Ruben op Reis #5: Rail (& Road) Event 2019 [18f]
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Ruben op Reis #5: Rail (& Road) Event 2019 [18f]
In het ‘Welke OVinNL'er heb jij gespot?’-topic kwam het al voorbij: Het Rail & Road Event te Blerick *bus* *trein* De uit de kluiten gewassen open dagen van de modelspoorgroep Venlo heeft zich niet meer beperkt tot het opstellen van een paar modelbanen, en een paar locomotieven op spoor 6 van station Venlo, maar wordt tegenwoordig in Blerick bij de loods van het NSM georganiseerd.
Na het succes van vorig jaar besloot ik dan ook om met twee vrienden dit jaar wederom af te reizen naar Blerick. De ene zou ik ontmoeten op Nijmegen, de andere pas in Blerick. Op zaterdag 25 mei moest er dan toch een wekker gezet worden, want ik had toegezegd om op het station van Nijmegen te zijn om 09.15. Met de 1e klasse upgrades van Aking op zak stond ik dan met een slaperige kop (ik zal niet ontkennen dat het vrijdagavond een beetje aan de late kant is geworden ) op Ede-Wageningen te wachten op de Intercity naar Nijmegen van 08.48. De trein kwam met een noodvaart binnen, even leek het er nog op alsof het station voorbij werd gereden, maar gek genoeg stopte de trein keurig bij het juist bakbordje. Eenmaal aangekomen in de Waalstad had ik alle tijd om mij naar spoor 1b te begeven voor de Arriva-boemel. Voor de lange overstaptijd had ik enigszins bewust gekozen, want 6 minuten kon nog wel eens krap aan worden (zeker als je dan nog iemand zoekt op het station en je trein vertraging heeft). Bijkomend voordeel was dat we als eerste het boemeltje in konden stappen, en dat was geen overbodige luxe! De 1e klasse van het GTW 2/8’tje werd langzaamaan steeds voller, vol met gekkies zoals ik die naar Blerick gingen In Blerick aangekomen was het gezelschap compleet en gingen we snel met de auto van het station naar het evenement. De bussen zaten propvol en lopen was toch nog een aardig stukje geweest.
Eenmaal aangekomen in Blerick en braaf de 7 en een halve euro betaald te hebben konden we het terrein op. Na langs de modelspoorzooi langs te zijn gelopen en nog wat andere bekenden tegen te zijn gekomen gingen we naar het deel van het event waar het treinmaterieel opgesteld stond.
1. In de loods stond het één en ander aan materieel. Zo ook de 1315 van Fairtrains. Een tijdje terug was er een wedstrijdje georganiseerd op Facebook voor de nieuwe kleurstelling van deze loc. Wellicht is dit de laatste keer dat ik de loc in deze kleuren heb gezien. Links zien we nog de 1501, rechts de 1122.
2. En natuurlijk ook nog de andere kant van de 1315
3. Volgens Fairtrains moet de locomotief dus binnenkort op de baan verschijnen. De ATB is derhalve ook functioneel, zoals te zien in de cabine. Klein slordigheidje, de GSM-R apparatuur (buiten beeld) stond ook aan. Het versturen van een alarmoproep naar de treindienstleider was dus (zover mijn theoretische kennis reikt) mogelijk, evenals het bellen van de treindienstleider :X
4. Een andere locomotief die nog stond opgesteld was de 1501. De locomotief is tijdenlang niet meer voor het grote publiek verschenen tot vorig jaar tijdens het Multi Event. Ook in 2019 was de locomotief toegankelijk voor het publiek.
5. In de loods stond, zoals ik eerder in dit verslag heb geschreven, de 1122. Ook deze locomotief was van binnen te bekijken, echter was hiervan de machineruimte niet zichtbaar voor het publiek -o- Hetzelfde gold overigens ook voor de 1501. Wel konden we een kijkje nemen in de cabine van de 1122.
6. Hoewel de loc wel een UIC-nummer heeft is het maar de vraag hoe vaak deze nog op de hoofdbaan te zien zal zijn :( De motoren van de locomotief zijn gebruikt voor één van de 1300'en van Fairtrains.
7. Verder stond er binnen ook nog wat oud spul van wat ooit Locon was. Inmiddels is de 9902 een plukvoertuig geworden. Van binnen was hier tot dusver weinig van te merken. De 9802 heeft een zoveelste leven gekregen bij RFO, ondertussen administratief gezien als 6702. De locomotief wordt gebruikt voor allerlei rangeerwerkzaamheden in het land, zoals in Amersfoort, Blerick, Dordrecht, Moerdijk of Amsterdam. Samen zien we de locomotieven in de loods tijdens een rustig momentje.
8. Helaas was de Belg niet van binnen te bekijken (althans, niet toen ik er rond liep), dus moeten we het doen met een plaatje van de voorkant.
9. De 9902 was echter wel van binnen te bekijken. De cabinefoto is helaas te onscherp, maar in de machineruimte kon ik wel deze foto maken.
10. Tijd om de loods te verlaten, want buiten stond er ook nog wat opgesteld. Zo ook de nog enige geel/grijze 6400. DB had namelijk de 6461 gestuurd naar Blerick. Deze Duitse Herder kon ook van binnen bezichtigd worden. De oplettende kijker kan de nodige bedieningselementen voor het Duitse beveiligingssysteem zien. De machines zullen echter niet meer in Duitsland ingezet gaan worden. Hoewel er meerdere Duitse Herders zijn, kunnen er nog maar een handjevol naar Duitsland. De overige Duitse Herders hebben geen toelating meer (PZB-certificaat verlopen meen ik mij te herinneren). Op de achtergrond is trouwens nog de 2454 te zien.
11. Ook kreeg ik de kans om de motorruimte van binnen te bekijken. Allereerst een zijaanzicht.
12. Een deurtje verder probeerde ik nog om een foto van binnen te maken. Helaas is het wel erg donker (logisch, i know :Y ) dus moeten we het doen met een groot diafragma en relatief lange sluitertijd.
13. Om nog maar even binnen de techniek te blijven, ook de Sik van Fairtrains werd opengemaakt. Zo konden twee plaatjes van de motor gemaakt worden. Op de achtergrond nog de 2215 van het NSM en de 276, een Sik met kraan.
14. En nog van ietsje dichterbij.
15. Een klein stukje naar achteren stond het tegenovergestelde van een klein rangeerdieseltje zoals een Sik, een grote goederenlocomotief: De Vectron. LTE had de Vliegende Hollander gestuurd. Märklin had dit tevens ook gedaan alleen dan 87 keer zo klein. En zo zien we niet één, maar twee keer de 193 232
16. Hierna werd er nog een kijkje genomen in de cabine van de Vectron. De machinist van LTE vertelde leuk over zijn werk en over de Vectron. Een foto van de cabine kon niet ontbreken.
17. Tot slot nog het hoogtepunt voor velen. Er was namelijk een line-up opgesteld van 5 1200'en. Helaas is er maar ééntje rijvaardig van de 5. We zien van links naar rechts de 1251 (voormalig 1215) van Railexperts, en verder van Fairtrains de 1255 (voormalig 1221), de 1254 (voormalig 1214)...
18. ... (nog een keer de 1254), de 1252 (voormalig 1225) en de 1218.
Tot zover mijn fotoverslagje van Blerick dit jaar. Uiteindelijk zo'n 3½ uur binnen geweest, om 14.15 stonden we weer buiten de deuren. Ten opzichte van vorig jaar vond ik het tegenvallen Zo waren dus lang niet alle locomotieven van binnen te bezichtigen voor het publiek (alle 1200'en, 2454, 2215, HLD62) en voelde het allemaal wat krap opgezet. Vorig jaar kon men daarentegen ook nog naar het terrein van Stadler, dit jaar was dat niet mogelijk. Ook was er lang niet altijd locpersoneel aanwezig om de nodig uitleg te geven. Sterker nog, alleen bij de Vectron en bij de 6400 heb ik met het locpersoneel gepraat. De rest was, op het Sikje van Fairtrains en de GTW van Arriva na, allemaal onbemand. Vorig jaar was er eigenlijk altijd wel iemand die wat kon vertellen over de trein. Daarnaast deed Prorail weer erg moeilijk. Voor de mensen die bij het event waren, naar verluid werd er al moeilijk gedaan over het stukje spoor tussen de Vectron en de Sik :X De linten bij de 6400 hingen er ook met een reden, en het spoor tussen de Sik en de 6400 mochten ook voor geen goud betreden worden. We zwijgen nog maar even over de 2215 en de 2454 die niet te bekijken waren en de 1200'en die ook niet te bezichtigen waren. Vorig jaar was het wat dat betreft allemaal wat gemoedelijker en stonden alle locomotieven buiten te schitteren. Pluspuntje was dan wel dat de locomotieven die binnen in de relatief donkere loods stonden aan de depotvoeding hingen en dus verlicht waren. Maar ach, voor 7,50 was het toch nog best een gezellige dag *O*
Ik dank u voor het lezen _O_ Hopelijk zijn het interessante foto's. 't is in ieder geval wat anders dan alleen maar 'het standaard' plaatje :)
Na het succes van vorig jaar besloot ik dan ook om met twee vrienden dit jaar wederom af te reizen naar Blerick. De ene zou ik ontmoeten op Nijmegen, de andere pas in Blerick. Op zaterdag 25 mei moest er dan toch een wekker gezet worden, want ik had toegezegd om op het station van Nijmegen te zijn om 09.15. Met de 1e klasse upgrades van Aking op zak stond ik dan met een slaperige kop (ik zal niet ontkennen dat het vrijdagavond een beetje aan de late kant is geworden ) op Ede-Wageningen te wachten op de Intercity naar Nijmegen van 08.48. De trein kwam met een noodvaart binnen, even leek het er nog op alsof het station voorbij werd gereden, maar gek genoeg stopte de trein keurig bij het juist bakbordje. Eenmaal aangekomen in de Waalstad had ik alle tijd om mij naar spoor 1b te begeven voor de Arriva-boemel. Voor de lange overstaptijd had ik enigszins bewust gekozen, want 6 minuten kon nog wel eens krap aan worden (zeker als je dan nog iemand zoekt op het station en je trein vertraging heeft). Bijkomend voordeel was dat we als eerste het boemeltje in konden stappen, en dat was geen overbodige luxe! De 1e klasse van het GTW 2/8’tje werd langzaamaan steeds voller, vol met gekkies zoals ik die naar Blerick gingen In Blerick aangekomen was het gezelschap compleet en gingen we snel met de auto van het station naar het evenement. De bussen zaten propvol en lopen was toch nog een aardig stukje geweest.
Eenmaal aangekomen in Blerick en braaf de 7 en een halve euro betaald te hebben konden we het terrein op. Na langs de modelspoorzooi langs te zijn gelopen en nog wat andere bekenden tegen te zijn gekomen gingen we naar het deel van het event waar het treinmaterieel opgesteld stond.
1. In de loods stond het één en ander aan materieel. Zo ook de 1315 van Fairtrains. Een tijdje terug was er een wedstrijdje georganiseerd op Facebook voor de nieuwe kleurstelling van deze loc. Wellicht is dit de laatste keer dat ik de loc in deze kleuren heb gezien. Links zien we nog de 1501, rechts de 1122.
2. En natuurlijk ook nog de andere kant van de 1315
3. Volgens Fairtrains moet de locomotief dus binnenkort op de baan verschijnen. De ATB is derhalve ook functioneel, zoals te zien in de cabine. Klein slordigheidje, de GSM-R apparatuur (buiten beeld) stond ook aan. Het versturen van een alarmoproep naar de treindienstleider was dus (zover mijn theoretische kennis reikt) mogelijk, evenals het bellen van de treindienstleider :X
4. Een andere locomotief die nog stond opgesteld was de 1501. De locomotief is tijdenlang niet meer voor het grote publiek verschenen tot vorig jaar tijdens het Multi Event. Ook in 2019 was de locomotief toegankelijk voor het publiek.
5. In de loods stond, zoals ik eerder in dit verslag heb geschreven, de 1122. Ook deze locomotief was van binnen te bekijken, echter was hiervan de machineruimte niet zichtbaar voor het publiek -o- Hetzelfde gold overigens ook voor de 1501. Wel konden we een kijkje nemen in de cabine van de 1122.
6. Hoewel de loc wel een UIC-nummer heeft is het maar de vraag hoe vaak deze nog op de hoofdbaan te zien zal zijn :( De motoren van de locomotief zijn gebruikt voor één van de 1300'en van Fairtrains.
7. Verder stond er binnen ook nog wat oud spul van wat ooit Locon was. Inmiddels is de 9902 een plukvoertuig geworden. Van binnen was hier tot dusver weinig van te merken. De 9802 heeft een zoveelste leven gekregen bij RFO, ondertussen administratief gezien als 6702. De locomotief wordt gebruikt voor allerlei rangeerwerkzaamheden in het land, zoals in Amersfoort, Blerick, Dordrecht, Moerdijk of Amsterdam. Samen zien we de locomotieven in de loods tijdens een rustig momentje.
8. Helaas was de Belg niet van binnen te bekijken (althans, niet toen ik er rond liep), dus moeten we het doen met een plaatje van de voorkant.
9. De 9902 was echter wel van binnen te bekijken. De cabinefoto is helaas te onscherp, maar in de machineruimte kon ik wel deze foto maken.
10. Tijd om de loods te verlaten, want buiten stond er ook nog wat opgesteld. Zo ook de nog enige geel/grijze 6400. DB had namelijk de 6461 gestuurd naar Blerick. Deze Duitse Herder kon ook van binnen bezichtigd worden. De oplettende kijker kan de nodige bedieningselementen voor het Duitse beveiligingssysteem zien. De machines zullen echter niet meer in Duitsland ingezet gaan worden. Hoewel er meerdere Duitse Herders zijn, kunnen er nog maar een handjevol naar Duitsland. De overige Duitse Herders hebben geen toelating meer (PZB-certificaat verlopen meen ik mij te herinneren). Op de achtergrond is trouwens nog de 2454 te zien.
11. Ook kreeg ik de kans om de motorruimte van binnen te bekijken. Allereerst een zijaanzicht.
12. Een deurtje verder probeerde ik nog om een foto van binnen te maken. Helaas is het wel erg donker (logisch, i know :Y ) dus moeten we het doen met een groot diafragma en relatief lange sluitertijd.
13. Om nog maar even binnen de techniek te blijven, ook de Sik van Fairtrains werd opengemaakt. Zo konden twee plaatjes van de motor gemaakt worden. Op de achtergrond nog de 2215 van het NSM en de 276, een Sik met kraan.
14. En nog van ietsje dichterbij.
15. Een klein stukje naar achteren stond het tegenovergestelde van een klein rangeerdieseltje zoals een Sik, een grote goederenlocomotief: De Vectron. LTE had de Vliegende Hollander gestuurd. Märklin had dit tevens ook gedaan alleen dan 87 keer zo klein. En zo zien we niet één, maar twee keer de 193 232
16. Hierna werd er nog een kijkje genomen in de cabine van de Vectron. De machinist van LTE vertelde leuk over zijn werk en over de Vectron. Een foto van de cabine kon niet ontbreken.
17. Tot slot nog het hoogtepunt voor velen. Er was namelijk een line-up opgesteld van 5 1200'en. Helaas is er maar ééntje rijvaardig van de 5. We zien van links naar rechts de 1251 (voormalig 1215) van Railexperts, en verder van Fairtrains de 1255 (voormalig 1221), de 1254 (voormalig 1214)...
18. ... (nog een keer de 1254), de 1252 (voormalig 1225) en de 1218.
Tot zover mijn fotoverslagje van Blerick dit jaar. Uiteindelijk zo'n 3½ uur binnen geweest, om 14.15 stonden we weer buiten de deuren. Ten opzichte van vorig jaar vond ik het tegenvallen Zo waren dus lang niet alle locomotieven van binnen te bezichtigen voor het publiek (alle 1200'en, 2454, 2215, HLD62) en voelde het allemaal wat krap opgezet. Vorig jaar kon men daarentegen ook nog naar het terrein van Stadler, dit jaar was dat niet mogelijk. Ook was er lang niet altijd locpersoneel aanwezig om de nodig uitleg te geven. Sterker nog, alleen bij de Vectron en bij de 6400 heb ik met het locpersoneel gepraat. De rest was, op het Sikje van Fairtrains en de GTW van Arriva na, allemaal onbemand. Vorig jaar was er eigenlijk altijd wel iemand die wat kon vertellen over de trein. Daarnaast deed Prorail weer erg moeilijk. Voor de mensen die bij het event waren, naar verluid werd er al moeilijk gedaan over het stukje spoor tussen de Vectron en de Sik :X De linten bij de 6400 hingen er ook met een reden, en het spoor tussen de Sik en de 6400 mochten ook voor geen goud betreden worden. We zwijgen nog maar even over de 2215 en de 2454 die niet te bekijken waren en de 1200'en die ook niet te bezichtigen waren. Vorig jaar was het wat dat betreft allemaal wat gemoedelijker en stonden alle locomotieven buiten te schitteren. Pluspuntje was dan wel dat de locomotieven die binnen in de relatief donkere loods stonden aan de depotvoeding hingen en dus verlicht waren. Maar ach, voor 7,50 was het toch nog best een gezellige dag *O*
Ik dank u voor het lezen _O_ Hopelijk zijn het interessante foto's. 't is in ieder geval wat anders dan alleen maar 'het standaard' plaatje :)
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op za 14 sep 2019, 17:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Rail (& Road) Event 2019 [18f]
Leuke foto's. :D
Maar ik begrijp dat je niet met de Mat '64 hebt gereisd tussen Venlo en Eindhoven?
Maar ik begrijp dat je niet met de Mat '64 hebt gereisd tussen Venlo en Eindhoven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Rail (& Road) Event 2019 [18f]
Gebruikersnaam; ik ben blij verrast met je verslag, mooi geschreven en fraaie en unieke plaatjes. :pos: :pos:
Maar ergens ook niet verrassend met zo'n originele gebruikersnaam. :D
Maar ergens ook niet verrassend met zo'n originele gebruikersnaam. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- AppleMoose
- Berichten: 6032
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Rail (& Road) Event 2019 [18f]
Bedankt voor het leuke verslag met unieke foto's :pos: Mis alleen wat foto's van het modelspoor. Dat had je verslag compleet gemaakt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Rail (& Road) Event 2019 [18f]
Thanks Meltrain :D Dat klopt.Meltrain schreef:Leuke foto's. :D
Maar ik begrijp dat je niet met de Mat '64 hebt gereisd tussen Venlo en Eindhoven?
Je mag me ook Ruben noemen :Y En bedankt voor je originele reactie (A)isadora schreef:Gebruikersnaam; ik ben blij verrast met je verslag, mooi geschreven en fraaie en unieke plaatjes. :pos: :pos:
Maar ergens ook niet verrassend met zo'n originele gebruikersnaam. :D
Dank Ronaldussen, ook voor de feedback. Ik vond het modelspoor dit jaar eerlijk gezegd niet zo heel interessant (heel veel verkoop voor veel te hoge prijzen, en maar een paar leuk aangeklede banen), maar dat kan ook aan mij liggen.Ronaldussen schreef:Bedankt voor het leuke verslag met unieke foto's :pos: Mis alleen wat foto's van het modelspoor. Dat had je verslag compleet gemaakt.
Re: Rail (& Road) Event 2019 [18f]
Leuk verslag... Zelf niet bik het event geweest. Wel heb ik zondag een rit gemaakt van Venlo naar Eindhoven met de MAT'64 waar ik in die trein geen enkele andere reiziger kon vinden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Rail (& Road) Event 2019 [18f]
Vorig jaar reed een pendel als lijn 10 van Arriva vsn/naar het event.
Er was dit jaar weer een pendel. Was dat weer nummer 10?
Er was dit jaar weer een pendel. Was dat weer nummer 10?
Re: Rail (& Road) Event 2019 [18f]
De bussen reden met "999 Pendel Rail & Road Event" op de filmbak.
Re: Rail (& Road) Event 2019 [18f]
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Rail (& Road) Event 2019 [18f]
Dank voor de leuke reacties wederom *O*
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten