Afbeelding
Vianden | En plots hoor je weer Nederlands.

Afbeelding
Bettembourg | Zicht op Keppeshausen, Duitsland. De toeristeninformatie is uiteraard gesloten.

Afbeelding
Wiltz | Treinstel 2008 als pendeldienst tussen Kautenbach en Wiltz. Bij de halte Merkholtz wordt alleen op verzoek gestopt.

Esch-sur-Sûre, of Esch-Sauer in het Luxemburgs, is een dorpje in het westen van het land met iets meer dan 300 inwoners. Er is dan ook niet veel te beleven, behalve ruïnes van een oud kasteel. Er zijn ook diverse winkeltjes, maar die waren nu op een doordeweekse dag in het laagseizoen gesloten. De hele dag was het al een beetje druilerig weer, en het feit dat ik praktisch de enige in het dorp was, droegen bij aan de eenzaamheid in de ruïnes. Alsof je zo terug in de tijd stapt, of terugkomt na een slagveld. Interessant was dat je de toren gewoon in kon lopen, spannend!

Aangezien het winter was, werd het al vroeg donker, dus veel behoefte om meer te zien, had ik niet. Na Esch-sur-Sûre ben ik terug naar het hostel gereisd, waar ik rustig aan heb gedaan, en later in de avond heb gedineerd.

14:51 - 15:40 | Esch-sur-Sûre
16:07 - 16:15 | Ettelbruck
16:37 - >>:>> | Pfaffenthal-Kirchberg

Afbeelding
Esch-sur-Sûre | Zicht op het dorpje vanaf de brug over de Sûre. Bijna het hele dorpje staat op de foto.

Afbeelding
Esch-sur-Sûre | In sombere winterdagen maakt een ruïne als deze een extra desolate indruk.

Afbeelding
Esch-sur-Sûre | Zicht vanaf de ruïnes op het busstation. Er zijn zelf (ontzettend goed onderhouden) openbare toiletten aanwezig.

Afbeelding
Ettelbruck | Stadler KISS als RE naar Troisvierges. Ik nam de IC met Belgische rijtuigen naar Luxemburg.

Afbeelding
Pfaffenthal-Kirchberg | Het tweede treinstation van Luxemburg-Stad, met een lift en een funiculaire die een verbinding met de hoger gelegen tramlijn vormt. Dit station vormt een knooppunt voor het zakencentrum van de stad.

Zaterdag 5 januari | Luxemburg - Rotterdam

De laatste dag was een ontspannen dag. In de ochtend heb ik met een vriend afgesproken, die in Luxemburg-Stad woont. Op het station heb ik lunch voor onderweg gehaald. Nu is lunch op een station sowieso al wat duurder, maar in een land als Luxemburg betaal je de hoofdprijs. 2 simpele broodjes voor €10 :Y

De rit naar huis ging via Arlon-Brussel, een hele andere route dan via Luik. Hier gaat de spoorlijn meer dwars door de Ardennen heen. Helaas was het heel regenachtig deze dag, dus heel erg vrolijk werd ik ook niet van het uitzicht. Na 2 treinen en een reis van 6½ uur (vanaf Rotterdam is het voor mij nog zeker 45 minuten met metro en bus) zat dit tripje er alweer op. Bedankt voor het lezen!

>>:>> - 11:10 | Luxembourg
14:28 - 14:44 | Brussel
16:50 - >>:>> | Rotterdam

Afbeelding
Luxemburg | De achterkant van het station, met de verbouwingen waar ik eerder over heb verteld.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Matt op reis #1 | Luxemburg [38]

Bericht door Nitein-Repart »

Leuke foto's, bedankt voor het plaatsen.

Ik hoop niet dat gratis OV in Luxemburg tot overvolle treinen en bussen leiden, want gratis heeft toch een behoorlijk aanzuigende werking voor mensen die anders niet reizen of met andere vervoersmiddelen reizen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Matt op reis #1 | Luxemburg [38]

Bericht door Etienne »

Leuk verslag :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Matt op reis #1 | Luxemburg [38]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag. Vroeger ging ik regelmatig met vrienden met de auto in 1 dagje op-en-neer. Was altijd gezellig. Begonnen eigenlijk altijd in Rodange en dan langzaam naar het noorden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Matt op reis #1 | Luxemburg [38]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Matt op reis #1 | Luxemburg [38]

Bericht door waldo79 »

Bekende plaatjes.
@ZO6176: in het verleden regelmatig per auto heen en weer geweest op één dag.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Matt op reis #1 | Luxemburg [38]

Bericht door isadora »

Mooi verslag Matt; station Luxemburg-Stad wordt zo ongeveer verdubbeld?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Matt op reis #1 | Luxemburg [38]

Bericht door Gebruikersnaam »

Erg mooi verslag van het Groothertogdom :D
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Matt op reis #1 | Luxemburg [38]

Bericht door erka »

Leuk verslag! Ik besef me niet altijd dat veel van de Luxemburgse 'stadjes' eigenlijk maar miniscule dorpjes met 300 of 500 ofzo inwoners zijn, die in Nederland hoogstens (als je al geluk hebt) een buurtbus hebben.
Verder is Luxemburg stinkend rijk, dat verklaart ook waarom ze het OV gratis kunnen maken.
Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06

Re: Matt op reis #1 | Luxemburg [38]

Bericht door Matt »

Tsjonge, Luxemburg in één dag op en neer. Voor mij is dat bijna 4 uur rijden, da's een flinke trip. Ach ja, als je met vrienden reist, dan is het best goed te vermaken.
isadora schreef:Mooi verslag Matt; station Luxemburg-Stad wordt zo ongeveer verdubbeld?
Valt nog best mee. Er zijn nu 10 sporen beschikbaar, straks 13 (3 nieuwe sporen dus, en geen 4). Voor een stad van dit formaat heeft het nog een aardige capaciteit dus.
erka schreef:Verder is Luxemburg stinkend rijk, dat verklaart ook waarom ze het OV gratis kunnen maken.
Naar wat ik begreep was het om het grote fileprobleem in de stad op te lossen. Er wonen slechts 100.000 mensen, maar dagelijks reizen 400.000 forenzen naar de stad voor werk. Van deze forenzen wonen 200.000 mensen in het buitenland, voornamelijk in Frankrijk. Luxemburg heeft daardoor een zeer frequente dienstregeling met Metz en in mindere mate Nancy. Naar Metz rijden in de spits zelfs 4 regionale treinen per uur, iets wat buiten Parijs in Frankrijk erg bijzonder is.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Matt op reis #1 | Luxemburg [38]

Bericht door isadora »

Dank voor je aanvulling Matt. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten