Publieksritten nieuwe RR-metro's met NK Tramtrekken

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Publieksritten nieuwe RR-metro's met NK Tramtrekken

Bericht door mb90 »

Afgelopen zaterdag was het NK Tramtrekken in Rotterdam en daarbij waren ook de eerste publieksritten met de nieuwe metro's voor de RandstadRail Erasmuslijn. Deze reden vanaf Stadhuis een ritje naar de Waalhaven en vanaf daar direct weer terug, zonder tussenstops onderweg. Bij de Waalhaven ging de metro overigens ook nog een stukje het emplacement op. Daar kom je normaal gesproken dus nooit. Uiteraard moest ik de metro's even uitproberen. :)

Na mijn werk ging ik naar de Coolsingel bij het Stadhuis en daar haalde ik een gratis kaartje voor de metro. Al snel kwam mijn metro eraan. Alle vier de metro's die in Rotterdam zijn (de 5503, 5504, 5505 en 5507) reden en ik had de 5504. De 5504 was nog stiller dan de 5300 en 5400-tjes en zat goed. Dit is het interieur:
Afbeelding

De stoelen hebben nu stoffen bekleding. Dat oogt wat luxer en zit beter, alleen ben ik benieuwd hoe lang het zo mooi zal blijven:
Afbeelding

Ook is er nu plek gemaakt voor rolstoelen:
Afbeelding

Vergeleken met de 5300- en 5400-tjes is er nu een extra bak tussen geplaatst. Hierdoor is de metro 42 meter i.p.v. 30 meter. Hier de bakovergang tussen de A-bak en de tussenbak:
Afbeelding

Het al bekende infoscherm met eronder een nieuw mooi infoscherm. Hier zullen in de toekomst verstoringen en andere informatie van de RET komen te staan, aldus een RET-er tijdens deze rit:
Afbeelding

Bij beide cabines kon er tijdens de rit mee worden gekeken. Dit is een deel van de nieuwe cabine. In grote lijnen niet zo gek veel veranderd vergeleken met de 5300- en 5400-tjes, alleen is het RIS-scherm (het schermpje in het midden) anders geworden:
Afbeelding

Na een half uurtje kwam er een einde aan deze leuke rit en was ik dus weer bij het Stadhuis. Hier kon ik mijn 5504 op de foto zetten:
Afbeelding

Toen was het tijd om boven even een kijkje te gaan nemen. De RET zoekt technici en daarom had ik al zo'n donkerbruin vermoeden dat deze Citaro 223 present zou zijn en dat was ook zo:
Afbeelding

De trams die tijdens het tramplekken naar voren worden getrokken waren precies de 2 trams die blauw bestickerd zijn voor de nieuwe slogan "Aardig onderweg". Dat zijn deze 2046 en de 2058:
Afbeelding

Als banenbus was een oude veteraan van stal gehaald, namelijk de gelede Volvo 507. Normaal bekend als de OV-Chipkaartbus, maar nu nog meer vermomt tot banenbus:
Afbeelding

Omdat het tramtrekken pas over ongeveer 2,5 uur zou beginnen, besloot ik om de andere actieve RR-metro's ook maar op de foto te zetten. Als eerste ging ik kijken bij de Rijnhaven. Daar volgde eerst deze gewone metro naar de Slinge:
Afbeelding

En daarna volgde dan de 5503 opweg naar de Waalhaven:
Afbeelding

Omdat, ik toch wat meer omgeving op de foto's wilde, besloot ik door te reizen naar mijn thuisbasis, het Zuidplein. Ook daar volgde eerst een gewone metro naar de Slinge:
Afbeelding

Maar, toen volgde de nieuwste metro, de 5507 opweg naar de Waalhaven:
Afbeelding

De enige die ik nog niet gezien had, was de 5505. Deze volgde na 2 gewone metro's en is hier opweg naar de Waalhaven:
Afbeelding

Vlak hierna was de 5507 alweer op de weg terug naar het Stadhuis. Toevallig kwam deze bij het Zuidplein naast een gewone metro te staan. Zo zie je goed de verschillen:
Afbeelding

Toen was het de hoogste tijd om naar het tramtrekken te gaan. Onderweg sprak ik nog met een controleur die meedeed. Zonder voorbereiding overigens, of je moet de kroeg als fitnesscentrum zien. :P Bij het Stadhuis was een tribune gebouwd. Daar ging ik lekker in het zonnetje zitten. Al snel kwam Jarno Hams alles even inspecteren:
Afbeelding

Jarno Hams nam het samen met Wout Zijlstra op tegen het RET-vrouwenteam. Een team van 18 vrouwen. Deze strijd werd gewonnen door de vrouwen en daar was vooral Wout Zijlstra kapot van:
Afbeelding

Hierna kwamen de andere teams aan bod. Dit waren 14 teams. Ze moesten de 38 ton wegende Citadis 25 meter vooruit trekken. Zomaar een plaatje tijdens het tramtrekken:
Afbeelding

Dit waren de snelste tijden over de hele dag:
Afbeelding

Toen was het tijd voor de finale. Deze ging tussen een groep uit Rozenburg en de Rotterdamse Studenten Rugbyvereniging. De laatste groep won de finale en was dus winnaar van het NK Tramtrekken. Dit waren de tijden tijdens de finale:
Afbeelding

En de beker werd overhandigd aan de aanvoerder door 2 BN-ers die aanwezig waren. Oud-scheidsrechter Frans Derks en commentator en presentator Jack van Gelder:
Afbeelding

Toen was het de hoogste tijd om weer naar huis te gaan. De houten bankjes begon ik toch wel te voelen, ondanks dat ik soms ook bleef staan. Onderweg zag ik bij de Rijnhaven dat de zon hier nu wel scheen en ook goed stond en daarom probeerde ik om toch nog een nieuwe metro in de zon op de foto te zetten. Eerst kwam er weer een gewone metro naar Spijkenisse:
Afbeelding

Maar, hierna kwam er een flinke wolk aan en was de zon voor lange tijd verdwenen. Ter afsluiting dus de 5505 in de schaduw opweg naar het Stadhuis:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Publieksritten nieuwe RR-metro's met NK Tramtrekken

Bericht door Daantje »

Leuke plaatjes, die nieuwe Randstadrails zien er goed uit (y) Jammer dat die net komen als ik waarschijnlijk minder met de Randstadrail ga reizen :p

Ik heb van het tramtrekken niet veel meegekregen ondanks dat ik zaterdagmiddag toch in het centrum was.
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: Publieksritten nieuwe RR-metro's met NK Tramtrekken

Bericht door lausteen »

Leuk verslag, ik verwachtte het al :) !

Helaas was ik het evenement met m'n domme kop vergeten, terwijl ik zelf ook in Rotterdam woon :oops:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Publieksritten nieuwe RR-metro's met NK Tramtrekken

Bericht door Karl »

Gelukkig zit de 'beetje jammer'-component van de RET er weer in: de bekleding voor de voertuigen op de BLAUWE lijn is nu ROOD. Geen probleem als je een Blauwe en Gele lijn had, maar laat er nu ook een Rode lijn zijn.

Dit klinkt misschien heel kinds, met kleurtjes enzo, maar tegen buitenlanders heb ik het altijd over de blauwe en rode lijn, want dat is veel simpeler te snappen dan de Erasmuslijn en Calandlijn. Sowieso is het metrolijnenstelsel nogal vaag, met al z'n vertakkingen. In Praag heb je gewoon drie kleuren, met A1, B2 en C3. Gewoon simpel. Iedereen begrijpt het. Maar goed, dit is een andere discussie.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Publieksritten nieuwe RR-metro's met NK Tramtrekken

Bericht door Vinny »

Gelukkig zit de 'beetje jammer'-component van de RET er weer in: de bekleding voor de voertuigen op de BLAUWE lijn is nu ROOD. Geen probleem als je een Blauwe en Gele lijn had, maar laat er nu ook een Rode lijn zijn.
Ik had nog de hoop dat het 1e klasse bekleding was... :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Publieksritten nieuwe RR-metro's met NK Tramtrekken

Bericht door Geert »

Karl schreef:Gelukkig zit de 'beetje jammer'-component van de RET er weer in: de bekleding voor de voertuigen op de BLAUWE lijn is nu ROOD. Geen probleem als je een Blauwe en Gele lijn had, maar laat er nu ook een Rode lijn zijn.

Dit klinkt misschien heel kinds, met kleurtjes enzo, maar tegen buitenlanders heb ik het altijd over de blauwe en rode lijn, want dat is veel simpeler te snappen dan de Erasmuslijn en Calandlijn. Sowieso is het metrolijnenstelsel nogal vaag, met al z'n vertakkingen. In Praag heb je gewoon drie kleuren, met A1, B2 en C3. Gewoon simpel. Iedereen begrijpt het. Maar goed, dit is een andere discussie.
Tijd voor lijnnummers en aparte lijnen voor elke versplitsing in plaats van alles steevast Calandlijn en Erasmuslijn noemen :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Publieksritten nieuwe RR-metro's met NK Tramtrekken

Bericht door reisthijs »

Karl schreef:Gelukkig zit de 'beetje jammer'-component van de RET er weer in: de bekleding voor de voertuigen op de BLAUWE lijn is nu ROOD. Geen probleem als je een Blauwe en Gele lijn had, maar laat er nu ook een Rode lijn zijn.
Vreemd inderdaad, en dat geldt ook al voor de huidige RR-metro's. Terwijl blauw ook de RR-kleur is, de HTM heeft ook blauwe stoelen voor RR.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Publieksritten nieuwe RR-metro's met NK Tramtrekken

Bericht door Bastiaan »

Een rode stoel associeert met luxe, met pluche, met de stoelen die je vindt in theaters en bioscoopzalen. Aangezien het een vrij lange verbinding is, wil je je reizigers toch de indruk geven dat het een comfortabele stoel is. Dus in dat opzicht begrijp ik de keuze voor rood wel. Maar als het gaat om herkenbaarheid van de lijn is het inderdaad niet echt handig.
Oud forumgebruiker

Re: Publieksritten nieuwe RR-metro's met NK Tramtrekken

Bericht door Oud forumgebruiker »

Gelukkig heeft de RET nu een beetje nágedacht v.w.b. de stoelkeuze. Die plastic rommel wat je in die andere voertuigen hebt mag nieteens de naam 'stoel' dragen wat mij betreft.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Publieksritten nieuwe RR-metro's met NK Tramtrekken

Bericht door reisthijs »

Bastiaan schreef:Aangezien het een vrij lange verbinding is, wil je je reizigers toch de indruk geven dat het een comfortabele stoel is.
Wat hebben de reizigers nou aan een 'indruk' van comfortable stoelen? Het doet er niet toe hoe de stoelen eruitzien zolang ze maar comfortabel zijn. (zie bijv. de Spurt voor hoe het niet moet: die stoelen zien er veel zachter uit dan ze werkelijk zijn)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten