Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor Timon91 » ma 30 dec 2019, 19:26

Deel 1: Arnhem-Sopron-Craiova-İstanbul
Deel 2: İstanbul-Eskişehir-Ankara-Kars
Deel 3: Kars-Tbilisi-Yerevan-Stepantsminda
Deel 4: Tbilisi-Bakı-Naxçıvan-Bakı

We zijn op het vliegveld van Bakı, de start van het laatste deel van deze reis. Deze vakantie bestond eigenlijk uit twee verschillende reizen: het eerste deel hebben we gehad en is jullie inmiddels bekend, het tweede deel, de laatste van de drie weken, volgt nu. Zoals ik al genoemd heb zijn er heel weinig overeenkomsten tussen Azerbeidzjan en de plek waar we nu heen gaan. Waar gaan we heen dan? Het antwoord is: Mali :mrgreen:

Ja, we gaan naar Afrika, en meteen naar één van de meest donkere en gevaarlijke landen van het continent. Het klinkt waarschijnlijk heel willekeurig, maar ik ga niet zomaar naar Mali. Nee, ik heb niet een dartpijl op een wereldkaart gegooid, ik ga niet op terroristen jagen voor de VN, stage lopen bij een aan Al-Qaida-gelieerde groep, een voor Oom Dagobert gevluchte Donald Duck zoeken in Tombouctou, op alfabetische volgorde een land afstrepen, maar gewoon bij een vriend op bezoek. Afgelopen zomer was ik met mijn vriendin bij een studievriend en partner op bezoek en na een lang diner - met vele flessen wijn - kwam het gesprek op vakantie. We wilden eigenlijk allebei nog op pad in de herfst en zodoende leek het ons wel leuk om samen een weekje wat te doen. Om één of andere reden kwam het gesprek op Mathias, een gezamenlijke studievriend die ongeveer een jaar geleden naar Mali verhuisd is. Nadat we de kleine wijzer van de klok al naar standje VVD gedronken hadden kwamen we erop: laten we naar Mali gaan en Mathias opzoeken! :mrgreen: Mijn vriendin en zijn vriend keken elkaar aan met een blik van "oh jee, die twee mafkezen gaan het nog echt doen ook...". Ja dus, al wees mijn vriendin er terecht op dat het geen goed plan was om het meteen te boeken - het zou niet de eerste keer zijn dat ik 's nachts dronken een ticket naar Afrika zou boeken :') No good story starts with a salad, laten we maar zeggen :')

In de weken erna hebben we er nog eens rustig over nagedacht, het aan Mathias voorgelegd, langzaam een planning gemaakt en naar de visumvereisten gekeken. Uiteindelijk hebben we een week geprikt en zo is het plan begonnen! De eerste stap was het boeken van een ticket, want goedkoop zijn ze niet en er vliegen maar weinig maatschappijen naar Bamako, de hoofdstad van Mali. De enige die vanuit Europa naar Mali vliegt is Air France, maar aangezien zowat alle diplomaten en NGO's die vlucht gebruiken zijn tickets onbetaalbaar. Ik had inmiddels al een globaal plan om naar Azerbeidzjan te gaan, maar gezien de grillen rond het Azerische e-visum wilde ik geen ticket vanuit Bakı boeken. De meest veilige optie leek het mij om een ticket vanuit İstanbul te boeken, want op die manier hield ik én mijn eigen plannen flexibel én konden we dan van Royal Air Maroc gebruikmaken. Royal Air Maroc is over het algemeen het snelste en het goedkoopste naar Mali, vandaar. Turkish Airlines had ook gekund en dat had ik zelfs vanuit Naxçıvan kunnen boeken - hoeveel mensen zouden er ooit een ticket Naxçıvan-Bamako geboekt hebben? :') - maar dan moet je terug ook via İstanbul en dat is nogal een omweg. Royal Air Maroc dus, we hebben los van elkaar maar tegelijkertijd ons ticket geboekt. Voor mij İstanbul-Casablanca/الدار البيضاء-Bamako-Casablanca-Brusssel en voor Jeroen, mijn reisgenoot, Brussel-Casablanca-Bamako v.v. We zullen elkaar als het goed is tijdens de overstap in Casablanca ontmoeten en we hebben dus losse tickets, maar omdat je bij Royal Air Maroc bij het boeken al kosteloos een stoel kunt kiezen zullen we de drie gezamenlijke vluchten wel naast elkaar zitten :)

Volgende stap: visum. Een probleemland als Mali is normaal gesproken niet zo happig op toeristen, maar hier doen ze eigenlijk totaal niet moeilijk. Een uitnodiging van Mathias, een vliegticket, een kopie van het gele koorts-vaccin en een ingevuld formulier was hetgeen wat we nodig hadden. Een ambassade zit er niet in Nederland, dus de aanvraag moet via Brussel. Visumdienst Breda, met wie ik eerder al heel goede ervaringen heb gehad, hebben de aanvraag afgehandeld. Dinsdagmiddag op de post gedaan, zaterdagochtend had ik m'n paspoort weer terug - dat ging snel :') Nadat een maandje later het Azerische visum geregeld was heb ik een vlucht Bakı-İstanbul geboekt en zodoende begon de reis vorm te krijgen. Voor de volledigheid heb ik nog een kaartje in elkaar gedraaid.

Ik ga eerst naar İstanbul dus. Royal Air Maroc vliegt vanaf het nieuwe İstanbul Airport, dus ik wilde liever ook een vlucht hebben van Bakı naar dat vliegveld in plaats van het vliegveld aan de Aziatische zijde (Sabiha Gökçen). De keuze viel op het Azerische Azal, en ik heb expres een overnachting in İstanbul ingepland. Het gaat om twee verschillende boekingen en áls er dan wat fout loopt met de eerste dan heb je in ieder geval nog wat buffertijd. Aangezien ik nogal wat horrorverhalen over het nieuwe vliegveld van İstanbul heb gelezen en het zo'n 800 km buiten de stad ligt heb ik maar een overnachting nabij het vliegveld geboekt, al was het flink lastig om iets betaalbaars te vinden.

Op Heydər Əliyev International gaat alles makkelijk, ik spendeer mijn laatste manats aan een kleine maaltijd en ga dan richting gate. Ondanks dat het echt een prestigeproject is, is men er wel in geslaagd er een aangenaam vliegveld van te maken - voor zover een vliegveld aangenaam kan zijn ;) De vlucht naar İstanbul is relaxed, de stoelafstand in de A319 is groot en ik heb voor m'n gevoel een zee aan beenruimte. Het is aangenaam reizen met Azal! :) Na een kleine drie uur landen we en het valt meteen op: het nieuwe vliegveld van İstanbul is ENORM. Welke debiel bedacht heeft dat een vliegveld wat voor 100 miljoen passagiers per jaar is ontworpen uit kan met één terminal met weinig transportmiddelen weet ik ook niet. Dit is duidelijk een prestigeproject wat puur voor de prestige gebouwd is en niet voor de passagier :') M'n vliegtuig staat heel dichtbij de paspoortcontrole, maar ik moet een gigantisch eind lopen om m'n rugzak op te halen en daarna weer een heel eind terug om naar de uitgang te gaan :') Ik word opgehaald door Celal, één van de twee broers die het guesthouse nabij het vliegveld uitbaat. We halen wat eten en spenderen de avond tv kijkend en relaxend in de gated community waar ze hun guesthouse hebben. Een heerlijke, laagdrempelige plek is dit :) Cemal, de broer van Celal, voegt zich ook nog bij ons, hij werkt als steward voor Turkish Airlines. Hij vertelt o.a. dat toen de luchthaven net open was veel taxibanen nog niet af waren. Vluchten die naar pier G moeten - binnenlandse vluchten - hebben de langste taxitijd, maar destijds was het nog veel erger dan nu. Hij heeft een keer na een vlucht van 30 minuten uit Balıkesir, 50 minuten moeten taxiën :shock: Inmiddels zijn de taxibanen wel af en is de maximale taxitijd "slechts" 30 minuten. De Polderbaan is geen feest, maar dit slaat alles :') We spenderen de avond film kijkend, pratend en shisha rokend.

's Ochtends slaapt iedereen uit, rond 11 uur ontbijten we - ik neem m'n eerste malariapil - en de rest van de dag kan ik mooi uitrusten en weinig doen. Mijn vlucht gaat pas om half 7 vanavond. Het is nu dan eindelijk tijd voor foto's, het zijn er 60 en voor de verandering zitten er geen Flickr-linkjes in ;)

1. Het guesthouse zit in Arnavütköy, een dorp op een paar kilometer van het nieuwe vliegveld. Ik loop even naar het centrum om wat inkopen te doen. Er komen continu vliegtuigen over en er zijn een aantal gated communities, dus deze foto vat Arnavütköy wel mooi samen ;)

Afbeelding
Descending plane in Arnavütköy by Timon91, on Flickr

Overigens is het niet "gated" omdat het hier zo onveilig is, maar meer omdat er in deze buurt veel piloten wonen en die zijn vaak van huis.

2. De rand van de gated community. Beneden zie je de werkzaamheden voor metrostation Arnavütköy, de bouw van de metro naar de nieuwe luchthaven zijn in volle gang. Voorlopig moet je het naar het centrum nog doen met bussen of Adnans, die er allebei godsgruwelijk lang over kunnen doen door alle files.

Afbeelding
Gated community, Arnavütköy by Timon91, on Flickr

3. Het doet me deugt dat in een ruraal dorp wat door de komst van de luchthaven flink op z'n kop is gezet zich toch nog wat landelijke taferelen voordoen :mrgreen:

Afbeelding
Streetview in Arnavütköy by Timon91, on Flickr

Ik koop een flinke lading baklava en lokum en laat de baklava in zoveel mogelijk lagen folie verpakken om de reis naar Afrika te laten overleven :') Na een middag van niksdoen ga ik op tijd weer naar het vliegveld.

4. Ik ben zo'n 2,5 uur van te voren aanwezig, maar eigenlijk is dat precies de verkeerde tijd. Het gros van de mensen lijkt al langer aanwezig te zijn maar de check-in is pas net open, dus de rij is lang. Als ik een half uur later gekomen was, had me dat bijna een half uur wachten gescheeld. Er komen namelijk nog maar een paar mensen na mij. Gelukkig gaat de rij vrij snel en heb ik tijd genoeg. Hier de rij op Arnavütköy International Airport.

Afbeelding
Waiting in line at Arnavütköy International Airport by Timon91, on Flickr

Mijn Malinese visum wordt door de check-in beambte met een vergrootglas bekeken - knap, voor een handgeschreven visum - en ik word behoorlijk doorgezaagd over m'n reisplannen. Verder gaat het allemaal prima, na het inchecken begint de Grote Wandeling. Eerst langs de paspoortcontrole en security, daarna m'n laatste lira's opmaken - zelfs voor luchtvaartbegrippen is alles ziek duur hier - en dan richting gate. Het voelt als een mierenhoop: door de gigantische afmetingen lijkt het alsof iedereen alleen maar aan het lopen is. Rolbanen zijn er alleen op sommige plekken in de pieren, maar tussen de pieren kun je alleen lopen. Het lijkt wel een beetje op de opbouw van Schiphol, alleen is Schiphol kleiner en veel logischer opgezet. Iemand die van het einde van pier A naar het einde van pier F moet overstappen moet rekening houden met 45 minuten lopen - en dan moet je fit zijn :') Mijn vliegtuig staat niet heel ver, voor mij is het slechts 20 minuten lopen. Nadat er nog iemand onwel is geworden bij de gate en daarna iedereen tegelijk wil instappen ben ik blij als ik op m'n plek zit in de nieuwe 787 Dreamliner van Royal Air Maroc. We vertrekken gelukkig op tijd, na 25 minuten taxiën zitten we in de lucht. Van İstanbul naar Casablanca is nog een heel eind, we zitten ruim 4 uur in de lucht. Er zit een zeer gemêleerd gezelschap in het vliegtuig, maar ik spot geen andere westerlingen. Zo'n vlucht parallel aan Europa is ook niet heel logisch voor westerlingen, natuurlijk. De transitcontrole in Casablanca is zeer inefficiënt, maar godzijdank niet heel druk. Jeroen zit al op me te wachten bij de gate naar Bamako. Dit deel is gelukt, godzijdank :') De vlucht naar Bamako gaat maar één keer per dag, namelijk. Verder is Casablanca een waardeloos vliegveld (later meer daarover) en hoeven we gelukkig niet lang te wachten voor we weer verder gaan. Na nog eens drie uur vliegen in een oude doodskist staan we om half 2 's ochtends lokale tijd in Bamako. Na 45 minuten wachten voor de paspoortcontrole is mijn rugzak wonder boven wonder ook in Mali aangekomen, hoeven we de douane niet om te kopen om alles mee te mogen nemen en staat Mathias buiten op ons te wachten. We zijn er! Bij Mathias thuisgekomen duiken we meteen ons bed in, moe zijn we wel. Terwijl Jeroen en Mathias nog liggen te ronken ben ik vroeg wakker door de jetlag, van Azerbeidzjan naar Mali is tenslotte toch nog 4 uur tijdsverschil :shock:

5. Na een rustig ontbijt gaan we een wandeltje maken in de buurt. Het is wel even wennen, Bamako :')

Afbeelding
Streetview in Bamako by Timon91, on Flickr

6. Even voor je beeld: dit is geen sloppenwijk, dit is een normale wijk. Sloppenwijken zijn nog veel erger. Kleine criminaliteit als berovingen en zakkenrollen komt hier eigenlijk niet voor, dat is in andere delen van Afrika wel anders.

Afbeelding
Streetview in Bamako by Timon91, on Flickr

7. Bamako ligt aan de rivier de Niger, die nu vlak na het regenseizoen nog behoorlijk hoog staat. Het gros van de bevolking woont aan de zuidkant van de rivier en werkt aan de noordkant, met slechts drie bruggen kun je je wel voorstellen wat een ramp de spits hier is.

Afbeelding
River Niger in Bamako by Timon91, on Flickr

8. Nogmaals de rivier, de levensader van de stad. Bamako had bij de laatste telling in 2009 zo'n 1,8 miljoen inwoners maar omdat het één van de snelstgroeiende steden ter wereld is zal het inmiddels wel ver boven de 2 miljoen liggen. Het klimaat is hier ronduit verschrikkelijk, maar november is geen slechte tijd om het te bezoeken: de regentijd is voorbij en het is een beetje afgekoeld, daarnaast zijn in deze tijd van het jaar de tickets ook vrij goedkoop. In mei moet je niet gaan, dan komt het 's nachts (!) regelmatig niet onder de 35 graden :')

Afbeelding
River Niger in Bamako by Timon91, on Flickr

9. Ander straatje in de buurt. Er zijn veel mensen op straat en wat meteen al opvalt is hoe vriendelijk iedereen is. Iemand groeten gaat niet met "hallo" maar met "hey hoe gaat het? en met je familie? en de kinderen?". Mathias is er heel bedreven in en komt met deze smalltalk al een heel eind in het Bambara, de meest gesproken taal onder de bevolking hier (Frans is de officiële taal). Zeker kinderen vinden het helemaal geweldig als je "hoi" kunt zeggen in het Bambara, en dat proberen we dan ook gauw te leren ;)

Afbeelding
Streetview in Bamako by Timon91, on Flickr

10. Huizen in Bamako. Waar veel Afrikaanse hoofdsteden nog wat koloniale bouw of nieuwe wolkenkrabbers hebben en wat meer "westers" overkomen, is Bamako niets van dat alles. Het is echt een geëxplodeerd Afrikaans dorp, vandaar de slogan: "une ville très africaine" ;)

Afbeelding
Streetview in Bamako by Timon91, on Flickr

11. Midden in deze wijk ligt het expateiland genaamd "The American Club". Als je in zo'n stad woont als buitenlander leef je toch in een soort expatbubbel, het cultuur- en welvaartsverschil is gewoon veel, veel te groot. Hier brengen we de eerste middag aan het zwembad door, bier drinkend en weinig doend. Zeker op deze eerste dag in de hitte - overdag is het zo'n 35 graden - is het verstandig om niet teveel te doen.

Afbeelding
Swimming pool, American Club, Bamako by Timon91, on Flickr

12. Het uitzicht over de stad vanaf het dakterras.

Afbeelding
View over Bamako by Timon91, on Flickr

13. Een andere kant op gekeken.

Afbeelding
View over Bamako by Timon91, on Flickr

14. Opvallende gebouwen, zoals het witte gebouw wat we hier zien, zijn vaak verzinsels van een oud-president (prestigeprojecten) en hebben vaak geen functie (meer). Ook dit witte gebouw is leeg en verwaarloosd.

Afbeelding
View over Bamako by Timon91, on Flickr

15. Tegen de avond moeten we nog even boodschappen doen. We zijn blij dat Mathias hier rijdt :') Je wordt gek van de voetgangers en scootertjes, die vaak zonder verlichting rijden. Het verkeer is levensgevaarlijk hier, met name op de hoofdaders (zie later).

Afbeelding
Streetview in Bamako by Timon91, on Flickr

16. Een rotonde met een monument.

Afbeelding
Roundabout in Bamako by Timon91, on Flickr

17. De tweede dag hebben we bij de dierentuin afgesproken met Mohamed, een vriend van een neef van mij, die hier vandaan komt en hier woont.

Afbeelding
Bamako Zoo by Timon91, on Flickr

18. In tegenstelling tot wat je wellicht zou verwachten is de dierentuin van Bamako best goed. Ruime verblijven en goed verzorgde dieren, het is prettig rondlopen hier. De dierentuin ligt tegen een heuvel aan de noordkant van de stad.

Afbeelding
Elephant in the Bamako Zoo by Timon91, on Flickr

19. Pumbaa en Timon :mrgreen:

Afbeelding
Pumbaa and Timon91 in the Bamako Zoo by Timon91, on Flickr

20. Een verzorger loopt rond met een klein aapje, die buiten de kooi verblijft en op wie hij moet passen. Het is een heel speels en nieuwsgierig diertje, maar de volwassen apen zijn behoorlijk jaloers op de aandacht die het kleintje krijgt. Zodra ze met dingen beginnen te gooien gaan we maar een paar meter opzij :')

Afbeelding
Monkey in the Bamako Zoo by Timon91, on Flickr

21. Hek op klimmen, in de planten springen, terug het hek op klimmen en weer springen - het is schattig om naar te kijken :lol:

Afbeelding
Small monkey in the Bamako Zoo by Timon91, on Flickr

22. De hyena's kijken vals, heel erg vals. Ik ben blij dat er een hek tussen zit :')

Afbeelding
Hyena in the Bamako Zoo by Timon91, on Flickr

23. Een faculteit van de universiteit van Bamako.

Afbeelding
University of Bamako by Timon91, on Flickr

24. 's Middags gaan we naar een "tentoonstelling" aan de zuidkant van de stad, wat eigenlijk een soort grote markt is. Onderweg passeren we nog een billboard met de man met de lange arm :')

Afbeelding
Erdoğan billboard, Bamako by Timon91, on Flickr

25. De tentoonstelling vindt plaats in tenten, waar het flink heet is. We slagen hier wel voor wat mooie souvenirs, want elders in Bamako zijn weinig souvenirs te vinden.

Afbeelding
Exhibition, Bamako by Timon91, on Flickr

Is Mali dan geen gevaarlijk land? Ja, Mali is gevaarlijk. Het heet niet voor niets "het nieuwe Syrië" en het reisadvies is niet bepaald positief. Voor Bamako en de directe omgeving geldt code oranje (lees: kan in principe best) maar voor het gehele noorden, zo'n 75% van het land, geldt code rood. Even naar Tombouctou is helaas geen mogelijkheid, het is absoluut off-limits. Bamako zelf is wel veilig, net als sommige stukken eromheen. Te ver buiten de stad moet je echter niet komen (als je voor de VS werkt mag je zelfs überhaupt de stad niet uit!) en in het donker reizen buiten de stad is een heel slecht idee. Veel vrachtwagenchauffeurs zijn onder invloed van drugs om wakker te blijven en lang niet iedereen heeft verlichting. Wij gaan één dagje de stad uit, naar een natuurgebied nabij het dorp Siby. Het is zo'n 60 km buiten Bamako en het is fijn om even uit de smerige, stoffige, hete bende te zijn die Bamako heet.

26. Op weg de stad uit halen we eerst nog even wat eten bij een bakkerijtje. De straten zijn chaotisch, maar ergens ook wel weer makkelijk. Er zijn een aantal hoofdstraten/verkeersaders die je moet kennen - deze hebben ook straatnamen - de rest is van deze aders af te leiden. Straatnamen zijn er verder niet, dus als je bijvoorbeeld een taxi nodig hebt moet je echt een duidelijke omschrijving hebben van waar je heen moet, of nog beter: zelf de weg kennen.

Afbeelding
Traffic in Bamako by Timon91, on Flickr

27. Ah, OV! Bussen zijn er niet, het OV is hier heel overzichtelijk: alles gaat met dit soort busjes. Ze heten "Sotrama", wat staat voor "Société de Transport au Mali" en dat omvat eigenlijk alle minibusjes. Houten bankjes, heet en vol, heel uitnodigend is het niet :') Uit de deur hangt vaak een ronselaar die de bestemming roept en die passagiers probeert te vinden.

Afbeelding
Sotrama in Bamako by Timon91, on Flickr

Een klein zijstapje: er is ook een spoorlijn naar Bamako, tot 10 jaar geleden reed er af en toe een trein tussen Dakar (Senegal) en Bamako, maar sindsdien is het om diverse redenen gestopt. Er schijnt wel een trein tussen Kayes en Bamako te rijden, maar niemand in Bamako kon mij er iets over vertellen, behalve "doesn't run" :') Meer informatie is te vinden bij Seat61, volgens wie de trein dan weer wél rijdt.

28. Scooters, overal scooters. Er wordt veel gescholden in het verkeer :') Daarnaast is het nog oppassen voor de politie, want die zijn regelmatig op zoek naar een steekpenning. We worden een paar keer aangehouden en dan wordt er om papieren gevraagd, maar omdat Mathias de situatie goed kent is al het papierwerk op orde en hoeven we niet te betalen :) Dat we met z'n drieën zijn helpt overigens ook, dan durven ze toch minder :')

Afbeelding
Traffic in Bamako by Timon91, on Flickr

29. Nog een Sotrama, ze zijn altijd mooi beschilderd :)

Afbeelding
Sotrama in Bamako by Timon91, on Flickr

30. Langzaam maar zeker verlaten we de stad.

Afbeelding
On the road between Bamako and Siby by Timon91, on Flickr

De echte rand van de stad is een tolpoort, waar 500 West-Afrikaanse franc (CFA) moet worden afgerekend. Dit is de valuta die in Benin, Burkina Faso, Guinee-Bissau, Ivoorkust, Mali, Niger, Senegal en Togo gebruikt wordt. De wisselkoers is vrij constant, €1 is ongeveer gelijk aan 660 CFA. Echt goedkoop is Mali overigens niet, omdat er geen zeehaven is moet er veel per vrachtwagen ingevoerd worden en dat kost natuurlijk veel geld.

31. Buiten de stad is de hoeveelheid verkeer spaarzaam.

Afbeelding
On the road between Bamako and Siby by Timon91, on Flickr

32. De Sahel is nu vrij groen, zo na het regenseizoen.

Afbeelding
On the road between Bamako and Siby by Timon91, on Flickr

33. Een mooie berg, niet ver voor Siby.

Afbeelding
On the road between Bamako and Siby by Timon91, on Flickr

Onderweg worden we aangehouden door een groep militairen met grote mitrailleurs. Een slecht teken, want er is hier verder niemand. Ze kunnen in feite alles met je doen als ze willen, maar het is alleen weer één van de vele documentcontroles. Lichtelijk opgelucht rijden we verder :')

34. Aangekomen in Siby moeten we een stukje de weg af, wat met een kleine auto altijd oppassen geblazen is :') We raken een paar keer wat, maar we halen de herberg waar we naar op pad zijn zonder schade.

Afbeelding
Streetview in Siby by Timon91, on Flickr

35. De herberg waar we parkeren en waar we straks gaan lunchen. De boog op de achtergrond is waarom we hier zijn, daar gaan we zo heenlopen.

Afbeelding
Auberge near the Arche de Kamadjan, Siby by Timon91, on Flickr

36. Mooie rotspartijen onderweg.

Afbeelding
On the way to Arche de Kamadjan, Siby by Timon91, on Flickr

37. De boog van Kamadjan (L'Arche de Kamadjan), waar we na een klein half uurtje lopen aankomen.

Afbeelding
Arche de Kamadjan, Siby by Timon91, on Flickr

38. Na wat uitrusten vinden we het pad wat naar de bovenkant van de boog leidt, het uitzicht is fenomenaal! Beneden zie je vele mangobomen, dus er is wel wat landbouw. Infrastructuur voor dit soort goederen is er echter nauwelijks, waardoor er in het oogstseizoen een maand of anderhalf mango's in overvloed zijn en ze spotgoedkoop zijn, maar daarbuiten is er geen mango te krijgen omdat er geen koelhuizen zijn.

Afbeelding
View from the Arche de Kamadjan, Siby by Timon91, on Flickr

39. Prachtig, deze rotsen.

Afbeelding
View from the Arche de Kamadjan, Siby by Timon91, on Flickr

40. De boog van boven gezien ;)

Afbeelding
Arche de Kamadjan, Siby by Timon91, on Flickr

41. Beneden ligt een buitenwijk van het dorpje Siby. Dit uitzicht heeft een heel hoog "Leeuwenkoning"-gehalte, alleen is er niet echt wild in deze omgeving :') Voor safari's hoef je niet naar Mali.

Afbeelding
View from the Arche de Kamadjan, Siby by Timon91, on Flickr

42. Na een overdadige lunch in de herberg gaan we een klein stukje verder. Je kan hier ook rotsklimmen, wat Mathias doet en Jeroen en ik pogen te doen :') De gids lacht zich een ongeluk bij het zien van onze onkunde, maar we halen wel de top via een makkelijke route :')

Afbeelding
Rock climbing, Siby by Timon91, on Flickr

43. Geitjes in Siby. Toch nog wat wilde dieren gezien dus :mrgreen:

Afbeelding
Goats in Siby by Timon91, on Flickr

44. Na een biertje vangen we de terugweg aan. De auto's die we onderweg passeren zijn de moeite waard om te bekijken :')

Afbeelding
On the road between Siby and Bamako by Timon91, on Flickr

45. Een onbemand checkpoint. Vaak staan op dit soort punten agenten voor controles, maar nu is het leeg - vandaar dat er ook een foto gemaakt kan worden, want anders is dat hoogst onverstandig om te doen :')

Afbeelding
Checkpoint on the road between Siby and Bamako by Timon91, on Flickr

46. Drempels, dodelijke units zijn dit. Sommige zijn zo hoog dat je er met een kleine/lage auto schuin overheen moet. Vaak staan er mensen bij drempels om wat spul te verkopen. Het vermoeden is dan ook dat een dorp alleen drempels aanlegt om verkooppunten te creëren, want waar chauffeurs moeten afremmen zijn ze ook sneller geneigd om even te stoppen.

Afbeelding
Speed bump on the road between Siby and Bamako by Timon91, on Flickr

47. Onderweg, we hebben nog een uur of anderhalf tot het donker is. Let op de Franse RN-paaltjes langs de weg. Overigens passeren we het militaire checkpoint van de heenweg weer, ze staan er nog maar wij mogen gelukkig gewoon door.

Afbeelding
On the road between Siby and Bamako by Timon91, on Flickr

48. De tolpoort, die meteen de grens van Bamako is. Ook het "Péage"-bord is 100% Frans.

Afbeelding
Toll station, Bamako by Timon91, on Flickr

49. De volgende dag gaan we terug naar de noordkant van de stad, hier heb je een uitzichtpunt over de stad. Hoogbouw is er niet echt dus je moet het van de weinige heuvels aan de noordkant hebben. Het is wel even een stukje lopen, helaas met heel weinig beschutting.

Afbeelding
Walking towards a viewpoint, Bamako by Timon91, on Flickr

50. Het stadion, waar de voorbereidingen voor één of andere ceremonie gaande zijn.

Afbeelding
Football stadium, Bamako by Timon91, on Flickr

51. De andere kant op zien we een markt en een leeg, vervallen zwembad.

Afbeelding
View over Bamako by Timon91, on Flickr

52. In de verte is een tankwagen ontploft - zo zou later blijken. Over dit soort gebeurtenissen word je als expat per sms geïnformeerd, dan weet je waar je uit de buurt moet blijven. Ook bij demonstraties, mits gepland, krijg je bericht want dat zijn al helemaal evenementen om te vermijden, zeker als blanke. Malinezen zijn extreem vriendelijk en behulpzaam, maar de demonstraties zijn vooral tegen Frankrijk gericht en er hoeft maar één iemand te zijn die op het idee komt zijn woede op jou af te reageren en je bent er geweest :X

Afbeelding
Exploded truck, Bamako by Timon91, on Flickr

53. Bamako dus, in het Bambara betekent het "krokodillenstaart". In de verte zie je de Niger liggen en twee van de drie bruggen. De derde brug ligt een aantal kilometer naar het oosten, naar links, dat is de nieuwste. De eerste brug is die links, de tweede is die rechts. Het klinkt wat onlogisch want qua volgorde is het dus derde-eerste-tweede, maar dat is gewoon genoemd naar de leeftijd van de brug. Officiële namen zullen er ook wel zijn maar die worden niet echt gebruikt. De eerste brug heeft overigens maar twee rijstroken en is in de spits éénrichtingsverkeer (ochtend zuid-noord, avond noord-zuid) in een poging de verkeerschaos wat te stroomlijnen.

Afbeelding
View over Bamako by Timon91, on Flickr

's Avonds winnen we als eerste niet-Amerikaanse team ooit met glans de pubquiz van de American Club (nu nog hopen dat geen van de diplomaten/spionnen daar onze namen als spion van de vijand genoteerd heeft :') ) en drinken daar nog wat biertjes. Mathias heeft de volgende dag een belangrijke afspraak en gaat niet mee, maar Jeroen en ik gaan met een paar vrienden van Mathias nog even op stap. Eerst naar een bizarre club, waar een stuk of acht Russische/Oekraïense/Wit-Russische dames achter de bar staan voor wie je een duur drankje moet kopen om met ze te praten :') Dat doen we natuurlijk niet, maar als ik onze biertjes afreken spreek ik de dame die me helpt aan in het Pools, wat ze ook wel blijkt te verstaan. Ze komt uit Wit-Rusland, woont al drie (!) jaar hier en als ik vraag hoe het haar bevalt is haar antwoord iets in de trant van "niet heel best" :') Vreemd, louche en bizar dit :') Daarna belanden we ergens aan de rand van de stad, een aardig stukje off-road, nog bij een willekeurige poolparty bij een onafgebouwd huis, voor de verjaardag van een vriendin van een vriend of iets dergelijks :') Er zijn veel dronken Malinezen en de sfeer is een beetje vreemd, maar door het bizarre van het geheel juist weer ontzettend leuk. Pas tegen vieren zijn we terug thuis, zo hebben we het nachtleven van Bamako ook wel weer gezien :')

54. De laatste dag is een zaterdag, en op zaterdag wordt er altijd een zogenaamde "hash" georganiseerd. Het is eigenlijk een wandeling of stuk hardlopen met een grote groep mensen, voornamelijk expats. Elke week is het op een andere plek, ergens in of om de stad. Vandaag is het in de heuvels ten noorden van de stad, maar dan iets meer ten westen van waar we gisteren waren. Het weer is rustig en niet te heet en de plek is mooi, dus er zijn veel deelnemers.

Afbeelding
View over Bamako by Timon91, on Flickr

55. Ook is het zo vlak voor zonsondergang wat minder heiig, dus we hebben mooie uitzichten op de stad! :)

Afbeelding
View over Bamako by Timon91, on Flickr

56. Buitenwijken van Bamako. Mohamed loopt ook mee vandaag, voor hem is het ook iets nieuws in z'n eigen stad. Ondanks dat het gros van de deelnemers expat is doen er wel veel Malinezen mee. Het trekt heel wat bekijks in de buurt en een paar zwaarbewapende mannen op een pick-up truck houden de boel goed in de gaten.

Afbeelding
View over Bamako by Timon91, on Flickr

57. De wandeling is ongeveer 6 km, de hardlopers doen 9. Het is een mooie afsluiting van onze reis hier! :D

Afbeelding
View over Bamako by Timon91, on Flickr

58. Vervoer op de scooter. Heuvelafwaarts lopen is best link, want je hoort de scooters achter je niet. Om brandstof te besparen zetten ze vaak heuvelafwaarts de motor uit.

Afbeelding
Transport in a suburb of Bamako by Timon91, on Flickr

59. Een voetbalwedstrijd nabij het startpunt van de hash.

Afbeelding
Football game, Bamako by Timon91, on Flickr

60. We gaan eten bij een beetje vaag restaurant in het centrum. Het is in de open lucht maar het is stikdonker, de muziek van de Congolese band die aan het spelen is staat loeihard, dus met elkaar praten is schier onmogelijk.

Afbeelding
Music in a restaurant, Bamako by Timon91, on Flickr

Na het eten gaan we naar huis, douchen, pakken en op pad. Het laatste bezoek in Mali is een bezoek aan de familie van Mohamed, die nabij het vliegveld woont. Omdat we daarna nog wat tijd moeten doden gaan we nog naar twee nabijgelegen bars, die heel leuk zijn. Veel traditionele en moderne Afrikaanse muziek en veel dansende mensen, het is een authentiek geheel! Rond middernacht rijden we richting vliegveld, voor de lange reis naar huis. Waar je normaal gesproken vier controlepunten hebt voordat je in het vliegtuig zit (inchecken, paspoortcontrole, security en instappen) zit je in Bamako richting de 20 :') Het vliegveld is inefficiëntie ten top, de vertrekschermen werken nauwelijks en alles gaat langzaam. De vlucht uit Casablanca komt een half uur te laat aan, dus vertrek is ook een half uur te laat. We hebben weinig tijd in Casablanca en de hal van de transitcontrole staat helemaal VOL, er staan letterlijk echt honderden (voornamelijk zeer gestreste) mensen. Er zijn maar drie scanners open voor de controle dus het gaat tergend langzaam. We spotten een grote Afrikaanse man uit ons vliegtuig die er redelijk zelfverzekerd bij loopt en eruitziet alsof hij vaker met dit bijltje gehakt heeft. We volgen hem en heel behendig tikt hij een lijntje open waardoor we opeens bijna vooraan staan. Kijk, zo kan het ook :') Uiteindelijk zijn we er in 20 minuten doorheen, hebben we nog net tijd om even naar de wc te gaan en moeten dan meteen weer het vliegtuig in. Mijn rugzak komt nog met een auto aangereden - krappe aansluiting - en het voor slechts 1/3e gevulde vliegtuig naar Brussel vertrekt op tijd. Goh, waar zouden al die andere mensen gebleven zijn? :X Waardeloos vliegveld, Casablanca. De vlucht naar Brussel is verder weinig bijzonders, op tijd staan we weer aan de grond, op Zaventem is het erg rustig. Uiteraard rijdt de trein naar Amsterdam niet vanwege werkzaamheden, dus we moeten eerst naar Brussel zelf toe en pakken daar de stoptrein, pardon, IC naar Nederland. Het is moeilijk om wakker te blijven in de trein, na een nacht met vier uur slaap en een nacht zonder slaap :') Uiteindelijk ben ik tegen vijven weer thuis, na een stressvolle reis. Ik ben heel blij weer thuis te zijn! :) Minder is dat ik de volgende dag meteen weer moet werken, maar vooruit dan maar :') Mali was een interessante bestemming, maar ik kan het je niet aanraden als je er niemand kent. Normaliter is het geen land waar je als niet-diplomaat/NGO-medewerker/militair gauw komt, en dan als helemaal niet als toerist. Kennis van de lokale gang van zaken is eigenlijk wel een vereiste. Voor mij was het de eerste keer "echt" Afrika, want Noord-Afrika is eigenlijk meer Arabisch dan Afrikaans - het was in ieder geval een beste vuurdoop in het diepe van Afrika :') Als gewoon vakantieland heeft Mali momenteel niet veel te bieden en het ziet er ook naar uit dat de situatie eerder slechter dan beter wordt :( Ik hoop er maar het beste van, want ik gun die lieve Malinezen van harte een beter leven.

Dat was het dan! Een veelzijdige reis, met dus drie werelddelen en een volle rugzak, omdat er voor vier seizoenen gepakt moest worden. Ik heb weer wat nieuwe regio's verkend, een aantal nieuwe stukken spoor bereden, nieuwe vrienden gemaakt en één nieuw land bezocht (maar eigenlijk twee). Hoogtepunten waren voor mij Eskişehir en Naxçıvan, met Mali als een bizar toetje. Ik hoop dat jullie het ook weer een interessante reeks vonden, ook al is de hoeveelheid OV zeker in dit deel wat spaarzaam ;) Bedankt in ieder geval voor het meelezen en laat maar weten wat jullie ervan vonden ;) Rest mij nog jullie alvast een gelukkig en reislustig 2020 te wensen! *O*
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33491
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor Daniel » ma 30 dec 2019, 19:56

Net als je denkt dat het niet bizarder kan... en dan dit reisverhaal :P Geweldig verslag weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor Milco » ma 30 dec 2019, 20:19

Inderdaad, zeker bizar en respect dat je zulke verre reizen naar "onbekende" landen durft te maken. Geweldige verslagen en ik ben héél benieuwd wat je hierna allemaal gaat verzinnen :mrgreen:
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 23-02-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 25-01-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

waldo79
Berichten: 5052
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor waldo79 » ma 30 dec 2019, 20:46

@Milco; ik denk dat je alleen in een dronken bui kunt bedenken dat je naar Mali wilt gaan _O-
Dat je vriendin heeft laten gaan (A)

Verder chapeau, Timon voor dit bizarre en vermakelijke reisverslag :Y
Mij best :)

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4825
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor Mikos » ma 30 dec 2019, 20:49

Op de rest had ik nog niet gereageerd, ik wilde eerst afwachten waar het allemaal naar toe zou gaan. Bijzondere keuzes binnen een bijzondere reis. Bedankt voor het delen, maar ik denk dat ik het bij Fiemel houd als ik een aparte bestemming wil bezoeken, in plaats van Mali :mrgreen: Je hebt weer een hoop gezien en laten zien, waarvoor dank!

waldo79
Berichten: 5052
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor waldo79 » ma 30 dec 2019, 20:51

Mikos, jij schelm bent ook niet vies van een tripje ver van huis (A)
Mij best :)

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4825
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor Mikos » ma 30 dec 2019, 20:55

Ook dat is waar, maar ik maak hier en daar toch iets andere keuzes :mrgreen: Maar Timon inspireert wel, daar kun je niks van zeggen.

waldo79
Berichten: 5052
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor waldo79 » ma 30 dec 2019, 20:56

Misschien wil hij wel voor zijn 49e Floortje Dessing evenaren :D
Mij best :)

Durashift
Berichten: 4084
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor Durashift » ma 30 dec 2019, 23:00

Gaaf verslag wederom. Leuk om eens iets positiefs over Mali (Bamako) te lezen. :pos:

diederickx
Berichten: 1028
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor diederickx » di 31 dec 2019, 03:35

Timon91 schreef:[...] over het nieuwe vliegveld van İstanbul heb gelezen en het zo'n 800 km buiten de stad ligt [...]
80 Km buiten Istanbul, neem ik aan.

waldo79
Berichten: 5052
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor waldo79 » di 31 dec 2019, 07:29

Je zou kunnen zeggen dat het gevoelsmatig 800 km buiten de stad ligt.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor Etienne » di 31 dec 2019, 08:03

Die verslagen van jou lezen lekker weg :pos:
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)

Timon91
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor Timon91 » di 31 dec 2019, 08:59

Thanks allemaal! :D

waldo79 schreef:@Milco; ik denk dat je alleen in een dronken bui kunt bedenken dat je naar Mali wilt gaan _O-
Dat je vriendin heeft laten gaan (A)

Verder chapeau, Timon voor dit bizarre en vermakelijke reisverslag :Y


Tsja, echt te springen stond ze natuurlijk niet :') Maar dat we daar heen gingen om een maat op te zoeken die daar met z'n vriendin woont en lokale kennis van zaken heeft, helpt wel ;)

Mikos schreef:Op de rest had ik nog niet gereageerd, ik wilde eerst afwachten waar het allemaal naar toe zou gaan. Bijzondere keuzes binnen een bijzondere reis. Bedankt voor het delen, maar ik denk dat ik het bij Fiemel houd als ik een aparte bestemming wil bezoeken, in plaats van Mali :mrgreen: Je hebt weer een hoop gezien en laten zien, waarvoor dank!


En je had het nog wel kunnen weten :mrgreen: Ik heb het je verteld tijdens onze expeditie :mrgreen: Of heb je Bali verstaan, net als veel van mijn collega's? :mrgreen:

waldo79 schreef:Misschien wil hij wel voor zijn 49e Floortje Dessing evenaren :D


Als ik echt alleen maar op vakantie zou gaan om landen af te strepen had ik het hele eerste deel niet gedaan :')

diederickx schreef:80 Km buiten Istanbul, neem ik aan.


Gevoelsmatig 800, in de praktijk een kilometer of 60 ;) Tussen het ene naar het andere vliegveld van de stad zit overigens een kilometer of 90; het zou me niets verbazen als Turkish Airlines ooit nog eens een lijndienst begint tussen Sabiha Gökçen en Arnavütköy :')
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4702
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor isadora » di 31 dec 2019, 09:25

Een bijzondere wending aan je reis, met een wel erg obscure bestemming.
Petje af voor het lef, ik zou hier nooit komen, is mijn grens voorbij.
Maar ben blij met jouw verslag, om zodoende toch een beetje te kunnen proeven, van wat er op dat continent zoal is te vinden.

Heel fijne jaarwisseling en een goed nieuw jaar gewenst! :pos: :pos: :pos:
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4825
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor Mikos » di 31 dec 2019, 11:37

Timon91 schreef:En je had het nog wel kunnen weten :mrgreen: Ik heb het je verteld tijdens onze expeditie :mrgreen: Of heb je Bali verstaan, net als veel van mijn collega's? :mrgreen:

Ik had niet in de gaten dat je dat met deze reis zou combineren. Sowieso een aparte combinatie :mrgreen: Maar wel mooi! Volgende keer expeditie Friesland? :wink:

waldo79
Berichten: 5052
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor waldo79 » di 31 dec 2019, 12:34

@Mikos: gelukkig zijn er in Afrika genoeg landen die minder risicovol kunt bezoeken :mrgreen:
Mij best :)

en-es
Berichten: 1383
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor en-es » di 31 dec 2019, 13:13

Moet er niet aan denken om daar ontvoerd te worden en dan de hoofdrol spelen in een onthoofding-video............... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15194
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor Meltrain » di 31 dec 2019, 13:56

Wederom een mooi verslag. :D :pos:
De Sotrama is dus de Malinese mashrutka? ;)

Timon91 schreef:19. Pumbaa en Timon :mrgreen:

Afbeelding
Pumbaa and Timon91 in the Bamako Zoo by Timon91, on Flickr

:lol:

Ik wens jou ook een mooi 2020 toe. :)
Elke werkdag van Rlb naar Asa en terug.

umbusko
Berichten: 1369
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor umbusko » di 31 dec 2019, 18:57

Prachtig weer. :D En ik maar denken dat het vijfde deel "heel anders" zou worden doordat er nog een paar dagen in België of zo achter geplakt zouden worden. :') Ik had beter kunnen weten. :') Dank voor de prachtige verslagen en een schitterend 2020! :)

ZO6176
Berichten: 2956
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor ZO6176 » di 31 dec 2019, 21:34

Mali. Eigenlijk een land waar ik helemaal niks van wist. Daarom ook erg genoten van dit verslag maar ben er vrijwel zeker van dat ik daar nooit zal komen.

Gebruikersnaam
Berichten: 336
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor Gebruikersnaam » wo 01 jan 2020, 15:33

Erg gaaf verslag weer!
Timon91 schreef:... en reislustig 2020 te wensen! *O*

Dat komt wel goed met al jouw leesvoer :wink:

PHS
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor PHS » wo 01 jan 2020, 18:55

Gisteren en vandaag de tijd gehad om jouw reisverslagen van Azerbeidzjan en Mali te lezen, ben ook dit keer niet teleurgesteld :mrgreen:

Azerbeidzjan is een tamelijk vreselijke oliedictatuur, misschien na Wit-Rusland wel de vreselijkste van Europa. Nochtans zitten ze in de Raad van Europa en dus ook het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, waar ze dus heel regelmatig klop krijgen voor allerlei mensenrechtenschendingen. Ik vind leuk om zo eens een ander perspectief op dit land te krijgen, je bent toch een stuk verder gekomen dan de façades van het regime in Bakoe.

Mali trekt mij wat minder, komt iets te ellendig, stoffig en gevaarlijk op mij over, eigenlijk bevestigt jouw verslag gewoon mijn vooroordelen over dat land :mrgreen:

Timon91
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor Timon91 » do 02 jan 2020, 17:30

Bedankt allemaal!

Mikos schreef:Ik had niet in de gaten dat je dat met deze reis zou combineren. Sowieso een aparte combinatie :mrgreen: Maar wel mooi! Volgende keer expeditie Friesland? :wink:


Ik weet niet of ik Friesland wel aandurf.... :X

en-es schreef:Moet er niet aan denken om daar ontvoerd te worden en dan de hoofdrol spelen in een onthoofding-video............... :mrgreen:


En daarom zijn we dus niet naar noord-Mali gegaan :') Misschien dat er daarom code rood geldt voor een groot deel van het land :mrgreen:

Meltrain schreef:Wederom een mooi verslag. :D :pos:
De Sotrama is dus de Malinese mashrutka? ;)


Exact! :mrgreen:
Mijn Flickr account.

Anne
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38

Re: Drie werelddelen, vier seizoenen (5): Bamako, une ville très africaine! [60] (slot)

Berichtdoor Anne » zo 05 jan 2020, 19:25

Weer een mooie serie van reisverslagen.

Ben zelf een 22 jaar terug in Mali geweest (groepsreis die ook naar Burkina en Ghana ging).
Jammer dat je daar nu niet meer vrij kan reizen want o.a. Mopti, Segou, Djenne (de grote moskee) en de Dogon vallei zijn zeker de moeite waard. Ook de rust tijdens de boottocht op de Niger. Voor de reis zelf hadden we toen een "eigen" busje. Dit was een oude Hollandse bestelbus waarin ramen waren gemaakt en busbanken in gezet. Ook al was het een eigen bus; de chauffeur vond dat er geen vrij stoelen behoren te zijn zodat hij steeds weer mensen op pikte (om wat bij te verdienen).
Die drempels in de wegen had je toen ook al.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten