Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (28 foto’s)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8690
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (28 foto’s)

Bericht door Milco »

In de zomermaanden rijden er op de spoorbaan tussen het Haarlemmermeerstation in Amsterdam en Bovenkerk (maar momenteel tot aan Amstelveen Parklaan vanwege werkzaamheden aan de A9) historische trams. Jaarlijks wordt dit rijseizoen afgesloten op met een “Amsterdamse Dag” op een zondag van oktober, die dit jaar werd georganiseerd door de Electrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA), de Stichting Beheer en Restauratie van Amsterdamse Museumbussen (BRAM) en de Openbaar Vervoer Collectie Nederland (OVCN). Er reden uitsluitend trams die vroeger in Amsterdam reden op de genoemde spoorlijn tot de Molenweg in Amstelveen. Daarnaast reed tramlijn 20, die normaal vanaf de Dam een ronde rijdt door het centrum, een aangepaste route tussen het Haarlemmermeerstation en Slotervaart. Zowel vanaf Slotervaart als de Molenweg reden pendelbussen naar de opslaglocatie in Aalsmeer.

Uiteraard was ik afgelopen zondag in Amsterdam te vinden en ik heb dan ook diverse foto’s gemaakt en diverse ritten gemaakt met de bussen en trams "van vroeger".

Om goedkoop naar Amsterdam te kunnen reizen, reisde ik achtereenvolgens met de buslijnen M2, M1, 330, 321 en 15 naar het Haarlemmermeerstation. Daar was ik uiteraard iets te vroeg, maar ex-GVB Drieasser 533 uit 1950 stond alvast gereed voor de eerste rit van lijn 20 naar Slotervaart:
AfbeeldingIMG_7740 by Milco Oudeboon, on Flickr

Na het kopen van een dagkaart voor € 15,- liep ik naar de vertrekhalte van lijn 30 om naar Amstelveen te reizen. Aldaar stonden eveneens diverse oude trams gereed, zoals deze GVB 454 van het type Beijnes uit 1929:
AfbeeldingIMG_7745 by Milco Oudeboon, on Flickr

Ik stapte echter in de eerste gereedstaande tram en dat werd de 307 van Werkspoor uit 1910:
AfbeeldingIMG_7762 by Milco Oudeboon, on Flickr

Na een vrij drukke rit, ik had een staanplaats in het gangpad wat overigens best prima was, kwamen we na een klein halfuurtje hobbelen aan bij de eindhalte: de Molenweg in Amstelveen. Hier kon je overstappen op de pendelbus naar de opslaglocatie in Aalsmeer. Op deze route pendelden twee bussen, waaronder de Volvo B10M met het nummer 422 uit 1991:
AfbeeldingIMG_7786 by Milco Oudeboon, on Flickr

Na een leuke rit in een bus waarvan er tot 2004 in blauwe kleuren nog bussen in Almere hebben gereden kon ik na aankomst in Aalsmeer een leuke foto maken van de GVB 422 uit 1991 naast de GVB 156 uit 1999:
AfbeeldingIMG_7789 by Milco Oudeboon, on Flickr

Buiten de loods stond een leuke line-up van diverse bussen, met van links naar rechts op deze foto de CSA 590 uit 1965, de ENHABO 402 van Volkswagen en Den Oudsten uit 1986 en de Den Oudsten met het nummer 200 uit 1957:
AfbeeldingIMG_7797 by Milco Oudeboon, on Flickr

Ook stond er een Mercedes-Benz O408 in de vorm van de ex-ZWN 2311 uit 1998 buiten naast een bus die ik nog niet heb kunnen identificeren:
AfbeeldingIMG_7800 by Milco Oudeboon, on Flickr

Door naar in de loods, alwaar we een rondleiding kregen langs de diverse trams die nog gerestaureerd moeten worden en de bussen die er in opslag staan. Zo stonden onder andere de gelede tram 709 uit 1968 en de gelede 869 uit 1957 in de loods te wachten op hun revisiebeurt:
AfbeeldingIMG_7808 by Milco Oudeboon, on Flickr

Ook stond er een DAF MB200 uit 1987 met het nummer 438 die oorspronkelijk van BBA is geweest in de loods:
AfbeeldingIMG_7821 by Milco Oudeboon, on Flickr

Een opvallend verhaal is de ex-GVB 546, een Den Oudsten B88 Geleed. Deze bus reed vroeger voor het GVB, is later geëxporteerd naar Bulgarije maar is nu in bezit van Stichting BRAM en wordt weer in ere hersteld zoals deze was bij het GVB:
AfbeeldingIMG_7823 by Milco Oudeboon, on Flickr

Inmiddels was een van de pendelbussen vanaf Slotervaart gearriveerd en dat werd de gelede Berkhof Duvedec 9069 van Connexxion uit 1999:
AfbeeldingIMG_7854 by Milco Oudeboon, on Flickr

In afwachting van nog enkele bussen maakte ik nog een foto van de al eerder getoonde GVB 200 naast de GVB 154 van DAF/Verheul uit 1966:
AfbeeldingIMG_7859 by Milco Oudeboon, on Flickr

Zoals gezegd reden er twee museumbussen op de pendeldienst tussen Amstelveen en Aalsmeer. De ene was de 422 die je hierboven al hebt kunnen zien, maar de andere omloop werd uitgevoerd met de GVB 373, een CSA uit 1987:
AfbeeldingIMG_7880 by Milco Oudeboon, on Flickr

Inmiddels stond ik klaar om de tweede omloop, van de drie, op de pendel vanaf Slotervaart te onderscheppen. Dit werd wederom een gelede Berkhof Duvedec en wel de ex-Connexxion en exex-NZH 9056 uit 1999:
AfbeeldingIMG_7913 by Milco Oudeboon, on Flickr

Eenmaal gearriveerd kon ik de NZH 9056 en de GVB 422 naast elkaar op de foto zetten:
AfbeeldingIMG_7931 by Milco Oudeboon, on Flickr

Met deze bus reisde ik vervolgens naar Slotervaart, het eindpunt van GVB-lijn 18. Via een leuke route via Schiphol en Badhoevedorp kon ik na aankomst de NZH 056 nog op de foto zetten met in de verte een tram van het type 2G uit 1957 met het nummer 586 naast de 465, een Beijnes uit 1929:
AfbeeldingIMG_7950 by Milco Oudeboon, on Flickr

Even later kwam de al eerder getoonde GVB 533 het eindpunt opgereden:
AfbeeldingIMG_7981 by Milco Oudeboon, on Flickr

De derde omloop op de pendeldienst tussen Aalsmeer en Slotervaart werd uitgevoerd met de GVB 156:
AfbeeldingIMG_7994 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hoe noem je dit? Oud en iets minder oud? De GVB 465 uit 1929 naast de recentere GVB 156 uit 1999:
AfbeeldingIMG_8005 by Milco Oudeboon, on Flickr

Ook de gele GVB 602, een 3G uit 1959, was actief en nadert hier het voormalige trameindpunt wat tegenwoordig in de reguliere dienst niet meer wordt bediend:
AfbeeldingIMG_8032 by Milco Oudeboon, on Flickr

Niet veel later was de Connexxion 9069 gearriveerd en kon er een leuke foto gemaakt worden van de GVB 533 uit 1950, de GVB 602 uit 1959 en de Connexxion 9069 uit 1999 naast elkaar:
AfbeeldingIMG_8060 by Milco Oudeboon, on Flickr

Tijd voor nog meer oud spul! Elk halfuur arriveerde er een tram op lijn 20 en de volgende in de rij was de GVB 1236, een Beijnes uit 1913:
AfbeeldingIMG_8098 by Milco Oudeboon, on Flickr

Tijd voor de volgende line-up, ditmaal met links de GVB 602 uit 1959, in het midden de Connexxion 9069 uit 1999 en rechts de GVB 2255 uit 2022:
AfbeeldingIMG_8115 by Milco Oudeboon, on Flickr

Even later kwam de uit 1999 afkomstige NZH 9056 weer de hoek om zeilen:
AfbeeldingIMG_8120 by Milco Oudeboon, on Flickr

Even later kon ik per toeval een leuke foto maken van twee hedendaagse bussen naast elkaar, beide van VDL maar allebei toch een ander type:
AfbeeldingIMG_8125 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna wachtte ik de laatste tram af die op de aangepaste lijn 20 reed en dit werd de uit 1957 afkomstige grijze tram 586 die achterop overigens nog een brievenbus heeft:
AfbeeldingIMG_8140 by Milco Oudeboon, on Flickr

Met deze tram reisde ik als lijn 20 naar het Haarlemmermeerstation, via een leuke route door West, Nieuw-West, Centrum en Zuid. Eenmaal gearriveerd bij het Haarlemmermeerstation kon ik de tram nog eenmaal op de foto zetten naast een hedendaagse streekbus met een hedendaagse formule: R-net:
AfbeeldingIMG_8155 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna reisde ik nog een keer met lijn 30 en wel naar de Kalfjeslaan. Aldaar kon ik op de grens tussen Amsterdam en Amstelveen de tegentram nog mooi op de foto zetten, uitgevoerd door de GVB 454 uit 1929 met een conducteur met een vlag om het kruisende verkeer stil te zetten:
AfbeeldingIMG_8184 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna was het reizen voor mij voorbij na een erg leuke dag. Na een goed diner in de naastgelegen Frietfabriek liep ik naar het VU om vanaf daar weer volledig per bus naar huis te reizen. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (28 foto’s)

Bericht door Etienne »

De CSA is de ex BBA 270.
Een nieuweling in museumgebied schijnbaar?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (28 foto’s)

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (28 foto’s)

Bericht door waldo79 »

Ik ben verrast dat er zoveel oud materieel bewaard is gebleven.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (28 foto’s)

Bericht door Wubbo »

Milco schreef: wo 25 okt 2023, 15:48Jaarlijks wordt dit rijseizoen afgesloten op met een “Amsterdamse Dag” op de laatste zondag van oktober [...]
Dat is over 3 dagen :shock: Doet niets af aan de plaatjes verder!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8690
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (28 foto’s)

Bericht door Milco »

Scherp! Dat was een beetje te veel copy/paste van het verslag van vorig jaar :p Zal het aanpassen! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (28 foto’s)

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's. :D
Milco schreef: wo 25 okt 2023, 15:48 Aldaar stonden eveneens diverse oude trams gereed, zoals deze GVB 144 van het type Beijnes uit 1929:
AfbeeldingIMG_7745 by Milco Oudeboon, on Flickr
Op de foto zie ik toch echt nummer 454. ;)
Milco schreef: wo 25 okt 2023, 15:48 Ik stapte echter in de eerste gereedstaande tram en dat werd de 307 van Werkspoor uit 1950:
AfbeeldingIMG_7762 by Milco Oudeboon, on Flickr
Ik was verbaasd om te lezen dat men in Amsterdam in 1950 nog trams van dit type kocht, maar een kleine speurtocht op internet levert op dat deze tram uit 1910 komt en in 1950 buiten dienst is gesteld. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (28 foto’s)

Bericht door Anne »

Bedankt voor het delen. Ik had het op mijn lijstje staan maar gezien het weer niet afgereisd naar Amsterdam.
Maar als ik had geweten dat de drie-assers en de oude geledewagens in de stad reden waarschijnlijk welgegaan.
Nu toch een mooi beeld gekregen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (28 foto’s)

Bericht door nvdw »

Milco schreef: wo 25 okt 2023, 15:48Ook stond er een Mercedes-Benz O408 in de vorm van de ex-ZWN 2311 uit 1998 buiten naast een bus die ik nog niet heb kunnen identificeren:
Die oranje-groene CSA2-bus is de voormalige BBA 270. Het ding is van een carnavalsvereniging geweest en heeft geen kenteken meer (gekeurd als 'motorvoertuig met beperkte snelheid', net als een landbouwtrekker).

Leuke foto's! Dat ondergelopen eindpunt Slotervaart levert een bijzonder beeld op met een tram die als het ware 'op het water' rijdt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (28 foto’s)

Bericht door ZO6176 »

De 438 heb ik vaak gehad naar mijn vriendin, nu vrouw in Westerhoven. De 437 en 438 zijn destijds besteld door de EMA maar het OV van de EMA was al overgegaan naar de BBA voordat de wagen werd afgeleverd. Bij mijn weten heeft de wagen altijd Valkenswaard als standplaats gehad. Een leuk verslag.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (28 foto’s)

Bericht door umbusko »

Leuke foto's! :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten