Het Vechtdal van Dalfsen - 14-08-2023

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Het Vechtdal van Dalfsen - 14-08-2023

Bericht door bjorn keith »

Sinds december 2012 exploiteert Arriva de spoorlijn Zwolle - Emmen. Daarvoor voerde de NS deze verbinding uit. In december 2013 nam Arriva ook het vervoer over op de spoorlijn Almelo - Mariënberg. Arriva doopte de beide spoorlijnen om in de 'Vechtdallijnen'. De trein rijdt tenslotte continu in de buurt van de rivier de Vecht, de Overijsselse Vecht wel te verstaan. In de afgelopen tien jaar had ik nog amper foto's gemaakt van de treinen op de spoorlijn Zwolle - Emmen en daarom was het de hoogste tijd om hier verandering in te brengen. Gisteren liep ik daarom een wandelroute in en rondom Dalfsen. Bovendien heb ik hier al een poos amper iets geplaatst en dus vond ik vandaag dat het tijd was om de gemaakte foto's hier weer eens te delen. *O*

De auto ( :') ) parkeerde ik bij station Dalfsen. Dit station beschikt nog over een historisch stationsgebouw. Tegenwoordig zit hierin een gezellig ogende horecagelegenheid.
Afbeelding
Het historische station van Dalfsen dateert uit 1903.

De spoorlijn Zwolle - Emmen is op sommige plekken enkelspoor. Bij station Dalfsen moeten de treinen elkaar passeren. Dat betekent ook dat de trein naar Zwolle hier tegelijkertijd komt als de trein naar Emmen. Toen ik aankwam waren ze allebei net weg, dus ik besloot meteen mijn wandeltocht te beginnen. Na kort in het plaatsje Dalfsen gekeken te hebben, verliet ik al lopend langs de Overijsselse Vecht het centrum.

Afbeelding
De Overijsselse Vecht met op de achtergrond het plaatsje Dalfsen.

Na al de nodige tijd te hebben gelopen, werd het tijd om de Vecht over te steken. Dit deed ik met de voetveer De Stokte - Hessum. Ik had verwacht dat ik mezelf hier met behulp van een kabel of ketting naar de overkant moest trekken, maar dat bleek niet het geval. Enkel een knop indrukken was voldoende om de fiets-en-voetveer te laten vertrekken naar Hessum.
Afbeelding
De Overijsselse Vecht gezien vanaf de voetveer De Stokte - Hessum.

Na een stuk door een landelijke en bosrijke omgeving, kwam ik uit bij een meer doorgaande weg, de Tolhuisweg. Hier passeerde een buurtbus mij.

Afbeelding
EBS Tribus Civitas 9305 in Dalfsen als lijn 568 naar Ommen.

De spoorlijn ligt hier ook weer vlakbij en een stukje verderop vond ik een mooie stek langs het enkelsporige gedeelte tussen Dalfsen en Ommen om de elektrische GTW's die Arriva hier inzet vast te leggen. De locatie was de spoorwegovergang bij de Dalmsholterweg.

Afbeelding
Arriva GTW 514 'Thorbecke' als RS 20 naar Zwolle (8058).

Afbeelding
Arriva GTW 521 als RE 20 naar Emmen (3847).

Vroeger was er op deze locatie een stopplaats voor de trein, genaamd Rechteren. Deze stopplaats was vernoemd na het naastgelegen kasteel Rechteren.

Afbeelding
Afbeelding
Kasteel Rechteren

Kasteel Rechteren is nog tot op de dag van vandaag particulier bezit. Het imposante bouwwerk is in het bezit van de familie Van Rechteren Limpurg en niet te bezoeken. Grote gedeeltes van het omliggende land hoort bij hun landgoed. Dit gebied is grotendeels wel opengesteld. Sterker nog, een deel van mijn wandelroute liep over het landgoed. Het onderhouden van het kasteel is een dure aangelegenheid. De familie doet dit onder andere met behulp van de pachtopbrengsten. Desalniettemin woont het gezin momenteel niet op het kasteel. Dat bleek toch wat onpraktisch.

Vanaf kasteel Rechteren duurt het niet lang meer tot Dalfsen weer te zien is in de verte. Na een wandeltocht van circa 13 kilometer kom ik weer aan bij het station. Daar staat op dat moment een EBS RRReis-bus als lijn 167 de vertrektijd af te wachten.

Afbeelding
EBS BYD K9UB 2213 halteert op station Dalfsen als lijn 167 naar Lemelerveld.

Even later komen de twee Arriva treinen aan op het station. Gelukkig arriveerde de trein naar Zwolle eerst, want zo kon ik een foto maken waarbij de zon goed stond en waarbij de trein met stationsgebouw op de foto staat.

Afbeelding
Arriva GTW 517 arriveert op spoor 1 van station Dalfsen. De trein is onderweg als RS 20 naar Zwolle (8062).

Vanaf station Dalfsen pak ik de auto weer. Daarmee kan ik me snel verplaatsen om nog een paar foto's te maken van de treinen op de Vechtdallijnen tussen Zwolle en Dalfsen. Eerst rijd ik nog even langs havezate Den Berg. Het zal inmiddels duidelijk zijn dat kastelen en buitenplaatsen mijn bijzondere interesse hebben. Ook dit paradijsje is particulier bezit en niet te bezoeken. Door echter door het hek een foto te maken, krijg je toch een aardig beeld.

Afbeelding
Havezate Den Berg in Dalfsen.

Vanaf Den Berg rijd ik met de auto naar een tweetal plekjes langs de spoorlijn tussen Zwolle en Dalfsen om nog een aantal Stadler GTW treinen van Arriva vast te leggen.

Afbeelding
Arriva GTW 517 (War Child) passeert de Marshoekersteeg tussen Zwolle en Dalfsen als trein 8053 naar Emmen.

Afbeelding
Arriva GTW 523 (Mien Ruys) passeert de Marshoekersteeg tussen Dalfsen en Zwolle als trein 3864 naar Zwolle.

Inmiddels is het half 6 en is de spits begonnen. Een rit daarom met twee gekoppelde GTW's, een driedelig (GTW 2/8) en een tweedelig (2/6) stel.
Afbeelding
Arriva GTW 413 & 518 passeren de Oude Dalfserweg tussen Zwolle en Dalfsen. De trein is onderweg als trein 8055 naar Emmen.

Afbeelding
Arriva GTW 521 passeert de Oude Dalfserweg tussen Dalfsen en Zwolle als trein 8066 naar Zwolle.

Na het schieten van deze plaatjes zit de dag er weer op en is het tijd om huiswaarts te keren. Ik heb genoten van de wandeling. De omgeving heeft mij zeer positief verrast. Het mooie weer heeft daar uiteraard goed bij geholpen, maar vooral ook de diversiteit van het coulisselandschap in deze regio spreekt mij aan. Met andere woorden; ik moet nog eens terugkomen in deze regio.

Hopelijk kon deze korte fotoreportage jullie ook enigszins bekoren. Ik weet namelijk nu ook weer waarom het zo lang geleden is dat ik dit voor het laatst hier deed; het is altijd (ook voor zo'n korte fotoreportage) behoorlijk veel werk. Alle reacties zijn welkom! :)
Laatst gewijzigd door bjorn keith op wo 16 aug 2023, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Vechtdal van Dalfsen - 14-08-2023

Bericht door waldo79 »

Piekfijne reportage in een schilderachtige omgeving :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Vechtdal van Dalfsen - 14-08-2023

Bericht door Daniel »

Fraaie serie platen inderdaad en ook een leuk verhaaltje erbij :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Vechtdal van Dalfsen - 14-08-2023

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Het Vechtdal van Dalfsen - 14-08-2023

Bericht door bjorn keith »

Dank jullie wel! :)
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Het Vechtdal van Dalfsen - 14-08-2023

Bericht door Mikos »

Mikos waardeert deze post.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het Vechtdal van Dalfsen - 14-08-2023

Bericht door Milco »

Leuk verslag, leuk geschreven en vooral mooie foto's!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten