Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Manama-Dammam-Al Ahsa
Deel 2: Al Ahsa-Riyadh-Ha'il-Jubbah

Het laatste deel alweer, maar de vakantie was tenslotte ook maar 9 dagen ;) We zijn in de noordelijke stad Ha'il/حَائِل‎, op ruim 600 km ten noordwesten van de hoofdstad Riyadh/رياض. Ik heb na een leuk dagtripje net de huurauto ingeleverd en ga te voet terug naar mijn hotel. Ik ben blij dat ik ondanks de gebrekkige informatie toch nog erin geslaagd ben één van de hoogtepunten van dit land te bezoeken :) In dit laatste deel bezoeken we Ha'il en keren we terug naar Riyadh, waar we nog wat plekken in en om de stad bezoeken, alvorens de terugreis aan te vangen. Een kaartje van de hele reis staat hier, met deel 3 in het rood. De fotoset van Ha'il op Flickr is wat uitgebreid, een deel staat uiteraard in het verslag ;)

Bij de autoverhuur hoorde ik al wat lawaai in de verte, als ik doorloop blijkt er in het niet veel verderop gelegen stadion een voetbalwedstrijd gaande te zijn. Op het grote scorebord kan ik zien dat de wedstrijd zich in de 31e minuut bevindt en ik zie nog veel mensen richting ingang lopen - ach, waarom ook niet? :mrgreen: Na een klein beetje aandringen op een "naïve Hollandse toerist"-manier zoals Kees van der Spek zo goed kan is het geen punt om met m'n tasjes vol met aankopen van de vlooienmarkt naar binnen te gaan, en kan zo van de wedstrijd gaan genieten :')

1. Uiteraard kijkt de koninklijke familie ook mee. Het publiek in het stadion is heel gender-neutraal, want er is maar één gender aanwezig :')

Afbeelding
Football game Al Jabalain-Al Tai in Ha’il by Timon91, on Flickr

2. Ik heb voor een plaatsje schuin achter het doel gekozen, de fanatieke aanhang zit op de grote tribune en daar heb ik nu mooi zicht op. Het blijkt een wedstrijd in de 1e divisie (op één na hoogste niveau) van KSA te zijn, en ik blijk bij een echte stadsderby terecht te zijn gekomen! :D

Afbeelding
Football game Al Jabalain-Al Tai in Ha’il by Timon91, on Flickr

De wedstrijd is niet heel hoogstaand, het publiek reageert wisselend op mij en ik heb nogal vreemde associaties met een stadion vol mannen wat keihard "HEIL HEIL HEIL!" schreeuwt :') Maar goed, dat krijg je in een stad als Ha'il :') Het enige doelpunt van de wedstrijd is er eentje om in te lijsten en na toch wel een vermakelijke wedstrijd ga ik dan echt terug naar het hotel. Na wat uitrusten en het afwachten van het avondgebed ga ik nog even op pad om wat te eten (jeuj, shoarma!) en houd het dan wel voor gezien vandaag.

De volgende dag ga ik terug naar Riyadh, maar omdat de trein pas om 15:30 vertrekt heb ik nog de hele ochtend hier. Ha'il is best groot en ik heb een aardig deel van het centrum nog niet gezien, dus na een kleine ronde research heb ik een idee wat ik nog kan zien hier en ga ik op pad.

3. Dit blok was mijn hotel voor twee nachten in Ha'il. Niet per se een afrader, maar het bed lag wel lekker. Trouwens, als je het op booking.com boekt is het goedkoper dan als je je zonder reservering meldt bij de receptie. Vreemd, maar ook in Riyadh heb ik dit gezien. KSA is tevens het eerste land waar ik elke keer naar naar mijn reserveringsnummer van booking.com gevraagd werd - normaal wordt er überhaupt niet naar je reservering gekeken.

Afbeelding
Ha’il city centre by Timon91, on Flickr

4. Het lokale erfgoedmuseum is nu wel open, het is niet groot maar er is wel veel te zien. Kort gezegd: heel veel ouwe meuk in kamertjes gepropt :mrgreen: Entree is 20 rial, maar het is een privaat museum en als je in Ha'il bent moet je zeker even langs ;)

Afbeelding
Ha’il local heritage museum by Timon91, on Flickr

5. Het meest interessant zijn nog wel de oude foto's van Ha'il, waar er ook genoeg van hangen.

Afbeelding
Ha’il local heritage museum by Timon91, on Flickr

6. Nog een plaatje van één van de kamers, voor het idee.

Afbeelding
Ha’il local heritage museum by Timon91, on Flickr

7. De baas van Aramco schijnt op de rechter foto te staan, die is hier een keer geweest.

Afbeelding
Ha’il local heritage museum by Timon91, on Flickr

8. Ook ligt er een fraaie verzameling oude bankbiljetten van over de hele wereld, Saddam Hussein ontbreekt niet.

Afbeelding
Saddam Hussain banknote, Ha’il local heritage museum by Timon91, on Flickr

9. Het fraaie binnenplaatsje.

Afbeelding
Ha’il local heritage museum by Timon91, on Flickr

10. De meeste oude gebouwen in KSA liggen er echter zo bij, of er ooit nog iets mee gedaan gaat worden betwijfel ik.

Afbeelding
Ha’il city centre by Timon91, on Flickr

11. Een grote moskee in het centrum, waar ik wel even binnen mag kijken. Telt u even mee hoeveel airco's hier staan?

Afbeelding
Airconditioned mosque, Ha’il by Timon91, on Flickr

12. De torens van het Barzanpaleis. Je ziet meteen hoe bewerkelijk het is om modderen gebouwen bij te houden, het is nou eenmaal niet zo vormvast als beton :')

Afbeelding
Ha’il city centre by Timon91, on Flickr

13. Straatbeeld in Ha'il. Let ook even op de drive-thru pinautomaat links. Er zijn daar meer van dan normale in dit land. Toen ik bij het station in Dammam/الدمام ging pinnen vond ik het al zo raar dat ik op m'n hurken moest zitten om te gaan pinnen, maar pas later had ik het door :')

Afbeelding
Ha’il city centre by Timon91, on Flickr

14. Nog een paleis, maar helaas is dit gesloten.

Afbeelding
Ha’il city centre by Timon91, on Flickr

In het centrum slaag ik verder nog voor wat dadels en wat kleine souvenirs, Ha'il heeft uiteindelijk meer te bieden dan ik bij aankomst had ingeschat :) Het enige wat ondanks een uitgebreide zoektocht niet lukt is het wisselen van m'n Bahreini Dinar (BD), dus dat moet ik in Riyadh nog maar proberen.

15. Links het busstation van SAPTCO. Ik spreek hier een Ghanees die al drie uur op een vertraagde bus naar Riyadh staat te wachten, hij zegt dat de busrit 9 uur duurt. Ik vertel hem dat ik vanmiddag met de trein ga en die twee keer zo snel is, waarop hij gauw de locatie van het treinstation op z'n telefoon opslaat en de vertrektijd noteert, maar ik heb hem die middag niet meer gezien.

Afbeelding
Ha’il city centre by Timon91, on Flickr

Na een lekkere en overdadige lunch bij het tentje waar ik twee dagen geleden m'n bezoek aan Ha'il begonnen ben pak ik m'n spullen in, check uit en neem een Uber richting station.

16. Het treinstation van Ha'il, wat verder van de stad ligt dan het vliegveld :')

Afbeelding
Ha’il train station by Timon91, on Flickr

17. Hier functioneren de vertrekschermen zowaar wel, om 15:30 vertrekken we richting Riyadh. Ik ben een uurtje van te voren aanwezig, omdat...

Afbeelding
Departure screen at Ha’il train station by Timon91, on Flickr

18. ...ik voor de terugweg besloten heb mezelf te verwennen en voor 390 rial een Business Class ticket te boeken. 100 euro voor 620 km treinplezier is niet bijster goedkoop, maar ik wou het wel een keertje proberen ;) Na het afgeven van de tas ga ik door de security en word na het controleren van m'n ticket meteen de Business Lounge in verwezen.

Afbeelding
Business lounge, Ha’il train station by Timon91, on Flickr

19. Ook hier zijn de drankjes en kleine hapjes self-service, maar de lounge heeft hier meer te bieden dan bij de SRO.

Afbeelding
Business lounge, Ha’il train station by Timon91, on Flickr

20. 25 minuten voor vertrek worden de 1e klasse passagiers door een steward opgehaald voor het "boarden". Wij mogen eerst, voor het plebs :mrgreen:

Afbeelding
Train to Riyadh at Ha’il train station by Timon91, on Flickr

21. De stoelen voor de komende 4½ uur, niet gek :D

Afbeelding
Business class on board the Ha’il-Riyadh train by Timon91, on Flickr

22. In dit rijtuig bevindt zich ook een gebedsruimte.

Afbeelding
Prayer area on board the train Ha’il-Riyadh by Timon91, on Flickr

23. We vertrekken op de seconde op tijd, ik ben de enige in mijn rijtuig. Direct na vertrek krijgen we een kleine maaltijd, maar die is niet bepaald de moeite waard om de 1e klasse voor te boeken :') Het uitzicht voor de komende 600 km bestaat vanzelfsprekend uit woestijn.

Afbeelding
View from the train Ha’il-Riyadh by Timon91, on Flickr

24. De snelweg richting Riyadh loopt parallel aan de spoorlijn hier, langzaam halen we het wegverkeer in.

Afbeelding
View from the train Ha’il-Riyadh by Timon91, on Flickr

25. Het wordt een beetje bewolkt en er staat wat wind; het geeft een spookachtig effect in de woestijn.

Afbeelding
View from the train Ha’il-Riyadh by Timon91, on Flickr

26. Bij het bereiken van Al Qassim/القصيم passeren we een klein rangeerterreintje.

Afbeelding
View from the train Ha’il-Riyadh by Timon91, on Flickr

27. Sowieso is het bijna donker.

Afbeelding
View from the train Ha’il-Riyadh by Timon91, on Flickr

28. Het station van Al Qassim, vlak voordat de passagiers mogen instappen. Ik wil naar achteren lopen om een foto te maken van de trein, maar word om "security reasons" teruggefloten. Dan niet :P

Afbeelding
Train Ha’il-Riyadh at Al Qassim train station by Timon91, on Flickr

29. Bij het verlaten van Al Qassim passeren we een grote zwerm insecten, die net zo spontaan als dat die begon weer ophoudt.

Afbeelding
Insects near Al Qassim by Timon91, on Flickr

Vanaf Al Qassim zit het zo goed als vol, de rest van de rit gaat grotendeels in het donker. 10 minuten te vroeg bereiken we Riyadh, waar het gelukkig geen issue is om een Uber te vinden. Ik slaap in hetzelfde hotel als de vorige keer in Riyadh, ook al is het ver weg van zowel treinstation als vliegveld. 's Avonds bevestig ik mijn tour voor morgen en heb ik nog wat contact met Paul, de Nederlands-Zuid-Afrikaanse zakenman die hier woont. Op Google Maps vind ik een wisselkantoor in de buurt, waar ik zowaar m'n BD nog kan wisselen :D Ik heb meteen de markt in deze buurt gezien, want die leeft 's avonds en is overdag dood i.v.m. de hitte. Tijdens de terugweg naar het hotel voel ik zowaar een paar druppels regen, de enige "bui" deze vakantie :shock:

Tegen elven ga ik slapen, ik ontbijt na een goede nacht in het hotel en check dan uit. Ik vlieg pas om 2:45 vannacht en had gezien het gebrek aan een bagagestalling maar twee nachten geboekt. Was niet nodig geweest achteraf, dus jammer van die ene nacht die ik al betaald heb :@ Wat ga ik dan doen? Via Paul heb ik geregeld dat ik naar binnen mag bij het Al Turaif district in een buitenwijk van de stad. Dit gerestaureerde district is een groot openluchtmuseum wat het begin van Riyadh en het begin van deze boevenstaat laat zien, maar het is momenteel nog steeds gesloten voor publiek. Alleen VIP's en leden van de koninklijke familie mogen naar binnen - en ik zei de gek, die via een hulpje van een zakenpartner van een zakenman die hij op het station heeft leren kennen ook een permit gescoord heeft :') Met de taxi is het ongeveer 40 minuten rijden, om half 12 sta ik bij de poort die ik van Paul doorgestuurd heb gekregen. De dienstdoende politieagent gebaart meteen dat er niet gestopt mag worden en ik hier niet mag zijn, maar ik ga rustig door met m'n rugzak uitladen. Daarna laat ik op m'n telefoon het permit zien aan de agent, die opeens poeslief wordt en me naar binnen escorteert :') Bij het bewakingshokje word ik geregistreerd en wordt degene die me hier gaat rondleiden opgehaald.

Alle foto's van de laatste dag in Riyadh zijn toegevoegd aan het album op Flickr, met een deel hieronder ;)

Nadat ik door mijn begeleider hier naar het bezoekerscentrum gebracht ben en aan een officiële tourgids ben voorgesteld vertrekt hij weer en gaat mijn tour beginnen - ik ben heel benieuwd :')

30. De open plaats tussen het bezoekerscentrum en het district.

Afbeelding
Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

31. Close-up van een schaalmodel van het district in het bezoekerscentrum.

Afbeelding
Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

32. Na een korte introductie van Malak, een zeer vriendelijke en gesluierde jongedame, gaan we het district in. Vanaf halverwege de 18e eeuw is dit met tussenpozen de hoofdstad van Saudi-Arabië geweest en het heeft daarom een grote symbolische waarde voor het huidige regime. Het is al eerder open geweest voor publiek maar nu is het al een paar jaar dicht voor restauratie. Sinds 2010 staat de plek op de Werelderfgoedlijst.

Afbeelding
Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

33. Een waterput met daarachter de toegangsbrug die de toekomstige ingang vormt.

Afbeelding
Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

34. Een paar VIP's die ook een tour krijgen. Malak is wel geïnteresseerd hoe ik als backpacker hier een permit bemachtigd heb, ik houd het er maar op dat ik een goede bekende ben van een zakenpartner van Mr. John - een bekende naam binnen het district :')

Afbeelding
Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

35. Ze hebben de gebouwen mooi gerestaureerd - niet teveel om het op te leuken maar wel praktisch genoeg om het ook weer bij te kunnen houden. Malak is een goede tourgids, ik leer veel van haar.

Afbeelding
Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

36. Dit is met 16 meter het hoogste modderen gebouw ter wereld, aldus Malak. Ik zeg het maar niet, maar ik heb wel een vermoeden dat dit niet helemaal waar is :P

Afbeelding
Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

37. Door het hele district lopen dit soort wandelwegen, met af en toe wat schaduw.

Afbeelding
Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

38. Sfeerimpressie van binnen.

Afbeelding
Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

39. In één van de gebouwen is een museum over het ontstaan van KSA gevestigd, met o.a. wat oude manuscripten.

Afbeelding
Arabic manuscript, Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

40. Het heilige zwaard van Saud - al is dit een replica want het origineel is bij Bin Salman himself ;)

Afbeelding
Sword of Saud, Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

41. De stamboom van de koninklijke familie. Het grootste bolletje aan de linkerzijde van het hoefijzer bovenin is Bin Salman. De grote bol onderin dat hoefijzer is de huidige koning Salman bin Abdul Aziz al-Saud.

Afbeelding
Family tree of the royal family, Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

42. Behalve dit is er ook nog een volledig gerestaureerd oud stadsdeel, wat we ook bezoeken. Het complex is veel groter dan ik had gedacht.

Afbeelding
Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

43. Uitzicht over de ruïne van de moskee richting de uitgang.

Afbeelding
Al Turaif district, Al Dir’iyah, Riyadh by Timon91, on Flickr

Paul noemde dit "the crown prince's pet project", nu snap ik wel waarom. Het voelt vreemd en ook wel een beetje fout om hier rond te lopen, eerlijk gezegd :') Ik vraag nog expliciet of de foto's die ik hier gemaakt heb op internet kan plaatsen zonder dat er iemand in de problemen komt, maar zoals eigenlijk wel te verwachten was vinden ze het alleen maar leuk om meer exposure te hebben - Marak keek een beetje teleurgesteld toen ik zei dat ik geen Instagram heb :')

Het viel me mee dat ik hier een vrouwelijke tourgids meekreeg, want veel vrouwen heb ik verder logischerwijs niet gesproken. Het schijnt echter al een stuk beter te zijn dan voorheen en ik vermoed dat ik bewust een dame heb toegewezen gekregen om het beeld te veranderen. Je ziet redelijk wat vrouwen werken en autorijden, maar het blijft super vreemd om tegen een omgekeerd boevenbalkje te praten - alle emotie die je te zien krijgt moet je uit de ogen lezen. Langzaamaan kruipt het land op dit vlak vooruit, maar het is toch echt te hopen dat ze vrouwen een keer als mensen gaan behandelen :X

Na met enige moeite m'n rugzak te hebben teruggevonden ga ik weer op pad, met een Careem ga ik naar een Starbucks op zo'n 5 km vanaf hier. De Starbucks? Jep, dat is het startpunt van mijn laatste uitstapje hier! :D 's Middags ga ik met een tour mee naar "The Edge of the World", een zooi kliffen in de woestijn op zo'n 80 km rijden buiten de stad. Het kostte wat moeite om een tour te vinden - alle toeristische dingen kosten hier moeite - maar het is gelukt. Voor 300 rial heb je een middag plezier, maar het is altijd beter dan zelf gaan rijden :') Na een simpele lunch - shoarma - ga ik naar de Starbucks, waar ik Marcell ontmoet. Het is vrij duidelijk dat hij ook op zoek is naar de tour, want veel buitenlanders zie je in deze uithoek van Riyadh niet. Hij komt uit Köln en we praten veel met elkaar. De rest van de groep bestaat uit vier Fransen die niet echt op contact met anderen zitten te wachten, dus Marcell en ik zijn blij dat we elkaar hebben :') Om half 3 vertrekken we, de gids annex chauffeur is aardig maar spreekt geen Engels. Alle foto's van de tour staan op Flickr.

44. Voordat we naar de kliffen gaan stoppen we nog bij een openluchtmuseum in het stadje Sadus/سدوس, waar we wat koffie, thee en dadels krijgen en een rondje lopen.

Afbeelding
Coffee time, Sadus by Timon91, on Flickr

45. Uitzicht over Sadus - het lijkt erg veel op Al Turaif, waar ik vanmorgen was :')

Afbeelding
View over Sadus by Timon91, on Flickr

46. Veel oude gebouwen zijn nog ruïnes, het is niet allemaal zo gelikt hier.

Afbeelding
View over Sadus by Timon91, on Flickr

47. In Sadus pikken we twee - ongesluierde en niet van een hoofddoek voorziene :shock: - Saudische dames op en rijden dan verder. Het zijn bekenden van de gids en ze fungeren voor ons als tolk, want ze spreken allebei goed Engels. Iets buiten Sadus slaan we af en rijden we door de woestijn verder. We zien wat kamelen lopen en stoppen voor een foto. Hoi :mrgreen:

Afbeelding
Camels on the road to the Edge of the World by Timon91, on Flickr

48. Na nog een uur rijden komen we bij het einde van de weg, er staat slechts één andere Jeep. Het is een mooie plek, maar eerst wil ik jullie dit nog even laten zien: behalve het uitzicht is er ook afval te zien, veel afval :(

Afbeelding
Waste near the Edge of the World by Timon91, on Flickr

49. Het uitzicht, rechts de parkeerplaats. De echte "Edge of the World" is nog een stukje lopen vanaf hier.

Afbeelding
The Edge of the World by Timon91, on Flickr

50. De uitstekende kliffen zijn het eindpunt van de wandeling, het uitzicht is echt fenomenaal en het is een schitterende plek om de zonsondergang te bekijken.

Afbeelding
The Edge of the World by Timon91, on Flickr

51. Prachtige kleuren!

Afbeelding
The Edge of the World by Timon91, on Flickr

52. Je voelt je heel klein op deze plek :P

Afbeelding
The Edge of the World by Timon91, on Flickr

53. De zon is bijna onder.

Afbeelding
Sunset at the Edge of the World by Timon91, on Flickr

54. Ja, echt bijna onder 8-)

Afbeelding
Sunset at the Edge of the World by Timon91, on Flickr

Dan horen we in de verte een andere Jeep aankomen, zodra blijkt dat het Arabieren zijn krijgt de ene dame die is meegelopen (de andere is in de auto gebleven) snel de jas van onze gids, doet een sjaal voor haar gezicht, een zonnebril op en trekt de capuchon over haar hoofd. We gaan gauw ergens anders staan - dit is ook de realiteit. Zodra Saudische mannen - zeker een groepje mannen - een onbedekte Saudische vrouw zien is dat voor hen een teken dat ze zo ongeveer alles met haar mogen doen :X Heel apart en heel droevig om te zien hoe snel de sfeer dan omslaat. Zodra we ergens anders staan keert de sfeer weer terug naar "normaal". De dame wil bewust niet onbedekt met ons op de foto, je moet daar heel voorzichtig mee zijn. Voor westerse vrouwen is het dan weer geen enkel probleem, slechts een enkele van de westerse vrouwen die ik deze week heb gezien droegen een hoofddoek. Het is niet verplicht zoals in Iran.

55. Goed, na de zonsondergang koelt het gauw af en gaan we terug naar de auto. Op de terugweg stoppen we nog bij een tentenkamp voor koffie en quadrijden - maar daar heb ik in deze rotswoestijn in het pikkedonker echt geen zin in :') Marcell ook niet, dus we praten vrolijk verder terwijl de Fransen gaan quadrijden. De foto is niet helemaal gelukt, maar voor het idee ;)

Afbeelding
Tent in the desert near the Edge of the World by Timon91, on Flickr

Marcell is overigens DSO-lezer en vrij actief op het Vielfliegertreff-forum, we hebben beiden dit reisverslag gelezen en gebruikt bij onze voorbereiding :P Marcell heeft z'n hele reis door KSA (3 weken!) gepland, geboekt en voorbereid. Ook deze tour heeft hij vooraf geboekt via een ander reisbureau, maar dit is iets wat ik van harte kan afraden ;) Een paar dagen vooruit plannen is meer dan genoeg, het land heeft genoeg verrassingen die je niet kunt plannen :) Marcell heeft dan ook twee keer zoveel betaald voor deze tour als ik, puur omdat hij het van te voren geregeld wou hebben. Verder heeft hij veel interessante reisverhalen, is twee jaar geleden naar Noord-Korea geweest voor het 70-jarig bestaan van het land en we hebben veel uitgewisseld over onze ervaringen.

Na nog een grot vol vleermuizen bezocht te hebben vlakbij het tentenkamp gaan we weer terug naar Riyadh, rond 9 uur worden we bij de Starbucks weer afgezet. Ik moet nog een paar uur overbruggen en Marcell blijft gelukkig nog even, dat maakt het wachten alweer wat aangenamer :) Rond half 11 neemt hij een taxi terug naar z'n hotel, ik overbrug nog een uurtje en bestel dan ook een Uber. Ik had ook terug naar het hotel gekund om nog even te douchen, maar omdat ik geen zin had in gehaast en gestress over de tijd tijdens de tour heb ik vanmorgen al uitgecheckt en m'n rugzak meegenomen. Vanaf hier naar het vliegveld is het nog 35 km rijden, en dat is altijd beter dan eerst 35 km terug naar het hotel en dan weer 50 km naar het vliegveld :') Die taxiritjes zijn ook niet gratis en kosten veel tijd. Met de slechtste en gevaarlijkste chauffeur van deze reis kom ik na enige moeilijkheden - de chauffeur is steeds met z'n telefoon bezig, schreeuwt heel hard naar z'n vrienden via de telefoon dat hij een buitenlander in z'n auto heeft en mist daardoor een paar keer de afslag - aan bij het vliegveld. Hij is de enige die vraagt om een vijfsterren beoordeling in de app, gelukkig wordt hij niet al te boos als ik zeg dat hij blij mag zijn als hij er twee krijgt :') Het inchecken bij Pegasus gaat snel, de grenscontrole is rustig. Een jongen van volgens mij niet ouder dan 15 kijkt schaapachtig en geïrriteerd op als ik m'n paspoort op de balie leg. Hij is op drie telefoons tegelijk bezig met een film kijken, een spelletje spelen en met z'n vrienden appen. Zonder naar m'n paspoort te kijken drukt hij er een stempel in en zegt "go away" :') Bedankt en houdoe! :') Helaas is de vlucht uit İstanbul een uur te laat vertrokken uit İstanbul en wordt er onderweg en tijdens het instappen geen tijd goed gemaakt. Ik heb wederom een uur en 40 minuten overstaptijd op Sabiha Gökçen, dus dat gaat nog leuk worden :') Met een uur vertraging verlaat ik dan Saudi-Arabië. Bedankt voor het bezoek! De vlucht is helemaal vol en het is flink warm binnen, dus van slapen komt er niet veel.

56. Dat er tegenwoordig weer over Irak gevlogen wordt wist ik niet, maar dit is toch echt Baghdad/بغداد! :D

Afbeelding
Baghdad seen from above by Timon91, on Flickr

De landing in İstanbul is ruw en stuiterend, het is heel slecht weer. Ik ben als één van de laatste het vliegtuig uit maar heb een goede staanplaats in de bus, dus ik sta als eerste bij de transitcontrole. Het is veel gestress, want de degene die de instapkaarten controleert is tergend langzaam en velen hebben een nu wel heel krappe aansluiting. De security gaat gelukkig snel en zodra ik erdoor ben heb ik nog net genoeg tijd voor een toiletbezoek, het kopen van een flesje water en een broodje en dan kan ik meteen door het volgende vliegtuig in. De vlucht missen was niet heel erg geweest, want de volgende vlucht naar Amsterdam vertrekt anderhalf uur later al. We rollen precies op tijd, maar het duurt lang voordat we de lucht in mogen. Boven Nederland klaart het op, het eerste wat ik herken is Enschede en daarna is het een feest der herkenning tot de landing :D Nederland van boven blijft toch iets speciaals, vind ik ;) M'n tas komt vrij snel op Schiphol, die heeft de overstap ook nog gehaald :D Na een volle treinrit en een overvolle busrit ben ik tegen een uur 's middags weer thuis, gesloopt maar voldaan :')

Is Saudi-Arabië de moeite om heen te gaan? Er is zeker genoeg te zien, ook al lijkt het landschap alleen maar uit woestijn te bestaan. In het westen en zuidwesten zijn nog wat berggebieden en zowaar ook wat groene stukken, maar je moet wel tegen een dorre bende kunnen :') Qua reiservaring is het speciaal omdat er nog bijna geen toeristen komen, maar dat zal de komende jaren wel veranderen. Bijna elke taxichauffeur ter wereld kent het woord "tourist" wel, maar hier niet - dat zegt wel genoeg. De Saudi's zijn vriendelijk en behulpzaam, maar de manier hoe er met vrouwen en buitenlanders (hiermee worden Indiërs, Pakistanen en Bengalen mee bedoeld) wordt omgegaan geeft wel een dubbel gevoel. Dat maakt het ook meteen een ethisch vraagstuk of je er wel heen wilt, maar dat hebben we in deel 1 al behandeld ;) Verder vond ik het eten niet heel bijzonder en is het een duur land, maar ook bijzonder en uniek qua beleving dus ik keer met een tevreden gevoel terug. Bedankt voor het meelezen, ik hoor graag wat jullie ervan vonden en als jullie nog vragen hebben over het land en/of zelf een reis plannen: schroom niet om een berichtje te sturen! ;) Shukran! *O*
Mijn Flickr account.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Bericht door waldo79 »

Boeiend geschreven :D
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Bericht door Mikos »

Een waardige afsluiter van dit drieluik. Ik zat er al op te wachten wanneer The Edge of the World langs zou komen :mrgreen: Dat schijnt inderdaad heel mooi te zijn.

Bedankt voor het meenemen en tonen van Saudi-Arabië. Laat even weten waar je de volgende keer naar toe wilt gaan, dan probeer ik je dan alsnog voor te zijn :wink:
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Bericht door ZO6176 »

Zeker een mooie afsluiting. Je hebt mij niet warm gemaakt voor een bezoek. Toch interessant om te zien.
PHS

Re: Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Bericht door PHS »

Fraaie afsluiter! :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Bericht door Daniel »

Fraaie afsluiter van een, wederom, bijzondere serie :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Bericht door Anne »

Weer een mooi reisverslag. Alle drie de delen met belangstelling gelezen.
Benieuwd weer naar een volgende reis van je.
Timon91 schreef: Het publiek in het stadion is heel gender-neutraal, want er is maar één gender aanwezig :')
Gender-neutraal is als het niet uitmaakt welk gender je hebt om er te mogen zijn en alle genders dus zijn toegelaten.
Verder is niet vast te stellen of er maar één gender aanwezig is. Dat is iets van binnen. Aan het publiek daar is alleen te zien of het voldoet aan het toegekende (mannelijke) geslacht. Mogelijk zitten er tussen dat publiek wel mensen waarvan het gender niet man is.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Bericht door Zugführer »

Mooi einde. Het ziet er toch allemaal vrij eenzijdig en stoffig uit, je hebt de naam van de reeks natuurlijk niet voor niets zo gekozen. Kan me voorstellen dat je het er na een ruime week wel mee klaar bent :p
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Bericht door Timon91 »

Dank voor de reacties allemaal! :D
Mikos schreef:Een waardige afsluiter van dit drieluik. Ik zat er al op te wachten wanneer The Edge of the World langs zou komen :mrgreen: Dat schijnt inderdaad heel mooi te zijn.

Bedankt voor het meenemen en tonen van Saudi-Arabië. Laat even weten waar je de volgende keer naar toe wilt gaan, dan probeer ik je dan alsnog voor te zijn :wink:
Tsja, je probeert toch naar de plekken te gaan die de moeite waard zijn :mrgreen:

Ehm, morgen naar Milano? Damascus? Sana'a? Ik zie je daar wel :mrgreen:
Anne schreef: Gender-neutraal is als het niet uitmaakt welk gender je hebt om er te mogen zijn en alle genders dus zijn toegelaten.
Verder is niet vast te stellen of er maar één gender aanwezig is. Dat is iets van binnen. Aan het publiek daar is alleen te zien of het voldoet aan het toegekende (mannelijke) geslacht. Mogelijk zitten er tussen dat publiek wel mensen waarvan het gender niet man is.
Ik weet wel wat gender-neutraal betekent, maar gezien het land, hoe daar naar gender-neutraliteit wordt gekeken en de dubbele manier hoe je het woord an sich op kunt vatten vond ik het wel een treffende woordspeling :P Ik hoop dat je het sarcasme aan de hand van de :')-smiley ook begreep ;)
Mijn Flickr account.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Bericht door umbusko »

Ik heb weer genoten, een mooi laatste deel weer! :D Zeker die woestijnplaatjes vind ik echt magisch, al is het maar omdat we hier geen woestijn hebben. En dat je die VIP-permit hebt gekregen, schitterend. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Bericht door Anne »

Timon91 schreef:Ik hoop dat je het sarcasme aan de hand van de :')-smiley ook begreep ;)
OK, duidelijk. :wink:
Ik had de emoy iets anders uitgelegd gezien de idiote scheiding tussen mensen die daar wordt gehanteerd. Zat er dus iets naast maar dat komt doordat ik iets te betrokken ben. Een paar jaar terug zou ik zo met je het stadion in hebben gekund terwijl ik nu dus buiten moet blijven.

Het KSA staat niet op mijn lijstje van te bezoeken landen; dit in tegenstelling tot de aartsrivaal Iran. Hoewel die kliffen bij de woestijn er wel heel werelds mooi uitzien.

Of je een land vanwege de lokale situatie wel of niet moet bezoeken ligt voor mij aan de reiziger zelf. Ook in zogenaamd gesloten landen vinden de inwoners het vaak wel prettig als er vreemdelingen langs komen. Valt mij op dat je in het KSA vrij kunt reizen zonder verplichte gids.

Ik blijf benieuwd naar allerlei landen en de manier van reizen. Dus alle reisverslagen hier lees ik met belangstelling.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Bericht door Timon91 »

Ondanks dat ze er nog lang niet zijn, worden er wel stappen gemaakt met die scheiding. De scheiding tussen de "male section" en "family section" in cafés en restaurants is grotendeels geschiedenis, ik heb het slechts op een paar plekken nog gezien. Op de meeste plekken is de scheiding weg, op andere plekken zijn er nog wel twee delen maar maakt het niet waar je gaat zitten. Officieel mag je denk ik - in ieder geval als westerse vrouw - wel het stadion in, maar het is de vraag hoe daar op gereageerd wordt. Als westerse vrouw heb je het in ieder geval een stuk makkelijker dan als Saudische vrouw: je hoeft je niet aan de kledingvoorschriften te houden, alleen reizen is geen punt, je hoeft geen hoofddoek om en ook als ongetrouwd stel kun je een hotelkamer krijgen. Het is te hopen dat de vrouwen daar ook ooit een eigen keuze gaan krijgen, want voorlopig zitten ze nog dichter bij de Middeleeuwen dan bij 2020.

Dat ze in korte tijd zo vrij geworden zijn is voor mij ook een verrassing. Voorheen was het visum vrijwel onmogelijk om te krijgen, maar als je eenmaal binnen was kon je wel vrij reizen. Sowieso zijn er niet heel veel landen waar je verplicht een gids moet hebben, al verschilt dat vaak weer per nationaliteit (denk aan Amerikanen en Britten in Iran).
Mijn Flickr account.
Accelerat
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 22:01
Locatie: Alberta, Canada

Re: Het stoffige koninkrijk (3): De rand van de wereld [56] (slot)

Bericht door Accelerat »

Wat een bizar land zeg... Maar, fantastisch verslag wederom!
Να πάμε, върви, живей!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten