ArrivaBas' Jaarsamenvatting 2018: Beter laat dan nooit [32 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

ArrivaBas' Jaarsamenvatting 2018: Beter laat dan nooit [32 foto's]

Bericht door ArrivaBas »

Door diverse omstandigheden ben ik mijn jaarsamenvatting vergeten. :o Bij dezen volgt hij nog.

Nog op 9 december 2017 was ik voor het eerst aan het werk bij Jumbo Sterrenburg. Hier werk ik als hulpkracht op de broodafdeling. Dat bijbaantje is dus regelmatig debet aan de soms grote tijdsprongen. Ook zal ik dit verslag nog verrijken met wat nieuwe feitjes achter mijn foto's.

In Januari 2018 werd op 10 januari voor het eerst bekend gemaakt dat Qbuzz voorlopig de concessie van de Drechtsteden gewonnen had. Daar was op 20 januari niets van te merken toen ik een ochtendje in de Dordrechtse binnenstad aan het fotograferen was:

AfbeeldingArriva 6042 Dordrecht by Bas Folles, on Flickr
Arriva's Irisbus 6042 halteert bij de halte Sarisgang op 20 januari.

AfbeeldingArriva 6091 Dordrecht by Bas Folles, on Flickr
Anders dan in Daniels reportages is het mij wél gelukt om en Rošero van Arriva vast te leggen, zoals hier te zien is bij de drukke rotonde in de Spuiboulevard in Dordrecht. :P

AfbeeldingArriva 5408 Dordrecht by Bas Folles, on Flickr
Ook de hybrides reden nog rond zonder hun herbestemming na 9 december 2018 te weten.

AfbeeldingRET 1090 Dordrecht by Bas Folles, on Flickr
Ook de RET was in deze reportage van de partij met een MAN.

In Februari 2018 vond net als vorig jaar een uitje naar Nieuw-Milligen plaats. In de destijds heersende vrieskou heb ik meermaals langs de N344 staan blauwbekken voor een uiteindelijk veelzijdige collectie:

AfbeeldingSyntus 5156 Nieuw Milligen by Bas Folles, on Flickr
De ex-Overijsselse 5156 reed op 25 februari 2018 op lijn 102 naar Amersfoort.


AfbeeldingSyntus 5323 Nieuw Milligen by Bas Folles, on Flickr
Optare 5323 was op 27 februari 2018 onderweg op lijn 104 naar Harderwijk.

In Maart 2018 ben ik aan het begin van de lente eens op de fiets gestapt en naar de Wieldrechtse Zeedijk gegaan in het Dordtse buitengebied:

AfbeeldingDB Cargo 189 029 by Bas Folles, on Flickr
In een gat in de bewolking reed DB 189 029 op 25 maart 2018 een methanoltrein richting Breda en verder.

AfbeeldingNS 2206 by Bas Folles, on Flickr
De NS 2206 reed op 25 maart 2018 in de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie]. Op deze zondag reed deze Sprinter wegens werkzaamheden elk half uur.

In April, Mei en Juni 2018 ben ik er door school en werk weinig op uit getrokken. Er zijn geen OV-foto's gemaakt in deze periode.

In Juli 2018 was de laatste toetsweek van VWO-5 net afgelopen. Ik ben met een net rapport overgegaan naar VWO-6. Op een vrije zaterdag 7 juli heb ik gepoogd om wat buiten de poortjes treinen te fotograferen bij Rotterdam Alexander. Dat is helaas niets geworden, maar op 20 juli begon de reis naar Oostenrijk in de zomervakantie. Deze reis ging naar Karinthië met een tussenstop in Augsburg, zowel op de heen- als de terugreis. In het dorpje Bad Kleinkirchheim rijdt ongeveer elk uur een soort Dorpsbusje van Bacher Reisen uit Radenthein heen en weer. Deze komt nog langs in de samenvatting. Een leuk uitstapje was de Kreuzeckbahn in Kolbnitz. Dit is een kabelspoorlijn. Kabelspoorwegen zijn zeer zeldzaam zijn in Oostenrijk. Het spoorbaantje aan de andere kant van het dal kruist de Tauernspoorlijn Schwarzach-St. Veit - Villach, maar was deze zomer dicht.

AfbeeldingKreuzeckbahn Wagen 2 by Bas Folles, on Flickr
Op 23 juli 2018 was wagen 2 zijn passagiers aan het lossen in het dalstation.

Op 25 juli 2018 werden een dagtrip naar Villach/Beljak en een boottocht over de Drau/Drava gemaakt.

AfbeeldingÖBB Postbus 15152 by Bas Folles, on Flickr
Iveco Crossway 15152 van Postbus staat uit te rusten van een ritje op lijn 5173.
Het is jammer dat alle Postbuslijnen en de Villachse stadslijnen 8/11 en 11/8 van Kowatsch niet herkenbaar zijn aan het lijnnummer, hetgeen veel uitzoekwerk vergt.

AfbeeldingStraatbeeld nabij Draubrug in Villach by Bas Folles, on Flickr
Een overzichtsfoto van het stadje Villach, waarbij Citaro LE 416 van Kowatsch ook even poseert als lijn 12.

AfbeeldingÖBB RailJet Wernberg by Bas Folles, on Flickr
Nadat we een rondje door het centrum hadden gekuierd was het nog niet eens 12 uur, waarop we besloten een boottocht over de Drau/Drava te doen. Met enig geluk kon tijdens de tocht een Railjet gefotografeerd worden door een gat in het struikgewas aan de oever.

Op 29 juli 2018 werd afgesproken met familieleden die aan de Katschbergpas vakantie vierden. De Goldeckbahn in Spittal an der Drau was voor ons allemaal nieuw. vanuit de cabine kon het station Spittal-Millstättersee gezien worden, wat uiteraard een fotootje waard was:

AfbeeldingUitzicht op Spittal by Bas Folles, on Flickr
Wie goed kijkt kan aan de linkerkant van het station een EC of IC zien vertrekken richting Schwarzach-St. Veit.

AfbeeldingMS Kärnten Millstatt by Bas Folles, on Flickr
Op 31 juli 2018 werd gezien het warme weer verkoeling gezocht op de Millstätter See. De ondernemer die de toeristen rondvaart heeft twee schepen, te weten de MS Kärnten en de MS Seeboden. De grotere MS Kärnten vaart de meeste kilometers en verzorgde voor ons de grote rondvaart over het hele meer.

AfbeeldingÖBB Postbus Pesenthein by Bas Folles, on Flickr
Vanaf de boot kon ook een MAN Lion's Regio gefotografeerd worden op de B98 als lijn 5140 naar Radenthein. Lijn 5140 rijdt ongeveer elk(e 2) uur door als lijn 5144 naar Bad Kleinkirchheim en Patergassen.

In Augustus 2018 bevonden zich de laatste vijf dagen van de Oostenrijkreis. Op 1 augustus werd naar Klagenfurt gereden om miniatuurpark Minimundus te bezoeken. Anders dan bij Madurodam focust dit themapark zich op wereldarchitectuur. De treinen spelen ook hier vooral een bijrol. De tentoonstelling is, behalve de Queen Mary (1:100) en Kasteel Hochosterwitz (1:50), op schaal 1:25 gemaakt.
AfbeeldingMinimundus: ÖBB 2016 voor Opera House by Bas Folles, on Flickr
Een combinatie die alleen in Klagenfurt te fotograferen: Een ÖBB 2016 'Hercules' rijdt met een korte autotrein voor het Opera House uit Sydney langs.

AfbeeldingMinimundus: Wuppertaler Schwebebahn by Bas Folles, on Flickr
Er is ook een stukje Schwebebahn te bewonderen. Verschil met de echte is dat de stroomrail niet kan afbreken. (A)

AfbeeldingMinimundus: Schlossbergbahn by Bas Folles, on Flickr
Vroeger waren zaken als een tandradbaantje en deze funiculaire nog zelf te bedienen door de gasten met een knop. Deze twee zijn geautomatiseerd, maar nog steeds kan men elders op knopjes drukken voor een beweging van een schaalmodel.

AfbeeldingBacher Reisen 639 Bad Kleinkirchheim by Bas Folles, on Flickr
Terug in Bad Kleinkirchheim kon het dorpsbusje op de foto.

Op 4 augustus was de eerste etappe van de terugreis verreden. Dit was tot Augsburg. Het OV in Augsburg wordt geregeld door de SWA. De SWA is een bedrijf dat vol inzet op een beter milieu en zodoende zijn vloot op CNG laat rijden. Sinds 2011 rijdt de hele busvloot op CNG. De SWA rijdt ook 5 tramlijnen met een redelijk gevarieerde, moderne vloot.

AfbeeldingSWA 3603 Augsburg by Bas Folles, on Flickr
Op 4 augustus 2018 draaide de toen nog nagelnieuwe 3603 van de SWA voor mijn lens het Moritzplatz op als lijn 32.

AfbeeldingSWA 821 Augsburg by Bas Folles, on Flickr
Op 4 augustus 2018 halteerde Combino 821 van de SWA op het Rathausplatz.

AfbeeldingMuseumtram 506 Augsburg by Bas Folles, on Flickr
Op het Moritzplatz werd ik vervolgens nog verrast door een besloten rit met Kriegsstraßenbahnwagen 506. Deze tram heeft een museale toekomst gekregen en kan gehuurd worden voor een rondrit.

In September 2018 ben ik nauwelijks het eiland afgeweest en voor OV-foto's was geen tijd.

In Oktober 2018 was ik een keer een zaterdag vrij. Die zaterdag ben ik naar het Zuidplein in Rotterdam geweest. Ik hou het voor de bondigheid even bij de exoten:

AfbeeldingRET 406 by Bas Folles, on Flickr
RET heeft in 2017 twee waterstofbussen besteld bij Van Hool. de 406 mocht op 13 oktober 2018 buiten spelen op lijn 70.

AfbeeldingArriva 0086 Rotterdam by Bas Folles, on Flickr
Niet 1, 2, 3 herkenbaar als exoot, maar ook Arriva's 0086 reed rondjes door DAV. De bus werd op 13 oktober 2018 gefotografeerd op lijn 91 naar Sliedrecht. Het is mij onbekend waar deze wagen na de overgang naar Qbuzz heen is gegaan.

In November 2018 vond het traditionele uitje naar Breda plaats.
AfbeeldingArriva 8947 Breda by Bas Folles, on Flickr
Arriva's 8947 reed op 17 november 2018 op lijn 115 naar Zundert.

AfbeeldingArriva 7299 Breda by Bas Folles, on Flickr
De 7299 mocht op 17 november 2018 ook eventjes de straat op. Voorlopig staat deze wagen stil nadat hij een poller heeft gekopt op de Houtmarkt.

AfbeeldingArriva 7296 Breda by Bas Folles, on Flickr
Op lijn 316 naar Etten-Leur verscheen bij puur toeval deze Volvo 8700 met nummer 7296. Achter deze wagen gaat de voormalige Connexxion 5713 schuil die toen rond Almere heeft gereden.

In December 2018 stond een mondeling examen Frans op het programma. De school stond in nauw contact met organisatie Villangues om het examen in Namen/Namur zo goed mogelijk te coördineren. Er was geen tijd om de citadel te beklimmen, maar tussen de gesprekjes door kon ik wat paniekshotjes maken:

AfbeeldingTEC 4.720 Namur by Bas Folles, on Flickr
Op 7 december 2018 reed de TEC 4.720 op lijn 5 in Namur. Deze Volvo's zijn plug-in hybride bussen. Ze kunnen ook middels een pantograaf opladen aan enkele eindpunten van het Naamse stadsnet. Mocht de bus een laadmoment echter niet redden, kan deze nog gewoon eventjes doorrijden op diesel.

AfbeeldingTEC 4.731 Namur by Bas Folles, on Flickr
Ook de TEC 4.731 was op 7 december 2018 op lijn 5 in Namur te vinden.

AfbeeldingTEC 4.409 Namur by Bas Folles, on Flickr
Ondanks het kloteweer in Namur op die dag zijn veel foto's niet extreem onscherp, zo ook deze Citelis.
Volgens http://www.zone01.be is rond de jaarwisseling de gehele vloot van de TEC opnieuw gekentekend na een reorganisatie.

AfbeeldingQbuzz D6134 Dordrecht by Bas Folles, on Flickr
Sinds 9 december 2018 rijdt Qbuzz het openbaar vervoer in de concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem. De stadsdienst DordrechtDrechtsteden wordt tot ongeveer maart/april 2019 met tijdelijke MAN's gereden, dus tot dan zijn de laadpalen nutteloos. De Qbuzz D6134 staat op 22 december 2018 zijn vertrek af te wachten bij de Slangenburg in Dordrecht. Van een noodpakket was toen nog geen sprake.

AfbeeldingArriva 9041 Vaals by Bas Folles, on Flickr
Tot slot nog een bijzondere foto: Deze bus staat op de hoogstgelegen buslijn van Nederland, en de Citea's van Arriva Limburg zijn alleen met een zondagsdienst op deze plek te zien. Zo was de 9041 op zondag 30 december 2018 een van de gelukkigen.

Ik hoop op een OV-fotorijk(er) 2019!
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ArrivaBas' Jaarsamenvatting 2018: Beter laat dan nooit [32 foto's]

Bericht door Aking »

Wel een beetje laat hoor :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten