Etienne on tour #30: Afscheidsrit Connexxion Haaglanden [19f]
Etienne on tour #30: Afscheidsrit Connexxion Haaglanden [19f]
Vorige week zondag, 11 augustus, vond in Haaglanden een afscheidsrit plaats van Connexxion. Deze rondrit heb ik zelf georganiseerd in samenspraak met een chauffeur en tevens hobbyist. Nadat ik een plan had ingediend, werd door Connexxion een bus beschikbaar gesteld vanuit Delft en de 1e chauffeur heeft nog een tweede chauffeur geregeld.
Rond kwart voor 10 kwamen we vanuit Delft aan op Den Haag Centraal en het leeuwendeel van de excursiegangers was al aanwezig, 30 in totaal; geen slechte score zo midden in de zomervakantie. Na enkele foto's en begroetingen is het tijd om te vertrekken, vanuit Den Haag gaan we eerst rechtstreeks naar het Westland. De 6756 is de bus voor vandaag
Als eerste rijden we naar Ter Heijde; in 2011 werd lijn 34 (Den Haag - Ter Heijde) opgeheven en als verrassing heeft de 1e chauffeur ook geregeld dat de WSM 4697 hier klaar staat als tweede excursiebus.
Vanuit Ter Heijde gaan beide bussen verder naar Hoek van Holland. Omdat het gebied rondom De Hoekstee vanaf 25 augustus zijn busverbinding verliest, had ik deze eindhalte opgenomen in de route. De haltehaven is nog aanwezig, maar de eigenlijke haltepaal staat tegenwoordig een stukje verder.
Na Hoek van Holland gaan we door naar 's-Gravenzande. Beide bussen worden niet op de reguliere diensthalte 'de Brug' geparkeerd, maar om de hoek op de Naaldwijkseweg. Vroeger lag hier een bushalte, tegenwoordig zijn alleen de haltehavens nog aanwezig. Met de 6756 kan een parallel gemaakt worden met de reguliere bus naar Hoek van Holland.
Omdat we iets achter lopen op schema, redden we helaas niet de busknoop in Naaldwijk. Beide bussen worden elk op een ander perron geparkeerd en na wat foto's en een toiletbezoek van enkele excursiegangers...
...gaat het rechtstreeks naar Delft. Omwille van het achterlopen op schema laat ik het lusje via de Lier en fotostop aldaar vervallen. Op het station kan een line-up worden gemaakt met de beide bussen. Voorts is hier ongeveer een half uur pauze.
Vervolgens wordt naar de stalling in Delft gereden; alhier staan twee EBS-bussen voor instructie en de excursiegangers krijgen de gelegenheid om beide op foto te kunnen zetten.
Aansluitend blijft de WSM 4697 achter in de stalling en wordt met de 6756 de rit vervolgd naar Zoetermeer. Ook in Zoetermeer staan twee EBS-bussen en de instructeurs zijn hier aanwezig. Als tweede verrassing wordt de elektrische VDL Citea-LLE99 meegenomen naar Centrum West en kunnen de deelnemers ook meereizen. Zelf komen ik en de tweede chauffeur daar met de gasbus en een gelede gasbus achteraan.
Vanuit Zoetermeer wordt rechtstreeks naar Leiden gereden; omwille van de tijd worden de Breestraat en de Merenwijk beide niet aangedaan, maar is er een fotostop op de route van lijn 43 bij het Holiday Inn-hotel.
De route van lijn 43 wordt afgereden naar Wassenaar; op de van Oldenbarneveltweg ontstaat de volgende fotostop, ditmaal als lijn 44 die dezelfde route naar Den Haag volgt.
Binnendoor rijdt de excursiebus naar Voorschoten om dan aan te takken op de route van lijn 46. Een fotostop op de Kolfschotensingel, parallel aan de trambaan kan door autoverkeer niet doorgaan. Daarom wordt deze stop een stukje verder gehouden op de Bernhardlaan, bij de halte Bachlaan. De bestemming op de bus klopt niet; ik weet het.
Aansluitend worden nog twee fotostops gehouden op de route van lijn 46. Eén op het busstation in Voorburg...
...en de tweede in de Binckhorst op een nieuw stukje weg bij het voormalige hoofdkantoor van KPN.
Vanaf hier wordt weer naar Den Haag Centraal gereden en dat is rond kwart voor 5 het einde van deze rondrit. Het was voor mij leuk om deze rondrit te organiseren en dat hoor ik ook terug onder de de deelnemers.
Van de laatste dagen van Connexxion en de eerste dag van EBS zal ik later nog een apart verslag maken.
Rond kwart voor 10 kwamen we vanuit Delft aan op Den Haag Centraal en het leeuwendeel van de excursiegangers was al aanwezig, 30 in totaal; geen slechte score zo midden in de zomervakantie. Na enkele foto's en begroetingen is het tijd om te vertrekken, vanuit Den Haag gaan we eerst rechtstreeks naar het Westland. De 6756 is de bus voor vandaag
Als eerste rijden we naar Ter Heijde; in 2011 werd lijn 34 (Den Haag - Ter Heijde) opgeheven en als verrassing heeft de 1e chauffeur ook geregeld dat de WSM 4697 hier klaar staat als tweede excursiebus.
Vanuit Ter Heijde gaan beide bussen verder naar Hoek van Holland. Omdat het gebied rondom De Hoekstee vanaf 25 augustus zijn busverbinding verliest, had ik deze eindhalte opgenomen in de route. De haltehaven is nog aanwezig, maar de eigenlijke haltepaal staat tegenwoordig een stukje verder.
Na Hoek van Holland gaan we door naar 's-Gravenzande. Beide bussen worden niet op de reguliere diensthalte 'de Brug' geparkeerd, maar om de hoek op de Naaldwijkseweg. Vroeger lag hier een bushalte, tegenwoordig zijn alleen de haltehavens nog aanwezig. Met de 6756 kan een parallel gemaakt worden met de reguliere bus naar Hoek van Holland.
Omdat we iets achter lopen op schema, redden we helaas niet de busknoop in Naaldwijk. Beide bussen worden elk op een ander perron geparkeerd en na wat foto's en een toiletbezoek van enkele excursiegangers...
...gaat het rechtstreeks naar Delft. Omwille van het achterlopen op schema laat ik het lusje via de Lier en fotostop aldaar vervallen. Op het station kan een line-up worden gemaakt met de beide bussen. Voorts is hier ongeveer een half uur pauze.
Vervolgens wordt naar de stalling in Delft gereden; alhier staan twee EBS-bussen voor instructie en de excursiegangers krijgen de gelegenheid om beide op foto te kunnen zetten.
Aansluitend blijft de WSM 4697 achter in de stalling en wordt met de 6756 de rit vervolgd naar Zoetermeer. Ook in Zoetermeer staan twee EBS-bussen en de instructeurs zijn hier aanwezig. Als tweede verrassing wordt de elektrische VDL Citea-LLE99 meegenomen naar Centrum West en kunnen de deelnemers ook meereizen. Zelf komen ik en de tweede chauffeur daar met de gasbus en een gelede gasbus achteraan.
Vanuit Zoetermeer wordt rechtstreeks naar Leiden gereden; omwille van de tijd worden de Breestraat en de Merenwijk beide niet aangedaan, maar is er een fotostop op de route van lijn 43 bij het Holiday Inn-hotel.
De route van lijn 43 wordt afgereden naar Wassenaar; op de van Oldenbarneveltweg ontstaat de volgende fotostop, ditmaal als lijn 44 die dezelfde route naar Den Haag volgt.
Binnendoor rijdt de excursiebus naar Voorschoten om dan aan te takken op de route van lijn 46. Een fotostop op de Kolfschotensingel, parallel aan de trambaan kan door autoverkeer niet doorgaan. Daarom wordt deze stop een stukje verder gehouden op de Bernhardlaan, bij de halte Bachlaan. De bestemming op de bus klopt niet; ik weet het.
Aansluitend worden nog twee fotostops gehouden op de route van lijn 46. Eén op het busstation in Voorburg...
...en de tweede in de Binckhorst op een nieuw stukje weg bij het voormalige hoofdkantoor van KPN.
Vanaf hier wordt weer naar Den Haag Centraal gereden en dat is rond kwart voor 5 het einde van deze rondrit. Het was voor mij leuk om deze rondrit te organiseren en dat hoor ik ook terug onder de de deelnemers.
Van de laatste dagen van Connexxion en de eerste dag van EBS zal ik later nog een apart verslag maken.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Etienne on tour #30: Afscheidsrit Connexxion Haaglanden [19f]
Leuk om dat zo georganiseerd te krijgen. :pos:
Re: Etienne on tour #30: Afscheidsrit Connexxion Haaglanden [19f]
Een leuk verslag met mooie foto's :pos: .
Re: Etienne on tour #30: Afscheidsrit Connexxion Haaglanden [19f]
Leuk dat je dit georganiseerd hebt en om deze mix van oud en nieuw te zien!
Heb jij ook je busrijbewijs? :o Ik dacht dat je alleen opgeleid was tot geodeticus met GIS-specialisatie.Etienne schreef:Aansluitend blijft de WSM 4697 achter in de stalling en wordt met de 6756 de rit vervolgd naar Zoetermeer. Ook in Zoetermeer staan twee EBS-bussen en de instructeurs zijn hier aanwezig. Als tweede verrassing wordt de elektrische VDL Citea-LLE99 meegenomen naar Centrum West en kunnen de deelnemers ook meereizen. Zelf komen ik en de tweede chauffeur daar met de gasbus en een gelede gasbus achteraan.
Re: Etienne on tour #30: Afscheidsrit Connexxion Haaglanden [19f]
Nee, maar ik kan toch voorin meerijden met een chauffeur. _O-
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Etienne on tour #30: Afscheidsrit Connexxion Haaglanden [19f]
Mooi initiatief Etienne, en een heel fraai programma. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Etienne on tour #30: Afscheidsrit Connexxion Haaglanden [19f]
Leuk initiatief. Waar was dit bekend gemaakt?
Re: Etienne on tour #30: Afscheidsrit Connexxion Haaglanden [19f]
Ik heb de oproep op meerdere Facebookgroepen gedeeld, hij heeft op www.openbaarvervoerinboskoop.nl gestaan en ook in de laatste Autobuskroniek stond de aankondiging.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Etienne on tour #30: Afscheidsrit Connexxion Haaglanden [19f]
Leuke serie Etienne. In dat witte gebouw bij Holiday Inn heb ik ruim zes jaar gewerkt :D .
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten