Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 655
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Timon91 » za 19 okt 2019, 13:56

Deel 1: Arnhem-Immenstadt-Roma

We zijn net vertrokken vanuit Roma Termini met een nachttrein richting het zuiden. Beetje jammer om niet veel van het landschap van de punt van de laars te zien, maar overdag is het toch wel een lange zit :P Het zuiden kan altijd nog in een apart bezoek, nu gaan we voor Sicilië ;) In totaal zullen we een week op Sicilië verblijven, drie nachten in de zuidoosthoek, vier in de noordwesthoek. De eerste bestemming is Fontane Bianche, een dorpje met station en strand, dus geschikt voor ons :mrgreen: De meeste vakantiegangers huren een auto op het eiland, wij gaan dat wellicht ook nog doen maar we hebben in ieder geval niets vooraf geregeld.

Goed, de nachttrein. Na vertrek lezen en praten we nog een beetje, daarna gaan we slapen. De airco is óf te koud of absent (te warm), in die kleine coupeetjes is de temperatuurregeling altijd een secuur werkje ;) Verder een tip voor als je lang bent: neem je eigen lakenzak mee, want die je van Trenitalia krijgt is vrij klein en de bekleding van de banken is heel ruw - ik was blij dat ik er aan gedacht had. Sowieso zijn de banken vrij hard. In Napoli stapt er een groep Duitsers in die zich niet beseffen dat ze in een nachttrein gestapt zijn, maar gelukkig is de ergste LÄRM na een kwartiertje wel geluwd. Verder slapen we heel prima, van de hele rangeergetenniswedstrijd in San Giovanni en Messina krijg ik maar weinig mee, inclusief de boottocht ertussen. Een kaartje van onze avonturen op Sicilië staat hier, het overzichtskaartje is ook aangevuld.

1. Na Messina zijn we wakker, er was daar wat rumoer op de gang en ondanks dat het pas 7 uur is heeft slapen toch geen zin meer. We worden beloond met een schitterende zonsopgang boven het vasteland van Calabrië! :D

Afbeelding
Sunrise over mainland Italy seen from the train by Timon91, on Flickr

2. De Etna is omnipresent op Sicilië. Dat ding is zo fucking hoog ten opzichte van de rest van het land dat je de berg al van tientallen kilometers kunt zien. De spoorlijn blijft strak de kust volgen, maar we hebben wel continu uitzicht op de Etna. Af en toe puft er rook uit, best een apart gezicht.

Afbeelding
Mt. Etna seen from the train by Timon91, on Flickr

3. De enkelsporige spoorlijn tussen Catania en Siracusa. In Augusta zijn onze coupégenoten uitgestapt, daarna is het niet ver meer naar de eindbestemming van deze trein.

Afbeelding
Railway Catania-Siracusa by Timon91, on Flickr

4. Uitzicht op één van de vele kustplaatsjes.

Afbeelding
Sicily coast seen from the train by Timon91, on Flickr

5. Aankomst in Siracusa, met een tiental minuten vertraging. In Catania reden we nog op tijd maar sowieso lijken de rijtijden tussen Catania en Siracusa moeilijk haalbaar (straks meer). Deze schitterende oude roestlok heeft ons vanaf Messina naar hier gesleept, later hoorde ik van forumgebruiker Accelerat dat ze aan het eind van de maand uit dienst gaan.

Afbeelding
ICN from Roma Termini at Siracusa train station by Timon91, on Flickr

Vanaf Siracusa moeten we nog één halte met een boemeltje naar Fontane Bianche, maar dat ding heeft een nogal onregelmatige dienstregeling en bovendien kunnen we nog niet inchecken in onze accommodatie aldaar. Eerst maar Siracusa bekijken dus.

6. Een museumtrein in Siracusa, waar verder bijzonder weinig te beleven is op het station.

Afbeelding
Siracusa train station by Timon91, on Flickr

7. Na de bagage bij het naburige stationscafé gestald te hebben - de bagagekamer is tevens het rookhok :') - lopen we de stad in. Eerst ontbijten, op z'n Italiaans met koffie en croissant, daarna verder lopen. Siracusa is heel fraai, maar we beginnen met een minder fraaie foto want de stad heeft ook andere kanten.

Afbeelding
Streetview in Siracusa by Timon91, on Flickr

8. Het is markt, een leuk geval die zowel door de lokale bevolking als door toeristen druk bezocht wordt. Veel vis ;)

Afbeelding
Fish at the market, Siracusa by Timon91, on Flickr

9. Wat opgravingen in het centrum, met links de markt.

Afbeelding
Market, Siracusa by Timon91, on Flickr

10. Veel smalle straatjes, geweldig om door te dwalen en maar te kijken waar je uitkomt :)

Afbeelding
Narrow street in downtown Siracusa by Timon91, on Flickr

11. Uiteindelijk kom je eigenlijk altijd weer bij de zee uit, want Siracusa ligt op een schiereiland.

Afbeelding
Old town, Siracusa by Timon91, on Flickr

12. Langzaamaan begint het ook flink warm te worden, ik moet er niet aan denken om hier in juli of augustus te komen :')

Afbeelding
Old town, Siracusa by Timon91, on Flickr

Na nog wat rondlopen, dwalen en een lunch in een onooglijke cafetaria met een Juventus-liefhebbende uitbater (De Ligt! Szczęsny!) keren we terug naar het station. Voor €5 toveren we twee enkeltjes naar Fontane Bianche uit de automaat en zoeken, na onze bagage te hebben opgehaald, de trein op. Het beroemde Griekse theater hebben we niet gezien, maar dat was een beetje ver weg.

13. Naast de normale perronsporen liggen er aan de westkant ook nog drie korte kopspoortjes. Hier vertrekken de stoptreintjes richting het zuiden, maar gezien de frequentie was één spoortje genoeg geweest ;) Dit broodtrommeltje gaat ons naar Fontane Bianche brengen.

Afbeelding
Local train to Gela at Siracusa train station by Timon91, on Flickr

14. Op de hoofdsporen staat een stoptreintje richting Messina klaar, dat is een wat moderner geval.

Afbeelding
RV to Messina Centrale at Siracusa train station by Timon91, on Flickr

15. De vertrektijden van de treintjes op de zijsporen, richting zuiden. Als gezegd is de frequentie wat wisselend, soms zit er een gat van meerdere uren tussen. Wij hebben de trein van 14:10, die ervoor reed om 13:30 maar die dáárvoor reed om 10:30. In totaal zijn er een stuk of 7-8 treinen per dag, wel wat maar je moet het wel even plannen ;)

Afbeelding
Departure screen, Siracusa train station by Timon91, on Flickr

16. Er zitten opvallend veel buitenlanders in de trein, maar het is dan ook een erg mooi gebied en er liggen aardig wat toeristische plekken aan deze lijn. Airco is er in deze apparaten natuurlijk niet, de arko doet z'n best maar het blijft heet. Zal leuk zijn, in de zomer :') Na een kwartiertje bereiken we Fontane Bianche, een halte die schijnbaar niet heel lang geleden heropend is. Het treintje moet nog bijna 3 uur verder tot de eindbestemming. Naast ons stappen er in dit gehucht twee Italianen uit en een gezin uit.... Polen :') Als gezegd waren er in Roma meer Poolse toeristen dan Nederlandse, maar op Sicilië is dat niet anders.

Afbeelding
Local train Siracusa-Gela at Fontane Bianche train station by Timon91, on Flickr

Ons verblijf is een paar minuten lopen, we hebben een soort van appartement in een grote villa. We checken in, dumpen de bagage en gaan richting strand. Over het strandgedeelte is verder niet zoveel te vertellen, maar het is heel aangenaam, de zee is rustig en lekker om in te zwemmen en het zandstrand is mooi :) 's Nachts onweert het heel hevig en de volgende ochtend regent het nog een beetje, maar al gauw breekt de zon door en tegen het middaguur begeven we ons weer naar het strand voor nog een middag.

17. Aan het eind van de dag moeten we nog even pinnen bij de enige pinautomaat van het dorp en neem ik m'n camera mee, om toch een indruk te geven van het strand ;)

Afbeelding
Beach at Fontane Bianche by Timon91, on Flickr

De Etna is natuurlijk één van de hoogtepunten van Sicilië: hoe vaak krijg je immers de kans om een actieve vulkaan te bezoeken? Het excursiebureau van Fontane Bianche is dicht buiten het hoogseizoen, maar er staat wel een telefoonnummer en voor een vrij hoog, maar acceptabel bedrag regelen we een auto naar de Etna. Naar Siracusa gaan, een auto huren en zelf rijden was in totaal net zo duur geweest, maar dit bespaart een hele hoop regelwerk en stress :') Enfin, om 8 uur 's ochtends worden we opgehaald en gaan op pad, het is zo'n twee uur rijden naar het eindpunt van de weg naar boven aan de zuidkant van de berg.

18. De vulkaan vanaf de snelweg gezien. De top is in de wolken gehuld, maar dat is wel vaker zo.

Afbeelding
SS114 on the way to Mt. Etna by Timon91, on Flickr

19. Op de berghelling koelt het gauw af en regent het ook. Het levert aparte beelden op ;)

Afbeelding
On the road on the slopes of Mt. Etna by Timon91, on Flickr

Bij het eindpunt is het heel druk en regent het flink. We worden afgezet (nee, niet op z'n adnans ;) ) en sprinten richting liftstation. Vanaf hier - je zit op zo'n 1900 meter - kun je met de kabelbaan naar 2500 meter. Bij de kassa hoeven we niet lang te wachten en voor we het weten zitten we in een vol en af en toe vervaarlijk heen en weer zwaaiend gondeltje naar boven.

20. Af en toe valt het geheel stil en dan merk je pas goed hoe hard het waait :') De omgeving begint er al aardig uit te zien als een maanlandschap.

Afbeelding
Cable car of Mt. Etna by Timon91, on Flickr

21. Bij het bovenstation is het ijskoud, maar gelukkig zijn ze op onvoorbereide toeristen berekend en voor slechts 4 euro kun je een winterjas of wandelschoenen huren. Ik heb een trui en zomerjas met capuchon, maar voor m'n vriendin biedt het wel uitkomst. Vanaf hier kun je met een soort Unimogbussen verder naar 2900 meter en vanaf daar kun je weer verder lopen met een gids, maar wij vinden dit wel best - we gaan hier wel wat rondlopen.

Afbeelding
Bus stop at upper cable car station, Mt. Etna by Timon91, on Flickr

22. Het lijkt wel een kolenmijn in hartje Heerlen dit, maar het is gelukkig gewoon lavasteen ;)

Afbeelding
Climbing Mt. Etna by Timon91, on Flickr

23. Af en toe is de top goed zichtbaar, het levert mooie beelden op. Verder ziet het er op de foto misschien aangenaam uit qua weer, maar het is een graad of 3 en de wind waait zo hard dat je af en toe nauwelijks kunt blijven staan. Echt prettig vertoeven is het hier niet :')

Afbeelding
Mt. Etna summit by Timon91, on Flickr

24. Vanaf een kleine krater naar beneden gekeken. De wereld beneden lijkt een andere planeet.

Afbeelding
Moonlike landscape, Mt. Etna by Timon91, on Flickr

25. Af en toe komt er wat rook uit de berg, dat ding blijft natuurlijk actief.

Afbeelding
Smoke, Mt. Etna by Timon91, on Flickr

26. In een kleine krater, ook hier komen er wat gassen vrij maar echt gevaarlijk zal het niet zijn, anders kon je hier ook niet lopen - zo denken we maar :')

Afbeelding
Small crater on Mt. Etna by Timon91, on Flickr

27. Met een gevoelloos gezicht begeven we ons terug naar het overvolle liftstation, waar een flinke rij staat om naar beneden te gaan. De lift kan de mensenstroom in deze tijd van het jaar wel aan, alleen doordat hij af en toe stilvalt wordt de rij gauw langer. Met een minuut of 20 zitten we ook in een gondeltje en gaan we naar beneden. Het uitzicht vanaf beneden is ook niet verkeerd, het donkere maanlandschap staat in stevig contrast met de zonnige kust. De landtong die je in de verte ziet aan het einde van de baai is Augusta, hemelsbreed zo'n 50 km. Daarachter zie je nog een schim van een andere landtong, dat is het 75 km verderop gelegen Siracusa - je kunt heel ver kijken en dan is het nog niet eens kraakhelder! :D

Afbeelding
View from the lower cable car station, Mt. Etna by Timon91, on Flickr

Onze chauffeur staat als afgesproken te wachten en om half 4 liggen we alweer met 25 graden op het strand. Wat een contrast :') Je lichaam krijgt wel een flinke klap van 20 graden en zon naar 3 graden met regen en windstoten van richting de 120 km/h naar 25 graden met zon binnen een aantal uur, we hebben er allebei ook wel wat last van gehad.

Na een relaxte laatste middag hier pakken we onze spullen in, morgen hebben we weer een flinke etappe voor de boeg. We staan vroeg op, want we gaan een schuiver maken naar de andere kant van het eiland. Hoe lang doe je daarover met de trein? Nou, sowieso zijn de verbindingen vrij beperkt maar minimaal ben je een uur of 7-8 onderweg. Sicilië mag een eiland zijn, het is wel een flink eiland.

28. Om 6:33 vertrekt onze stoptrein naar Siracusa, die om 5 uur al uit Modica is vertrokken. We moeten nog even wachten maar hebben wel een mooi zicht op de naderende zonsopkomst.

Afbeelding
Fontane Bianche train station by Timon91, on Flickr

29. Daar is ons broodtrommeltje, met 5 minuten vertraging. Er zitten toch nog redelijk wat mensen in de trein op deze zaterdagochtend. Een kaartje hebben we niet, want een automaat is hier niet. Bij het instappen zeg ik dit tegen de conducteur, maar die wuift het weg - voor 1 halte heeft hij geen zin om een kaartje te verkopen :')

Afbeelding
Local train Modica-Siracusa at Fontane Bianche train station by Timon91, on Flickr

30. Het interieur van dit treintje. Skai is the limit ;) Er is zelfs een 1e klasse, maar zo te zien is die het extra geld niet waard :P

Afbeelding
Local train Modica-Siracusa interior by Timon91, on Flickr

31. Uit de automaat haal ik dan een kaartje naar Piraineto voor m'n vriendin, ik heb nog een reisdag van Interrail over die ik hiervoor gebruik. Een enkele reis Siracusa-Piraineto kost ca. €25. De volgende trein is de IC Siracusa-Roma, die we tot Catania nemen. De trein bestaat uit vier rijtuigen en ik heb tragisch weinig zin om een stap te verzetten voor een foto :mrgreen:

Afbeelding
IC Siracusa-Roma Termini at Siracusa train station by Timon91, on Flickr

32. Het interieur. Heel druk wordt het niet tot Catania.

Afbeelding
IC Siracusa-Roma Termini interior by Timon91, on Flickr

33. We vertrekken op tijd, maar onderweg lopen we om onduidelijke redenen langzaam wat vertraging op. Bij Augusta ligt nog een Griekse snelboot te vergaan :')

Afbeelding
Wrecked ship, Augusta by Timon91, on Flickr

34. Zicht op een vrij hoge berg. Quizvraag: heeft iemand enig idee hoe die heet? :mrgreen:

Afbeelding
Mt. Etna seen from the train by Timon91, on Flickr

35. Catania Centrale bereiken we met 10 minuten vertraging, hier stroomt de trein vol. We ontbijten op z'n Italiaans bij een cafetaria en zoeken dan onze volgende trein op.

Afbeelding
Catania Centrale train station by Timon91, on Flickr

Helaas zijn alle CTA's en elektronische vertrekborden kapot, maar op een half vergane, gele vertrekstaat vind ik dat de trein naar Palermo van perron 2 vertrekt. Aan de andere kant - op perron 3 - staat echter een treintje klaar en al gauw blijkt dat de RV naar Palermo te zijn. We zijn niet de enigen, er zijn aardig wat buitenlanders die met deze trein mee moeten. Helaas is het een moderne stoptrein, dus de drie uur naar Palermo duren lang. Sowieso ruik je het toilet behoorlijk, dus de meeste reizigers verzamelen zich in het compartiment zo ver mogelijk van het toilet vandaan :')

36. Het binnenland van Sicilië hebben we nog niet gezien. We rijden veel parallel aan de A19, de snelweg van Catania naar Palermo.

Afbeelding
Inland of Silicy seen from the train by Timon91, on Flickr

37. Droog hier, maar er is veel land wat bewerkt lijkt te worden. We stoppen weinig onderweg, de RV is eigenlijk wat de RE in Duitsland is ;) Tussen Catania en Palermo zitten drie stops, de eerste is pas na ruim een uur in Enna. De RV Catania-Palermo rijdt een keer of zes per dag, maar er zitten soms lange gaten tussen dus vandaar dat we nu ook vroeg op pad moesten - te meer omdat het eerste stukje ook niet bepaald in taktverkeer gereden wordt :')

Afbeelding
Inland of Silicy seen from the train by Timon91, on Flickr

38. Een kleine drie kwartier voor we Palermo bereiken, bereiken we de noordkust.

Afbeelding
Sea near Termini Imerese by Timon91, on Flickr

39. Ons geval bij aankomst in Palermo, mooi op tijd.

Afbeelding
RV from Catania at Palermo Centrale train station by Timon91, on Flickr

Hier hebben we een half uur overstaptijd en dan gaan we met vermoedelijk het meest frequente treintje van Sicilië verder naar onze eindbestemming. We zijn aardig gaar, maar we zijn er bijna ;)

40. De ICN naar Milano Centrale staat klaar voor vertrek. Dit is de langste treinverbinding binnen Italië, in 22:15 uur bereik je vanaf hier Milano. Dat kan zeker sneller, maar dit is de enige directe trein. In 11 uur sukkelt deze naar Salerno, vanaf daar rijdt hij in één keer door naar Livorno. Per dag zijn er drie nachttreinen vanaf hier: deze naar Milano en twee stuks naar Roma. Met de nachttrein naar Roma en een overstap op een hogesnelheidstrein ben je een stuk sneller in Milano. Sterker nog, als je zes uur later vertrekt en de nachttrein naar Roma pakt en daar overstapt, kom je 20 minuten voor deze nachttrein in Milano aan :') Toch mooi dat deze verbinding er nog is, ik zou hem graag nog eens uitzitten in het slaaprijtuig :)

Afbeelding
ICN to Milano Centrale at Palermo Centrale train station by Timon91, on Flickr

41. Gang tussen stationshal en de sporen.

Afbeelding
Palermo Centrale train station by Timon91, on Flickr

42. Er is zelfs een kapelletje te vinden hier.

Afbeelding
Palermo Centrale train station by Timon91, on Flickr

Vanaf Palermo rijdt er elk half uur een stoptrein naar Punta Raisi, het vliegveld van Palermo. Één trein stopt overal, de andere slaat een aantal stations over. Wij moeten naar de op één na laatste halte, maar alleen de langzame optie stopt daar. Het is een tergend langzame rit door Palermo - de rit van 32 km naar Piraineto duurt een uur en er wordt onderweg een keer of 15 gestopt. In Piraineto aangekomen worden we hartelijk ontvangen bij de B&B die we hier voor vier nachten geboekt hebben, het is maar een paar minuten lopen vanaf het station. Het weer is aan het omslaan, het is koeler en het waait flink. Vriendinlief duikt in bed, die is klaar voor vandaag en voelt zich na gisteren en de chemische meur in de trein naar Palermo niet zo goed. Ik pak een leenfiets van de B&B - een levensgevaarlijk moordprojectiel, zo zou blijken - en fiets een rondje. Het strand in de buurt is niet zo fantastisch, maar dat wisten we al wel.

43. Ik kijk ook nog even bij het station, wat vrij stereotypisch Siciliaans overkomt: naargeestig, aan een half afgebouwde straat die voor de helft met bouwafval is volgestort, meestal uitgestorven, heel veel afval en op de parkeerplaats auto's met geblindeerde ramen voorzien van bezonnebrilde mannen met stoppelbaarden. Gauw een paar fotootjes en dan weer wegwezen. Het stationsgebouw is groot, maar niet in gebruik.

Afbeelding
Piraineto train station by Timon91, on Flickr

44. Op spoorniveau. Er zijn drie sporen hier, de twee rechtse sporen zijn de doorgaande lijn naar het vliegveld, slechts een paar kilometer verderop. Hier rijdt elk uur een trein. Het spoor geheel links wordt gebruikt voor de nevenlijn naar Trapani. Het spoorvervoer ten westen van hier op het eiland mag niet echt een naam hebben. Slechts vier treinen vertrekken er per dag vanaf dat perron, twee naar Trapani en twee naar Castelvetrano. Op het vertrekscherm is te zien dat de trein naar Trapani, die over een half uurtje zou moeten vertrekken, is uitgevallen. Lekker dan :')

Afbeelding
Piraineto train station by Timon91, on Flickr

's Avonds doen we weinig meer, maar we besluiten nog wel dat we hier een auto gaan huren om wat van de omgeving te kunnen zien. De volgende ochtend begeven we ons naar het station, waar we geen treinkaartje naar het vliegveld kunnen kopen omdat de automaat tergend traag is en hij tevens problemen heeft met de pinbetaling (en deze automaat bovendien ook geen bankbiljetten accepteert, om één of andere vage reden). Sowieso is het kaartje naar het vliegveld duur, namelijk €5,60 voor 4 km :') - standaardverhaal voor vliegveldtreinen. Ter vergelijking: een kaartje Piraineto-Palermo kost €3,60. Vanaf elk station op de lijn naar Punta Raisi - het vliegveld - kost een enkeltje €5,60. Er is echter een kleine workaround, voor als je op de kleintjes moet letten :') Als je vanuit Palermo naar Piraineto moet, heb je zoals boven beschreven de "langzame" trein nodig. Je mag echter ook de "snelle" nemen tot Punta Raisi die op het andere halfuur rijdt, want die rijdt als "langzame" terug naar Palermo - met als eerste stop Piraineto. Qua reistijd scheelt het slechts minuten en dit komt ook als reisadvies uit de planner. Als je vanuit Palermo naar het vliegveld moet kun je dus beter een kaartje Palermo-Piraineto kopen en dan op het vliegveld uitstappen - dan moet je alleen wel de "snelle" trein nemen ;) Voor als je op de kleintjes moet letten :mrgreen:

Goed, we vertellen de conducteur dat het niet lukt om een kaartje te kopen en we laten hem de bonnetjes zien die de automaat uitgepoept heeft om ons verhaal te bevestigen. Hij vindt het wel best, voor één halte schrijven Italianen geen kaartjes uit, is onze conclusie :') Scheelt toch weer 11 euro. Op het vliegveld is het wisselend druk bij de autoverhuurbedrijven, we vragen wat rond bij de balies zonder rij en het is best prijzig om een auto te huren hier. Er zijn nogal wat problemen met kleine ongelukjes - zowat elke auto heeft wel een deuk - en met autodiefstal. De verzekering kost best veel geld, dus voor 2 dagen komen we niet onder de €160 uit. Dan kijk ik even op internet en blijkt GoldCar het goedkoopste te zijn, dus we gaan maar in de rij staan en ik reserveer in de rij online een auto. Bij de balie aangekomen komt er dan wel weer een verzekering bij, maar hier hebben we voor €160 een auto voor 3 dagen en een volledig tank brandstof - het is de "last hire" dus hij hoeft niet vol terug. Overigens kan de dame onze reservering op haar uitgeprinte lijst niet vinden, waarna ik opmerk dat ik die letterlijk 10 minuten geleden gemaakt heb. Aangezien de lijst vol staat met Duitsers en Zwitsers - er is net een vlucht uit Zürich aangekomen - en ook op die lijst staat wanneer men de reservering gemaakt heeft, zie ik dat er genoeg personen tussen staan die in juni 2018 al gereserveerd hebben. Ze moet wel lachen om onze spontaniteit :') We krijgen een dikke Fiat mee die heel prima rijdt, en we gaan op weg.

45. Eerste bestemming is Selinunte, waar een zooi Griekse ruïnes liggen. Het ligt aan de zuidkust op ongeveer een uur rijden vanaf Punta Raisi. De snelweg is rustig en het verkeer is hier goed te doen, maar in de steden zou ik absoluut niet graag rijden hier. Dingen als richting aangeven en kijken voor het remmen zijn hier onbekend, richting geef je alleen aan als je op de linkerrijstrook rijdt - en dat laat je je knipperlicht naar links continu branden :')

Afbeelding
A29 in Sicily by Timon91, on Flickr

46. Bij Selinunte parkeren we en proberen we een kaartje te halen voor het ruïnepark. Het blijkt vandaag gratis te zijn. Hier staat de grootste Griekse tempel ter wereld. Ja ik wist het ook niet voordat we hierheen gingen :')

Afbeelding
Ruins in Selinunte by Timon91, on Flickr

47. Behalve het gebouw op de vorige foto staat er weinig meer overeind, bovendien is het terrein heel groot. Bezoeken tijdens de zomermaanden kan ik je van harte afraden, want er is weinig schaduw. De uitzichten zijn mooi verder :)

Afbeelding
Ruins in Selinunte by Timon91, on Flickr

48. Na een paar uur is het mooi geweest en gaan we terug naar ons stekkie.

Afbeelding
A29 on Sicily by Timon91, on Flickr

49. We halen de strandspullen op en stappen dan weer in de auto. Onderweg hebben we mooie uitzichten op de kust! Helemaal links zie je een steile berghelling de zee in lopen, daar verblijven wij ongeveer ;)

Afbeelding
View over Castellammare del Golfo by Timon91, on Flickr

50. Het strand waar we belanden is mooi, maar de golven zijn vrij sterk. Ik vind het heerlijk, maar zonder zwemervaring erin duiken is niet aan te raden hier ;) Onderweg naar huis, aan de andere kant van de baai, zien we dat er net een opening naar de hemel ontstaat bij het strand waar we net waren :')

Afbeelding
Gate to heaven over Guidaloca beach by Timon91, on Flickr

De weersvooruitzichten zijn wisselend voor de volgende dag, dus we besluiten om naar Palermo te gaan. Niet met de auto, want de trein is goedkoop, veiliger en makkelijker. Wederom lukt het niet om een kaartje te kopen bij de automaat, deze keer kopen we die bij de conductrice. We stappen uit bij een station naast het Normandische deel van Palermo en gaan vanaf daar te voet verder.

51. De wachtrij om naar binnen te gaan is ons iets te lang, dus we lopen maar weer verder.

Afbeelding
Waiting in line, Palermo by Timon91, on Flickr

52. Wel mooie gebouwen hier.

Afbeelding
Porta Nuova, Palermo by Timon91, on Flickr

53. De kathedraal van Palermo.

Afbeelding
Cattedrale di Palermo by Timon91, on Flickr

54. Ook van binnen erg mooi :)

Afbeelding
Cattedrale di Palermo interior by Timon91, on Flickr

55. Net als Roma is Palermo erg druk, maar je kunt de drukte makkelijk ontvluchten in de kleine, nauwe straatjes. Het ziet er meteen een stuk minder rooskleurig, maar wel authentieker uit.

Afbeelding
Narrow street in Palermo by Timon91, on Flickr

56. Soms is het wel wat meer opgelapt.

Afbeelding
Narrow street in Palermo by Timon91, on Flickr

57. Afval, afval, afval, overal afval. Je went eraan, maar het blijft hinderlijk. Hoe zuidelijker in Italië, hoe erger het probleem.

Afbeelding
Trash in Palermo by Timon91, on Flickr

58. Deze kat heeft een eigen balkonnetje :mrgreen:

Afbeelding
Private balcony, Palermo by Timon91, on Flickr

59. Straatnamen die ook in het Arabisch en Hebreeuws zijn aangeduid is nieuw voor mij hier.

Afbeelding
Trilingual street sign, Palermo by Timon91, on Flickr

60. Langzaam begint het te druppelen, maar de zon komt er af en toe ook nog wel door.

Afbeelding
Santa Maria dell'Ammiraglio and San Cataldo, Palermo by Timon91, on Flickr

61. Een typisch voorbeeld: er staat een prullenbak, maar tóch wordt de plantenbank ernaast nog als zodanig gebruikt :')

Afbeelding
Trash in Palermo by Timon91, on Flickr

62. Rond half 1 begint het dan echt met regenen, en niet zo'n beetje ook. We schuilen onder een naar urine stinkende stadspoort, tot een half uurtje later het weer bijna droog is.

Afbeelding
Rain in Palermo by Timon91, on Flickr

Beter wordt het echter niet, het blijft dreigen en licht regenen. We lopen terug naar het station en lunchen onderweg snel nog even. De zon gaan we niet meer zien vandaag, dus we nemen de trein maar weer terug naar huis. Bij aankomst in Piraineto zie ik op het aankomstscherm dat het boemeltje uit Trapani met 50 minuten vertraging aan gaat komen. Het is niet de meest punctuele spoorlijn van Italië, dat nevenlijntje vanaf hier :') De rest van de middag giet het en doen we weinig. Dinsdag is onze laatste dag alweer op Sicilië en we gaan nog maar even goed gebruikmaken van de auto ;)

63. Eerst naar Trapani, waar een kabelbaantje is naar een bergdorp genaamd Erice. De buitenwijken van Trapani zien er niet heel boeiend uit verder.

Afbeelding
Outskirts of Trapani by Timon91, on Flickr

Helaas blijkt de kabelbaan naar Erice niet te gaan vanwege de harde wind :') Je kan er echter ook met de auto heen, maar het is een flinke klim. Bij de bushalte naast de kabelbaan pikken we twee Poolse toeristen op die ook naar Erice willen en geven ze een lift, het is een hachelijke rit over smalle en zeer steile bergweggetjes - het grootste deel van de klim rijd ik in z'n 1 of 2. Zeker dit soort stukjes zijn goed voor de rijervaring ;) De weg is niet druk gelukkig.

64. Het uitzicht mag er zijn! Je zit op zo'n 750 meter hoogte hier en vlak naast de kust.

Afbeelding
View east from Erice by Timon91, on Flickr

65. Richting Trapani gekeken, de eilanden voor de kust zijn ook nog zichtbaar. Op een heel heldere dag schijn je Tunesië te kunnen zien, maar daar is het nu te heiig voor. Sowieso is het een stuk koeler hier en waait het heel hard - Erice ligt natuurlijk compleet onbeschut.

Afbeelding
View over Trapani from Erice by Timon91, on Flickr

66. Straatje in het bergdorp, dat echt helemaal op toerisme gebouwd is.

Afbeelding
Street in Erice by Timon91, on Flickr

67. Iemand een kat... pardon, pannenlappen kopen?

Afbeelding
Cat in souvenir shop, Erice by Timon91, on Flickr

68. Nog een steegje.

Afbeelding
Alley in Erice by Timon91, on Flickr

69. Het bovenstation van de kabelbaan. Deze is vandaag niet open geweest en gaat dat ook niet meer, de gondels zijn er zo te zien ook afgehaald. Je kunt ook met de bus naar boven, maar die rijdt natuurlijk niet zo vaak. De Polen hoeven geen lift terug, ze gaan wel met de bus.

Afbeelding
Cable car, Erice by Timon91, on Flickr

70. Via een andere weg keren we terug naar beneden, hier zie je Erice liggen vanuit een wat lager gelegen plaats.

Afbeelding
View of Erice by Timon91, on Flickr

71. De binnenwegen van Sicilië.

Afbeelding
Driving in Sicily by Timon91, on Flickr

72. De kust is ruig en prachtig, het is heel rustgevend om te kijken hoe de golven op de rotsen slaan ;)

Afbeelding
Northern Sicily coast by Timon91, on Flickr

73. Het strand van San Vito lo Capo is net als op de Bahama's, volgens de uitbaters van onze B&B. De zon schijnt en het strand is inderdaad prachtig - alleen is het nu net als de Bahama's tijdens een hele harde storm, want je wordt behoorlijk gezandstraald hier :') Geen plek om aan het strand te liggen vandaag :P

Afbeelding
Beach, San Vito Lo Capo by Timon91, on Flickr

74. We rijden langzaam terug richting Piraineto, onderweg komen we nog langs Aşgabat. Tenminste, de herkomst van de bouwmaterialen :')

Afbeelding
Marble quarry near Castellammare del Golfo by Timon91, on Flickr

Bij Castellammare del Golfo waait het wat minder hard en liggen we nog even op het strand, tegen zonsondergang gaan we terug naar huis. We pakken in en de volgende ochtend vertrekken we om kwart over 7 richting vliegveld. Ik heb nog nooit zo dicht bij een vliegveld overnacht, na 5 minuten rijden staan we al op het parkeerterrein waar we de auto moeten inleveren. Overigens hebben we geen last van de vliegtuigen gehad, slechts heel af en toe hoor je wat.

75. Het vliegveld van Palermo, verder een vrij doorsnee maar ietwat verouderd vliegveld.

Afbeelding
Palermo Airport, Punta Raisi by Timon91, on Flickr

We geven de bagage af en al gauw klinkt de "last call" voor onze vlucht - 45 minuten voor vertrek. Normaal wachten we altijd tot het laatste moment met instappen, dus als dit de "last call" is gaan we maar, er staat ook geen rij meer. Al gauw blijkt dat iedereen in de gang erachter staat te wachten :') Het duurt nog een half uur voordat de bussen komen, daar sta je dan met z'n allen :') Enfin, het vliegtuig zit redelijk vol, bovendien is dit de eerste keer dat ik zie dat er bij een lowcostmaatschappij een stoel dubbel gereserveerd is. De kist van Laudamotion brengt ons op tijd in Düsseldorf, waar we op 10 minuten na de stoptrein naar huis missen. Dan maar eerst naar Duisburg om wat te eten, friet en currywurst zijn na anderhalve week Italië ook niet verkeerd ;) Uiteindelijk staan we om kwart over 3 weer op Arnhem Centraal, na een geslaagde reis!

Daarmee eindigt ook dit deel en dit tweeluik. Italië is mooi en ik vond het leuk om er eens wat meer van te zien, met name van het zuidelijke deel. Het is desondanks niet m'n favoriete vakantieland en Roma hoef ik niet nog een keer heen, maar Sicilië kom ik graag nog een keer terug. Ik kan jullie Sicilië ook van harte aanbevelen, maar het is net als de rest van Italië zeer toeristisch. Dat sommige plekken - met name in Roma en Palermo - lijden onder het overtoerisme vind ik best jammer om te zien, en tegelijkertijd ben ik zelf onderdeel van het probleem. Niet teveel over nadenken, dit blijf je toch altijd houden als je op vakantie bent :')

Rest mij nog jullie te bedanken voor het meelezen en ik hoor graag wat jullie er van vonden! :D

Een laatste noot toe: als ik het goed heb bijgehouden is dit mijn 100e reisverslag op dit forum sinds ik op 10 augustus 2010 mijn verslag over de treinreis Amsterdam-Moskwa postte. Ik heb er sindsdien veel geplaatst, variërend van een verslag met 9 foto's over de Grenslandexpress en enkele jaaroverzichten tot verslagen met meer dan 100 foto's over verre landen en dagenlange treinreizen. Een mooi moment om jullie te bedanken voor de steun en de positieve reacties! Ik hoop dat er nog vele verslagen mogen volgen :)
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5842
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor trolly » za 19 okt 2019, 14:48

Timon91, bedankt voor dit, en de 99 andere reisverslagen waarvan ik er veel, maar zeker niet alle gelezen heb.

In dit geval het feest der herkenning: de fa. Goldcar is gespecialiseerd in een goedkoop internetaanbod, dat eenmaal aan de balie wordt opgetuigd met verzekeringen, hindernissen en extra's, waardoor ze uiteindelijk zeker niet goedkoper zijn dan hun concurrenten. Eens, maar nooit weer :|

Overigens zit er op Italiaanse huurauto's over het algemeen net zo'n luchthavenbonus als op trein- en bustickets, dus huren in de stad scheelt vaak tientjes.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5589
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Milco » za 19 okt 2019, 14:55

Mooi verslag weer! :D
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 02-11-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-10-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2931
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Lijn 45 » za 19 okt 2019, 15:15

Leuk verslag. Ik moet al je verslagen die ik nog niet gezien heb ook maar eens gaan lezen. :P

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4485
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor isadora » za 19 okt 2019, 18:11

De eerste foto is al een gouden entree voor een verder uitmuntende 100ste bijdrage, waarvoor gefeliciteerd!!!! *O* *O* *O*
Het tweede deel, waar ik al met belangstelling naar uitkeek, is assolutamente bellissimo. :pos: :pos: :pos:
Dat jullie terug in Duitsland maar wat graag aan de curry-worst gingen is één, maar wat aten jullie op Sicilië?
Iedere dag pizza, of hebben jullie je laten verrassen door de heerlijke Italiaanse cucina?

Verder; mijn vrouw vroeg, of ik in ieder geval de twee foto's van de katten voor haar wou downloaden, waarvan akte.

Timon, dank voor je verslag en op naar nummer 101, en vele daarna. :D
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4568
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Mikos » za 19 okt 2019, 19:44

Alwéér zo'n slaapverwekkend reisverslag van Timon91, ik geloof dat ik er onderhand al wel 100 van voorbij heb zien komen... :')

Het was weer een leuke reis en het valt me op hoe gelijkend de architectuur van Sicilië is met die van Malta; dat ligt natuurlijk maar 100 kilometer uit elkaar. Mijn ouders zijn vorig jaar in Palermo geweest en zaten daar in een straatje midden in de buurt. Aan de ene kant was het allemaal gemoedelijk en prima, aan de andere kant sloeg het straatfeest al snel om in een familieruzie; temperamente Italiano! Dank voor het delen!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41427
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Suus » za 19 okt 2019, 22:03

Omdat ik vorig jaar maar een midweek op Sicilië was heb ik mij toen beperkt tot de oostkust: Taormina, Catania, Circumetnea en Siracusa. De kant van Palermo bewaar ik nog eens voor een volgende keer.

Grootste bezwaar van de nachttrein Milaan - Sicilië, die naast het feit dat op tijd rijden door een personeelswissel op Roma Ostiense schier onmogelijk lijkt, geen enkele cateringvoorziening aan boord heeft. Dus voordat je in Milaan instapt eerst een tas boodschappen halen bij de supermarkt in de kelder van het station. Op het schip tussen Villa San Giovanni en Messina verkopen ze wel wat aan de bar (Arancini, in de kegelvorm die alleen in Messina voorkomt), maar verder kan je het doen met een kersenkoekje en een pakje perziklimonade.

isadora schreef:Iedere dag pizza, of hebben jullie je laten verrassen door de heerlijke Italiaanse cucina?

Oh man, de keuken op Sicilië is echt een slag apart. Nergens heb ik versere vis gegeten, de platen antipasti waren verrukkelijk, de arancini, de cannoli <3 Nooit zal het ik het ontbijt van brioche met granito vergeten, waar heb je nu ijs als ontbijt!
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5834
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Etienne » za 19 okt 2019, 22:13

Mooie foto's allemaal :pos: :pos:
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12322
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Wubbo » za 19 okt 2019, 22:14

Timon91 schreef: Vanaf hier kun je met een soort Unimogbussen verder naar 2900 meter en vanaf daar kun je weer verder lopen met een gids, maar wij vinden dit wel best - we gaan hier wel wat rondlopen.
Zonde, het stuk wat hoger is echt veel mooier, met verschillende kleuren lava, grond die nog warm is en mooie uitzichten. Wij waren er net na Hemelvaart, qua drukte was het toen ook nog wel te doen. En het idee dat je in Italië kan skiën blijft ook vreemd. Toen wij er waren hadden we trouwens die nachttrein uit Milaan (maar tot Catania, dus niet het hele stuk). Was op zich prima te doen, behalve dat we ook onduidelijke vertraging kregen. Voordeel van die trein is dat je het rangeerproces op de boot meekrijgt: de trein gaat er in delen op.

Dank voor de 100e!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32842
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Daniel » za 19 okt 2019, 22:20

Mooi verslag weer :pos: Niet de Ferrovia Circumetnae gehad zo te zien, daar zag ik laatst een videotje over en dat kwam wel over als een vrij bijzonder spoorlijntje rondom een vulkaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4568
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Mikos » za 19 okt 2019, 22:26

Terugkomend op die oplichterij bij de autoverhuurders; ik mag graag Sunnycars.nl aanbevelen. Alles inclusief, op de brandstof na. Geen flauwekulverzekeringen afsluiten voor een achterlijke prijs en onbezorgd rondrijden (ik heb ooit eens een auto in Nieuw-Zeeland ehm.. beschadigd, daar kreeg ik een vette rekening voor, die ik zó doorstuurde en vergoed kreeg). Als je dan nog op de euro's wilt letten en je spreekt Duits, kun je ook via Sunnycars.de reserveren; dat scheelt soms weer een tientje. Natuurlijk niet te vergelijken, maar als ik nu voor aanstaande maandag tot en met woensdag een auto opzoek vanaf Palermo luchthaven, kom ik niet boven de 40 euro voor een Fiat Panda.

Voor al die zekerheid betaal je trouwens over het algemeen wel wat meer dan direct bij de autoverhuurder, maar die probeert je dan weer allerlei onzinverzekering aan te naaien, waardoor de prijs weer flink wordt opgedreven. [/onbedoelde reclame]

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Z2N » za 19 okt 2019, 23:20

Een pracht van een verslag weer! Die nachttrein naar Milaan moet ik ooit nog eens een keertje gaan doen, maar tot die tijd brengen dit soort verslagen mij alleen maar tot inspiratie. :)
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

ZO6176
Berichten: 2709
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor ZO6176 » za 19 okt 2019, 23:55

Zeer mooi verslag. Was erg leuk om te lezen.

waldo79
Berichten: 4930
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor waldo79 » zo 20 okt 2019, 00:27

Mille grazie :mrgreen:
Mij best :)

erka
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor erka » zo 20 okt 2019, 10:16

Mooi verslag weer! Ik heb hier nog een ERT uit 1996 liggen, in die tijd reden er 8-10 dagelijkse nachttreinen van Palermo naar Milaan/Turijn, waarbij een aantal alleen zitplaatsen hadden en geen slaapwagons. :shock:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41427
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Suus » zo 20 okt 2019, 10:23

10 dagelijkse nachttreinen, is dat niet wat erg veel? Die treinen hebben ook nu nog de neiging om regelmatig van nummer te wisselen vanwege omleidingen o.i.d.
Rame à l'approche

Timon91
Berichten: 655
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Timon91 » zo 20 okt 2019, 11:05

Bedankt voor alle mooie reacties! :) *O*

isadora schreef:De eerste foto is al een gouden entree voor een verder uitmuntende 100ste bijdrage, waarvoor gefeliciteerd!!!! *O* *O* *O*
Het tweede deel, waar ik al met belangstelling naar uitkeek, is assolutamente bellissimo. :pos: :pos: :pos:
Dat jullie terug in Duitsland maar wat graag aan de curry-worst gingen is één, maar wat aten jullie op Sicilië?
Iedere dag pizza, of hebben jullie je laten verrassen door de heerlijke Italiaanse cucina?


Een stuk pizza of iets wat erop lijkt is ideaal als lunch, dus dat hebben we ook veel gedaan. Verder zat er een goed restaurant bij ons verblijf in Piraineto en ook in Roma hebben we heerlijk gegeten. In Fontane Bianche is er maar weinig open buiten het zomerseizoen, het enige restaurant in de buurt was niet heel fantastisch en bovendien konden we daar zelf koken, wat we twee keer gedaan hebben. Het viel me vooral op dat er weinig verse groentes en fruit te koop waren, elders in het Middellandse Zeegebied heb ik dat veel meer gezien - ook in dit seizoen, vorig jaar op Cyprus bijvoorbeeld.

Mikos schreef:Alwéér zo'n slaapverwekkend reisverslag van Timon91, ik geloof dat ik er onderhand al wel 100 van voorbij heb zien komen... :')

Het was weer een leuke reis en het valt me op hoe gelijkend de architectuur van Sicilië is met die van Malta; dat ligt natuurlijk maar 100 kilometer uit elkaar. Mijn ouders zijn vorig jaar in Palermo geweest en zaten daar in een straatje midden in de buurt. Aan de ene kant was het allemaal gemoedelijk en prima, aan de andere kant sloeg het straatfeest al snel om in een familieruzie; temperamente Italiano! Dank voor het delen!


Dank en ik hoop dat je lekker geslapen hebt :mrgreen: Één van de excursies die er vanuit Fontane Bianche wordt aangeboden is een dagtrip Malta per catamaran ;) Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf in eerste instantie graag door had willen reizen naar Malta en vanaf daar dan terugvliegen, maar iemand anders in mijn reisgezelschap vond dat een beetje teveel van het goede en wilde liever wat langer op Sicilië blijven ;) Malta komt nog een keer dus.

Wubbo schreef:
Timon91 schreef: Vanaf hier kun je met een soort Unimogbussen verder naar 2900 meter en vanaf daar kun je weer verder lopen met een gids, maar wij vinden dit wel best - we gaan hier wel wat rondlopen.
Zonde, het stuk wat hoger is echt veel mooier, met verschillende kleuren lava, grond die nog warm is en mooie uitzichten. Wij waren er net na Hemelvaart, qua drukte was het toen ook nog wel te doen. En het idee dat je in Italië kan skiën blijft ook vreemd. Toen wij er waren hadden we trouwens die nachttrein uit Milaan (maar tot Catania, dus niet het hele stuk). Was op zich prima te doen, behalve dat we ook onduidelijke vertraging kregen. Voordeel van die trein is dat je het rangeerproces op de boot meekrijgt: de trein gaat er in delen op.

Dank voor de 100e!


Voor een eventuele volgende keer ;) De top was nu redelijk in de wolken gehuld en wat ik begreep van mensen in de gondel die het wel gedaan hadden was dat het niet echt de moeite waard was geweest om die reden. En in Italië skiën is niet zo vreemd, in de Alpen zijn er zat plekken ;) Maar dat je zo zuidelijk in Italië kan skiën voelt dan wel weer vreemd ;)

Daniel schreef:Mooi verslag weer :pos: Niet de Ferrovia Circumetnae gehad zo te zien, daar zag ik laatst een videotje over en dat kwam wel over als een vrij bijzonder spoorlijntje rondom een vulkaan.


Keuzes, keuzes.... ;) Als je in of om Catania verblijft is dat nog wel een leuk dagtripje om te doen ja! :)

Verder, over de autoverhuur: GoldCar voegt er inderdaad een lekkere verzekering bij aan de balie, maar dat doen ze allemaal. Het enige wat we nog extra gedaan hebben is 25 euro betalen voor een "last hire" upgrade - maar dat was niet verplicht. Je krijgt dan een duurdere auto maar belangrijker is dat hij leeg terug mag. Je krijgt in feite dus voor 25 euro een volle tank brandstof dus dat was de upgrade wel waard. Verder geen klachten over GoldCar, de rest was allemaal duurder. Wat Mikos aangeeft klopt, voor 40 euro vind je inderdaad een auto voor 3 dagen op het vliegveld van Palermo is het normale tarief, alleen komt daar dan nog die verzekering bij van variërend 30 tot 60 euro per dag ;) Die hoef je niet te nemen, maar dan word je bij elk krasje op de auto genaaid - en die heb je op Sicilië heel gauw te pakken. De volle verzekering kiezen via de bemiddelaar van de autoverhuur voegt weinig toe. Wat betreft het huren van een auto in de stad ben ik niet zo zeker. Ik heb een paar verhuurbedrijven in Siracusa gebeld om te informeren over de tarieven omdat we toen aan het dubben waren hoe we naar de Etna zouden gaan. De tarieven daar waren nog hoger dan op het vliegveld van Palermo en dat was niet omdat er bijna geen auto's meer waren.

Met SunnyCars heb ik juist alleen een hele slechte ervaring, toen ik voor werk in de UK was en er in Manchester voor mij een auto bij hen was gereserveerd. Er kwamen allerlei kosten bij en er moest voor een auto vol deuken die we één dag huurden een borg van, let even op, 1500 pond betaald worden. Daarbij zaten ze op zeker 20 minuten rijden van het vliegveld met een infrequent shuttlebusje. Ik heb ze op werk wel even laten weten dat die paar tientjes die ze bespaard hadden door bij SunnyCars te boeken, er aan uren voor mij en m'n baas plus de extra dingen die we nog aan de balie moesten betalen, ruimschoots weer gecompenseerd waren :mrgreen:
Mijn Flickr account.

en-es
Berichten: 1201
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor en-es » zo 20 okt 2019, 11:17

Suus schreef:10 dagelijkse nachttreinen, is dat niet wat erg veel? Die treinen hebben ook nu nog de neiging om regelmatig van nummer te wisselen vanwege omleidingen o.i.d.

Er reden vroeger heel veel nachttreinen naar/van Sicilie vanwege de gastarbeiders uit Sicilie. Buiten die treinen reden ook speciale treinen van/naar Zwitserland en Duitsland.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4568
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Mikos » zo 20 okt 2019, 12:19

Timon91 schreef:Wat Mikos aangeeft klopt, voor 40 euro vind je inderdaad een auto voor 3 dagen op het vliegveld van Palermo is het normale tarief, alleen komt daar dan nog die verzekering bij van variërend 30 tot 60 euro per dag ;)

Nee joh! Bij Sunny zit alles er al bij in, ook bij die 40 euro. Alles wat ze je dan nog aan proberen te smeren, kun je simpelweg weigeren; dat is al inclusief bij de prijs.

Timon91 schreef:Met SunnyCars heb ik juist alleen een hele slechte ervaring

Daar kan ik natuurlijk niet tegenop, behalve te zeggen dat ik er juist heel goede ervaringen mee heb. Zoiets als wat de werkgever heeft geregeld, valt te ondervangen door ze te bellen en te vragen welke van de huurauto's direct op het vliegveld beschikbaar zijn. Ieder land en ook iedere verhuurder heeft weer andere regels en voorwaarden voor wat betreft onderpand, maar ook dat is vrij overzichtelijk in het reserveringssysteem terug te vinden. Tenminste, dat vind ik :wink:

Ik ben dan weer terughoudend als ik ergens naar toe ga en ik via hen niks kan reserveren. In Uluru, Australië bijvoorbeeld hadden zij geen voorraad meer, maar Hertz zelf wel. Ik zal niet zeggen met samengeknepen billen, maar ik heb er wel een stuk voorzichtiger gereden dan elders, want daar wilde ik absoluut geen schade mee rijden. Maar, misschien is dat ook wel een keer goed, dat ik wat voorzichtiger rijd :mrgreen:

Malta

Dat kan ik absoluut aanraden aan de rand van het seizoen; ik ben in november geweest. Dat is weliswaar niet de mooiste maand van het jaar, maar wel een van de rustigste. Malta is maar klein (in een uur rijd je van de ene naar de andere kant), maar overvol wat verkeer betreft en ik kon parkeren bij de toeristische hotspots, maar er waren parkeerplaatsen bij met 5 plekken en daar moet je het in de zomer ook mee doen. Wel de moeite waard, zeker Valletta, waar je absoluut met de bus naar toe moet, want je raakt je auto er nergens kwijt. Ook niet in november.

Anne
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Anne » di 05 nov 2019, 00:41

was weer de moeite waard om te lezen.

umbusko
Berichten: 925
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor umbusko » do 07 nov 2019, 16:25

Het is alweer even geleden, maar alsnog dank Timon voor dit prachtige verslag, en proficiat met deze mijlpaal! :D

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3158
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Italiaanse herfstzon (2): De vele gezichten van Sicilië [75] (slot)

Berichtdoor Zugführer » ma 18 nov 2019, 12:08

Het heeft even geduurd voor ik tijd had om alles bij te lezen, maar ik ben weer aardig bij ;)
Gefeliciteerd met je 100e verslag, dat er nog velen mogen volgen.
En een prachtig reisje weer, Sicilië heb ik ook nog op de verlanglijst voor binnenkort staan :D
Timon91 schreef:34. Zicht op een vrij hoge berg. Quizvraag: heeft iemand enig idee hoe die heet? :mrgreen:
Is dit niet de Vesuvius? :P
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km
2019 (31-8): trein 18.261 km - bus 980 km - boot 654 km - tram 107 km - metro 67 km - kabelbaan 6 km


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten