#EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

#EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door Suus »

Afbeelding

Op 17 september 2021 begon ik 's middags op het stationsplein van Roosendaal aan een van de grootste fysieke uitdagingen in mijn leven. We zaten nog steeds in de coronatijd, en in 2021 had ik een nieuwe hobby ontwikkeld om van station naar station te gaan lopen. Nadat ik vanaf mijn startpunt Rotterdam Centraal al naar Roosendaal en naar Amsterdam Centraal was gelopen, had ik mij voorgenomen om vanaf station Roosendaal langs alle stations langs de route van de mythische TEE Etoile du Nord te gaan lopen, tot het eindpunt Paris Gare du Nord.

Afbeelding
Langs de kleine Aa ging het langs het laatste dorpje voor de Belgische grens, Nispen.

Afbeelding
Er was geen officieel grensbord, maar het bord dat informeert over de tolheffing geeft aan dat in België bereikt had. Niet veel later na deze foto arriveerde ik op station Essen.

Afbeelding
De tweede etappe een week later ging over de grotendeels parallel aan het spoor gebouwde fietsostrada F14 van Essen naar Kapellen. Af en toe werd dit een net te smal fietspad langs een gewestweg.

Afbeelding
Uiteraard passeerde ik ook de gekende klassieker, station Kijkuit.

Afbeelding
In Kapellen kwam ik nog een spoorwegovergang tegen van de vrijwel in onbruik geraakte lijn naar de legerbasis. Niet veel later was ik op station Kapellen, waar ik de tweede wandeling afsloot.

Afbeelding
De derde etappe bracht mij langs een degustatiebar met het uiterlijk van een klein kasteel. Dat zijn van die dingen die je in Nederland nu nooit ziet.

Afbeelding
Mijn weg vervolgend in de stromende regen kwam ik langs het spoorviaduct naar de Antwerpse haven. We bevinden ons op deze foto tussen Sint-Mariaburg en Ekeren.

Afbeelding
Antwerpen-Noorderdokken (en het iets verderop gelegen Antwerpen-Luchtbal) zijn twee zeer treurige voorstadstations waar de stromende regen van oktober 2021 nog extra bijdroeg aan de sfeer.

Afbeelding
Na Antwerpen-Luchtbal volgt het Albertkanaal. Na eerst om de stalling van De Lijn heen gelopen te zijn, liep ik over de Vaartkaai richting de spoorbruggen om naar de relatief nieuwe fietsbrug IJzerlaan te lopen voor de oversteek. Terwijl ik over de kaai liep kwam een Intercity Brussel voorbij.

Afbeelding
De TEE Etoile du Nord is nooit op Antwerpen-Centraal gestopt. Ook ik liep dus de route via de officieel tijdelijk gesloten stations Dam en Oost in Antwerpen. Hier het stationsgebouw van Dam, wat toch wel wat kleine kasteellooks heeft.

Afbeelding
Na deze drie wandelingen kwam Nederland opnieuw in een zeer moeilijke coronaperiode. In deze periode heb ik voornamelijk in Nederland gewandeld, in afwachting op wat er komen ging. Tegen het einde van februari 2022 ging het weer verder. Daarbij begon ik deze wandeling op Antwerpen-Centraal, hoewel dit station niet meedoet voor de officiële statistieken. Zo liep ik langs het viaduct tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem.

Afbeelding
Na Antwerpen-Berchem komt Mortsel-Deurnesteenweg. Op deze foto is goed te zien hoe dichtbij dat station (op de achtergrond) bij station Mortsel ligt. Daar moet je ook zes dagen per week zijn voor de treinen richting Mechelen.

Afbeelding
Bij station Hove, voorheen bekend van stationsbuffet Bahnhove, duikt de fietsostrada F1 van Antwerpen naar Brussel op. Deze zal af en toe nuttig blijken de komende wandelingen.

Afbeelding
Niet ver ten noorden van station Kontich-Lint zit nog een aardwal van de opgebroken spoorlijn 61 van Kontich-Kazerne naar Boom.

Afbeelding
Wandeling 5 begon in de vrolijke stationstunnel van Kontich-Lint, het werd wel weer tijd om eens flink wat meters te maken.

Afbeelding
De meest bijzondere vrachtwagen van deze wandeling kwam al in aflevering 5 voorbij, iemand had dit prachtige gerestaureerde wagentje in zijn voortuin staan in een verkaveling.

Afbeelding
De contrasten zijn groot in België. Nog geen 500 meter na de vrachtwagen kwam ik langs een kleine kapel met uitgebreide zitgelegenheid. Kapelletjes zouden op de wandeling nog vaker voorkomen, maar na de zoveelste heb je ze eigenlijk allemaal wel gezien.

Afbeelding
In Duffel maakte ik een ommetje langs de ruïne van kasteel Ter Elst. Hiervan staan al sinds mensheugenis alleen nog twee torentjes en wat muren overeind.

Afbeelding
Verder is Duffel natuurlijk bekend van de spoorbruggen over de Nete. Deze zijn in recente tijd vervangen, hiervoor lagen er spoorbruggen uit de jaren '20 van de twintigste eeuw.

Afbeelding
Na een lang stuk langs weinig enerverende bosjes met miniatuurboompjes arriveerde ik in Mechelen. Deze stad had ik nog nooit eerder serieus bekeken, en ik maakte tussen station Nekkerspoel en het hoofdstation dan ook een grote boog door de binnenstad. De oorlog in Oekraïne was net begonnen, en de vlag wapperde fier op de toren van de Sint-Romboutskathedraal aan de Grote Markt.

Afbeelding
Een verder zeer bekende attractie van de wonderschone binnenstad van Mechelen is de loopbrug over de Dijle, die ik dan ook volledig heb afgelopen. Een leuke manier om de stad eens anders te zien.

Afbeelding
De volgende dag stond ik weer in Mechelen, nu aan de achterkant van het station. Het was prachtig weer, dus vervolgende ik de wandeling. Op deze foto is goed te zien dat in het nieuwe station van Mechelen deels gebruik wordt gemaakt van transparante ballonnen die permanent opgeblazen worden, in plaats van glas.

Afbeelding
Ook in 2022 in het nieuws was vlak achter station Mechelen één huis dat eigenlijk afgebroken moest worden, maar waarvan de eigenaar niet wilde vertrekken. Hij mag nu sterven in dit huis, waarna het alsnog gesloopt zal worden voor een buskeerlus.

Afbeelding
Een stuk verder, voorbij station Weerde, kwam ik in Brabantse Kouters uit. Daar stond over de Zenne een toren van een voormalige sluis uit de dertiende eeuw, die in de afgelopen eeuwen steeds verder veranderde in een ruïne. Het ging vanaf hier over een kronkelend pad naar station Eppegem.

Afbeelding
Vilvoorde is de laatste grote plaats voor Brussel en heeft al grootstedelijke karakters. Het strijdt ook tegen het typische Belgische fenomeen van stadskankers, wat zich uit in afzichtelijke puinhopen op zeer gunstig gelegen locaties.

Afbeelding
De iconische Budabrug wilde ik zeer graag eens in het echt zien, ookal lag deze niet echt op de route. De Budabrug is in 1955 gebouwd als spoorbrug voor de Chemin de Fer Industriel, die een spoorwegnet van ongeveer 50 kilometer in de omgeving van Vilvoorde had om de vele industrie te bedienen. Veel van deze industrie is verdwenen, zoals de cokes- en autofabrieken. Deze brug is tegenwoordig een autobrug.

Afbeelding
Buda is ook bekend van de spoorweghalte. Deze wordt in het weekend niet bediend, en de perrons waren in 2022 nog altijd met kasseinen bestraat.

Afbeelding
Vanaf Buda liep ik via Haren, een dorpje in het noorden van de gemeente Brussel langs een prachtig striphuis. Aan beide zijden zijn mooie striptekeningen aangebracht. En zoals te zien uitstekend met het OV bereikbaar.

Afbeelding
Wandeling zes eindigde ik voor station Schaarbeek, waar tegenwoordig het Belgische spoorwegmuseum Trainworld in gevestigd is.

Afbeelding
Een paar weken later eindigde ik een werkdag direct na de lunch om het traject door Brussel af te leggen. Er zijn immers twee stations die in het weekend niet toegankelijk zijn. Via de rotonde Verboekhoven boven spoorlijn 161 ging het van Schaarbeek naar Brussel-Noord.

Afbeelding
In maart 2022 stond het Communicatiecentrum Noord nog overeind. Goed te zien is dat tussen het CCN en de spoorbaan nog een zelfstandig stationsgebouw is verstopt.

Afbeelding
Via relatief verlaten straten door de Noordruimte ging het verder. Hier een blik onder het laatste spoorwegviaduct voordat de spoorlijn de tunnel in duikt. Deze tunnel profiteert vooral van de hoogteverschillen in Brussel en is niet eens heel diep.

Afbeelding
Ik nam een kijkje in de verlaten en verwaarloosde stationshal van Brussel-Congres. Een ontzettende lost place, bijna absurd dat zo'n goed gelegen station zo verwaarloosd wordt.

Afbeelding
Via de Koninklijke gallerijen liep ik verder naar Brussel-Centraal. Niet alleen in Rotterdam, maar ook in Brussel trekken de koelkasten in het voorjaar graag de straten op om lekker te gaan chillen. Maar alleen in Brussel doen ze dat direct voor prachtige monumentale gebouwen...

Afbeelding
Via de grote smurf bij de Hortagallerij, een verlaten winkelcentrum direct verbonden met station Brussel-Centraal (België...) kwam ik weer terug op de route.

Afbeelding
Aangenaam verrast was ik met een stukje van de historische stadsmuur die ik tegenkwam tussen Brussel-Centraal en Brussel-Kapellekerk.

Afbeelding
Midden in de drukke avondspits was het niet zo moeilijk om toch een geheel leeg treinstation op de foto te zetten. Net zoals Brussel-Congres is Brussel-Kapellekerk een zwaar onderbenut station, dat in de periode dat ik er was overigens nog extra lastig bereikbaar was door straatvernieuwing.

Afbeelding
Na een korte omzwerving door de Marollen kwam ik in de ondergrondse straat van Brussel-Zuid uit, waar ik een korte zevende etappe afsloot.

Afbeelding
De achtste etappe begon bij de grote strip over de Eurostar aan de Fonsnylaan bij Brussel-Zuid.

Afbeelding
Een station waar de Etoile du Nord niet langs kwam was Vorst-Oost. Ik maakte een ommetje, want het paste mooi op de route. Het is een klassiek in de tijd bevroren stationnetje in een omgeving waar veel wel veranderd is.

Afbeelding
Vorst-Zuid ligt wel op de route, en is het eerste station na Brussel-Zuid. Daar is men vergeten het stationsgebouw te slopen voordat de aanleg van de HSL naar Parijs werd aangelegd, en nu kan je er niet meer komen, diep weggepakt tussen de terreinen van de Audi-fabriek. En dus staat het er nog steeds, zeer verkrot.

Afbeelding
Niet veel later kwam het kanaal Brussel-Charleroi in zicht. De spoorlijn tussen Brussel en Halle ligt vrijwel parallel aan dit kanaal.

Afbeelding
Een vast herkenningspunt tussen Brussel en Parijs zijn voor mij de molens van Ruisbroek. Dit is nu een luxe appartementencomplex

Afbeelding
Na Lot ging ik verder aan de andere kant van de spoorlijn. Tussen station Huizingen en Buizingen kwam ik een klein vrijheidsbeeld tegen. Het origineel daarvan staat uiteraard in Parijs, met een uitvergroot exemplaar in New York.

Afbeelding
Ten zuiden van station Buizingen, in het smalle stukje land tussen de spoorlijn en het kanaal, duikt opeens de Zenne weer op. Daar ligt een aantrekkelijk wandelpad.

Afbeelding
Onder de indrukwekkende stationskoepel van Halle begon de zon langzaam te dalen. Een mooi punt om weer een etappe te eindigen en te starten.

Afbeelding
Bij Halle splitsen de spoorlijnen naar Tournai en Mons. De spoorbruggen over het kanaal Brussel-Charleroi zijn de laatste plek waar deze twee lijnen elkaar zien voordat ze afbuigen.

Afbeelding
Lembeek was het laatste Vlaamse dorpje op de wandeling. Hierna begon het volledig Franstalige deel van de wandeling.

Afbeelding
Le premier village de Wallonie que j'ai rencontré était Clabecq. Là, j'ai traversé pour la dernière fois le canal Bruxelles-Charleroi avec ce pont en arc. Il faudrait encore un certain temps avant qu'un cours d'eau accompagne ma promenade.

Afbeelding
Het stationsgebouw van Klabbeek stond in 2022 te koop. Reizigerstreinen komen er al een paar decennia niet meer, het meeste goederenvervoer verdween ook toen de hoogovens van Tubeke sloten.

Afbeelding
De locatie van het in 1984 gesloten station Stéhoux. Herkenbaar omdat de trappen vanaf het viaduct naar de perrons nog altijd aanwezig zijn.

Afbeelding
Een weg moet er in België erg slecht aan toe zijn voordat een verkeersbord verschijnt dat waarschuwt voor een slecht wegdek. In Warichaix was het nu dan toch echt zover.

Afbeelding
Er is op deze foto niets van de zien, maar rechts loopt de spoorlijn in een diepe ingraving ten noorden van Braine-le-Comte. Links onder het bouwterrein liggen de restanten van een gesloten spoortunnel. Die is bij de oorspronkelijke bouw al deels ingestort, en de enige van de twee tunnelbuizen die daarna in gebruik is genomen is in twee fases overbodig geworden door een parallele ingeving.

Afbeelding
In Braine-le-Comte kwam ik terecht in een door Corona uitgesteld carnaval. Tja, het viel alleszins mee.

Afbeelding
Het prachtig opgeknapte stationsgebouw van Braine-le-Comte ging schuil achter een promotie voor de fiets. Mocht je ooit in dit stadje zijn, de friterie tegenover het station verkoopt echt verrukkelijke frieten, ooit gekozen tot de een-na-beste friterie van België.

Afbeelding
Op Koningsdag 2022 begon etappe 9 langs een typische Belgische steenweg. Ik zie de tram van de NMVB hier zo weer rijden.

Afbeelding
Het was een warme zonnige dag. Dit soort kruispunten, met een paar huisjes en verder vooral akkers, brachten mij behoorlijk in vakantiesfeer.

Afbeelding
Het was warm, en de omgeving leeg. Ik was nog niet voorbereid op dit weer en ben die dag best wel verbrand. Mind you, het was 27 april 2022.

Afbeelding
Op het stationsplein van Neufvilles ligt nog steeds meterspoor van de NMVB, meer dan 50 jaar na de opheffing van de tramdienst.

Afbeelding
In Masnuy-Saint-Pierre stond een op het oog wat dronken paard bij het station. Later zou blijken dat dit een thema is in de gemeente Jurbeke.

Afbeelding
De elfde aflevering begon al vrij snel na intercity-station Jurbise met een leeg landschap voor zover dat kan in Henegouwen.

Afbeelding
Het eerste dorpje op de route was Erbisoeul. Daar stond weer zo'n paard, nu nog dronken dan de ander.

Afbeelding
Ik was precies bij het station toen de L-trein er een stop maakte.

Afbeelding
En daarna was ik bij de Eiffeltoren. Bestemming Parijs is bereikt :D

Afbeelding
Ohnee, toch niet. Het ging via een serieus bos, eigenlijk het enige op de lange route in België, verder.

Afbeelding
Ik kwam even het bos uit voor het station van Ghlin, dat door zijn hoge ligging al van ver te zien was.

Afbeelding
Na Ghlin kwam nog een stuk bos, en daarna was er vrij uitzicht op de lange afdaling die de spoorlijn eigenlijk constant maakt tussen Jurbise en Mons.

Afbeelding
Het voormalige station van Nimy-Maisières.

Afbeelding
Het smalle en wat aftandse voetpad op de spoorbrug over het Centrumkanaal is, hoewel het er niet heel erg officieel uitziet, opgenomen in een langeafstandwandeling GR129 van Brugge naar Aarlen (bekend van TV!). Hiermee kon ik dus mijn wandeling naar Bergen prima voortzetten.

Afbeelding
Station Mons is nog steeds grotendeels gevestigd in een tijdelijke constructie. In 2022 leek het erop dat najaar 2023 het nieuwe station voltooid zou zijn, maar nu weten we dat dat het voorjaar van 2024 wordt.

Afbeelding
Aflevering 12, de laatste wandeling binnen België. Het station van Mons was in mei 2022 duidelijk nog niet voltooid.

Afbeelding
Station Cuesmes sloot in 1988, maar het perron ligt er nog steeds.

Afbeelding
De wandeling loopt nu door een voormalig mijngebied, waar veel steenkool werd gewonnen. Een voormalige steenkoolmijn is nu een wetenschapsmuseum genaamd SPARKOH!

Afbeelding
De wandeling ging over een oude mijnspoorlijn die nu werd gebruikt als fietspad.

Afbeelding
Bij Frameries kwam een trein langs toen ik bij het station was.

Afbeelding
Een stuk verder, na station Genly, kwam ik een landhuis tegen. Na Genly werd de omgeving abrupt weer zeer landelijk.

Afbeelding
Tussen Genly en Quevy is het prachtig wandelen, al zijn deze grote stenen niet altijd even aangenaam om over te lopen.

Afbeelding
Station Quevy, een enorm stationsgebouw in een heel klein dorpje dat niet Quevy heet, was op 21 mei 2022 station nummer 51 van deze serie wandelingen en het laatste station in België. Vanaf dit station volgen er nog 43 stations in Frankrijk die ik in nog eens 12 wandelingen heb bezocht. Hoe dat deel van deze serie ging beschrijf ik binnenkort in deel 2, waarbij ik ook wat statistieken en een kaartje zal plaatsen. Tot binnenkort!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door erjeebee »

Baretje af voor deze inspanning!

En een mooi verslag met mooie fotoos.
Waarvoor dank.
PHS

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door Etienne »

Leuke hobby heb je er van gemaakt. *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door waldo79 »

Originele invalshoek ;)
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door MaartenD »

Ik had bij de invoering van het Deutschlandticket eens het idee om een wandelroute van Duitsland naar Nederland in etappes te doen. Is er nooit van gekomen. Respect. :pos:
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door en-es »

Mooie reportage!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door Suus »

Dank voor de leuke reacties :)
MaartenD schreef: wo 15 nov 2023, 08:19 Ik had bij de invoering van het Deutschlandticket eens het idee om een wandelroute van Duitsland naar Nederland in etappes te doen. Is er nooit van gekomen. Respect. :pos:
Je hebt nog, het ticket is (nog) niet afgeschaft :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door Timon91 »

Respect Suus, ik kijk uit naar het tweede deel! :D
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door nvdw »

Schitterend Suus! Blijft toch bijzonder dat je zelfs in landelijk België op urbex-tour kan...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door Tom024 »

Verwonderlijk dat je zelfs in het gebied tussen Antwerpen en Brussel, wat feitelijk toch een langgerekt stedelijk gebied is, zoveel mooie plekken kan vinden.

Kapellekerk en Congres staan ook nog steeds op mijn lijstje. *O*
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door waldo79 »

Er zijn echt wel open plekken te vinden in de Vlaamse Ruit, je moet ze zoeken. In september rond Lier gefietst, zelfs stukken tussen akkers en boerderijen.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door April064 »

Ik heb al een aantal etappes gevolgd via Twitter, maar leuk om ze nu allemaal op een rijtje te zien!
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door Suus »

waldo79 schreef: wo 15 nov 2023, 18:31 Er zijn echt wel open plekken te vinden in de Vlaamse Ruit, je moet ze zoeken. In september rond Lier gefietst, zelfs stukken tussen akkers en boerderijen.
De omgeving rondom Lier is al een stuk "opener" dan de omgeving rondom de lijn Antwerpen - Brussel.

De keuze om elk station op de route aan te doen maakte soms wel dat ik moest schipperen, want de landschappelijk meest aantrekkelijkere routes worden wel makkelijker zonder zulke restricties. Zo zit er nabij Braine-le-Comte het Bos van La Houssière dat ik helaas uit de route heb gehouden, maar wat vanuit de verte er zeer aanlokkelijk uitzag. Zou je de pelgrimsroute van de GR655 lopen dan kom je er wel doorheen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: #EtoileInternationaal: langs het spoor naar Parijs deel 1 (79 foto's)

Bericht door umbusko »

Leuk verslagje *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten