Pagina 1 van 1

mb90 on Tour #23: Metro léger de Charleroi

Geplaatst: za 08 nov 2008, 21:14
door mb90
Afgelopen zondag vond ik het de hoogste tijd om een van de grootste nuttenloze werken van dichterbij te gaan bekijken. Ik heb het natuurlijk over het premetronet van Charleroi. Een net wat groot gepland was, maar waar maar weinig van terecht is gekomen.
Dit was mijn planning voor deze dag. In Charleroi heb ik niks ingepland, omdat ik geen idee had hoelang alles zou duren:
Afbeelding

Het begon dus weer met een rit vanaf het Zuidplein naar Rotterdam Lombardijen. Dit keer vroeger dan de planning, want ik was sneller wakker dan ik dacht. Zo had ik de eerste CXX-bus van de dag, namelijk de 144 die 8 minuten eerder vertrekt dan de 145 van de planning. Zo dacht ik mooi met de Sneltrein van 10 minuten eerder alvast naar Dordt te kunnen, maar dat feestje ging niet door. De sneltrein had namelijk 10 minuten vertraging. Uiteindelijk kwam de Sneltrein tegenlijk met de op tijd rijdende Stoptrein binnen. De keuze viel dus toch nog net op de Sneltrein. Nadat de Stoptrein (een Plan T) tot de 'tunnel' van Barendrecht een voorsprong had, haalde de Sneltrein hem hier in en kwam ik net wat eerder aan in Dordt.
In Dordt kwam de omroep dat de BeNeLux weereens in omgekeerde rijtuigvolgorde reed. Daarom ging ik maar van voor naar de achterzijde van het perron. En wat denk je wat er gebeurd bij aankomst van de Benelux (met rode Traxx-loc 186.122 overigens)? De 2e klas zit vooraan... Hoe pest je een reiziger. :neg:

Bij vertrek was de vertraging al +3 door een goederentrein die in het normale pad van de Benelux gegooid werd. Tsja... Die +3 bleef tot Roosendaal zo, maar toen kwam de omroep van de conducteur. Eerst begon hij met de standaardomroep, maar ineens stopte hij en zei hij dat hij zo terug kwam. Hij kwam daarna snel terug, maar met slecht nieuws: de trein zou niet verder gaan door een computerstoring. Daar sta je dan in Roosendaal op een vroege zondagmorgen. Wel kon ik zo de rode Traxx-loc op de foto zetten:
Afbeelding

Na wat dwalen in de stationshal (je moet wat) hoorde ik om 10 uur roepen op het perron. Het bleek de conducteur te zijn die riep dat de trein weer zou rijden. :) Na een aantal omroepen vertrok de trein dan uiteindelijk om 10:13 uur. Met +39 dus, maar zo kon ik dus toch naar Charleroi. Het bleef alleen niet bij +39. Er werd o.a. bij Kalmthout en Kontich langzaam gereden en zo was de vertraging bij Mechelen +62. Hierna kon er eindelijk flink doorgereden worden en liep de vertraging terug tot uiteindelijk +56 in Brussel Zuid. Bij Brussel Noord was overigens nog deze mooie hoogbouw te zien:
Afbeelding

De planning via Ottignes kon overigens gelijk de prullenbak in, want de stoptrein Ottignes - Charleroi rijdt elke 2 uur. Daarom ben ik maar verder gegaan naar Brussel Zuid. Zo kon ik met de IC van een uur later dan de rode in de planning naar Charleroi. Hiervoor was ik alleen op het internationale deel van dit station geweest en dat zag er wel aardig uit. Het andere deel was echter dit kille tochtige station:
Afbeelding

Achter mij op spoor 22 stond overigens deze Traxx 186.119 te niksen:
Afbeelding
Verderop op dat spoor stond ook nog loc 1189 te niksen.

Uiteindelijk kwam mijn trein met +8 aan en vertrok ik ook met +8 naar Charleroi. Dit was een IC die gereden werd met een 2700-loc met 7 M6-rijtuigen. Het zat aardig, maar ook niet meer dan dat. Via een mooi heuvelachtig landschap kwam ik in Charleroi. Ook van dit station straalt de grauwheid ervanaf, hoewel je dat van het stationsgebouw niet zou zeggen:
Afbeelding

Snel ging het naar het perron voor de premetro:
Afbeelding
Ik had verwacht dat er wel een verkoopautomaat zou staan, maar wat bleek: er konden alleen kaartje gekocht worden bij de infobalie. Dat zag er van buiten nog aardig uit, maar binnen was het een benauwd klein hok. Doormiddel van mijn steenkolen Frans kon ik hier een dagkaart kopen. Een kaart voor Wallonie voor € 6,50, eentje voor Charleroi heb ik niet kunnen vinden. Maar goed, voor die 6,50 doe ik niet moeilijk.

De trams hier zijn broertjes van de BN-trams aan de Belgische kust. Het enige verschil is, dat ze hier lelijker zijn:
Afbeelding

Met deze tram ging het naar station Beaux-Arts. Ik had namelijk gelezen dat dit in tegenstelling tot veel andere stations best een aardig station was. Nou ik moet zeggen, het ziet er aardig uit:
Afbeelding

Ook stond deze oude tram hier te pronken:
Afbeelding

Ik had nu door de vertraging een uurtje minder in Charleroi, dus snel ging ik weer verder. Alles bij de terugreis een uurtje later, leek me geen goed idee, want in het donker lijkt Charleroi me helemaal grauw. Maargoed, het ging met de eerstvolgende lijn 54 naar station Gilly. Het eindpunt voor deze lijn en lijn 55, maar in ruwbouw loopt de baan nog minimaal 2,5 km verder. Dat ging ik even bekijken. Het uitloopspoor vanaf Gilly:
Afbeelding

Een tram staan een stukje verderop te wachten op dat keerspoor:
Afbeelding

Hierna is het over met de activiteit op de baan en kom ik bij een plek waar eigenlijk een station had moeten komen: station Marabout:
Afbeelding

Vanaf hier ligt het spoor naar Gilly er zo bij. Wel is rechts nog bovenleiding te zien en het zou me niets verbazen als daar nog spanning op staat. Ik heb het in ieder geval maar niet uitgetest:
Afbeelding

Door een hek kon ik mooi een foto maken van de ruwbouw van wat station Marabout had moeten zijn:
Afbeelding

Vanaf hier was het spoor de andere kant op echter nogal begroeid:
Afbeelding

Een stukje verderop was er een viaduct waarvanaf je nog wat mooie foto's kon maken van de toestand hier, zoals deze in dezelfde richting (richting Soleilmont) als de vorige foto:
Afbeelding

Het spoor terug richting Marabout met het viaduct waar ik net op stond:
Afbeelding

Hierna gaat de lijn een tunnel in:
Afbeelding

Vanaf boven de ingang kon ik nog een laatste foto maken richting Marabout:
Afbeelding

Niet alleen het premetronet is verwaarloosd, maar ook dat eromheen. Boven de tunnel ligt het er namelijk zo bij met bijvoorbeeld geen lampenkap op de lantaarnpaal. Links moet een voetbalveld voorstellen, maar er zitten grote gaten in de netten en er ligt nogal wat onkruid tussen. Het polletje van Van Breukelen kan hier wel goed nagebootst worden, polletjes genoeg namelijk :P :
Afbeelding

Na de tunnel blijft de baan een begroeide boel:
Afbeelding

Door een gat in het hek beneden kon ik goed een blik werpen in de donkere tunnel waar ik net overheen liep:
Afbeelding

En de begroeide boel van 2 foto's terug van wat dichterbij:
Afbeelding

Een stukje verder kom ik weer een veldje tegen. Basketballen zit er hier met zulke gaten in de netten en zo hoog staand onkruid niet in, denk ik:
Afbeelding

Daarna komt de ruwbouw van station Sart Culpart tevoorschijn. Dit had een station met een P+R naast de snelweg R3 moeten worden, maar nu is het dit:
Afbeelding

Vanaf een volgend viaduct zou dit de trap moeten zijn naar het eilandperron:
Afbeelding

En dit het spoor richting Gilly:
Afbeelding

Een blik vanaf dat viaduct op ruwbouw verderop:
Afbeelding

Een stukje verderop houdt de ruwbouw op. Of er hierna nog iets te zien is durf ik niet te zeggen:
Afbeelding

Daarom ging ik maar terug naar station Gilly. Eerst nog een laatste blik op station Sart Culpart:
Afbeelding

Terug bij Gilly moest ik even wachten op de eerstvolgende tram. Toen viel me pas op dat station Soleimont hier gewoon aangegeven staat als perronrichting, terwijl dat station er niet eens ligt :lol: :
Afbeelding

Met de eerstvolgende tram ging ik 2 stations mee, tot station Samaritaine. Dit is ook een grauw station, zoals hier te zien is met mijn tram:
Afbeelding

Vanaf hier ging het lopend naar station Pensee. Een station wat er helemaal ligt, maar wat niet gebruikt wordt. Onderweg kwam ik nog deze schoolbus. De achterkant kan alleen volgens mij elk moment doorzakken...:
Afbeelding

Daarna volgde snel de eigenlijke ingang van station Pensee:
Afbeelding

Het spoor vanaf dit station richting Waterloo. In de verte is station Chet al te zien:
Afbeelding

De andere kant op, ligt er nog een viaduct. Het spoor vanaf dat viaduct richting het zuiden. Deze kant ben ik niet opgegaan, omdat ik mijn benenwagen niet helemaal af wilde beulen. In totaal heb ik er namelijk deze dag al 10 km opzitten:
Afbeelding

Station Pensee vanaf het genoemde viaduct:
Afbeelding

En ingezoomd op dat station met de mooie overkapping en links mooie herfstkleuren:
Afbeelding

Toen ging het lopend langs de baan richting station Waterloo. Al snel volgde het eveneens nooit geopende station Chet:
Afbeelding

Best een aardig station van de buitenkant gezien:
Afbeelding

Er hangt zelfs bij de gesloten ingang nog een stationsnaambordje :shock: :
Afbeelding

Na een wandeling langs het viaduct volgde een vrijwel identiek station, station Neuville. Voor de overkapping is zelfs te zien dat het sein nog gewoon werkt :shock: :
Afbeelding

De gesloten ingang van dit station:
Afbeelding

Daarna daalt het spoor langzaam naar een tunnel. Onderweg ligt nog deze kruiswissel:
Afbeelding

Ik was daarna snel bij station Waterloo. Hier hangen deze infoschermen. Ze zijn aan het testen en dat is te zien aan de tijd. In werkelijkheid was het 16:23 uur :P :
Afbeelding

Ook station Waterloo is een grauw en donker station. Hier met een halterende tram op Lijn 88 richting Anderlues:
Afbeelding

Daarna ging het met de eerstvolgende tram snel naar station Charleroi Sud. De trein naar Brussel gaat namelijk om 16:40 uur. Bij het station kon ik nog wel even een busje op de foto zetten. Een grotere broer van de Irisbusjes uit de regio DAV van Arriva. Dezelfde bussen zag ik overigens ook van de zomer in Perpignan:
Afbeelding

Uiteindelijk had ik nog 5 minuten over. Zo kon ik nog even het station op de foto zetten met erboven de ringweg R9:
Afbeelding

Dit keer werd de IC gereden door 2 Deense neuzen. Mede daardoor was het een stuk drukker in de trein. Doordat het al donker werd, besloot ik om uit te stappen bij Brussel Centraal om nog even het centrum in te gaan. Zonder vertraging kwam ik daar en kwam ik puur op de gok bij de Grote Markt uit. Overdag is deze al mooi, maar nu hingen er lichtslangen en waren de gebouwen verlicht. Dat zag er ook erg mooi uit:
Afbeelding

Toen schoot me ineens te binnen dat de kathedraal van Brussel hier vlakbij is. Dat was inderdaad zo en in het donker was deze ook erg mooi:
Afbeelding

Onderweg had ik vlakbij het CS een frituur gezien. Bij Belgie horen frieten en dus heb ik daar een friet met mayo gehaald. Ondanks dat de kaart ook Nederlands was, moest alles ook hier in het Frans. Dat ging gelukkig goed. Onderweg en op het perron heb ik deze weggewerkt en rustig gewacht op de IC t9249 naar Nederland. Deze had +5, maar liep dat wonder boven wonder onderweg tussen Antwerpen en Roosendaal in. Daardoor kwam ik zelfs te vroeg in Dordt aan. Het moet niet gekker worden. :shock:
Hierdoor had ik dus alle tijd voor de overstap op de stoptrein naar Lombardijen. Vanaf Lombardijen ging het toen snel naar het Zuidplein en zo kwam ik om 20:45 uur na een leuke dag weer thuis. 8-)

De statistiekjes:
Reisduur: bijna 13 uur
Aantal bussen: 2
Aantal treinen: 6
Aantal trams: 4
Controle: in 2 van de 6 treinen (= 33,3%)
Soorten busmaterieel: Connexxion-Alliance 2473 en 2644
Soorten treinmaterieel: DD-AR, Plan V, Benelux Prio-rijtuig, Benelux-Bs, M6-rijtuig (B), AM'96 (B)
Vertraging (meer dan +3): in 3 van de 6 treinen (= 50% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 3 van de 6 treinen (= 50% op tijd)
Kosten: € 23,50 (weekendretour Roosendaal Grens - Charleroi) + € 6,50 (dagkaart TEC) + 2x 1 zone

Re: mb90 on Tour #23: Metro léger de Charleroi

Geplaatst: za 08 nov 2008, 21:53
door STF
Leuke foto's!
Alleen dat over die kruiswissel klopt eigenlijk niet echt, het is een overloop maar geen wissel.

Re: mb90 on Tour #23: Metro léger de Charleroi

Geplaatst: za 08 nov 2008, 21:54
door tsov
Mooi verslagje! :pos:
Wil daar ook echt nog een keer heen :)

Re: mb90 on Tour #23: Metro léger de Charleroi

Geplaatst: za 08 nov 2008, 22:44
door Meltrain
Mooi verslag. :D
Die avondfoto's uit Brussel vallen trouwens ook zeer in de smaak. :)

Re: mb90 on Tour #23: Metro léger de Charleroi

Geplaatst: zo 09 nov 2008, 08:30
door Daan
Gaaf verslag :) Verpauperde bende, helaas... :(

Re: mb90 on Tour #23: Metro léger de Charleroi

Geplaatst: zo 09 nov 2008, 13:35
door lausteen
Tof verslag :D! Je hebt niet over de baan gelopen zie ik, maar gewoon buiten de hekken gebleven? Kan begrijpen dat het in je eentje niet zo'n prettig gevoel is om door donkere tunnels te lopen! Wel jammer dat je niet de andere lijn verder hebt afgelopen, daar heb je nog meer complete stations die af zijn, maar nooit zijn gebruikt. Zelfs de roltrappen hebben jaren gewerkt zondr ook maar enige reiziger te vervoeren..
Terug bij Gilly moest ik even wachten op de eerstvolgende tram. Toen viel me pas op dat station Soleimont hier gewoon aangegeven staat als perronrichting, terwijl dat station er niet eens ligt :lol:
Het klopt wel ;) Op de oorspronkelijke plannen staan twee stations na Gilly: Marabout en Soleilmont. De STIC en de NMVB hadden echter ruzie over de naam van Station Soleilmont, de NMVB noemde dit station Sart-Culpart. Het geplande (en gebouwde) station Soleilmont is het station dat nu Sart-Culpart heet. Een nieuw station Soleilmont is in studie, als dit gebouwd wordt dan vervalt het nu in ruwbouw aanwezig zijnde station Sart-Culpart. Het bordje verwijst dus niet naar het station dat nog gebouwd moet worden, maar naar het station dat eigenlijk Soleilmont had moeten heten.

Edit :oops: : na wat verder onderzoek heb ik gelezen dat het bordje er pas sinds kort hangt. Ze lopen dus toch behoorlijk vooruit op de zaken ;) Het is namelijk de bedoeling om de tak naar Soleilmont en de 'ring' in 2011 (zal vast nog wel een paar jaar bijmogen) operationeel te hebben. De lijn naar Chatelet zal waarschijnlijk nooit meer geactiveerd worden..

Re: mb90 on Tour #23: Metro léger de Charleroi

Geplaatst: zo 09 nov 2008, 17:27
door waldo79
Uit de kunst :pos:

Re: mb90 on Tour #23: Metro léger de Charleroi

Geplaatst: zo 09 nov 2008, 17:40
door Daantje
tsov schreef:Mooi verslagje! :pos:
Wil daar ook echt nog een keer heen :)
We gaan nog wel een keer die kant op ;)

Maar leuk verslag iig :)

Re: mb90 on Tour #23: Metro léger de Charleroi

Geplaatst: zo 09 nov 2008, 22:03
door treinbruno
ik wil ook wel eens richting charleroi maar ik durf niet alleen,

hier een reisverslag van de andere tak richting Centenaire:
http://mivbreiziger.skynetblogs.be/

Re: mb90 on Tour #23: Metro léger de Charleroi

Geplaatst: zo 09 nov 2008, 22:27
door mb90
Zo eng is Charleroi nu ook weer niet, hoor. :wink: Het is er vooral buiten het centrum grauw, maar dat is ook het enige. In het donker lijkt het me echter een ander verhaal. Mede daardoor heb ik de lijn vanaf Pensee de andere kant op richting Chatelet ook niet afgelopen.

Re: mb90 on Tour #23: Metro léger de Charleroi

Geplaatst: ma 10 nov 2008, 07:43
door Stefan
Leuk verslag! Maar inderdaad, zonde dat grotendeels van het net nooit uitgebouwd is. Verder zijn de stations die wel in gebruik zijn aardig te vergelijken met die in Antwerpen, vind het daar ook nou niet erg uitnodigend. ;)