Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Zugführer »

Omdat de winter in Nederland nog niet echt op gang wil komen vertrok ik aan het begin van deze maand naar het niet zo hoge noorden in de hoop daar de winter te vinden. Eigenlijk vooral ook omdat ik nog een keer langs wilde bij vrienden in Stockholm, die daar nog maar tot eind maart wonen. Bovendien had ik opeens alle tijd van de wereld, dus twijfelde ik niet langer, schafte mezelf een interrail aan en begon een retourtje Stockholm te plannen, dat uiteindelijk uit de hand liep tot een rondreis van twee weken rond de Baltische Zee.
In dit eerste deel reis ik naar Zweden en Åland, een eilandengroep die ongeveer tussen Stockholm en Helsinki in ligt, men sprekt er Zweeds, maar het is een semi-onafhankelijk deel van Finland.
In het tweede deel dat nog volgt maak ik dan de recentelijk op OVNL populair gebleken reis van Tallinn door de Baltische staten naar het zuiden.

Afbeelding

1. Na wat omzwervingen door Duitsland arriveer ik rond kwart voor 5 in Hamburg, waar zo direct deze rechtstreekse intercity naar København gaat vertrekken. Helaas niet meer via de boot, maar wel een kwartier sneller, hoewel het gevoelsmatig juist wat langer lijkt te duren zonder de onderbreking op de ferry. Rond half 10 arriveren we in de Deense hoofdstad.
Afbeelding
Intercity to København in Hamburg by Zugführer, on Flickr

2. Ik heb om te beginnen twee nachten in København gepland. De vorige keren viel de stad me wat tegen, maar ik kwam ook niet veel verder dan de stationsomgeving, dus dat wilde ik nu eens rechtzetten. Ik was wel al eens op de hier onder gefotografeerde Nyhavn, misshien wel de bekendste plek van København, maar ook daarbuiten beviel de stad me nu uitstekend.
Afbeelding
Nyhavn in København by Zugführer, on Flickr

3. De kleine zeemeermin zag ik nog nooit, maar nu wel. Het is één van de weinige plekken in de stad waar eigenlijk te veel toeristen zijn, ondanks het regenachtige weer. En dat terwijl er eigenlijk helemaal niks te zien is.
Afbeelding
Little mermaid in København by Zugführer, on Flickr

4. Er is ook een metro in København, waarvan de cityring gloednieuw is. Ik daal het station Marmorkirken af tot aan het onderste perron, het is een flink eind naar beneden (40 meter volgens wikipedia) en het enige station in København waar de perrons boven elkaar liggen.
Afbeelding
København cityringen by Zugführer, on Flickr

Een metronetwerk zonder kaartje is natuurlijk geen metronetwerk. De cityring M3 is dus gloednieuw, lijn M4 wordt nog afgebouwd en gaat straks op het drukste deel van de cityring voor extra capiciteit zorgen.
Afbeelding

5. De volgende ochtend, als Ciara/Sabine/Elsa is gaan liggen, vertrek ik in alle vroegte richting Zweden. Met wat goede wil herken je op deze klok dat het 5:55 uur is. Gelukkig lag mijn hotel op 50 meter lopen van het station.
Afbeelding
København station in early morning by Zugführer, on Flickr

6. Ik ben zo vroeg vertrokken omdat ik nog wat tussenstops wil maken in Zweden. De eerste halte is Alvesta, op nog één station na het eindpunt van de Øresundståg uit Denemarken. Alvesta is een onbeduidend dorp (Småstad) en heeft vooral een belangrijke knooppuntfunctie in het spoornetwerk, het ligt aan de doorgaande lijn van Malmö naar Stockholm en zelfs de hogesnelheidstreinen stoppen hier, maar vermoedelijk met name voor de nabijgelegen stad Växjö.
Afbeelding
Alvesta train station by Zugführer, on Flickr

7. Ze hebben er leuke treintjes, zo'n getrokken trein zal ik later op de middag ook nog ergens treffen, maar dan vergeet ik er uiteraard aan foto van te maken.
Afbeelding
Alvesta train station by Zugführer, on Flickr

8. En er rijden ook deze treintjes, die het station een stuk kleurrijker maken.
Afbeelding
Alvesta train station by Zugführer, on Flickr

9. Het is de Krösatåg om precies te zijn, en die ga ik nu ook nemen, tot in Nässjö
Afbeelding
Krösatågen at Alvesta train station by Zugführer, on Flickr

10. In Nässjö heb ik dan eindelijk de winter gevonden, of nou ja, er liggen wat restanten van bij elkaar geveegde sneeuw.
Afbeelding
Nässjö train station by Zugführer, on Flickr

11. Het volgende traject leg ik af met Snälltåget. De regionale vervoerders op dit deel van het traject accepteren geen Interrail, dus ik "moest" hier met een verplicht te reserveren trein van SJ of Snälltåget. De Snälltåg (aardige trein) kende ik tot nu toe vooral van de nachtverbinding Malmö - Berlin (inclusief ferry), die allen in de zomermaanden gaat. Dagelijks rijden ze echter ook enkele treinparen tussen Malmö en Stockholm. Hier ben ik overigens al gearriveerd in Norrköping.
Afbeelding
Snälltåget at Norrköpping by Zugführer, on Flickr

12. Norrköping is een leuke stad, het is verrassend stedelijk met onder andere een eigen tramnet.
Afbeelding
Norrköpping city by Zugführer, on Flickr

13. De volgende dag rijd ik weer op een vouwfietsje door Stockholm, het bevalt me net als vorig jaar uitstekend. Dit jaar bezoek ik onder andere de Södermalm, aan de zuidkant van de stad, waar je prachtig uitzicht hebt over de stad. Hier kijk je uit op het stadhuis, Ridderholmen en rechts de Gamla Stan.
Afbeelding
Stockholm panorama view from Södermalm by Zugführer, on Flickr

14. Wat verder naar het oosten is ook een uitkijkpuntje en daar kijk je uit op de Skeppsholmen en rechts de Gröna Lund (het attractieparkje). Mijn vrienden wonen (nu nog) een kilometer of 8 hier vandaan, ergens ver weg op de achtergrond van de foto.
Afbeelding
Stockholm panorama view from Södermalm by Zugführer, on Flickr

15. Na twee nachten vertrek ik 's ochtends weer in alle vroegte, daarbij passeer ik het eind/beginstation van de Lidingöbaan, waarvan alleen de N nog werkt :') In mijn vorige reisje in deze hoek kun je eventueel nog wat meer lezen over deze Lidingöbanan en het eiland Lidingö waar ik twee nachten heb overnacht (hier, vanaf foto 34)
Afbeelding
Stockholm Lidingöbanan/Ropsten station by Zugführer, on Flickr

16. De Värtaterminal ligt op 3 kilometer lopen van mijn vrienden. Gelukkig had ik de dag van tevoren alvast uitgezocht of ik er via de beoogde route kon komen, want het is een chaos van hekken en zo hier en het is toch niet zo prettig om dan 's ochtends om 6 uur te ontdekken dat je nog 2 kilometer om moet lopen.
Afbeelding
Värtaterminalen Stockholm by Zugführer, on Flickr

17. De vertrektijd van de boot is om 07:10 uur. Op het ticket stond dat de check-in 30 minuten van tevoren dicht zou gaan, er werd geadviseerd er een uur van tevoren te zijn. Kom ik daar netjes om 6:30 aan, blijkt de check-in überhaupt pas om 06:50 open te gaan. Toch niet zo moeilijk om dat dan ook te communiceren zou je zeggen :')
Afbeelding
Värtaterminalen check-in gates by Zugführer, on Flickr

18. Maar beter te vroeg aanwezig dan te laat! We vertrekken exact om 07:10 uur naar het Finse Turku, via Mariehamn op de Åland eilanden waar ik de ferry ga verlaten. Kost overigens geen drol, 8 euro voor 5,5 uur varen (met interrail korting weliswaar, maar dan nog)
Afbeelding
Leaving värtaterminalen by Zugführer, on Flickr

19. Het grootste deel van de route naar Åland ziet er zo uit. Een soort brede rivier met aan beide zijden (ei)land en af en toe een boot uit de tegengestelde richting...
Afbeelding
Ferry between Stockholm and Mariehamn by Zugführer, on Flickr

20. ...en soms een leuk dorpje aan de oever.
Afbeelding
Village seen from ferry between Stockholm and Mariehamn by Zugführer, on Flickr

21. Aan boord hangt een uiterst inteligente klok, zodat er niet gekozen hoeft te worden tussen Finse of Zweedse tijd aan boord :-)
Afbeelding
Swedish and Finnish time on ferry by Zugführer, on Flickr

22. Na 5,5 uur varen komen we aan op Åland. Vrijwel alle reizigers blijven op de boot, ik tel om precies te zijn 10 voetpassagiers die het schip verlaten, en daarvan gaan er 9 meteen weer mee terug met een schip dat 10 minuten later weer naar Stockholm vertrekt. Wat de lol van zo'n "day cruise" is weet ik ook niet precies, want ik had het na een paar uur wel gezien op de boot ;) Er is overigens iets kapot aan de loopbrug vanwege de storm, dus moeten we de boot via het autodek verlaten, wat mij dan weer de gelegenheid geeft tot het maken van een foto.
Afbeelding
Mariehamn harbour by Zugführer, on Flickr

23. Ik ben dus de enige voetpassagier die hier arriveert en er de komende 10 uur door gaat brengen. Ik word in ieder geval hartelijk welkom geheten.
Afbeelding
Welcome to Åland by Zugführer, on Flickr

24. Het is spitsuur in Mariehamn, want direct na vertrek van de Tallink boten komen er twee boten van Viking Line aan, die een soortgelijkse constructie lijken te hanteren met de mogelijkheid tot een dagcruise.
Afbeelding
Mariehamn harbour by Zugführer, on Flickr

25. Ik loop meteen vanuit de haven richting het zuiden en beklim een soort rots. Ik vind het meteen al prachtig hier, wat een rust en wat een prachtig gebied, ongeveer voor mezelf alleen. Vanaf een afstandje aanschouw ik hoe de Viking Line schepen aanmeren.
Afbeelding
Mariehamn harbour by Zugführer, on Flickr

26. Vervolgens loop ik uren rond over het eiland, tot de zon onder gaat en dan nog iets langer. Veel restaurants zijn dicht, het is natuurlijk niet bepaald hoogseizoen, maar ik vind een prima pizzeria. Als ik later op de avond nog een plek zoek om wat te drinken slaag ik overigens niet echt, het enige wat nog open lijkt is een hotel dat er vrij duur uit ziet en de drankjes zijn hier toch al niet al te goedkoop. Op Åland spreekt men Zweeds, maar er wordt betaald met euro's zoals in de rest van Finland, waar Åland min of meer deel van uit maakt. En het bier is dus ook Fins geprijsd.
Afbeelding
Sunset in Mariehamn by Zugführer, on Flickr

Op dit punt was het eigenlijk de bedoeling om de Tallink-boot van Mariehamn naar Tallinn te nemen, met vertrek om 1:00 uur 's nachts. Op de dag vóór ik uit Nederland vertrok kreeg ik echter een mail dat de bewuste vaart geannnuleerd was. Het was wel mogelijk een dag eerder of later te vertrekken, maar dat zou mijn planning nogal in de war schoppen. Het blijkt dat een nieuw te bouwen boot nog niet klaar was. Gelukkig ben ik op dat moment nog net thuis, waardoor het wat makkelijker is om uit te vinden of er nog alternatieven zijn. Ik vind uiteindelijk een overtocht van Viking Line naar Helsinki, die om 23:45 uur al vertrekt. Ergens is dat wel prettig, want heel veel is er 's avonds laat niet meer te doen in Mariehamn (dat is een understatement). De overtocht is ook nog een stukje goedkoper: 44 euro in plaats van 71, en dat voor een privé cabine. Het is geen geld. Zelfs met de extra kosten voor de overtocht Helinki - Tallinn à 15 euro ben ik nog goedkoper uit.

27. Het uitzicht vanaf het achterdek bij het ontwaken.
Afbeelding
View from ferry between Mariehamn and Helsinki by Zugführer, on Flickr

28. Goed, om 10 uur komt Helsinki dus in beeld, niet geheel volgens origineel plan, maar we maken er het beste maar van ;)
Afbeelding
Helsinki Katajanokan terminaali by Zugführer, on Flickr

29. We kunnen de boot zometeen zelfs op twee niveau's gaan verlaten en dat blijkt niet overbodig, er zijn behoorlijk veel passagiers aan boord, bijna allemaal afkomstig uit Stockholm, want met mij stapte er maar een handjevol mensen in op Åland.
Afbeelding
Helsinki Katajanokan terminaali by Zugführer, on Flickr

30. Viking Line komt aan in het oosten van de stad en ik heb 3 uur later een overtocht met Tallink geboekt die aan de westkant van de stad vertrekt, een kilometer of 4 lopen. Na een stukje lopen kan ik mijn boot van de afgelopen nacht nog mooi even zien liggen. Hij keert vanavond aan het begin van de avond pas weer terug naar Stockholm.
Afbeelding
Viking Line Mariella in Helsinki by Zugführer, on Flickr

31. Niet geheel toevallig kom ik nog even langs het station, waar ik naar de treinen zwaai die ik vandaag niet zal nemen.
Afbeelding
Helsinki train station by Zugführer, on Flickr

32. De west terminal, of Länsiterminaali zoals ze in Finland zo mooi zeggen. Terminal 2 is vrij nieuw en hier lijken de meeste boten nu te vertrekken. De tramlijn is ook doorgetrokken tot aan de nieuwe terminal.
Afbeelding
Helsinki Länsiterminaali 2 by Zugführer, on Flickr

33. Daar gaan we dan richting Estland, het werd tijd.
Afbeelding
View from ferry between Helsinki and Tallinn by Zugführer, on Flickr

34. Om half 4 arriveer ik dan in Tallinn, een uurtje of 5 later dan de bedoeling was.
Afbeelding
Tallinn D-terminal by Zugführer, on Flickr

35. Hoewel ik nu wat minder tijd heb om de stad te bezichtigen doe ik wel een rondje centrum. Met mijn turbolens zoom ik nog in op de boot die op de achtergrond te herkennen is...
Afbeelding
Tallinn city view by Zugführer, on Flickr

36. ...het is namelijk mijn Tallink "Star" die de haven net weer verlaten is, op weg terug naar Helsinki *O*
Afbeelding
Tallink Star leaving Tallinn by Zugführer, on Flickr

37. Dan loop ik nog even naar het station, morgenvroeg zal ik hier vandaan verder gaan reizen, de bedoeling is om vanaf hier geheel per trein Duitsland te gaan bereiken :-)
Afbeelding
Tallinn train station by Zugführer, on Flickr

38. Dit soort treintjes is het enige wat er rijdt, in het vervolgdeel meer van dat moois...
Afbeelding
Tallinn train station by Zugführer, on Flickr

39. Er rijden ook trams in Tallinn, dit is de halte voor het station.
Afbeelding
Tallinn tram stop in front of train station by Zugführer, on Flickr

40. Ik sluit de dag af bij Põhjala, ik denk op het moment mijn favoriete brouwerij ter wereld. Een bezoek aan hun brewpub was na het bezoeken van Stockholm en Åland dan ook het derde doel van dit reisje. Het is behoorlijk druk binnen, ik ben benieuwd of dat altijd zo is of dat de donderdagavond hier ook een typische stapavond is. Het valt me overigens ook op dat er veel Duits gesproken wordt binnen.
Afbeelding
Põjala brewpub by Zugführer, on Flickr

Hoop dat u genoten heeft van dit deel, met meer bootjes dan treintjes. Het vervolg van dit verslag volgt binnenkort, daarin alles wat je ooit wilde weten over reizen per trein door de Baltische landen ;)
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Etienne »

Leuk verslag; maar mij niet echt gezien om die kant op te gaan. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje weer hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Durashift »

Leuk verslag. :pos:
Ik begrijp alleen niet helemaal hoe de vertraging in aankomst in Tallinn ontstaan is. Want je had een boot die 5 kwartier eerder uit Aland vertrok.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door ZO6176 »

Is het station van Helsinki een kopstation? Het lijkt er op dat er een hoop treinen hier ook de hal van het station proberen te bereiken gezien het feit dat de stootjukkem best wel ver van het perron zijn verwijderd. Zou wat voor den Haag centraal zijn. Levert daar een hoop gemopper op vrees ik.
Het tripje zelf is leuk in elkaar gezet. Alleen kun je een stad wel leren kennen als je maar een dagdeel verblijft?
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Chrysa »

ZO6176 schreef:Is het station van Helsinki een kopstation?
Ja.

Verder is Helsinki niet zo veel aan hoor, Suomenlinna is leuk in de zomer, maar verder is het gewoon Antwerpen waar de mensen onverstaanbaar zijn.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Zugführer »

Etienne schreef:Leuk verslag; maar mij niet echt gezien om die kant op te gaan. :)
Ook in de zomer niet? Hoewel het nauwelijks heeft gevroren tijdens mijn reisje lijkt zeker Åland me ook best de moeite waard in de zomer, dan is het weer er wat aangenamer en ben je er ongetwijfeld ook minder eenzaam.
Durashift schreef:Ik begrijp alleen niet helemaal hoe de vertraging in aankomst in Tallinn ontstaan is. Want je had een boot die 5 kwartier eerder uit Aland vertrok.
Ik zou rechtstreeks van Åland naar Tallinn varen, vertrek 1:00, aankomst 10:45, rest van de dag in Tallinn. Maar de omweg via Helsinki heeft best wat tijd gekost, het is nog een uurtje of 2 varen van Helsinki naar Tallinn.
ZO6176 schreef:Het tripje zelf is leuk in elkaar gezet. Alleen kun je een stad wel leren kennen als je maar een dagdeel verblijft?
Nee, maar het scheelt dat ik alle steden die ik bezocht heb al ken uit het verleden. Bovendien was het in het geval van Tallinn dus niet de bedoeling er maar zo kort te zijn en Helsinki stond überhaupt niet op het programma, kende ik ook al en is inderdaad ook niet een heel spannende stad in mijn ervaring tot nu toe, Tallinn is leuker ;)
PHS

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door PHS »

Leuk verslag, ik kijk uit naar het tweede deel :pos:

Ik ben een paar jaar geleden in Helsinki geweest, toen vond ik het een allerprettigste vakantiebestemming voor een korte stedentrip. De stad is groen, veilig en nauwelijks toeristisch, terwijl het op cultureel (Amos Rex!), culinair (vismarkten!) en architectonisch vlak (Temppeliaukiokerk!) ontzettend veel te bieden heeft. Alleen moet je daar natuurlijk wel van houden, anders kan ik me best voorstellen dat je het er een beetje saai vindt :P
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door waldo79 »

Interessant hoor. Ben benieuwd naar het vervolg.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Zugführer »

Nou ja, Åland vond ik ook heerlijk, en als er iets "een beetje saai" is dan is het dat wel, want naast natuur is er vrij weinig te beleven :mrgreen:
Dat Suomenlinna ziet er best leuk uit trouwens, zal het onthouden voor het geval ik nog eens al dan niet gepland in die hoek terecht kom :p
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door AppleMoose »

Veerboten worden door de Noordelingen vaak gebruikt om relatief goedkoop drank en tabak in te slaan. Dat je vervolgens een hele dag op zo'n boot zit, neemt men dan voor lief :wink: Verder wel een leuk reisje zo :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Chrysa »

Zugführer schreef: Dat Suomenlinna ziet er best leuk uit trouwens, zal het onthouden voor het geval ik nog eens al dan niet gepland in die hoek terecht kom :p
Wel even goed kijken voor vertrek, ik was er in een novembermaand, en er was helemaal niets open op het eiland. :') Wel goed geregeld met die veerboot, valt gewoon onder het reguliere OV, geen gedoe met dure toeristenkaarten.
Turku schijnt ook leuk te zijn, maar toen ik er was was het -24°C, dus ik moet ook nog maar eens die kant op. :')
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Zugführer »

:pos:
Kan prima met de trein, zoals ik heb aangetoond :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5307
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door umbusko »

Leuk verslag! *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :)
Was het om 21:30 nog licht in Kopenhagen? :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Zugführer »

Nope, zo veel noordelijker ligt het niet. In Stockholm was het ongeveer een uurtje eerder donker volgens mij.
Maar ik begrijp je verwarring, de eerste foto is gemaakt op Hamburg Hbf, maar in het tekstje er boven ben ik al met de betreffende trein naar Kopenhagen aan het reizen.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Jeroen78 »

Chrysa schreef:
ZO6176 schreef:Is het station van Helsinki een kopstation?
Ja.

Verder is Helsinki niet zo veel aan hoor, Suomenlinna is leuk in de zomer, maar verder is het gewoon Antwerpen waar de mensen onverstaanbaar zijn.
Helsingfors of Helsinki is vergeleken met andere Europese hoofdsteden ook redelijk jong. Het werd in 1550 gesticht maar groeide pas echt vanaf 1827 toen de Russen het de hoofdstad maakte. Dat was tot dan toe Åbo (Turku) Dat de mensen onverstaanbaar zijn komt ook dat Fins retemoeilijk is en men het verdomt om Zweeds te spreken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Hainje »

De Finnen zijn dus een soort Brusselaars/Walen? (A)
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door trolly »

Jeroen78 schreef:
Chrysa schreef:
ZO6176 schreef:Is het station van Helsinki een kopstation?
Ja.

Verder is Helsinki niet zo veel aan hoor, Suomenlinna is leuk in de zomer, maar verder is het gewoon Antwerpen waar de mensen onverstaanbaar zijn.
Helsingfors of Helsinki is vergeleken met andere Europese hoofdsteden ook redelijk jong. Het werd in 1550 gesticht maar groeide pas echt vanaf 1827 toen de Russen het de hoofdstad maakte. Dat was tot dan toe Åbo (Turku) Dat de mensen onverstaanbaar zijn komt ook dat Fins retemoeilijk is en men het verdomt om Zweeds te spreken.
Daar hebben ze gelijk in, toch? Nederlands is ook niet echt makkelijk, maar Zweeds spreken? Ho maar -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door Jeroen78 »

Zweeds is een officiële taal in Finland en ook een verplicht vak op school dus de meeste Finnen kunnen dus Zweeds. Het is echter de taal van de elite en van Finse vrienden hoor ik wel eens dat de Finlandssvenskar niet altijd even beleefd vragen of hun gesprekspartner Zweeds kunnen. Dus ik snap die houding wel.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Zugführer on Tour #21: Op zoek naar de winter op Åland

Bericht door AppleMoose »

Zweedstalige Finnen en Finstalige Finnen matchen inderdaad niet echt met elkaar. Heeft ook met historie te maken. Zweden heeft een behoorlijk tijdje gepoogd de baas te spelen in Finland.

Iedere Fin krijgt beide talen op school, maar wat ik begrepen heb is dat je meer les krijgt in de taal die je ouders spreken dan in de andere. Anders gezegd, zijn je ouders Zweedstalig, dan krijg je meer Zweedse taalles dan Fins en andersom. Al mag je zelf hier wel een keuze in maken geloof ik.

Wat Fins zo lastig maakt, is dat het nauwelijks verwant is aan andere talen. Dus je hebt niet echt een hulpmiddeltje wat dat betreft. Fins is te leren, het schijnt dat zelfs peuters het spreken (A) Maar zoals een Finse kennis ooit tegen me zei: "Als je Fins wilt leren, vergeet al je kennis van taal en begin helemaal vanaf 0." :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten