Publieksritten nieuwe RR-metro's met NK Tramtrekken
Geplaatst: ma 20 okt 2008, 20:05
Afgelopen zaterdag was het NK Tramtrekken in Rotterdam en daarbij waren ook de eerste publieksritten met de nieuwe metro's voor de RandstadRail Erasmuslijn. Deze reden vanaf Stadhuis een ritje naar de Waalhaven en vanaf daar direct weer terug, zonder tussenstops onderweg. Bij de Waalhaven ging de metro overigens ook nog een stukje het emplacement op. Daar kom je normaal gesproken dus nooit. Uiteraard moest ik de metro's even uitproberen. :)
Na mijn werk ging ik naar de Coolsingel bij het Stadhuis en daar haalde ik een gratis kaartje voor de metro. Al snel kwam mijn metro eraan. Alle vier de metro's die in Rotterdam zijn (de 5503, 5504, 5505 en 5507) reden en ik had de 5504. De 5504 was nog stiller dan de 5300 en 5400-tjes en zat goed. Dit is het interieur:
De stoelen hebben nu stoffen bekleding. Dat oogt wat luxer en zit beter, alleen ben ik benieuwd hoe lang het zo mooi zal blijven:
Ook is er nu plek gemaakt voor rolstoelen:
Vergeleken met de 5300- en 5400-tjes is er nu een extra bak tussen geplaatst. Hierdoor is de metro 42 meter i.p.v. 30 meter. Hier de bakovergang tussen de A-bak en de tussenbak:
Het al bekende infoscherm met eronder een nieuw mooi infoscherm. Hier zullen in de toekomst verstoringen en andere informatie van de RET komen te staan, aldus een RET-er tijdens deze rit:
Bij beide cabines kon er tijdens de rit mee worden gekeken. Dit is een deel van de nieuwe cabine. In grote lijnen niet zo gek veel veranderd vergeleken met de 5300- en 5400-tjes, alleen is het RIS-scherm (het schermpje in het midden) anders geworden:
Na een half uurtje kwam er een einde aan deze leuke rit en was ik dus weer bij het Stadhuis. Hier kon ik mijn 5504 op de foto zetten:
Toen was het tijd om boven even een kijkje te gaan nemen. De RET zoekt technici en daarom had ik al zo'n donkerbruin vermoeden dat deze Citaro 223 present zou zijn en dat was ook zo:
De trams die tijdens het tramplekken naar voren worden getrokken waren precies de 2 trams die blauw bestickerd zijn voor de nieuwe slogan "Aardig onderweg". Dat zijn deze 2046 en de 2058:
Als banenbus was een oude veteraan van stal gehaald, namelijk de gelede Volvo 507. Normaal bekend als de OV-Chipkaartbus, maar nu nog meer vermomt tot banenbus:
Omdat het tramtrekken pas over ongeveer 2,5 uur zou beginnen, besloot ik om de andere actieve RR-metro's ook maar op de foto te zetten. Als eerste ging ik kijken bij de Rijnhaven. Daar volgde eerst deze gewone metro naar de Slinge:
En daarna volgde dan de 5503 opweg naar de Waalhaven:
Omdat, ik toch wat meer omgeving op de foto's wilde, besloot ik door te reizen naar mijn thuisbasis, het Zuidplein. Ook daar volgde eerst een gewone metro naar de Slinge:
Maar, toen volgde de nieuwste metro, de 5507 opweg naar de Waalhaven:
De enige die ik nog niet gezien had, was de 5505. Deze volgde na 2 gewone metro's en is hier opweg naar de Waalhaven:
Vlak hierna was de 5507 alweer op de weg terug naar het Stadhuis. Toevallig kwam deze bij het Zuidplein naast een gewone metro te staan. Zo zie je goed de verschillen:
Toen was het de hoogste tijd om naar het tramtrekken te gaan. Onderweg sprak ik nog met een controleur die meedeed. Zonder voorbereiding overigens, of je moet de kroeg als fitnesscentrum zien. Bij het Stadhuis was een tribune gebouwd. Daar ging ik lekker in het zonnetje zitten. Al snel kwam Jarno Hams alles even inspecteren:
Jarno Hams nam het samen met Wout Zijlstra op tegen het RET-vrouwenteam. Een team van 18 vrouwen. Deze strijd werd gewonnen door de vrouwen en daar was vooral Wout Zijlstra kapot van:
Hierna kwamen de andere teams aan bod. Dit waren 14 teams. Ze moesten de 38 ton wegende Citadis 25 meter vooruit trekken. Zomaar een plaatje tijdens het tramtrekken:
Dit waren de snelste tijden over de hele dag:
Toen was het tijd voor de finale. Deze ging tussen een groep uit Rozenburg en de Rotterdamse Studenten Rugbyvereniging. De laatste groep won de finale en was dus winnaar van het NK Tramtrekken. Dit waren de tijden tijdens de finale:
En de beker werd overhandigd aan de aanvoerder door 2 BN-ers die aanwezig waren. Oud-scheidsrechter Frans Derks en commentator en presentator Jack van Gelder:
Toen was het de hoogste tijd om weer naar huis te gaan. De houten bankjes begon ik toch wel te voelen, ondanks dat ik soms ook bleef staan. Onderweg zag ik bij de Rijnhaven dat de zon hier nu wel scheen en ook goed stond en daarom probeerde ik om toch nog een nieuwe metro in de zon op de foto te zetten. Eerst kwam er weer een gewone metro naar Spijkenisse:
Maar, hierna kwam er een flinke wolk aan en was de zon voor lange tijd verdwenen. Ter afsluiting dus de 5505 in de schaduw opweg naar het Stadhuis:
Na mijn werk ging ik naar de Coolsingel bij het Stadhuis en daar haalde ik een gratis kaartje voor de metro. Al snel kwam mijn metro eraan. Alle vier de metro's die in Rotterdam zijn (de 5503, 5504, 5505 en 5507) reden en ik had de 5504. De 5504 was nog stiller dan de 5300 en 5400-tjes en zat goed. Dit is het interieur:
De stoelen hebben nu stoffen bekleding. Dat oogt wat luxer en zit beter, alleen ben ik benieuwd hoe lang het zo mooi zal blijven:
Ook is er nu plek gemaakt voor rolstoelen:
Vergeleken met de 5300- en 5400-tjes is er nu een extra bak tussen geplaatst. Hierdoor is de metro 42 meter i.p.v. 30 meter. Hier de bakovergang tussen de A-bak en de tussenbak:
Het al bekende infoscherm met eronder een nieuw mooi infoscherm. Hier zullen in de toekomst verstoringen en andere informatie van de RET komen te staan, aldus een RET-er tijdens deze rit:
Bij beide cabines kon er tijdens de rit mee worden gekeken. Dit is een deel van de nieuwe cabine. In grote lijnen niet zo gek veel veranderd vergeleken met de 5300- en 5400-tjes, alleen is het RIS-scherm (het schermpje in het midden) anders geworden:
Na een half uurtje kwam er een einde aan deze leuke rit en was ik dus weer bij het Stadhuis. Hier kon ik mijn 5504 op de foto zetten:
Toen was het tijd om boven even een kijkje te gaan nemen. De RET zoekt technici en daarom had ik al zo'n donkerbruin vermoeden dat deze Citaro 223 present zou zijn en dat was ook zo:
De trams die tijdens het tramplekken naar voren worden getrokken waren precies de 2 trams die blauw bestickerd zijn voor de nieuwe slogan "Aardig onderweg". Dat zijn deze 2046 en de 2058:
Als banenbus was een oude veteraan van stal gehaald, namelijk de gelede Volvo 507. Normaal bekend als de OV-Chipkaartbus, maar nu nog meer vermomt tot banenbus:
Omdat het tramtrekken pas over ongeveer 2,5 uur zou beginnen, besloot ik om de andere actieve RR-metro's ook maar op de foto te zetten. Als eerste ging ik kijken bij de Rijnhaven. Daar volgde eerst deze gewone metro naar de Slinge:
En daarna volgde dan de 5503 opweg naar de Waalhaven:
Omdat, ik toch wat meer omgeving op de foto's wilde, besloot ik door te reizen naar mijn thuisbasis, het Zuidplein. Ook daar volgde eerst een gewone metro naar de Slinge:
Maar, toen volgde de nieuwste metro, de 5507 opweg naar de Waalhaven:
De enige die ik nog niet gezien had, was de 5505. Deze volgde na 2 gewone metro's en is hier opweg naar de Waalhaven:
Vlak hierna was de 5507 alweer op de weg terug naar het Stadhuis. Toevallig kwam deze bij het Zuidplein naast een gewone metro te staan. Zo zie je goed de verschillen:
Toen was het de hoogste tijd om naar het tramtrekken te gaan. Onderweg sprak ik nog met een controleur die meedeed. Zonder voorbereiding overigens, of je moet de kroeg als fitnesscentrum zien. Bij het Stadhuis was een tribune gebouwd. Daar ging ik lekker in het zonnetje zitten. Al snel kwam Jarno Hams alles even inspecteren:
Jarno Hams nam het samen met Wout Zijlstra op tegen het RET-vrouwenteam. Een team van 18 vrouwen. Deze strijd werd gewonnen door de vrouwen en daar was vooral Wout Zijlstra kapot van:
Hierna kwamen de andere teams aan bod. Dit waren 14 teams. Ze moesten de 38 ton wegende Citadis 25 meter vooruit trekken. Zomaar een plaatje tijdens het tramtrekken:
Dit waren de snelste tijden over de hele dag:
Toen was het tijd voor de finale. Deze ging tussen een groep uit Rozenburg en de Rotterdamse Studenten Rugbyvereniging. De laatste groep won de finale en was dus winnaar van het NK Tramtrekken. Dit waren de tijden tijdens de finale:
En de beker werd overhandigd aan de aanvoerder door 2 BN-ers die aanwezig waren. Oud-scheidsrechter Frans Derks en commentator en presentator Jack van Gelder:
Toen was het de hoogste tijd om weer naar huis te gaan. De houten bankjes begon ik toch wel te voelen, ondanks dat ik soms ook bleef staan. Onderweg zag ik bij de Rijnhaven dat de zon hier nu wel scheen en ook goed stond en daarom probeerde ik om toch nog een nieuwe metro in de zon op de foto te zetten. Eerst kwam er weer een gewone metro naar Spijkenisse:
Maar, hierna kwam er een flinke wolk aan en was de zon voor lange tijd verdwenen. Ter afsluiting dus de 5505 in de schaduw opweg naar het Stadhuis: