Eind juli en begin augustus heb ik voor het eerst in mijn leven (ben nu 21) een interrail-reis gemaakt. Voor mij niet enorm spannend, al enorm wat reizen gemaakt, maar nog niet zo'n lange, dus enthousiast was ik zeker!
Voor deze reis heb ik gebruik gemaakt van een interrail-pass, 7 reisdagen binnen een maand, 1e klas, en ook de nodige reserveringen heb ik vooraf geboekt via treinreiswinkel.nl, ook de hotels had ik vooraf geboekt, vind ik persoonlijk fijner dan op de bonnefooi wegslenteren. De pass en reserveringen heb ik zelf opgehaald in Leiden, dit omdat ik de posterijen niet vertrouw met een ticket van 343 euro, dit dan weer door eerdere ervaringen.
Op zaterdag 27 juli begon het dan de eerste reisdag, in mijn woonplaats Borne.
1.
Lekker zonnig wel, 27 graden zou het worden op de 27e dag van juli.
2.
De eerste trein, een vierdelige Stadler Flirt van Keolis Blauwnet, die mij naar Hengelo zou brengen.
3.
Station Hengelo, de volgende trein die ik zou nemen staat al op het bord, de intercity naar Berlijn!
4.
Genietend van een apfelschörle zoefden we langs Porta Westfalica.
5.
Berlin Hbf, hier anderhalf uur overstap.
6.
Tijd genoeg dus voor een curryworst van de world-famous curry36, en moet eerlijk zeggen, hij is echt goed
7.
Interieur van de binnen-Duitse EC gereden door CD (mijn toetsenbord slikt geen kroontje op de C) van Hamburg naar Dresden, dit vanwege werkzaamheden tussen Dresden en Usti Nad Labem.
8.
Een echte Budweiser. Geen Amerikaanse namaakbocht.
In Dresden begon het gedonder, en het was niet eens onweer, het was bloedheet, en we moesten met zijn allen tegen een muur in de volle zon wachten op de bussen.
Die ruim 20 minuten te laat kwamen opdagen. :N
9.
Vanuit de bus uitzicht over Usti Nad Labem.
10.
Van Usti Nad Labem naar Praag (trein kwam uit Decin) een trein van de Hongaarse spoorwegen, weer een buitenlandse trein op een binnenlandse rit :X
11.
Ik was maar in het restauratierijtuig gaan zitten, genietend van een heerlijk glas Soproni sporend naar Praag, gelijk maar als avondeten een bord Hongaarse spaghetti naar binnen gewerkt.
12.
In Praag volgde enkel nog een tramritje naar het hotel toe, het was inmiddels al 8 uur en aardig moe van de lange eerste reisdag (ja, van reizen word je moe), en kon dit heerlijk oude solo Tatra T3-wagentje nog op de foto *trein*
13.
Prima hotelkamer trouwens, vanwege de warmte hadden ze voor extra ventilatie gezorgd en de koelkast volgejoekeld met gratis flessen bruisend water :pos:
14.
En als laatste nog een foto van het uitzicht in de hotelkamer, lekker trammetjes kijken *trein* van oude tatra's tot moderne skoda's alles voorbij zien komen
Voor wat ik van Praag heb gezien is het een bijzonder mooie stad, zeker het bezoeken eens waard, en wil ik zeker nog eens een wat meer uitgebreide reis maken naar deze prachtstad. Ik had hier maar 1 nacht en dat was best wel veel en veel te weinig
Dag 2, lekker vroeg eruit (voordeel van optijd in bed duiken). Dag 2 was weer een lange reisdag. Eerst een rondje metro
15.
De stationshal van metrostation Andel, wat bij mijn hotel om de hoek lag.
16.
De roltrappen op station Namesti Miru, de langste roltrap van de EU, 2 minuten en 21 seconden duurt een ritje (A)
17.
Het werd tijd om naar de trein gegaan, hier het hoofdstation van Praag.
18.
Een oud railbusje poseert naast de RailJet naar Graz. Naast de 2 man personeel waren er geen reizigers met de railbus mee.
19.
Mijn volgende trein was de R naar Hradec Kralove, getrokken rijtuigen met railcatering een kopje koffie kostte 10 kronen, omgerekend 39 eurocent.
20.
Station Clumec nad Cidlinou, hier uitgestapt.
21.
Mijn volgende trein staat al op het scherm, Sp 1809 naar Trutnov.
22.
De trein bestond uit een motorrijtuig en een stuurstand, de 1e klas bevond zich in de stuurstand.
23.
RAAMHANGEN *trein* *trein* *trein*
24.
Een tussenstation, onze trein sloeg een aantal kleine haltes over, deze niet, er stapte 1 reiziger in.
25.
De tegentrein in Ostromer.
26.
In Stara Paka werd overgestapt op de R naar Liberec, geen 1e klas, maar wel raamhangen en dat is stiekem nog veel beter ook.
27.
Een tussenstop, perrons deden ze hier niet aan.
28.
Lunch, gekocht die ochtend bij de relay in Praag. Broodje met honderd soorten vleeswaren, gegarneerd met ei en augurk, lekker
30.
De perronhal van Liberec, ook hier geen enorm lange overstap. Ik neem de trein van 14:35.
31.
8 wielen.. 8 pootjes. We noemen het dan maar een spin. Zag ook al ergens een railbusje rondtuffen waar ze een muis hebben genoemd. En laat ik maar niet beginnen over een bepaald in Polen geproduceerd zeedier.. :X
De reis van Liberec naar Sklarska Poreba is erg mooi, de rit voert door het dal van de rivier de Nisou, na Tanvald is het een steilstrecke, dus zijn 2 motoren verplicht, van een van onze spinnen was een motor defect (beeld je in dat de machinist bij elke tussenstop vloekend en tierend naar achteren kwam), en werd in Tanvald die spin eraf gehaald en gingen we solo verder. Voorbij Korenov kwam daarvan het effect naar voren, de trein was prop en prop vol, en op Sklarska Poreba Huta zijn zelfs reizigers met fietsen achtergebleven.
32.
5 minuten te laat aangekomen op Sklarska Poreba Gorna, een ski-oord in het uiterst Zuidwesten van Polen.
33.
De volgende trein had dit interieur, een moderne Newag Impuls van de KD, de rit naar Wroclaw duurt 3 uur met dit ding..
3 uur in die trein, tot aan Jelenia Gora was het landschap nog wel mooi om aan te zien, hoge bergen, maar daarna... :X
34.
Mag je lekker 2 uur hier naar kijken. Gelukkig heeft de trein Wi-Fi, dus je kan mooi jezelf van entertainment voorzien.
- Spoiler: show
35.
Mijn hotelkamer, op 4 hoog in een oude sovjetflat, met sovjetinterieur, geweldig _O_ maar wel een beetje warm, want slechte ventilatie (het was er niet).
Dag 3, dag 3 stond geheel in het teken van de stad Wroclaw en de directe omgeving, het zou 34 graden worden dus heb lekker rustig aan gedaan.
36.
Het restaurant van het hotel was in verbouwing dus ben naar de dichtsbijzijnde McDo getogen voor het ontbijt aldaar, als eerste viel dit mij op, OVERAL zie je deze elektrische stepjes, de mensen die erop rijden denken dat ze the king of the road zijn en rijden je continue aan.
36.
Na het ontbijt maar een stuk gaan treinen, met losse enkeltjes, het kost toch geen drol. Mijn oog viel op Legnica, een provinciestadje 65 kilometer ten westen van Wroclaw, ooit de eerste stad in Polen geweest die ik heb bezocht, maar dat was per auto, nu per trein erheen, perron 4 werd eerst nog bezet door 2 airco-loze barrels van PolRegio.
Met een comfortabele trein inclusief airco van de KD ging het in een uurtje naar Legnica.
37.
Het stationsgebouw van Legnica, even in de stationsomgeving wat rondgekeken, geen boeiend stadje.
38.
Oude waterkolommen op station Legnica, de perrons zijn een en al verval.
39.
Een eenbaks dieseltreintje onder de kap.
Met weer een Newag Impuls van de KD ben ik teruggegaan naar Wroclaw, om de binnenstad zelf eens te bekijken.
40.
Een connexxion-zeecontainer zoals ze tot eind 2017 in Amstelland-Meerlanden hebben rondgereden :@ het is maar wat je wil hebben, verder rond Wroclaw enkel moderne bussen gezien.
41.
Het raadhuisplein van Wroclaw, erg mooie binnnenstad :pos:
42.
Een steegje achter het raadhuis.
43.
En weer een ander pleintje in de binnenstad.
Ik heb pure schijt aan heet weer, en in Wroclaw rijd een hele sloot aan gerenoveerde trams rond met moker goeie airco, dus wat? Juist. Tramlijntjes afstrepen. Hopen dat ik geen Skoda of ongemoderniseerde Konstal tref, want die hebben geen airco :6
44.
Tram met airco, en achteraf ingebouwde lagevloersmiddenbak, kleurstelling oogt erg stoer.
45.
Een Citaro C2 op het eindpunt Lesnica in het westen van de stad.
46.
Een kilometer verderop ligt voorstadstation Wroclaw Lesnica, alwaar deze Iveco Crossway voor de lens kwam.
47.
Met deze Newag Impuls ging het weer terug naar het centrum.
48.
Er begonnen zich mooie onweerswolken te vormen, verkoeling *O* een nieuwe Citaro C2 wint hier van een oude Konstal-tram op hun ritten vanuit de buitenwijken naar het centrum.
49.
Na het avondeten bij McDo (want self-service) ben ik nog op een terras een witbiertje gaan doen, super :pos:
50.
Met dit oude gedrocht ging het terug naar het hotel.
En daarmee komt deel 1 van dit verslag ten einde, de reis duurde in totaal 12 dagen, elk deel beslaat 3 dagen, er volgen er nog 2.
Hoop dat jullie het mooi vinden!
Het volgende deel plaats ik binnenkort weer :pos: