Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
Deel 1: Ede-Bratislava-Banská Bystrica-Košice
Het heeft eventjes mogen duren, maar inmiddels ben ik toegekomen aan het schrijven van deel 2. Ik begin maar met een korte herhaling van het vorige deel, ik kan me namelijk goed voorstellen dat het vorige deel (te) lang geleden was In het vorige deel hebben we de eerste 3 dagen besteed aan de reis naar Slowakije, Bratislava, en de reis naar Košice via Banská Bystrica. We waren ’s avonds aangekomen in Košice en hebben kort wat gezien van de stad. We constateren al vrij snel dat het een stad is met leuke straatjes en een leuke sfeer, maar niet echt veel te bieden heeft. Desondanks wordt ons tijdens het eten verteld dat Košice een stad is waar veel Slowaken bezoeken.
De volgende ochtend beginnen we rustig aan. Pas om 11 uur verlaten we het hotel.
1. De eerste foto die ik maar is van het smalle straatje waaraan ons hotel is gelegen.
Bij het kruispunt op bovenstaande foto slaan we linksaf.
2. We komen uit in de hoofdstraat van de stad. Er liggen rails voor een tram, maar gebruikt wordt het niet. Elders in de stad is overigens wel een tram te vinden, dus misschien dat dit een stukje tramgeschiedenis is.
3. Tussen de twee sporen kon ik deze foto maken. We kijken hier recht tegen de Dóm svätej Alžbety aan. Aldus Wikipedia is dit de grootste kathedraal van Slowakije.
4. Een willekeurig leuk uitziend zijstraatje.
5. Nog een keer de kathedraal, die is immers soort van onmisbaar in de stad
6. Tijd om even een bankje te pakken. En waar kan dat beter dat bij de zingende fonteinen?
7. Ook lekker voor de verkoeling overigens, het was wederom prachtig weer
8. Het voelde even aan alsof ik in Amsterdam op de Dam was met al die duiven :')
De muziek werd wel erg eentonig, en na een ommetje haalden we onze koffers op in het hotel, om daarna door te gaan naar het station. Onze trein bestond uit maar liefst 13 rijtuigen, en waren voor deze zondag ook goed gevuld! Gelukkig hadden we een reservering voor deze Rýchlik, en zo kon de reis naar Poprad-Tatry gewoon vanuit een coupé genoten worden. Onderweg bleek dat onze plekken dubbel gereserveerd waren vanaf Spisska Nova Ves Dit leidde tot een wat vreemde situatie, aangezien wij geen woord Slowaaks spreken. Gelukkig kon één van onze coupégenoten het nodige vertaalwerk verrichten, maar intussen waren we al bijna in Poprad. Lang verhaal kort, we konden gewoon blijven zitten, en in Poprad de trein zonder al te veel problemen verlaten.
Dankzij de drukte bouwden we echter wel wat vertraging op. Hierdoor werd onze overstap van 6 minuten om zeep geholpen. Gelukkig konden we in het station van Poprad-Tatry binnen zitten, want het was een groter tochtgat dan Utrecht Centraal. Het waaide die dag ook flink, dus de koffie van de kiosk was meer dan welkom *O*
9. Tijd om verder te gaan, na een uur wachten kunnen we de reis vervolgen met de trammetjes van de Tatranská Elektrická Železnica. Eindbestemming voor vandaag is het iets verderop gelegen knooppunt Starý Smokovec. De 425 955 kwam binnen vanuit de richting Starý Smokovec, maar werd even later afgerangeerd.
10. Vanaf het station kan je goed de Hoge Tatra zien.
11. En nog een keer de 425 955. Waarschijnlijk zal menigeen hier enige overeenkomsten zien met de Stadler GTW, niet geheel toevallig is dit type daar ook familie van :Y Overigens zijn het naar mijn bescheiden mening dezelfde crisistreinstellen als in Nederland :')
12. Omdat ik nog steeds buiten stond, kon deze Pendolino van de České dráhy vastgelegd worden met SC 240 naar Praag.
Nu echt tijd om te vertrekken naar Starý Smokovec! Met een ander trammetje ging het die kant op. Het was merkbaar veel klimmen, zo ongeveer 350 meter over 13 kilometer. Eenmaal aangekomen in Starý Smokovec besloten we om bij het hotel in te checken en daarna wat te eten te zoeken. Later die avond bleek nog dat dit geen goed idee was. Als we 3 minuten langer hadden gewacht hadden we nog de binnenkomst van een historische tram kunnen zien Helaas rijdt de Tatranská Kométa alleen op zondag, dus hoefde ik deze vakantie er niet op te rekenen dat ik de tram nog zou zien :(
13. Tijdens een avondwandeling door het dorp kwamen we dit geval tegen.
14. Het station van Starý Smokovec is een knooppunt in het netwerk van de Tatranská Elektrická Železnica. In den regel kruisen de trams tussen Poprad en Štrbské Pleso elkaar hier, de tram uit Tatranská Lomnica eindigt hier. Echter zijn er ook momenten waarop Tatranská Lomnica een rechtstreekse verbinding met Poprad of Štrbské Pleso heeft. In dat geval is een andere tram ingekort tot Starý Smokovec.
Inmiddels werd het te donker om foto’s te maken. Niet veel later keerden we dan ook terug naar het hotel. ’s Avonds werden nog wat plannetjes gemaakt voor de volgende dag, zodat we de Hoge Tatra konden verkennen.
De volgende dag gingen we dan ook met de tram naar Tatranská Lomnica.
15. Vanaf Tatranská Lomnica was het een klein stukje lopen naar de kabelbaan. Wanneer we het dorp uit lopen zien we direct de Lomnický štít, de een na hoogste berg van de Hoge Tatra.
16. Met de kabelbaan ging het naar Skalnaté Pleso, een bergmeer. We besloten niet hoger te gaan, omdat het anders wel een te duur grapje zou worden. Westerse prijzen hier in Slowakije…
Bij het bergmeer is het behoorlijk fris (ik vermoed dat vele toeristen zich daar wel op hebben zullen verkeken), dus tijd om een bakje koffie te halen bij het veel te dure restaurant.
17. Het bergmeer waar het om te doen is. Linksboven de kabelbaan die naar de top van de Lomnický štít leidt.
18. Het uitzicht in één woord: Prachtig!
19. Nog maar een keer het bergmeer vanuit een andere hoek.
20. En het meer wat verder ingezoomd.
21. Skalnaté Pleso, 1751 meter boven de zeespiegel. Getuige deze wegwijzer zijn er vanaf het bergmeer verschillende mogelijkheden om verder de bergen in te trekken te voet, echter lijkt mij dat op m’n hippe sneakers en uiterst geweldige conditie niet zo’n strak plan :')
22. Tijd om een rondje om het meer te lopen!
23. Nog een keer de Lomnický štít.
24. Al snel valt het op dat er van dit soort stenen torentjes staan. Natuurlijk zelf ook weer even proberen een hogere toren te bouwen (maar vooral even spelen met de instellingen van de camera :Y ).
25. Nog een torentje.
Enig talent voor stenen torentjes bouwen blijk ik niet te hebben, we gaan dus maar weer verder
26. Het bergmeer vanaf de andere kant.
27. Even ingezoomd op de Lomnický štít. Het kleine rode hutje is de kabelbaan omhoog. Waarschijnlijk was het enorm gezellig daarbinnen
28. Een (lucht)foto van Tatranská Lomnica. Wie goed kijkt kan de spoorlijn naar Poprad-Tatry zien. De spoorlijn naar Starý Smokovec heb ik nog niet gevonden… De grote parkeerplaats laat denk ik wel goed zien dat dit een toeristische omgeving is.
29. Het gezellige rode karretje nader bekeken.
30. Wie kan vertalen mag zich melden! Ik kom niet veel verder dan meteorologisch observatorium Skalnaté Pleso :@
31. Ik waag het er toch op, ik maak een klimmetje naar boven.
32. Links het gebouw waar het bordje van foto 30 bij stond. Verder nog steeds uitzicht op Tatranská Lomnica.
33. En hier nog een keer het gebouw.
34. Het bergmeer van bovenaf.
35. Na de volgende elektriciteitsmast besluit ik te stoppen met klimmen. Volgens ome Koekel Maps zou ik mij inmiddels op zo’n 1800 meter boven de zeepspiegel bevinden. Relatief gezien dus weinig geklommen, de volgende keer dus maar tenminste goede wandelschoenen meenemen! :X
36. Het uitzicht voor de zoveelste keer. Op de achtergrond niet de Hoge maar de Lage Tatra. In het vorige deel hebben we de Lage Tatra vanuit de trein gezien.
37. Overzicht van het terrein waar we de afgelopen uren vertoefd hebben.
38. Op de berg viel mij linksboven in beeld nog iets op. Geen idee wat het is, het leken op houten schuttingen. De rode cabine pendelt weer eens vrolijk op en neer.
39. Tijd om weer naar beneden te gaan, dit keer deels lopend, deels met de kabelbaan! Dat is nog een flinke uitdaging, en daar zijn we ook een goed uur mee bezig. Onderweg ontmoeten we een groep Slowaakse Belgen, met wie we aan de praat raken. Het maakt de trip naar beneden toch een stukje makkelijker, maar vooral gezelliger :D
40. Nog één keer naar boven kijken…
41. En na een barre tocht zijn we weer beneden. We besluiten weer naar het station te gaan om de tram terug naar Starý Smokovec te nemen. Op de overweg sta ik even stil om een foto in de richting van Starý Smokovec te nemen…
42. … en een foto in de richting van, tsja
43. Het stationsgebouw van Tatranská Lomnica.
44. Nog een keer doodspoor.
45. De andere kant op loopt naar Studený Potok (en Poprad-Tatry). Wij pakken echter het eerste trammetje naar Starý Smokovec, en gaan dus naar het perron links.
Dezelfde avond slaan we nog goedkoop drank in (scheelt al de nodige euro’s ten opzichte van Nederland :pos: ) en eten we in een pizzatent een lekkere pizza onder het genot van een lekker goedkoop biertje (althans, in mijn geval, ma heeft niks met bier). De volgende dag staat nog één dagje Hoge Tatra op de planning, alvorens langzaamaan (met de nadruk op langzaamaan) de terugreis naar huis wordt aanvaard. In de volgende delen zal er weer iets meer aandacht voor het OV zijn, maar de plaatjes van dit gebergte wil ik jullie niet onthouden Mijn dank voor uw aandacht, en hopelijk zal het volgende deel spoediger volgen :X
Het heeft eventjes mogen duren, maar inmiddels ben ik toegekomen aan het schrijven van deel 2. Ik begin maar met een korte herhaling van het vorige deel, ik kan me namelijk goed voorstellen dat het vorige deel (te) lang geleden was In het vorige deel hebben we de eerste 3 dagen besteed aan de reis naar Slowakije, Bratislava, en de reis naar Košice via Banská Bystrica. We waren ’s avonds aangekomen in Košice en hebben kort wat gezien van de stad. We constateren al vrij snel dat het een stad is met leuke straatjes en een leuke sfeer, maar niet echt veel te bieden heeft. Desondanks wordt ons tijdens het eten verteld dat Košice een stad is waar veel Slowaken bezoeken.
De volgende ochtend beginnen we rustig aan. Pas om 11 uur verlaten we het hotel.
1. De eerste foto die ik maar is van het smalle straatje waaraan ons hotel is gelegen.
Bij het kruispunt op bovenstaande foto slaan we linksaf.
2. We komen uit in de hoofdstraat van de stad. Er liggen rails voor een tram, maar gebruikt wordt het niet. Elders in de stad is overigens wel een tram te vinden, dus misschien dat dit een stukje tramgeschiedenis is.
3. Tussen de twee sporen kon ik deze foto maken. We kijken hier recht tegen de Dóm svätej Alžbety aan. Aldus Wikipedia is dit de grootste kathedraal van Slowakije.
4. Een willekeurig leuk uitziend zijstraatje.
5. Nog een keer de kathedraal, die is immers soort van onmisbaar in de stad
6. Tijd om even een bankje te pakken. En waar kan dat beter dat bij de zingende fonteinen?
7. Ook lekker voor de verkoeling overigens, het was wederom prachtig weer
8. Het voelde even aan alsof ik in Amsterdam op de Dam was met al die duiven :')
De muziek werd wel erg eentonig, en na een ommetje haalden we onze koffers op in het hotel, om daarna door te gaan naar het station. Onze trein bestond uit maar liefst 13 rijtuigen, en waren voor deze zondag ook goed gevuld! Gelukkig hadden we een reservering voor deze Rýchlik, en zo kon de reis naar Poprad-Tatry gewoon vanuit een coupé genoten worden. Onderweg bleek dat onze plekken dubbel gereserveerd waren vanaf Spisska Nova Ves Dit leidde tot een wat vreemde situatie, aangezien wij geen woord Slowaaks spreken. Gelukkig kon één van onze coupégenoten het nodige vertaalwerk verrichten, maar intussen waren we al bijna in Poprad. Lang verhaal kort, we konden gewoon blijven zitten, en in Poprad de trein zonder al te veel problemen verlaten.
Dankzij de drukte bouwden we echter wel wat vertraging op. Hierdoor werd onze overstap van 6 minuten om zeep geholpen. Gelukkig konden we in het station van Poprad-Tatry binnen zitten, want het was een groter tochtgat dan Utrecht Centraal. Het waaide die dag ook flink, dus de koffie van de kiosk was meer dan welkom *O*
9. Tijd om verder te gaan, na een uur wachten kunnen we de reis vervolgen met de trammetjes van de Tatranská Elektrická Železnica. Eindbestemming voor vandaag is het iets verderop gelegen knooppunt Starý Smokovec. De 425 955 kwam binnen vanuit de richting Starý Smokovec, maar werd even later afgerangeerd.
10. Vanaf het station kan je goed de Hoge Tatra zien.
11. En nog een keer de 425 955. Waarschijnlijk zal menigeen hier enige overeenkomsten zien met de Stadler GTW, niet geheel toevallig is dit type daar ook familie van :Y Overigens zijn het naar mijn bescheiden mening dezelfde crisistreinstellen als in Nederland :')
12. Omdat ik nog steeds buiten stond, kon deze Pendolino van de České dráhy vastgelegd worden met SC 240 naar Praag.
Nu echt tijd om te vertrekken naar Starý Smokovec! Met een ander trammetje ging het die kant op. Het was merkbaar veel klimmen, zo ongeveer 350 meter over 13 kilometer. Eenmaal aangekomen in Starý Smokovec besloten we om bij het hotel in te checken en daarna wat te eten te zoeken. Later die avond bleek nog dat dit geen goed idee was. Als we 3 minuten langer hadden gewacht hadden we nog de binnenkomst van een historische tram kunnen zien Helaas rijdt de Tatranská Kométa alleen op zondag, dus hoefde ik deze vakantie er niet op te rekenen dat ik de tram nog zou zien :(
13. Tijdens een avondwandeling door het dorp kwamen we dit geval tegen.
14. Het station van Starý Smokovec is een knooppunt in het netwerk van de Tatranská Elektrická Železnica. In den regel kruisen de trams tussen Poprad en Štrbské Pleso elkaar hier, de tram uit Tatranská Lomnica eindigt hier. Echter zijn er ook momenten waarop Tatranská Lomnica een rechtstreekse verbinding met Poprad of Štrbské Pleso heeft. In dat geval is een andere tram ingekort tot Starý Smokovec.
Inmiddels werd het te donker om foto’s te maken. Niet veel later keerden we dan ook terug naar het hotel. ’s Avonds werden nog wat plannetjes gemaakt voor de volgende dag, zodat we de Hoge Tatra konden verkennen.
De volgende dag gingen we dan ook met de tram naar Tatranská Lomnica.
15. Vanaf Tatranská Lomnica was het een klein stukje lopen naar de kabelbaan. Wanneer we het dorp uit lopen zien we direct de Lomnický štít, de een na hoogste berg van de Hoge Tatra.
16. Met de kabelbaan ging het naar Skalnaté Pleso, een bergmeer. We besloten niet hoger te gaan, omdat het anders wel een te duur grapje zou worden. Westerse prijzen hier in Slowakije…
Bij het bergmeer is het behoorlijk fris (ik vermoed dat vele toeristen zich daar wel op hebben zullen verkeken), dus tijd om een bakje koffie te halen bij het veel te dure restaurant.
17. Het bergmeer waar het om te doen is. Linksboven de kabelbaan die naar de top van de Lomnický štít leidt.
18. Het uitzicht in één woord: Prachtig!
19. Nog maar een keer het bergmeer vanuit een andere hoek.
20. En het meer wat verder ingezoomd.
21. Skalnaté Pleso, 1751 meter boven de zeespiegel. Getuige deze wegwijzer zijn er vanaf het bergmeer verschillende mogelijkheden om verder de bergen in te trekken te voet, echter lijkt mij dat op m’n hippe sneakers en uiterst geweldige conditie niet zo’n strak plan :')
22. Tijd om een rondje om het meer te lopen!
23. Nog een keer de Lomnický štít.
24. Al snel valt het op dat er van dit soort stenen torentjes staan. Natuurlijk zelf ook weer even proberen een hogere toren te bouwen (maar vooral even spelen met de instellingen van de camera :Y ).
25. Nog een torentje.
Enig talent voor stenen torentjes bouwen blijk ik niet te hebben, we gaan dus maar weer verder
26. Het bergmeer vanaf de andere kant.
27. Even ingezoomd op de Lomnický štít. Het kleine rode hutje is de kabelbaan omhoog. Waarschijnlijk was het enorm gezellig daarbinnen
28. Een (lucht)foto van Tatranská Lomnica. Wie goed kijkt kan de spoorlijn naar Poprad-Tatry zien. De spoorlijn naar Starý Smokovec heb ik nog niet gevonden… De grote parkeerplaats laat denk ik wel goed zien dat dit een toeristische omgeving is.
29. Het gezellige rode karretje nader bekeken.
30. Wie kan vertalen mag zich melden! Ik kom niet veel verder dan meteorologisch observatorium Skalnaté Pleso :@
31. Ik waag het er toch op, ik maak een klimmetje naar boven.
32. Links het gebouw waar het bordje van foto 30 bij stond. Verder nog steeds uitzicht op Tatranská Lomnica.
33. En hier nog een keer het gebouw.
34. Het bergmeer van bovenaf.
35. Na de volgende elektriciteitsmast besluit ik te stoppen met klimmen. Volgens ome Koekel Maps zou ik mij inmiddels op zo’n 1800 meter boven de zeepspiegel bevinden. Relatief gezien dus weinig geklommen, de volgende keer dus maar tenminste goede wandelschoenen meenemen! :X
36. Het uitzicht voor de zoveelste keer. Op de achtergrond niet de Hoge maar de Lage Tatra. In het vorige deel hebben we de Lage Tatra vanuit de trein gezien.
37. Overzicht van het terrein waar we de afgelopen uren vertoefd hebben.
38. Op de berg viel mij linksboven in beeld nog iets op. Geen idee wat het is, het leken op houten schuttingen. De rode cabine pendelt weer eens vrolijk op en neer.
39. Tijd om weer naar beneden te gaan, dit keer deels lopend, deels met de kabelbaan! Dat is nog een flinke uitdaging, en daar zijn we ook een goed uur mee bezig. Onderweg ontmoeten we een groep Slowaakse Belgen, met wie we aan de praat raken. Het maakt de trip naar beneden toch een stukje makkelijker, maar vooral gezelliger :D
40. Nog één keer naar boven kijken…
41. En na een barre tocht zijn we weer beneden. We besluiten weer naar het station te gaan om de tram terug naar Starý Smokovec te nemen. Op de overweg sta ik even stil om een foto in de richting van Starý Smokovec te nemen…
42. … en een foto in de richting van, tsja
43. Het stationsgebouw van Tatranská Lomnica.
44. Nog een keer doodspoor.
45. De andere kant op loopt naar Studený Potok (en Poprad-Tatry). Wij pakken echter het eerste trammetje naar Starý Smokovec, en gaan dus naar het perron links.
Dezelfde avond slaan we nog goedkoop drank in (scheelt al de nodige euro’s ten opzichte van Nederland :pos: ) en eten we in een pizzatent een lekkere pizza onder het genot van een lekker goedkoop biertje (althans, in mijn geval, ma heeft niks met bier). De volgende dag staat nog één dagje Hoge Tatra op de planning, alvorens langzaamaan (met de nadruk op langzaamaan) de terugreis naar huis wordt aanvaard. In de volgende delen zal er weer iets meer aandacht voor het OV zijn, maar de plaatjes van dit gebergte wil ik jullie niet onthouden Mijn dank voor uw aandacht, en hopelijk zal het volgende deel spoediger volgen :X
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op za 02 nov 2019, 13:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
Je foto's werken niet.
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
Inmiddels wel hoop ik... Google gaan we dus niet meer gebruiken als hosting site...
Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
Geduld wordt beloond. Mooi vervolg, veel herkenning van dertig jaar geleden. :D :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
Foto's doen het nu wel, leuk verslag. Die stenen torentjes zijn voor wandelroutes. In heel veel landen is dat de methode ipv bordjes. En die houten schuttingen op de berg lijken mij lawinebarrieres. Ik ben hier in 1994 geweest, weinig veranderd zo te zien.
Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
De tramrails op de hlavna in kosice worden volgens mij gebruikt in de zomermaanden door een paardentram.
Leuk verslag.
Leuk verslag.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39179
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
Fraai verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
Leuk verslag, net als het vorige deel.
Wil eigenlijk ook wel eens die kant op. Vooral ouwe stinkdiesels met een setje rijtuigen erachter (zie vorig deel) zijn erg top *O*
Wil eigenlijk ook wel eens die kant op. Vooral ouwe stinkdiesels met een setje rijtuigen erachter (zie vorig deel) zijn erg top *O*
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
ASTRONOMISCH INSTITUUTGebruikersnaam schreef:
30. Wie kan vertalen mag zich melden! Ik kom niet veel verder dan meteorologisch observatorium Skalnaté Pleso :@
Slowaakse Akademie der Wetenschappen (SAV)
Hooggebergteobservatorium op Skalnaté Pleso (Rotsachtig Bergmeer)
Spiegelverrekijker van het type Newton
Producent: Jiří Drbohlav, Rtyně
Diameter van het objectief: 61 cm
Brandpuntsafstand: 2,62 m
Spiegelverrekijker van het type Nasmyth-Cassegrain
Producent: Astelco, München
Diameter van het objectief: 1,3 m
Brandpuntsafstand: 10,8 m
Observeringsprogramma: Fotometrie en spectroscopie van asteroïden, kometen, bedekkingsveranderlijke dubbelsterren, symbiotische sterren en transiterende exoplaneten
Ondersteund door het programma SAV: Open Academie
INSTITUUT VOOR AARDWETENSCHAPPEN
Slowaakse Akademie der Wetenschappen
Meteorologisch observatorium Skalnaté Pleso
φ = 49º 11' noorderbreedte, λ = 20º 14' oosterlengte, H = 1778 meter boven de zee, opgericht in het jaar 1939
http://gpi.savba.sk/GPIweb/ofa/
Klimaatkarakteristieken van de lokaliteit (1946-2017):
Luchttemperatuur; gemiddelde jaarlijkse temperatuur: 2,2ºC
Luchtdruk; gemiddelde dagelijkse luchtdruk: 818,0 hPa
Neerslag; gemiddeld jaarlijks totaal: 1363,7 mm; gemiddelde aantal dagen met sneeuw: 182
Zonneschijn; gemiddelde jaarlijkse som: 1482,6 uur
Bewolking; gemiddelde jaarlijkse bedekking van de lucht: 6,6 tienden
Windsnelheid; grootste momentane windsnelheid (ten dage 29 november 1965): 78,6 ms^-1
Luchtvochtigheid; gemiddelde jaarlijkse relatieve vochtigheid: 74%
Meteorologische metingen:
*Ik kan niet lezen wat in die plaatjes staat*
Noot van de vertaler: Zo, mijn astronomische kennis is ook weer up to date.
Opmerking van de vertaler: Leuk verslag! :D Ben zelf in de Hoge Tatra's alleen in en rondom Štrbské Pleso en Starý Smokovec geweest; de Lage Tatra's zijn ook de moeite waard. (Die overigens niet laag zijn; dat laag is een verbastering van "laaggelegen" wat eigenlijk alleen betekent dat ze zuidelijker liggen dan de hoge, zo heb ik me laten vertellen.)
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8664
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
Zeker een leuk verslag weer :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
Leuk verslag hoor! Komt heel bekend voor allemaal, in juli ben ik dezelfde contreien geweest. :Y
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
Thanks voor de leuke reacties :D Geinig om te lezen dat er in de loop van de jaren weinig veranderd is in deze omgeving
Oh, en in het volgende deel zullen er voor jou dan weer een aantal herkenbare elementen te vinden zijn
Dank voor de vertaling, ook mijn natuurkundig/astronomische kennis is weer bijgespijkerdumbusko schreef:LAP TEKST
Oh, en in het volgende deel zullen er voor jou dan weer een aantal herkenbare elementen te vinden zijn
Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
Even een kort vraagje: Heb jij gebruik gemaakt van DiscoverEU?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]
Ten tijde van de reis niet nee, maar ik voldoe aan de voorwaarden om mij nu in te schrijven *O*
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten