TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Polaroyd7
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor Polaroyd7 » wo 29 jul 2020, 20:24

Ceci n'est pas un train
(Colmar)


De Tour de France wordt dit jaar waarschijnlijk niet verreden, de TER de France wel. Vanaf het moment dat er versoepelingen kwamen, kwam het idee op om op reis te gaan in den vreemde, relatief dicht bij huis. België was wat saai, Duitsland zou duur worden en Luxemburg trok me, ondanks gratis OV niet echt aan. Veel verder weg gaan was voor mij nog niet echt een optie, hoewel ik evengoed ook naar Oostenrijk had kunnen gaan, maar dat heb ik nog gereserveerd staan voor september. Frankrijk dan? Dat land is per trein superduur, er zijn normaliter, vergeleken met Duitsland, geen interessante ticketformules en het netwerk is daar, samen met de dienstregelingen, ook niet bepaald geweldig.

Een maand terug bereikte het nieuws mij echter dat er een speciaal zomerticket zou zijn voor jongeren: de Pass Jeune TER, waarbij iedereen van 18 tot en met 25 jaar een kalendermaand lang (juli òf augustus) voor 26 euro heel Frankrijk door kon rijden. Superinteressant, zeker omdat er genoeg 'awkward' plaatsen zijn waar ik anders met een Interrail-pass of op een los ticket nooit komen zou omdat ze zo afgelegen zijn, pover bediend worden en/of op een spoorlijn liggen die eerder ronduit 'vervelend' liggen (een paar ervan zal ik gedurende het verhaal benoemen).

Nu zou mijn kans zijn om naar die plaatsen te gaan, aangezien dit jaar mijn laatste jaar is waarop ik zoiets zou kunnen doen, maar ik heb geweifeld of ik zou moeten gaan, omdat Frankrijk tijdens de eerste uitbraak in een strikte confinement (lockdown) ging: iedereen moest verplicht thuisblijven en degenen die naar buiten wilden moesten een ondertekende verklaring hebben met daarin een formeel goedgekeurde reden. De grenzen gingen dicht, het dagelijks leven lag plat, net als zo een beetje elk land in Europa. Ik las een verhaal van een oud Nederlands koppel dat tijdens een reis op dat moment opgesloten kwam te zitten in Frankrijk omdat de langeafstandsbussen en treinen niet meer reden. Omdat alle hotels en verblijven óók op slot moesten, moesten zij als gevolg daarvan meerdere nachten op straat slapen en uiteindelijk hebben ze zelfs hun telefoon moeten verkopen om aan geld te komen voor eten. Bizar verhaal, maar hoe dan ook: die serie aan drastische maatregelen wil ik niet meemaken als ik eenmaal daar ben, als de Franse overheid tijdens mijn verblijf aldaar besluit diezelfde maatregelen weer in te voeren, ze waren immers toch en guerre.

Ik ben uiteindelijk toch op reis gegaan, en wel op 14 juli, de Franse nationale feestdag, omdat ik ingeschat heb dat de kans op een nieuwe lockdown op dat moment nihil is (dit zou economisch en politiek ronduit desastreus zijn) en omdat op dat moment de uitbraak zich gestabiliseerd heeft tot een nog te overzien minimum. De dag ervoor werd de noodtoestand opgeheven en ik kon met een gerust geweten mijn Franse treinpas bestellen via de SNCF-app.

De pass is geldig in heel Frankrijk, dus kan ik alle kanten op. Ik heb mijn plan echter beperkt tot een rondje Grand-Est en Bourgogne-Franche-Comté: Hauts-de-France heb ik nu intussen al gezien en de rest zou te ver weg zijn, mocht er toch de pleuris uitbreken, want ik wil omwille van een worst case scenario binnen één dag het land kunnen verlaten. Klinkt een beetje paranoïde, maar ja, het is een glazen bol, ik heb geen idee wat ik in Frankrijk aantref en voor de rest is een verhoogde waakzaamheid geen verkeerd iets. Een kaartje van de route staat in de spoiler.

Spoiler: show
Dikke lijn = trein; dunne lijn = bus/anders. Iedere kleur staat voor een dag.

Afbeelding


De Pass Jeune TER klinkt heel interessant, maar er zitten toch wat haken en ogen aan, want het is eigenlijk vrij beperkt geldig. Het is enkel geldig voor TER-treinen, Cars TER (door SNCF als TER-vervangende bussen ingelegd) en ook zowaar nog op TERGV, maar dan volgt een lange lijst van dingen waar deze pass niet op geldig is, te weten: Intercités en TGV (dat is logisch), de Petit Train Jaune (Latour-de-Carol-Enveitg - Villefranche-de-Conflent), enkele treinen die een reservering benodigen (Parijs - Normanië schijnt enkele van zulke treinen te hebben) en de pass is ook niet geldig in heel Île-de-France en op grensoverschrijdende trajecten. Op het moment dat ik het kocht, was het überhaupt niet geldig om de grens over te gaan, maar eens ik teruggekeerd was, zag ik dat Ventimiglia en Luxemburg uitgezonderd waren van de grensoverschrijdende beperking. Ook zag ik vlak voor vertrek nog dat er wel wat corridorroutes waren door Île-de-France, die je uitsluitend mocht gebruiken op enkele zeer beperkte tijdslots (in het weekend bijvoorbeeld alleen vanaf 13:00 tot einde middag, niet echt grandioos dus). Ik had geen plan om naar Parijs te gaan, dus voor mij volstonden deze beperkingen.

Dinsdag, 14 juli

14 juli is een werkdag en om in Frankrijk te komen moest ik volle mep betalen. Twee weken voor vertrek kocht ik al via NS International tegen vroegboektarief een enkele reis eerste klas vanuit mijn woonplaats, via Amsterdam naar Noorderkempen à 26 euro, wat op zich nog goed te doen was, als je kijkt naar wat deze route anders tot Breda volle mep zou kosten voor de eerste klas. Omdat het eerste klas is en een internationale route (welja, wat een exotisch ver weg gelegen oord is Noorderkempen toch :D), kan ik ermee de 1st class lounge in op Amsterdam Centraal, wat ik ook dankbaar deed.

1. Ik heb mijzelf 50 minuten overstaptijd gegeven om daar eens rustig met een gratis drankje het vertrekmoment af te wachten, in volledige rust.
Afbeelding

Ik heb nog 11 uur te gaan onderweg met 10 treinen die ik plan te nemen tot aan mijn eindbestemming van vandaag: Verdun. Zo dichtbij, maar ook weer zo ver weg. Ondanks dat 10 treinen nog best veel lijken, heb ik het aantal treinen toch tot een minimum geprobeerd te beperken, met maar 2 langeafstandsverbindingen in België, 1 in Nederland en verder wat aansluitende stoptreinen. Ik had het, als ik het echt zou willen, tot 3 treinen kunnen beperken en 1 bus (thuis - Amsterdam; Amsterdam - Brussel; Brussel - Meuse TGV; Meuse TGV - Verdun [bus]) maar dat zou excessief duur worden en die route is ironisch genoeg niet eens mogelijk in 1 etmaal.

2. De intercity met bestemming Brussel komt op tijd aanrijden en deze zal ook op tijd vertrekken.
Afbeelding

Eenmaal in Noorderkempen wordt het tijd om te verhuizen naar de tweede klas, omdat ik voor de tocht in België, van Noorderkempen tot Athus een Go-Pass 1 (of nee, dat mag je niet meer zo noemen, het heet nu een Youth Ticket... whatever) heb genomen. Ik kon in deze intercity blijven tot aan Brussel en ik verlaat de trein in Brussel-Noord. Ik heb hier 40 minuten overstaptijd, wat meer dan genoeg is om het station eventjes te verlaten om wat te kunnen eten en drinken en om een nieuwe Mobib aan te vragen omdat de Mobib die ik al had verlopen was. Iedereen in de ruimte waar het enige geopende loket stond sprak Frans en ik weet eigenlijk niet wat ik daar van moet vinden. Zijn zij gewoonweg digitaal een stuk minder vaardig, of is Brussel gewoon volkomen verfranst? Ik vermoed beide, gebaseerd op mijn ervaringen aldaar. Hoe dan ook, ik kon een nieuwe kaart krijgen en die kaart vereist een foto. Met een mondkapje op kon niet, dus bij hóge uitzondering moest die voor deze éne keer toch echt af... de foto is overigens volkomen kut (sterk overbelicht).

Na een tijd vervolg ik mijn barre tocht door grijze lucht en verspreide kleine buitjes. De volgende trein is de trein naar Arlon die eigenlijk door had moeten rijden tot Luxemburg, maar dat moment lag Arlon - Luxemburg er helemaal uit door werkzaamheden. De treinen worden, sinds een tijdje gereden met onder meer oude I6-rijtuigen, die met coupés en zo, en dat beviel me wel. Tot aan Libramont hebben er altijd twee anderen in mijn coupé gezeten. De trein was toch best gevuld geweest, omdat in Libramont er opeens een lading aan jeugdig volk uitstapte voor een aansluitende trein.

3. Zulke treinen. Je had er even goed een slaapzak met kussens bij kunnen verkopen, net zoals in de Nightjet.
Afbeelding

Ik had een vervangende bus kunnen nemen tot Luxemburg, maar daar had ik eerlijk gezegd geen zin in. Vlak onder Arlon ligt Athus en dat heeft ook een verbinding met Luxemburg (de stad zelfs) en die verbinding ligt niet plat. Twee bijkomende voordelen van het traject Athus - Luxemburg: op deze route bestaat een halfuursdienst en deze route is gratis omdat Athus, ondanks dat het in België ligt, onderdeel is van het 'binnenlandse' OV-netwerk van Luxemburg. Ik kan zowel direct vanuit Arlon als vanuit Libramont in Athus komen, met aankomst op hetzelfde tijdstip zowaar, maar in Arlon kon ik buiten nog wat eten en drinken en wat vervangende bussen bekijken.

4. Even ter vergelijking: een I6- (opgeknapt) en een I10-rijtuig.
Afbeelding

5. Was de stroom te duur geworden om de sluitseinen van de locomotief zelf aan te laten houden?
Afbeelding

6. De NMBS-werkplaats van Arlon is leuk beschilderd aan de zijkant, alsof het een Desiro is.
Afbeelding

L-treinen vanuit Arlon bieden in Athus een aansluiting op de RB naar Luxemburg van 5 minuten, maar de l-trein komt vertraagd Arlon binnengereden, waarna we ook met 4 minuten vertrekken. In Athus heb ik met een drafje de aansluitende trein naar Luxemburg wel nog kunnen halen.

Verdun ligt hemelsbreed niet echt ver weg van Luxemburg, maar om daar per trein te komen is een beste uitdaging. Er rijden al nauwelijks treinen naartoe, maar aansluitingen voor de trein naar Verdun zijn op zichzelf al ronduit matig te noemen. Het is vandaag de nationale feestdag, dus is de dienstregeling uitgedund en dat maakt dingen niet per se makkelijker. Ik heb twee routes die ik kan nemen om in Verdun te kunnen komen: via Luxemburg-stad en via Longwy. De route via Luxemburg-stad zou het meest vanzelfsprekend geweest zijn: de route zou (achteraf gezien) gratis zijn en het meest frequent tot aan Metz, maar het is ook de drukste. Het was tegen de tijd dat ik daar zou zijn ook spits en dat maakt alles ook wat precair. Interessanter voor mij zou de route zijn via Longwy, omdat je vanuit Luxemburg daar alleen per spitstrein kunt komen en de eerste spitstrein sloot toevallig aan op de laatste TER van de dag naar Nancy, die een comfortabele aansluiting bood van bijna een kwartier op de laatste TER van de dag naar Verdun. Net als Audun-le-Tiche is Longwy in dat geval een curiosum en dan zou ik van de situatie moeten profiteren, hoewel Audun-le-Tiche nog regelmatig treinen heeft. Ik kon, omdat ik in Athus de grens over kon, direct in Rodange (grensstation) de trein op kunnen stappen, maar ik ging nog even uit nieuwsgierigheid een kijkje nemen op een stationnetje in de buurt, namelijk in Differdange. Erg gelukkig werd ik daar niet, dus keerde ik al vlot terug in Pétange, waar ik deze spitstrein afwachtte.

7. Hier had men schijnbaar geen geld voor, of zin in echte paraplu's.
Afbeelding

Interessante aanvulling: op deze dag was Luxemburg op oranje gezet door de Belgische overheid voor reizigers vanwege het relatief hoge aantal besmettingen. Interessant, maar ik kan me wel inbeelden waarom, omdat hier ogenschijnlijk geen discipline heerst.

8. Hij bestaat, hij rijdt: de trein naar Longwy, waar ik wel een kaartje voor heb moeten kopen.
Afbeelding

De trein was druk, maar in Rodange was deze bijna leeg. Tweemaal Franse dubbeldekkers in CFL-kleurstelling, een beetje overkill, maar ja, je weet maar nooit. Ik ben eerder in Longwy geweest (mooie vestingstad, die overigens in een vorig reisverslag nog aan bod kwam), maar ik was nog nooit 'echt' op het station geweest (hoewel ik toen wel per trein aankwam, zij het op een verborgen kopspoortje waardoor ik de rest van het station niet echt heb kunnen zien).

9. Een blik op het kleurrijke palet van treinen alhier. Wel moet het gezegd worden: wat een verpauperde bende was het daar, met verschillende lagen aan asfalt, grind op de 'perrons', oude borden en beeldbuizen.
Afbeelding

10. Tja, de beeldbuizen heb ik eerder gezien in Frankrijk. Hier is niet veel geld naartoe gegaan, laat ik maar zeggen.
Afbeelding

Hoe dan ook: mijn trein stond al klaar en de rit verliep rustig maar stipt, langs de vele spoor- en treinkerkhoven onderweg. Wat staat hier onderweg veel oud materieel gestald om weg te rotten...

11. Volgende halte: spoorwegkerkhof Baroncourt.
Afbeelding

12. Nog één overstap te gaan in Conflans-Jarny. Ook zo'n markant station, met één opgeknapt, gemoderniseerd eilandperron, terwijl het eilandperron ernaast gewoon een hoop grind is dat op het niveau ligt van het spoor dat ernaast ligt, hoewel het wel een soortgelijk model dak erboven heeft.
Afbeelding

13. Ik vermoed zomaar dat het geld op was na dat ene eilandperron. Hier de trein waarmee ik vanuit Longwy naar hier ben gekomen.
Afbeelding

Tijdens mijn wachttijd vertrokken er in totaal vier treinen, inclusief de mijne en vier treinen hier is best druk, maar ja, als je je bedenkt dat dit uur zo een beetje het enige drukke moment is in de namiddag...

14. Hier de trein naar Verdun. Deze heeft vandaag dit station formeel als beginpunt, hoewel deze normaal een directe verbinding heeft met Metz. Dat de trein naar Verdun nu opeens maar in Conflans-Jarny begint is eigenlijk onzin, omdat er vlak vóór nog een trein uit Metz komt met eindbestemming Conflans-Jarny... die erna onder een ander nummer verder rijdt tot aan Verdun. Ach ja, wat is logisch hier, net als de perronaanduidingen.
Afbeelding

15. Na Flanders fields vol poppies heb ik nu ook de zonnebloemvelden van Verdun gezien.
Afbeelding

16. Enkele kleine dorpjes, eerste zonnebloemvelden en heuvels verder, kwam de diesel-AGC dan eindelijk aan in Verdun.
Afbeelding

17. Een paar perronnetjes, een redelijk groot stationsgebouw met een stationschef en een toegankelijke wachtruimte terwijl er verder weinig activiteit te bespeuren valt op een dag: dat is Verdun en dat is daarmee ook het landelijke Frankrijk in een notendop. Na aankomst rangeert de trein gelijk weg en gaan de deuren naar de perrons toe op slot.
Afbeelding

Het is intussen begonnen met regenen en ik krijg honger. Alles is natuurlijk dicht, want 14 juli, maar er is altijd wel ergens een boulangerie open, dus ook hier, in het centrum. De boulanger is in Frankrijk mijn beste vriend, en omdat ik toch al niet zo veel honger heb, sla ik mijn avondmaal en snack daar maar gelijk in. Onderweg naar de boulangerie loop ik nog even een korte route naar de citadel in het centrum.

18. Het is wat verborgen, maar het is er wel nog: de grote omwalling.
Afbeelding

19. Een blik op de haute-ville.
Afbeelding

Normaliter zouden op deze dag er allerlei festiviteiten zijn met muziek en vuurwerkshows, maar vandaag zou daar geen van dat alles georganiseerd worden vanwege de pandemie. Vanuit mijn verblijf, een bed en breakfast als het ware, was wel om de zoveel keer een los vuurwerkprojectiel te horen.

Woensdag, 15 juli

Vandaag is een fietsdag. De vele forten en monumenten die Verdun en omgeving rijk zijn, liggen te ver weg om op te voet te doen en het OV is hier ook geen optie. Tot 2018 reed een shuttlebusje van het centrum naar diverse monumenten en forten, maar die bus is sinds vorig jaar opgeheven ('t is immers niet meer 2014 - 2018). Een fiets kan gehuurd worden bij de VVV van Verdun. Ze bieden uitsluitend ebikes aan, wat prima is, omdat een extra zetje bij het klimmen geen kwaad kan, gezien mijn povere conditie. Ik plan te fietsen tot 2 uur in de middag, maar ik kan altijd nog een paar bussen/treinen later nemen om uit te komen op mijn voorziene eindpunt van vandaag, in Troyes.

Verdun heeft, zoals gezegd weinig treinen, maar er rijdt wel het een en ander aan bussen naar allerlei uithoeken van het schaarsbevolkte departement Meuse, waar het in ligt. Streekbussen rijden onder meer naar Montmédy en Bar-le-Duc terwijl er ook cars TER en navettes TGV rijden naar respectievelijk Châlons-en-Champagne of Meuse TGV en van daaruit verder richting Bar-le-Duc.

Het is goed dat ik hier een ebike heb, want zonder het extra zetje, was ik allang dood geweest onderweg. Ik was na afloop al stevig verbrand, maar ik zou al geen energie meer over hebben voor de rest van de tocht als ik dat op eigen kracht zou moeten doen. Hoe dan ook: het was een bijzonder interessante tocht en ik heb zowaar wat overgelaten om te bezoeken in het vervolg. Even wat sfeerbeelden:

20. Porte Chausée, kenmerkend bouwwerk in het centrum.
Afbeelding

21. Een van de weinige TER's vandaag op een spoorbrug over de Maas. Pas meer dan 6 uur later vertrekt de volgende trein pas.
Afbeelding

22. De ebike die ik gehuurd heb, met dito vlaggetje. Het reed erg interessant, vooral omdat de richting waarop je tussen versnellingen moet schakelen precies andersom was dan dat ik gewend was, wat bij tijden best irritant was.
Afbeelding

23. Onderweg was dit het eerste fort dat ik tegenkwam. Froideterre 2.
Afbeelding

24. Eindje verderop was het aan gort geschoten landschap goed te zien.
Afbeelding

25. Ossuarium van Douaumont.
Afbeelding

26. Plakkaat ter nagedachtenis van het moment waarop de Franse president François Mitterand en de Duitse bondskanselier Helmut Kohl op die iconische foto hand in hand stonden. Die foto was hier genomen. Verzoening tussen aartsvijanden, tussen de graven in.
Afbeelding

27. Reliek van de shuttlebus die hier een paar jaar gereden heeft. Vandaag de dag voorzien van leegte.
Afbeelding

28. Meer dan 17.000 van dit soort graven zijn hier te vinden.
Afbeelding

29. Pas op, fietsers!
Afbeelding

30. Het fort van Douaumont. Het leek hier niet zo druk, maar toch druk genoeg om een wachttijd te hebben bij de ingang.
Afbeelding

31. Een heuvelachtig parcours aan stenen en goten later, tref ik het dorpje Vaux-devant-Damloup aan, een dorp dat volledig vernietigd is geweest tijdens de Eerste Wereldoorlog en nadien vele jaren vernietigd gelaten is. Intussen staan hier alweer wat huisjes en is hier ook wat leven te bespeuren.
Afbeelding

32. Bij de ingang van fort Vaux (en bij andere toegankelijke forten) tref je zo'n bord aan, om het aantal bezoekers te reguleren. Hier hoefde ik niet te wachten.
Afbeelding

33. Koude, druppelende gangen. Merkwaardig was dat hier vleermuizen vrij rondfladderden. Als dat in Nederland zou zijn, zou hier geen vrije toegang zijn en zou bijna alles hier een bioreservaat zijn, zoals bij het Fort bij Rijnauwen, maar ja, dit is Frankrijk, I guess...
Afbeelding

34. En zo moet ik bergaf weer terug naar de stad Verdun. Met een ebike kwam ik wel aan snelheden tot aan 53 kilometer per uur... zo hard heb ik anders nog nooit gereden op een fiets. Ik hoor verhalen dat die fietsen in Nederland begrenst zijn, maar of dat hier zo is?
Afbeelding

35. Terug in de binnenstad, met de citadel op een wat andere plek bekeken.
Afbeelding

Ik plande een bus te nemen naar Châlons-en-Champagne of naar Bar-le-Duc met daar aansluiting op een trein naar Châlons-en-Champagne. Verdun was dermate interessant dat ik nog extra de tijd genomen heb om alles eens goed tot me te nemen en ik kon opteren voor een reguliere bus naar Bar-le-Duc om 17:15 waarbij een rit 4 euro kostte. Op dat tijdstip vertrokken ook andere bussen, onder meer naar Montmédy (ik dacht dat die bus niet meer zou rijden anno 2020), terwijl een directe bus naar Châlons-en-Champagne iets meer dan een kwartier later zou vertrekken om 17:34.

36. De route naar Bar-le-Duc is onderdeel van de Voie Sacrée en deze paal herinnert daaraan.
Afbeelding

37. Zulke bussen rijden rond in de regio. Transdev, Keolis... dit is hun eigen terrein zo een beetje, Frankrijk.
Afbeelding

38. Onderweg passeren we de LGV Est (Parijs - Strasbourg). De TGV navettes rijden deze route ook, met als verschil dat ze hier afbuigen naar het station Meuse TGV, om daar aansluiting te bieden op enkele TGV's.
Afbeelding

39. Enig vervelende onderweg was dat deze geelzwarte NEE een tijdje gezelschap bij mij zocht.
Afbeelding

40. Bar-le-Duc, het gare multimodale. Verdun heeft ook zo'n gare multimodale en ik denk dat het terecht is om het te vergelijken met een ZOB in Duitsland.
Afbeelding

Toen ik naar Frankrijk toeging had ik wat ongemakken in de stoelgang en na afloop van de bustocht van een uur (en een stevige fietstocht) had ik wel even wat stevige pijn toen ik weer buiten stond...

Ik wilde graag even wat rondwandelen in Bar-le-Duc en hoe het me daar zou bevallen zou uitmaken of ik de trein van 18:49 of die van 19:24 zou nemen naar Châlons-en-Champagne. De laatstgenoemde trein zou de laatste trein van de dag zijn die vertrekt uit Bar-le-Duc, wat bizar vroeg is, maar ja, Frankrijk, je suppose. Het werd uiteindelijk de trein van 19:24, die me een aansluiting zou geven van precies een kwartier op de laatste bus van de dag van lijn C140 naar Troyes van 20:22.

41. Ik had eigenlijk niet verwacht dat Bar-le-Duc een station zou zijn met zo'n overkapping. Dat viel me alvast erg mee. Nu de hoeveelheid treinen nog...
Afbeelding

42. Het is wel een interessant oord, met een aantal historische kernen. Dit oord is bekend van zijn jam, die het 'kaviaar van Frankrijk' wordt genoemd...
Afbeelding

43. ...maar het water van het gelijknamige merk dat in Nederland in de schappen ligt, komt hier in ieder geval niet vandaan. Die naam is immers een verfransing van Baarle-Hertog om hip te wezen.
Afbeelding

44. Een overzicht van wat hier vertrekt in de avond. Niet heel veel meer, maar uitschieter in dit overzicht is de trein naar Strasbourg, die met anderhalf uur vertraging nog moet vertrekken, nadat de laatste planmatige treinen van de dag al vertrokken zijn.
Afbeelding

45. Het station is wel opgeknapt en voorzien van liften en belettering rechts. Mooi.
Afbeelding

De trein komt op tijd, maar er treedt één probleempje op onderweg: we staan een paar keer onderweg stil. Ik heb werkelijk geen idee wat er aan de hand was, maar met een tegentrein uit Parijs met bestemming Strasbourg die met anderhalf uur vertraging rondreed, voelde ik nattigheid opkomen. Tien minuten vertraging, vijftien minuten vertraging... o boy, die bus. De laatste bus van de dag nog wel. Met uitzondering van het verblijf in Verdun heb ik geen verblijven van tevoren geboekt om flexibel te blijven, of anders gezegd: om op ieder moment te kunnen ontvluchten aan een lockdown mocht dat naar alle waarschijnlijkheid aanstaand zijn. In dit geval kwam mij dit op het vlak van gemiste aansluitingen en de onmogelijkheid om aan te komen op de plaats van bestemming ook wel goed uit, want ondanks dat ik flink gefrustreerd was om de krappe aansluiting, ervoer ik geen stress, omdat ik altijd nog last minute een verblijf in Châlons-en-Champagne kon boeken in plaats van Troyes. Ik was niet de enige die deze aansluitende bus moest hebben, dus ik voelde me alvast gesterkt in de hoop op het verschijnen van de bus.

46. Het wonder geschiedde wel: de trein kwam aan met dertien minuten vertraging en de bus van lijn C140 (vroeger de TransChampagneArdenne geheten, die begint in Reims) kwam ook nog eens met een lichte vertraging aanrijden.
Afbeelding

Het ritje met die bus was niet georganiseerd door SNCF, dus moest ik de normale ritprijs voor deze bus betalen: 10 euro voor een tocht van 1 uur en bijna een kwartier. Ik kon onderweg nog op gepaste afstand praten met een 'medelotgenoot' en zo gaat de tocht van net wat meer dan uur door een tamelijk eentonig landschap wel vlot voorbij.

47. Aangekomen in Troyes, nog een totaalbeeld van de bus zodra die wegrijdt.
Afbeelding

48. Het station heeft een mooie overkapping, maar helaas was die op het moment van mijn bezoek bijna volledig in verbouwing...
Afbeelding

49. De wachtruimte in het stationsgebouw is nog ongeroerd.
Afbeelding

Het werd al stilaan donker en dan moest ik mijn verblijf nog vinden. Het verblijf is een appartement en de beschrijving ervan maakte alles nog even wat moeilijk. Mijn geduld moest eenmaal daar nog even verder uitgekneed worden, want toen ik een foutje maakte bij het invullen van de code van de deur, ging het alarm af en ondanks dat dat alarm binnen een minuut 'vanzelf uit zou moeten gaan', ging deze alleen niet uit binnen een minuut, maar bleef deze meer dan 10 minuten doortetteren... arme buren. Een hard reset was noodzakelijk door de eigenaar in de vorm van het verwijderen van de batterijen van het codeslot-ding.

Donderdag, 16 juli

Ik heb wat spierpijn overgehouden van het gefiets en de lange zit heeft me niet veel goeds gedaan, dus hoop ik het wat rustiger aan te doen qua fysieke activiteiten onderweg, maar niet per se voor de hoeveelheid kilometers die ik plan af te leggen vandaag. Conform plan zou mijn verblijf moeten zijn in Dijon, dus ga ik proberen daar te raken.

Troyes, het oord dat overigens niet verward moet worden met het Troje, van dat paard, is nu niet echt het toonbeeld van een station met een frequente dienstregeling of een hele hoop variëteit: het ligt maar aan 1 lijn (Parijs - Chaumont ( - Mulhouse)) en veel rijdt er niet. Er is geen uurdienst, nog zelfs geen klokvaste tweeuurdienst. Geheel volgens de Franse traditie rijden treinen naar de stand van Jupiter met verschillende eindbestemmingen ook nog eens. Even ter illustratie van vertrektijden van treinen die uit Parijs komen of in Troyes beginnen: 05:10, 07:13, 08:07, 10:11, 13:10, 15:11, 16:41, 18:11, 20:11, 22:14. Probeer daar maar eens een dagvullend plan van te maken. Troyes ligt zo geïsoleerd dat de eerstvolgende stations op de lijnen met knooppunten (Romilly-sur-Seine en Chaumont) nog meer treinen hebben rijden op dezelfde lijn (dus treinen op andere lijnen buiten beschouwing gelaten). In theorie zou ik, als ik die bus C140 door de vertraging in Châlons-en-Champagne gemist zou hebben, via Vitry-le-François, Saint-Dizier en Chaumont nog in Troyes hebben kunnen aankomen, maar efficiënt is het allesbehalve en dan is het glorieus dat er een directe bus is tussen Châlons-en-Champagne en Troyes om dit enigszins schandalige gat op te vullen.

Enfin, ik ben in Troyes en ik moet dus richting Chaumont, maar eerst ga ik eens het mieters interessant uitziende stadje verkennen, na ergens bij een boulanger (waar kan het ook anders) ontbeten te hebben.

Mijn plan is strikt: om in Dijon te komen moet ik al om tien over zes in de avond in Culmont-Chalindrey aangekomen zijn, omdat de laatste trein van de dag naar Dijon al om 18:40 vertrekt. WTF? Vergelijkbaar met Bar-le-Duc - Épernay van gisteren zeker? Nou ja, hoe dan ook: met zo weinig treinen op een dag moet ik de tijd in de gaten houden, maar ik heb alles desondanks vrij luchtig gehouden. In Troyes heb ik ruim voldoende marge en heb ik alles rustig op me kunnen inwerken en heb ik niet eens hoeven te overwegen om iets harder door te lopen met de rugzak.

50. Op zoek naar het centrum en een ontbijt, terwijl ik hier een vroege trein richting Dijon aantref die net vertrokken is uit het station van Troyes in de achtergrond.
Afbeelding

51. De oude kern van Troyes is echt oud en dat omvat heel veel vakwerkhuizen. Het rode huis is een schots-en-scheve variant daarop.
Afbeelding

52. Place Alexandre Israël.
Afbeelding

53. Er rijden met enige regelmaat bussen door de binnenstad.
Afbeelding

54. Hoewel dit soort huizen voor toeristen er mooi uitzien, vraag ik me af of de bewoners deze huizen ook zo prettig vinden.
Afbeelding

55. En opeens was daar een flyover met rook in de kleuren van de vlag. Twee dagen te laat weliswaar, maar vooruit...
Afbeelding

56. Kenmerkend iets van de regio: gekleurde dakpannen (tuiles vernissées) in allerlei patronen.
Afbeelding

57. Iets dat niet typisch is voor de regio, maar wat heel soms wel eens aangetroffen kan worden: een gedraaide kerktoren.
Afbeelding

58. Terug aan het treinstation, nu wel met een gunstiger licht dan toen ik aankwam.
Afbeelding

59. We zullen zien of bij de verbouwing deze kijkbuisbeesten er ook aan zullen moeten geloven.
Afbeelding

Meer foto's van alles zo een beetje staan aan het einde van het tweede deel van dit verslag.

Om 13:10 vertrekt de Coradia Liner op tijd vanuit Troyes, voor de rit van een uur door het vrij monotone landschap (alles hier is vrij monotoon tot dusverre, met uitzondering van het directe gebied rondom Verdun dan) en ik stap uit in Chaumont.
Chaumont is een oord dat verder helemaal niets met het kasteel in de Loire van doen heeft zodra je die naam gaat opzoeken. Het is een oord dat een donjon heeft, met ook versterkingen, maar dat dikke kasteel zal je hier niet aantreffen.

60. Een blik op de donjon van Chaumont. Nog al wat anders dan dat kasteel in de Loire.
Afbeelding

61. Meer naar rechts toe gekeken. Ziet er op zich niet al te verkeerd uit.
Afbeelding

62. Je moet wat moeite doen om wat in dingen te zien op het internet, maar soms moet je gewoon uitstappen, rondlopen en dan proberen iets in een oord te zien, hoewel dat voor een gemiddelde vinexwijk wat moeilijker opgaat.
Afbeelding

63. Onverlet de buitengewone kwaliteit van het wegdek alhier, wel met speciale markering voor fietsers.
Afbeelding

Buiten het centrum, in een kuil, zul je ook nog een enorm viaduct aantreffen en op het moment dat ik daar was, was daar zoal, toevallig of niet, enige activiteit op.

64. Hier past het viaduct er helemaal op...
Afbeelding

65. Iets verder ingezoomd...
Afbeelding

66. En aan de voet van de viaduct ook nog een plaatje in kikvors.
Afbeelding

Na de passage van de laatste trein over het viaduct had ik iets meer dan een kwartier om weer bergop richting het station te gaan en daar moest ik wel even doorstappen. Het weer was niet zo heet als in Verdun, dus dat verliep verder prima. Ik nam de trein van 15:50 en ik besloot ook maar om nog een tussenstop in Langres in te lassen omdat ik me nog goed voelde, met aankomsttijd om 16:10 (vanuit Reims, met bestemming Dijon), hoewel vreemd genoeg, door hoe treinen hier ingepland staan, ik om 16:08 nóg een trein naar Langres kon nemen met aankomsttijd 16:31 (vanuit Parijs, met bestemming Belfort), dus de haast vanuit de kuil had in principe eigenlijk niet gehoeven, ware het niet dat er in Langres om 16:13 een stadsbus zou zijn richting het centrum, die ik heel goed kon gebruiken en omdat er na die bus geen andere bus meer zou komen waar ik wat aan zou hebben, moest ik wel de trein hebben van 15:50. Eén punt van aandacht: de trein rijdt met +5 en bij aankomst was de bus allang weg. Aansluitingen bestaan in Frankrijk niet, er is alleen maar sprake van toeval. Komt je trein toevallig om zo laat aan, dan kun je een bus nemen die toevallig om zo laat vertrekt, maar ook echt alléén in dat scenario. Wat is het nut van een bus te laten beginnen aan een station als beginpunt, om die niet te laten wachten op de trein? Ik heb genoeg dienstregelingen gezien van bussen die aansluitingen met de TER expliciet vermeld hebben staan, zelfs in de meest afgelegen holen van dorre verlatenheid en hier kan dat opeens for some reason niet. Enfin, ik zit nu met iets meer dan anderhalf uur aan wandeltijd opgescheept, terwijl het centrum van Langres, een vestingstad, bovenop een heuvel is gebouwd die 125 meter klimmen betekent. Die bus was verdomme handig geweest, maar nu moet ik op eigen kracht naar boven toe om niet 2 dode uren te moeten wachten in dit endroit perdu.

67. Die bus is in ieder geval weg. Heb ik mezelf ook weer 1 euro bespaard.
Afbeelding

68. Vroeger was hier een kabeltreintje voor de tocht naar boven, maar die staat hier al decennia niet meer. Dit wachthuisje herinnert daar wel nog aan.
Afbeelding

69. Ik ben geen ferroequinologist, maar ik vermoed zomaar dat dit het vroegere tracé van dat kabeltreintje geweest was.
Afbeelding

70. Nu zal ik zelf 125 meter omhoog moeten lopen. Tja, gekkenwerk, maar eenmaal boven is die klim het ook wel waard.
Afbeelding

71. Binnen de citadel staat nog een herinnering aan dat kabeltreintje: een replica van datzelfde kabeltreintje. Da's wel leuk. De sporen zijn allang opgebroken, maar desondanks heeft men die hier wel weer neergezet.
Afbeelding

72. Apart genoeg is er wel een andere soort 'kabeltrein', namelijk deze 'lift', die de rol van dat kabeltreintje van/naar de parkeerplaats heeft overgenomen.
Afbeelding

73. Een blik op de stadsmuur waar deze kabeltrein op moest klimmen. Lastige lichtomstandigheden met zo veel bewolking.
Afbeelding

Maar net als met Montmédy is mijn bezoek alhier te kort om hier echt te tijd te kunnen nemen, ik moet voort, anders kom ik met het vervolg van mijn route over de resterende dagen in de knoei, hoewel ik op een weekmarkt nog wel wat lekkers kon kopen.

Ik hoef niet lang te wachten op de trein van 18:02 met eindbestemming Culmont-Chalindrey.

74. Een stilleven, zowat, maar dan van borden.
Afbeelding

75. Daar komt de trein, voor het korte stukje naar het eindpunt.
Afbeelding

Culmont-Chalindrey is een station dat alleen maar bekend is om zijn spoorknooppunt met verder helemaal niks, terwijl de tegentrein met bestemming Parijs met een half uur vertraging aangekondigd staat. Onheilspellend, vooral in combinatie met een bericht in de SNCF-app dat er een incident heeft plaatsgevonden in Is-sur-Tille, een tussenhalte op de lijn waar ik overheen moet richting Dijon en dat het vertrek van mijn trein nog te bevestigen is. Initieel, terwijl ik nog in Langres wacht op de trein, zie ik dat de trein naar Dijon al een kwartier vertraging heeft, maar eenmaal in Culmont-Chalindrey ontdek ik op de CTA's dat de trein naar Dijon (de laatste van de dag, ik wil dit benadrukken) van 18:40 opgeheven is: supprimé, net als de trein naar Nancy van 21:06 (die is dan wel weer laat, maar ja, ik vraag me af of iemand daar wat aan heeft, omdat de vorige directe (en bruikbare) trein vertrok om 11:51...)

76. Feest!
Afbeelding

77. Er is helemaal niks hier.
Afbeelding

Daar sta je dan, in een dode uithoek, in vreemd land, met een voor velen hier vreemde taal. Veel Nederlanders die hier naartoe komen proberen zich te redden in het Engels, maar in dit scenario moet je je behelpen in het Frans. Hoe dit af gaat lopen komt in deel 2.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op wo 29 jul 2020, 23:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 6140
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor Etienne » wo 29 jul 2020, 22:02

Leuk reisverslag; ik krijg wel een beetje het idee dat je de planning er zo naar maakt dat het precies uit komt. :mrgreen:
Elke dag van de slaapkamer via de woonkamer naar de studeerkamer

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34239
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor Daniel » wo 29 jul 2020, 22:03

Leuk verslagje, alleen mist foto 22 zo te zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Polaroyd7
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor Polaroyd7 » wo 29 jul 2020, 23:23

Etienne schreef:Leuk reisverslag; ik krijg wel een beetje het idee dat je de planning er zo naar maakt dat het precies uit komt. :mrgreen:


Dat heb je goed opgemerkt. Voor plaatsen die ik bezoeken wil maak ik een inschatting en bekijk ik hoe frequent het OV daar is, om te kunnen zien hoe lang ik ergens blijven kan en hoeveel ik me permitteren kan. Ik bezoek alles met het idee dat ik er, als het me bevalt, nog een keer kan komen om het uitgebreider te bekijken. Het is gewoon vervelend dat er zo weinig treinen zijn en dat je daar afhankelijk van bent als je op reis bent met het OV, maar ja, als je daar een werkend plan uit wil halen, is dat ergens ook de uitdaging. Bewijzen dat je ergens kunt komen met het OV en dat je dan toch best nog wat interessants te zien krijgt.

Daniel schreef:Leuk verslagje, alleen mist foto 22 zo te zien.


Gefixt!

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8896
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor Z2N » wo 29 jul 2020, 23:44

Joh, ik ben niet de enige met TER de France-plannen. Leuk verslag!

En ach, laatste treinen die zomaar uitvallen heb ik al vaker meegemaakt in Frankrijk. Dat dat dan al rond 19:00 is raak je na verloop van tijd helaas ook wel gewend. :')
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!

umbusko
Berichten: 1956
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor umbusko » do 30 jul 2020, 22:53

Leuk verslag weer! :D Ik ben nu wel jaloers!

KM46
Berichten: 13433
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor KM46 » vr 31 jul 2020, 11:11

Een mooi verslag :pos: :wink: .

ZO6176
Berichten: 3358
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor ZO6176 » vr 31 jul 2020, 14:15

Heel leuk verslag. Ook leuk die stadsfotootjes.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44111
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor Suus » za 01 aug 2020, 10:19

Oh Frankrijk. Ik weet niet of ik gewoon nostalgisch ben omdat ik tijdens mijn jonge jaren praktisch het hele land heb gezien tijdens de vele vakanties met Eurocamp (minstens twee campings in één vakantie, dus dan kom je nog eens ergens) of dat het land gewoon zo aantrekkelijk is omdat het zo anders is dan de georganiseerde Germaanse wereld. In ieder geval, ik kan het land wel waarderen. De spoorwegen zijn er vaak ondoorgrondelijk en het vereist superieure vaardigheden bij het plannen als je niet van de TGV's gebruik wil maken, maar het is er zo mooi. Helaas heb ik wel het idee dat ik in Frankrijk steeds een race tegen de klok voer om nog spoorlijnen te bezoeken voordat ze gesloten worden. Of, als lijnen open blijven, dat stations worden gesloten om een "verbeterde dienstregeling" te kunnen aanbieden.

Je hebt een leuke reis ondernomen, je hebt met de oude regio Champagne-Ardennes wel een van de regio's gekozen waar van de ooit zo glorieuze Franse spoorwegen niet zo heel veel meer is overgebleven. Ik had ook niet de indruk dat die voormalige regio heel veel op had met de trein. Troyes had ooit treinen uit zeven richtingen en tot de opening van de LGV Est nog treinen naar Basel. De spoorlijn Verdun - Châlons-en-Champagne is in december 2013 nog gesloten wegens een gebrek aan onderhoud. Vanuit Parijs gezien houden de treindiensten praktisch op voorbij St.Dizier en Bar-le-Duc. Culmont-Chalindrey - Nancy heeft ook alleen maar weer een TER-dienst gekregen omdat Lyon-Part-Dieu wordt verbouwd en de TGV-dienst opgeheven moest worden.
Rame à l'approche

en-es
Berichten: 1743
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor en-es » za 01 aug 2020, 10:28

Tja, het pre TGV tijdperk. Toen je nog gewoon zonder reservering in een corail rijtuig het hele land door kon. Maar ook voor het beter gesitueerde publiek TEE's reden met illustere namen zoals Mistral en Capitole.
Nog steeds niet op reis en dat blijft voorlopig zo!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44111
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor Suus » za 01 aug 2020, 10:48

Al lijkt het Corail nog steeds onsterfelijk. Vanuit Parijs kom je er er per TER nog mee in Lyon, Maubeuge, Strasbourg, Bourges en volledig onverwacht zelfs Le Mans!
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 2980
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor PHS » za 01 aug 2020, 11:07

Leuk verslag, niet veel forummers gaan per trein naar Frankrijk geloof ik :pos:

Overigens is er op YouTube een Fransman die met de TER zoveel mogelijk langs de grenzen van Frankrijk is getrokken, vanuit Duinkerken tegen de klok in terug naar Duinkerken. Geeft net als dit verslag een leuk inkijkje in die regionale lijntjes, met ook de nodige kritiek op de SNCF vanwege onmogelijke dienstregelingen, uitgevallen ritten en het verbussen van treinen :')

Ziehier de eerste aflevering:

Jay20
Berichten: 92
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor Jay20 » za 01 aug 2020, 11:19

PHS schreef:Leuk verslag, niet veel forummers gaan per trein naar Frankrijk geloof ik :pos:

Overigens is er op YouTube een Fransman die met de TER zoveel mogelijk langs de grenzen van Frankrijk is getrokken, vanuit Duinkerken tegen de klok in terug naar Duinkerken. Geeft net als dit verslag een leuk inkijkje in die regionale lijntjes, met ook de nodige kritiek op de SNCF vanwege onmogelijke dienstregelingen, uitgevallen ritten en het verbussen van treinen :')

Ziehier de eerste aflevering:


Te duur, onregelmatige dienstregelingen en geen sparpreisen systeem zoals in Centraal Europa wel het geval is.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44111
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor Suus » za 01 aug 2020, 11:51

Voor TGV en Intercités zijn er juist ontzettend goedkope tarieven in Frankrijk. Soms kan je voor € 19 euro in de eerste klas afstanden van meer dan 800 kilometer overbruggen. Er zijn ook veel andere goedkope tarieven beschikbaar, al heten die in elke regio anders. Er zijn ook nog op diverse plekken dagkaarten te koop.

Voorbeeld: Ik zag vorige week nog een enkeltje Parijs - Tours met de TER (meer dan 200 kilometer) voor € 15, normaal is dat € 40. In de regio Centre-Val de Loire kan je voor € 45 een dagkaart kopen die twee dagen geldig is voor vijf personen in trein en streekbus. In Occitanie zijn nu treinreizen voor € 1 te boeken. In de Elzas is ook een dagkaart te koop, € 38 voor één persoon en € 39 voor vijf personen voor trein en bus in de departementen 67 en 68. Je moet alleen wel even de moeite nemen de regionale sites van de SNCF door te spitten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Polaroyd7
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor Polaroyd7 » za 01 aug 2020, 21:30

Suus schreef:Helaas heb ik wel het idee dat ik in Frankrijk steeds een race tegen de klok voer om nog spoorlijnen te bezoeken voordat ze gesloten worden. Of, als lijnen open blijven, dat stations worden gesloten om een "verbeterde dienstregeling" te kunnen aanbieden.


Dat gevoel heb ik ook wel. Ik overwoog/overweeg een reis naar Bretagne (via Dinan onder meer) en naar Briançon, maar ik vrees zomaar dat veel van die lijntjes op den duur zullen verdwijnen. Klassiek voorbeeld is ook wel Comines. Die zou ik nog gaan doen, maar die lijn was al gesloten voordat ik het überhaupt kon doen. Dan ben ik wel blij dat ik zie dat de lijn met Givet verbouwd wordt en dat de sporen opgeknapt worden. Overigens ben ik die AGC's, puur omdat het bijna alleen maar AGC's zijn, wel tamelijk beu geraakt.

Suus schreef:De spoorlijn Verdun - Châlons-en-Champagne is in december 2013 nog gesloten wegens een gebrek aan onderhoud. Vanuit Parijs gezien houden de treindiensten praktisch op voorbij St.Dizier en Bar-le-Duc. Culmont-Chalindrey - Nancy heeft ook alleen maar weer een TER-dienst gekregen omdat Lyon-Part-Dieu wordt verbouwd en de TGV-dienst opgeheven moest worden.


Onderweg zag ik nog een groot deel van het spoor inderdaad nog liggen, maar dat dat nog maar pas sinds 2013 is, is wel opmerkelijk. Dat verklaart wel waarom er een Car TER op die route is. Achtergrondinfo over waarom dingen zijn in Frankrijk heb ik eigenlijk niet, maar dat wat je noemt van Culmont-Chalindrey en Nancy... die dienstregeling was al ruk, maar dat dit dan maar een excuustrein is geworden, mwja. Ik heb die overwogen, maar toen besloot ik om maar naar Dijon te gaan en in een grote boog om die route heen te gaan rijden.

PHS schreef:Overigens is er op YouTube een Fransman die met de TER zoveel mogelijk langs de grenzen van Frankrijk is getrokken, vanuit Duinkerken tegen de klok in terug naar Duinkerken. Geeft net als dit verslag een leuk inkijkje in die regionale lijntjes, met ook de nodige kritiek op de SNCF vanwege onmogelijke dienstregelingen, uitgevallen ritten en het verbussen van treinen :')


Dat moet ik zeker eens integraal gaan kijken. Dit soort videos vind ik leuk om te zien, ik herken mezelf er ook wel in. Reizen per trein, documenteren.

Suus schreef:Voor TGV en Intercités zijn er juist ontzettend goedkope tarieven in Frankrijk. Soms kan je voor € 19 euro in de eerste klas afstanden van meer dan 800 kilometer overbruggen. Er zijn ook veel andere goedkope tarieven beschikbaar, al heten die in elke regio anders. Er zijn ook nog op diverse plekken dagkaarten te koop.


Voor Intercités vind je die wel vaak, maar voor TGV is dat naar wat ik gezien heb een klein drama. Ik overwoog om van Meuse TGV naar Lille te gaan, maar dat was tegen de 60 euro, zelfs twee weken voor vertrek. Dat doe ik niet. Tussen Dunkerque en Hazebrouck per TGV was in de 1e klas goedkoper dan de tweede en de prijs was erg laag, dat wel. Het was puur omdat deze Pass Jeune er was, en omdat dit mijn laatste jaar zou zijn, dat ik de tocht maakte. Een Interrail pass zou dan nog een, wel erg dure, maar wel vergelijkbaar flexibele optie zijn. De Pass Jeune was dan weer schandalig goedkoop.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44111
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor Suus » za 01 aug 2020, 22:12

Ik heb gelukkig een aantal lijnen nog kunnen afstrepen voordat een verwachte of onverwachte sluiting plaatsvond. Voor mij het meest schokkende was Angoulême - Limoges. Helaas zijn er ook lijnen waar ik niet meer tijdig op de sluiting kon anticiperen, er zitten ook maar zoveel dagen in een jaar.

En dan de AGC. Is het de beste stoptrein van Europa? Zeker niet, en ze zijn natuurlijk weer eens ingericht zoals alleen Fransen hun treinen kunnen inrichten. Maar de stoelen zijn acceptabel en je hebt vanuit elke stoel een goed uitzicht naar buiten. Eigenlijk is alles in TER-land wel acceptabel, behalve de Régio 2N, die mag ik echt niet. En als je heel oplettend ben gaan je vanzelf verschillen in de interieurs van verschillende regio's of verdwaalde treinen vinden :Y
Rame à l'approche

KL577
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: TER de France 2020 in het intercoronarium (1): per trein, bus en fiets door Grand-Est [77 foto's]

Berichtdoor KL577 » di 04 aug 2020, 16:51

Suus schreef:Je moet alleen wel even de moeite nemen de regionale sites van de SNCF door te spitten.


En ook alle verkoopkanalen naast elkaar te openen en vergelijken. Soms worden gereduceerde tarieven verkocht via http://www.oui.sncf, en soms ook niet. De prijzen voor een kaartje op dezelfde trein verschillen daarom soms om onbegrijpelijke redenen. Een voorbeeld: drie weken terug kocht ik kaartjes voor een retour voor mijzelf en dochter van Noyelles-sur-Mer naar Paris Nord. Op zowel fr.oui.sncf als nl.oui.sncf kreeg ik het normale tarief voor €30,70 (volwassene, enkele reis). Op de website van TER Hauts de France werd dezelfde trein aangeboden voor gereduceerd Hauts-de-France tarief: €15. Dat leek me een goede deal, maar in een opwelling ook nog even de SNCF app gecheckt: daar was een kaartje te koop voor een nog lager gereduceerd Hauts-de-France tarief: €10. Dat is helemaal geen geld voor 1hr40min in een Coradia/Regiolis.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten