Cas reist door Azië, deel 1: Naar het buitenland? [53 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Cas

Cas reist door Azië, deel 1: Naar het buitenland? [53 foto's]

Berichtdoor Cas » zo 29 sep 2019, 20:48

Ik heb het geluk gehad om het afgelopen semester in Hong Kong te kunnen studeren, en als je al in Azië bent kan je er net zo goed het beste van maken en rondreizen! Een paar maanden geleden schreef ik al een half reisverslag over mijn weekje Taiwan, maar aangezien ik destijds weinig meer dan een kapotte telefooncamera tot mijn beschikking had werd dat niet meer dan een uit de kluiten gewassen alledaagse gebeurtenis, laat staan een fotoverslag. Deze reizen had ik echter eindelijk een redelijke camera, dus nu kan ik eindelijk OVNL lastig vallen met m'n kiekjes!

Een disclaimer: het gaat mij in het algemeen meer om het netwerk dan om een specifieke trein, dus ik heb geen uren staan wachten op een bepaald treinstel, of uberhaupt enig benul van welk type treinen en bussen het zijn :') Daarnaast ben ik nou niet echt een begenadigd fotograaf, en heb daarnaast ik een groot deel van deze reizen met studievrienden afgelegd die geen zin hadden om minutenlang een bus goed op de foto te krijgen (A). Desalniettemin hoop ik dat jullie kunnen genieten van mijn verslag!

Omdat het om veel verschillende steden gaat, waar ik allemaal flink wat foto's heb gemaakt, zal ik het in meerdere delen opsplitsen. Deel 1 begint met met Beijing, en hierna staan Korea, Japan, Singapore en een heleboel Zuidoost-Azië op het programma! Eerst dus naar Beijing, ook wel bekend als Peking, hoofdstad van China. Alhoewel Hong Kong legaal gezien een onderdeel van China is, heeft het veel eigen rechten die we normaal aan landen toekennen. Alles van het landtelefoonummer tot de taal, van de munteenheid tot de weerservice, Hong Kong doet het zelf. Officieel ging ik dan ook niet naar het buitenland, maar in de praktijk?

1. We beginnen in Hong Kong, waar ik een speciale Cityflyer-bus neem naar het vliegveld. Deze bus, net als bijna alle andere in Hong Kong, is een dubbeldekker, maar het speciale aan de Cityflyers is dat ze bagagerekken hebben!
Afbeelding

2. Een shot van Hong Kong, op weg naar het vliegveld. Stom genoeg heb ik van de stad waar ik een half jaar gewoond heb niet heel veel foto's; de paar die ik wel heb, komen aan bod in mijn 'rustpauze' in HK tussen Japan en Singapore, in een later deel. Voor nu moeten we het hier mee doen, maar het geeft alsnog een mooie indruk: iedereen, van de ultrarijken tot de mensen in deze buitenwijk, woont in woontorens.
Afbeelding

3. Alhoewel het tegenwoordig flinke concurrentie ondervindt van de nabijgelegen havens van Guangzhou en Shenzhen op het vasteland, is Hong Kong nog steeds een van de drukste containerhavens ter wereld en alsnog drukker dan Rotterdam.
Afbeelding

4. Nog een shot van de buitenkant van de bus, na aankomst op het vliegveld. De filmbak (?, geen idee hoe dat bestemmingsdisplay officieel heet) switcht tussen Chinees en Engels, en ook op de rest van de bus kan je de tweetaligheid van Hong Kong duidelijk zien. Een flink gehaaste foto, maar ik wou op tijd inchecken omdat ik m'n vliegtuigmaatschappij niet helemaal vertrouwde. Hong Kong en het vasteland van China zijn officieel dan misschien één land, er is wel volledige douane- en visumplicht, dus in de praktijk zit je gewoon op een internationale vlucht.
Afbeelding

5. Niet helemaal OV, maar wel in de buurt: het vliegveld van Hong Kong heeft een Automated People Mover-systeem, waarmee je naar verre gates geshutteld word.
Afbeelding

6. Dan is het eindelijk tijd om in de regenwoudvernietigende vliegcilinder te stappen, op weg naar Beijing! Dit was de enige vliegreis die ik realistisch gezien ook met de trein had kunnen doen, omdat er tegenwoordig zelfs directe hogesnelheidstreinen Hong Kong - Beijing zijn. Echter had ik geen nog geen visum geregeld voor China, en omdat ik dit alles nog tijdens mijn examens, ongeveer een week van tevoren, aan het plannen was, had ik daar ook geen tijd meer voor. Daarom was ik afhankelijk van het 144-uur transit-visum dat je kan krijgen als Europeaan in Beijing, en daarvoor moest ik nou eenmaal met het vliegtuig :@
Afbeelding

7. Aangekomen op het (praktisch uitgestorven, terwijl het 5 uur 's middags was?) vliegveld van Beijing, nam ik daarna de Airport Express. In tegenstelling tot zijn naamgenoot in Hong Kong, waar je zo'n 12,50 voor een ritje mag betalen, kost het hier gelukkig slechts iets meer dan drie euro, goedkoper zelfs dan mijn Cityflyer-busrit! Naast veel nieuwbouwwijken zie je ook zulke dingen vanuit de vliegveldmetro: zoals wel vaker in China, worden kosten noch moeite gespaard om indruk te maken. Wat ook opvalt: de smog. Ondanks alle getroffen maatregelen, die later ook deels aan bod komen, is er nog steeds een idiote hoeveelheid smog in de stad en zelfs ver daarbuiten.
Afbeelding

8. De indrukwekkende metrokaart van Beijing. Mijn hostel is op de kruising van de paarse en de bruine lijn, ten zuiden van het station waar ik nu sta, op de kruising van paars en donkerblauw. Het lijkt hier alsof de metro extreem fijnmazig is, maar niks is minder waar: ondanks dat er zo enorm veel metrolijnen zijn, is de stad zo groot dat de afstanden tot een metrostation in het stadscentrum vaak nog steeds veel langer zijn dan ik van Hong Kong gewend ben. De ringstructuur die je hier duidelijk ziet, komt nog duidelijker tot uitdrukking in het stratenpatroon: bekijk Beijing maar eens op Google Maps, het is bijna bevreemdend.
Afbeelding

9. Een metro op lijn 2, de binnenste ringlijn. Deze lijn is gebouwd op de plek van de oude binnenste stadsmuur, die dus heeft moeten wijken voor deze lijn en de ringweg die er bovenop aan de oppervlakte ligt. Dit heeft als gevolg dat meer dan de helft van de stations eindigen op -men, Chinees voor poort (en gewoon deur, overigens; het laatste teken in mijn onderschrift, de omroep dat je bij de deuren weg moet blijven van de Hong Kongse MTR, is in het Mandarijn ook 'men').
Afbeelding

10. De Beijingse metro is indrukwekkend, maar voelt ondertussen ook gedateerd, zeker in vergelijking met modernere metrosystemen in steden als Hong Kong, Guangzhou en Kunming.
Afbeelding

11. Zeker in de oudere stations hebben ze nog nooit van goede entreehallen gehoord en word je praktisch direct het spoor op gedreven. Dat heeft wel tot gevolg dat, mocht je bij ingangen F, G of H binnenkomen, je eerst door de hal van de bruine lijn moet lopen, daar naar een gedeelde uitgang met de paarse lijn moet gaan om vervolgens eindelijk het perron van de paarse lijn te kunnen komen. Omgekeerd moet je zelfs over het paarse perron om überhaupt bij de bruine lijn te komen.
Afbeelding

12. Nu ik het toch over de Hong Kongse metro heb: dit is die paarse lijn die ik naar het zuiden moest nemen naar mijn hostel. De layout van het station ziet er wat anders uit, en dat is niet zomaar zo: de bulk van de lijnen, waaronder de eerdere lijn 2, worden uitgevoerd door een stadsbedrijf, maar sommige lijnen zoals deze lijn 5 worden uitgevoerd door het Hong Kongse metrobedrijf! Veel van de borden en het algemene ontwerp doen dan ook meer denken aan de MTR 'thuis' dan aan de andere metrolijnen in Beijing.
Afbeelding

13. Een eerste indruk van het Beijingse straatbeeld. Auto's en taxi's, maar ook fietsers, omgebouwde bromfietsen, een heleboel elektrische scooters, en trolleybussen! Die laatste twee zijn onderdeel van de anti-smogmaatregelen, en daarom zie je ze dan ook overal; trolleybussen kwam ik echt overal en nergens tegen, en blijkbaar zijn er ondertussen 29 (!) trolleybuslijnen, die gereden worden door meer dan duizend trolleybussen. Die scooters zijn bijna een plaag, omdat je ze nauwelijks hoort aankomen en men hier zonder schroom zomaar over je heen rijdt.
Afbeelding

14. De straat, of beter gezegd oversized steeg, op weg naar m'n hostel. Dit beeld was typerend voor veel van de hutongs in Beijing, halve wijken doorkruisd met deze steegjes waar soms dan weer kleinere hofjes in zitten. Praktisch het hele stadscentrum bestaat uit deze hutongs, en mede daarom is er dus eigenlijk alleen maar laagbouw. Heel bevreemdend als je uit wolkenkrabberstad Hong Kong komt.
Afbeelding

15. In diezelfde vage, enigszins shady, steeg bleek er ook een whiskybar te zitten! Beijing is hipper dan het soms lijkt.
Afbeelding

16. Een overzicht van een gemiddeld Beijings kruispunt. Ze doen hier iets wat me bijvoorbeeld ook in Taiwan opviel: de stoplichten voor de weg rechtdoor, linksaf en rechtsaf gaan tegelijk op groen met de zebra- en fietspaden parallel rechtdoor. Hierdoor moeten de afslaande autos en bussen dus constant wachten op overstekers, of je bent als oversteker hopeloos als je niet bij de eerste groep zit. Kruispunten zijn in China, en zeker in Beijing, echter in het algemeen flink chaotisch: iedereen slalomt maar een beetje om elkaar heen, wat niet geholpen wordt door de verscheidenheid aan vervoersmiddelen.
Afbeelding

17/18. Op zoek naar een redelijke kop koffie de volgende morgen kwamen mijn reisgenote en ik in dit leuke straatje terecht, bomvol kleine koffietentjes enzo. Van het type dat je eigenlijk in elke stad kan tegen kan komen, maar veel waren toch leuk aangekleed, zoals met deze katten!
Afbeelding
Afbeelding

19. Daarna was het op naar het Zomerpaleis, wederom goed te bereiken met de metro. De 'grid'-structuur van het metronetwerk heeft als voordeel dat je altijd wel redelijk makkelijk kan komen, maar als nadeel dat je op bijna elke rit wel minstens een keer moet overstappen. Als dit nou cross-platform was, zoals meestal in Hong Kong, zou het me niet zoveel outmaken, maar zeker in de oude stations is het echt een heel eind lopen naar het andere platform. Desondanks kwamen we redelijk snel daar aan, en het stelde zeker niet teleur!
Eerst door de poort...
Afbeelding

20. ...om bij het daadwerkelijke paleis te komen!
Afbeelding

21. Het lijkt misschien niet zo op de overzichtsfoto, maar de bovenste torens liggen best hoog!
Afbeelding

22. Het Zomerpaleis is echter niet alleen bekend om het paleis zelf, maar vooral ook om de paleistuinen eromheen: een 'meesterwerk van Chinese landschapsarchitectuur' aldus UNESCO. Dat kan ik alleen maar beamen; vond de tuinen zeker het hoogtepunt, heerlijk rustgevend en prachtig ingericht, met dus heel veel waterpartijen. Er was nog veel meer te zien, maar dat laat ik aan de lezer over om zelf een keer op te zoeken. Daarnaast wordt dit verslag al lang genoeg zonder tientallen foto's van elke attractie :wink:
Afbeelding

23. Naast de drie- tot zeshoge gebouwen met de kooibalkons in de eerdere hutong, is dit het andere typerende beeld in deze steegjes: poorten naar een soort binnenhofje met paadjes, waar dan de echte huizen aan staan.
Afbeelding

24. In Amerika hebben alle politieagenten een dikke bak, in Nederland hebben we agenten op de fiets, en in Beijing rijden ze op hét hedendaagse Chinese vervoersmiddel: de elektrische scooter/bromfiets/tweewieler!
Afbeelding

25. In diezelfde hutongs zie je de fascinerendste vervoersmiddelen staan: hier een soort riksjafiets? en een bromfiets die eigenlijk een Smart wil zijn.
Afbeelding

26. Elk metronetwerk in China heeft dit bij elke ingang: een bodyscanner en een bagagescanner. Iedereen moet dus door de scanner, krijgt een snelle swipe langs voor- en achterkant met dat ding in de hand van de middelste beambte, en douwt z'n tas door de bagagescan. Het is elke keer weer een herinnering aan de controle die de overheid hier over z'n burgers heeft, net zoals de militaire politie bij de metroingangen op straatniveau en natuurlijk de extreme hoeveelheid bewakingscamera’s. Ik snap overigens niet hoe de scan niet tot problemen leidt, aangezien de Beijingse metro de drukste ter wereld is en de poortjescapaciteit nou niet heel hoog is...
Afbeelding

27. Na die avond voor de tweede keer dumplings gegeten te hebben, was het de volgende ochtend tijd voor misschien wel het bekendste stuk Beijing: het Plein van de Hemelse Vrede, ook wel bekend als Tiananmen Square, en de Verboden Stad ernaast. Voormalig 'Grote Leider' Mao, hier net verborgen achter de bus, kijkt nog altijd uit over het Plein van de Hemelse Vrede, Er rijdt hier zowel een historische bus als een auto met Supreme-bestickering langs. Dit vond ik heel passend voor het huidige China: een auto met hét merk van de huidige Amerikaanse jeugdmode, rijdt langs de Verboden Stad, een centrum van de macht sinds de vijftiende eeuw, en het voormalig centrum van studentenprotest, terwijl de huidige jeugd graag zijn vrijheden opgeeft voor economische groei van het land.
Afbeelding

28. Op het Plein, net als in de rest van de stad, zijn er camera's in alle denkbare richtingen. Dit plein is dan ook de plek waar in ‘89 de studentenopstand was voor meer democratie, die met geweld door het leger is neergeslagen. Op de achtergrond een van de vele typisch communistische gebouwen die de andere drie kanten van het plein begrenzen; mocht je ooit in een post-Sovietstaat zijn geweest, zal de stijl je meteen bekend voorkomen.
Afbeelding

29. Het complex bestaat uit een heleboel zalen en gebouwen, omringd door een flinke stapel muren met natuurlijk weer poorten. Die poorten zijn wel net wat meer dan even een onderbreking van de muur, zoals hieronder te zien. Overigens was dit wel ongeveer het drukste dat het in het hele complex geweest is, waar ik heel blij mee was; ik had me voorbereid op enorme mensenmassa's, maar dit was best te doen.
Afbeelding

30. Langs de verboden stad reed een of andere museumlijn, denk ik, met hetzelfde type bus dat we eerder bij het Tiananmen-plein ook al zagen. In een ander land, of zelfs ergens anders in China, zou ik er van uit gaan dat dit een normale lijnbus is, maar aangezien de rest van de bussen er…
Afbeelding

31. …zo uit zagen, lijkt dat me toch minder waarschijnlijk! Een veelvoorkomende moderne bus, van een merk dat wij hier niet kennen, Foton. Dit is nog een speciale versie, omdat dit een van de (veelvoorkomende) trolleybussen is! Beijing investeert flink in z’n trolleybusnetwerk, om verschrikkelijke smog die in de stad hangt te verminderen. Het zijn ook nog eens van die trolley 2.0 bussen, die ook zonder bovenleiding kunnen rijden. De pantograaf is hier niet heel erg duidelijk, omdat ie niet achter de boom is verscholen, maar een oplettend oog kan hem spotten. Ook hebben alle elektrische bussen in de stad die batterij-sticker met een E aan de achterkant.
Afbeelding

32. Na de verboden stad zijn we nog even een heuvel ten zuiden van het complex beklommen, vanwaar je een prachtig overzicht had. De smog was vandaag nog best te doen, dus je kon nog best ver kijken. Vanaf hier krijg je ook een goed overzicht van hoe groot die verboden stad eigenlijk is. Wat ook opvalt is het gebrek aan hoogbouw in het centrum: de verboden stad is het exacte middelpunt van de stad qua stedenbouw, maar alle bedrijvigheid en wolkenkrabbers bevinden zich in wijken wat verder buiten het centrum.
Afbeelding

33. Beijing stikt ook van de deelfietsen, allemaal van die types die je overal kan achterlaten. Wat ik hieraan geniaal vond was de (achter)band: je kan geen lekke band krijgen ie al vol met gaten zit :mrgreen:
Afbeelding

34. De metro was gelukkig niet bomvol, alhoewel het in de spits soms wel proppen geblazen was. Niks wat ik echter niet al kende van de Utrechtse 12 (A)
Voor de rest een redelijk standaard metro voor dit deel van de wereld: flink wat advertenties en veel stangen voor veel staplaatsen. Ik vond de circulaire stang in de halletjes bij de deuren wel een heel praktische vinding, die wil ik hier ook wel.
Afbeelding

35. Laat het nominale communisme je niet misleiden: een bezoek aan een winkelstraat, of überhaupt ergens in China, doet genoeg om je te leren dat men hier net zo kapitalistisch is als elders. Echter zijn het wel vooral Chinese ketens, op een paar grote namen als Apple en McDonalds na. Zo ook de enorme reclame voor Oppo, een omnipresent smartphone-merk, even groot als Huawei en Xiaomi in China.
Afbeelding

36. Op de weg terug naar het hostel lukte het me nog net om een stiekeme foto te maken van een fenomeen dat me eerder ook al opviel: politieagenten die meereizen in de metro. Deze stapte bij elke halte uit, keek naar iedereen die uitstapte, om vervolgens weer opnieuw in te stappen om verder naar de deuren te staan staren. Op het perron stond vaak ook flink gewapende politie op een klein podiumpje nors om zich heen te staren.
Afbeelding

37. Na een nachtje slapen moesten we de volgende ochtend vroeg op, want het was tijd voor dé attractie in China: de Grote Muur! Voordat ik er heen ging, had ik helemaal niet door dat die muur zo dichtbij Beijing lag. Via-via had ik een chauffeur geregeld die ons naar een wat afgelegener stuk van de muur kon brengen, Jinshanling. Hier moesten we twee tickets kopen, een voor de daadwerkelijke toegang en een voor een shuttlebusritje dat ons uiteindelijk maar op een kwart van de weg bracht :')
Afbeelding

38. Er was een fancy modern bezoekerscentrum ingericht (dat uit weinig meer dan een ticketbalie en een grote hal bestond), maar mét wc inclusief tweetalige rijmpjes :lol:
Ik heb geen idee wat er in het Chinees staat, maar afgaande op de karakters is het ongetwijfeld ook een of ander wijsje waarvan de boodschap niet veel zal verschillen.
Afbeelding

39. Na een korte klim over een netjes geasfalteerd pad en een paar trappen kwamen we al snel bij het grote doel van de dag aan: de daadwerkelijke muur! Hier zie je gelijk al goed waarom Beijing zo smoggy is: het ligt (enigszins) omringd door bergen, en de muur loopt hier dan ook dwars overheen.
Afbeelding

40. Dit stuk van de muur was duidelijk minder gerestaureerd dan de populairdere delen. Alhoewel onze route compleet veilig was, kregen we aan het begin al op het hart gedrukt dat we de muur naar links moesten volgen, want naar rechts was het niet genoeg hersteld om zomaar te lopen. Ook op onze tocht waren er echter genoeg tekenen van de tand des tijds.
Afbeelding

41/42. Een muur moet nou eenmaal over de berg lopen, dus soms waren de trappen niet niks, vooral omdat het op sommige plekken meer een glijbaan met af en toe een drempeltje was…
Afbeelding
Afbeelding

43. Om na al deze bezienswaardigheden toch nog een beetje OV te hebben: op de weg terug reden we langs een metrolijn die in het midden van de snelweg gebouwd was, met stations en al! Helaas betekende dat dat ik foto’s van een rijdende metro door een vies raam van een rijdend busje moest maken, dus de kwaliteit is niet denderend.
Afbeelding

44. Onze chauffeur zette ons af in een nieuwer zakendistrict, naast een restaurant waar we volgens hem goede Pekingeend konden krijgen. Bij het restaurant kregen we een nummertje; buiten stonden er al wat stoeltjes en bankjes klaar, dus het was wel duidelijk dat we wel even zouden moeten wachten. Het omroepsysteem in het Chinees, en raad eens wie als enige genoeg Chinees sprak om te verstaan of er nou 2 of 33 werd omgeroepen? *O*
Na mijn reisgenoten verzekerd te hebben dat er nog minstens twintig mensen voor ons waren, toog ik naar een ATM om mijn laatste dosis yuans op te nemen en kon ik nog een mooi kiekje schieten van de weg waar we aan zaten. Het was daar duidelijk spitsuur…
Afbeelding

45. …maar de trolleybussen veroorzaakten hun eigen file in de tegenspits. Hier kan je ook delen van de installatie op de achterkant van de bussen zien, die (volgens mij) verantwoordelijk is voor het verhogen en verlagen van de pantograaf.
Afbeelding

46. Na een heerlijk maal (in een iets te fancy restaurant voor vier studenten in touristische outfits), dat desondanks geen drol kostte, werd het tijd om toch maar eens naar huis te gaan. Na eerst nog een daadwerkelijk heel dure cocktailbar binnen te zijn gevallen op zoek naar een alcoholische versnapering, was het al weer tijd voor de laatste nacht in Beijing.
Afbeelding

47. De volgende ochtend wou ik iets proberen dat ik hiervoor nog niet had aangedurfd: de congee, een soort Chinese rijstepap, die de mac om de hoek verkocht. Voor 6 hele yuan, op het moment van schrijven nog geen 80 cent, kreeg ik een bak pap met ingelegde kool en bamboescheuten.
Afbeelding

48. Ik moet bekennen dat ik de congee niet te eten vond... :@ Uiteindelijk heb ik maar bij een andere mac op de route een ‘scrambled egg burger’ gehaald, die gelukkig een stuk lekkerder was. Beiden kunnen ze echter niet tippen aan de jianbing, typisch Beijings street food, die ik eerder bij een kraampje had gehaald als ontbijt, maar natuurlijk ben ik daar vergeten een foto van te nemen :')
Na het ontbijt was het op naar de buitenwijken, en daar spotte ik ook iets wat lijkt op de lokale Qliner: hoog lijnnummer, comfortabele bus en over de snelweg. Weer eens wat anders dan de blauwe hybride trolleybussen die je in de stedelijke kern overal ziet.
Afbeelding

49. De Airport Express zoemt beide kanten op langs, helaas zonder stop in de buurt, terwijl eronder nog een paar bussen in de file staan, inclusief de eerste gelede bussen die ik in de stad heb gezien. Meestal lijken er dubbeldekkers op drukke lijnen te rijden in plaats van gelede bussen, maar dit gebeurt blijkbaar ook.
Afbeelding

50/51/52. Het doel van deze trip naar de buitenwijken was ‘789 Art Village’, een voormalig industrieel terrein dat nu omgetoverd is tot creatieve broedplaats, ongetwijfeld met de nodige financiële ‘begeleiding’ vanuit de overheid. Desondanks waren er zowel prachtige als zeer vreemde dingen te vinden!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

53. De Airport Express zoemde dan misschien langs het kunstgebied, een stop is in geen velden of wegen te bekennen. Daarnaast moest ik sowieso terug naar het hostel in de binnenstad om m’n koffer op te halen, dus had ik er niks aan dat ik al halverwege op de weg naar het vliegveld was. Na een flinke trip terug kwam ik uiteindelijk voor de tweede keer vandaag langs dit gebied, deze keer in de Airport Express, wél op weg naar het vliegveld.
Afbeelding

Na deze intense paar dagen vlieg ik met een deel van de groep door naar de volgende bestemming: Seoul! Daarover later meer in een volgend verslag, maar voor nu, bedankt voor het lezen, en alle suggesties of verbeterpunten zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Cas op zo 29 sep 2019, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門

Daniel
OVNL-beheerder
Contacteer:

Re: Cas reist door Azië, deel 1: Naar het buitenland? [53 foto's]

Berichtdoor Daniel » zo 29 sep 2019, 20:57

Zou je wellicht iets kleinere foto's kunnen plaatsen? Het duurt nu een eeuwigheid om ze te laden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Milco » zo 29 sep 2019, 21:07

Erg leuk verslag! Mooi om eens iets van die hoek te zien :D
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 02-11-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-10-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Cas

Berichtdoor Cas » zo 29 sep 2019, 21:41

Verkleind! Nu wel erg klein, maar hopelijk nog steeds goed te zien en een stuk sneller te laden.

Als iemand de foto's in betere resolutie wil zien: open de foto in een nieuwe tab en haal de l voor de .jpg in de url weg.
請勿靠近車門

Mikos
Contacteer:

Berichtdoor Mikos » zo 29 sep 2019, 21:58

Jup, leuk verslag. Doet me denken aan mijn Trans-Siberië Express avontuur van vorig jaar. Ik herken een aantal plekken die je laat zien uit Beijing. Ooit wil ik nog een keer terug om meer van China te zien dan alleen de hoofdstad. De taal is alleen een dingetje...

Daniel
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Daniel » zo 29 sep 2019, 22:03

Cas schreef:Verkleind! Nu wel erg klein, maar hopelijk nog steeds goed te zien en een stuk sneller te laden.

Stuk beter ja, nu hoef ik niet meer op de foto bij de tekst te wachten :wink:

Erg leuk verslag trouwens :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Ronaldussen

Berichtdoor Ronaldussen » zo 29 sep 2019, 22:56

Leuk om eens wat uit die hoek te zien en te lezen :pos:
*Kabbel kabbel*

isadora

Berichtdoor isadora » ma 30 sep 2019, 09:13

Fraai Cas, ik wacht met belangstelling het vervolg af. :pos: :pos:
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

waldo79

Berichtdoor waldo79 » ma 30 sep 2019, 10:10

Interessant, ik kijk uit naar een vervolg _O_
Mij best :)

umbusko

Berichtdoor umbusko » ma 30 sep 2019, 12:08

En daar sluit ik me van harte bij aan! :)

Suus

Berichtdoor Suus » ma 30 sep 2019, 21:46

Bijzonder verslag, China zie ik hier niet zo vaak :D

En misschien is de haven van Hong Kong qua aantallen TEU's zeecontainers wel groter, in zijn geheel is de Rotterdamse haven in goederenomslag bijna één-driekwart keer zo groot als de haven van Hong Kong :Y
Rame à l'approche

Anne

Berichtdoor Anne » di 01 okt 2019, 12:09

Benieuwd naar het vervolg.

Ben zelf 15 jaar geleden in Beijing geweest.
Wel wat veranderd daar. Ook veel meer metrolijnen.
Je had toen alleen 1 en 2 en een apart lijntje naar buiten.

Etienne
Contacteer:

Berichtdoor Etienne » vr 04 okt 2019, 10:51

Leuk verslag
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)

ZO6176

Berichtdoor ZO6176 » za 05 okt 2019, 20:19

Een interessant en boeiend verslag. Ik verbaas me er over dat je contant geld uit de pinapparaat haalt. Ik meende dat China met het electronisch betaalverkeer ver op ons vooruit liep.

Cas

Berichtdoor Cas » di 08 okt 2019, 11:51

Bedankt iedereen! Ik vond het ook heel leuk om te schrijven, dus hopelijk komt er binnenkort een vervolg aan. Helaas ben ik ook bezig aan m'n scriptie en kost dat al bakken vol tijd :cry:

Mikos schreef:Ooit wil ik nog een keer terug om meer van China te zien dan alleen de hoofdstad. De taal is alleen een dingetje...

In Beijing zelf was het wel te doen, maar daarbuiten is het inderdaad lastiger. Soms gaat het echter beter dan je zou denken, zeker in de grotere provinciesteden: ik ben hierna ook nog in Kunming geweest, een afgelegen provinciestad in het zuidwesten, en daar was de metro en algemene bewegwijzering consistent tweetalig. Daadwerkelijk communiceren in het Engels was een stuk lastiger, maar zulke dingen moet je ook maar gewoon op de goede gok doen.

Suus schreef:En misschien is de haven van Hong Kong qua aantallen TEU's zeecontainers wel groter, in zijn geheel is de Rotterdamse haven in goederenomslag bijna één-driekwart keer zo groot als de haven van Hong Kong :Y

Er is altijd wel een statistiekje te vinden waarin je favoriet groter is (A)
Rotterdam is en blijft overigens wel de grootste buiten Azië, met enkel concurrentie van Port Hedland in Australië op sommige lijstjes.

Anne schreef:Ben zelf 15 jaar geleden in Beijing geweest.
Wel wat veranderd daar. Ook veel meer metrolijnen.
Je had toen alleen 1 en 2 en een apart lijntje naar buiten.

Dat kan je wel zeggen! Volgens mij heeft Beijing nu het op een na langste metronetwerk ter wereld, alleen maar verslagen door Shanghai.

ZO6176 schreef:Ik verbaas me er over dat je contant geld uit de pinapparaat haalt. Ik meende dat China met het electronisch betaalverkeer ver op ons vooruit liep.

Dat wordt altijd wel gezegd, maar ik vind het onzin. Men betaalt er inderdaad alles door QR-codes te scannen in een betaalapp, en dat kan dan ook overal, dus ze hebben het goed voor elkaar. Om nou te zeggen dat het een enorme revolutie is vergeleken met contactloos betalen en tikkies sturen in Nederland, niet echt. Hier hebben we het ongeveer even goed voor elkaar, ik heb hier ook werkelijk nooit cash bij me. Hetzelfde gaat op voor Hong Kong: weinig mensen gebruiken de Chinese betaalsystemen, alhoewel ze er wel zijn, maar in plaats daarvan kan je overal betalen met je OV-kaart, de Octopus card.
De reden dat ik overal cash haalde is overigens dat je nou eenmaal een Chinese bankrekening nodig hebt om die digitale betaalmethoden te gebruiken, en die heb ik natuurlijk niet. Ook in Hong Kong zelf had ik niet eens een bankrekening; je hebt er niet echt een nodig voor maar 5 maanden, zeker omdat het al snel 1-2 maanden duurt voordat je er überhaupt een hebt.
請勿靠近車門

Timon91

Berichtdoor Timon91 » do 10 okt 2019, 21:07

Mooi verslag Cas! Roept weer herinneringen op aan Beijing, twee jaar geleden :) Destijds heb ik de mazzel gehad om een grotendeels smogvrije stad mee te maken, maar dat lag vooral aan het feit dat er vele vervuilende fabrieken uitgezet waren i.v.m. het aanstaande congres van de Partij :') Bedankt voor het delen!
Mijn Flickr account.

waldo79

Berichtdoor waldo79 » vr 11 okt 2019, 08:47

5 jaar geleden was ik er ook zonder smog, maar dat kan ook aan de harde wind gelegen hebben.
Mij best :)

Terug naar “OV in Beeld”