Afstand nemen [41 foto's]
Geplaatst: di 11 jun 2019, 16:43
Afstand nemen
Proloog
Ik heb een verslag, maar ook een uitdaging voor de community. Ik ben namelijk niet zo’n ontzettende treinfappert, dus het kan zijn dat ik de details niet (correct) weergeef in onderstaand verslag. Aan jullie de uitdaging om dat dan te corrigeren via een DM of lekker in de reacties. Dan pas ik dat weer aan en zo komen we samen tot een mooi verhaal.
Eens per jaar maak ik met middelste zoon een (buitenlands) treinreisje, waarbij we proberen wat bijzondere treinen aan te doen. Vorig jaar was dat de ICE naar Keulen, ditmaal wilden we de Thalys eens uitproberen. Die rijdt ons in deze reis van Brussel-Zuid (Midi) naar Rotterdam.
1. We beginnen in mien dorpske met een GTW van Arriva die ons naar Arnhem Centraal brengt.
1 by Rik 't Hoff, on Flickr
2. Onderweg passeren we in een grijs gekleurde hemel de rivier de IJssel. Op de achtergrond zien we bedrijventerrein IJsseloord, één van de jongste bedrijventerreinen van het nog steeds uitdijende Arnhem.
2 by Rik 't Hoff, on Flickr
3. Dan zijn we in Arnhem Centraal. Daar kan ik de RE19 op de foto zetten die ons naar Düsseldorf zou kunnen brengen. Daar maken we geen gebruik van.
3 by Rik 't Hoff, on Flickr
4. Ook maken we geen gebruik van deze NS-Flirt, die zijn reis naar Dordrecht aanvangt in het zicht van de Rijn- en Parktoren. In het midden zien we het (voormalig) Douanekantoor, dat er voor zorgde dat de controles werden uitgevoerd vanuit het buitengebied.
4 by Rik 't Hoff, on Flickr
5. De ICM arriveert die ons naar ’s-Hertogenbosch zal brengen. Die maakt onderdeel uit van de relatie Roosendaal-Zwolle.
5 by Rik 't Hoff, on Flickr
6. Een blik op de rivier de Waal vanuit de ICM. Op de achtergrond het pand van transportbedrijf BCTN en de jongste brug van Nijmegen, de Oversteek.
6 by Rik 't Hoff, on Flickr
7. Op Nijmegen aangekomen zien we de terzijde gestelde DM’90-s en een Sik. Mij is onduidelijk waarom deze hier nog steeds staan. Die moeten toch al lang op transport zijn richting het voormalig Oostblok?
7 by Rik 't Hoff, on Flickr
8. Station ’s-Hertogenbosch. We hebben hier een zeer korte overstap op de VIRM die ons naar Sittard zal brengen. Even stevig doorlopen dus!
8 by Rik 't Hoff, on Flickr
9. We bereiken Sittard voor ons eerste doel van de dag: een ritje met de elektrische versie van de Flirt naar Maastricht. Normaal gesproken zit ik eigenlijk alleen in de dieselelektrische, dus ik was heel benieuwd of het gevoel van zijn broertje/zusje heel anders was. Ondertussen doet de zon zijn best om de grijze lucht te laten verdwijnen.
9 by Rik 't Hoff, on Flickr
10. Op Maastricht treffen we een enorm vale DDAR-stam met de 1766 aan. Deze is een flink eind uit de richting, want ik ken 'm alleen als het matrieel dat Utrecht-Zwolle bedient. Hij blijkt hier in onderhoud te zijn.
10 by Rik 't Hoff, on Flickr
11. Nog een blik op de Flirts die hier pendelen. De bewolking is helaas weer even terug.
11 by Rik 't Hoff, on Flickr
12. Pano’tje van de zeer fraaie stationshal van Maastricht. Jammer genoeg wel een tikje onscherp.
12 by Rik 't Hoff, on Flickr
13. Frontaanzicht van het station vanaf de gelijknamige straat. De zon biedt weerstand, en zo kon ik deze mooie bomenrij in een schaduwtje vastleggen.
13 by Rik 't Hoff, on Flickr
14. Pano’tje van de rivier de Maas. Deze kon ik gelukkig wél scherp op de film krijgen.
14 by Rik 't Hoff, on Flickr
15. Nog een pano’tje, met aan de linkerkant de Sint Servaasbrug en ter rechterzijde de modernere Hoge Brug. Leuk weetje: de Sint Servaas, ook wel oude brug, wordt beschouwd als de oudste brug die ons kikkerlandje bezit. Naar verluid is deze reeds in de 13e eeuw gebouwd. De naam kreeg de brug echter pas in 1932.
15 by Rik 't Hoff, on Flickr
16. Detail van één van de bogen van de brug. Op de achtergrond zien we een stukje van de Wilhelminabrug.
16 by Rik 't Hoff, on Flickr
17. De 660 van NMBS die ons naar Luik-Gullemins gaat brengen. Volgens mij is dit materieel wel 60 jaar oud. Zo ziet het er in ieder geval wel uit.
17 by Rik 't Hoff, on Flickr
18. Detail van de 660.
18 by Rik 't Hoff, on Flickr
19. De opstelling van het senoirenteam van België tegen Nederland :')
19 by Rik 't Hoff, on Flickr
20. De binnenkant van de 660. Opvallend: op de linkerstoelen kun je volgens mij wel met 3 man plaatsnemen.
20 by Rik 't Hoff, on Flickr
21. De lunch is vandaag de sub of the day die we in Maastricht hebben opgepikt *bus*
21 by Rik 't Hoff, on Flickr
22. Station Visé (Wezet). Mijn gedachten gaan hier ook even terug aan de eerste keer dat ik dit station aandeed, er nog van loc gewisseld moest worden, en dat dat naar mijn gevoel eeuwen duurde. Dat hoeft anno 2019 gelukkig niet meer.
22 by Rik 't Hoff, on Flickr
23. De karakteristieke chaotische bebouwing van het glooiende Belgische landschap, zoals gezien vanuit de 660.
23 by Rik 't Hoff, on Flickr
24. Station Luik-Gullemins. Een mooi, open en modern gebouw. En zeer proper, zo zou de Zuiderbuur zeggen. Hier stappen we uit de boemel voor een ritje met de IC naar Brussel Zone.
24 by Rik 't Hoff, on Flickr
25. Opnieuw chaotische bebouwing tegen een mooi, heuvelachtig landschap, zoals te zien is als je naar Brussel rijdt.
25 by Rik 't Hoff, on Flickr
26. De IC komt aan in Brussel Centraal. Dit station is ondergronds aangelegd. Dat is wel even wennen voor de oogjes. Verder valt op dat het hier, in tegenstelling tot Luik-Gullemins, enorm krap en claustrofobisch aanvoelt.
26 by Rik 't Hoff, on Flickr
27. Even op het verkeerde been gezet: ik had als eerste indruk dat we sporen moesten gaan oversteken om bij de vaste trap te komen
27 by Rik 't Hoff, on Flickr
28. Het gesloten station Brussel-Chapelle, Brussel-Kappellekerk. Ik had hier graag nog een aantal foto’s tussen willen proppen van de Grote Markt en Manneke Pis, maar die heb ik met de DLSR gemaakt waar een rotte SD-kaart in zat. Die kon ik bij thuiskomst er dus niet meer afhalen . Wat dan zou opvallen is de enorme tegenstelling tussen het prachtige, historische centrum en de verpauperde buurt er om heen. En daarvoor hoef je nog niet eens zo ver te lopen: dit station ligt op nauwelijks 5 minuten lopen van de Grote Markt.
28 by Rik 't Hoff, on Flickr
29. Vervolgens gaat het uitzicht weer over in de zakelijke omgeving van Brussel Zuid / Brussel Midi. Dit is de Zuidertoren, ofwel de Tour du Midi. Het is het hoogste gebouw van België en wordt gebruikt als vergader- en kantoorlocatie door de Federale Pensioendienst, en wordt dus ook wel
“Pensioentoren” genoemd.
29 by Rik 't Hoff, on Flickr
30. Detail van de ingang van Bruxelles-Midi, ook wel bekend als Brussel-Zuid. Hier gaan we ons tweede doel van de dag ontmoeten.
30 by Rik 't Hoff, on Flickr
31. Maar niet voordat we even uitgebreid op de perrons hebben rondgelopen. Hier wordt een Thalys binnengenomen…
31 by Rik 't Hoff, on Flickr
32. …en opnieuw een stoptreintje van het type MS80/Break.
32 by Rik 't Hoff, on Flickr
33. Dit zal vast een IC zijn.
33 by Rik 't Hoff, on Flickr
34. En een voormalige cargoloc, die met rotzooi aan één van de achterste perrons staat.
34 by Rik 't Hoff, on Flickr
35. De cargoloc heeft spoormateriaal bij zich wat waarschijnlijk afgevoerd moet worden. Bielzen, dwarsliggers, en afgeslepen stukken compleet spoor.
35 by Rik 't Hoff, on Flickr
36. Ook de TGV naar Paris-Nord komt binnen.
36 by Rik 't Hoff, on Flickr
37. Dan komt ons doel aangereden. Het is de Thalys die ons van Brussel Midi / Zuid naar Rotterdam gaat brengen.
37 by Rik 't Hoff, on Flickr
38. Impressie van het interieur. De trein zit deze zaterdag echt goed vol met reizigers die ver weg zijn geweest! Zoveel bagage heeft wel tot gevolg dat er meerdere malen door het aanwezige personeel op gewezen moet worden dat het niet toegestaan is om tassen tussen je benen te hebben staan, en dat het ook niet toegestaan is om tassen buiten de aanwezige rekken te plaatsen. Als niemand daar op reageert besluiten ze dan maar zelf de rotzooi op te ruimen, waarna we kunnen vertrekken.
38 by Rik 't Hoff, on Flickr
39. Deze Thalys heeft ook catering aan boord, waar je wat simpels kunt halen, zoals een flesje drinken of een broodje. De prijzen zijn echter dusdanig dat ik dat vandaag maar laat. Ik heb drinken bij me, en op Brussel Midi / Zuid hebben we al een fijne hamburger naar binnen geschoven.
39 by Rik 't Hoff, on Flickr
40. Een krappe twee uur later zijn we Rotterdam Centraal binnengekomen. Grootste teleurstelling was dat deze hogesnelheidstrein klaarblijkelijk een permanente snelheidsbeperking had, want de snelheden voelden nou niet echt alsof de meester haast had. Hier zien we nog een werkvoertuig van VolkerRail.
40 by Rik 't Hoff, on Flickr
41. We sluiten dit verslag af met de imposante roltrappen van Rotterdam Centraal. Van hieruit nemen we weer een trein naar Utrecht, om daar over te stappen op een trein naar Arnhem, alwaar de één-na-laatste GTW van deze dag ons terug naar ons beginstation zal brengen. Maar dat is niet zo boeiend meer, en het wil dus meermaals voorkomen dat ik een stukje reis oversla. :')
41 by Rik 't Hoff, on Flickr
Dit was mijn verslag van, wat mij betreft, een hele geslaagde dag. Dank je wel voor het lezen, en ik lees graag wat je er van vond. En of er nog aanvullingen zijn natuurlijk!
Proloog
Ik heb een verslag, maar ook een uitdaging voor de community. Ik ben namelijk niet zo’n ontzettende treinfappert, dus het kan zijn dat ik de details niet (correct) weergeef in onderstaand verslag. Aan jullie de uitdaging om dat dan te corrigeren via een DM of lekker in de reacties. Dan pas ik dat weer aan en zo komen we samen tot een mooi verhaal.
Eens per jaar maak ik met middelste zoon een (buitenlands) treinreisje, waarbij we proberen wat bijzondere treinen aan te doen. Vorig jaar was dat de ICE naar Keulen, ditmaal wilden we de Thalys eens uitproberen. Die rijdt ons in deze reis van Brussel-Zuid (Midi) naar Rotterdam.
1. We beginnen in mien dorpske met een GTW van Arriva die ons naar Arnhem Centraal brengt.
1 by Rik 't Hoff, on Flickr
2. Onderweg passeren we in een grijs gekleurde hemel de rivier de IJssel. Op de achtergrond zien we bedrijventerrein IJsseloord, één van de jongste bedrijventerreinen van het nog steeds uitdijende Arnhem.
2 by Rik 't Hoff, on Flickr
3. Dan zijn we in Arnhem Centraal. Daar kan ik de RE19 op de foto zetten die ons naar Düsseldorf zou kunnen brengen. Daar maken we geen gebruik van.
3 by Rik 't Hoff, on Flickr
4. Ook maken we geen gebruik van deze NS-Flirt, die zijn reis naar Dordrecht aanvangt in het zicht van de Rijn- en Parktoren. In het midden zien we het (voormalig) Douanekantoor, dat er voor zorgde dat de controles werden uitgevoerd vanuit het buitengebied.
4 by Rik 't Hoff, on Flickr
5. De ICM arriveert die ons naar ’s-Hertogenbosch zal brengen. Die maakt onderdeel uit van de relatie Roosendaal-Zwolle.
5 by Rik 't Hoff, on Flickr
6. Een blik op de rivier de Waal vanuit de ICM. Op de achtergrond het pand van transportbedrijf BCTN en de jongste brug van Nijmegen, de Oversteek.
6 by Rik 't Hoff, on Flickr
7. Op Nijmegen aangekomen zien we de terzijde gestelde DM’90-s en een Sik. Mij is onduidelijk waarom deze hier nog steeds staan. Die moeten toch al lang op transport zijn richting het voormalig Oostblok?
7 by Rik 't Hoff, on Flickr
8. Station ’s-Hertogenbosch. We hebben hier een zeer korte overstap op de VIRM die ons naar Sittard zal brengen. Even stevig doorlopen dus!
8 by Rik 't Hoff, on Flickr
9. We bereiken Sittard voor ons eerste doel van de dag: een ritje met de elektrische versie van de Flirt naar Maastricht. Normaal gesproken zit ik eigenlijk alleen in de dieselelektrische, dus ik was heel benieuwd of het gevoel van zijn broertje/zusje heel anders was. Ondertussen doet de zon zijn best om de grijze lucht te laten verdwijnen.
9 by Rik 't Hoff, on Flickr
10. Op Maastricht treffen we een enorm vale DDAR-stam met de 1766 aan. Deze is een flink eind uit de richting, want ik ken 'm alleen als het matrieel dat Utrecht-Zwolle bedient. Hij blijkt hier in onderhoud te zijn.
10 by Rik 't Hoff, on Flickr
11. Nog een blik op de Flirts die hier pendelen. De bewolking is helaas weer even terug.
11 by Rik 't Hoff, on Flickr
12. Pano’tje van de zeer fraaie stationshal van Maastricht. Jammer genoeg wel een tikje onscherp.
12 by Rik 't Hoff, on Flickr
13. Frontaanzicht van het station vanaf de gelijknamige straat. De zon biedt weerstand, en zo kon ik deze mooie bomenrij in een schaduwtje vastleggen.
13 by Rik 't Hoff, on Flickr
14. Pano’tje van de rivier de Maas. Deze kon ik gelukkig wél scherp op de film krijgen.
14 by Rik 't Hoff, on Flickr
15. Nog een pano’tje, met aan de linkerkant de Sint Servaasbrug en ter rechterzijde de modernere Hoge Brug. Leuk weetje: de Sint Servaas, ook wel oude brug, wordt beschouwd als de oudste brug die ons kikkerlandje bezit. Naar verluid is deze reeds in de 13e eeuw gebouwd. De naam kreeg de brug echter pas in 1932.
15 by Rik 't Hoff, on Flickr
16. Detail van één van de bogen van de brug. Op de achtergrond zien we een stukje van de Wilhelminabrug.
16 by Rik 't Hoff, on Flickr
17. De 660 van NMBS die ons naar Luik-Gullemins gaat brengen. Volgens mij is dit materieel wel 60 jaar oud. Zo ziet het er in ieder geval wel uit.
17 by Rik 't Hoff, on Flickr
18. Detail van de 660.
18 by Rik 't Hoff, on Flickr
19. De opstelling van het senoirenteam van België tegen Nederland :')
19 by Rik 't Hoff, on Flickr
20. De binnenkant van de 660. Opvallend: op de linkerstoelen kun je volgens mij wel met 3 man plaatsnemen.
20 by Rik 't Hoff, on Flickr
21. De lunch is vandaag de sub of the day die we in Maastricht hebben opgepikt *bus*
21 by Rik 't Hoff, on Flickr
22. Station Visé (Wezet). Mijn gedachten gaan hier ook even terug aan de eerste keer dat ik dit station aandeed, er nog van loc gewisseld moest worden, en dat dat naar mijn gevoel eeuwen duurde. Dat hoeft anno 2019 gelukkig niet meer.
22 by Rik 't Hoff, on Flickr
23. De karakteristieke chaotische bebouwing van het glooiende Belgische landschap, zoals gezien vanuit de 660.
23 by Rik 't Hoff, on Flickr
24. Station Luik-Gullemins. Een mooi, open en modern gebouw. En zeer proper, zo zou de Zuiderbuur zeggen. Hier stappen we uit de boemel voor een ritje met de IC naar Brussel Zone.
24 by Rik 't Hoff, on Flickr
25. Opnieuw chaotische bebouwing tegen een mooi, heuvelachtig landschap, zoals te zien is als je naar Brussel rijdt.
25 by Rik 't Hoff, on Flickr
26. De IC komt aan in Brussel Centraal. Dit station is ondergronds aangelegd. Dat is wel even wennen voor de oogjes. Verder valt op dat het hier, in tegenstelling tot Luik-Gullemins, enorm krap en claustrofobisch aanvoelt.
26 by Rik 't Hoff, on Flickr
27. Even op het verkeerde been gezet: ik had als eerste indruk dat we sporen moesten gaan oversteken om bij de vaste trap te komen
27 by Rik 't Hoff, on Flickr
28. Het gesloten station Brussel-Chapelle, Brussel-Kappellekerk. Ik had hier graag nog een aantal foto’s tussen willen proppen van de Grote Markt en Manneke Pis, maar die heb ik met de DLSR gemaakt waar een rotte SD-kaart in zat. Die kon ik bij thuiskomst er dus niet meer afhalen . Wat dan zou opvallen is de enorme tegenstelling tussen het prachtige, historische centrum en de verpauperde buurt er om heen. En daarvoor hoef je nog niet eens zo ver te lopen: dit station ligt op nauwelijks 5 minuten lopen van de Grote Markt.
28 by Rik 't Hoff, on Flickr
29. Vervolgens gaat het uitzicht weer over in de zakelijke omgeving van Brussel Zuid / Brussel Midi. Dit is de Zuidertoren, ofwel de Tour du Midi. Het is het hoogste gebouw van België en wordt gebruikt als vergader- en kantoorlocatie door de Federale Pensioendienst, en wordt dus ook wel
“Pensioentoren” genoemd.
29 by Rik 't Hoff, on Flickr
30. Detail van de ingang van Bruxelles-Midi, ook wel bekend als Brussel-Zuid. Hier gaan we ons tweede doel van de dag ontmoeten.
30 by Rik 't Hoff, on Flickr
31. Maar niet voordat we even uitgebreid op de perrons hebben rondgelopen. Hier wordt een Thalys binnengenomen…
31 by Rik 't Hoff, on Flickr
32. …en opnieuw een stoptreintje van het type MS80/Break.
32 by Rik 't Hoff, on Flickr
33. Dit zal vast een IC zijn.
33 by Rik 't Hoff, on Flickr
34. En een voormalige cargoloc, die met rotzooi aan één van de achterste perrons staat.
34 by Rik 't Hoff, on Flickr
35. De cargoloc heeft spoormateriaal bij zich wat waarschijnlijk afgevoerd moet worden. Bielzen, dwarsliggers, en afgeslepen stukken compleet spoor.
35 by Rik 't Hoff, on Flickr
36. Ook de TGV naar Paris-Nord komt binnen.
36 by Rik 't Hoff, on Flickr
37. Dan komt ons doel aangereden. Het is de Thalys die ons van Brussel Midi / Zuid naar Rotterdam gaat brengen.
37 by Rik 't Hoff, on Flickr
38. Impressie van het interieur. De trein zit deze zaterdag echt goed vol met reizigers die ver weg zijn geweest! Zoveel bagage heeft wel tot gevolg dat er meerdere malen door het aanwezige personeel op gewezen moet worden dat het niet toegestaan is om tassen tussen je benen te hebben staan, en dat het ook niet toegestaan is om tassen buiten de aanwezige rekken te plaatsen. Als niemand daar op reageert besluiten ze dan maar zelf de rotzooi op te ruimen, waarna we kunnen vertrekken.
38 by Rik 't Hoff, on Flickr
39. Deze Thalys heeft ook catering aan boord, waar je wat simpels kunt halen, zoals een flesje drinken of een broodje. De prijzen zijn echter dusdanig dat ik dat vandaag maar laat. Ik heb drinken bij me, en op Brussel Midi / Zuid hebben we al een fijne hamburger naar binnen geschoven.
39 by Rik 't Hoff, on Flickr
40. Een krappe twee uur later zijn we Rotterdam Centraal binnengekomen. Grootste teleurstelling was dat deze hogesnelheidstrein klaarblijkelijk een permanente snelheidsbeperking had, want de snelheden voelden nou niet echt alsof de meester haast had. Hier zien we nog een werkvoertuig van VolkerRail.
40 by Rik 't Hoff, on Flickr
41. We sluiten dit verslag af met de imposante roltrappen van Rotterdam Centraal. Van hieruit nemen we weer een trein naar Utrecht, om daar over te stappen op een trein naar Arnhem, alwaar de één-na-laatste GTW van deze dag ons terug naar ons beginstation zal brengen. Maar dat is niet zo boeiend meer, en het wil dus meermaals voorkomen dat ik een stukje reis oversla. :')
41 by Rik 't Hoff, on Flickr
Dit was mijn verslag van, wat mij betreft, een hele geslaagde dag. Dank je wel voor het lezen, en ik lees graag wat je er van vond. En of er nog aanvullingen zijn natuurlijk!