PHS Fotojaarverslag 2019: oude treinen, nieuwe treinen [24 foto’s]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
PHS

PHS Fotojaarverslag 2019: oude treinen, nieuwe treinen [24 foto’s]

Berichtdoor PHS » wo 25 dec 2019, 18:04

Terwijl het Kerstdiner in de oven staat, schrijf ik dit korte ov-jaarverslag. Van vorig jaar is ook een verslag beschikbaar:
viewtopic.php?f=56&t=14271&p=608152

---

In veel opzichten is 2019 een bijzonder jaar voor mij geweest. Op persoonlijk vlak heb ik helaas een aantal tegenslagen moeten verwerken. Daarnaast heb ik halverwege 2019 Tilburg verlaten voor een nieuwe en nogal onbekende omgeving, Noord-Nederland. Dat heeft er, in positieve zin, wel toe geleid dat ik aanmerkelijk meer ben gaan reizen en zodoende nieuwe gebieden met trein en bus heb leren ontdekken. Mede dankzij de verhuizing heb ik nu alle Nederlandse spoorlijnen in regulier reizigersbedrijf bereisd – de onbetwiste ov-mijlpaal van het jaar. Het jaarverslag is redelijk gevarieerd, dus hopelijk zit er voor iedereen wat tussen .

---

1. Januari. In december 2018 is de nieuwe concessie Drechtsteden - Molenlanden – Gorinchem (DMG) van start gegaan, ditmaal uitgevoerd door Qbuzz. De treindienst Dordrecht – Geldermalsen v.v. wordt nu uitgevoerd als R-NET. Ik heb begrepen dat de treinen langzamerhand ook van kleur gaan veranderen, maar in januari 2019 vielen vooral de foeilelijke oranje-grijze Qbuzz-stickers op. Op de foto staat ‘Trijntje’ klaar voor vertrek als Stoptrein naar Geldermalsen.

Afbeelding

2. Januari. De foto toont een S1-serie sneltram van het GVB bij Westwijk, eindpunt van de Amstelveenlijn. Vanaf maart 2019 is de Amstelveenlijn voor twee jaar buiten dienst voor renovatie en ombouw naar een gewone tramlijn. Deze S1-serie sneltram komt dus nooit meer in Amstelveen – en over niet al te lang waarschijnlijk ook niet meer in Amsterdam, want deze sneltrams hebben hun beste tijd wel gehad.

Afbeelding

3. Januari. Eind januari 2019 kon nog snel het oude busstation van Zwolle aan de centrumzijde worden gefotografeerd, sinds 19 februari 2019 is het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het station in gebruik. Het nieuwe busstation is op zich een verbetering, alleen vervelend dat reizigers verplicht door de poortjes van NS of Blauwnet moeten om in het centrum van Zwolle te komen.

Afbeelding

4. Maart. Begin maart 2019 was ik op vakantie in Spanje, waarbij ook de Baskische havenstad Bilbao werd bezocht. Bekend – en toeristisch – is de kabelbaan tussen Castaños, aan de rand van het centrum en Artxanda, een heuvel met uitzichtpunt over de stad. Deze rode treintjes brengen je in een paar minuten naar boven. Leuk is dat de rit grotendeels bovengronds is, mét uitzicht. Op de foto staat het topstation Artxanda, met het treintje klaar voor vertrek voor de rit terug naar het centrum.

Afbeelding

5. Maart. Het uitzicht vanaf Artxanda mag er zijn. Het echte uitzichtpunt ligt 100m verderop, maar de foto met de kabelbaan erop is vele malen fraaier.

Afbeelding

6. Maart. Even buiten Bilbao, tussen de tamelijk troosteloze voorsteden gelegen bij de havens van de riviermonding, ligt de Puente Colgante de Bizkaia – een zweefbrug tussen Portugalete en Areeta. Door kabels getrokken zweeft een soort badkuip met auto’s en voetgangers van de ene naar de andere kant van de rivier. En dat sinds 1893! Een bijzondere vorm van openbaar vervoer dus, zeker de moeite waard om te bezoeken als je in de buurt bent.

Afbeelding

7. Maart. Sinds 10 maart 2019 heeft Tilburg – eindelijk – een nieuw busstation, gelegen op dezelfde plek als het oude busstation en het gesloopte appartementencomplex Tilburion. Het busstation is mooi ontworpen, maar in de praktijk blijkt het vooral een koud tochtgat zonder beschutting te zijn. Daarnaast zijn de gele tegels inmiddels behoorlijk bruin en smerig, dus de bouwkwaliteit laat kennelijk ook te wensen over _O-

Afbeelding

8. Maart. Je zou het niet zeggen, maar deze extreem zonnige, overbelichte foto van de RB20 te Herzogenrath is op dezelfde dag genomen als de vorige foto met het mistige busstation van Tilburg. Later op de dag brak de zon door, ideaal weer om de natuur in te gaan. Dat was ook het plan: deze trein bracht mij naar Alsdorf, waar vervolgens in het Broichbachtal en het omliggende oude mijnengebied werd gewandeld. Een aanrader, zo net over de grens!

Afbeelding

9. Maart. Een toevallig geslaagde foto van de ondergaande zon op het station van Groningen. Op de foto staat een Arriva GTW naar de Eemshaven, de laatste rit van de dag met die bestemming.

Afbeelding

10. April. Amsterdam Bijlmer ArenA by night, mijn inzending voor de wedstrijd Foto van het Jaar 2019. Deze foto leverde mij een onverwachte derde plaats én een klassewissel plus tegoedbon voor de Kiosk op, dus dan is een plaatsje in het fotojaarverslag wel terecht.

Afbeelding

11. April. In 2019 is het Antwerpse tramnet meerdere malen herzien en uitgebreid, met name in de nieuwe noordelijke wijken van ’t Stad. Op de foto staan tramlijn 7 en tijdelijke tramlijn 70 bij halte MAS, net aan de overzijde van het Museum aan de Stroom. PCC-wagen 7022, die op lijn 70 reed, is een niet-gerenoveerde wagen, dus ik waande mij even in de oude trams in het Openluchtmuseum. Inmiddels kan deze foto niet meer worden gemaakt, want sinds 8 december 2019 is lijn 70 opgeheven met de opening van het tramtracé over de Italiëlei, nu bereden door lijn 1. Lijn 7 komt hier nog wel.

Afbeelding

12. Juni. Nieuw in Nederland: de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) van CAF. In juni 2019 mijn eerste rit mee gemaakt op de 9000 van Leeuwarden naar Wolvega. Deze foto is kort voor vertrek genomen op station Leeuwarden.

Afbeelding

13. Juni. Op 29 juni 2019 werd de KilometerKampioen door Treinreiziger.nl georganiseerd. Ik heb niet actief meegedaan, maar heb wel een goedkope 1e klas dagkaart gekocht om vervolgens een aantal nog niet bereisde spoorlijnen ‘af te strepen’. Op de foto staat het station van Winterswijk, waar ik van de 30800 overstapte op de 30900. Die dag ben ik onderweg nog heel wat deelnemers aan de KilometerKampioen tegengekomen, maar (weinig verrassend) niet hier in Winterswijk.

Afbeelding

14. Augustus. Een kleine sprong naar de zomervakantie. Ik heb wat gereisd in het noorden en oosten van Duitsland, met als hoogtepunten Hamburg en Berlijn. Hamburg heeft geen onuitwisbare indruk op mij achtergelaten; ik vond de stad erg smerig en armoedig. Zeker de omgeving van het Hauptbahnhof is tamelijk deprimerend, maar aan de Altmannbrücke werd een geschikte plek gevonden voor een paar mooie treinfoto’s. Op de foto staan de RE1 naar Rostock en de RE8 naar Lübeck.

Afbeelding

15. Augustus. Na Hamburg kwam Berlijn. Dat blijft voor mij een indrukwekkende stad met, ook dertig jaar na de val van de Muur, nog steeds enorme contrasten tussen West en Oost. Deze foto is genomen bij U-Bahnhof Kurfürstendamm, met enkele gele dubbeldekkers van de BVG. Op de achtergrond staat de Gedächtniskirche.

Afbeelding

16. Augustus. Enorme contrasten in Berlijn, maar je moet er steeds beter naar op zoek. Deze foto is genomen bij U-Bahnhof Stadtmitte, Oost-Berlijn dus. Hier in het centrum heeft ‘de vooruitgang’ echter gemaakt dat de vroegere tijden zijn geworden tot toeristische attractie, met een luxueus hotel op de achtergrond en groepjes toeristen die Trabantjes huren. Desalniettemin, een geslaagde foto van het huidige Berlijn.

Afbeelding

17. September. De Noordelijke Nevenlijnen zijn een uitdaging voor wie alle spoorlijnen van Nederland wil bereizen. Voor mijn verhuizing naar Noord-Nederland had ik alleen Groningen – Leeuwarden kunnen doen, maar op 12 september 2019 heb ik bijna alle Noordelijke Nevenlijnen op één dag bereisd. Dat heeft geleid tot enkele fraaie foto’s. Deze foto is genomen vanaf het in onbruik geraakte spoor 2 van Delfzijl. Ik moest opschieten, want de trein zou snel weer vertrekken naar Groningen.

Afbeelding

18. September. Vijf kwartier later kwam ik aan op station Eemshaven, sinds 28 maart 2018 het noordelijkste en tevens enige buitendijkse station van Nederland. Tot mijn verbazing was het gewoon redelijk druk in de trein, zowel heen als terug. Ik wil hier in 2020 terugkomen, en dan de veerboot naar Borkum nemen, wat de meeste reizigers hier ook lijken te doen.

Afbeelding

19. September. Eind september was er nog tijd voor treintocht door Niedersachsen. Daarbij heb ik het provinciestadje Hameln bezocht, dat bekend is van het sprookje ‘De rattenvanger van Hamelen’ van de gebroeders Grimm. Het lokale toeristische bureau heeft ervoor gezorgd dat álles in het centrum in het teken staat van dat sprookje, inclusief enorme muurschilderingen en een rattenvanger-looproute :')
De trein naar Hannover Hbf is de S5, die wordt gereden door deze martelwerktuigen voorstadtreinen van de Baureihe 425. Vanuit Hameln is dat met 43 minuten best te overleven, maar een reistijd van 1:48 vanaf het startpunt Paderborn Hbf zou ik liever niet doen in dit type treinen.

Afbeelding

20. Oktober. In oktober heb ik de laatste Noordelijke Nevenlijn, Leeuwarden – Stavoren v.v., en de Qliner 350 over de Afsluitdijk ‘afgestreept’. Eenmaal aangekomen in Hoorn konden het oude en het nieuwe op één foto worden vastgelegd; daarmee vind ik Hoorn toch wel één van de mooiste stations van Nederland voor het maken van foto’s.

Afbeelding

21. December. Begin december heb ik een treintocht door NRW gemaakt, die uiteindelijk in een behoorlijk deceptie is geëindigd, wat ik eerder heb beschreven in viewtopic.php?f=37&t=14059&p=660570#p660570 Afijn, in Dülmen werd weer snel teruggereisd naar Enschede. Dit herfstbeeld uit Dülmen mag er echter wel zijn. Bovendien heb je door de lage perrons (is dit eigenlijk wel een perron?!) eens een ander aangezicht op de trein.

Afbeelding

22. December. Na de Noordelijke Nevenlijnen, de spoorlijnen in de Kop van Noord-Holland en de grensovergang bij Glanerbrug was het dan eindelijk zover: ik hoefde alleen nog naar Utrecht Maliebaan te treinen om alle spoorlijnen in regulier reizigersbedrijf minimaal één keer te hebben bereisd. Dit heb ik op 14 december 2019 gedaan. Vanaf het oude seinhuisje in het Spoorwegmuseum kon de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen op de gevoelige plaat worden vastgelegd.

Afbeelding

23. December. Na het Spoorwegmuseum besloot ik om ook maar de Rotterdamse metro compleet te maken, dit kon met een rit van Rotterdam Alexander naar Hoek van Holland Haven, waar deze foto is gemaakt.

Afbeelding

24. December. Op de valreep van 2019 kon nog een rit met de Uithoflijn Tram 22 worden gemaakt, de nieuwe tram naar De Uithof Utrecht Science Park. Ik vind deze dubbelgelede trams best indrukwekkend, ze rijden erg soepel en nemen de enorme drukte van lijn 12 hopelijk voorgoed weg. Deze foto is genomen bij het UMC Utrecht.

Afbeelding

---
Dank voor de aandacht en alvast de beste wensen voor 2020!

isadora

Re: PHS Fotojaarverslag 2019: oude treinen, nieuwe treinen [24 foto’s]

Berichtdoor isadora » wo 25 dec 2019, 19:13

Mooi jaaroverzicht, fijne dagen gewenst. :pos:
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

ZO6176

Berichtdoor ZO6176 » wo 25 dec 2019, 20:09

Lekker van hot naar her. Op naar 2020

waldo79

Berichtdoor waldo79 » wo 25 dec 2019, 22:01

Lekker gevarieerd.
Mij best :)

Daniel
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Daniel » do 26 dec 2019, 08:38

Leuk gevarieerd jaarverslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Meltrain

Berichtdoor Meltrain » do 26 dec 2019, 11:23

Leuk overzicht. :)
Elke werkdag van Rlb naar Asa en terug.

Timon91

Berichtdoor Timon91 » do 26 dec 2019, 20:31

Leuk overzicht!

Foto 19 vind ik extra leuk, ik kom voor werk regelmatig in Hameln dus het is een bekend plaatje :D Ik zit dan in dat koekblik vanaf Altenbeken, dat is ook nog net te overleven :')
Mijn Flickr account.

Etienne
Contacteer:

Berichtdoor Etienne » do 26 dec 2019, 22:02

Leuk verslag weer.
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)

PHS

Berichtdoor PHS » wo 01 jan 2020, 19:03

Dank voor alle positieve commentaren!

Timon91 schreef:Foto 19 vind ik extra leuk, ik kom voor werk regelmatig in Hameln dus het is een bekend plaatje :D Ik zit dan in dat koekblik vanaf Altenbeken, dat is ook nog net te overleven :')

Is Altenbeken niet heel erg om als je van Arnhem naar Hameln reist? De S5 had (als ik het mij goed herinner) ook behoorlijk slechte aansluitingen, ik ben namelijk via Hengelo en Löhne gereisd.

Timon91

Berichtdoor Timon91 » wo 01 jan 2020, 19:11

Valt wel mee, op de heenweg reis ik altijd via Duisburg (30 minuten) en Altenbeken (27 minuten). Gezien de punctualiteit van het DB Fernverkehr zijn die lange aansluitingen geen overbodige luxe. Het heeft ook met comfort te maken, want zo kan ik tot Altenbeken in de ICE reizen en kan ik gewoon werken (ik reis altijd 1e klasse). In de stoptreinen gaat dat al een stuk lastiger. Terug reis ik vaak met overstap in Bünde en Deventer, alleen de aansluiting van 7 minuten op de laatste IC Berlin in Bünde is heel riskant. Het hangt een beetje van de tijd van de dag af welke verbinding het beste is, maar er is er geen die er echt uitspringt - het is jammer dat er geen Fernverkehr in Hameln komt ;)
Mijn Flickr account.

Gebruikersnaam
Contacteer:

Berichtdoor Gebruikersnaam » do 02 jan 2020, 11:40

Mooi jaaroverzicht PHS! :D

umbusko

Berichtdoor umbusko » do 02 jan 2020, 11:43

Leuk verslagje! Een mooi 2020! :)

Terug naar “OV in Beeld”