Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Arnhem-Leipzig-Deschka
Deel 2: Deschka-Laskówka-Obsza

Na 18 dagen onderweg en 3 dagen bij m'n schoonfamilie is het tijd om de terugreis weer aan te vangen, mijn vakantiedagen zijn immers ook niet oneindig. Ik vond het zonde om in één keer weer terug te gaan, nadat ik er zo lang over gedaan heb om hier te komen, dus ook de terugreis is in wat stukjes opgeknipt. Sinds juni rijden er in de EC "Porta Moravica" Przemyśl-Graz Zwitserse rijtuigen mee, waaronder een panoramarijtuig. Aangezien dat toch wel een bijzondere situatie is en het niet zeker is hoe lang dit bijzondere geval nog in Polen te zien blijft, heb ik besloten om met deze trein te beginnen. Over Olomouc heb ik goede verhalen gehoord, dus dat wordt de bestemming van reisdag 1. De rest van de terugreis lees je vanzelf, maar mocht je echt niet kunnen wachten dan is hier vast een kaartje :mrgreen:

Toen we in juni in Polen waren, heb ik mijn backpack daar achtergelaten. De beide fietstassen en alle spullen die ik bij me had passen daarin, dus ik hoef in ieder geval geen losse fietstassen mee te dragen :') Niet onprettig, aangezien ik de bagage vrij vaak mee moet zeulen. Naar het station is het een uurtje rijden, een half uur voor vertrek ben ik op het station. De Porta Moravica vertrekt om 11:27 uit Jarosław, dus ik hoef er niet heel vroeg uit. Op het station aangekomen koop bij de kiosk nog wat leesvoer en begeef me tien minuten voor vertrek naar het perron.

1. Dat het Poolse verbod op fotograferen van alles wat ook maar iets met spoor te maken heeft, niet op deze trein van toepassing lijkt, zal onderweg vaak genoeg blijken. Op het perron een snel plaatje, daarna gauw de trein in want de halteringen hier zijn vaak maar heel kort. Hier het panoramarijtuig in Jarosław.

Afbeelding
Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz at Jarosław train station by Timon91, on Flickr

2. Het interieur. Het is om half 12 al 27 graden en flink benauwd, maar de airco is heel sterk en de temperatuur is zelfs wat aan de koude kant - moet ook wel met zulke ramen :') Bij vertrek uit Jarosław is ca. 25% van de plekken in dit rijtuig bezet, maar veel mensen lopen even heen en weer om het te bekijken.

Afbeelding
Interior of the Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr

3. In heel Polen regent het onweert het al, alleen in het uiterste zuidoosten nog niet. Dat verandert echter snel, want nog voor we Przeworsk - het volgende station - bereiken, betrekt het al.

Afbeelding
Interior of the Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr

4. Oude stoptrein in Przeworsk.

Afbeelding
Local train in Przeworsk by Timon91, on Flickr

5. Het landschap is iets minder boeiend dan op de Gotthard-spoorlijn, desalniettemin is dit rijtuig wel een belevenis. Het is de eerste keer dat ik in zo'n rijtuig zit en ik vind het echt tof dat deze oplossing gevonden is voor de Wagenmangel van de ÖBB :D Omdat het buiten bewolkt is, is het binnen door de sterke airco behoorlijk afgekoeld. In m'n korte broek krijg ik het gewoon koud, dus ik trek toch maar even een lange broek aan. Ik ben bovendien niet de enige die dat doet :')

Afbeelding
Landscape in southeastern Poland seen from EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr

Vanaf Rzeszów is het rijtuig voor 90% gevuld, vanaf Kraków volledig en dat blijft zo tot ik in Tsjechië uitstap. Er is een groepje van vijf kinderen met een begeleidster die naar Wien gaan, die de andere vijf plekken in de "zeszitter" hebben waar ik zit. De begeleidster vraagt of ik wil ruilen, wat prima is. Of ik vooruit of achteruit rijd, maakt me ook niet bijzonder veel uit.

6. Dit is nou precies waar je zo'n panoramarijtuig voor nodig hebt: lekker naar Poolse geluidswallen kijken :')

Afbeelding
Polish sound barriers by Timon91, on Flickr

Vanaf Katowice krijg ik een PKP Cargo medewerker tegenover me, met wie ik veel praat over treinreizen. Het is een aardige kerel en de tijd gaat snel voorbij. Het lijkt erop dat veel mensen speciaal deze trein geboekt hebben om in dit rijtuig te kunnen reizen. Ik vang de nodige telefoongesprekken op die gaan over "ja ik zit nu in die panoramatrein!", dus het leeft wel. Tot Katowice hebben we redelijk doorgereden, het scheelt wel dat de spoorlijn Katowice-Kraków flink is aangepakt. Er zijn nog steeds stukken te doen, maar de reistijd van minder dan een uur is al stukken beter dan die van drie uur een paar jaar terug :') Vanaf Katowice gaan we richting de Tsjechische grens en gaat het tempo eruit. Sowieso is dat een frappant stukje, want er zijn maar liefst vier verschillende routes die je kan nemen. Per langeafstandstrein verschilt het welke route er genomen wordt. Voor de volledigheid heb ik een kaartje in elkaar gepaint, met behulp van het spoorkaartje van Bueker. De routes zijn:
- Paars: met een omweg, vanaf Katowice via Gliwice en Racibórz naar Chałupki en Bohumín
- Rood: de kortste qua afstand, via Rybnik naar Chałupki en Bohumín
- Geel: hetzelfde als rood, maar dan met een extra ommetje via Tychy
- Zwart: ook via Tychy, maar dan verder naar beneden en via Pszczyna naar Zebrzydowice en Bohumín
Route zwart gebruikt grensovergang Zebrzydowice(Gr), de andere routes grenspunt Bohumin(Gr). Treinen die via Bohumin(Gr) rijden, moeten in Bohumín kopmaken om verder te rijden richting Ostrava. Een enkele trein gebruikt vanaf Ostrava een boog om Bohumín heen, direct naar Chałupki. Deze slaan Bohumín over en hoeven ook geen kop te maken. De routes hebben wel een overeenkomst: ze zijn allemaal ontzettend traag :') Ik heb tot nu toe alleen de zwarte route gebruikt, dus de route via Chałupki is nieuw voor mij. De Porta Moravica gebruikt namelijk de rode route.

7. Ondanks dat we veel wachten op tegentreinen onderweg en het ontzettend langzaam gaat, bereiken we wel op tijd Chałupki. De laatste kilometers in Polen!

Afbeelding
Landscape in southern Poland seen from EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr

8. De grensbrug, we zijn nu in Tsjechië.

Afbeelding
Entering the Czech Republic near Chałupki on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr

9. De trein in Bohumín. Hier moeten we zoals boven beschreven kopmaken, de Poolse lok neemt wat Poolse rijtuigen mee die tot hier meerijden. Een rangeerlok brengt er wat Tsjechische rijtuigen en een Oostenrijks restauratierijtuig voor terug en aan de andere kant van de trein wordt er een Oostenrijkse lok voor de trein gehangen. Dit moet allemaal in een geplande stop van 12 minuten gebeuren. De Tsjechen geven bij voorbaat al op, want ondanks dat we met +3 aankomen in Bohumín, hebben ze al 10 minuten vertraging op de CTA gezet :')

Afbeelding
Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz at Bohumín train station by Timon91, on Flickr

10. Vandaag even niet op de Gotthard.

Afbeelding
Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz at Bohumín train station by Timon91, on Flickr

11. De Poolse lok en Poolse rijtuigen worden in de verte afgerangeerd.

Afbeelding
Swiss panorama car on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz at Bohumín train station by Timon91, on Flickr

12. Met +17 vertrekken we uit Bohumín, dus ik zie mijn overstap van 6 minuten in Hranice na Moravě al mis gaan. Niet dat ik ervan uitgegaan was dat ik die zou halen, overigens :') We rijden door het mooie landschap van Moravië, waar deze trein naar vernoemd is.

Afbeelding
Landscape in Moravia on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr

13. Mijn gesprekspartner werkt in Tsjechië voor PKP Cargo en spreekt Tsjechisch, hij vraagt de conducteur of mijn aansluiting zal wachten, want die heeft inmiddels ook wat vertraging opgebouwd. De conducteur belt even en bevestigt dat mijn aansluiting ook 17 minuten vertraging heeft, dus dat ik gewoon 6 minuten heb in Hranice na Moravě - gelukkig maar :D Vlak voor het uitstappen zet ik het koersbordje nog even op de foto.

Afbeelding
Route sign on EuroCity "Porta Moravica" Przemyśl-Graz by Timon91, on Flickr

14. Mijn aansluiting komt uit Púchov in Slowakije en heeft inderdaad 17 minuten vertraging. Past mooi zo :D

Afbeelding
EuroCity "Valašský expres" entering Hranice na Moravě train station by Timon91, on Flickr

15. We zijn merkbaar in Tsjechië, want ik zit nog geen halve minuut als de dame van de bistro al vraagt of ik bier wil. Uiteraard, en een fijne service op de plaats in de 1e klasse. Olomouc is nog een half uurtje vanaf Hranice na Moravě.

Afbeelding
Beer in EuroCity "Valašský expres" near Hranice na Moravě by Timon91, on Flickr

16. Vanaf het station is het een kwartiertje lopen naar mijn hotel. Ik check in en ga dan de stad in, het is etenstijd. Hier mijn hotel.

Afbeelding
Hotel Palác, Olomouc by Timon91, on Flickr

17. Olomouc heeft een mooi centrum en je kan leuk langs de rivier lopen. Sommige trappen van de rivier naar boven zijn wat sketchy.

Afbeelding
Sketchy stairway, Olomouc by Timon91, on Flickr

18. Verder is het centrum mooi en ondanks dat ik honger heb, loop ik nog een heel stuk.

Afbeelding
Streetview in Olomouc city centre by Timon91, on Flickr

19. Dolní náměstí, het "tweede" plein van het centrum. Hier vind ik een leuk restaurantje waar ik een broodnodige maaltijd naar binnen schuif.

Afbeelding
Dolní náměstí, Olomouc by Timon91, on Flickr

20. Horní náměstí, het hoofdplein.

Afbeelding
Horní náměstí, Olomouc by Timon91, on Flickr

21. Regenboog boven Horní náměstí.

Afbeelding
Rainbow at Horní náměstí, Olomouc by Timon91, on Flickr

22. Winkelstraat in het centrum. Het is rustig, maar er is nog wel wat volk op de been.

Afbeelding
1. máje street, Olomouc by Timon91, on Flickr

23. De St. Wenceslas Kathedraal, vlak bij m'n hotel.

Afbeelding
St. Wenceslas Cathedral, Olomouc by Timon91, on Flickr

Ik drink nog een biertje bij een café tegenover m'n hotel, maar het voelt wat alleenig zo.I k had hier achteraf liever een hostel genomen want ik hoef morgen ook niet vroeg op. Maar ja, nu is het ook wel relaxed en ik ga niet heel laat pitten. De nacht is lastig want er wordt veel geschreeuwd op straat dus echt lekker slaap ik niet. Het ontbijt is wel oké, ik laat m'n bagage in een hok bij de receptie achter en ga nog even de stad in.

24. De kathedraal van binnen.

Afbeelding
St. Wenceslas Cathedral, Olomouc by Timon91, on Flickr

25. Langs de rivier loopt een leuk paadje. Dit is overigens niet de Morava maar Mlýnský Potok, een zijriviertje.

Afbeelding
Mlýnský Potok, Olomouc by Timon91, on Flickr

26. De Smetana-tuinen.

Afbeelding
Smetana gardens, Olomouc by Timon91, on Flickr

27. Net als Praha is ook hier een astronomische klok.

Afbeelding
Astronomical clock, Olomouc by Timon91, on Flickr

28. De Kerk van St. Moritz heeft een gratis toegankelijke toren, vanaf waar je een mooi uitzicht over de stad hebt.

Afbeelding
View from the St. Moritz church tower, Olomouc by Timon91, on Flickr

29. Gekeken richting Horní náměstí.

Afbeelding
View from the St. Moritz church tower, Olomouc by Timon91, on Flickr

30. Duizelig? :mrgreen:

Afbeelding
Climbing the St. Moritz church tower, Olomouc by Timon91, on Flickr

Na iets van twee uur lopen haal ik m'n tas op en ga ik richting station. Olomouc vond ik best tof, maar het heeft net als veel andere steden in Tsjechië last van de hardnekkige autocultuur: ook hier moet je in de oude stad steeds goed uitkijken voor auto's. Na een klein kwartiertje lopen bereik ik zonder overreden te worden het station. Vandaag hoef ik niet zo lang te reizen, ik slaap vanavond in Praha en voor de reis erheen heb je de keuze tussen drie spoorwegmaatschappijen: de ČD (de nationale spoorwegen), RegioJet en Leo Express. De ČD heb ik vaak mee gereisd, dus ik wil graag eens een andere maatschappij proberen. Opvallend genoeg is twee dagen voor vertrek Leo Express echt enorm duur, het goedkoopste kaartje is net zo duur als het duurste kaartje bij RegioJet. En ja, dan heb ik die maar geboekt. We reizen vandaag in Business Class met RegioJet naar Praha.

31. Het station van Olomouc, het oude logo van de ČSD blijf ik echt geweldig vinden.

Afbeelding
Olomouc hl.n. train station by Timon91, on Flickr

32. Trein van de ČD de andere kant op.

Afbeelding
Long distance train at Olomouc hl.n. train station by Timon91, on Flickr

33. Met +7 komt m'n RegioJet opdagen, al gauw rollen we verder. De trein lijkt goed vol te zitten, ook mijn coupé zit vol. Bij je Business Class ticket is een klein flesje prosecco inbegrepen. Voor 659 CZK, omgerekend 28 euro, reis ik naar Praha. Ter vergelijking: het duurste ticket bij Leo Express kostte richting de 1400 CZK.... Geen idee of ze altijd zo duur zijn, maar ik hoop het niet voor ze.

Afbeelding
RegioJet Business Class interio by Timon91, on Flickr

34. De vertraging rijden we er onderweg uit, hier een fotootje van de zetels na aankomst in Praha. Al met al vond ik RegioJet erg prettig reizen. Opvallend zijn vooral de lage prijzen van de catering aan boord, vooraf proviand inslaan heeft eigenlijk geen zin. Licht aangeschoten ga ik op weg richting m'n hotel.

Afbeelding
RegioJet Business Class interio by Timon91, on Flickr

In Praha heb ik een hotel genomen, aangezien ik morgen achterlijk vroeg moet opstaan en ik dan niemand tot last wil zijn en ook geen zin heb om ver te lopen. Ik check in en besluit dat ik geen zin heb in een overlopen centrum, dus ga ik de Praagse Semmering berijden - die heb ik nog nooit gedaan.

35. En zo zit ik een ruim half uur na aankomst te Praha hl.n. alweer in de trein :') Eerst steken we de Vltava over, daarna volgt een wat langere stop bij Praha-Smíchov.

Afbeelding
Crossing the Vltava river by train, Praha by Timon91, on Flickr

36. Daarna gaat het omhoog door de heuvels. Het uitzicht is best mooi, maar je hebt eerlijk gezegd minder/korter uitzicht dan ik had verwacht.

Afbeelding
View from the train on the Praha-Semmering railway by Timon91, on Flickr

37. In Hostivice maken we een wat langere stop, hier komen veel stoptreintjes samen. Echt wel tof dat je dit soort taferelen nog steeds ziet op een steenworp afstand van de hoofdstad.

Afbeelding
Trains at Hostivice train station by Timon91, on Flickr

38. Station Hostivice, ik blijf zitten tot het eindpunt.

Afbeelding
Hostivice train station by Timon91, on Flickr

39. Eerst moet deze Rýchlik voorbij, daarna kunnen wij ook verder.

Afbeelding
Trains at Hostivice train station by Timon91, on Flickr

40. Landelijke taferelen.

Afbeelding
Landscape near Praha by Timon91, on Flickr

41. In Rudná u Prahy eindigt de rit en stap ik over. Alles sluit mooi op elkaar aan.

Afbeelding
Rudná u Prahy train station by Timon91, on Flickr

42. Dit ding heeft me hierheen gebracht. Voor gevoelsmatig elke trein heeft de ČD een andere naam bedacht, vernoemd naar een dier. Over een jaar of drie zijn de gangbare beesten op en zullen ze vermoedelijk aan de Regio Gibbonbedwants beginnen.

Afbeelding
Regio Mouse at Rudná u Prahy train station by Timon91, on Flickr

43. Te Praha-Smichóv moet ik nog een keer overstappen, hier staat de RegioJet nachttrein naar Rijeka klaar, welke over een paar uur gaat vertrekken.

Afbeelding
RegioJet train to Rijeka at Praha-Smíchov train station by Timon91, on Flickr

44. Terug op Praha hl.n. nog even een fotootje van het historische stukje wat nog over is. Een schril contrast met de rest van deze betonbak.

Afbeelding
Praha hl.n. train station by Timon91, on Flickr

45. 's Avonds eet ik iets in een achterafstraatje en loop nog een flinke ronde. Er heerst een chille sfeer aan de Vltava, hier vanaf de punt van Střelecký ostrov gezien.

Afbeelding
Vltava river at Střelecký ostrov, Praha by Timon91, on Flickr

Aan de overkant zit een leuke uitspanning waar je bier kunt halen en gewoon aan de rivier kunt zitten in het gras. Ik raak aan de praat met een Hongaar die in Praha gewerkt heeft en morgen weer terug naar huis gaat. Het is prettig om even wat gezelschap te hebben :D

De volgende ochtend gaat de wekker om 5 uur, want om 5:43 vertrekt mijn trein richting München. Ik wilde een keer een andere route naar huis proberen en de route via Furth im Wald heb ik nooit geprobeerd. Ook leek Erfurt me een leuke laatste stop op weg naar huis, dus ik heb bij de DB een wat bijzonder ticket gekocht: Praha-Arnhem via Nürnberg (+1 uur overstaptijd) en Erfurt (+17 uur overstap). Ook in Schwandorf heb ik een uur extra gepland, want in de overstap van 3 minuten op de RE naar Nürnberg heb ik geen vertrouwen. Mocht ik hem onverhoopt wel halen, dan heb ik twee uur om wat in Nürnberg te zien. Gisteren heb ik m'n reis nog een keer bekeken, en het SEV-spook is weer boven komen drijven. Geen treinen tussen Plzeň en Domažlice :') Godver :') Opvallend genoeg verandert de reistijd niet, dus we gaan het wel zien. Op tijd vertrekken we uit Praha en het overstappen op de bus in Plzeň gaat soepel en er zijn genoeg bussen beschikbaar (lezen we mee, NS?). De busrit naar Domažlice loopt soepel, bij het station aldaar worden we verwelkomd door hangjongeren die "Heil Hitler" naar alle passagiers roepen. Gezellige boel hier.

46. We zijn op onze eigenlijke vertrektijd in Domažlice aangekomen, dus helemaal passen doet het niet. Normaal gesproken is er nog een lokwissel in Plzeň, wat wel iets extra tijd geeft voor de bus, maar het is eigenlijk net niet genoeg. Als tweede van links staat de trein richting Schwandorf en München klaar.

Afbeelding
Train to München Hbf in Domažlice by Timon91, on Flickr

47. Vanuit Duitsland komt er ook net een trein, waar iedereen uit moet om richting bus te gaan.

Afbeelding
Train from München Hbf in Domažlice by Timon91, on Flickr

Met een kwartiertje vertraging vertrekken we uiteindelijk, het is een mooie rit door het bos naar Duitsland. De overstap richting Nürnberg heb ik allang opgegeven. Vlak voor Schwandorf wordt er omgeroepen dat de trein vanwege de vertraging wordt opgeheven in Schwandorf en dat er een trein richting München klaarstaat. Normaal gesproken wordt er in Schwandorf kop gemaakt en dat kost een hoop tijd. Iedereen wordt gesommeerd om heel snel over te stappen. Wonder boven wonder heeft ook de RE richting Nürnberg gewacht, het kan dus wél :') De trein is flink druk, maar meer vertraging lopen we onderweg gelukkig niet op.

48. In Nürnberg heb ik dan een uur of twee, dus ik dump m'n rugzak in een kluis en ga de stad in.

Afbeelding
Frauentorturm, Nürnberg by Timon91, on Flickr

49. De Königstraße, het centrum in.

Afbeelding
Königstraße, Nürnberg by Timon91, on Flickr

50. De Pegnitz stroomt dwars door het centrum en ziet er schattig uit.

Afbeelding
Pegnitz river in Nürnberg city centre by Timon91, on Flickr

51. Markt op de Hauptmarkt.

Afbeelding
Hauptmarkt, Nürnberg by Timon91, on Flickr

52. De Schöner Brunnen, midden in een zee van riviercruisegangers.

Afbeelding
Schöner Brunnen, Nürnberg by Timon91, on Flickr

53. De Sebalduskirche.

Afbeelding
Sebalduskirche, Nürnberg by Timon91, on Flickr

54. Aan de andere kant van het centrum ten opzichte van het station ligt de Kaiserburg. Mooie plek om even wat uitzicht te scoren, het is het klimmetje waard. Ik wist vooraf niet wat ik van Nürnberg moest verwachten maar ik vond het een stuk leuker dan ik had verwacht :)

Afbeelding
View from Kaiserburg Nürnberg by Timon91, on Flickr

55. Ingang van de Kaiserburg.

Afbeelding
Kaiserburg Nürnberg by Timon91, on Flickr

56. Straatje beneden. Ik keer weer langzaam terug richting station.

Afbeelding
Obere Schmiedgasse, Nürnberg by Timon91, on Flickr

57. Na een werkelijk fantastische wrap met falafel op de markt loop ik via de andere kant van het centrum weer terug.

Afbeelding
City centre in Nürnberg by Timon91, on Flickr

58. Ook in Nürnberg is het pride-week.

Afbeelding
Pride week, Nürnberg by Timon91, on Flickr

59. De Straße der Mensenrechte is de moeite waard en leuk opgezet. Dat ze overal ter wereld maar nageleefd mogen worden :X

Afbeelding
Straße der Mensenrechte, Nürnberg by Timon91, on Flickr

Op het station haal ik nog een broodje en wat drinken voor onderweg, vanaf hier is het nog een uur en een kwartier over de nieuwe HSL naar Erfurt. De trein is mooi op tijd en overvol, ik ben maar wat blij met m'n reservering :') De rit gaat gelukkig snel en is best mooi, al spendeer je vanaf Bamberg een groot deel ondergronds.

60. In Erfurt aangekomen check ik in en is het tijd om de stad in te gaan. Ook hier een schattige rivier, het bekendste punt van de stad is de Krämerbrücke. Dit is de langste bebouwde brug van Europa en best iets bijzonders om te zien.

Afbeelding
Krämerbrücke over the Gera river, Erfurt by Timon91, on Flickr

61. Van iets verderaf gezien.

Afbeelding
Krämerbrücke over the Gera river, Erfurt by Timon91, on Flickr

62. Op de brug heb je dan weer geen idee dat je op een brug loopt.

Afbeelding
Walking on the Krämerbrücke, Erfurt by Timon91, on Flickr

63. Het Domplatz is vooral een grote kale vlakte, maar hier kun je weer wat ademen na het drukke centrum.

Afbeelding
Domplatz, Erfurt by Timon91, on Flickr

64. In deze biergarten is het tijd voor wat biertjes om even bij te komen.

Afbeelding
Biergarten and cathedral, Domplatz, Erfurt by Timon91, on Flickr

65. Het betrekt al redelijk, maar ik waag me toch nog even de Petersberg op.

Afbeelding
Entering the Petersberg, Erfurt by Timon91, on Flickr

66. Het uitzicht is niet verkeerd :)

Afbeelding
View from the Petersberg, Erfurt by Timon91, on Flickr

67. Het onweer komt echter steeds dichterbij.

Afbeelding
View from the Petersberg, Erfurt by Timon91, on Flickr

68. Nog een plaatje van het uitzicht dan, en dan is het echt tijd om weer naar beneden te gaan.

Afbeelding
View from the Petersberg, Erfurt by Timon91, on Flickr

69. De kathedraal van dichtbij gezien. Best een bijzondere constructie, zo tegen de heuvel aan.

Afbeelding
Dom St. Marien, Domplatz, Erfurt by Timon91, on Flickr

70. Tijd om wat te eten, maar als ik m'n bier net heb begint het. Één druppel, twee druppels, hoosbui. Gauw naar binnen :')

Afbeelding
Rain at the Domplatz, Erfurt by Timon91, on Flickr

Na het eten ga ik met de tram terug naar m'n hotel, waar ik dankbaar van de sauna gebruik maak. Pas tegen half 9 is het echt droog en heb ik eigenlijk helemaal geen zin meer om nog iets te doen. Vroeg op vanmorgen, morgen weer naar huis. Erfurt is best mooi maar voelde ook wel als het zoveelste oude centrum, waar ik er op m'n fietstocht ook al de nodige van ben tegengekomen. 's Avonds doe ik dus niet veel meer en bijtijds ga ik slapen.

71. Ook de laatste reisdag moet ik weer bijtijds op, want om half 8 heb ik een directe IC naar Duisburg. De trein begint hier - het is zondag, normaal komt deze uit Gera - en valt in ieder geval niet uit.

Afbeelding
IC to Düsseldorf Hbf at Erfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr

72. Op Erfurt Hbf is het op dit tijdstip verder nog niet heel druk.

Afbeelding
Erfurt Hbf train station by Timon91, on Flickr

73. De reis is landschappelijk niet verkeerd en de trein wordt nooit heel druk, ik heb uiteindelijk de hele reis een tweezitter voor mezelf. In Altenbeken kan ik nog even zwaaien naar de weg waar ik op de derde dag van de fietstocht gefietst heb *O*

Afbeelding
Passing through Altenbeken by train by Timon91, on Flickr

74. Duisburg bereiken we voor DB maatstaven stipt op tijd, de CTA's geven een vrij standaard Duits beeld weer. Van links naar rechts en van boven naar beneden: +20, +10, +25, op tijd, uitgevallen, +5 :') Ik had oorspronkelijk 53 minuten overstaptijd hier dus ik vind het allemaal wel best, ik heb nog tijd genoeg om even wat lunch te halen. De verbouwing van het station vordert gelukkig, ik hoop dat we over niet al te lange tijd van deze prachtige met duivenschijt bepleisterde overkappingen af zijn :')

Afbeelding
Delayed trains, Duisburg Hbf by Timon91, on Flickr

De RE19 naar Arnhem is mutjevol, maar ik kan nog wel zitten. De reserveringsplicht in de ICE's zal ongetwijfeld helpen om de ICE's rustiger te houden, maar in de stoptrein is het niet bepaald comfortabel zo :') Ach, hij rijdt en dat is al heel wat :') Iets na half 3 ben ik weer thuis en is het een fijn weerzien met m'n vriendin, na 3½ week op pad geweest te zijn :)

Ik ben blij dat ik het idee om m'n oude fiets naar m'n schoonouders te fietsen in z'n geheel heb kunnen uitvoeren, vooraf wist ik echt niet zo goed wat ik ervan moest verwachten en of het wel zou gaan lukken. Nu heeft het weer ook wel meegezeten, maar dat geluk moet je dan maar hebben ;) Of ik het nog een keer zou doen weet ik niet, wellicht nog een keer een andere kant op :D Op de terugreis van vier dagen heb ik me gelukkig ook nog wel goed vermaakt, ik heb weer wat nieuwe plekken gezien en wat nieuwe lijnen bereden. Ondanks dat voelde het soms toch wel wat "meer van hetzelfde". Tijdens de fietstocht heb ik immers ook al veel vergelijkbare stadscentra gezien en behalve dat Olomouc en Erfurt wat groter zijn dan de plekken waar ik met de fiets langs ben gekomen, zijn de bouwstijlen wel vergelijkbaar. Toch kan ik ze zeker wel aanraden voor een bezoekje ;) Tot slot wil ik jullie voor een laatste keer bedanken voor het meelezen, ik hoop dat dit ietwat alternatieve drieluik jullie heeft kunnen bekoren en ik hoor graag wat jullie ervan vonden! :D
Mijn Flickr account.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door waldo79 »

Dat was weer de moeite waard :trein:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door Daniel »

Fraai verslag weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door Hainje »

Hainje waardeert deze post.
🍉
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door TffpaA »

TffpaA ook.
🗣
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door April064 »

April064 ook
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door trolly »

Trolly is er ook best mee in z'n nopjes.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door Suus »

Leuk om hier twee van mijn favoriete Duitse steden te zien, zowel Nürnberg en Erfurt hebben een mooie binnenstad en een fijne sfeer. En die gehele fietstocht was gaaf om te lezen, toch nog net wat heroïscher dan mijn wandeltocht naar Parijs :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door umbusko »

Uitstekende terugreis *O* Veel dank, was een leuk drieluik!
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor de reacties! :D

Timon91 waardeert de waarderingen
Suus schreef: wo 06 sep 2023, 22:29 Leuk om hier twee van mijn favoriete Duitse steden te zien, zowel Nürnberg en Erfurt hebben een mooie binnenstad en een fijne sfeer. En die gehele fietstocht was gaaf om te lezen, toch nog net wat heroïscher dan mijn wandeltocht naar Parijs :lol:
Een wandeltocht naar Parijs is dan weer iets waar ik denk ik niet zo gauw aan zou beginnen :') Hoe lang doe je daarover? 20-25 wandeldagen?
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door Suus »

Tot nu toe heb ik 23 wandelingen gemaakt via alle stations tussen Roosendaal en Survilliers-Fosses. Vanaf daar heb ik nog 37 kilometer te gaan via 8 tussenstations tot het 94e station van de wandeling: Gare du Nord. Ik hoop in oktober klaar te zijn. Dat fietsen ging sneller :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door ODRAIL »

Samen met de andere twee delen een mooi verslag :pos: ;) .
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door Mikos »

Een fraai slot van dit wat aparte drieluik! Op naar het volgende project. Licht je een tipje van de sluier op? :mrgreen:
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Accelerat
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 22:01
Locatie: Alberta, Canada

Re: Alweer naar Polen (3): Iets sneller terug naar huis [74]

Bericht door Accelerat »

Ontzettend leuk verslag & wat een ongelofelijk project al met al!
Να πάμε, върви, живей!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten