Reis door Scandinavië (60 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Reis door Scandinavië (60 foto's)

Bericht door Milco »

Hoewel het voor de meesten nog vakantie moet worden, heb ik mijn zomervakantie feitelijk al achter de rug. Op zondag 26 mei vertrokken mijn ouders en ik met de auto voor op dat moment een reis voor onbepaalde duur. De bestemming was wel bekend: Scandinavië. Meer dan dat wisten we ook niet, hoewel we wel het plan hadden om naar de Noordkaap te gaan. Of dat is gelukt lees je later. ;)

We hadden vooraf niets gepland; het werd dus iedere dag weer een avontuur en een verrassing waar we ’s avonds zouden slapen. Helaas weet ik niet meer op welke dag we waar precies hebben gereden en ook niet alle plaatsen waar we hebben overnacht weet ik nog. Toch hoop ik er voor jullie een leuk verhaal van te kunnen maken. :)

Zoals gezegd vertrokken we op zondag 26 mei uit Almere. Een vrij saaie rit over snelwegen en langs grote steden voerde ons naar Puttgarden. Daar kwamen we tegen de avond aan, waarbij we al vrijwel direct besloten om een hotel op te zoeken. Gelukkig was dat in deze havenplaats geen probleem. De volgende dag gingen we namelijk met de boot naar Rødby in Denemarken. Hoewel er ieder half uur een boot vaart, blijkt dit niet lang meer te duren: de bootverbinding wordt de vervangen door een auto- en treintunnel, die de oversteek vanaf 2028 een stuk korter gaat maken. Nu de boot nog vaart, maakten we gelijk gebruik van een van de boten waarbij er een trein meevaart.

Op deze foto zie je een trein van de DSB, de Deense spoorwegmaatschappij, die op de boot staat tussen de vrachtwagens in:
Afbeelding

Zoals gezegd duurt de overtocht niet zo heel lang, want al snel was Denemarken in zicht:
Afbeelding

Hierna reden we verder en wel naar Zweden. Voordat dit bereikt werd, kon ik bij Kopenhagen vanuit de auto nog een trein op de foto zetten:
Afbeelding

Daarna: Zweden! Al snel besloten we om de zuidelijke kustplaatsen op te zoeken. In Ystad, waar mijn vader vorig jaar al met de motor is geweest, kon ik zodoende deze 15 meter MAN Lion’s City CNG op de foto zetten. Een streekbus, zo te zien aan de gele kleur:
Afbeelding

De stadsbussen rijden dan weer rond in het groen:
Afbeelding

Hierna reden we naar een camping om te overnachten in een vrij simpel huisje, oftewel een stuga. Typisch Scandinavisch voor zover ik weet: voor een paar tientjes een klein huisje met daarin hooguit twee stapelbedden en een klein eethoekje, als je geluk had was er nog een heel klein keukentje. Voor douchen en toiletgebruik maak je gebruik van de faciliteiten van de camping.

De volgende dag kwamen we langs Mantorp. Terwijl er even rondgestruind werd bij een mega overdekt winkelcentrum, trof ik deze Volvo 8900 dubbelasser:
Afbeelding

Hierna reden we verder, langs Stockholm. Nadat we tussen Stockholm en Uppsala langs de snelweg bij de bekende M stonden voor het avondeten, bleek dat de uitlaat van de auto niet in orde was. Geen groot probleem, maar als er eenmaal verder onderweg alsnog iets vervangen zou moeten worden, dan wil je wel in de bewoonde wereld zijn. Iemand wel eens op de Noordkaap geweest? Kort gezegd: als je een dorpje tegenkomt met niet meer dan een paar huizen en een plaatselijke supermarkt, dan is het volgende dorpje ruim 100 kilometer verderop, als het niet véél meer is. Met dit in het achterhoofd, besloten we al op de derde dag van de reis af te stappen van het plan om naar de Noordkaap te gaan. Achteraf had het wellicht gekund, maar je staat liever met panne in de bewoonde wereld dan in niemandsland in Noord-Zweden. ;)

Tijdens de stop langs de snelweg kon ik wel een trein op de foto zetten:
Afbeelding

De volgende dag gingen we verder toeren, want we hadden nog plan B: een stuk noordwaarts en daarna westwaarts richting Noorwegen. Hierbij kwamen we langs Uppsala, dat bij ons bekend is van de Ghostrider waarvan niemand weet wie het is 8-)

Aldaar nam ik even tijd voor het ov aldaar. Net als in Ystad, zijn de stadsbussen groen:
Afbeelding

En de kleur van de streekbussen? Juist:
Afbeelding
Afbeelding

Ook deze dubbeldekkertrein mocht op de foto:
Afbeelding

Hierna reden we binnendoor verder, eerst noordwaarts en richting de oostkust. Ergens tussen Uppsala en Òsthammar maakten we onderweg een stop, waarbij ik deze Volvo op de foto kon zetten:
Afbeelding

Hierna toerden we verder en eenmaal in de avond zochten we weer een stuga op. De volgende dag reden we verder en hoe noordelijker we kwamen, hoe groter de afstand tussen de plaatsen werd en hoe meer natuur we onderweg tegenkwamen:
Afbeelding
Afbeelding

De volgende dag reden we weer flink verder, totdat we in de avond geen zin meer hadden om de rijden deze dag. In een helaas voor mij niet onthouden plaats troffen we een leuk, eenvoudig familiehotel waar we voor een leuk prijsje een nacht konden blijven. Hier trof ik nog een bus aan:
Afbeelding

Daarnaast trof ik deze tot camper omgebouwde bus:
Afbeelding

Hierna reden we verder en wel naar Östersund. Omdat het inmiddels zaterdag was en we van het vele rijden best moe waren, besloten we daar een luxere stuga te zoeken, gelijk aan een bungalow met faciliteiten in huis. Hier bleven we twee nachten, zodat we de zondag even konden bijkomen en de stad Österstund konden bekijken, voor zover er wat te beleven was.

Op zondag reden we naar het busstation. Treinen kijken had geen zin, want die reden niet door werkzaamheden. Wel trof ik deze opvallende bus-vrachtwagen combinatie:
Afbeelding

Op de stadsdienst trof ik deze, uiteraard gele, Scania…:
Afbeelding

…net als een elektrische variant:
Afbeelding

Nog een plaatje van de stad:
Afbeelding

Op de maandag reden we weer verder en wel richting de grens met Noorwegen! Eenmaal onderweg stopten we even voor een mooie foto van het bergachtige grensgebied:
Afbeelding

Bij het station van Mörsil, nog steeds in Zweden, waren we dan weer precies op tijd om deze trein op de foto te kunnen zetten. Hoewel, precies… De trein moest nog een kwartier op vertrektijd blijven wachten op dit station:
Afbeelding

Daarna duurde het niet lang voordat we Noorwegen hadden bereikt. Aldaar zochten we weer een camping op niet ver van Trondheim, om een cabin te huren. Nee, geen stuga. Het principe is hetzelfde, maar het land niet. ;) Vanaf de camping kon ik een leuke foto maken met uitzicht over het meer:
Afbeelding

De volgende dag gingen we naar Trondheim. Aldaar trof ik bussen in diverse varianten. De streekbussen zijn vrij luxe zoals te zien is:
Afbeelding

Voor het stadsvervoer heeft men MAN Lion’s City’s ín de aanbieding in allerlei lengtes:
Afbeelding
Afbeelding

Toch kwam er ook een dubbelgelede Van Hool voorbij:
Afbeelding

Ook een trein mocht niet ontbreken. Wel de enige, want ook hier waren spoorwerkzaamheden:
Afbeelding

Dan maar weer terug naar de bussen, want een 15 metervariant hadden we nog niet op de foto gezien toch?
Afbeelding

Hierna reden we naar Tynset, een klein dorpje met zowaar een trein- en busstation waar eens in de twee uur een trein kwam. Kwamen er dan ook bussen? Ja, als het digitale bord werkte kon ik dat bekijken, want vertrekstaten? Wat zijn dat? :’) Uit Tynset heb ik dus geen foto's van het openbaar vervoer, wel kon ik tijdens de avondschemering (hoewel het in de nachten niet donker werd) een leuke foto maken op de camping:
Afbeelding

De volgende dag reden we weer verder, onder andere langs een wederom bosrijk gebied:
Afbeelding

Weer in een ander plaatsje, volgens mij in of nabij Koppang, trof ik deze stilstaande bus:
Afbeelding

Later diezelfde of volgende dag kwamen we langs het Noorse plaatsje Elverum. Aldaar trof ik een vrij nieuwe Scania:
Afbeelding

Verder rijden hier veel Volvo’s, net als in Zweden:
Afbeelding

Jawel, een trein. Wederom een van de weinige treinen, want er waren ook hier werkzaamheden:
Afbeelding

Nabij het station trof ik deze Scania A30...:
Afbeelding

…die even later op het station kon worden vastgelegd met in de verte gele stilstaande rijtuigen:
Afbeelding

De volgende dag waren we weer terug in Zweden, waar ik in het plaatsje Grums deze Volvo kon vastleggen:
Afbeelding

Hierna reden we naar Göteborg, aldaar kostte het aardig wat moeite om een camping te vinden. Uiteindelijk vonden we er een niet ver van het centrum en hier bleven we twee nachten. Na de eerste nacht, het was inmiddels 7 juni, trok ik in de middag in mijn eentje de stad in. Nadat ik van mijn vader een slinger kreeg richting het station en ik een dagkaartje had gekocht voor 95 Zweedse Kroon, kon het toeren beginnen. Eerst maar eens een trein op de foto zetten, hier waren zowaar geen werkzaamheden voor zover ik weet:
Afbeelding

Voor het Centraal Station trof ik deze voor mij onbekende bus:
Afbeelding

Eveneens bij het Centraal Station kon ik deze vrij oude tram op de foto zetten. De deuren moest je nog zelf openen en vielen weer dicht bij het loslaten 8-) :
Afbeelding

Op de Södra Hhamngatan trof ik deze Volvo 7700:
Afbeelding

Hierna reisde ik met de tram naar de halte Frihammen. Aldaar was het een komen en gaan van diverse soorten bussen en trams:
Afbeelding
Afbeelding

Ze hebben hier zelfs dubbelgelede Volvo’s:
Afbeelding

Hierna reisde ik naar het Brunnsparken, een ov-knooppunt in de stad en qua drukte en omgang vergelijkbaar met het Leidseplein. Aldaar kon ik weer een tram op de foto zetten:
Afbeelding

Hierna reisde ik verder en bij halte Valand kon er weer een tram op de foto:
Afbeelding

Hierna reisde ik verder zuidwaarts met tram 6. Onderweg werd er door de bestuurder iets omgeroepen in het Zweeds. Ik verstond het niet, maar aangezien de meeste mensen bleven zitten, deed ik dat ook maar. Even later bleek wat de reden was: we waren per ongeluk rechtdoor gereden in plaats van linksaf. Ik stapte daar maar uit, maar helaas is mij de locatie onbekend (en ik kan het even niet meer terugvinden…). Wel was het een mooie locatie om trams de te kunnen fotograferen:
Afbeelding

Ik kon zelfs een foto maken met daarop twee trams en twee bussen:
Afbeelding

Hierna reisde ik met lijn 8 verder. Nadat we na de halte Chalmers door een tunnel reden, dacht ik: ik ga zo even terug. Ik had een leuke fotolocatie gezien! Eenmaal de tunnel uit ging ik dus terug, weer de tunnel onderdoor en terug naar Chalmers. Wat is daar zo leuk? Nou, dit! Mooie fotolocatie al zeg ik het zelf 8-)
Afbeelding

Op dezelfde plek, maar dan een kwartslag gedraaid, kon ik een foto maken van een oude tram en een nieuwe elektrische bus:
Afbeelding

Maar er kwamen meer trams uit de tunnel:
Afbeelding
Afbeelding

Hierna reisde ik verder en wel naar knooppunt Redbergsplatsen. Aldaar kon ik weer een tram op de foto zetten:
Afbeelding

Ook was het daar tijd voor een combinatie: bus en tram:
Afbeelding

Hierna reisde ik naar halte Virginsgatan, het eindpunt van lijn 3 alwaar ook lijn 5 komt:
Afbeelding

Hierna volgde een rit voor een halte met lijn 5, want ik was weer terug bij de camping. :)

De volgende dag, op mijn verjaardag op de zaterdag, gingen we naar het Volvo Museum. Geweldig mooi om te zien wat daar allemaal staat! Er hing zelf een poster van de Volvo-fabriek in Born! Dit betrof een overname van de DAF destijds. Jawel, beetje Nederlands tintje in het museum dus! Of een Zweeds tintje in Born, het is maar net hoe je het bekijkt ;) :
Afbeelding

Ook stonden er natuurlijk diverse auto’s, waaronder van de politie:
Afbeelding

Er stond zelfs een miniatuurversie van de Volvo 7700:
Afbeelding

Om af te sluiten stond er een vrij aparte bus in het museum:
Afbeelding

Nadat we aan het begin van de middag het museum hadden gezien, begonnen we aan een lange reis terug naar huis. Na een kort nachtje daarna, kwamen we halverwege de zondagochtend thuis aan, na een erg leuke reis door Scandinavië.

Hiermee sluit ik ook het verslag af. Ik hoop dat jullie het de moeite waard vonden om te lezen, hoewel ik dus niet van iedere dag nog een beeld heb wat we hebben gedaan.

Bedankt voor het kijken! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Reis door Scandinavië (60 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Hoewel de moordzaak niet bereikt is vind ik het een geslaagd rondje. Ystad wil.ik nog eens naar toe vanwege de wallander-reeks van henning mankell. Ik ben benieuwd hoe de locaties in werkelijkheid zijn tov de boeken.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Reis door Scandinavië (60 foto's)

Bericht door umbusko »

Ziet eruit als een leuke reis inderdaad! En dat je je alles niet precies kunt herinneren betekent in ieder geval dat je er van genoten hebt en andere herinneringen hebt opgeslagen!

Het verslag zou er iets leesbaarder op worden als je af en toe iets meer zou uitweiden over bepaalde plekken dan alleen met "hierna", "daarna", "de volgende dag". Maar de foto's compenseren dat weer, dus al met al is het toch nog een aangenaam verslag! :)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Reis door Scandinavië (60 foto's)

Bericht door AppleMoose »

En iets meer foto's van de natuur/omgeving, anders dan enkel trams, treinen en bussen, zou het verslag ook leuker hebben gemaakt. Deze landen zijn er mooi genoeg voor. :pos:
Maar verder een tof reisje met enkele bekende plaatsen :pos: Je hebt ervoor gezorgd dat mijn heimwee weer iets erger is geworden :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Reis door Scandinavië (60 foto's)

Bericht door JordiBrabant »

ZO6176 schreef:Hoewel de moordzaak niet bereikt is
Moeten we de "moordzaak" lezen als "noordkaap"? Ik kan me best voorstellen dat een autocorrect heeft veranderd.

Verder is het een heel mooi verslag om te kijken en lezen. Vooral voor iemand die bijna dagelijks met Arriva in Brabant rijdt, is het fijn om te zien dat Volvo 8900 ook nog in andere kleuren bestaan dan alleen in het Brabants rood met wit. Er is zelfs nog een heel klein beetje nostalgie naar de Volvo 7700 uit het Veolia tijdperk.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Reis door Scandinavië (60 foto's)

Bericht door ZO6176 »

JordiBrabant schreef:
ZO6176 schreef:Hoewel de moordzaak niet bereikt is
Moeten we de "moordzaak" lezen als "noordkaap"? Ik kan me best voorstellen dat een autocorrect heeft veranderd.
Voordat je het weet zit je in het mierenneuk-topic. Overigens gaan Wallander-reeks wel over moordzaken. Zover ik weet gaat er geen boek over de noordkaap. Wel Zuid-Afrika.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Reis door Scandinavië (60 foto's)

Bericht door diederickx »

Milco schreef:[...] In een helaas voor mij niet onthouden plaats troffen we een leuk, eenvoudig familiehotel [...]
Dat was Åsarna.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Reis door Scandinavië (60 foto's)

Bericht door Milco »

Bedankt voor de terugkoppeling, nu ik het heb opgezocht herken ik het weer! :)

Nog een leuk feitje achteraf trouwens: (een deel van) de elektrische Volvo 7900's van Göteborg hebben/heeft vorig jaar in Den Haag gereden vanwege de Volvo Ocean Race. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Reis door Scandinavië (60 foto's)

Bericht door nvdw »

De ‘onbekende bus’ voor het station van Göteborg is een Lahti Scala, een Finse bus op Scania-basis.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Reis door Scandinavië (60 foto's)

Bericht door Zugführer »

Leuk reisje gemaakt!
En deels bekend terrein, vooral de boot bij Puttgarden en de plaatjes uit Göteborg ;-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reis door Scandinavië (60 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Wel opvallend dat de stadsbussen in Östersund geel zijn in plaats van groen. :?
En ik vind het opmerkelijk dat je bij bussen meestal wel het merk en het type noemt en bij treinen niet. Zeker de trein in Elverum zou je herkend moeten hebben. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reis door Scandinavië (60 foto's)

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:En ik vind het opmerkelijk dat je bij bussen meestal wel het merk en het type noemt en bij treinen niet. Zeker de trein in Elverum zou je herkend moeten hebben. :P
Zal ik even helpen dan :mrgreen:

Foto 1: DSB MF
Foto 3: DSB MG
Foto 7: A-train X3
Foto 11: SJ X40
Foto 22: Norrtåg X62 (exploitant Tågkompaniet)
Foto 28: Vy BM 92
Foto 35: Vy BM 93
Foto 39: Västtågen X61 (exploitant SJ Götalandståg)

En nu wil ik weer naar de landen waar de taal een Å bevat. Misschien toch maar volgend jaar proberen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten