Trams in het Stubaital

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
drentheicm
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:41

Trams in het Stubaital

Bericht door drentheicm »

Ingeklemd tussen de Alpen is de hoofdstad van de Oostenrijkse deelstaat Tirol te vinden: Innsbruck. De stad is vooral bekend om zijn mooie oude centrum, de aanwezigheid van een belangrijke skischans bij het prestigieuze vierschansentoernooi en de start van de welbekende Brennerpas. Het is daarnaast een belangrijk spoorwegknooppunt als centrum van het Tiroler S-bahn-netwerk en tussen-/eindstation van (inter)nationale treinverbindingen. Ook is vanuit Innsbruck het Stubaital te bereiken, een dal waarin de achttien kilometer lange Stubaitalbahn zijn weg naar boven kronkelt. Een bijzondere metersporige lijn door kleine dorpjes, tegenwoordig geïntegreerd in het tramnetwerk van Innsbruck. Tussen Innsbruck en eindpunt Fulpmes rijdt elk uur een tram, tot Kreith (halverwege op de route) zelfs elk halfuur. Ik bracht een bezoek aan deze mooie lijn.

Foto 1
Afbeelding
In het dorpje Mutters pikt een tram een aantal reizigers op richting Innsbruck.

Foto 2
Afbeelding
Tussen Natters en Mutters kruipt een tram door de weidse omgeving van het dal.

Foto 3
Afbeelding
Photoshop-alert!
De lijn kronkelt steevast door dorpjes en dat is hier goed te zien. Niet de mooiste compositie, maar ik vond het een photoshop-missie waard. Terwijl ik op het perron van foto 1 stond was goed te zien hoe de tram vanuit Innsbruck het dorp ingereden komt. Op de achtergrond de genoemde Bergisel-skischans.

Foto 4
Afbeelding
Een stuk verder, bijna in Kreith aangekomen, slingert een tram door het Alpenlandschap. Toch wel een gek gezicht, een tram midden in de weilanden.

Foto 5
Afbeelding
Bij Kreith ligt ook een modern viaduct, waarop hier een tram passeert naar Innsbruck.
Spoiler: show
Sinds 2017 de vervanging van het oude viaduct (foto: wikipedia).
Afbeelding
Foto 6
Afbeelding
Zojuist vertrokken uit het dorpje Natters is een tram op weg naar het eindpunt Fulpmes.

Foto 7
Afbeelding
In het dorp Natters passeert een tram naar Kreith.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Trams in het Stubaital

Bericht door Lijn 45 »

Leuke serie foto's :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trams in het Stubaital

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :D
drentheicm schreef:Toch wel een gek gezicht, een tram midden in de weilanden.
Ik vind die bergen op de achtergrond eigenlijk nog "gekker".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Trams in het Stubaital

Bericht door Cas »

Prachtige foto's, en ook een mooi lijntje met mooie trams.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trams in het Stubaital

Bericht door isadora »

Kort, maar een pareltje. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Trams in het Stubaital

Bericht door ZO6176 »

Vroeger reden hier toch trams uit hagen meen ik me te herinneren.

Overigens valt deze lijn onder spoorlijnen en niet tram. Ik zou het zelf ook tram noemen maar is het dus niet. Dit geldt ook voor de wiener lokalbahn. Ook meer tram dan trein maar is dus trein.

Maar schitterende foto's. Ik ben toch al een Oostenrijkfanaat.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 137
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Trams in het Stubaital

Bericht door Willem »

Klopt: voor de huidige generatie reden er trams uit Hagen en Biekefeld.

Innsbruck heeft een apart tramnet: naast deze buitenlijn door het Stubaital is er nog lijn 6. Die rijdt aan de andere kant van het dal door bossen omhoog naar Igls zonder dorpen aan te doen. De lijn rijdt alleen overdag met een uurdienst. Dat de lijn nooit is opgeheven maakt het vreemd.
Het "echte" stadsnet was erg klein maar is de laatste jaren uitgebreid.
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Trams in het Stubaital

Bericht door Foeckler »

Mooie foto's. Innsbruck is op ov-gebied echt een aanrader. Zoveel te zien in een relatief klein gebied. *trein*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten