Julsteren op Interrail 2019 deel 1 [50 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Julsteren op Interrail 2019 deel 1 [50 foto's]

Bericht door julsteren »

Hallo lezers van dit reisverslag!

Eind juli en begin augustus heb ik voor het eerst in mijn leven (ben nu 21) een interrail-reis gemaakt. Voor mij niet enorm spannend, al enorm wat reizen gemaakt, maar nog niet zo'n lange, dus enthousiast was ik zeker!
Voor deze reis heb ik gebruik gemaakt van een interrail-pass, 7 reisdagen binnen een maand, 1e klas, en ook de nodige reserveringen heb ik vooraf geboekt via treinreiswinkel.nl, ook de hotels had ik vooraf geboekt, vind ik persoonlijk fijner dan op de bonnefooi wegslenteren. De pass en reserveringen heb ik zelf opgehaald in Leiden, dit omdat ik de posterijen niet vertrouw met een ticket van 343 euro, dit dan weer door eerdere ervaringen.

Op zaterdag 27 juli begon het dan de eerste reisdag, in mijn woonplaats Borne.

1.
Afbeelding
Lekker zonnig wel, 27 graden zou het worden op de 27e dag van juli.

2.
Afbeelding
De eerste trein, een vierdelige Stadler Flirt van Keolis Blauwnet, die mij naar Hengelo zou brengen.

3.
Afbeelding
Station Hengelo, de volgende trein die ik zou nemen staat al op het bord, de intercity naar Berlijn!

4.
Afbeelding
Genietend van een apfelschörle zoefden we langs Porta Westfalica.

5.
Afbeelding
Berlin Hbf, hier anderhalf uur overstap.

6.
Afbeelding
Tijd genoeg dus voor een curryworst van de world-famous curry36, en moet eerlijk zeggen, hij is echt goed 8-)

7.
Afbeelding
Interieur van de binnen-Duitse EC gereden door CD (mijn toetsenbord slikt geen kroontje op de C) van Hamburg naar Dresden, dit vanwege werkzaamheden tussen Dresden en Usti Nad Labem.

8.
Afbeelding
Een echte Budweiser. Geen Amerikaanse namaakbocht.

In Dresden begon het gedonder, en het was niet eens onweer, het was bloedheet, en we moesten met zijn allen tegen een muur in de volle zon wachten op de bussen.
Die ruim 20 minuten te laat kwamen opdagen. :N

9.
Afbeelding
Vanuit de bus uitzicht over Usti Nad Labem.

10.
Afbeelding
Van Usti Nad Labem naar Praag (trein kwam uit Decin) een trein van de Hongaarse spoorwegen, weer een buitenlandse trein op een binnenlandse rit :X

11.
Afbeelding
Ik was maar in het restauratierijtuig gaan zitten, genietend van een heerlijk glas Soproni sporend naar Praag, gelijk maar als avondeten een bord Hongaarse spaghetti naar binnen gewerkt.

12.
Afbeelding
In Praag volgde enkel nog een tramritje naar het hotel toe, het was inmiddels al 8 uur en aardig moe van de lange eerste reisdag (ja, van reizen word je moe), en kon dit heerlijk oude solo Tatra T3-wagentje nog op de foto *trein*

13.
Afbeelding
Prima hotelkamer trouwens, vanwege de warmte hadden ze voor extra ventilatie gezorgd en de koelkast volgejoekeld met gratis flessen bruisend water :pos:

14.
Afbeelding
En als laatste nog een foto van het uitzicht in de hotelkamer, lekker trammetjes kijken *trein* van oude tatra's tot moderne skoda's alles voorbij zien komen :P

Voor wat ik van Praag heb gezien is het een bijzonder mooie stad, zeker het bezoeken eens waard, en wil ik zeker nog eens een wat meer uitgebreide reis maken naar deze prachtstad. Ik had hier maar 1 nacht en dat was best wel veel en veel te weinig :mrgreen:

Dag 2, lekker vroeg eruit (voordeel van optijd in bed duiken). Dag 2 was weer een lange reisdag. Eerst een rondje metro :wink:

15.
Afbeelding
De stationshal van metrostation Andel, wat bij mijn hotel om de hoek lag.

16.
Afbeelding
De roltrappen op station Namesti Miru, de langste roltrap van de EU, 2 minuten en 21 seconden duurt een ritje (A)

17.
Afbeelding
Het werd tijd om naar de trein gegaan, hier het hoofdstation van Praag.

18.
Afbeelding
Een oud railbusje poseert naast de RailJet naar Graz. Naast de 2 man personeel waren er geen reizigers met de railbus mee.

19.
Afbeelding
Mijn volgende trein was de R naar Hradec Kralove, getrokken rijtuigen met railcatering 8-) een kopje koffie kostte 10 kronen, omgerekend 39 eurocent.

20.
Afbeelding
Station Clumec nad Cidlinou, hier uitgestapt.

21.
Afbeelding
Mijn volgende trein staat al op het scherm, Sp 1809 naar Trutnov.

22.
Afbeelding
De trein bestond uit een motorrijtuig en een stuurstand, de 1e klas bevond zich in de stuurstand.

23.
Afbeelding
RAAMHANGEN *trein* *trein* *trein*

24.
Afbeelding
Een tussenstation, onze trein sloeg een aantal kleine haltes over, deze niet, er stapte 1 reiziger in.

25.
Afbeelding
De tegentrein in Ostromer.

26.
Afbeelding
In Stara Paka werd overgestapt op de R naar Liberec, geen 1e klas, maar wel raamhangen 8-) en dat is stiekem nog veel beter ook.

27.
Afbeelding
Een tussenstop, perrons deden ze hier niet aan.

28.
Afbeelding
Lunch, gekocht die ochtend bij de relay in Praag. Broodje met honderd soorten vleeswaren, gegarneerd met ei en augurk, lekker :P

30.
Afbeelding
De perronhal van Liberec, ook hier geen enorm lange overstap. Ik neem de trein van 14:35.

31.
Afbeelding
8 wielen.. 8 pootjes. We noemen het dan maar een spin. Zag ook al ergens een railbusje rondtuffen waar ze een muis hebben genoemd. En laat ik maar niet beginnen over een bepaald in Polen geproduceerd zeedier.. :X

De reis van Liberec naar Sklarska Poreba is erg mooi, de rit voert door het dal van de rivier de Nisou, na Tanvald is het een steilstrecke, dus zijn 2 motoren verplicht, van een van onze spinnen was een motor defect (beeld je in dat de machinist bij elke tussenstop vloekend en tierend naar achteren kwam), en werd in Tanvald die spin eraf gehaald en gingen we solo verder. Voorbij Korenov kwam daarvan het effect naar voren, de trein was prop en prop vol, en op Sklarska Poreba Huta zijn zelfs reizigers met fietsen achtergebleven.

32.
Afbeelding
5 minuten te laat aangekomen op Sklarska Poreba Gorna, een ski-oord in het uiterst Zuidwesten van Polen.

33.
Afbeelding
De volgende trein had dit interieur, een moderne Newag Impuls van de KD, de rit naar Wroclaw duurt 3 uur met dit ding..

3 uur in die trein, tot aan Jelenia Gora was het landschap nog wel mooi om aan te zien, hoge bergen, maar daarna... :X

34.
Afbeelding
Mag je lekker 2 uur hier naar kijken. Gelukkig heeft de trein Wi-Fi, dus je kan mooi jezelf van entertainment voorzien.
Spoiler: show
Buiten de bergen in het uiterste zuiden om ziet HEEL FOKKING POLEN er zo uit.
Na 3 uur kwam ik aan in Wroclaw, bovenop de berg in Sklarska Poreba was het lekker koel met 18 graden, toen ik in Wroclaw de trein uit rolde was het nog steeds 30 graden daar... Autsch.

35.
Afbeelding
Mijn hotelkamer, op 4 hoog in een oude sovjetflat, met sovjetinterieur, geweldig _O_ maar wel een beetje warm, want slechte ventilatie (het was er niet).

Dag 3, dag 3 stond geheel in het teken van de stad Wroclaw en de directe omgeving, het zou 34 graden worden dus heb lekker rustig aan gedaan.

36.
Afbeelding
Het restaurant van het hotel was in verbouwing dus ben naar de dichtsbijzijnde McDo getogen voor het ontbijt aldaar, als eerste viel dit mij op, OVERAL zie je deze elektrische stepjes, de mensen die erop rijden denken dat ze the king of the road zijn en rijden je continue aan.

36.
Afbeelding
Na het ontbijt maar een stuk gaan treinen, met losse enkeltjes, het kost toch geen drol. Mijn oog viel op Legnica, een provinciestadje 65 kilometer ten westen van Wroclaw, ooit de eerste stad in Polen geweest die ik heb bezocht, maar dat was per auto, nu per trein erheen, perron 4 werd eerst nog bezet door 2 airco-loze barrels van PolRegio.

Met een comfortabele trein inclusief airco van de KD ging het in een uurtje naar Legnica.

37.
Afbeelding
Het stationsgebouw van Legnica, even in de stationsomgeving wat rondgekeken, geen boeiend stadje.

38.
Afbeelding
Oude waterkolommen op station Legnica, de perrons zijn een en al verval.

39.
Afbeelding
Een eenbaks dieseltreintje onder de kap.

Met weer een Newag Impuls van de KD ben ik teruggegaan naar Wroclaw, om de binnenstad zelf eens te bekijken.

40.
Afbeelding
Een connexxion-zeecontainer zoals ze tot eind 2017 in Amstelland-Meerlanden hebben rondgereden :@ het is maar wat je wil hebben, verder rond Wroclaw enkel moderne bussen gezien.

41.
Afbeelding
Het raadhuisplein van Wroclaw, erg mooie binnnenstad :pos:

42.
Afbeelding
Een steegje achter het raadhuis.

43.
Afbeelding
En weer een ander pleintje in de binnenstad.

Ik heb pure schijt aan heet weer, en in Wroclaw rijd een hele sloot aan gerenoveerde trams rond met moker goeie airco, dus wat? Juist. Tramlijntjes afstrepen. Hopen dat ik geen Skoda of ongemoderniseerde Konstal tref, want die hebben geen airco :6

44.
Afbeelding
Tram met airco, en achteraf ingebouwde lagevloersmiddenbak, kleurstelling oogt erg stoer.

45.
Afbeelding
Een Citaro C2 op het eindpunt Lesnica in het westen van de stad.

46.
Afbeelding
Een kilometer verderop ligt voorstadstation Wroclaw Lesnica, alwaar deze Iveco Crossway voor de lens kwam.

47.
Afbeelding
Met deze Newag Impuls ging het weer terug naar het centrum.

48.
Afbeelding
Er begonnen zich mooie onweerswolken te vormen, verkoeling *O* een nieuwe Citaro C2 wint hier van een oude Konstal-tram op hun ritten vanuit de buitenwijken naar het centrum.

49.
Afbeelding
Na het avondeten bij McDo (want self-service) ben ik nog op een terras een witbiertje gaan doen, super :pos:

50.
Afbeelding
Met dit oude gedrocht ging het terug naar het hotel.

En daarmee komt deel 1 van dit verslag ten einde, de reis duurde in totaal 12 dagen, elk deel beslaat 3 dagen, er volgen er nog 2.
Hoop dat jullie het mooi vinden!
Het volgende deel plaats ik binnenkort weer :pos:
Laatst gewijzigd door julsteren op di 10 sep 2019, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Julsteren op Interrail 2019 deel 1 [50 foto's]

Bericht door Chrysa »

Geen idee waarom, maar jouw manier van reizen maakt me toch altijd weer jaloers. :@
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Julsteren op Interrail 2019 deel 1 [50 foto's]

Bericht door umbusko »

Leuk verslag, leest lekker door!

Ik kan het toch niet laten, ter lering ende vermaeck een paar aanvullingen bij je Tsjechische foto's. :D

12. Is dat bij Hlavní nádraží? Zo ja, dan heb je een extra bijzondere foto, want lijn 2 komt daar normaal niet; zal wel een rit vanuit één van de depots geweest zijn, die worden allemaal opengesteld voor passagiers.

14. Bekend plekje, daar kom ik altijd langs op weg naar "huis", ik moet dan altijd rechts de berg op. De Bernard Pub aan de overkant (rechtsonder) is een aanrader: Bernard is lekker bier en het eten is er ook prima. Je hebt geluk gehad met de trams, want die rijden daar normaal niet: normaal slaan ze af waar je die bus de straat uit ziet komen en rijden ze niet voor je appartement langs. Het was deze zomer voor het eerst in al die jaren dat ik daar kom dat ik dit stukje tramspoor heb kunnen afstrepen. :D Maar omdat dat kleine stukje spoor bij die afslag niet in al te beste staat is, rijden de trams nu voor onbepaalde tijd gewoon rechtdoor.

15. Eén van de twee stationshallen. :Y Bij het bouwen van de metro werd nauw samengewerkt met de Russen en zodoende heeft er een uitwisseling plaatsgevonden tussen de bouwers uit Praag en die uit Moskou: de Praagse architecten hebben één station in Moskou ontworpen en gebouwd (niet geheel toevallig Prazjskaja geheten), en die uit Moskou één station in Praag. Driemaal raden welk station dat was (en tot 1990 Moskevská heette). Daarom hangt die plaquette daar. :Y

17. Ik hoop dat je ook de oorspronkelijke stationshal hebt bekeken (op straatniveau, ik gok dus van wel) en niet alleen in die betonnen bunker bent geweest. Zo niet, volgende keer doen! (Vanuit het midden van die bunker is er een roltrap naar boven, en je loopt zo perron 1 op.)

28. Volgens het etiket zat er ook aardappelsalade op. :wink:

31. Het hele dierenrijk is vertegenwoordigd: InterPanter, RegioPanter, CityElefant, RegioSpider, RegioShark en RegioMouse. De enige niet-dierennaam is RegioNova.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Julsteren op Interrail 2019 deel 1 [50 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Geweldig verslag. Kijk uit naar deel 2
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Julsteren op Interrail 2019 deel 1 [50 foto's]

Bericht door isadora »

Absoluut boeiend, ik kijk met genoegen uit naar de volgende delen. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Julsteren op Interrail 2019 deel 1 [50 foto's]

Bericht door Milco »

Leuk verslag!! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Julsteren op Interrail 2019 deel 1 [50 foto's]

Bericht door Etienne »

Leuk verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Julsteren op Interrail 2019 deel 1 [50 foto's]

Bericht door Cas »

Leuk geschreven, krijg er ook heel erg zin door om zelf te gaan interrailen! :pos:
請勿靠近車門
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Julsteren op Interrail 2019 deel 1 [50 foto's]

Bericht door julsteren »

Bedankt voor de reacties!

umbusko schreef:Leuk verslag, leest lekker door!

Ik kan het toch niet laten, ter lering ende vermaeck een paar aanvullingen bij je Tsjechische foto's. :D

12. Is dat bij Hlavní nádraží? Zo ja, dan heb je een extra bijzondere foto, want lijn 2 komt daar normaal niet; zal wel een rit vanuit één van de depots geweest zijn, die worden allemaal opengesteld voor passagiers.

14. Bekend plekje, daar kom ik altijd langs op weg naar "huis", ik moet dan altijd rechts de berg op. De Bernard Pub aan de overkant (rechtsonder) is een aanrader: Bernard is lekker bier en het eten is er ook prima. Je hebt geluk gehad met de trams, want die rijden daar normaal niet: normaal slaan ze af waar je die bus de straat uit ziet komen en rijden ze niet voor je appartement langs. Het was deze zomer voor het eerst in al die jaren dat ik daar kom dat ik dit stukje tramspoor heb kunnen afstrepen. :D Maar omdat dat kleine stukje spoor bij die afslag niet in al te beste staat is, rijden de trams nu voor onbepaalde tijd gewoon rechtdoor.

15. Eén van de twee stationshallen. :Y Bij het bouwen van de metro werd nauw samengewerkt met de Russen en zodoende heeft er een uitwisseling plaatsgevonden tussen de bouwers uit Praag en die uit Moskou: de Praagse architecten hebben één station in Moskou ontworpen en gebouwd (niet geheel toevallig Prazjskaja geheten), en die uit Moskou één station in Praag. Driemaal raden welk station dat was (en tot 1990 Moskevská heette). Daarom hangt die plaquette daar. :Y

17. Ik hoop dat je ook de oorspronkelijke stationshal hebt bekeken (op straatniveau, ik gok dus van wel) en niet alleen in die betonnen bunker bent geweest. Zo niet, volgende keer doen! (Vanuit het midden van die bunker is er een roltrap naar boven, en je loopt zo perron 1 op.)

28. Volgens het etiket zat er ook aardappelsalade op. :wink:

31. Het hele dierenrijk is vertegenwoordigd: InterPanter, RegioPanter, CityElefant, RegioSpider, RegioShark en RegioMouse. De enige niet-dierennaam is RegioNova.
12 Ja dat was HLN, geen idee hoe het zit met die trammekes daarzo, maar die enkele tatra vond ik al bijzonder genoeg :X

14 Ah vandaar, kon het al niet terugvinden op de tramkaart van urbanrail.net, verklaart een hoop!

15 Goede info! Ik had werkelijk geen idee

17 Vond het een erg ingewikkeld station, ben alleen in die oven/bunker geweest.

28 oeiii

31 Nice! Raar dat de RegioNova dan geen dier is.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Julsteren op Interrail 2019 deel 1 [50 foto's]

Bericht door Anne »

Leuk verslag.

Toch maar eens naar Praag gaan (en dan gelijk wat andere tramsteden daar in de buurt).
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Julsteren op Interrail 2019 deel 1 [50 foto's]

Bericht door Timon91 »

Gaaf om te lezen, mooie reis heb je gemaakt. Ik ben benieuwd naar de rest!
Mijn Flickr account.
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Julsteren op Interrail 2019 deel 1 [50 foto's]

Bericht door dennistd »

Zou je misschien wat kleinere foto's willen plaatsen? 3MB per stuk is niet leuk.... Kwestie van een h voor de .jpg zetten
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten