Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Z2N »

Hallo ammaol! Als dagelijks forens op de drukste buslijn van het land is vandaag een boeiende dag. Vandaag, 13 december 2019, rijdt lijn 12 tussen Utrecht Centraal en De Uithof voor het laatst. Mijn dagelijkse reis tussen de polder en de uni verandert dan ook enorm na dit weekend, als tram 22 er dan eindelijk aan komt.

Lijn 12 is momenteel de drukste buslijn van het land, waar geen enkele vaste reiziger zijn reis plant. Je loopt naar je halte, stapt in de eerste de beste 12, en staat totdat je op je halte bent. Dat plannen heeft ook werkelijk geen enkel nut: in de spits rijdt lijn 12 in theorie tot elke twee minuten. Maar lijn 12 is de enige buslijn waar de dienstregeling pure theorie is, en de praktijk elke dag anders kan uitpakken.

Van mijn dagelijkse reizen kan ik honderden voorbeelden geven van hoe een ‘gemiddelde’ dag eruit ziet, maar U-OV was vanmorgen lief, en dus zat mijn reis vanmorgen vol met de klassiekers van het reizen met de 12. We beginnen om 10:39, als ik naar de halte C8 loop. Als er meer dan 200 man staat te wachten, en de bussen zijn op, weet je het zeker: ‘Het is weer eens zo’n ochtend’. :roll:
Afbeelding

10:43. De eerste bus verschijnt. Na 1 minuut schuifelen stopt de massa, de bus zit vol. De ‘ik pak de volgende wel’, een klassieker op de 12. (A)
Afbeelding

10:47. Eindelijk in een bus, een zitplek zowaar. Chauffeurs roepen graag ‘achterin is er nog wel plek’ als zij na 10 seconden de voordeur dicht gooien, maar zoals gebruikelijk is achterin de bus alsnog alle ruimte bezet. De reisinformatie is kaduuk, zoals bij meer bussen van U-OV. :X
Afbeelding

10:52: We schampen de stoep bij het Ledig Erf.

10:56. Kort na vertrek is de volgende 12 achter ons aan gekomen, en ter hoogte van de Rubenslaan (halte voor IBB) staat deze direct achter ons. In theorie elke twee minuten een 12 blijkt in de praktijk vaak elke zeven minuten drie bussen. :N
Afbeelding

10:59. Bij het kruispunt bij stadion Galgenwaard staat de bus vaak langer stil dan nodig, en de chauffeuse van de bus achter ons gebruikt die tijd om de koersrol te verzetten. Vrijdag 13 december 2019 een bus naar ‘De Uithof WKZ’ zien, ik vind hem leuk! :pos:
Afbeelding

11:00: We schampen de stoep bij Stadion Galgenwaard.

11:06. Aankomst op halte Heidelberglaan. Volgens dienstregeling had ik hier om 10:53 kunnen zijn, maar nu loop ik te laat mijn werkcollege binnen. Na mij volgen nog zo’n 15 man, waaronder mensen die ik eerder nog op het CS had gezien. :)
Afbeelding

En zo verloopt een gemiddelde dag met de 12. De bus kent zijn eigen leven, met ritten die van het CS naar de Padualaan rijden in 12 minuten, maar ook de vrijdagavondspitsritten die er soms 40 minuten voor nodig hebben. Op de Uithof heeft de 12 dan nog een eigenaardigheid: in de spitsmomenten zit de bus al voor de laatste halte van de campus vol. En dan is de laatste halte, Padualaan, ook geen rustige halte. :|
Afbeelding

Zo kan het dan dus gebeuren dat zodra de halte Heidelberglaan verlaten wordt, de bus een nieuwe bestemming krijgt. :mrgreen:
Afbeelding

Een bestemming die op de drukste halte nooit gebruikt wordt, want dat verklaart zichzelf wel: :P
Afbeelding

Als het druk is moet je inventief zijn, en zo leer je als forens op de 12 al snel dat het bagagerek in de dubbelgeledes een perfecte zitplek is. *O*
Afbeelding

Als dat niet werkt is er nog een lifehack: breek je enkel, reis per rolstoel: Om half negen een lege bus 12 van binnen zien, dat kan dan ineens wel (je wordt dan op de uitstaphalte ingeladen). (A)
Afbeelding

Maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal, want lijn 12 is een zwaar verspitste bus. Reis je buiten die pieken of in de tegenspits, dan is het prima vertoeven aan boord. :pos:
Afbeelding

Met deze kennis reizen meer dan 25.000 mensen elke dag heen en weer tussen Uutje C en de Uithof. En die reizigers klaagden elke dag steen en been, en dus kwam er dan eindelijk een alternatief. Jaren van bouw, en de daarbij behorende overlast, daarna stilte, en toen, dit voorjaar: Tram 22-mevrouw. In volle bombarie op elke dubbelgelede bus. :X
Afbeelding

Naar mijn idee niet de meest geslaagde actie, niet alleen omdat de openingsdatum nog niet bekend was, maar toch ook vanwege Tram 22-mevrouw zelf. :')
Afbeelding

Maar het werd zomer, de openingsdatum werd weer eens verschoven, en na terugkeer van de studenten was Tram 22-mevrouw verdwenen. De dagelijkse gang ging door, inclusief het bijbehorende wachten, proppen en stoepjes pakken bij de grachten en de Galgenwaard. :roll:
Afbeelding

Wat wel steeds vervelender werd, want ondertussen reden de trams wel, met dubbele stellen, en nog steeds leeg.
Afbeelding

Alles lijkt al tijden klaar te zijn voor de tram, zelfs de borden op de haltes doen het prima.
Afbeelding

De datum van 16 december kwam dichterbij, en bleek uiteindelijk niet meer te worden verzet. Sinds enkele weken informeert U-OV dan ook over het naderende einde van de drukste buslijn van het land. :(
Afbeelding

En toen was het ineens vandaag. Straks ga ik voor het laatst met de 12 mee en het zal toch een bijzondere rit worden. Tussen alle bombarie om tram 22, die ongetwijfeld een aantal forumleden mee zal nemen tijdens de gratis ritten morgen, neem ik vandaag als forens afscheid van mijn bus 12. Het einde van een buslijn die miljoenen reizigers per jaar heeft, een begrip in Utrecht en ver daarbuiten, en de grootste planningsfout in het OV van Nederland. Ondanks alle rottigheid die de 12 is, met proppen, filerijden, staan, niet meekunnen en geschampte stoepjes, is het wel een lijn waar ik van ben gaan houden. De lijn is een grote studentenslagader, als student kom je vrienden tegen, hoor je de gekste verhalen van ‘die meid die die goos had ontmoet in de Poema’ (de rest is gecensureerd om kindvriendelijk te blijven). Je leert, relaxt, eet je ontbijt of plant je weekend. De reizigers zullen niet veranderen, maar toch zal het anders zijn vanaf maandag. Bedankt lijn 12, voor je halve eeuw trouwe dienst. Ik heb ervan genoten. :pos:
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door teun »

Mooi afscheid, voor mij was maandag al de laatste keer, eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan toen.
Foto's als deze zou me overigens niet gelukt zijn want het was al weer lekker pikkedonker om 5 uur!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Wubbo »

Mooie anekdotes en heel herkenbaar van de tijd dat ik bus 12 regelmatig gebruikte - en dat was in 2000/2001. Inclusief deze lifehack:
Z2N schreef:Als het druk is moet je inventief zijn, en zo leer je als forens op de 12 al snel dat het bagagerek in de dubbelgeledes een perfecte zitplek is. *O*
Dat werkte ook bij de lagevloergelede voorgangers en bij de standaardbussen uit dezelfde serie *bus*
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Aking »

Alhoewel ik lijn 12 nauwelijks gebruikt heb van/naar de Uithof, zit ik toch al zo'n 26 jaar regelmatig in lijn 12 geloof ik. Het was nou eenmaal de bus van huis (bij de IBB) naar het station.

Overigens Staat in DUIC van deze week een artikeltje over het afscheid van lijn 12, voor de verzamelaars :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Meltrain »

Leuk afscheid. :D
Maar de UU is dus wel aardig voor NS, met colleges die pas om 11:00 uur beginnen. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door PHS »

Geinig verslag :pos: Ik ben gisteren na het Spoorwegmuseum ook nog even naar De Uithof gegaan om het oude en nieuwe vast te leggen:

Afbeelding
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Mdk »

Dingen die ik niet ga missen:
- De drukte in de spitsrichting
- Geschampte stoepjes
- Lekker knus tegen je voorganger aangedrukt worden bij een abrupte remming
- Meer geschampte stoepjes
- De hobbel bij de onderdoorgang bij station Vaartsche RIjn
- De achtbaan bij ledig erf
- Compleet overreden stoepjes
- Het nooit precies weten wanneer je bus komt
- De demonische tramambassadrice
- Een voor de goede orde geschrampt stoepje

Dingen die ik zeker wel ga missen:
- Mijn volledig lege ritjes IBB - CS in de ochtendspits, en de retour in de avondspits
- De beenruimte bij die ritjes, zelfs ik heb aan 21 m beenruimte op de achterste stoel meer dan voldoende.
- Het spoorboekloos reizen met de 12
- Mijn directe verbinding met de Uithof als het weer eens regent, of als de fiets er niet bijzonder aanlokkelijk uitziet (en nee de 29 vind ik niet tellen)

Zojuist heb ik ook mijn een na laatste ritje met de 12 gemaakt, over een paar uur even terug en dan is dat ook weer afgesloten. Jammer genoeg moet ik morgen werken, dus kan ik de tram niet uittesten, maar daar zal vast nog genoeg tijd voor zijn. Op naar de nieuwe Dienstregeling! *trein*
Bij twijfel altijd klagen
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door bys1 »

Ik woon zelf een stuk noordelijker en maak alleen regelmatig gebruik van de toch een stuk minder drukke lijn 612 (in Leeuwarden) en zo af en toe eens lijn 15 in Groningen. Ik heb gelukkig kans gezien om één ritje met lijn 12 te maken eerder dit jaar. Het was toen niet extreem druk, maar toch zat die VanHool uiteindelijk goed vol. Ik verbaasde me toen over de grote hoeveelheid geschampte stoepjes, maar als ik de verhalen lees was dat dus volstrekt normaal :mrgreen:
Grappig detail: het systeem (inclusief lijnfilm en scanners) was compleet vastgelopen, dus het werd een gratis ritje *O*

Hoewel ik lijn 12 nooit als vaste reiziger heb gebruikt, blijf ik het een bijzondere buslijn vinden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door erka »

Einde van een tijdperk! Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat nu de drukste buslijn van Nederland is. Ik ken vanuit Groningen lijn 15 goed, ook bomvolle effecten en elke 4 minuten in de spits.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door isadora »

Ja, wat een schitterende ode aan lijn 12.
Een prachtig sfeerbeeld, en eentje die bij mij ook de nodige herinnering oproept.

Lijn 12, die sinds 2010 mijn vervoer was voor een korter of langer bezoek aan het UMC.
Altijd heerlijk vol met studenten, en ik met mijn zwarte hoed. 8-)
Het is twee weken geleden, dat ik met bus 4216 naast tram 6013 (testrit) het UMC voor het laatst verliet op weg naar het CS.
Even besefte ik me, dat er intussen tien jaar extra aan mijn leven zijn gegund, en dat ik aanstaande januari voor het eerst per tram het traject af mag leggen.

Complimenten, en dank Z2N! :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Cas »

Wat een mooi eindverslag! Ik prijs mezelf gelukkig dat ik altijd met andere bussen naar de Uithof kon, maar praktisch elke Utrechtse student komt op termijn genoeg in de 12 terecht. Toch kijk ik ook vooral uit naar de tram, die per slot van rekening ook al mijn hele studententijd in aanbouw is. Moge er nog vele vreemde gesprekken en getrapte tenen komen in lijn 22!
請勿靠近車門
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door umbusko »

Leuk verslag! :) Ik heb zelf ook wel eens met de 12 gereisd, maar alleen in rustige uren. Ik herken de taferelen wel van de Nijmeegse lijn 10, al is die iets minder extreem. Richting campus overigens ook gemakkelijk te vermijden, door een (behalve misschien vóór half negen) niet eens zitvolle lijn 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 83, 300 of SB58 te nemen of natuurlijk de trein (sommige lijnen wel/niet afhankelijk van je bestemming op de campus). Heerlijk om met zo'n halflege bus langs de instaphalte van de 10 te scheuren waar men met grote drommen staat. :mrgreen: De terugweg vereist wel wat meer tactiek, als je tenminste op een druk moment reist.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door ICE11 »

Tsja, hier bij ons nadert het tijdperk van de AGG ook zijn einde..... Wat zal in Utrecht met de bussen gebeuren? Buiten dienst of naar andere lijnen?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Zugführer »

Leuke ode :D Ook wel wat herkenning hier, al waren de bussen toen nog blauw en nam als ik het even kon lijn 11 :p
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Daniel »

Leuke ode aan de 12, toch altijd een apart lijntje geweest. Voor mijzelf waren de keren dat ik erin gezeten heb altijd in de tegenspitsrichting, dan was het een ideaal onderdeel van een reis van Amersfoort naar Utrecht Centraal bij een treinstoring :wink:

De taferelen komen trouwens wel enigszins bekend voor uit m'n eigen studententijd met, what's in a number, lijn 12 in Breda. Al was de drukte daar wel een stukje makkelijker te omzeilen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Milco »

Leuk verslag inderdaad. Nauwelijks met de lijn gereisd, hooguit inderdaad in de tegenspits. Wel geregeld langs de route gelopen met vooral die kronkelende route bij Ledig Erf... Grote bussen en kleine straatjes, was altijd fraai om te zien! :)
ICE11 schreef:Tsja, hier bij ons nadert het tijdperk van de AGG ook zijn einde..... Wat zal in Utrecht met de bussen gebeuren? Buiten dienst of naar andere lijnen?
In Utrecht gaan de dubbelgelede Van Hools naar de lijnen 28 en 35; de drie Hess-bussen waarschijnlijk ook, maar dat weet ik niet zeker.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Daniel »

Milco schreef:In Utrecht gaan de dubbelgelede Van Hools naar de lijnen 28 en 35; de drie Hess-bussen waarschijnlijk ook, maar dat weet ik niet zeker.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de HESS'en bleven ja, maar weet zo gauw niet meer waar ik dat las.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Durashift »

Leuke ode, :pos:

Morgen is dus de eerste dag in testbedrijf met passagiers, voor de tram?

Lijn 12 .. in mijn 'Utrecht' tijd nog met de Volvo's mee gereisd. :wink:

Maar goed, ik heb dan ook meer tijd op de Kaatstraat en Nijenoord doorgebracht.. (getransformeerde locaties intussen.. :? )

PS: heb jij je onderschrift al aangepast, Z2N? :wink:
waldo79
Berichten: 7644
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door waldo79 »

Heb eigenlijk meer herinneringen aan de Nijmeegse lijn 10 dan aan lijn 12... maar ik kom dan ook zelden op de Uithof.

Hooguit een enkele terugreis in de tegenspits vanuit Rijnsweerd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10591
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door trolly »

Afbeelding

OMG!

ZE IS TERUG!!!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Jef400 »

Dankjewel voor dit verslag. Zelf merkte ik gisteren ook een bepaalde weemoedigheid, ook met het nadere afscheid van de DD-AR en DDM-1 die ik op de Dijksgracht zag staan. Persoonlijk heb ik enkel positieve herinneringen aan lijn 12, maar dat komt voornamelijk door leuke bijeenkomsten en herinneringen aan het Ledig Erf, Galgenwaard en de Uithof. De ellende heb ik nooit meegemaakt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Z2N »

Bedankt voor de reacties allemaal! Heeft dat dagelijkse forenzen toch wat voordelen gehad.
Durashift schreef:PS: heb jij je onderschrift al aangepast, Z2N? :wink:
Maandag gaan we met de 22 mee, dan is het tijd om het onderschrift aan te passen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Suus »

Ik heb nooit met lijn 12 gereisd in Utrecht. Ik heb sowieso helemaal niets met Utrecht, ik voel geen sparkle.

De tram was nodig ja, maar de hele sfeer alsof dit het negende wereldwonder is (dat was het in ieder geval qua kosten) maakt dit een afschuwelijk dieptepunt voor het Nederlandse OV. Want nieuwe tramlijnen kan je voorlopig wel vergeten na dit soort toestanden: het is verdorie de op één na duurste tramlijn ter wereld geworden. Die niet rijdt in het weekend :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door Meltrain »

Cas schreef: die per slot van rekening ook al mijn hele studententijd in aanbouw is. !
In 'mijn' studentenstad was men ook vrijwel mijn gehele studententijd bezig met de aanleg van een tramlijn. Inmiddels is mijn studententijd alweer twee jaar voorbij en de tram rijdt nog steeds niet. :') :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Z2N doet een ode aan de 12 [21f]

Bericht door cassie127 »

Nooit met lijn 12 in Utrecht mee geweest. Maar als je het nog een keer wilt ervaren, dan is lijn 9 in Zwolle een goed alternatief
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten