Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Deel 1: Ede-Bratislava-Banská Bystrica-Košice

Het heeft eventjes mogen duren, maar inmiddels ben ik toegekomen aan het schrijven van deel 2. Ik begin maar met een korte herhaling van het vorige deel, ik kan me namelijk goed voorstellen dat het vorige deel (te) lang geleden was :wink: In het vorige deel hebben we de eerste 3 dagen besteed aan de reis naar Slowakije, Bratislava, en de reis naar Košice via Banská Bystrica. We waren ’s avonds aangekomen in Košice en hebben kort wat gezien van de stad. We constateren al vrij snel dat het een stad is met leuke straatjes en een leuke sfeer, maar niet echt veel te bieden heeft. Desondanks wordt ons tijdens het eten verteld dat Košice een stad is waar veel Slowaken bezoeken.

De volgende ochtend beginnen we rustig aan. Pas om 11 uur verlaten we het hotel.
1. De eerste foto die ik maar is van het smalle straatje waaraan ons hotel is gelegen.
Afbeelding

Bij het kruispunt op bovenstaande foto slaan we linksaf.
2. We komen uit in de hoofdstraat van de stad. Er liggen rails voor een tram, maar gebruikt wordt het niet. Elders in de stad is overigens wel een tram te vinden, dus misschien dat dit een stukje tramgeschiedenis is.
Afbeelding

3. Tussen de twee sporen kon ik deze foto maken. We kijken hier recht tegen de Dóm svätej Alžbety aan. Aldus Wikipedia is dit de grootste kathedraal van Slowakije.
Afbeelding

4. Een willekeurig leuk uitziend zijstraatje.
Afbeelding

5. Nog een keer de kathedraal, die is immers soort van onmisbaar in de stad :wink:
Afbeelding

6. Tijd om even een bankje te pakken. En waar kan dat beter dat bij de zingende fonteinen? :P
Afbeelding

7. Ook lekker voor de verkoeling overigens, het was wederom prachtig weer 8-)
Afbeelding

8. Het voelde even aan alsof ik in Amsterdam op de Dam was met al die duiven :')
Afbeelding

De muziek werd wel erg eentonig, en na een ommetje haalden we onze koffers op in het hotel, om daarna door te gaan naar het station. Onze trein bestond uit maar liefst 13 rijtuigen, en waren voor deze zondag ook goed gevuld! :shock: Gelukkig hadden we een reservering voor deze Rýchlik, en zo kon de reis naar Poprad-Tatry gewoon vanuit een coupé genoten worden. Onderweg bleek dat onze plekken dubbel gereserveerd waren vanaf Spisska Nova Ves :| Dit leidde tot een wat vreemde situatie, aangezien wij geen woord Slowaaks spreken. Gelukkig kon één van onze coupégenoten het nodige vertaalwerk verrichten, maar intussen waren we al bijna in Poprad. Lang verhaal kort, we konden gewoon blijven zitten, en in Poprad de trein zonder al te veel problemen verlaten.

Dankzij de drukte bouwden we echter wel wat vertraging op. Hierdoor werd onze overstap van 6 minuten om zeep geholpen. Gelukkig konden we in het station van Poprad-Tatry binnen zitten, want het was een groter tochtgat dan Utrecht Centraal. Het waaide die dag ook flink, dus de koffie van de kiosk was meer dan welkom *O*

9. Tijd om verder te gaan, na een uur wachten kunnen we de reis vervolgen met de trammetjes van de Tatranská Elektrická Železnica. Eindbestemming voor vandaag is het iets verderop gelegen knooppunt Starý Smokovec. De 425 955 kwam binnen vanuit de richting Starý Smokovec, maar werd even later afgerangeerd.
Afbeelding

10. Vanaf het station kan je goed de Hoge Tatra zien.
Afbeelding

11. En nog een keer de 425 955. Waarschijnlijk zal menigeen hier enige overeenkomsten zien met de Stadler GTW, niet geheel toevallig is dit type daar ook familie van :Y Overigens zijn het naar mijn bescheiden mening dezelfde crisistreinstellen als in Nederland :')
Afbeelding

12. Omdat ik nog steeds buiten stond, kon deze Pendolino van de České dráhy vastgelegd worden met SC 240 naar Praag.
Afbeelding

Nu echt tijd om te vertrekken naar Starý Smokovec! Met een ander trammetje ging het die kant op. Het was merkbaar veel klimmen, zo ongeveer 350 meter over 13 kilometer. Eenmaal aangekomen in Starý Smokovec besloten we om bij het hotel in te checken en daarna wat te eten te zoeken. Later die avond bleek nog dat dit geen goed idee was. Als we 3 minuten langer hadden gewacht hadden we nog de binnenkomst van een historische tram kunnen zien :cry: Helaas rijdt de Tatranská Kométa alleen op zondag, dus hoefde ik deze vakantie er niet op te rekenen dat ik de tram nog zou zien :(
13. Tijdens een avondwandeling door het dorp kwamen we dit geval tegen.
Afbeelding

14. Het station van Starý Smokovec is een knooppunt in het netwerk van de Tatranská Elektrická Železnica. In den regel kruisen de trams tussen Poprad en Štrbské Pleso elkaar hier, de tram uit Tatranská Lomnica eindigt hier. Echter zijn er ook momenten waarop Tatranská Lomnica een rechtstreekse verbinding met Poprad of Štrbské Pleso heeft. In dat geval is een andere tram ingekort tot Starý Smokovec.
Afbeelding

Inmiddels werd het te donker om foto’s te maken. Niet veel later keerden we dan ook terug naar het hotel. ’s Avonds werden nog wat plannetjes gemaakt voor de volgende dag, zodat we de Hoge Tatra konden verkennen.

De volgende dag gingen we dan ook met de tram naar Tatranská Lomnica.
15. Vanaf Tatranská Lomnica was het een klein stukje lopen naar de kabelbaan. Wanneer we het dorp uit lopen zien we direct de Lomnický štít, de een na hoogste berg van de Hoge Tatra.
Afbeelding

16. Met de kabelbaan ging het naar Skalnaté Pleso, een bergmeer. We besloten niet hoger te gaan, omdat het anders wel een te duur grapje zou worden. Westerse prijzen hier in Slowakije…
Afbeelding

Bij het bergmeer is het behoorlijk fris (ik vermoed dat vele toeristen zich daar wel op hebben zullen verkeken), dus tijd om een bakje koffie te halen bij het veel te dure restaurant.
17. Het bergmeer waar het om te doen is. Linksboven de kabelbaan die naar de top van de Lomnický štít leidt.
Afbeelding

18. Het uitzicht in één woord: Prachtig! 8-)
Afbeelding

19. Nog maar een keer het bergmeer vanuit een andere hoek.
Afbeelding

20. En het meer wat verder ingezoomd.
Afbeelding

21. Skalnaté Pleso, 1751 meter boven de zeespiegel. Getuige deze wegwijzer zijn er vanaf het bergmeer verschillende mogelijkheden om verder de bergen in te trekken te voet, echter lijkt mij dat op m’n hippe sneakers en uiterst geweldige conditie niet zo’n strak plan :')
Afbeelding

22. Tijd om een rondje om het meer te lopen!
Afbeelding

23. Nog een keer de Lomnický štít.
Afbeelding

24. Al snel valt het op dat er van dit soort stenen torentjes staan. Natuurlijk zelf ook weer even proberen een hogere toren te bouwen (maar vooral even spelen met de instellingen van de camera :Y ).
Afbeelding

25. Nog een torentje.
Afbeelding

Enig talent voor stenen torentjes bouwen blijk ik niet te hebben, we gaan dus maar weer verder :mrgreen:
26. Het bergmeer vanaf de andere kant.
Afbeelding

27. Even ingezoomd op de Lomnický štít. Het kleine rode hutje is de kabelbaan omhoog. Waarschijnlijk was het enorm gezellig daarbinnen :lol:
Afbeelding

28. Een (lucht)foto van Tatranská Lomnica. Wie goed kijkt kan de spoorlijn naar Poprad-Tatry zien. De spoorlijn naar Starý Smokovec heb ik nog niet gevonden… De grote parkeerplaats laat denk ik wel goed zien dat dit een toeristische omgeving is.
Afbeelding

29. Het gezellige rode karretje nader bekeken.
Afbeelding

30. Wie kan vertalen mag zich melden! Ik kom niet veel verder dan meteorologisch observatorium Skalnaté Pleso :@
Afbeelding

31. Ik waag het er toch op, ik maak een klimmetje naar boven.
Afbeelding

32. Links het gebouw waar het bordje van foto 30 bij stond. Verder nog steeds uitzicht op Tatranská Lomnica.
Afbeelding

33. En hier nog een keer het gebouw.
Afbeelding

34. Het bergmeer van bovenaf.
Afbeelding

35. Na de volgende elektriciteitsmast besluit ik te stoppen met klimmen. Volgens ome Koekel Maps zou ik mij inmiddels op zo’n 1800 meter boven de zeepspiegel bevinden. Relatief gezien dus weinig geklommen, de volgende keer dus maar tenminste goede wandelschoenen meenemen! :X
Afbeelding

36. Het uitzicht voor de zoveelste keer. Op de achtergrond niet de Hoge maar de Lage Tatra. In het vorige deel hebben we de Lage Tatra vanuit de trein gezien.
Afbeelding

37. Overzicht van het terrein waar we de afgelopen uren vertoefd hebben.
Afbeelding

38. Op de berg viel mij linksboven in beeld nog iets op. Geen idee wat het is, het leken op houten schuttingen. De rode cabine pendelt weer eens vrolijk op en neer.
Afbeelding

39. Tijd om weer naar beneden te gaan, dit keer deels lopend, deels met de kabelbaan! Dat is nog een flinke uitdaging, en daar zijn we ook een goed uur mee bezig. Onderweg ontmoeten we een groep Slowaakse Belgen, met wie we aan de praat raken. Het maakt de trip naar beneden toch een stukje makkelijker, maar vooral gezelliger :D
Afbeelding

40. Nog één keer naar boven kijken…
Afbeelding

41. En na een barre tocht zijn we weer beneden. We besluiten weer naar het station te gaan om de tram terug naar Starý Smokovec te nemen. Op de overweg sta ik even stil om een foto in de richting van Starý Smokovec te nemen…
Afbeelding

42. … en een foto in de richting van, tsja :mrgreen:
Afbeelding

43. Het stationsgebouw van Tatranská Lomnica.
Afbeelding

44. Nog een keer doodspoor.
Afbeelding

45. De andere kant op loopt naar Studený Potok (en Poprad-Tatry). Wij pakken echter het eerste trammetje naar Starý Smokovec, en gaan dus naar het perron links.
Afbeelding

Dezelfde avond slaan we nog goedkoop drank in (scheelt al de nodige euro’s ten opzichte van Nederland :pos: ) en eten we in een pizzatent een lekkere pizza onder het genot van een lekker goedkoop biertje (althans, in mijn geval, ma heeft niks met bier). De volgende dag staat nog één dagje Hoge Tatra op de planning, alvorens langzaamaan (met de nadruk op langzaamaan) de terugreis naar huis wordt aanvaard. In de volgende delen zal er weer iets meer aandacht voor het OV zijn, maar de plaatjes van dit gebergte wil ik jullie niet onthouden :wink: Mijn dank voor uw aandacht, en hopelijk zal het volgende deel spoediger volgen :X
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op za 02 nov 2019, 13:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5259
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door Lijn 45 »

Je foto's werken niet. :wink:
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Inmiddels wel hoop ik... Google gaan we dus niet meer gebruiken als hosting site...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door isadora »

Geduld wordt beloond. Mooi vervolg, veel herkenning van dertig jaar geleden. :D :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door erka »

Foto's doen het nu wel, leuk verslag. Die stenen torentjes zijn voor wandelroutes. In heel veel landen is dat de methode ipv bordjes. En die houten schuttingen op de berg lijken mij lawinebarrieres. Ik ben hier in 1994 geweest, weinig veranderd zo te zien.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door ZO6176 »

De tramrails op de hlavna in kosice worden volgens mij gebruikt in de zomermaanden door een paardentram.
Leuk verslag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3538
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door Nitein-Repart »

Leuk verslag, net als het vorige deel.

Wil eigenlijk ook wel eens die kant op. Vooral ouwe stinkdiesels met een setje rijtuigen erachter (zie vorig deel) zijn erg top *O*
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
umbusko
Donateur
Berichten: 5310
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door umbusko »

Gebruikersnaam schreef:
30. Wie kan vertalen mag zich melden! Ik kom niet veel verder dan meteorologisch observatorium Skalnaté Pleso :@
Afbeelding
ASTRONOMISCH INSTITUUT
Slowaakse Akademie der Wetenschappen (SAV)

Hooggebergteobservatorium op Skalnaté Pleso (Rotsachtig Bergmeer)

Spiegelverrekijker van het type Newton
Producent: Jiří Drbohlav, Rtyně
Diameter van het objectief: 61 cm
Brandpuntsafstand: 2,62 m

Spiegelverrekijker van het type Nasmyth-Cassegrain
Producent: Astelco, München
Diameter van het objectief: 1,3 m
Brandpuntsafstand: 10,8 m

Observeringsprogramma: Fotometrie en spectroscopie van asteroïden, kometen, bedekkingsveranderlijke dubbelsterren, symbiotische sterren en transiterende exoplaneten

Ondersteund door het programma SAV: Open Academie

INSTITUUT VOOR AARDWETENSCHAPPEN
Slowaakse Akademie der Wetenschappen

Meteorologisch observatorium Skalnaté Pleso
φ = 49º 11' noorderbreedte, λ = 20º 14' oosterlengte, H = 1778 meter boven de zee, opgericht in het jaar 1939
http://gpi.savba.sk/GPIweb/ofa/

Klimaatkarakteristieken van de lokaliteit (1946-2017):
Luchttemperatuur; gemiddelde jaarlijkse temperatuur: 2,2ºC
Luchtdruk; gemiddelde dagelijkse luchtdruk: 818,0 hPa
Neerslag; gemiddeld jaarlijks totaal: 1363,7 mm; gemiddelde aantal dagen met sneeuw: 182
Zonneschijn; gemiddelde jaarlijkse som: 1482,6 uur
Bewolking; gemiddelde jaarlijkse bedekking van de lucht: 6,6 tienden
Windsnelheid; grootste momentane windsnelheid (ten dage 29 november 1965): 78,6 ms^-1
Luchtvochtigheid; gemiddelde jaarlijkse relatieve vochtigheid: 74%

Meteorologische metingen:
*Ik kan niet lezen wat in die plaatjes staat*

Noot van de vertaler: Zo, mijn astronomische kennis is ook weer up to date. :mrgreen:
Opmerking van de vertaler: Leuk verslag! :D Ben zelf in de Hoge Tatra's alleen in en rondom Štrbské Pleso en Starý Smokovec geweest; de Lage Tatra's zijn ook de moeite waard. (Die overigens niet laag zijn; dat laag is een verbastering van "laaggelegen" wat eigenlijk alleen betekent dat ze zuidelijker liggen dan de hoge, zo heb ik me laten vertellen.)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door Milco »

Zeker een leuk verslag weer :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13182
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door Z2N »

Leuk verslag hoor! Komt heel bekend voor allemaal, in juli ben ik dezelfde contreien geweest. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Thanks voor de leuke reacties :D Geinig om te lezen dat er in de loop van de jaren weinig veranderd is in deze omgeving :P
umbusko schreef:LAP TEKST
Dank voor de vertaling, ook mijn natuurkundig/astronomische kennis is weer bijgespijkerd :mrgreen:
Oh, en in het volgende deel zullen er voor jou dan weer een aantal herkenbare elementen te vinden zijn :wink:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door ArrivaBas »

Even een kort vraagje: Heb jij gebruik gemaakt van DiscoverEU?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #8: Interrail door Oost-Europa (dag 4 & 5) [45f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Ten tijde van de reis niet nee, maar ik voldoe aan de voorwaarden om mij nu in te schrijven *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten