Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]

Bericht door Meltrain »

In de maanden mei en juni heb ik weer redelijk wat foto’s gemaakt van het openbaar vervoer, die ik graag wil tonen. Een redelijk groot deel heeft te maken met stoomtreinen, maar zeker niet alles.
De eerste foto is van een Den Oudsten Alliance B96 van de RET, die begin mei een paar dagen achter elkaar steeds op dezelfde rit van lijn 76 reed. Op 8 mei kon deze bus op de foto:
Afbeelding

Op 25 mei vond de SSN Hoogoven Express plaats, ter gelegenheid van de herindienststelling van locomotief 23 023.
De rit vertrok vanaf Rotterdam Centraal, waar een foto gemaakt kon worden van deze nog geheel schone locomotief:
Afbeelding

Via Gouda, Breukelen, Amsterdam en Haarlem werd station Beverwijk bereikt, waar de reizigers moesten uitstappen. Helaas was de trein zo lang dat de locomotief voorbij het perron stond, zodat alleen een foto van de achterkant mogelijk was:
Afbeelding

De reizigers werden met drie historische bussen naar het terrein van Tata Steel vervoerd. Twee van die bussen worden hieronder getoond:
Afbeelding

Afbeelding

Bij de staalfabriek van Tata werd eerst een bezoek gebracht aan het Hoogoven Museum, waarna een rondrit (per trein) over het terrein van Tata Steel op het programma stond.
Het uitzicht vanaf station Velscherbosch was als volgt:
Afbeelding

De trein werd getrokken door locomotief Tom van de Hoogovens Stoom IJmuiden:
Afbeelding

Afbeelding

Tijdens de excursie kwamen we langs diverse gebouwen en installaties, waaronder Hoogoven 6:
Afbeelding

Een speciale wagon voor het vervoer van vloeibaar staal:
Afbeelding

Een klein stukje verderop werd de locomotief omgelopen en gingen we via een andere route weer terug naar Velscherbosch. Nu kon een Hoogoven van de andere kant gefotografeerd worden, met een toevallig voorbijvliegend vliegtuig. Langs het spoor aan de voorkant wordt erts omhoog getakeld en in de oven gegooid:
Afbeelding

De stoomtrein in de bocht:
Afbeelding

Nogmaals zo’n wagon voor vloeibaar staal:
Afbeelding

Even verderop werd even gestopt om water in te nemen. Hier mochten we de trein ook verlaten, zodat Tom nog eens op de foto gezet kon worden:
Afbeelding

Het eindproduct van Tata Steel is natuurlijk staal en dat wordt vaak in rollen per trein vervoerd:
Afbeelding

Na aankomst in Velscherbosch werden we weer per bus naar Beverwijk gebracht. Om omlopen (en de daardoor benodigde remproeven) te voorkomen, reed aan de achterkant van de SSN-trein locomotief 2225 mee. Deze trok de trein weer terug het station van Beverwijk in:
Afbeelding

Een zijaanzicht van locomotief 23 023:
Afbeelding

De 23 023 trok de trein naar Uitgeest, waarna de 2225 de trein naar de Westhavenweg in Amsterdam trok. Hier kon de trein driehoeken, zodat daarna de 23 023 weer de voorkant van de trein was :) .
De 23 023 trok de trein verder naar Amsterdam Centraal, waar een fotostop werd gehouden:
Afbeelding

Even later werd de trein naar voren gereden, zodat de locomotief buiten de overkapping stond:
Afbeelding

De terugreis ging weer via Amsterdam Amstel, Breukelen en Gouda, waarbij tussen Abcoude en Breukelen nog een VIRM op de foto kon, die ons inhaalde:
Afbeelding

Na aankomst te Rotterdam Centraal kon de 23 023 nog eenmaal op de foto, waarna de dag ten einde kwam:
Afbeelding

Van 30 mei t/m 1 juni vond bij de Stoomtrein Goes – Borsele het jaarlijkse evenement Sporen naar het Verleden plaats en net als vorig jaar ging ik erheen, al nam ik ditmaal mijn fiets niet mee.
Ik vertrok vroeg relatief van huis, zodat ik om 9:45 op het station van Goes arriveerde. Hier vandaan liep ik naar het terrein van de SGB.
Net voordat ik daar aankwam, kon ik locomotief Tom al op de foto zetten:
Afbeelding

Mocht u denken: “Hé, deze locomotief heb ik al eerder gezien”, dan klopt dat: locomotief Tom van de HSIJ was als gastlocomotief aanwezig tijdens dit evenement. :Y
Nadat ik de dagkaart had gekocht, kon eerst de (replica) omC 909 op de foto:
Afbeelding

Omdat de SGB zelf te weinig (rijvaardige) rijtuigen heeft om twee stammen te formeren, werden een Plan D, een Plan E en een Plan W van et Spoorwegmuseum geleend. Deze waren door locomotief 1312 naar Goes gebracht, waarna de 1312 ook een paar dagen in Goes bleef en zo samen met de 1136 op de foto kon:
Afbeelding

Met de omC 909 ging ik naar Kwadendamme, waarna ik het vertrek van deze motorwagen op de foto zette. Voor de sfeer heb ik er een zwart-witfoto van gemaakt :) :
Afbeelding

Ik liep over het voetpad langs het spoor een klein stukje terug, zodat ik even later de stoomtrein kon fotograferen, die getrokken werd door de locomotieven 6 en 2 van de MBS uit Haaksbergen:
Afbeelding

Met deze trein ging ik naar het eindpunt Hoedekenskerke, waarna ik naar de spoorwegovergang in de Havenstraat liep.
Na een minuut of 10 kwam daar de stoomtram aan, bestaande uit locomotief HTM 8 en rijtuig SBM 24 (beide van de Stoomtram Hoorn – Medemblik):
Afbeelding

Op vrijwel dezelfde plek kon even later de stoomtrein naar Goes gefotografeerd worden, getrokken door Tom:
Afbeelding

Met de stoomtram ging ik daarna terug naar Kwadendamme, alwaar ik dezelfde stoomtram net voorbij de dijkcoupure kon fotograferen:
Afbeelding

Op station Kwadendamme hoefde ik maar heel kort te wachten op de volgende trein, getrokken door de beide locs van de MBS. Deze trein bracht me weer naar Goes, alwaar een rangerende Tom op de foto kon:
Afbeelding

Omdat ik toch een dagkaart had, ging ik nogmaals naar Hoedekenskerke, alwaar ik locomotief 4389 op de foto kon zetten:
Afbeelding

Na enige tijd kwam het “onafscheidelijke duo” MBS 6 + 2 met een trein aangereden:
Afbeelding

Ook kon de stoomtram nog eens op de foto worden gezet:
Afbeelding

Hierna ging ik voor de tweede keer die dag terug naar Goes, waar ik op het museumterrein de USATC 7898 (van hetzelfde type als de NS 2000) zag staan:
Afbeelding

Terwijl ik op weg was naar de uitgang, kon nog precies een foto worden gemaakt van de omC 909:
Afbeelding

Hierna liep ik naar het NS-station van Goes en ging ik via Dordrecht na een mooie dag weer naar huis.

Omdat dit station alleen maar van 2 t/m 15 juni geopend was, besloot ik om op 9 juni een bezoek te brengen aan:
Afbeelding

Aan de andere kant van het spoor kon 20 minuten later de FLIRT naar Zwolle op de foto gezet worden:
Afbeelding

Op 21 juni moest ik in Utrecht zijn en kon ik op het Science Park een testrit van tramlijn 22 fotograferen:
Afbeelding

Op zondag 23 juni vond bij de ZLSM een themadag plaats rond het televisieprogramma Buurman & Buurman. Ondanks dat ik dat vroeger wel een leuk programma vond, was het op zichzelf geen goede reden om de reis naar Limburg te maken. Wat wél een goede reden was, was dat er die dag twee stoomlocomotieven reden.
Vanwege werkzaamheden tussen Eindhoven en Roermond, ging de reis via Venlo, waardoor ik op de heenreis moest inchecken bij NS, uitchecken bij NS, inchecken bij Arriva, uitchecken bij Arriva, inchecken bij NS, uitchecken bij NS, inchecken bij Arriva en uitchecken bij Arriva. :') (Op de terugweg was de volgorde uiteraard anders. :wink: )
De achtste handeling vond plaats op station Kerkrade Centrum, waarna ik naar het perron van de ZLSM liep.
Na ongeveer vijf minuten wachten, kwam de stoomtrein eraan, getrokken door locomotief E2 1040:
Afbeelding

Met die trein reisde ik naar Simpelveld, wat het eindpunt van de trein was. Tijdens het omlopen kon de loc gefotografeerd worden:
Afbeelding

Niet veel later kwam de trein uit Vetschau aangereden, getrokken door de onlangs overgenomen locomotief Anna:
Afbeelding

Omdat er in Vetschau geen omloopspoor is, reed aan de achterkant van die trein een dieselloc mee. Beide treinen naast elkaar:
Afbeelding

Nogmaals loc Anna (+ trein), terwijl op de achtergrond de andere stoomtrein vertrekt:
Afbeelding

De treindienst tussen Simpelveld en Schin op Geul werd uitgevoerd door de Schienenbus, die naast het stationsgebouw van Simpelveld op de foto kon:
Afbeelding

Hierna maakte ik een rit naar Vetschau, maar omdat het perron daar korter was dan de trein, was het helaas niet mogelijk om een goede foto van de locomotief te maken. :(
Nadat ik weer terug was in Simpelveld stapte ik over op de trein naar Kerkrade Centrum, alwaar ik nog een foto van de stoomlocomotief kon maken:
Afbeelding

Met Arriva en NS reisde ik terug naar Roermond, waar vandaan ik met Arriva naar Venlo reisde. Helaas was deze trein ongeveer 10 minuten te laat, waardoor ik de overstap op de [serie=Intercity|2019|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] (naar Dordrecht :P ) miste en ik ongeveer 20 minuten moest wachten. Ik kwam erachter dat station Venlo best weinig bankjes op het perron heeft.
Met de [serie=Intercity|2019|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] reisde ik naar Eindhoven, waarna de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] me naar Rotterdam Centraal bracht en de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] weer naar Rotterdam Lombardijen.
En zo eindigde weer een mooie dag en daarmee ook dit verslag.
Ik hoop dat jullie het leuk vonden en op- en aanmerkingen zijn welkom.
Laatst gewijzigd door Meltrain op ma 01 jul 2019, 06:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]

Bericht door umbusko »

Prachtige foto's! :D En die zwart-wit-foto vind ik ook geslaagd!

Wel zijn bij mij foto 2 en 3 hetzelfde en geeft de afbeelding van "Tom en de stoomtram" (derde foto na de zwart-wit-foto) een foutmelding. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]

Bericht door Daniel »

Fraaie plaatjes. En wat lijkt station Beverwijk sterk op Rotterdam Centraal zeg :p

Edit: Niet zo stiekem aanpassen he ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]

Bericht door trolly »

umbusko schreef:Prachtige foto's! :D En die zwart-wit-foto vind ik ook geslaagd!
Bij de eerste opmerking sluit ik me natuurlijk graag aan. De zwart-witfoto vind ik echter te grijs. Een manier om zo'n plaatje te beoordelen is te kijken of er zowel diep zwart als helder wit op voorkomt, en dat laatste ontbreekt hier.

Een kleine aanvulling wat betreft het transport van vloeibaar staal: dat gebeurd in een zgn. torpedowagen. Omdat het zo'n lekker woord is :wink:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]

Bericht door isadora »

Een prachtig verslag Meltrain, ik heb erg genoten. :pos: :pos: :pos:
Boeiend object ook, om met stoom door heen te reizen, de Hoogovens, erg bijzonder.
Ook de twee andere uitjes leverden mooie plaatjes op. En ja, zwart/wit geeft toch een heel ander gevoel.

En tot slot:
Vanwege werkzaamheden tussen Eindhoven en Roermond, ging de reis via Venlo, waardoor ik op de heenreis moest inchecken bij NS, uitchecken bij NS, inchecken bij Arriva, uitchecken bij Arriva, inchecken bij NS, uitchecken bij NS, inchecken bij Arriva en uitchecken bij Arriva. :') (Op de terugweg was de volgorde uiteraard anders.
:X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Leuke tripjes. Mooie foto's
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de leuke reacties. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten